فهرست مطالب

مجله دانشکده پزشکی اصفهان
پیاپی 132 (هفته چهارم اردیبهشت 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/02/25
  • تعداد عناوین: 5
|
  • سیمین دخت سلیمانی فرد، مجتبی اکبری، مرتضی ثابت قدم، صدیقه صابری صفحه 273
    مقدمه
    مالاریا مهم ترین بیماری انگلی در جهان است. سالیانه 300 تا 500 میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند و از این تعداد 1 میلیون کشته بر جای می ماند. در برنامه ی کنترل مالاریا در سال 1950، استان اصفهان نیز تحت پوشش قرار گرفت و در سال 2003، سازمان بهداشت جهانی اصفهان را در رتبه ی ششم بعد از سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس و تهران قرار داد. لذا بررسی اپیدمیولوژیک مالاریای منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
    روش ها
    این مطالعه یک مطالعه ی مقطعی بود. جامعه ی مورد بررسی، کلیه ی مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی-درمانی در سال های 1383 تا 1388 بودند که از نظر مالاریا مثبت تشخیص داده شده بودند و روش نمونه گیری غیر تصادفی آسان بود.
    یافته ها
    از مجموع 726 بیمار 5/93 درصد را مردان و 5/6 درصد را زنان تشکیل می دادند. میانگین سنی بیماران 9/9 ± 9/25 سال بود. در 6/94 درصد گونه ی غالب انگل پلاسمودیوم ویواکس بود. بیش ترین موارد بیماری مربوط به سال 1384 با 5/33 درصد و کم ترین آن مربوط به سال 1388 با 8/5 درصد بود. هم چنین بیش ترین موارد ابتلا مربوط به خرداد ماه بود. مهاجرین افغانی 91 درصد بیماران را به خود اختصاص داده، بیماران ایرانی 8/2 درصد و بیماران تبعه ی سایر کشورها 6/5 درصد بودند. 9/47 درصد پس از درمان بهبود یافته، 4/5 درصد تحت درمان بودند و از پیش آگهی بیماری در 339 نفر (7/46 درصد) اطلاعی در دست نبود.
    نتیجه گیری
    با توجه به شرایط آب و هوایی، وجود گونه های پشه ی آنوفل از نوع ماکولی پنیس، سوپرپیکتوس و ساکارووی و مهاجرت کنترل نشده ی افاغنه، امکان به وجود آمدن کانون های جدید مالاریا و بروز اپیدمی در اصفهان وجود دارد. لذا می توان با کنترل ورود و ممانعت از مهاجرت بی رویه، بیماریابی فعال و درمان به موقع و کامل بیماران از ایجاد کانون های جدید بیماری در منطقه جلوگیری کرد.
    کلیدواژگان: اپیدمی، مالاریا، اصفهان
  • غلامرضا خیرآبادی، الناز سلماسی، سحر اکبری پور، ماه رخساره نادریان صفحه 281
    مقدمه
    همراهی تظاهرات پوستی با اختلال وسواسی– جبری (Oobsessive -compulsive disorder یا OCD) در برخی مطالعات گزارش شده است. بررسی حاضر با هدف تعیین شیوع و شدت OCD و ارتباط احتمالی بین این اختلال و برخی از متغیر های دموگرافیک در بیماران مبتلا به اگزما انجام گرفت.
    روش ها
    این بررسی از نوع توصیفی– تحلیلی است که به صورت مقطعی انجام گرفت و در آن 150 بیمار مبتلا به اگزما مراجعه کننده ی به درمانگاه پوست بیمارستان شریعتی اصفهان به وسیله پرسش نامه ی یل براون از نظر علایم اختلال وسواسی–جبری مورد بررسی قرار گرفتند. با توجه به نمرات، بیماران در دو دسته ی مبتلا و غیرمبتلا به OCD قرار گرفتند. دو گروه از نظر متغیر های دموگرافیک و مشخصات بیماری پوستی با یکدیگر مقایسه گردیدند.
    یافته ها
    میانگین سنی افراد مورد مطالعه 9/15 ± 1/39 سال بود و 3/59 درصد آن ها زن بودند. میانگین مدت ابتلا به اگزما در آن ها 9/48 ± 1/21 ماه بود. 38 نفر (3/25 درصد) مبتلا به OCD بودند. تمام بیماران مبتلا به OCD زن بودند و به صورت معنی داری از افراد غیرمبتلا به این اختلال جوان تر بودند (05/0 >P). مدت زمان ابتلا به اگزما و شدت اگزما بین مبتلایان و غیر مبتلایان به OCD تفاوتی نداشت (05/0 P) همراه بود.
    نتیجه گیری
    شیوع OCD در بیماران مبتلا به اگزما که به درمانگاه های پوست مراجعه می کنند از جمعیت عمومی به بیش تر است. جهت درمان موثر و به موقع بیماری اگزما تشخیص و درمان به موقع OCD همراه آن حایز اهمیت است.
    کلیدواژگان: اختلال وسواسی- جبری، اگزما، بیماری های پوستی
  • بهمن رشیدی، جعفر سلیمانی راد صفحه 289
    مقدمه
    آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده ی سلول فرایندی است که طی آن سلول های ناخواسته به دنبال فعالیت هماهنگ و برنامه ریزی شده ی مجموعه ی دقیقی از ژن ها از بین می روند. آپوپتوز در تکامل رویان، پاتوژنز سرطان و پاسخ های ایمنی هومورال نیز مورد توجه است. با توجه به نقش آپوپتوز در تکامل جنین در این مطالعه نقش آن در جدا شدن پلک های رت نوزاد مورد بررسی قرار گرفت.
    روش ها
    آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده ی سلول فرایندی است که طی آن سلول های ناخواسته به دنبال فعالیت هماهنگ و برنامه ریزی شده ی مجموعه ی دقیقی از ژن ها از بین می روند. آپوپتوز در تکامل رویان، پاتوژنز سرطان و پاسخ های ایمنی هومورال نیز مورد توجه است. با توجه به نقش آپوپتوز در تکامل جنین در این مطالعه نقش آن در جدا شدن پلک های رت نوزاد مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    بررسی میکروسکوپیک محل باز شدن پلک ها نشان داد که پیدایش شیار پلکی به صورت فرورفتگی از سطح خارجی و داخلی شروع و پس از به هم رسیدن این فرورفتگی ها، پلک ها از هم جدا می گردند. تغییراتی که ضمن پیشرفت فرورفتگی ها ملاحظه می گردند عبارتند از ظهور سلول های وزیکوله با مشخصات مورفولوژیک سلول های آپوپتوتیک شامل پیکنوز هسته، چروکیدگی سلول، ائوزینوفیلی سیتوپلاسم و پیدایش حلقه ی روشن و خالی در اطراف سلول ها. این سلول ها به تعداد فراوان و به صورت گروهی از روز ششم تا دوازدهم در عمل پیدایش شیار و از روز دوازدهم به بعد به صورت پراکنده در بین سلول های خاردار طبقه ی اپی درم پلک های در حال تشکیل مشاهده شدند. تغییر دیگری که ضمن پیدایش شیار پلکی ملاحظه می گردد، گسترش اپی درم شاخی سطح خارجی و سنگفرشی مطبق غیرشاخی سطح داخلی پلک در محل فرورفتگی ها است که با پیدایش لایه های مختلف اپی درم شامل طبقات بازال، خاردار، گرانولر و شاخی همراه می باشد.
    نتیجه گیری
    نقش آپوپتوز در پدیده ی تکامل چه قبل از Implantation و چه بعد از آن و نیز در تنظیم جمعیت سلولی ارگان های افراد بالغ مشخص شده است. مشاهده ی سلول هایی با مشخصات مورفولوژیک سلول های آپوپتوتیک در محل جدا شدن پلک چشم نوزادان رت بیان گر نقش آپوپتوز در پیدایش شیار پلک چشم نوزادان رت می باشد. با توجه به سهولت دستیابی به سلول های آپوپتوتیک در محل پیدایش شیار پلکی، محل جدا شدن پلک چشم رت می تواند به عنوان مدل بسیار مناسبی برای بررسی مهار کننده ها و القاء کننده های آپوپتوز مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: پلک چشم، آپوپتوز، سلول های آپوپتوتیک، پیگنوز
  • نسترن ایزدی مود، علی محمد سبزقبایی*، محمدرضا پورنیا صفحه 304
    مقدمه

    یکی از شایع ترین روش های خودکشی مسمومیت عمدی می باشد. ارتباط کم خونی با بعضی از بیماری های روانی و نیز ارتباط بیماری های روانی با خودکشی پیش از این مشخص شده است، اما با توجه به عدم در دسترس بودن مطالعه ای در خصوص اثر کم خونی بر خودکشی (مسمومیت عمدی)، این مطالعه جهت بررسی این اثر انجام گرفت.

    روش ها

    این مطالعه یک مطالعه ی مقطعی به صورت توصیفی– تحلیلی بود که در بخش مسمومین مرکز آموزشی درمانی نور و حضرت علی اصغر (س) انجام گرفت. در این مطالعه 601 بیمار با تشخیص مسمومیت عمدی (خود کشی) بررسی شدند. داده های حاصل با استفاده از آزمون 2χ و رگرسیون لوجستیک مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها

    شیوع کم خونی در بیماران مورد بررسی 8/33 درصد بود. کم خونی در بیماران با توجه به سن، جنس و وجود اختلال دو قطبی اختلاف معنی داری را نشان داد. آزمون رگرسیون لوجستیک نشان داد که شانس خودکشی در بیماران خانم با کم خونی بیشتر از آقایان با کم خونی بود (022/0 = P). ریسک مسومیت عمدی در بیماران با کم خونی و اختلال دو قطبی 32/2 برابر بیماران با کم خونی و بدون اختلال دو قطبی بود (01/0 = P). با افزایش سن بیماران تا سن 60 سالگی کم خونی سبب افزایش مسمومیت عمدی می شد.

    نتیجه گیری

    جنسیت، سن و وجود اختلال دو قطبی از فاکتور های موثر و در ارتباط با کم خونی در بیماران با مسمومیت عمدی (خودکشی) می باشند.

    کلیدواژگان: مسمومیت عمدی، کم خونی، خودکشی، اختلال دو قطبی، فاکتور های دموگرافیک
  • انسیه صالحی، فاطمه سادات امجدی، مجید خزاعی صفحه 312
    مقدمه
    آنژیوژنز به تشکیل عروق خونی جدید از عروق موجود اطلاق می شود. این پدیده در شرایط پاتوفیزیولوژیکی مثل رتینوپاتی و نفروپاتی دیابتی، آترواسکلروز، اندومتریوز، هیپرتانسیون و رشد تومور دیده می شود. در حالی که آنژیوژنز در شرایط فیزیولوژیک در ترمیم زخم، تخمک گذاری و سیکل های قاعدگی روی می دهد. فرایند آنژیوژنز به تعادل بین فاکتور های تحریک کننده و مهارکننده ی آنژیوژنز بستگی دارد. فاکتور کلیدی موثر در تکثیر و مهاجرت سلول های اندوتلیال که اساس تشکیل هر رگ جدیدی است فاکتور رشد اندوتلیوم عروقی (Vascular Endothelial Growth Factor یا VEGF) است. استراتژی آنژیوژنز درمانی شامل مهار آنژیوژنز غیرطبیعی در مواردی هم چون دیابت و تومور و تحریک آنژیوژنز در بیماری های ایسکمیک قلبی یا بیماری های عروق محیطی یک روش جدید درمانی محسوب می گردد. در این مقاله ی مروری ابتدا به آنژیوژنز در شرایط فیزیولوژیک و عوامل موثر بر آن به خصوص VEGF و سپس نقش آن در برخی بیماری ها پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: آنژیوژنز، فاکتور رشد اندوتلیوم عروقی، پاتوفیزیولوژی، اندوتلیوم
|
  • Simindokht Soleimanifard, Mojtaba Akbari, Morteza Sabetghadam, Sedigheh Saberi Page 273
    Background
    Malaria is the most important parasitological disease which infected annually 300-500 millions people and caused more than one million people. Eradication process has began since 1950 and Isfahan province was under protection too. In 2003 WHO, put Isfahan in sixth rank after Sistan & Balochestan, Hormozgan, Kerman, Fars and Tehran. Therefore epidemiological study of regional malaria has a special importance.
    Methods
    This study was a cross-sectional study. The study population was all of the patients with malaria who refers to health centers since 2004 to 2009. Sampling method has been unaccidental simple assay.
    Finding
    Totally 726 patients were investigated, 679 patients (93.5%) are male and 47 patients (6.5%) are female. The mean age of studied population was 25.9 ± 9.9 years. Plasmodium vivax was the high prevalent parasite (94.6%). The most prevalence of Malaria was seen in 2005 with 243 patients (23.5%) and during june (11.8%). Afgan immigrants are 91% and Iranian patients were only 2.8% of all patints. After the treatment, 348 patients (47.9%) are fully recovered, 39 patients (5.4%) were remained under treatment and we didn’t have any information from 339 patients (46.7%).
    Conclusion
    Isfahan climate, existence of species of anophel masquito (macolypenis, superpictues and sakharovi) and uncontrolled immigration of Afghans, can lead Isfahan to be a new center for growing malaria epidemics. Therefore we can prevent the distribution of malaria by controlling of entrance, prevent of immigration and effective treatment
  • Gholamreza Kheirabadi, Elnaz Salmasi, Sahar Akbaripour, Mahrokhsareh Naderian Page 281
    Background
    Dermatologic manifestation along the obsessive -Compulsive disorder (OCD) has been reported in some studies. The Present study is done in order to determine the prevalence and severity of OCD and to investigate the relation between OCD and some demographic and dermatologic variables in eczematous patients.
    Methods
    This study is a cross-sectional and descriptive–analytic study in which 150 eczematous patients diagnosed by a dermatologist in Shariati Hospital of Isfahan were tested by the Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale. Considering the scores, the patients were divided into two groups of OCD and non-OCD. Two groups were compared regarding the demographic variables and dermatologic symptoms.
    Finding
    Mean age of studied people was 39.1 ± 15.9 years of which 59.3% were women. The average time of having eczema was 21.1 ± 48.9 months. 38 patients (25.3%) were afflicted with OCD. All the OCD patients were female and considerably younger than the non-OCD patients (P < 0.05). The duration and severity of eczema was not different between the OCD and non OCD patients (P < 0.05). Severity of OCD was related reversely to the number of involved areas and directly to the duration of eczema (P < 0.05). There was no relation between the severity of OCD and eczema (P
  • Bahman Rashidi, Jafar Soleimani Rad Page 289
    Background
    Apoptosis or programmed cell death is a process in which the unwanted cells die after a coordinated and planned activities of an accurate collection of genes. Apoptosis are considered in embryo development, cancer pathogenesis and humoral immune responses. Considering the role of apoptosis in fetal development, this study was done to investigate its role in separating eyelids in neonatal rats.
    Methods
    For this purpose the unopened eyelids of 6-16 days old Wister newborn rats were removed after anesthesia and fixed in 10% formolin. After preparation and paraffin embedding, 5 micron thick sections stained with hemathoxylin and eosin, and studied with light microscope.
    Finding
    Microscopic assessment of opening place of eyelids showed that the eyelid groove formation starts with external and internal surface troughs. After reaching the troughs together, the eyelids are separated.The main changes that occurred during eyelid formation are appearance of vesicular cells with morphologic characteristics of apoptotic cells includes: nuclear pyknosis, cell shrinkage, deeply eosinophilic cytoplasm surrounded by, and clear halo. These cells were abundant form 6th to 16th day. After 12th day these cells were seen among the cells of spinosum layer. The other change that we could see during eyelid formation was development of keratinized epidermis of external surface and nonkeratinized stratified squamous epithelium of the internal surface of eyelid.
    Conclusion
    Role of apoptosis in developing embryo, before and after implantation, is well known. Presence of cells with characteristics of apoptotic cells in the site of eyelid development in rat Showed the role of apoptosis in eyelid formation. Easy to access of apoptotic cells in eyelid formation in newborn rats can serve rat as a very suitable model for evaluating the inhibitors and inductors of apoptosis.
  • Nastaran Eizadi-Mood, Ali Mohammad Sabzghabaee, Mohammad Reza Poornia Page 304
    Background

    One of the most common methods of suicide is acute poisoning. The association of anemia with psychiatric disorders and psychiatric disorders with suicidal behavior has been know previously. Due to the lack of study on relationship of anemia with suicide, anemia and related factors in intentional suicidal attempts were performed.

    Methods

    A cross-sectional descriptive-analytic study was performed in Noor general hospital. 601 patients with attempted suicide self poisoning were evaluated. χ2 and logistic regression analysis was performed for data analysis.

    Finding

    Prevalence of anemia was 33.8%. Frequency of anemia in patients according to age, sex and bipolar disorder showed significant differences. Logistic regression analysis showed the probability of suicide in women anemic patients was more than men (P = 0.022). Risk of suicide in anemic patients with bipolar disorder was 2.32 times the patients without bipolar disorder (P = 0.01). With increasing age of patients by age 60 relationship of anemia associated intentional poisoning would be increased.

    Conclusion

    Gender, age and bipolar disorders are the related factor in patients with anemia and suicide.

  • Ensieh Salehi, Fateme Sadat Amjadi, Majid Khazaei Page 312
    Background
    Angiogenesis is the formation of new blood vessels from pre-existing ones. It contributes to physiological and pathophysiological conditions. Pathophysiological angiogenesis is associated with several long-term complications of disease such as diabetic retinopathy and nephropathy, endometriosis, hypertension and tumor development while physiological angiogenesis is involved in wound healing, ovulation and menstrual cycles. The process of angiogenesis depends on the balance of many stimulating or inhibiting factors. The key factor that regulates proliferation and migration of endothelial cells is the Vascular Endothelial Growth Factor (VEGF). Angiogenic therapy includes inhibition of abnormal angiogenesis in some conditions such as tumors or diabetes and stimulation of angiogenesis in conditions of ischemia, such as in ischemic heart disease or peripheral vascular disease. In this review, the mechanism of angiogenesis and role of VEGF during physiological and pathological conditions will be reviewed.