فهرست مطالب

کتابداری و اطلاع رسانی - سال چهاردهم شماره 4 (پیاپی 56، زمستان 1390)

فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی
سال چهاردهم شماره 4 (پیاپی 56، زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/08/02
  • تعداد عناوین: 13
|
  • امید علی پور، علی اکبر خاصه صفحه 9
    واکاوی سخنرانی ها و همایشهای انجمن کتابداری ایران، سیر تاریخی و نحوه تکامل رشته کتابداری و اطلاع رسانی را در گذر زمان تا حدودی نمایان می سازد. در این پژوهش، با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی و کیفی، به بررسی و دسته بندی موضوعات مطرح شده در کارگاه ها، سخنرانی ها و همایشهای دوره سوم انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در سالهای 1386 تا 1388 پرداخته شده است.
    یافته ها نشان داد از مجموع 162 کارگاه، سخنرانی و همایش، 68/95% مرتبط با کتابداری و اطلاع رسانی بوده و 32/4% ارتباط کمی با مباحث کتابداری و اطلاع رسانی داشته و بیشتر با سایر رشته ها مرتبط است. همچنین مشخص شد که برگزاری کارگاه ها، سخنرانی ها و همایشها توسط انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران سیر صعودی داشته و طبق بررسی صورت گرفته، دامنه موضوعات ارائه شده نیز گسترش یافته است. بیشترین کارگاه ها و سخنرانی های تخصصی برگزار شده مربوط به فهرست نویسی و رده بندی، اینترنت، نشر و ناشران وکتاب سنجی است. در نهایت، موضوعاتی که تاکنون در سخنرانی ها و همایشهای انجمن به آنها پرداخته نشده است، نیز مشخص شد.
  • اورانوس تاج الدینی، عصمت صدری فر، علی سادات موسوی صفحه 35
    پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان آشنایی کتابداران کتابخانه های عمومی شهر تهران با معیارهای اخلاقی موجود در حرفه کتابداری و ارائه راهکارهایی برای تدوین منشور اخلاقی کتابداران، انجام گردیده است.
    پژوهش با روش پیمایشی ارزشیابی و اسنادی انجام و نتایج حاصل با معیارهای موجود در متون کتابداری مقایسه گردیده است. با توجه به روش انجام این پژوهش برای به دست آوردن پیش استانداردها در اصول اخلاق حرفه ای، متون موجود بررسی و اصول استخراج شده به صورت پرسشهای پنج گزینه ای مدل لیکرت طراحی و از طریق مراجعه حضوری یا پست الکترونیک، در اختیار کتابداران کتابخانه های عمومی شهر تهران قرار داده شد.
    نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد 47% کتابداران کتابخانه های عمومی شهر تهران با معیار های اخلاق حرفه ای موجود آشنایی ندارند؛ 67% مایل به داشتن منشور اخلاق حرفه ای هستند، 67% تمایل دارند کلاسهای ضمن خدمت را بگذرانند؛ 70% نسبت به ضرورت آشنایی با اخلاق حرفه ای احساس نیاز می کنند و70%، مطالعه متون تخصصی کتابداری در طول دوران خدمت را برای کتابداران ضروری می دانند.
    اصول اخلاقی باید بر اساس معیار های اخلاقی، انسانی و دینی ایران تدوین شود. زمانی که حرفه کتابداری مانند بسیاری از حرفه ها دارای منشور اخلاق حرفه ای باشد، کتابداران می توانند بیش از پیش، خود و اصول حرفه ای شان را به جامعه معرفی کنند؛ زیرا اصول اخلاقی هر حرفه نشان دهنده ارزشی است که آن حرفه برای جامعه، مشتریان یا مراجعان خود، قایل است.
  • پریسا ملک احمدی، نیره سادات سلیمانزاده نجفی، بهاره آتش پور صفحه 71
    مقدمه
    نام هر رشته آموزشی، برچسبی است که ویژگی ها و کارکردهای آن را در درون و بیرون رشته باز می تاباند. نام، نه تنها بیانگر فعالیتهای رشته، بلکه بازگوکننده هویت آن نیز هست. یکی از معضلات جامعه کتابداری و اطلاع رسانی ایران در سالهای اخیر، نگاه انتقادی دانشجویان، دانش آموختگان و اعضای هیئت علمی نسبت به نام این رشته بوده است. مقاله حاضر به منظور رسیدن به اجماع در مورد نام رشته کتابداری و اطلاع رسانی، نامهای این رشته را در سه قاره اروپا، آمریکا و استرالیا بررسی کرده است.
    روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش توصیفی - پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری را دانشگاه های سه قاره اروپا، آمریکا و استرالیا تشکیل داده اندکه در حال حاضر مجری رشته کتابداری و اطلاع رسانی می باشند. نمونه گیری به صورت سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری داده ها مراجعه مستقیم به وب سایتهای دانشگاه های مورد بررسی بوده است. نوع آمار توصیفی است و برای توصیف داده ها و رسم نمودارها از نرم افزار Excel استفاده شده است.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد در 20 دانشگاه مورد بررسی در قاره اروپا، به ترتیب بیشترین فراوانی نام رشته مربوط به نامهای «مدیریت اطلاعات» (7/14%) و «علم اطلاعات» (76/11%) بوده است. بیشترین فراوانی نام دانشکده های مجری این رشته در قاره اروپا نیز به ترتیب مربوط به «دانشکده علوم اطلاع رسانی»، «دانشکده مطالعات اطلاع رسانی»، «دانشکده علوم کامپیوتر و اطلاع رسانی» و «دانشکده علوم انسانی» بوده است. در 49 دانشگاه مورد بررسی در قاره آمریکا، بیشترین فراوانی نام رشته را «علوم کتابداری و اطلاع رسانی» (97/58%) و «علوم کتابخانه» (2/28%) به خود اختصاص داده اند. رایج ترین نام دانشکده ها در آمریکا به ترتیب فراوانی عبارت بود از: «دانشکده علوم اطلاعات و کتابداری» (85/42 %)، «دانشکده مطالعات کتابداری و اطلاع رسانی» (36/18%)، و «دانشکده اطلاع رسانی» (24/12%). در 19دانشگاه مورد بررسی در قاره استرالیا، به ترتیب بیشترین فراوانی نام رشته متعلق به نامهای «مدیریت اطلاعات» (17%)، «مدیریت دانش» (15%) و «مطالعات اطلاع رسانی» (12%) بوده است. رایج ترین نام دانشکده ها نیز به ترتیب فراوانی عبارت بود از: «مطالعات اطلاع رسانی» (16%)، «مدیریت اطلاعات» (12%)، و «مدیریت دانش» (10%).
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش حاکی از آن است که درمجموع دانشگاه های مورد بررسی در سه قاره اروپا، آمریکا و استرالیا، رایج ترین نام برای رشته کتابداری و اطلاع رسانی، «علوم کتابداری و اطلاع رسانی» (88/29%) و رایج ترین نام برای دانشکده مجری این رشته نیز «دانشکده کتابداری» (25%) می باشد. بنابراین، شاید بتوان گفت عنوان «علوم کتابداری و اطلاع رسانی» جامعیت بیشتری دارد؛ از این رو، مناسب تر است نام این رشته در ایران نیز مانند سایر دانشگاه های جهان «علوم کتابداری و اطلاع رسانی» باشد. در صورت وجود دانشکده مستقل برای این رشته در ایران، نام ارجح «دانشکده کتابداری» پیشنهاد می گردد.
  • علی اکبری، عاصمه عاصمی، نصرت ریاحی نیا صفحه 91
    هدف
    پژوهش حاضر، بررسی وضعیت اطلاعات ارائه شده به مدیران سطوح مختلف کتابخانه های مرکزی دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری و وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی واقع در شهر تهران از نظر مدیران این کتابخانه هاست.
    روش شناسی: روش پژوهش توصیفی - پیمایشی است و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار مینی تب انجام شده است.
    یافته ها
    به طور کلی، وضعیت اطلاعات دریافتی توسط مدیران در سطح مطلوبی قرار ندارد. میانگین نظر مدیران بر اساس شاخصهای مختلف، بین کم تا متوسط در نوسان است. کمترین میزان رضایتمندی، به اطلاعات مالی با میانگین 257/2 و بیشترین میزان رضایتمندی به وضعیت اطلاعات برای ارائه گزارش اطلاعات مورد نیاز مدیران با میانگین 400/3 مربوط است.
    نتیجه
    بر اساس نیازهای اطلاعاتی مدیران در اداره کتابخانه های دانشگاهی، بهتر است سیستم اطلاعات مدیریتی خاص آنها طراحی و به کار گرفته شود.
  • محمد امین عرفان منش صفحه 115
    پژوهش حاضر با هدف طراحی، اعتباریابی و پایایی سنجی مقیاس اضطراب اطلاع یابی انجام گرفت. برای طراحی مقیاس، دو مطالعه مقدماتی با حضور 550 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مالایا در کشور مالزی انجام شد و دانشجویان به سیاهه ای متشکل از 93 گویه که از طریق طیف لیکرت پنج گزینه ای امتیازبندی شده بود، پاسخ دادند. برای بررسی روایی سازه، از روش تحلیل عاملی اکتشافی از طریق تحلیل مولفه های اصلی توام با چرخش متعامد از نوع واریماکس استفاده و حداقل بار عاملی مورد قبول 4/0 در نظر گرفته شد. نتایج تحلیل عاملی، نشان دهنده یک ساختار 6 عاملی برای پرسشنامه بود که از 47 گویه تشکیل می شد و 73/35% از واریانس تبیین شده را پاسخگو بود. برای بررسی ثبات درونی پرسشنامه، از روش محاسبه آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آلفای معادل 902/0 برای کل مقیاس، نشان دهنده پایایی بالای ابزار بود. بر اساس نتایج پژوهش، می توان گفت ابزار سنجش اضطراب اطلاع یابی از اعتبار و قابلیت اعتماد بالایی برخوردار بوده و می تواند در پژوهشهای آینده برای سنجش سطح اضطراب اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، مورد استفاده قرار گیرد.
  • فریده عصار، رباب برایرپور صفحه 141
    در این مقاله با استفاده از تحلیل محتوا و تحلیل عوامل متون حوزه های کتاب سنجی، علم سنجی و اطلاع سنجی، تفاوتها و شباهتهای کتاب سنجی، علم سنجی و اطلاع سنجی شناسایی شده است. برای این منظور، از نمایه استنادی علوم اجتماعی طی سالهای 1973 تا 2009 استفاده شد. در پی تحلیل، به ترتیب 8، 5 و 6 عامل برای حوزه های کتاب سنجی، علم سنجی و اطلاع سنجی استخراج گردید. تفاوت مطالب خاص، به مواردی مربوط است که خاص هر یک از این سه رشته است. کتاب سنجی بر استاندارها، مدلها، رویکردها و سیاستگذاری های علمی؛ علم سنجی بر موضوع شاخصها و ترسیم ساختار علم و اطلاع سنجی بر موضوعات مدل سازی و سنجه های آماری تاکید دارند. حوزه کتاب سنجی، عوامل مشترک بیشتری با دو حوزه دیگر دارد. به عبارت دیگر، این حوزه از تنوع موضوعی بیشتر و همپوشانی نسبتا بالایی با دو حوزه اطلاع سنجی و علم سنجی برخوردار است.
  • سمانه غفاریان صفحه 163
    پژوهش حاضر، با هدف بررسی و تفسیر عناصر، ویژگی ها و امکانات کاربردی در محیط رابط بانک اطلاعاتی نمایه، به بررسی میزان رضایت کاربران از رابط کاربر این نظام اطلاعاتی پرداخته است. در این پژوهش، علاوه بر بررسی میزان رضایت کاربران از هرکدام از ویژگی ها و امکانات محیط رابط بانک نمایه بر اساس ده مولفه مدل نیلسن و میزان رضایت کاربران از کل محیط رابط بانک نمایه، مشکلات موجود در محیط رابط بانک نمایه و نیز رابطه بین میزان آشنایی کاربران با بانک نمایه ومیزان رضایت کاربران از تعامل با آن، مورد سنجش قرار گرفته است. این پژوهش به روش ارزیابی مکاشفه ای[1] انجام شده است و جامعه مورد سنجش، دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد می باشند که به بخش اطلاع رسانی کتابخانه مرکزی این دانشگاه مراجعه می کردند. یافته ها نشان داد میزان رضایت کاربران از محیط رابط کاربر بر اساس ده مولفه نیلسن به طور کلی در حد متوسط است. و این بانک اطلاعاتی در برخی از مولفه های مدل نیلسن، دارای مشکلات اساسی است. نتایج پژوهش نشان داد میزان رضایت کاربران از مولفه های «وضعیت واضح بودن و قابل فهم بودن» و «ثبات و یکدستی» در رابط بانک نمایه زیاد و در مولفه های «همخوانی بین نظام و دنیای واقعی»، «کنترل سطوح دسترسی کاربر و آزادی عمل وی»، «امکانات شناسایی و بازیابی اطلاعات» و «جنبه های زیبایی شناختی و طراحی ساده» در حد متوسط است. همچنین در سه مولفه های «جلوگیری از خطا و کمک به کاربران برای تشخیص و اصلاح خطاها» و «قابلیت انعطاف پذیری و کارایی» و در میزان رضایت کاربران از مولفه «امکانات راهنمایی و کمک» رابط بانک نمایه کم است. همچنین، پژوهش نشان داد که با افزایش میزان آشنایی کاربران، از میزان رضایت آنان کاسته شده است. به بیان دیگر، محیط رابط بانک اطلاعاتی نمایه برای کاربران حرفه ای چندان مطلوب و رضایت بخش نیست.
  • میترا پشوتنی زاده صفحه 189
    بسیاری از نظریه های اطلاعاتی (همچون نظریه اطلاعات یا ارتباطات شانون، نظریه معناشناختی اطلاعات، نظریه سیبرنتیکی و...) که امروزه وجود دارند، برگرفته از نظریات دیگر رشته ها همچون مخابرات، ریاضیات، زبان شناسی، سایبرنتیک، زیست، علوم اجتماعی و... می باشند. به همین منظور، پژوهشگر تلاش کرده است با استفاده از قوانین فیزیک کوانتوم، به پردازش و بررسی فرایندها و جریانهای اطلاعاتی و نحوه برخورد اجزای اطلاعاتی با شرایط مختلف بپردازد. در این مقاله، نتایج تطبیق برخی از مفاهیم بنیادین فیزیک کوانتومی (از جمله عدم قطعیت هایزنبرگ، پدیده تداخل، لرزش دائم الکترون، موجی بودن، اثر تونل، برگشت پذیری یا برگشت ناپذیری) با دنیای اطلاعات ارائه شده است.
  • محمدحسین دیانی، حسن محمودی صفحه 213
    این مقاله وضعیت سرمایه اجتماعی کتابخانه های دانشگاهی را بررسی می کند. روش تحقیق حاضر پیمایشی است و از پرسشنامه برای گردآوری داده ها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، کتابداران دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد می باشند که به تعداد همه آنها پرسشنامه توزیع گردیده است. سرمایه اجتماعی در این پژوهش، شامل سه بعد شناختی، رابطه ای و ساختاری در نظر گرفته شده که هر بعد نیز از مولفه های مجزایی تشکیل شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد، مولفه «هنجارهای مشترک» شامل فرهنگ کار گروهی، مسئولیت پذیری و جدیت در کار، روحیه انتقادپذیری، و روحیه گذشت و فداکاری و همچنین مولفه «تعهدات و انتظارات مربوط به تعهد کتابداران به هدفها و منافع کتابخانه» دارای کمترین میانگین می باشند. مولفه هویت سازمانی نیز بیشترین میانگین را دارد. همچنین، یافته ها حاکی از آن است که میانگین «سرمایه اجتماعی و ابعاد آن» در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از کتابخانه های دانشگاه فردوسی بیشتر است.
  • سیدحبیب الله میرغفوری، حمید بابایی میبدی، محمدحسین طهاری مهرجردی صفحه 245
    کسب اطمینان از ارائه بهترین و کیفی ترین خدمات در بخش اطلاع رسانی، مستلزم ارزیابی عملکرد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان یکی از مهم ترین مراکز اطلاع رسانی در جامعه است. هدف از این مقاله، ارزیابی کارایی کتابخانه های عمومی کشور با استفاده از یکی از تکنیکهای ناپارامتریک در این زمینه با عنوان تکنیک «تحلیل پوششی داده ها» است. از این تکنیک برای ارزیابی کارایی کتابخانه های عمومی استانهای کشور با ورودی هایی همچون مساحت کتابخانه، تعداد کتابخانه، تعداد رایانه، تعداد صندلی، تعداد کتاب و تعداد کتابدار در کتابخانه های عمومی استان و خروجی هایی همچون متوسط تعداد افراد مراجعه کننده، متوسط تعداد کتابهای امانت داده شده و تعداد افراد دارای کارت عضویت در کتابخانه های عمومی استان استفاده و کتابخانه های عمومی استانهای کشور به دو دسته کارا و غیر کارا طبقه بندی شدند. در مرحله بعد، واحدهای مرجع برای واحدهای ناکارا شناسایی و بررسی شد تا امکان افزایش کارایی هر واحد ناکارا نیز فراهم شود. نتایج حاصل از اجرای مدل نشان داد از مجموع 30 استان کشور، کتابخانه های عمومی 15 استان کشور (معادل50% استانهای کشور) دارای کارایی کامل در زمینه استفاده از ظرفیتهای موجود اطلاع رسانی بوده اند. در پایان، از یک مکانیزم رتبه بندی کامل با عنوان «تکنیک ارزیابی کارایی متقاطع» به منظور رتبه بندی کامل کتابخانه های عمومی استانهای کشور استفاده شد. نتایج رتبه بندی نهایی، کتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی را در رتبه اول و کتابخانه های عمومی استان بوشهر را در رتبه آخر سطح عملکرد نشان داد.
  • رضا رشیدپور، علی اکبر پوراحمد صفحه 267
    هدف اصلی این پژوهش، بررسی وضعیت کتابخانه های نابینایان و کم بینایان در استان خراسان رضوی و همچنین بررسی میزان رضایتمندی اعضای این کتابخانه هاست. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی وجامعه آماری پژوهش شامل 8 کتابخانه و 440 نفر از اعضای فعال آن کتابخانه ها بودند که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان انتخاب و تعداد 205 برگ پرسشنامه بین آنها توزیع شد. نتایج به دست آمده تجزیه و تحلیل و مشخص شد تنها 25% کتابخانه ها دارای ساختمان مستقل هستند و بقیه به عنوان بخشی از یک کتابخانه دیگر فعالیت می کنند. تقریبا 90% ساختمان کتابخانه ها بیشتر از10 سال عمر دارند. هیچ کتابخانه‎ای استودیو ضبط صدا ندارد. همه کتابخانه ها از ضبط صوت و رایانه برای رفع نیاز مراجعان استفاده می کنند. 75% مسئولان کتابخانه ها نابینا هستند. 75% کتابخانه ها تنها توسط یک کتابدار اداره می شوند. 75% مسئولان کتابخانه ها دوره های ویژه مدیریت کتابخانه های نابینایان را طی کرده اند. اعضای کتابخانه ها نیز از تجهیزات و نرم افزارها و فضای مطالعاتی کتابخانه رضایت نداشتند. از نظر ایشان، وضعیت منابع موجود به طور متوسط رضایت بخش بود. همچنین، مراجعان از خدمات ارائه شده و نحوه رفتار و برخورد کتابداران و به طور کلی از خدمات ارائه شده توسط کتابخانه ها رضایت کامل داشتند. ایجاد شبکه اطلاع رسانی کتابخانه های نابینایان، اشتراک منابع و امانت بین کتابخانه ای، حرکت به سوی انتشارات چندرسانه ای و ایجاد کتابخانه ملی نابینایان، از پیشنهادهای ارائه شده در این پژوهش است.
  • مهدی پریرخ، سیمه آخشیک، اکرم فتحیان، محمد رامین نادری صفحه 295
    برنامه ریزی راهبردی، در دنیای پر از تغییری که سازمانها را احاطه نموده، راه حلی مناسب برای همسویی فعالیتها با هدفهای و رسالتهای سازمان و پرهیز از خطاهایی است که بقای سازمان را تهدید می کند. کتابخانه های دانشگاهی نیز به عنوان یکی از مراکز اصلی پیش برنده و تامین کننده هدفهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه، موظفند در عین همسویی با تغییرات محیطی، پاسخی مناسب به نیازهای کاربرانشان ارائه دهند و در چارچوب رسالت دانشگاه فعالیت نمایند. برای همخوانی فعالیتهای کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد با تغییرات محیطی موثر بر چشم انداز و رسالت دانشگاه، طراحی برنامه راهبردی برای توسعه خدمات در این کتابخانه ها به عنوان هدف این مطالعه، مورد توجه قرار گرفت. با استفاده از مدل برایسون و بر پایه تحلیل SWOT، به طراحی برنامه راهبردی برای توسعه خدمات پرداخته شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق سیاهه وارسی، پرسشنامه و مصاحبه گردآوری شد. آزمودنی های پژوهش شامل 26 کتابدار مسئول و متخصص و مصاحبه شوندگان شامل 4 تن از مسئولان دانشگاه بودند. هشت فعالیت زمینه ساز برای توسعه خدمات، زیر بنای لازم را برای گردآوری اطلاعات فراهم کرد. بر پایه تحلیل اطلاعات به دست آمده، توانمندی ها، ضعفها، تهدیدها و فرصتها شناسایی شد. سپس چشم انداز، رسالت، ارزشها، هدفهای راهبردی و برنامه راهبردی پیشنهادی، به تفکیک 8 فعالیت ارائه گردید.
|
  • Omid Alipour, Ali Akbar Khasseh Page 9
    The analysis of lectures and conferences held by Iranian Library and Information Science Association (ILISA) can uncover the distribution of subject categories and reveal the historical development and evolution of Library and Information Science in Iran. Using a quantitative and qualitative content analysis، this survey attempts to review and analyze the workshops، lectures، and conferences held by ILISA in its third round، from 1386-1388. Findings showed that out of 162 workshops، lectures، and conferences، 95. 68% are associated with library and information issues and 4. 32% are related to other disciplines. It was also reveald that the growth of workshops، lectures and seminars is good and the subject coverage of them are extended. Content analysis indicated that the majority of workshops، lectures، and conferences held by ILISA focused on cataloging and classification، Internet، publishers and publishing، and bibliometrics. Finally، the issues not addressed in ILISA workshops، lectures، and seminars were also identified.
  • Oranous Tajedini, Esmat Sadrifard, Ali Moosavei Page 35
    Assessing the knowledge of librarians in public libraries inTehran regarding ethical standards of professional ethics for library and librarians، this study، has provided solutions to establish the ethical charter.
    Methods
    Related documents were reviewed as well as a survey were carried out to compare the existing criteria in the library literature. To obtain information about the principles a multiple choice questionnionnaire was sent to the librarians in public libraries of Tehran city via email. The results of the study showed that 47 percent of libraries in public libraries in Tehran are not familiar with standards of professional ethics; 67 percent of them are willing to have a charter of professional ethics; 70 percent feel the necessity to get familiar with professional ethics; and 70 percent of them think that studying special texts of librarianship during their job is necessary. Originality/Value: Ethical principles should be based on the moral standards، religious and human developments like in many other professions. When the library has an ethical charter، librarians can introduce their own professional principles to the society more than ever; ethical principles of each profession indicates the value which is important to the society، customers and clients.
  • Bahare Atashpour, Nayere Sadat Soleimanzade Najafi, Parisa Malekahmadi Page 71
    Purpose
    The name of each field of study is a label that demonstrates functions and features inside and outside of the discipline. The aim of this paper is to reach an agreement about the name of the discipline by investigating selected names for it in the 3 continents of America، Europe and Australia.
    Method
    this research is an applied descriptive survey. The population consists of universities that provide "library and information science" education. Data were gathered by a direct visit of these university’s websites.
    Findings
    The findings suggest that among 20 universities surveyed in Europe، the most frequent names are information management (14. 7%) and information science (11. 76%). The most frequent names of the school of are Information Studies، school of Information and Computer studies and the faculty of Humanities. Among 49 universities in the continent of America، most of the major names are Library and Information Science (58. 97%) and Library Science (28. 2%). The most common name of the schools in America are school of Information and Library (42. 58%)، school of Information and Library Studies (18. 36%) and school of Information (12. 24%). Among 19 universities in Australia، the most frequent names are Information management (17 %)، Knowledge management (15 %) and Information Studies (12 %). The most frequent names of schools are Information Studies (16 %)، Information management (12 %) and Knowledge management (10 %).
    Conclusion
    Among the universities in America، Europe and Australia the most frequent name for the field of Library and Information is Library and Information Sciences (29. 88%) and the most frequent school in this field is Library school (25%). It seems that the name of "Library and Information Science has the higher rank in terms of precision and recall. Therefore the name of "Library and Information Science" is a more appropriate name for this field in Iran، like other universities in the world. If there is an independent school for this field in Iran، Library school is the preferred name.
  • Ali Akbari, Asefeh Asemi, Nosrat Riahinia Page 91
    Based on a descriptive and analytical study design، the information cycle performance and the viewpoint of managers of the library system were investigated Data were gathered using a valued author-made checklist for direct inspection of the library system performance and a questionnaire for gathering the managers’ viewpoints. All managers of central libraries of universities in Tehran formed the study population. Findings showed that the managers were almost unsatisfied with the library system represented financial information (mean=2. 25). The highest satisfaction was for MIS reports (mean=3. 40). The study recommends providing a specific library system for libraries suited best for the library managers needs.
  • Mohammadamin Erfanmanesh Page 115
    This study aimed to develop and validate the Information Seeking Anxiety Scale. Two pilot studies were undertaken for the development of the instrument. 550 postgraduate students completed a pilot questionnaire consisting of a 93-item Likert-type scale at the University of Malaya. In an attempt to assess the construct validity of the scale، an Exploratory Factor Analysis was performed. Using a Varimax rotation and criteria of 0. 4 or greater for deeming a factor loading practically significant، the factor analysis yielded 6 interpretable factors with 47 items. The 6 factors collectively explained % 35. 73 of the total variance in Information Seeking Anxiety Scale. Reliability analysis using Cronbach’s Alpha indicates a coefficient of 0. 902 for total scale which shows an adequate internal consistency reliability. According to the results، Information Seeking Anxiety Scale is a valid and reliable instrument and may be used in future studies to measure information seeking anxiety of postgraduate students.
  • Dr. Farideh Osareh, Robab Barayerpour Page 141
    This study has attempted to use the content analysis and factor analysis of the texts in Bibliometrics، Scientometrics and Informetrics areas to identify their differences and similarities. This study therefore aimed to determine similarities and distinctions in areas related to Bibliometrics، Scientometrics and Informetrics indexed in Social Science Citation Index during 1973-2009. The results of factor analysis respectively 8، 5 and 6 factor were extracted to Bibliometrics، Scientometrics and Informetrics areas. Differences obtained for specific content areas related to these areas are the only areas to be discussed. Accordingly، Bibliometrics focus on the standards، models، approaches and science policy، Scientometrics focus on indicators and draws on the topic structure of knowledge and informatrics on issues of Statistical Measures، modeling. Similarities in the areas mentioned review vevealed that the district was more common factors Bibliometrics with two other area is، in other words، this area has more thematic variety and relatively high overlap area with two Scientometrics and Informetrics survey.
  • Samaneh Ghaforian Page 163
    The aim of the present research is to measure the extent of user's satisfaction through the investigation of the elements of user-interface، developed by the features and facilities which exist in Namayeh database in use in the Central Library of Ferdowsi University. The research method is qualitative applying the Heuristic evaluation Method. The research target population includes the students who approached the Information Desk of the library. Based on the ten features of Nielson's model، the results show that، in general، the extent of user's satisfaction from the user-interface was average with some weak points in this database. The following is the results in accordance with the ten features of Nielson's model: The extent of user's satisfaction from features like" visibility of system status as well as consistency and standards were high; the extent of user's satisfaction from features such as match between system and the real world"، user control and freedom، recognition rather than recall and aesthetic and minimalist design was average; the extent of user's satisfaction from features like error prevention and help users recognize diagnose and recover from errors was low. Concludes that professional users were not satisfied with the userinterface of this database.
  • Mitra Pashotanizade Page 189
    Many kind of information theories such as shanon's theory، Dervin's cybernetics theory، semantic theory and the lilce sense making theory، are extracted from the other scientific fields like communication، mathematics، linguistics، biology، social science، etc. In this paper the results of an analysis on information process and the reflect of information pieces to different conditionare are presented by using the quantum principles. The main body of the paper is devoted to adaption of some basic concepts of quantum physics (uncertainty principle، interference، waving، tunneling،…) to information environments.
  • Mohammad Hosein Dayani, Hasan Mahmoudi Page 213
    The aim of this study was to investigate the status of social capital in university libraries of Mashhad. A questionnaire was used in this survey for collecting data. This questionnaire was adopted from Nahapiet and Goshal’s organizational social capital assessment instrument. In this research social capital includes three dimensions، cognitive social capital، relational social capital and structural social capital. Research findings show the components of common norms including culture of teamwork، responsibility and hard work، spirit of critical capability and spirit of dedication، also the obligations and expectations components of the librarians، commitment to the goals and interests of the library are at the lowest average. Corporate identity also has the highest average. Among the individual variables "gender"، "marital status "،" age "and" education "only there was positive and significant relation between marital status and social capital variables. Findings also show that the average of social capital and its dimensions in the libraries of mashhad university of medical Science is higher than Ferdowsi University of Mashhad.
  • Dr. Seyed Habiballah Mirghafoori, Hamid Babaei Meybodi, Mohammad Hosein Tahari Mehrjardi Page 245
    In order to be sure to give the best and most qualitative services in the information sector، the performance evaluation of public libraries of the country is a must. The purpose of this paper is to evaluate the efficiency of public libraries of the country، using one of the non-parametric techniques in this context، i. e.، data envelopment analysis (DEA). Data envelopment analysis was used with inputs such as area of the library and number of libraries، computers، chairs، books and librarians، and outputs such as the average number of visitors، the average number of borrowed books and number of membership cards in public library for each province، These provinces were classified into effective and ineffective. In the next phase، to increase the efficiency possibility، reference units were identified for ineffective units. The results of implementing this model showed that out of 30 provinces of the country، 15 provinces had the efficiency of one، which is equal to 50 percent of country's provinces. A full ranking mechanism، called cross- efficiency method was used to rank public libraries of countries provinces. In final results of ranking، Southern Khorasan and Bushehr's public libraries، were respectively ranked as first and last levels of performance.
  • Dr. Ali Akbar Pourahmad, Reza Rashidpoor Page 267
    The main aim of this research is to investigate the quality of libraries for the blind and visually-impaired in Khorasan Razavi province and regarding user satisfaction. The methodology of this study is based on survey descriptive method. The statistical population includes 8 libraries and 440 active member selected with simple random sampling using Morgan table. 205 questionnaires were distributed between the members. Results showed that only 25 percent of libraries have independent building and were more. Almost 90 percent of libraries building had than 10 years old. There was not recording studio in any libraries. All libraries using tape recorders and computers to answer the clients needs. 75 percent the of librarians were blind. 75% of libraries were run by one librarian. 75 percent of librarians had passed Special blind library management courses. Library members were not satisfied of the equipments softwares and the Study space. Also client were completely satisfied regarding the librarians behavior and their services. Some suggestions including information network among blind libraries، Sharing resources and interlibrary loan، moving towards multimedia publishing and creating the Blind National Library are proposed.
  • Dr. Mehri Parirokh, Somayyeh Akhshik, Akram Fathian, M. Ramin Naderi Page 295
    For aims and preventing the University libraries, which are one of the main organizations within the university, should support educational and research activities. To fulfill this aim, they should direct their services with environmental changes and the mission of the university. In this regard, strategic planning seems a suitable approach. Brayson's strategies planning model and SWOT analysis model were used for planning and specifying the strategies. The needed information was collected via three data gathering instruments, i.e., questionnaire, semi structured interview questions and a checklist. Twenty-six librarians, who were managers of the faculty libraries or heads of different sections of the central library, completed the questionnaire. Four deputy managers of the university participated in the interviews. Eight areas of library activities, which provide suitable ground for the library to enhance the quantity and quality of its services were used to design the data collection instruments and analyze the collected data. Based on this analysis, strengths, weaknesses, opportunities and threats were identified. They provided the knowledge to specify the strategic aims and the related strategies for enhancing library services.