فهرست مطالب

فیض - سال پانزدهم شماره 3 (پیاپی 59، پاییز 1390)

مجله فیض
سال پانزدهم شماره 3 (پیاپی 59، پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/08/03
  • تعداد عناوین: 14
|
  • علی ناموران عباس آباد، میر هادی خیاط نوری صفحه 188
    سابقه و هدف
    مطالعات نشان داده است که گیاه بابونه حاوی مقدار قابل توجهی از اسیدهای آمینه آزاد و فلاونوئیدها است. بررسی ها نشان می دهد سیس پلاتین دارای اثرات نوروپاتیک در انسان و مدل های مختلف حیوانی است. هدف از این مطالعه بررسی اثرات متقابل عصاره هیدروالکلی گل های بابونه و سیس پلاتین، با استفاده از روش استاندارد ایجاد تشنج شیمیایی، توسط پنتیلن تترازول (PTZ) در موش سوری می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی از تعداد 32 سر موش سوری نر که به طور تصادفی به 4 گروه 8 تایی تقسیم شدند، استفاده گردید. برای انجام آزمایش در گروه اول سالین نرمال، گروه دوم عصاره هیدروالکلی بابونه (200mg/kg) به صورت داخل صفاقی، گروه سوم سیس پلاتین (2mg/kg) به صورت داخل وریدی، و در گروه چهارم عصاره هیدروالکلی بابونه به همراه سیس پلاتین، مورد استفاده قرار گرفته و متعاقب آن آستانه تشنج برای هر گروه تعیین گردید.
    نتایج
    نتایج نشان داد، آستانه تشنج ناشی از PTZ در موش های سوری گروه کنترل 67/1±86/35 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن بوده و عصاره هیدروالکلی بابونه به صورت معنی دار (0001/0>P) آن راافزایش داده و بر عکس آستانه تشنج توسط سیس پلاتین به صورت معنی دار (0001/0>P) کاهش یافت. همچنین، مصرف هم زمان عصاره بابونه و سیس پلاتین باعث افزایش معنی دار (0001/0>P) آستانه تشنج ناشی ازمصرف سیس پلاتین گردید.
    نتیجه گیری
    با توجه به وجود انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها در گیاه بابونه که علاوه بر اثرات آنتی اکسیدانی دارای اثرات ضد تشنجی هستند می توان از این گیاه برای کاهش اثرات نوروپاتیک حاصل از سیس پلاتین استفاده کرد.
    کلیدواژگان: بابونه، سیس پلاتین، پنتیلن تترازول، تشنج، موش سوری
  • شهاب الدین سروی، عبدالحسین دلیمی اصل، فاطمه غفاری فر، زهره شریفی صفحه 194
    سابقه و هدف

    اکینوکوکوس گرانولوزوس (Echinococcus granulosus) سستود انگلی بوده که باعث ایجاد بیماری کیست هیداتید در انسان می شود. ژن کد کننده پروتئین EG95 می تواند به عنوان یک هدف مناسب جهت ساخت واکسن DNA برای پیشگیری از این بیماری باشد. با توجه به اهمیت این ژن و عدم وجود گزارشی مبنی بر مطالعه بر روی این ژن در ایران، هدف از این مطالعه شناسایی و کلون کردن ژن کد کننده پروتئین EG95 ایزوله ایرانی اکینوکوکوس گرانولوزوس می باشد.

    مواد و روش ها

    در مرحله اول با جداسازی پروتواسکولکس از مایع کیست هیداتید، RNA را از پروتواسکولکس استخراج کرده و پس از انجام RT-PCR، نمونه های cDNA تکثیر شده بر روی ژل الکتروفورز بررسی شد. در مرحله بعد ژن حاصل در وکتور کلونینگ pTZ57R/T کلون گردیده و جهت تایید، از دو روش Clony-PCR و هضم آنزیمی به وسیله آنزیم های محدود کننده استفاده شد. در نهایت ژن EG95 کلون شده در وکتور pTZ57R/T مورد تعیین توالی قرار گرفت.

    نتایج

    بررسی نتایج واکنش RT-PCR بر روی ژل الکتروفورز و همچنین تعیین توالی ژن کد کننده پروتئین EG95 نشان دادکه این ژن دارای 492 جفت باز بوده و با ژن EG95 سویه استاندارد گزارش شده از نیوزلند و استرالیا (X90928.1) متفاوت است. علاوه بر این با استفاده از هضم آنزیمی کلون شدن ژن EG95 در پلاسمید pTZ57R/T مورد تایید قرار گرفت.

    نتیجه گیری

    ژن EG95 به طور موفقیت آمیز در پلاسمید pTZ57R/T کلون شد و این پلاسمید می تواند برای مطالعات بعدی در جهت ساخت واکسن DNA مورد استفاده قرار گیرد.

    کلیدواژگان: اکینوکوکوس گرانولوزوس، EG95، پروتواسکولکس، پلاسمید pTZ57R، T
  • محمد جعفری مدرک، فاطمه غفاری فر، زهره شریفی، عبدالحسین دلیمی اصل صفحه 200
    سابقه و هدف

    توکسوپلاسما گوندی، انگل تک یاخته درون سلولی اجباری و عامل توکسوپلاسموزیس در انسان و حیوانات بوده که در سراسر جهان انتشار دارد. پروتئین میکرونم 3 (MIC3) با وزن ملکولی 90 کیلو دالتون، عامل چسبیدن انگل به سلولهای میزبان در آغاز تهاجم است و در تمام مراحل تکاملی از انگل ترشح شده و یک آنتی ژن قوی محسوب می شود؛ از این نظر علاوه بر ایمونوژن بودن و کاندید ساخت واکسن، در تشخیص نیز کاربرد دارد. هدف از این تحقیق، آماده سازی ژن MIC3 در پلاسمید ناقل جهت ساب کلونینگ در پلاسمیدهای یوکاریوت و پروکاریوت است.

    مواد و روش ها

    DNA ژنومی توکسوپلاسما، با روش فنل-کلروفرم استخراج شد. با استفاده از آغازگرهای اختصاصی ژن MIC3، ژن مورد نظر با روش PCR تکثیر شده و با استفاده از ژل آگارز، الکتروفورز گردید. محصول PCR، خالص شده و به کمک آنزیم T4DNA Ligase، به داخل یک وکتور کلونینگ کلون شد. در نهایت پلاسمید نوترکیب به داخل E.coli سوش TOP10 ترانسفورم گردید. با روش های PCR و برش آنزیمی و توالی یابی، کلون مورد نظرتائید شد.

    نتایج

    محصول PCR به صورت یک باند 1052 جفت باز در ژل آگارز 1 درصد مشاهده گردید. پلاسمیدهای نوترکیب تحت برش آنزیمی دو آنزیم محدود کننده HindIII و EcoRV قرار گرفت و دو باند 1052 و 2886 جفت باز به دست آمد که نشان داد قطعه MIC3 در پلاسمید pTZ57R/T کلون شده است.

    نتیجه گیری

    نتایج به دست آمده نشان داد، کلونینگ و ترانسفورم ژن MIC3 در پلاسمید pTZ57R/T با موفقیت انجام شده است.

    کلیدواژگان: توکسوپلاسما گوندی، MIC3، کلونینگ، توالی یابی
  • زهره طبسی، منصوره صمیمی، فخرالسادات میرحسینی*، فاطمه عطوف، پرستو سهیل صفحه 207
    سابقه و هدف

    خونریزی غیرطبیعی رحمی (AUB) یک مشکل شایع و جدی در خانم های اواخر سنین باروری می باشد، که برای بررسی نیازمند انجام بیوپسی است. درحالیکه بیوپسی یک روش تهاجمی است. از طرفی سونوگرافی نیز به عنوان یک روش تشخیصی قابل قبول برای عدم تخمک گذاری و AUB شناخته می شود. در ارزیابی AUB گاهی با وجود مشاهده ضخامت اندومتر نرمال توسط سونوگرافی، بیوپسی غیرطبیعی گزارش شده است. لذا، در این مطالعه به ارزیابی نقش اندازه گیری ضخامت اندومتر با سونوگرافی ترانس واژینال به عنوان ابزار غربالگری خانم های پره منوپوز با خونریزی غیر طبیعی رحمی پرداخته شد.

    مواد و روش ها

    دراین مطالعه ارزش تشخیصی، 154 نفر از خانم های پره منوپوز با خونریزی غیر طبیعی رحمی مراجعه کننده به کلینیک نقوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در شش ماهه اول سال 1389، ضخامت آندومتر به وسیله سونوگرافی ترانس واژینال قبل از بیوپسی با کورت پایپل در اولین روز قاعدگی، اندازه گیری شد. سپس نمونه ها برای پاتولوژیست بی اطلاع از نتیجه سونوگرافی ارسال و نتایج مقایسه شد. سپس، نقطه برش با به کارگیری منحنیROC تعیین گردید.

    نتایج

    از تعداد 154 نفر نمونه، 48 نفر (2/31 درصد) آندومتر غیر طبیعی داشتند (هایپرپلازی 4/23 درصد، پولیپ 9/3 درصد، آندومتر Asynchronus 9/3 درصد). ضخامت آندومتر mm7 با حساسیت و ویژگی 2/76 و 1/41 درصد به ترتیب و %6/33=PPV و %1/82=NPV و 29/1+=LR و 58/0-=LR برای آندومتر غیرطبیعی در نظر گرفته شد.

    نتیجه گیری

    علی رغم اینکه ضخامت آندومتر 7mm یا کمتر با احتمال کمتری، همراهی با پاتولوژی های بدخیم در خانم های پره منوپوز با خونریزی غیرطبیعی رحمی دارد، اندازه گیری ضخامت آندومتر با سونوگرافی واژینال به تنهایی برای تشخیص اختلالات اندومتر توصیه نمی گردد.

    کلیدواژگان: خونری، زی غیرطبیع، ی رحم، ی، اختلال آندومتر، ضخامت آندومتر، پره منوپ، وز، سونوگ، رافی ترانس واژین، ال
  • زهرا تقربی، خدیجه شریفی، زهرا سوکی صفحه 213
    سابقه و هدف
    به منظور ارتقاء سطح سلامت در سالمندان بالاخص سالمندان مقیم خانه سالمندان انجام اقدامات توانبخشی از جایگاه ویژه برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی روایی و پایایی نسخه شاه مقیاس بارتل تجدید نظر شده در سالمندان مقیم خانه سالمندان گلابچی کاشان طراحی شد.
    مواد و روش ها
    پس از تهیه فرم فارسی نسخه شاه پرسشنامه MBI با استفاده از روش ترجمه استاندارد «مستقیم و بالعکس»، نمونه ها به صورت سرشماری در مرکز مذکور در سال 1386 انتخاب شدند (100=n). داده ها بوسیله مشاهده و مصاحبه جمع آوری گردید. ضریب توافق بین افراد ارزیاب، بررسی شده و پایایی پرسشنامه با استفاده از شیوه ثبات داخلی تعیین گردید. جهت بررسی روایی از روایی همزمان، مقایسه گروه های شناخته شده و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد.
    نتایج
    ضریب توافق بین افراد ارزیاب در ارتباط با هر یک از آیتم ها بیش از 6/0 بود (کاپا)؛ ICC در ارتباط با کل ابزار 998/0 گزارش شد. ضریب ثبات داخلی ابزار 99/0-96/0 محاسبه شده و روش همبستگی با کل مقیاس نیز این ابزار را پایا تشخیص داد. اعتبار همزمان آن با MBI تایید شد (r=0/993، P<0/0001) و مقایسه گروه های شناخته شده روایی ابزار را مسجل ساخت (0001/0>P). نتایج تحلیل عاملدی نیز حاکی از تک عاملی بودن پرسشنامه بود که این عامل دارای ارزش ویژه 268/8 بوده و قادر به تبیین 68/82 درصد واریانس کل نمره بارتل می باشد.
    نتیجه گیری
    ترجمه فارسی نسخه شاه پرسشنامه بارتل جهت سنجش ناتوانی در سالمندان مقیم خانه سالمندان گلابچی کاشان ابزاری روا و پایا می باشد.
    کلیدواژگان: نسخه شاه مقیاس بارتل تجدید نظر شده، روایی، پایایی، ناتوانی، سالمند، خانه سالمندان
  • بتول زمانی، سید محمد متینی، رایکا جمالی، محسن تقدسی صفحه 225
    سابقه وهدف
    دیابت شایع ترین بیماری متابولیک با تغییرات پاتوفیزیولوژیک در اندام ها است و عوارض آن هزینه زیادی به فرد، جامعه و سیستم بهداشتی تحمیل می کند. این تحقیق به منظور بررسی عوارض عضلانی اسکلتی در بیماران مبتلا به هر دو نوع دیابت صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    برای انجام این مطالعه ی مقطعی سن، نوع دیابت و علائم بالینی درد مفصل و پارستزی و محدودیت حرکات مفاصل از شرح حال 327 بیمار دیابتی کسب شده و سپس توسط روماتولوژیست درگیری عضلانی-اسکلتی شامل کپسولیت چسبنده، انگشت ماشه ای، دوپویترن کنتراکچر، سندروم کانال کارپ و محدودیت حرکت مفاصل در آنها تشخیص داده شده و در پرسشنامه ثبت شدند.
    نتایج
    میانگین سنی در بیماران نوع دو 61/12±6/54 و در بیماران نوع یک 36/10±7/29 سال بود. سندروم تونل کارپ در 8/49 درصد، استئوآرتریت زانو در 45 درصد، اسکلروداکتیلی در 2/27 درصد، دوپویترن کنتراکچر در 1/14 درصد، انگشت ماشه ای در 9/11 درصد، کپسولیت چسبنده در 9/11 درصد، سندروم محدودیت حرکت مفاصل در 8 درصد و مفصل شارکوت در 6/0 درصد افراد مشاهده شد. نوع دیابت با استئوآرتریت زانو (P<0/003; OR=1/86; CI:1/05-3/30) و سندروم تونل کارپ (045/0>P) و طول مدت بیماری با انگشت ماشه ای، دوپویترن کنتراکچر (OR=3/76; CI:1/9-7/41) و محدودیت حرکت مفاصل رابطه معنی داری داشت.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان داد نوع دیابت و مدت ابتلاع بالای 15 سال در بیماران دیابتی منجر به افزایش بروز عوارض عضلانی اسکلتی می شود. لذا پیشنهاد می گردد به صورت دوره ای معاینه عضلانی اسکلتی در مبتلایان به دیابت انجام شود.
    کلیدواژگان: عوارض عضلانی اسکلتی، دیابت، قند خون ناشتا
  • سعید صیادی، لاله لاجوردی، فرانک علی آبادی، محمدرضا کیهانی، لیلا عباسی صفحه 232
    سابقه و هدف
    بسیاری از جنبه های تکامل به بینایی وابسته بوده و یا به وسیله بینایی هدایت می شوند. اختلال در ادراک بینایی می تواند در کودکان فلج مغزی با هوش طبیعی، عقب ماندگی ذهنی ثانویه ایجاد کند. تشخیص عوامل موثر بر مهارت های ادراک بینایی و درمان زود هنگام در این کودکان می تواند از اختلالات یادگیری، کند شدن روند درمان و ایجاد مشکلات ثانویه جلوگیری کند. در این مطالعه هدف بررسی تاثیر عوامل سن تقویمی، وجود استرابیسم و جنسیت بر بهره ادراک بینایی این کودکان است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی 120 کودک (60 نفر بدون استرابیسم و 60 نفر دارای استرابیسم با تشخیص فلج مغزی اسپاستیک) 8 تا 10 ساله که از مدارس استثنایی آموزش و پرورش و کلینیک های توانبخشی شهر تهران به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، وارد مطالعه شدند. نمونه ها به وسیله تست TVPS-R مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    نتایج
    یافته های مطالعه نشان داد که بهره ادراک بینایی (0001/0>P) و سن ادراک بینایی (0001/0>P) در گروه های سنی 8 تا 10 سال از نظر آماری معنادار است. بهره ادراک بینایی بین دو جنس دختر و پسر تفاوت معناداری نداشت (76/0=P) و نمره بهره ادراک بینایی در کودکان بدون استرابیسم به طور معناداری بیشتر از گروه دارای استرابیسم بود (0001/0>P).
    نتیجه گیری
    در مجموع می توان گفت از بین فاکتورهای مورد مطالعه، سن و استرابیسموس تاثیر قابل توجهی بر بهره ادراک بینایی داشته، ولی جنسیت تاثیری بر بهره ادراک بینایی ندارد.
    کلیدواژگان: مهارت های ادراک بینایی، بهره ادراک بینایی، استرابیسموس
  • رضا قانعی، معصومه مسلک پاک، سرکوت غوثی، حیدر حسین پور، عدالت امین پور، وجیهه باغی صفحه 240
    سابقه و هدف
    سندروم پاهای بی قرار از علل شایع اختلال خواب است که سبب کاهش کیفیت زندگی می گردد. بیماران مبتلا به دیابت بیش از دیگران از سندروم پاهای بی قرار رنج می برند. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین سندروم پاهای بی قرار و کیفیت خواب در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی 108 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به واحد دیابت شهرستان سقز با روش نمونه گیری در دسترس شرکت داشتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد غربالگری سندروم پاهای بی قرار، کیفیت خواب پیتزبرگ و خواب آلودگی روزانه ایپ ورث استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری ضریب همبستگی و t مستقل انجام یافت.
    نتایج
    میانگین نمره کیفیت خواب در افراد دارای سندروم پاهای بی قرار و افراد فاقد این سندروم به ترتیب 6/0±1/8 و 4/4±5/5 بود و اختلاف معناداری بین کیفیت خواب در افراد این دو گروه وجود داشت (001/0=P).
    6/42 درصد نمونه ها از سندروم پاهای بی قرار و همچنین از اختلال خواب رنج می بردند.
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع زیاد اختلال خواب در بیماران مبتلا به دیابت و عدم تشخیص مناسب سندروم پاهای بی قرار، استفاده از روش های غربالگری برای تشخیص این سندروم در بیماران مذکور لازم به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: سندروم پاهای بی قرار، کیفیت خواب، دیابت
  • سید غلامعباس موسوی، محمد صباحی بیدگلی، عبدالله امیدی، زهرا کوشا، مهین قوامی، زهرا گرجی، سارا طهماسبی، محمود اطهری زاده، سید مجتبی بنی طباء صفحه 247
    سابقه و هدف
    افسردگی پس از زایمان یک مشکل جدی است که می تواند بر سلامت مادر و خانواده موثر باشد. در مورد رابطه عوامل اپیدمیولوژیک و دموگرافیک با افسردگی پس از زایمان نظریات متعددی ارائه شده است. در این مقاله سعی شده تا در شهر کاشان عوامل مرتبط با افسردگی پس از زایمان شناسایی شوند.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر به روش مقطعی در سطح مراکز بهداشتی درمانی شهر کاشان اجرا شده است. پنجاه درصد مراکز به تصادف انتخاب شده و در نهایت 204 مادر کاشانی که طی 3-2 ماه پس از زایمان به این مراکز مراجعه کرده بوده و حداقل سواد پنجم ابتدایی داشتند، پرسشنامه را تکمیل کردند. بخش اول پرسشنامه شامل یک سری سوالات دموگرافیک و روانی اجتماعی و بخش دوم آن شامل تست استاندارد بک بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های مجذور کای،CI، OR و رگرسیون لجستیک انجام گردید.
    نتایج
    از مجموع 204 زن مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی کاشان، 77 نفر (7/37) افسردگی پس از زایمان داشتند (44/0-31/0). هفت عامل با افسردگی پس از زایمان رابطه معنی دار آماری نشان داد که با اجرای رگرسیون لجستیک (001/0>P) سه عامل رفتار همسر، رابطه صمیمی با خانواده و سابقه افسردگی در مدل باقی ماندند. نتایج حاصل نشان داد که عوامل ذکر شده می تواند شانس ابتلا به افسردگی را کاهش دهد.
    نتیجه گیری
    رفتار همسر، رابطه صمیمی با خانواده و عدم سابقه افسردگی می تواند شانس ابتلا به افسردگی پس از زایمان در زنان کاشانی را کاهش دهد.
    کلیدواژگان: افسردگی پس از زایمان، زایمان، شیوع
  • یدالله رمضانی، سید غلامعباس موسوی، عباس بهرامی، محسن فریدونی، نسرین پارسا، بهرام کاظمی صفحه 254
    سابقه و هدف
    لیشمانیوزها که جزء بیماری های مشترک انسان و دام به حساب می آیند، به علت تک یاخته لیشمانیا ایجاد شده و این بیماری ها در بعضی از مناطق کشور مسائل مهم بهداشتی ایجاد می کنند. شهرستان آران و بیدگل (واقع در شمال شهرستان کاشان، استان اصفهان) یکی از کانون های اندمیک لیشمانیوز جلدی (سالک) به حساب می آید. برای موفقیت در کنترل بیماری و ارائه آموزش های لازم به گروه های در معرض خطر، داشتن اطلاعات اپیدمیولوژیک بیماری در یک منطقه لازم و ضروری می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت مقطعی و با استفاده از داده های مربوط به 94 نفر بیمار مشاهده شده در مرکز بهداشت شهرستان آران و بیدگل انجام شد. فرم های اطلاعات همه گیر شناسی سالک شامل مشخصات فردی بیماران تکمیل گردیده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    نتایج
    در این مطالعه 8/30 درصد بیماران در گروه سنی 9-1 سال قرار داشتند. تعداد بیماران در شهر بیش از روستا و بیماری در مردان بیش تر از زنان مشاهده شد. بیشترین موارد بیماری در شهر آران و بیدگل (1/52 درصد) و بعد از آن در شهر ابوزید آباد (3/22 درصد) مشاهده گردید. همچنین، بیشترین موارد بیماری در مرداد ماه بوده است (2/37 درصد). به علاوه، 3/54 درصد موارد لیشمانیوز جلدی نوع خشک و 7/45 درصد موارد لیشمانیوز جلدی نوع مرطوب بودند.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد علت بالا بودن بیماری در گروه سنی 1-9 سال حساس بودن این گروه نسبت به سالک می باشد. لازم است در تنظیم برنامه های کنترلی و آموزش این گروه در اولویت قرار داشته باشند.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز جلدی، اپیدمیولوژی، درمان سالک
  • حسن افضلی، محمود نعمتیان، جواد رجبی، زهرا سلیمانی، منصوره مومن هروی، علی صالحی، حبیب الله رحیمی*، سعید محبوبی صفحه 259
    سابقه و هدف

    آنفلوآنزای A (H1N1) اولین جهانگیری آنفلوآنزا در قرن حاضر می باشد که کشور ایران را نیز در برگرفت و اولین مورد آن اواخر تیر ماه 1388 در کاشان اتفاق افتاد. این پژوهش با هدف توصیف گام های گسترش بیماری آنفلوانزای (A (H1N1 در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل، در سال 1388، و تشریح مشخصات موارد بروز و فوت انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه از نوع بررسی مجموعه موارد قطعی آنفلوآنزای (A (H1N1 می باشد. در این مطالعه مشخصات بیماران وارد نرم افزار SPSS گردید و با آزمون من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج

    کل موارد شناسایی شده 86 مورد با میانه سنی 26 و میانگین سنی7/18±8/29 سال (بازه کمتر از یک تا 83 سال) و نسبت جنسی یک بود. از هفت مورد فوت (با میزان کشندگی 1/8 درصد)، میانگین سنی موارد فوت شده 9/27± 9/46 سال بود که اگرچه در مقایسه با میانگین سنی موارد بهبود یافته (1/18±01/30 سال) بالاتر می باشد، ولی این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود.

    نتیجه گیری

    مهمترین عامل در گسترش بیماری، بازگشایی مدارس شناسایی شد. با توجه به مقایسه میزان کشندگی و سایر متغیرهای مرتبط با موارد ابتلا و مرگ سایر کشورها، تفاوت چندانی وجود ندارد، ولی مقایسه این یافته ها با یافته های سایر دانشگاه های علوم پزشکی می تواند در شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشگاه کمک کننده باشد. در ضمن با توجه به فاصله زمانی 10 هفته ای بین اولین مورد و اوج همه گیری، هوشیاری نظام مراقبت بیماری ها در خصوص این بیماری مثبت ارزیابی می گردد.

    کلیدواژگان: آنفلوانزای (A (H1N1، میرایی، اپیدمیولوژی
  • محمدرضا رضایی مفرد، فاطمه رنگرز جدی، سید غلامعباس موسوی صفحه 267
    سابقه و هدف
    مقادیر زیادی از پروتئین ها، کالری و املاح معدنی از نان تامین می شود که وجود جوش شیرین، مانع جذب آنها شده و نمک زیاد نیز بیماری های متعددی ایجاد می کند. هدف این تحقیق تعیین میزان جوش شیرین و نمک در نان نانوایی های مهر دشت نجف آباد بود.
    مواد و روش ها
    مطالعه توصیفی مقطعی روی نان نانوایی های مهردشت نجف آباد (50 نانوایی) در سال 1388 صورت پذیرفت. برای نمونه گیری، به هر نانوایی 4 بار مراجعه و 2 قرص نان پخت اول؛ در کل 400 نمونه؛ به صورت تصادفی انتخاب گردید. PH و نمک به ترتیب مطابق استانداردهای 2628 و 2577 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران سنجیده شدند.
    نتایج
    5/91 درصد نمونه ها، PH کمتر از 2/6 داشتند. بیشترین PH بالا در نان های لواش با 5/12 درصد مشاهده شد. 5/64 درصد نمونه ها نمک، بیش از حد استاندارد داشتند. تفاوت فراوانی PH بالای 2/6 و فصول مختلف (042/0=P) از لحاظ آماری معنی دار اما اختلاف بین نمک و فصل معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    میزان جوش شیرین در نان های جامعه مورد پژوهش بالا نیست. استفاده از جوش شیرین در بعضی از انواع نان مانند لواش هنوز نیاز به توجه و نظارت دارد. ترویج استفاده از نان هایی مانند سنگک که فاقد جوش شیرین است و آموزش به نانوایان و مردم از طریق رسانه های عمومی و دستگاه های ذی ربط توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: جوش شیرین، نمک طعام، نان، نانوایی
  • ناصر محرم نژاد، قاسمعلی عمرانی، امیر حسین جاوید، غلامرضا مصطفایی، حسین اکبری صفحه 274
    سابقه و هدف
    یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی بی توجهی به مدیریت مواد زائد جامد است. تنوع کمی و کیفی ترکیبات زباله، توسعه بی رویه شهرها و عدم تکنولوژی مناسب دفع، باعث ایجاد مشکلات ویژه ای شده است که رفع آنها با بررسی دقیق و هماهنگی علم و تجربه در قالب یک مدیریت صحیح امکان پذیر است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی در بازه زمانی 12 ماه از ابتدای سال 1388 بر روی زباله های شهر کاشان انجام شد. هر ماه یک نمونه به صورت تصادفی برطبق دستور العمل استاندارد برداشته شده و آنالیز فیزیکی انجام گرفت.
    نتایج
    نتایج پژوهش نشان داد که شهر کاشان روزانه به طور متوسط 185 تن زباله دارد که حدود 5/75 درصد آن را مواد فساد پذیر تشکیل می دهد. متوسط سرانه ی تولید روزانه زباله 638 گرم به ازای هر نفر در روز و متوسط چگالی زباله در ایستگاه انتقال 194 کیلوگرم بر متر مکعب بود. آهن فراوان ترین فلز اندازه گیری شده در شیرابه زباله بود.
    نتیجه گیری
    بررسی کمی زباله های شهر کاشان نشان داد که درصد بالایی از زباله به مواد فساد پذیر و بعد از آن پلاستیک و سپس به کاغذ و کارتن اختصاص دارد. با توجه به اینکه پیشگیری از اثرات نامطلوب زیست محیطی مواد زائد جامد در اولویت بوده و این امر با اعمال روش های مدیریتی مناسب به دست می آید، لذا آموزش همگانی جهت تفکیک زباله ها در مبدا، کاهش حجم زباله تولیدی و در پی آن کاهش حجم شیرابه و نحوه ی صحیح بازیافت، جمع آوری و دفع زباله توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: مواد زاید جامد، مدیریت مواد زاید، زباله، دفن بهداشتی، شیرابه زباله
  • محسن ادیب حاج باقری، اکرم انصاری، اسماعیل عزیزی فینی صفحه 280
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت بهداشت دهان در ICUو فقدان پروتکل در این زمینه، مطالعه حاضر با هدف بررسی متون و ارائه پروتکلی مبتنی بر شواهد در خصوص بهداشت دهان بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه انجام شد.
    مواد و روش ها
    تعداد 45 مقاله تحقیقی، مروری و متاآنالیز منتشر شده از سال 2001 تا پایان 2010 میلادی در زمینه مراقبت از دهان در بیماران ICU از طریق جستجوی مقالات انگلیسی زبان دارای متن کامل قابل دسترسی در پایگاه های Pubmed، Ovid، Elsevier، ProQuest و Google با استفاده از کلید واژه های oral care، mouth care، critical care و intensive care در عنوان و یا چکیده جستجو شده و مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج
    بیماران ICU به دلایلی مانند اختلال ایمنی، وجود لوله تراشه، عوارض جانبی داروها، کاهش دریافت مایعات و عدم وجود بلع، مستعد ایجاد پلاک دندان و بروز پنومونی مربوط به ونتیلاتور هستند. با وجود این، مراقبت از دهان در این بخش به صورت مناسب انجام نشده و فقدان یک پروتکل استاندارد برای این مراقبت، در این امر موثر است. بررسی ها نشان می دهند که مداخلاتی مانند تمیز کردن دهان با مسواک و خمیر دندان، برس زدن تمام سطوح دندان ها، زبان و کام و نیز استفاده از محلول کلرهگزیدین تا حد زیادی در جلوگیری از پنومونی موثر بوده اند.
    نتیجه گیری
    رعایت بهداشت دهان باعث کاهش بروز پنومونی مربوط به ونتیلاتور شده و بررسی بیمار، مداخلات مکانیکی و دارویی از موارد مهم در مراقبت از دهان هستند. کاربرد پروتکل ارائه شده در این مقاله می تواند به اطمینان از رعایت حداقل مراقبت از دهان کمک کند.
    کلیدواژگان: مراقبت از دهان، بخش مراقبت های وی~ژه، شواهد تحقیقاتی
|
  • Ali Namvaran-Abbas-Abad, Mir Hadi Khayat-Nouri Page 188
    Background
    Studies have shown that chamomile contains significant amounts of essential amino acids and flavonoids. Moreover, the neuropathic effects of cisplatin have been reported in humans and different animal models. The purpose of this study was to investigate the interactions between hydroalcoholic extract of Matricaria recutita and cisplatin using the standard method of chemical seizure induced by pentylenetetrazole (PTZ) in mice.
    Materials And Methods
    In this experimental study, 32 male mice were randomly selected into 4 groups (n=8 per group). First group received normal saline; second group received Matricaria recutita hydroalcoholic extract (200 mg/kg, intraperitoneally); third group received cisplatin (2 mg/kg, intravenously) and the fourth group hydroalcoholic extract of Matricaria recutita plus cisplatin, thereafter, the seizure threshold was determined for each group.
    Results
    The results of this study showed that PTZ-induced seizure threshold in control mice was 35.86±1.67 mg/kg and chamomile hydroalcoholic extract significantly increased the PTZ seizure threshold (P<0.0001), while seizure threshold in the cisplatin group significantly decreased (P<0.0001). Moreover, simultaneous use of Matricaria recutita extract and cisplatin caused significant increase of seizure threshold (P<0.0001) in cisplatin taking group.
    Conclusion
    Considering the existence of several types of antioxidants and flavonoids in Matricaria recutita that have antioxidant and anticonvulsant effects, the plant can be used to reduce the neuropathic effects of cisplatin.
  • Shahabedin Sarvi, Abdolhossein Dalimi, Asl, Fatemeh Ghaffarifar, Zohreh Sharifi Page 194
    Background

    Echinococcus granulosus is a cestode parasite that causes cystic hydatid disease in humans worldwide. The gene encoding EG95 protein may be a good candidate to design a DNA vaccine to prevent the disease. Considering the importance of EG95 gene and the scarceness of research on it in Iran, this study was carried out to determine and clone the gene encoding EG95 from Iranian isolate of E. granulosus.

    Materials And Methods

    At the first stage, protoscoleces was isolated from hydatid cyst fluid and then RNA was extracted from protoscoleces and after performing RT-PCR, the amplified cDNA samples were detected by gel electrophoresis. In next stage, the obtained gene was cloned in pTZ57R/T vector. Two methods were used for conformation of cloning: colony PCR amplification and digestion with the EcoRI and XhoI restriction enzymes. Finally, the cloned EG95 gene in pTZ57R/T vector was sequenced.

    Results

    Homological comparison of sequences showed that cDNA of EG95 in Iranian isolate of E. granulosus had 492 bp and was different from the standard strain of EG95 reported from New Zealand and Australia (X90928.1). Moreover, cloning of EG95 gene in pTZ57R/T plasmid was confirmed by digestion of this plasmid with the restriction enzymes.

    Conclusion

    The EG95 gene was cloned in pTZ57R/T plasmid successfully and this plasmid can be used to design a DNA vaccine in further studies.

  • Mohammad Jafari, Modrek, Fatemeh Ghaffarifar, Zohreh Sharifi, Abdolhosain Dalimi, Asl Page 200
    Background

    Toxoplasma gondii, an obligatory intracellular protozoan parasite, causing toxoplasmosis in human and animal with worldwide spread. Microneme 3 (MIC3) protein, a 90 kDa parasite factor attaching to the host cells in the beginning of the invasion, is secreted in all stages of parasite development (e.g. sporozoite, tachyzoite and bradyzoite) and also is considered as a potent antigen. Therefore, besides the immunogenicity and the candidacy for vaccine design, the protein is used for diagnostic purposes, as well. The aim of the present study was to transfer MIC3 gene into plasmid vector (PTZ57R/T) for subcloning in eukaryotic and prokaryotic plasmids.

    Materials And Methods

    Toxoplasmia genomic DNA extracted using phenol-chloroform method and MIC3 gene was then amplified by PCR with specific primers. Electrophoresis was performed by using agarose gel and PCR product was purified by T4 DNA ligase enzyme into a cloning vector. Finally, recombinant plasmid was transformed into E.coli (Top10 strain). The extracted clone was verified with PCR, digestion enzymes and sequencing.

    Results

    The PCR product was seen as a 1052bp band in agarose gel (1%). The recombinant plasmids was restricted by HindIII and EcoRV enzymes and two obtained 2886 and 1052bp bands showed that the MIC3 gene was cloned in PTZ57R/T plasmid.

    Conclusion

    The results revealed that the cloning and transformation of MIC3 gene in pTZ57R/T was done successfully.

  • Zohreh Tabasi, Mansoreh Samimi, Fakhrosadat Mirhoseini, Fatemeh Atoof, Parasto Soheil Page 207
    Background

    Abnormal uterine bleeding (AUB) is a common and serious problem in women of late reproductive age and an indication for endometrial biopsy as an invasive method. On assessing AUB, in some cases, even with the observation of normal thicker endometrium in ultrasonography, abnormal biopsy is reported. Thus, this study was carried out to assess the role of measuring endometrial thickness by transvaginal ultrasonography as a screening tool for premenopausal women with abnormal uterine bleeding.

    Materials And Methods

    In this diagnostic study, 154 premenopausal women with AUB referred to Naghavi Clinic of Kashan university of medical sciences during 2010-11. Transvaginal ultrasonography was performed to assess endometrial thickness before the Pipelle endometrial biopsy at the first day of menstruation. The biopsies were then sent to a pathologist unaware of the results of transvaginal ultrasonography and finally, the Roc curve was utilized to determine the best cut-point.

    Results

    Forty-eight out of 154 cases (31.2%) had abnormal endometrium (hyperplasia 23.2%; polyps 3.9%; and asynchronous 3.9%). The reported thickness of endometrium with the sensitivity and specificity of 76.2% and 41.1% (PPV=33.6%, NPV=82.1%, LR+=1.29 and LR-=0.58) was 7 mm.

    Conclusion

    Although endometrial thickness of ≤7mm in premenopausal women with abnormal uterine bleeding is less likely to be associated with malignant pathologies, assessing the endometrial thickness merely with transvaginal ultrasonography is not merely suggested for the diagnosis of endometrial abnormalities.

  • Batool Zamani, Sayyed Mohammad Matini, Raika Jamali, Mohsen Taghadosi Page 225
    Background
    Diabetes Mellitus is one of the most common metabolic disorders causing pathophysiologic changes in multiple organs. Considering the burden of diabetes and its complications, this study aimed to evaluate the frequency of musculoskeletal complications in diabetic patients.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was performed on 327 diabetic patients referred to Kashan diabetes center during 2009-10. Age, the type of diabetes and clinical manifestations such as arthralgia, paresthesia, and limited range of movement of joints were obtained from the hospital medical records of patients and then musculoskeletal complaints (e.g., adhesive capsulitis, carpal tunnel syndrome, dupuytren's contracture, trigger finger, and limited range of movement of joints) were diagnosed and recorded by a rheumatologist.
    Results
    The mean ages of type II and I diabetic patients were 54.6±12.61 and 29.7±10.36 years, respectively. Carpal tunnel syndrome (49.8%), knee osteoarthritis (45%), sclerodactyly (27.2%), dupuytren's contracture (14.1%), trigger finger (11.9%), adhesive capsulitis (11.9%), limited joint movement's syndrome (8%) and Charcot joint (0.6%) were seen in patients. There was a significant relationship between the type of diabetes and knee osteoarthritis (P<0.003; OR=1.86; CI=1.05-3.30) and also carpal tunnel syndrome (P<0.045). A significant relationship was also seen between duration of disease and trigger finger, dupuytren's contracture (OR=3.76; CI=1.9-7.41) and limited joint movements.
    Conclusion
    The findings of this study indicated that type of diabetes and also its duration (over 15 years) may increase the risk of musculoskeletal complications. Hence, careful periodic examinations of all diabetic patients are recommended.
  • Saeed Sayyadi, Laleh Lajevardi, Faranak Aliabadi, Mohammad Reza Keihani, Leila Abbasi Page 232
    Background
    Most aspects of development are dependent or guided by visual system. Defect of visual perception can cause secondary mental retardation in cerebral palsy children with normal intelligence. So, identifying the effective factors on visual perceptual skills and early treatment of them in these children can prevent learning disorders, slowing the treatment process and secondary problems. This study was designed to compare the effect of chronological age, strabismus and sex factors on visual perceptual quotient.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, 120 spastic cerebral palsy children with equal numbers of strabismal/non-strabismal disorder (age 8-10 years) were randomly selected from exceptional schools of educational departments and rehabilitation clinics of Tehran and were evaluated with the test of visual perceptual skill-revised (TVPS-R).
    Results
    The results showed that the scores of visual perceptual quotient (P<0.0001) and visual perceptual age were significantly different among 8 to 10 years old children (P<0.0001). There was no significant difference in visual perceptual quotient between two sexes (P=0.76) and that non-strabismal children had greater visual perceptual quotient compared to strabismal one (P<0.0001).
    Conclusion
    It can be concluded that age and strabismus have a significant effect on visual perceptual quotient, while this is not the case on sex.
  • Sayyed Gholam Abbas Mousavi, Mohammad Sabahi-Bidgoli, Abdolah Omidi, Zahra Kosha, Mahin Ghavami, Zahra Gorji, Sara Tahmasebi, Mahmood Atharizadeh, Sayyed Mojtaba Banitaba Page 247
    Background
    Postpartum depression is a serious problem that may have negative effects on mother and family mental health. Considering that several theories have been proposed to explain the epidemiologic and demographic factors associated with the postpartum depression, the aim of this study was to identify the factors related to postpartum depression in Kashan.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, 50% of all health centers in Kashan were randomly selected during 2007-8. All of 204 mothers referred during 2-3 months of postpartum with minimum literacy (primary education) showed willingness to complete the questionnaire which included two parts: demographic and psychosocial questions and BDI (Beck Depression Inventory). Data were analyzed using Chi-square test, CI, OR, and logistic regression.
    Results
    Seventy-seven (37.7%) out of 204 mothers referred to Kashan health centers experienced postpartum depression (0.31-0.44). There was a statistically significant relationship between seven demographic and psychosocial factors and postpartum depression, in logistic regression (P<0.001), three factors (husband's appropriate behavior, intimate relationship with family, and no prior history of depression) were remained in the model. The findings indicated that the mentioned factors can reduce the incidence of postpartum depression.
    Conclusion
    According to the results, factors including husband's appropriate behavior, intimate relationship with family and no prior history of depression may reduce the incidence of postpartum depression.
  • Yadolah Ramezani, Sayyed Gholam Abbas Mousavi, Abbas Bahrami, Mohsen Fereydooni, Nasrin Parsa, Bahram Kazemi Page 254
    Background
    Leishmaniasis caused by leishmania protozoa can be considered as a zoonotic disease. This disease caused major health problems in some parts of Iran. Aran and Bidgol city (Isfahan province, Iran) is considered as one of the endemic foci of cutaneous leishmaniasis (Salak). For success in controlling the disease and to provide the necessary training for high-risk groups, the epidemiological data of disease in the region is required.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was carried out on 94 patients admitted to the health center of Aran and Bidgol from April to September 2009. The demographic and epidemiologic data were collected and analyzed.
    Results
    Thirty percent (30.8%) of patients were in the age group of 1-9 years. The number of patients in urban areas was more than that of rural areas and in men more than women. Most of these cases were seen in Aran and Bidgol city (52.1%) and then in Abuzeydabad city (22.3%), respectively. Moreover, most cases of disease were found in July (37.2%) and 54.3% and 45.7% of cases were dry and wet cutaneous sores, respectively.
    Conclusion
    It seems that the high incidence of disease in age group of 1-9 years is due to the susceptibility of this age group to leishmaniasis. Therefore, regulating the control training programs in this group is suggested.
  • Hasan Afzali, Mahmood Nematian, Javad Rajabi, Zahra Soleimani, Mansoreh Momen-Heravi, Ali Salehi, Habibolah Rahimi, Saeed Mahboobi Page 259
    Background

    The first outbreak of Influenza A (H1N1), the first pandemic influenza in the present century, in Iran was in Kashan in July 2009. This study was carried out to describe the stages of spread and also the outcome of influenza A (H1N1) in terms of incidence and death in Kashan, Aran and Bidgol cities during 2009-10.

    Materials And Methods

    In this case series-study of confirmed influenza A (H1N1), clinical and demographic data of all confirmed cases were recorded using SPSS software and were analyzed by Mann-Whitney test.

    Results

    The total number of confirmed cases (mean and median of age were 29.8±18.7 and 26 years, respectively) was 86 with a male/female ratio of 1:1. Among the 7 cases who died (mortality rate: 8.1%) the mean age for death was 46.9±27.9 years, though greater than that of the recovered cases (30.01±18.1 years), but non-significant statistically.

    Conclusion

    Beginning of new educational year for schools was identified as the most important factor in spread of the disease. Considering the mortality rate and other related variables, no significant difference was seen between Kashan, Aran and Bidgol cities compared to other countries. However, comparing the present findings with the findings of other domestic medical universities can disclose the reasons for disparities. Moreover, a 10 week time interval between the first outbreak and the peak for pandemy highlights the presence of an efficient surveillance system for disease control.

  • Mohammad Reza Rezaei-Mofrad, Fatemeh Rangraz-Jeddi, Sayyed Gholam Abbas Mousavi Page 267
    Background
    Bread is a valuable source of proteins, minerals and calories. Baking soda prevents the absorption of bread and more salt used in the production of bread causes different diseases. This study aimed to determine the amount of soda and salt used in bakeries of Mehrdasht.
    Materials And Methods
    This cross-sectional descriptive study was performed on 50 bakeries of Mehrdasht city during 2009-10. A total number of 400 samples were randomly collected from all bakeries in four steps (two loaves from first batch). The measurement of PH and salt was done in accordance with the standard method of Institute of Standard and Industrial Research of Iran (ISIRI, 1999).
    Results
    The PH less than 6.2 was seen in 91.5% of samples and the most PH values above 6.2 were in Lavash bread (12.5%). In 64.5% of samples, the amount of salt was more than the standard. A significant difference was seen between the amount of baking soda and the season while no significant difference was seen between the type of bread and the salt consumption (P=0.042).
    Conclusion
    The amount of baking soda used in the bakeries of this city is not high; either bakers had no enough knowledge about the amount of salt used for production of bread or had more other reasons to use more or less salt than the standard. Therefore, drastic measures to control the amounts of baking soda and salt in bakeries are recommended.
  • Naser Moharamnejad, Ghasem Ali Omrani, Amir Hosain Javid, Gholam Reza Mostafaii, Hosain Akbari Page 274
    Background
    Solid waste management is considered to be one of the most immediate and serious environmental problems confronting urban governments in developing countries. Qualitative and quantitative variety of waste composition, uncontrolled urban development and the lack of appropriate waste management technology cause particular problems that solving them needs a careful study and the coordination of science and experience in the form of a proper management.
    Materials And Methods
    This descriptive study was carried out on solid wastes generated in Kashan over a limited timeframe of 12 months during 2009-10. One sample was randomly taken per month according to the standard instruction and subsequently the physical analysis of it was performed.
    Results
    The average daily waste generation rate in Kashan is 185 tons, of which 75.5% are putrescible materials. The average daily waste generation is tantamount to 638 g/capita while the average density of the waste was 194 kg/m3 at transfer station. The most frequent metal measured in the leachate solid waste was iron.
    Conclusion
    According to the results, high percentages of solid wastes in Kashan were allocated to plastic and corruptible materials, and then the paper and cardboard. Considering that the prevention of adverse environmental effects of solid waste is a priority and applying proper management techniques can help to achieve this, public education for the waste separation at the source, waste reduction and subsequently reduction of the leachate volume as well as the proper manner of recycling, collection and disposal of the waste are recommended.
  • Mohsen Adib-Hajbaghery, Akram Ansari, Esmaeil Azizi-Fini Page 280
    Background
    Considering the importance of oral care in the ICU and the lack of comprehensive protocols for oral care, the present study was conducted to review the available literature on oral care and to present an evidence-based protocol for oral care in ICU patients.
    Materials And Methods
    Fifty-four full-texts original articles, systematic reviews and meta-analysis papers on mouth care in ICU patients published from 2001 to the end of 2010 in English and indexed in the Pubmed, Ovid, Elsevier, and ProQuest databases were searched by using the relative key-words (e.g. oral care, mouth care, critical care, and intensive care) in the title or abstract and then evaluated.
    Results
    ICU patients are prone to dental plaque and VAP due to conditions such as impaired immunological deficiency, the presence of an endotracheal tube, drug side effects, and difficulty with swallowing food and fluids. Due to the lack of a standard protocol for oral care in ICU, oral cares havent properly done in ICU wards. Studies have shown that some oral care interventions (e.g. tooth brushing with toothpaste, brushing all surfaces of teeth, tongue and palate, and also the use of chlorhexidine solution) have largely reduced the incidence of VAP in ICU patients.
    Conclusion
    The results revealed that the oral hygiene may reduce the incidence of VAP. Hence assessing patients, implementing mechanical and pharmaceutical interventions are important in oral care and applying the protocol presented in this study can improve the oral health of patients in the ICU.