فهرست مطالب

مجله دانشکده پزشکی اصفهان
پیاپی 131 (هفته سوم اردیبهشت ماه 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/02/20
  • تعداد عناوین: 5
|
  • شیلا جلال پور صفحه 234
    مقدمه
    سطوح بیمارستان و دست پرسنل بیمارستان منابع بالقوه ی حفظ و نگهداری باکتری های بیماری زا و مهم ترین عامل انتقال و انتشار باکتری ها در بیمارستان محسوب می گردند و کاهش باکتری ها در سطوح بیمارستان و دست پرسنل، منجر به اختلال در زنجیره ی عفونت و کنترل عفونت های بیمارستانی می گردد. آنتی بیوتیک های خانواده ی بتالاکتام از اهمیت ویژه ای در درمان بیماری ها برخوردار می باشند و شیوع بتالاکتاماز در باکتری های بیماری زا منجر به اختلال در روند درمان می گردند. هدف از این پژوهش بررسی فراوانی آنزیم بتالاکتاماز در باکتری های پاتوژن جداسازی شده از دست پرسنل و سطوح بیمارستانی بود.
    روش ها
    روش این مطالعه آزمایشگاهی بود و در سال های 1384 تا 1386 در بیمارستان الزهرا (س) در اصفهان انجام شد. در این مطالعه 274 نمونه به طور تصادفی مورد بررسی قرار گرفت. نمونه های محیطی با استفاده از سوآب و محیط NB (Nutrient Broth) از سطوح کم تماس و پر تماس و نمونه های دست پرسنل با روش Finger Print جمع آوری گردید. شناسایی باکتری ها بر اساس روش های میکروبیولوژیک و بررسی تولید بتالاکتاماز با روش اسیدومتریک انجام گردید
    یافته ها
    از 194 باکتری جداسازی شده از سطوح بیمارستان گونه های استافیلوکوکوس 55 درصد، گونه های باسیلوس 29/26 درصد، اعضای خانواده ی انتروباکتریاسه 80/9 درصد، گونه های سودوموناس 9/3 درصد، سایر باسیل های گرم منفی 51/4 درصد، گونه های استرپتوکوکوس 5/0 درصد و از 80 باکتری جداسازی شده از دست پرسنل گونه های باسیلوس 60 درصد، گونه های استافیلوکوکوس 25/36 درصد و اعضای خانواده ی انتروباکتریاسه 75/3 درصد از باکتری ها را به خود اختصاص داده بودند. بر اساس نتایج تست اسیدومتریک به ترتیب 43/75 درصد و 23/71 درصد از باکتری جداسازی شده از سطوح و دست پرسنل بیمارستان، واجد آنزیم بتالاکتاماز بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده موید شیوع قابل ملاحظه ی آنزیم بتالاکتاماز در باکتری های جداسازی شده از دست پرسنل و سطوح بیمارستان بود. ارتقای کیفی دست شویه ها و مواد ضدعفونی کننده در کنترل جمعیت باکتری ها در بیمارستان نقش به سزایی دارد.
    کلیدواژگان: سطوح بیمارستان، دست پرسنل، باکتری های پاتوژن، بتالاکتاماز، عفونت بیمارستانی
  • مهدی کارگرفرد، فاطمه بساطی، معصومه صادقی، رضا روزبهانی، الهیار گلابچی صفحه 243
    مقدمه
    امروزه برنامه ی بازتوانی قلبی به عنوان بخشی از روند درمانی بیماران قلبی شناخته می شوند. با این همه تاثیر این برنامه ها بر شاخص های عملکرد دیاستولی و سیستولی هنوز متناقض است. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر 8 هفته بازتوانی قلبی بر عملکرد دیاستولی و ظرفیت عملکرد بیماران پس از ابتلای به سکته ی قلبی بود..
    روش ها
    بدین منظور تعداد 29 نفر بیمار مبتلا به سکته ی قلبی (15 نفر گروه مداخله و 14 نفر گروه شاهد) در تحقیق حاضر شرکت کردند. گروه مداخله به مدت 8 هفته هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 1 ساعت با شدت 65 تا 85 درصد حداکثر ضربان قلب در برنامه ی بازتوانی شرکت کردند و گروه شاهد تحت مراقبت های معمول بیماران قلبی عروقی قرار گرفتند. قبل از شروع برنامه ی بازتوانی و بعد از آن از بیماران برای ارزیابی شاخص های عملکرد دیاستولی اکوکاردیوگراف پالس ویو داپلر گرفته شد و ظرفیت عملکرد بیماران با استفاده از آزمون ورزش بر اساس پروتکل نوتن مشخص شد. داده ها با استفاده از آزمون ANCOVA و Paired-t در سطح آلفای 5 درصد تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد برنامه ی بازتوانی به مدت 8 هفته تغییر معنی داری در شاخص های عملکرد دیاستولی ایجاد نمی کند، اما ظرفیت عملکرد، ضربان استراحت و حداکثر ضربان قلب در گروه مداخله در مقایسه با گروه شاهد بطور معنی داری بهبود یافت.
    نتیجه گیری
    این گونه به نظر می رسد که برنامه ی بازتوانی قلبی به مدت 8 هفته، هر هفته 3 جلسه باعث بهبود ظرفیت عملکرد در بیماران قلبی می شود اما بر شاخص های عملکرد دیاستولی تاثیر ندارد. بهبود در ظرفیت عملکرد شاید ناشی از سازگاری های محیطی در نتیجه ی فعالیت ورزشی باشد.
    کلیدواژگان: بازتوانی قلبی، پرشدن دیاستولی، ظرفیت عملکرد، سکته ی قلبی
  • حبیب الله حسینی، همایون ناجی، فاطمه عبدی، احمد مشهدی زاده، عبدالله رضایی صفحه 253
    مقدمه
    مساله ی افزایش بی رویه ی جمعیت یکی از مسایل مهمی است که تمام ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است. توجه به دخیل کردن مردان در تنظیم خانواده به منظور کنترل جمعیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در پژوهش حاضر میزان مشارکت مردان در برنامه های تنظیم خانواده پس از آموزش گروهی همسرانشان مورد ارزیابی قرار گرفت.
    روش ها
    این پژوهش یک مطالعه ی نیمه تجربی بود که در آن تاثیر آموزش گروهی روش های جلوگیری از بارداری را بر روی 53 نمونه ی زن که تحت پوشش روش های طبیعی تنظیم خانواده در خانه های بهداشت منتخب شبکه ی فلاورجان بودند و نیز اثر آن بر روی مشارکت مردان در تنظیم خانواده، موردسنجش قرار گرفت. پیش و پس از انجام مداخله از زنان مورد مطالعه و همسران آن ها پرسش نامه ی آگاهی در مورد روش های جلوگیری از بارداری و نیز روش جلوگیری از بارداری که توسط آن ها استفاده می شد تکمیل گردید. تجزیه وتحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی انجام شد.
    یافته ها
    میانگین نمره ی آگاهی در افراد مورد مداخله و همسرانشان بعد از آموزش گروهی، افزایش معنی دار آماری داشت (001/0 = P). به علاوه 51 درصد از زنان مورد مطالعه و همسران آن ها، پس ازآموزش گروهی، تحت پوشش روش های موثر تنظیم خانواده قرار گرفتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده، آموزش گروهی برای زنان به منظور افزایش مشارکت مردان در برنامه های تنظیم خانواده توصیه می شود.
    کلیدواژگان: آموزش گروهی، مشارکت مردان، تنظیم خانواده
  • عطاءالله قهیری، فاطمه عبدی، رامیا مستو، مژده قاسمی صفحه 259
    مقدمه
    تهوع و استفراغ دوران حاملگی در پنجاه تا نود درصد زنان دیده می شود که شکل خفیف تا متوسط آن در سه ماهه ی اول بارداری در اغلب بیماران با اطمینان دادن به بیمار قابل درمان است. در عین حال، در موارد شدید دارو درمانی جهت کاهش تهوع و استفراغ اجتناب ناپذیر است. اوندانسترون به عنوان دارویی موثر در کاهش تهوع و استفراغ یکی از درمان هایی است که به تازگی برای درمان تهوع بارداری پیشنهاد شده است. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه ی اثربخشی دو داروی آندانسترون و متوکلوپرامید در درمان تهوع بارداری انجام شد.
    روش ها
    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی بود که در سال 1389 در بیمارستان شهید بهشتی اصفهان انجام گرفت و طی آن 70 زن بارداری که برای مراقبت های دوران بارداری به درمانگاه های بیمارستان مراجعه کرده، دارای علایم تهوع و استفراغ شدید در سه ماهه ی اول بارداری بودند انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 35 نفری تقسیم شدند. گروه اول با تجویز قرص متوکلوپرامید و گروه دوم با تجویز آندانسترون به مدت 3 هفته تحت درمان قرار گرفتند. دفعات تهوع و استفراغ بارداری و عوارض دارویی قبل از شروع مداخله، سه روز، یک هفته، دو هفته و سه هفته بعد از درمان در دو گروه مذکور مورد بررسی قرار گرفت. داده های جمع آوری شده توسط آزمون های 2χ، آزمون دقیق فیشر و Student-t تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده نشان داد که روند تغییرات تهوع در طول مدت درمان، بین دو گروه تفاوت معنی دار نداشت (27/0 = P) ولی تعداد دفعات استفراغ در گروه اوندانسترون به طور معنی داری کمتر شد (04/0 =P).
    نتیجه گیری
    داروی آندونسترون دارای تاثیر بهتری در کنترل تهوع و استفراغ دوران بارداری بوده و در صورت پذیرش بیمار و بی خطر بودن این دارو در بارداری، می توان از آن جهت کنترل تهوع و استفراغ های دوران بارداری استفاده نمود.
    کلیدواژگان: اوندانسترون، متوکلوپرامید، تهوع و استفراغ بارداری
  • منصور ثالثی، فرشته سلیمی، پروین محزونی صفحه 266
    مقدمه
    پرکاری پاراتیروئید (هیپرپاراتیروئیدیسم) زمانی که غلظت کلسیم سرم افزایش یابد، مورد شک قرار می گیرد. ولی امروزه اکثر بیماران، علایم بالینی مختصر و هیپرکلسمی خفیف دارند. در اکثر موارد آدنومای منفرد عامل هیپرپاراتیروئیدی اولیه می باشد. یکی از تظاهرات آتیپیک این بیماری، کلسیم طبیعی سرم است. زمانی که ندول های تیروئید توجه بیمار یا پزشک را به خود معطوف کند با معاینه ی فیزیکی یا روش های پاراکلینیکی کشف می شوند. برای تمام بیمارانی که این ندول ها را دارند، سونوگرافی توصیه می شود. ولی دقیق ترین روش، آسپیراسیون سوزنی است. اسکن تیروئید می تواند عملکرد تیروئید را نشان دهد.
    گزارش مورد: ما در این مطالعه ی موردی از وجود هم زمان آدنوم بزرگ پاراتیروئید و آدنوم تیروئید در بیماری با دردهای غیر اختصاصی گزارش کرده ایم که تظاهرات اولیه ی بیمار و علایم پاراکلینیکی با هم هم خوانی نداشته و نتوانسته اند ما را به تشخیص برساند.
    کلیدواژگان: آدنوم، تیروئید، پاراتیروئید
|
  • Shilla Jalalpoor Page 234
    Background
    Hospital surfaces and Staff hands are most common sources to transmission and spread Bacteria from hospital. β-lactame antibiotics are very important agents to control nosocomial infections. The spread of β-lactamase bacteria can disrupt the treatment process. This study was done to evaluate the frequency of β-lactamase bacteria isolated from staff hands and hospital surfaces.
    Methods
    This study was a laboratory study and was performed in the years 2005 to 2007 in Al-Zahra (SA) hospital in Isfahan. 274 samples were selected randomly from stuff hands and hospital surfaces. Hospital surface samples were collected with swab and NB (Nutrient Broth), from high and low contact surface and staff hand samples were collected with Finger Print method. Bacterial identification was performed with microbiological methods and β–lactamase production survey was performed with Acidometric method.
    Finding
    Staphylococcus species were seen in 55% of 194 isolated Bacteria from hospital surface. Other bacteria that isolated from hospital surface were Bacillus species in 26.29%, Enterobacteriaceae in 9.80%, Pseudomonas species in 3.9%, other gram negative Bacteria in 4.51%, Streptococcus species in 0.5% of samples. 60% of 80 isolated Bacteria from staff hand were Bacillus species. Staphylococcus species in 36.25% and Enterobacteriaceae in 3.75% were seen in stuff hands samples. According to β–lactamase test result, respectively 75.43% and 71.23% of isolate Bacteria from hospital surfaces and staff hands, produced β-lactamase
    Conclusion
    The results of this study have shown the high frequency of β–lactamase enzyme in isolated Bacteria from staff hands and hospital surfaces. Improving quality of hand washing and disinfectant agent are very important methods to control nosocomial infections.
  • Mehdi Kargarfard, Fatemeh Basati, Masoumeh Sadeghi, Reza Rouzbehani, Allahyar Golabchi Page 243
    Background
    Cardiac rehabilitation and secondary prevention is an integral part of the treatment of patient with cardiovascular disease to date, however the effect of this programs on systolic and diastolic function is controversial. The aim of this study was to evaluate the effect of 8 weeks cardiac rehabilitation program on diastolic function and functional capacity in patients with myocardial infarction.
    Methods
    twenty-nine post myocardial patient enrolled in this study, which was completed in cardiac rehabilitation group (15 men) and control group (14 men). Echocardiographic measures of diastolic filling and functional capacity by symptom limited exercise test based on naughton protocol on treadmill were performed at baseline and after 8 weeks of training. Data were analyzed using repeated analysis of covariance (ANCOVA) in P < 0.05 level.
    Finding
    After 8 weeks cardiac rehabilitation program, diastolic filling indicators did not change significantly (E velocity, A velocity, E/A ratio and deceleration time). But functional capacity increase significantly in cardiac rehabilitation group. But, functional capacity, resting HR and maximal HR improved significantly in the training group compared to the control group.
    Conclusion
    This study revealed that Cardiac rehabilitation program for 8 weeks significantly improves functional capacity in post myocardial patients but diastolic function did not change significantly. It seems likely that the improvement in functional capacity largely pertain to non cardiac effects.
  • Habibollah Hosseini, Homayoon Naji, Fatemeh Abdi, Ahmad Mashhadizadeh, Abdollah Rezaei Page 253
    Background
    The population growth is an important issue affecting all dimensions of human life. Men play an important role in family planning. The present study aims to investigate men cooperation in family planning after a group training program of their spouses.
    Methods
    This study was a quasi-experimental research. In this study the effect of a group training on contraception on 53 women who used natural method of contraception was measured on their husbands. Before and after intervention an awareness and practice questionnaire about contraception methods was completed in studied women and their husbands. Data analysis was done by SPSS software and descriptive and analytic statistical tests.
    Finding
    A significant difference was found between the awareness scores of the intervention group and their spouses before and after the group training (P < 0.001). 51 percent of the studied women and their husbands underwent an effective contraception method after group trainings
    Conclusion
    The results of the study indicated that women group training can increase men cooperation in family planning programs.
  • Ata Allah Ghahiri, Fatemeh Abdi, Ramia Mastoo, Mojdeh Ghasemi Page 259
    Background
    Nausea and vomiting of pregnancy (NVP) are seen in 50-90% of pregnancies. Mild to moderate NVP in the first trimester of pregnancy in most patients can be cured by ensuring them. However, in severe cases medical therapy to reduce nausea and vomiting is inevitable. Ondansetron as a drug effective in reducing nausea and vomiting is one of the therapies for the treatment of NVP that recently has been proposed. This study compared the effectiveness of Ondansetron and Metoclopramide in the treatment of NVP
    Methods
    In a clinical trial study 70 pregnant women with NVP were selected in Sahid Beheshti hospital in 2010 and randomly divided in 2 groups. The first group administered oral administration of Metoclopramide and the second group were treated by Ondansetron for 3 weeks. The daily frequency of nausea and vomiting and medication side effects were studied before starting the intervention and three days, a week, two weeks and three weeks after treatment in the two groups. Data analysis was done by χ2, Fisher exact test and Student t–test.
    Finding
    The results showed that there was not a significant difference between groups on the trend of change of nausea during treatment (P = 0.27) but the number of vomiting in Ondansetron group was significantly lower than other group (P = 0.04).
    Conclusion
    Ondansetron have more favorable effect in controlling NVP. If the patient accept and this drug is safe in pregnancy, it can be used to control NVP during pregnancy.
  • Mansour Salesi, Fereshteh Salimi, Parvin Mahzouni Page 266
    Background
    The diagnosis of hyperparathyroidism is usually first suspected because of the finding of an elevated serum calcium concentration. The clinical presentation may be subtle and hypercalcemia may be mild. Single adenomas account for most cases of primary hyperparathyroidism. One of the atypical presentations includes normocalcemic primary hyperparathyroidism. Thyroid nodules come to clinical attention when noted by the patient, or as an incidental finding during the routine physical examination, or during a para clinical procedure. Ultrasound is also recommended for all patients to confirm the presence of nodularity. Fine-needle aspiration (FNA) biopsy is the most accurate method for evaluating thyroid nodules. Thyroid scintigraphy is used to determine the functional status of a nodule.Case report: In this study, we report a case of huge parathyroid adenoma and thyroid adenoma in the same time in a patient with nonspecific generalized body pain. Primary clinical and para clinical findings did not have any correlation with each other and could not guide us to the correct diagnosis.