فهرست مطالب

مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت) - پیاپی 24 (تابستان 1390)

نشریه مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
پیاپی 24 (تابستان 1390)

  • 92 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/07/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • میثم نصرالهی صفحه 6
    شیخ علاءالدوله سمنانی از پرآوازه ترین و پرتالیف ترین عارفان اسلامی در قرون هفتم و هشتم قمری است که در تصوف، منتسب به سلسله کبرویه و در فقه از پیروان اهل سنت و شافعی مذهب می باشد. او به آراء شیعی با دیدی عمیق و چونان یک شیعه پاک نگریسته و در بزرگداشت اهل بیت بسیار کوشیده است و هرگز مانند یک سنی متعصب و یا یک شیعه عامی به مسائل مذهبی نپرداخته است. او به طور کلی در پی اعتقادی بوده است که ثمره آن یقین باشد. شیخ علاءالدوله بیش از آنکه نگران تعیین مذهب خود بوده باشد، نگران افتراق و شکاف ایجاد شده میان مسلمانان بوده و تمام تلاش خود را در جهت برطرف کردن این اختلافات و ایجاد اتحاد میان اقشار مختلف جامعه اسلامی به کار برده است. شیخ با آگاهی کامل از عواقب وخیم افتراقها و به رغم مخالفت قلبی با پاره ای از اعتقادات و رد و تکفیرهای رایج در جامعه آن روز، همواره توجه سالکان طریقت را به وحدت جلب می کرده است. وی نه تنها اهل تسنن و تشیع را به وحدت می خواند، بلکه آنان را از تعصبات جاهلانه ای که بوی تفرقه و اختلاف می داد، باز می داشت. وی در نهایت همه مسلمانان را به ترک تعصب جاهلانه دعوت می کند و اینکه کمر متابعت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) بر میان بندند؛ چرا که در تعصب مذهبی فساد بسیار است و غلو در مذهب مبارک نیست.
    کلیدواژگان: علاءالدوله سمنانی، تصوف، تشیع، تسنن، وحدت، اهل بیت (ع)
  • علی شیعه علی صفحه 13
    مسلمانان در غالب اعمال عبادی خود، از نماز و حج گرفته تا آداب دفن و همچنین ذبح اسلامی، با قبله خود که همان کعبه است، ارتباط دارند و در بسیاری موارد ملزم به استقبال (رو به قبله بودن) هستند و در این مورد برای مکلفان حکم وجوب تشریع شده است. همچنین در موارد و مواضعی دیگر، حکم بر استحباب وجود دارد و به همین ترتیب در برخی موارد (به ویژه در باب آداب تخلی) حکم بر حرمت استقبال است. در مواردی نیز حکم بر کراهت استقبال قرار گرفته است. در پژوهش پیش رو تلاش شده است تا پس از دسته بندی احکام استقبال، به استقصا و جمع آوری موارد و مواضع مختلف استقبال و بیان حکم هر یک بپردازیم. در این مسیر سعی شده است تا آراء و نظرات مذاهب گوناگون اسلامی با تکیه بر مذهب امامیه مورد استفاده قرار گیرد و نوعی بررسی مقارنه ای انجام پذیرد.
    کلیدواژگان: کعبه، قبله، نماز، حج، طواف، استقبال قبله
  • الهه تاجیک صفحه 23
    یکی از مهم ترین مولفه های قابل بررسی در زمینه سیر تدوین حدیث، تحقیق راجع به نقش شخصیتهای اثرگذار در تالیف کتابهای حدیثی است. از امام علی(ع) به تناسب آثار متعددی که به دستخط ایشان بر جای مانده، به عنوان نخستین حدیث نگار عالم تشیع بلکه جهان اسلام، یاد می شود که به رغم پنهان ماندن مکتوبات ایشان نزد ائمه اطهار(ع)، در واقع هرگز امت از آثار آن حضرت محروم نماندند و با استناد به روایات شایان توجه در کتابهای روایی، رجالی و فهارس، وجود آثار ایشان (جامعه، صحیفه علی(ع)، مصحف فاطمه(س) و جفر) نزد ائمه اطهار(ع) و انتقال مطالب کتابها به امت اسلامی ثابت می شود.
    برخلاف اعتقاد برخی از محققان، با استناد به روایات موجود دال بر حقیقت مستقل آثار امام علی(ع)، این نتیجه حاصل می شود که هرچند برخی از آثار، از نظر محتوا، دارای شباهت نسبی و فی الجمله در حدود احکام هستند اما عناوین متعدد «صحیفه علی(ع)»، «جامعه» و «جفر» اسامی آثار ی مستقل و متمایز از یکدیگر است و با توجه به این ویژگی ها، مهم ترین وجوه افتراق آنها تبیین می شود: صحیفه علی(ع) از نظر حجم از جامعه کوچک تر است. برخلاف جامعه، اصحاب موفق به مشاهده جفر نشدند و صحیفه علی(ع) در حدود احکام است، ولی جفر مربوط به حوادث آینده ذریه حضرت فاطمه(س)، وصیت ایشان و اسامی پادشاهان است.
    کلیدواژگان: تاریخ حدیث، صحیفه علی (ع)، جامعه، مصحف فاطمه (س)، جفر
  • مهدی تیموری بازگری صفحه 35
    در دوران معاصر یکی از مهم ترین مسائلی که همه ادیان و احزاب را با چالش های اساسی روبرو کرده است، نقش اجتماعی زنان و حضور آنان در عرصه های سیاسی و اجتماعی است. در میان اندیشمندان مسلمان تفاوت و تنوع آرای زیادی در این موضوع به چشم می خورد؛ برخی نقش اجتماعی زنان در بیرون از محیط خانه را کلا منکر شده اند و برخی برای زنان نقشی برابر با مردان، در همه عرصه ها قائل شده اند. سید ابوالاعلی مودودی -یکی از دانشمندان بزرگ معاصراسلام در شبه قاره هند و موسس حزب جماعت اسلامی- با نقد دیدگاه های غرب و اندیشمندان اسلامی که عمدتا به راه تفریط یا افراط رفته اند، به توضیح و دفاع از نظریه اسلام در خصوص زن می پردازد. به زعم او در اسلام عرصه عملکرد زن و مرد از یکدیگر متمایز است و اسلام تنها نظام اجتماعی است که با در نظر گرفتن همه جوانب فطرت و نظام آفرینش و ماهیت و نیازهای بشری - اعم از مرد و زن - طرحی کامل و جامع برای چگونگی روابط و تقسیم کار زن و مرد، به دست داده است.
    کلیدواژگان: زن، تنظیم خانواده، تقسیم کار، مناصب سیاسی
  • محمد سپهری، محسن کاردانی مکی، محمد فریدونی نسب صفحه 45
    محمد بن محمد بن حسن طوسی ملقب به نصیرالدین و مشهور به خواجه طوسی از علمای بنام قرن هفتم قمری است. او که در عصر مغول می زیست، با درایت خود توانست نظر هولاکوخان را به خود جلب کند و بسیاری از کتابهای اسلامی را از خطر نابودی نجات دهد. او از جمله دانشمندانی است که در علوم مختلف صاحب نظر بوده است. از میان این علوم، می توان به ریاضیات، نجوم، اخلاق، تفسیر، طب، منطق، فلسفه و کلام اشاره کرد که در آنها صاحب تالیفات بوده است. او نه تنها خود به آموختن این علوم پرداخت، بلکه دانشمندانی را که با حمله مغول متواری گشته بودند، نیز به ایران بازگرداند و بدین وسیله نقش مهمی در احیای علم و علم آموزی در ایران ایفا نمود.
    از بررسی آثار او، این نتیجه حاصل می آید که وی نقش سازنده ای در احیای علوم داشته است، چرا که در این تالیفات، سرشاخه ها را در اختیار شاگردان و علم آموزان قرار می دهد، تا راه برای نشر علم و احیای تمدن اسلامی که در پرتو علم به وجود می آید، باز شود. بنابراین این دانشمند نقطه عطفی در بازگشت علوم به ایران و دیگر سرزمینهای اسلامی می باشد. اینها مسائلی است که در این تحقیق، به آنها پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: خواجه نصیرالدین طوسی، علوم، تمدن اسلامی، آثار
  • فاطمه اردستانی صفحه 55
    رشوه به عنوان یکی از کسبهای حرام در فقه مذاهب اسلامی، از دیدگاه قرآن، سنت و اجماع، عملی نامشروع و مذموم شناخته شده است. متیقن از رشوه آن چیزی است که راشی به مرتشی اعطا می کند با این هدف که مرتشی به باطل و نه به حق، به نفع راشی عمل نماید. مطابق با ادله معتبر لفظی و لبی، رشوه منحصر در موارد قضایی نبوده، بلکه در موارد غیرقضایی هم جریان پیدا می کند.
    اخذ اجرت قاضی از متحاکمین نیز عنوان دیگری است که در ذیل بحث از اخذ اجرت بر واجبات، به طور خاص مورد بررسی قرار گرفته است. در جواز یا عدم جواز اخذ اجرت بر قضا، از جانب فقی هان اسلامی بحثهایی به تفصیل صورت گرفته که در مجموع، سه نظریه حرمت، جواز و تفصیل در این باره مطرح شده است. در این میان، گرچه مشهور فقی هان امامیه و برخی از فقی هان اهل سنت قائل به نظریه حرمت می باشند، اما ادله این دسته از فقها، به طور کلی مورد مناقشه واقع شده و در نتیجه، قول به جواز از اتقان بیشتری برخوردار است
    کلیدواژگان: رشوه، اکل به باطل، اخذ اجرت، متحاکمین
  • محمدرضا پیرچراغ صفحه 71
    آیت الله سید ابوالقاسم خوئی، از مراجع بزرگ عالم تشیع و از مشاهیر فقه و اصول و از مدرسان پرآوازه حوزه علمیه نجف اشرف و از مفسران و قرآن پژوهان عالی قدر عالم اسلام می باشد. البیان فی تفسیر القرآن اثر علوم قرآنی ایشان می باشد که بیشتر به عنوان اثری در حوزه علوم قرآنی شناخته شده است تا اثری تفسیری. این تالیف در واقع، حاصل درسهای تفسیر آیت الله خوئی در حوزه علمیه نجف می باشد که از دو بخش تشکیل شده است: مقدمه ای در علوم قرآن و تفسیر سوره حمد. تاثیر البیان آیت الله خوئی در حوزه علوم قرآنی، به ویژه در بحث تحریف ناپذیری قرآن کریم، بسیار بارز است، تا جایی که بسیاری از آثار نوشته شده در این بحث، نوعی ملخص یا مبسوط البیان به شمار می روند. البیان دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد که می توانیم از مهم ترین آنها اجتهاد علمی و نوآوری، جامع نگری علمی، روشمندی در برداشت و... را ذکر نماییم.
    کلیدواژگان: خوئی، البیان فی تفسیر القرآن، علوم قرآنی، کتاب شناسی
  • صفحه 84
|
  • Page 6
    Sheikh Alaodole Semnani is one of the most famous and remarkable mystics in 7thand 8th century and he in Tassavof attributed to Kebravieh dynasty and he is a SonniMuslim and a Shafe’ee in Feqeh. He looks through Shi’eh thoughts deeply andrespects Ahllol Beit (ph) a lot and he never was a fanatic Sonni or he never act asan uneducated Shi’eh. Generally he was searching for a faith that leads to certitude.Sheikh Alaodole Semnani was concern about gaps and disparities among Muslims
  • Page 13
    Finding Qeblah for Muslims is an important issue for performing their religious ritualssuch as Sallat, Hajj and funerals, Islamic slaughtered (Zeb). Also, in other cases forfinding Qebleh the rules is Mostahab or Makruh. The attempt of this research isto categorize Ahkams of Qebleh. Thus, the articles would examine idea of varioustypes of Islamic scholars and give a complete examination in this issue by basing onImamiyeh religion
  • Page 23
    Examining about roles of remarkable characters who compile Hadith books is animportant thing for complication of Hadith. More to the point there are many literaryworks of Imam Ali (Ph) - as a person who wrote first Hadith of Islam world- withhis own handwriting that have maintained by Ahllol Beit (Ph). Despite the fact thatthese Hadith are with Ahllol Beit (Ph), but Muslims never been deprived of ImamAli (Ph)’s Hadith and by citing to reliable Hadith books, Islamic concepts transfersto Muslims. These issues would discuss in this article.
  • Page 35
    In contemporary time one of the most import issues that bring many religions andpolitical parties into a great challenge is the social role of women in social andpolitical fields. Muslim scholars have different ideas through this issue as well, agroup of them are against with women’s work out of home’s area, and in contrary agroup of them believe that men and women are equal in all aspects.Seyed Abol A’la Moududi who was one of great scholars of Islam’s world incontemporary days and the founder of “Jama’at Islam” party in India, criticizewestern and Islamic views about this topic that sometimes going to extremes andillustrate Islam’s theory about women rights. From his idea the role of man andwoman in Islam is different from each other and Islam is the only social system thatcreates a complete and absolute method for men and women by bearing in mind theirdifferences and natures
  • Page 45
    Mohammad Ebn Mohammad Ebn HasanToosi entitled of Khaje Nasir Alddin Toosi isone of the famous thinkers of 8th century.He lived in Mongol Era and he insightfully could become close to Holaku Khan andsave many Islamic books from destruction. There are a few scientists who are withastute view in all aspects of science and Khaje Nasir Alddin Toosi was one of them.We could mention some of these fields that he was good in them such as: mathematics,astronomy, ethics, interpretation, medicine, logic, philosophy and Kalam, and also hehad many complications in these subjects. He was not only educated in these fields,but also the he return many scientist who were escaped from Iran in Mongol Era, Andin this case he revive the Iran’s science.Furthermore, by examining his books we could conclude that he has a remarkablerole for reviving science, because these complications are fine clues for learnersto revive and disseminating science and Islam civilization.
  • Page 71
    Ayatollah Seyed Abolqasem Khoei is one of great Muslim religious authority (Marja’)of shi’eh and he is one of celebrities of Feqeh and Osul, and also one of famousinstructors of Hozeh Elmi’ye Najaf and a notable interpreter of Quran. “Albayan FiTasfire Alquran” is his literary Quran work and it is known as a Quran work insteadof an interpreter work. This complication is the fruit of his study in Hozeh Elmi’yeNajaf that includes two parts: an introduction to Quran science and the interpretationof Soreh Hamd. Albayan of Ayatollah Khoei has a remarkable effect on Quranscience, especially in the topic of distortion of Quran. Albayan has individual featuresthat could mention to scientific Ejtehad and creativity, scientific comprehensive andmethodology in understanding