فهرست مطالب

مجله دانشکده پزشکی اصفهان
پیاپی 121 (هفته اول اسفند 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/12/05
  • تعداد عناوین: 14
|
  • حسن توزنده جانی صفحه 1587
    مقدمه
    پژوهش حاضر به بررسی کارآمدی نسبی آموزش های خانواده و مهارت های زندگی بر نگهداری بیماران روانی مزمن در خانواده در شهر مشهد پرداخته است.
    روش ها
    در این پژوهش نیمه تجربی، نمونه ای به حجم 300 نفر به صورت تصادفی طبقه ای از بین خانواده های بیماران مبتلا به عوارض روانی مزمن بستری در مراکز شبانه روزی شهر مشهد و خانواده های لیست انتظار (پشت نوبت) انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. آموزش های خانواده و مهارت های زندگی به یک گروه ارایه شد و گروه شاهد هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. این دو گروه، قبل از شروع آموزش ها و در پایان دوره ی آموزش به وسیله ی ابزارهایی مانند پرسش نامه ی نگرش به نگهداری و بیماری روانی، پرسش نامه ی نگرش به مهارت های زندگی، پرسش نامه ی سازگاری اجتماعی کالیفرنیا، پرسش نامه ی عزت نفس Rosenberg، پرسش نامه ی سلامت عمومی و پرسش نامه ی همه گیرشناسی اختلالات روانی مورد آزمون قرار گرفتند.
    یافته ها
    آموزش ها بر نگرش اعضای خانواده به نگهداری بیماران روانی در خانواده تاثیری نداشت، اما نگرش اعضای خانواده به بیماری روانی در نتیجه ی آموزش ها تغییر یافته بود. همچنین، این آموزش ها بر تغییر نگرش اعضای خانواده نسبت به مهارت های زندگی، بالا رفتن سطح سازگاری اجتماعی، عزت نفس، سلامت عمومی و کاهش اختلال های روانی موثر بود.
    نتیجه گیری
    دلیل کارآمدی شیوه های گروهی آموزش مهارت های زندگی به صورت شناختی- رفتاری زیربنای آموزشی آن ها است؛ چرا که در این شیوه هم بر جنبه های شناختی و هم رفتاری تاکید می شود. از سوی دیگر، برای اثربخشی بیشتر آموزش ها به زمان بیشتری نیاز است. همچنین، کنترل عوامل اثر گذار می تواند در اثربخشی بیشتر این آموزش ها موثر باشد.
    کلیدواژگان: آموزش های خانواده، مهارت های زندگی، بیماران روانی مزمن
  • طاهره چنگیز، پیام کبیری، سارا مظفرپور، نیما خلیقی نژاد، هاجر طاهری، عاطفه صادقی زاده، منیژه عطایی کچویی، فرزانه امین پور صفحه 1598
    مقدمه
    پزشکی مبتنی برشواهد فرآیند دریافت، نقد و به کارگیری نتایج تحقیقات بر بالین بیماران می باشد. با وجود انتشار مقالات متعدد پیرامون میزان تطابق عملکرد پزشکان با شواهد علمی در سایر کشورها، هنوز مطالعه ای در ایران صورت نگرفته است. هدف این مطالعه، تعیین این مطلب بود که چند درصد از خدمات بالینی ارایه شده در بخش های داخلی یک بیمارستان آموزشی منتخب، منطبق با شواهد معتبر علمی است.
    روش ها
    پرونده ی 103 بیمار که در مدت یک ماه در هفت بخش داخلی بیمارستان آموزشی الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شده بودند، وارد مطالعه گردید. برای هر بیمار دو شاخص تشخیص و درمان اولیه مشخص شد. سپس منابع علمی پزشکی مبتنی بر شواهد جهت یافتن کارآزمایی های بالینی، مقالات مروری و راه کارهای طبابت بالینی جستجو شد و میزان تطابق درمان ارایه شده به بیمار با درمان منتخب بر مبنای بهترین یافته های پژوهشی مبتنی بر شواهد محاسبه و استخراج شد.
    یافته ها
    بر اساس جستجوی انجام شده 71 مورد (9/68 درصد) از بیماران، مداخلات اولیه ی منطبق با سطح یک شواهد علمی و 32 مورد (1/31 درصد) منطبق با شواهد سطح دو علمی را دریافت کرده بودند. هیچ بیماری مداخله ی منطبق با شواهد سطح سه دریافت نکرده بود.
    نتیجه گیری
    بیش از نیمی از مداخلات انجام شده در بخش های داخلی بیماستان آموزشی منتخب، منطبق بر شواهد معتبر علمی بوده است. تکرار این مطالعه برای سایر رشته ها و پزشکان غیر هیات علمی ضروری است.
    کلیدواژگان: پزشکی مبتنی بر شواهد، عملکرد بالینی مبتنی بر شواهد، راه کارهای طبابت بالینی
  • آرش بابایی، سید حمید زرکش اصفهانی، سید جمال مشتاقیان صفحه 1606
    چاقی بعنوان یک معضل جهانی، یک نوع اختلال با عوامل متعدد محسوب می شود. این عوامل می توانند شامل عوامل محیطی، متابولیکی و ژنتیکی باشند. بر اساس نتایج تحقیقات و مطالعات ژنتیکی در دهه اخیر، انواع جهشهای مختلف در جایگاه های متفاوت کروموزومی برای این اختلال کشف گردیده است. لپتین یکی از مهمترین هورمونهای مترشحه بافت چربی با نقش محوری در تنظیم ثبات انرژی و متابولیسم از طریق اشتها و گرسنگی است. این هورمون به گیرنده لپتین در سطح بسیاری از سلولهای بدن بخصوص در ناحیه هسته ونترومدیال هپوتالاموس معروف به مرکز اشتها متصل می شود که می تواند دامنه های علامت دهی درون سلولی را فعال کند. گروه کوچکی از انسانها که در آنها جهش در ژن تولید گیرنده لپتین صورت گرفته است و در نتیجه نسبت به لپتین مقاوم می باشند، دارای اشتیاق پایداری برای غذا بوده که این مسئله منجر به ایجاد چاقی مفرط می گردد. برای بررسی ژنتیکی چاقی مفرط خانوادگی ناشی از جهش در مولکول گیرنده لپتین، DNA گلبولهای سفید خون افراد مورد آزمایش در این پژوهش استخراج و مورد تعیین توالی قرار گرفته است و ساختار فضایی متعارف احتمالی بر اساس مدل سازی سوئیسی قسمتهایی از بخش خارج سلولی گیرنده لپتین که دچار جهشهای طبیعی شده اند مورد مقایسه با ساختار متعارف احتمالی سالم همان قسمتها قرار گرفته است. در این پژوهش ما دو مورد خواهر جوان در یک خانواده روستایی کردی-ترکی نزدیک مرز ایران و ترکیه را که دچار دو جهش بد معنی هموزیگوت در گیرنده لپتین شده اند را معرفی نموده ایم. والدین آنها برای هر دو جهش هتروزیگوت بوده اند. این جهشها احتمالا از طریق اختلال در سیگنال یا علامت دهی لپتین، اثرات خود را در ایجاد چاقی اعمال نموده اند.
  • بابک معصومی، مصطفی دستگیری صفحه 1617
    مقدمه
    تعداد زیادی از بیماران مراجعه کننده به اورژانس وضعیت فوق العاده حساس و حیاتی دارند و به همین دلیل ارتقای کیفیت آموزش در اورژانس، در وضعیت گروه مورد درمان نیز تاثیر بسزایی دارد. دوره ی کارورزی، مرحله ای حساس است که دانشجو از مرحله ی نظری وارد مرحله ی آموزش عملی شده، آماده ی به کار گیری مهارت های کسب شده در جامعه می شود. میزان توانمندی شغلی دانشجویان رشته ی پزشکی جهت عرضه ی خدمات بهداشتی- درمانی بستگی به میزان تحقق برنامه های آموزش و مداخلات در این برنامه ها دارد و این امر به کمک ارزشیابی انجام می شود؛ ارزشیابی آموزش در کلیه ی مراکز آموزش دنیا، هم اکنون بخشی جدایی ناپذیر از آموزش است. طب اورژانس به دلایلی همچون حجم بالای بیماران مراجعه کننده، بد حال بودن و بحرانی بودن وضعیت بسیاری از این بیماران و تنوع شکایات بیماران مراجعه کننده نیاز به توجه ویژه ای در امر آموزش دارد. با در نظر گرفتن استقرار گروه طب اورژانس در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دو سال قبل و اجباری شدن دوره ی طب اورژانس جهت کارورزان، این دانشگاه، مطالعه جهت ارزیابی کیفیت آموزش ارائه شده به کارورزان در بخش اورژانس طرح ریزی شده است.
    روش ها
    این مطالعه ی توصیفی تحلیلی در سال 1389 در مرکز آموزشی درمانی الزهرای (س) اصفهان به انجام رسید. جامعه ی مورد مطالعه کارورزان پزشکی بودند که در دوره طب اورژانس حضور داشتند. کلیه ی کارورزها در انتهای دوره ی مورد نظرسنجی قرار گرفتند. در انتهای دوره فرم رضایت سنجی که توسط پژوهشگر تنظیم شده، با مشورت استادان اعتبار آن تایید شده بود به کارورزان داده شد و نظر آن ها نسبت به کیفیت آموزش بالینی در طب اورژانس سنجیده شد. مقیاس پرسش نامه مقیاس لیکرت دارای 5 طیف از بسیار مطلوب تا بسیار نامطلوب بود. پرسش نامه توسط کارورزان تکمیل شد و داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون های Student-t و 2χ تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    به منظور بررسی کیفیت آموزش در بخش اورژانس 33 سوال مطرح شده بود. میانگین امتیاز ارزشیابی بخش اورژانس 5/12 ± 1/125 بود؛ کل نمره ی قابل کسب که معادل 165 بود. از این رو درصد امتیاز کیفیت آموزش در بخش اورژانس در مقایسه با وضعیت مطلوب 8/75 درصد به دست آمد. حداقل و حداکثر امتیاز داده شده توسط دانشجویان به ترتیب 94 و 153 بود. همچنین، میانه ی امتیاز ارزشیابی 126 و صدک های 25 و 75 به ترتیب 117 و 132 بود. طبق نتایج به دست آمده هیچ کدام از دانشجویان، کیفیت آموزش در این بخش را بسیار بد و یا بد ندانستند و به نظر 96 درصد از دانشجویان، کیفیت آموزش در این بخش در حد متوسط و به نظر 4 درصد در حد مطلوب بود.
    نتیجه گیری
    ضمن توجه به این مطلب که کیفیت آموزش در بخش اورژانس از وضعیت مناسبی برخوردار است ولی با توجه به نوپا بودن این بخش، برای رسیدن به وضعیت کاملا مطلوب و مطابق استانداردهای کشوری و جهانی لازم است تمهیدات لازم در خصوص رفع نواقص موجود، به ویژه نقایص تجهیزاتی اقدام مقتضی معمول داشت.
    کلیدواژگان: طب اورژانس، کارورز، ارزشیابی، کیفیت آموزش پزشکی
  • ابوالقاسم زارع زاده، محمد دهقانی، علی زارع زاده، الهام نصری صفحه 1628
    مقدمه
    با توجه به این که آسیب عصب رادیال بسیار ناتوان کننده است، ترمیم عصب و یا بازگرداندن عملکرد از دست رفته ی آن تا حد امکان، به وسیله ی تاندون ترانسفر، از اهمیت والایی برخوردار است و کیفیت زندگی فرد را به طور قابل توجهی ارتقا می دهد. در این مطالعه دو روش انتقال تاندون FCR و انتقال تاندون FCU در ترمیم آسیب های قدیمی عصب رادیال مورد مقایسه قرار گرفت.
    روش ها
    این مطالعه ی توصیفی تحلیلی در مراکز آموزشی درمانی الزهرا (س) و کاشانی اصفهان به انجام رسید. بیماران مشمول این طرح، افرادی هستند که عصب رادیال آن ها آسیب دیده و اقدام جراحی برای ترمیم عصب در زمان مناسب برای آنها صورت نگرفته بود و یا ترمیم عصب در آنان موفقیت آمیز نبوده است. این بیماران طی یک دوره ی هفت ساله به کلینیک مراجعه کرده، کاندیدای عمل جراحی تاندون ترانسفر شده بودند. بیماران به طور تصادفی به 2 گروه تقسیم شدند و در یک گروه از FCR و در گروه دیگر از FCU استفاده شد. بیماران شش ماه پس از عمل، معاینه شدند و نتایج به دست آمده در پرسش نامه ی ویژه ثبت گردید. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری 2χ و Student-t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    تفاوت معنی داری بین Active fingers extension و Active Ulnar deviation برای دو گروه FCU و FCR مشاهده شد (045/0 = P). طبق آزمون دقیق فیشر، توزیع فراوانی تغییر شکل غیر طبیعی ساعد در دو گروه تفاوت معنی دار داشت (001/0 > P).
    نتیجه گیری
    به دلیل کمتر بودن شیوع بد شکلی در ناحیه ی ساعد و همچنین مطلوب تر بودن دامنه ی حرکات جانبی مچ دست و نیز بیشتر بودن دامنه ی اکستانسیون فعال انگشتان در روش انتقال تاندون FCR، می توان در صورت وجود اندیکاسیون، از این روش درمانی در بیماران استفاده نمود.
    کلیدواژگان: فلج عصب رادیال، تاندون ترانسفر
  • سید احمد محمودیان، امیر فروغی*، سید رضا اسحاقی صفحه 1638
    مقدمه

    خودکشی سبب عوارض جسمی، روانی و اجتماعی متعددی از جمله نقص عضو و از هم پاشیدن کانون خانواده می گردد. رها ماندن فردی که خودکشی کرده است، علاوه بر افزایش احتمال عود خودکشی، به معنی تداوم ناهنجاری فرد و خانواده خواهد بود. به نظر می آید نظام سلامت بستر مناسبی برای پیش گیری از عود خودکشی باشد ولی آیا با توجه به شرایط موجود، اجرای یک دستورالعمل برای پیش گیری از عود خودکشی موفق خواهد بود؟ در این مطالعه تاثیر ادغام مراقبت پس از خودکشی در سطح اول خدمات بهداشتی درمانی بر کاهش شدت افکار و عود خودکشی بررسی شد.

    روش ها

    در این مطالعه ی مداخله ای، افراد اقدام کننده به خودکشی بستری شده در دو بیمارستان اصفهان وارد مطالعه شدند. از بین آنان افرادی که ساکن روستاها یا حاشیه شهر بودند شناسایی شده، به طور تصادفی به دو گروه (46 نفر مداخله و 38 نفر شاهد) تقسیم شدند. راهنمای مراقبت سازمان بهداشت جهانی، ترجمه و متناسب با شرایط ایران اصلاح گردید (ارزیابی، حمایت، پی گیری) و فلوچارت ساده ای برای مداخله ی بهورز تهیه شد. پس از آموزش کارشناسان بهداشت روان و با هماهنگی شبکه های بهداشت و درمان شهرستان، بهورزان یا کاردان های مسوول، افراد خودکشی کننده را با ارتباط تلفنی و حضوری و بر اساس اصول PHC و با کمک راهنما مراقبت نمودند. شدت افکار خودکشی با پرسش نامه ی استاندارد افکار خودکشی Beck، قبل و 3 ماه بعد از مداخله ی ارزیابی و تغییرات آن در دو گروه مقایسه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار 16SPSS و آزمون های 2χ، Independent-t، Mann Whitney و Ancova استفاده شد.

    یافته ها

    میانگین نمره ی شدت افکار خودکشی در گروه آزمون قبل از مداخله 8/19 و پس از آن 5/10 بود (001/0 > P). در گروه شاهد نیز میانگین نمره از نظر آماری معنی دار بود (از 6/19 به 14 رسید). در این مدت هیچ گونه خودکشی رخ نداد.

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته های تحقیق، ادغام طرح پیش گیری از خود کشی در نظام ارایه ی خدمات سلامت باعث کاهش شدت افکار خودکشی در افراد اقدام کننده گردید. تفاوت در شدت افکار خودکشی در گروه شاهد می تواند علاوه بر حمایت خانواده ناشی از استفاده از منابعی مثل بخش خصوصی باشد. معرفی و جلب حمایت منابعی مثل خانواده، روحانیون و سازمان ها توسط پرسنل بهداشتی نقش بسزایی در بهبود سلامت روان، از جمله کاهش شدت افکار خودکشی، دارد و فرصتی برای مدیران محسوب می شود.

    کلیدواژگان: خودکشی، مداخلات پس از خودکشی، مراقبت های اولیه ی سلامت، حمایت اجتماعی
  • فرهاد تدین، حمید مزدک، محمود صرافیان، مظاهر هادی، سید مجتبی میرهاشمی، محمد هاتف خرمی صفحه 1648
    مقدمه
    تومورهای مثانه از شیوع بالایی برخوردارند و با وجود سطحی بودن اکثریت آن ها، میزان عودشان پس از عمل جراحی TURBT بالاست. درمان های داخل مثانه ای پس از TURBT از روش های غلبه بر عود است. هدف از اجرای این مطالعه تعیین تاثیر افزودن یک دوز اولیه ی میتومایسین داخل مثانه ای به دوره درمان تاخیری 6 هفته ای بیماران دارای سرطان سطحی مثانه بر میزان و درجه ی عود تومور در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های نور و الزهرای (س) اصفهان بود.
    روش ها
    در این مطالعه ی آینده نگر، بیماران دارای تومور سطحی مثانه به صورت تصادفی انتخاب شده، در یکی از گروه های مورد یا شاهد قرار گرفتند. حجم نمونه برای هر گروه 18 بیمار بود. بیماران گروه مورد یک دوز میتومایسین C بلافاصله پس از TURBT دریافت کرده، سپس هر دو گروه تحت درمان تاخیری شش هفته ای قرار گرفتند. نتایج از نظر تعداد، زمان، درجه و مرحله ی عود با استفاده از آزمون های 2χ، Mann-Whitney و Independent-t تحلیل گردید.
    یافته ها
    بیماران گروه مورد 3/33 درصد و گروه شاهد 7/66 درصد دچار عود شدند (04/0 = P). از نظر درجه ی عود اختلاف دو گروه معنی دار بود (001/0 = P). میانگین تعداد دفعات عود در گروه مورد 78/0 ± 5/0 و در گروه شاهد 0/1 ± 1/1 بود (04/0 = P). مرحله ی تومور عود کننده نیز در گروه شاهد با نسبت بیشتری از نوع T1 بود که اختلاف معنی دار به نظر می رسید (006/0 = P) اما از نظر زمان عود، اختلاف بین گروه ها معنی دار نبود (09/0 = P) و متوسط زمان عود در گروه مورد 1/14 ± 5/12 و در گروه شاهد 7/3 ± 7/6 ماه بود. از نظر مشخصات تومور اولیه بین درجه ی آن ها در دو گروه تفاوت معنی دار مشاهده نشد (26/0 = P).
    نتیجه گیری
    با توجه به کاهش تعداد، مرحله و درجه ی عود در گروه مورد، تاثیر مثبت میتومایسین بلافاصله پس از TURBT واضح است. مطالعات با تعداد بیمار و طول دوره ی پی گیری بیشتر جهت بررسی عودهای دیررس لازم است.
    کلیدواژگان: تومور مثانه، میتومایسین C، عود
  • افسون امامی نایینی، علیرضا شکریان، شهرزاد شهیدی، مهدی اعظمی، سید حسین حجازی، مهدی تذهیبی صفحه 1655
    مقدمه
    بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه و تحت همودیالیز، به واسطه ی اختلال در عملکرد لکوسیت ها و کاهش تعداد آن ها، اختلال در پاسخ های ایمنولوژیک مانند فاگوسیتوز و کموتاکسی و نیز اختلال در عملکرد کمپلمان دچار ضعف سیستم ایمنی بوده، مستعد ابتلا به عفونت های فرصت طلب می باشند. در زمینه ی شیوع عفونت های انگلی و قارچی روده در بیماران تحت همودیالیز مطالعات محدودی وجود دارد و با همین هدف، این بررسی انجام شد.
    روش ها
    330 نمونه ی مدفوع از بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه که تحت همودیالیز بودند، جمع آوری شد. پس از ثبت مشخصات بیماران در پرسش نامه، بر روی هر نمونه ی جمع آوری شده آزمایشات مستقیم، تغلیظ، رنگ آمیزی وکشت با روش های آزمایشگاهی ویژه انجام گرفت.
    یافته ها
    شیوع آلودگی به انگل ها و قارچ های روده ای در بیماران تحت همودیالیز به ترتیب 9/23 و 1/36 درصد محاسبه گردید. اندولیماکس نانا با 4/6 درصد و ژئوتریکوم کاندیدوم با 9/10 درصد به عنوان شایع ترین گونه ی انگلی و قارچی روده در بیماران دیالیزی گزارش شدند. بیشترین میزان آلودگی به انگل ها و قارچ های روده ای به ترتیب در گروه سنی 65-51 سال (7/29 درصد) و بالای 65 سال (3/60 درصد) مشاهده شد. بین سن و شیوع انگل ها و قارچ های روده ای رابطه ی معنی دار آماری به دست آمد (به ترتیب 002/0 = P و 004/0 = P). بین جنسیت و شیوع عفونت های انگلی روده هیچ رابطه ی معنی داری وجود نداشت (184/0 = P)، در حالی که بین جنسیت و شیوع عفونت های قارچی روده اختلاف معنی دار آماری مشاهده شد (028/0 = P). بین شیوع عفونت های انگلی و قارچی روده با طول مدت دیالیز و وضعیت بهداشت ظاهری رابطه ی معنی دار آماری وجود داشت (05/0 > P) اما با محل سکونت افراد تحت مطالعه هیچ رابطه ی معنی داری به دست نیامد (05/0 < P). شایع ترین شکایت گوارشی بیماران مورد بررسی یبوست و پس از آن نفخ شکم گزارش شد.
    نتیجه گیری
    نظر به این که میزان شیوع عفونت های انگلی و قارچی روده در بیماران تحت همودیالیز از درصد به نسبت بالایی برخوردار است، به پزشکان و متخصصان نفرولوژی پیشنهاد می شود که قبل از تجویز داروهای مختلف، بیمار را از نظر عفونت های انگلی و قارچی روده مورد آزمایش کلینیکی قرار دهند. همچنین توصیه می شود که آزمایش مدفوع از نظر بررسی میکروسکوپی و کشت جزء آزمایشات بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه که قرار است تحت پیوند کلیه قرار گیرند، در نظر گرفته شود تا در صورت وجود عوامل عفونی، بیماران به سرعت تحت مراقبت و درمان قرار گیرند.
    کلیدواژگان: انگل های روده ای، قارچ های روده ای، بیماران تحت همودیالیز، شیوع
  • فاطمه مستاجران، مریم منوچهری صفحه 1668
    مقدمه
    چسبندگی داخل شکمی که به دنبال اعمال جراحی شایع است، باعث تحمیل هزینه های گزاف و عوارض فراوان در بیمار می شود. یافتن راهی جهت درمان چسبندگی می تواند طول عمر و کیفیت زندگی بیمار را افزایش دهد. به نظر می رس، مایع آمنیوتیک به لحاظ دارا بودن فاکتورهای ضد انعقادی در درمان چسبندگی ها موثر باشد. هدف از این مطالعه، تعیین اثر درمانی مایع آمنیوتیک گاو با جنین ماده در از بین بردن چسبندگی های داخل شکمی متعاقب لاپاراتومی در رت بود.
    روش ها
    در این مطالعه ی مداخله ای تجربی آینده نگر و آزمایشگاهی بر اساس تعیین میانگین ها حجم نمونه تعیین شد. مکان مطالعه مرکز تحقیقات پروفسور ترابی نژاد اصفهان بود. 40 رت از نژاد ویستار در محدوده ی سنی یک سال با وزن 200 تا 250 گرم به صورت تصادفی به دو گروه مساوی مداخله و شاهد تقسیم شدند. هر گروه بعد از بیهوشی تحت لاپاراتومی قرار گرفت و پس از باز کردن جدار شکم در خط وسط، برای ایجاد چسبندگی، دیوار سمت راست 6 برش 2 سانتی متری داده شد و در سمت چپ از دیواره ی شکم، قطعه 1 × 1 سانتی متری برداشته شد. دو هفته بعد شکم رت ها جهت تعیین گرید چسبندگی با معیار Cook باز شد، سپس در گروه مداخله 3 سی سی مایع آمنیوتیک و در گروه شاهد 3 سی سی آب مقطر ریخته شد؛ دو هفته بعد بار دیگر شکم رت ها جهت تعیین گرید چسبندگی باز شد و گرید هر رت قبل و بعد از کاربرد ماده با خودش و اختلاف گریدهای دو گروه مداخله و شاهد نیز با هم مقایسه شد. در مقایسه ی دو گروه از t-test و در مقایسه ی هر گروه با خودش از Paired t-test استفاده شد.
    یافته ها
    چسبندگی در هر دو گروه مداخله (001/0 > P) و شاهد (38/0 = P) افزایش داشت که در گروه مداخله به نحو معنی داری کمتر بود. اختلاف گریدهای دو گروه مداخله و شاهد نیز معنی دار بود (02/0 = P).
    نتیجه گیری
    با توجه به معضل جدی چسبندگی در پزشکی تا کنون مطالعات زیادی جهت پیش گیری و درمان آن انجام شده است. در این مطالعه از مایع آمنیوتیک به دلیل دارا بودن فاکتورهای ضد انعقادی جهت درمان استفاده شد. مطالعات قبلی حاکی از اثر مثبت مایع آمنیوتیک در کاهش چسبندگی های تاندونی در خرگوش و بهبود ترمیم عصب محیطی در رت بوده است. نتایج ما نیز در درمان چسبندگی موثر بود.
    کلیدواژگان: مایع آمنیوتیک، باندهای چسبندگی
  • محمدرضا عربستانی، حسین فاضلی، محمود جدی تهرانی، فاضل شکری صفحه 1676
    مقدمه
    مایکوپلاسماها از آلوده کنندگان اصلی رده های سلولی هستند که به عنوان مشکل عمده ی اقتصادی و بیولوژیکی در زمینه های تحقیقات پایه تشخیص و فرآورده های بیوتکنولوژی در نظر گرفته می شود. تشخیص مایکوپلاسما در کشت های سلولی ابتدا به وسیله ی کشت میکروبی آغاز شد و سپس رنگ آمیزی DAPI و آزمایش های سرولوژی از قبیل آزمایش ایمونوفلورسانس غیر مستقیم، آزمایش DNAprobe، PCR-ELISA، PCR و Real-Time PCR برای شناسایی مایکوپلاسما توسعه یافت.
    روش ها
    در این مطالعه، یک روش سریع حساس اختصاصی برای تشخیص گونه های مختلف مایکوپلاسما در کشت های سلولی مورد استفاده قرار گرفت. این روش بر اساس واکنش PCR و با استفاده از پرایمرهای اختصاصی جنس 11 گونه ی مختلف مایکوپلاسما انجام گرفت.
    یافته ها
    از 183 رده ی سلولی مختلف موجود در بانک سلولی مورد بررسی با روش PCR 6/48 درصد رده های سلولی آلودگی به مایکوپلاسما را نشان داد؛ در حالی که با روش کشت میکروبی 3/27 درصد از رده های سلولی آلودگی به مایکوپلاسما را نشان دادند. نتایج به دست آمده توسط روش PCR در مقایسه با روش کشت میکروبی حساسیت 100 درصد و ویژگی 7/70 درصد را نشان داد
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده با استفاده از پرایمرهای اختصاصی گونه های مختلف مایکوپلاسما نشان داد که مهم ترین و عمده ترین گونه های آلوده کننده ی رده های سلولی به ترتیب اهمیت آلودگی شامل مایکوپلاسما فرمانتانس، مایکوپلاسما آرجینینی، مایکوپلاسما هیوراینیس و مایکوپلاسما اورال بودند. این مطالعه همچنین نشان داد که برخی از رده های سلولی با بیش از یک گونه مایکوپلاسما آلوده بودند.
    کلیدواژگان: مایکوپلاسما، رده های سلولی، کشت میکروبی، PCR
  • احمد سبحان اردکانی، فرشته محمدی زاده، فاطمه صدر صفحه 1684
    مقدمه
    کیست های تخمدان از جمله شایع ترین وضعیت های پاتولوژیک تخمدان هستند. این مطالعه با هدف تعیین توزیع فراوانی و توزیع سنی انواع کیست های غیر نئوپلاستیک و نئوپلاستیک تخمدان در نمونه های سیستکتومی تخمدان انجام شد.
    روش ها
    در این مطالعه ی مقطعی، جامعه ی آماری مورد مطالعه شامل زنان مبتلا به کیست تخمدان بود که از سال 1386 تا 1388 در بیمارستان بهشتی اصفهان تحت عمل جراحی سیستکتومی قرار گرفتند. تعداد نمونه، 200 عدد و روش نمونه گیری سرشماری بود. بیماران بر اساس سن در یکی از سه گروه پیش از بلوغ، سنین باروری و سنین پس از منوپوز قرار گرفتند. کیست های تخمدان به دو گروه غیر نئوپلاستیک و نئوپلاستیک تقسیم شدند. اطلاعات از گزارش پاتولوژی و پرونده ی بیماران جمع آوری و وارد فرم جمع آوری اطلاعات گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS تحت آنالیز آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سن بیماران مورد مطالعه 8/9 ± 4/31 سال بود. 5/1 درصد بیماران در سن پیش از بلوغ، 92 درصد در سنین باروری و 5/6 درصد در سنین پس از منوپوز قرار داشتند. 42 درصد کیست ها نئوپلاستیک و 58 درصد غیر نئوپلاستیک بودند. ارتباط معنی داری بین ماهیت کیست و گروه سنی دیده نشد. اندومتریوز با فراوانی 18 درصد شایع ترین کیست تخمدان در بیماران مورد مطالعه بود و میانگین سنی بیماران بر حسب نوع کیست تفاوت معنی دار نشان داد. سروز سیست آدنوما و کیست درموئید هر یک با فراوانی 1/32 درصد شایع ترین کیست های نئوپلاستیک بودند و میانگین سن بیماران مبتلا به کیست های نئوپلاستیک بر حسب نوع کیست تفاوت معنی دار نداشت. اندومتریوز با فراوانی 31 درصد شایع ترین کیست غیرنئوپلاستیک بود و ارتباط معنی داری بین نوع کیست غیر نئوپلاستیک و گروه سنی دیده نشد.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این مطالعه کیست های غیرنئوپلاستیک تخمدان فراوان تر از کیست های نئوپلاستیک بود و اندومتریوز شایع ترین نوع کیست تخمدان بود. اکثریت کیست های تخمدان در سنین باروری مشاهده شد.
    کلیدواژگان: کیست تخمدان، کیست نئوپلاستیک، کیست غیر نئوپلاستیک، اندومتریوز، سروز سیست آدنوما، درموئید سیست
  • زهرا شهشهان، ساره برومند صفحه 1695
    مقدمه
    شوک سپتیک در زنان بیماری حاد و خطرناکی می باشد. هدف اصلی این پژوهش تعیین توزیع فراوانی بیماران مبتلا به شوک سپتیک از نظر برخی از خصوصیات دموگرافیک و علت ایجاد آن بود.
    روش ها
    در این مطالعه ی توصیفی گذشته نگر، پرونده های 400 بیمار مبتلا به شوک سپتیک در یک دوره ی ده ساله در بخش زنان مراکز پزشکی الزهرا (س) و شهید بهشتی اصفهان بستری شده بودند، بررسی گردید. اطلاعاتی مانند سن، وضعیت تاهل، علت، محل سکونت و... در فرم جمع آوری اطلاعات وارد گردید و نتایج به صورت درصد بیان شد.
    یافته ها
    بیشترین تعداد بیماران در محدوده ی سنی 35-25 سال و اکثر آنان متاهل بودند. بیشترین علت ایجاد بیماری، سقط عفونی بود. اکثر بیماران دارای 2 یا بیشتر از 2 فرزند بودند. بیشترین محل سکونت بیماران شهر بود. اکثر بیماران علاوه بر درمان طبی، درمان جراحی نیز داشتند. بیشترین بیماران پنج روز یا بیشتر در بیمارستان بستری بودند، سه آنتی بیوتیک مصرف کردند و اکثر آنان زنده مانداند.
    بحث: اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که علت اکثر موارد شوک سپتیک، سقط عفونی بوده که به صورت غیرقانونی و در شرایط غیراستیل به علت مشکل اقتصادی- اجتماعی ناشی از فرزند زیاد انجام شده است؛ این مساله لزوم آموزش های دینی و علمی از طریق رسانه ها و روش های دیگر جهت جلوگیری از ایجاد سقط غیرقانونی و سقط عفونی و در نهایت شوک سپتیک را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: شوک سپتیک، سپسیس، سقط عفونی، سقط القایی
  • مقاله بازآموزی
  • فاطمه سادات امجدی، انسیه صالحی، شقایق حق جوی جوانمرد صفحه 1701
    لپتین یک هورمون پپتیدی مترشحه از بافت چربی است که نقش کلیدی در هموستاز انرژی و وزن بدن ایفا می کند؛ این ماده در پژوهش های اخیر به عنوان یک میانجی نورواندوکرین در سیستم های مختلف بدن، از جمله سیستم تولید مثلی، شناخته شده است که به عنوان یک حلقه ی کلیدی بین بافت چربی و سیستم تولید مثلی عمل کرده، اعلام می کند که ذخیره ی کافی انرژی برای عملکرد تولید مثلی طبیعی وجود دارد. لپتین بر سیستم تولید مثل در سطوح مختلف محور هیپوتالاموسی- هیپوفیزی- گنادی اثر گذاشته، دارای تاثیرات فیزیولوژیک مهمی بر بلوغ، حفظ سیکل قاعدگی طبیعی شیردهی و حتی فیزیولوژی نوزاد است. در شرایطی که تغذیه نامناسب باشد و یا در شرایط القا کننده ی آمنوره، سطح لپتین سرم پایین و بر عکس در شرایطی مانند ذخیره ی بیش از حد انرژی (نظیر چاقی) و در سندرم پلی کیستیک تخمدان سطح لپتین سرم و مایع فولیکولی افزایش می یابد و این احتمال را ایجاد می کند که کمبود لپتین و یا مقاومت به لپتین تا حدی مسوول ناهنجاری های تولید مثلی محسوب می شود. به هر حال، نقش دقیق عملکرد لپتین در داخل تخمدان و در فیزیولوژی و پاتوفیزیولوژی انسان نیاز به بررسی های بیشتری دارد.
    کلیدواژگان: لپتین، باروری، محور هیپوتالاموسی، هیپوفیزی، گنادی
  • کلیپیت ویدیویی
  • حمید کلانتری صفحه 1714
    کولونوسکوپ یک وسیله ی تشخیصی انتخابی جهت امتحان قسمت تحتانی دستگاه گوارش، که کولون یا روده ی بزرگ نامیده می شود، می باشد. کولونوسکوپی عبارت از قرار دادن لوله ای انعطاف پذیر به نام کولونوسکوپ در ناحیه ی مقعد و حرکت دادن آن به طرف جلو می باشد؛ به طوری که تمام طول روده ی بزرگ و قسمت انتهایی روده ی باریک قابل دیدن باشد. از کولونوسکوپ هم برای مقاصد تشخیصی و هم درمانی استفاده می گردد. اهم اهداف تشخیص آن عبارت است از:1) آزمایش غربالگری سرطان کولون2) خون ریزی از رکتوم3) تغییر اجابت مزاج مانند اسهال مداوم یا یبوست اخیر4) آنمی فقر آهن 5) سابقه ی فامیلی سرطان کولون6) پی گیری کسانی که پیشتر سرطان و یا پولیپ های کولون داشته اند.
    7) دردهای رکتال و یا شکمی مزمن که علت مشخصی برای آن ها یافت نشود.
    8) باریم انمای غیر طبیعی و یا یافته غیر طبیعی در سی تی اسکناز اهداف درمانی آن:1) پولپکتومی2) لیگاتور کردن هموروییدها 3) متوقف کردن خون ریزی از دیورتیکول و یا عروق با خون ریزی فعال و یا اکتازی های عروقی توسط تزریق مواد اسکلروزان و یا کوتر کردنعوارض کولونوسکوپیکولونوسکوپی اگر توسط یک پزشک ماهر صورت گیرد بسیار ایمن بوده، عوارض آن بسیار جزیی و قابل کنترل است. اهم عوارض آن عبارت است از:1) خون ریزی از محل بیوپسی یا محل برداشتن پولیپ ها2) پارگی مخاطی و یا سوراخ کردن کولون که عارضه ای بسیار جدی است.
    3) عوارض داروهای سداتیو و بیهوشی مانند افت فشار خون و یا دپرسیون تنفسی4) ندیدن ضایعات در کولونهر چند که کولونوسکوپی بهترین وسیله ی تشخیصی جهت کشف ضایعات کولو می باشد، اما حتی در دستان ماهرترین پزشکان نیز امکان خطا و ندیدن ضایعات کولون وجود دارد.
    در فیلم یافته های کولونوسکوپی که در مدت یک سال جمع آوری، تنظیم و توسط هیات ممیزه مرکزی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به عنوان فعالیت اولین بار در کشور شناخته شده است. در قسمت اول فیلم بعد از توضیح در مورد روش انجام کولونوسکوپی، مهم ترین و شایع ترین ضایعات کولون از قبیل همورویید، دیورتیکولوز، تومورهای بدخیم کولون و بیماری های التهابی روده شامل کولیت زخمی و کرون و در قسمت دوم فیلم راجع به پولیپ های کولون و پولیپکتومی همراه با توضیح جامع آن به تصویر کشیده شده است. امیدواریم که این گردش کوتاه علمی باعث ارتقای دانش بینندگان فرهیخته گردد.
|
  • Hasan Toozandehjani Page 1587
    Introduction
    This research was done to investigate the relative efficacy of family trainings and life skills to the families of patients with chronic mental disorders in Mashhad.
    Methods
    In this semi-empirical research, a sample of 300 subjects was chosen in stratified random and systematic approach from the families of patients with chronic mental disorders admitted in round the clock centers in Mashhad and who were in waiting list; these subjects were randomly divided to two groups of experiment and control and we introduced family trainings and life skills to experiment group. There was no training to control group. These two group were tested at the beginning of trainings and post training with instruments such as taking care of and mental disorders attitude questionnaire, life skills attitude questionnaire, California social adjustment questionnaire, Rosenberg self esteem, general health questionnaire and epidemiological mental disorders questionnaire.
    Result
    The result indicated that training had no effect on the attitude of families toward taking care of mental disorder, but family members’ attitude toward mental disorder was changed. These trainings had influence on changing family member’s attitude toward life skills, social adjustment, self esteem, mental health increase and reducing mental disorders.
    Conclusion
    The reason for efficacy of group method of life skills training as cognitive behavior is their educational foundation, because in this method it is emphasized on both cognitive and behavioral aspects. On the other hand, more efficacy of training needed more time. Also controlling influential factors can affect in more efficacy of these trainings.
  • Tahereh Changiz, Payam Kabiri, Sara Mozafarpour, Nima Khalighinejad, Hajar Taheri, Atefeh Sadeghizadeh, Manizheh Ataei Kachuie, Farzaneh Aminpour Page 1598
    Introduction
    Evidence based practice is an approach to clinical practice which emphasizes the use of best clinical researches as a component of clinical decision making. The aim of this study was to determine the percentage of current clinical decision making and disease management which is based and supported by high-level evidence in an educational hospital located in Isfahan, Iran.
    Methods
    A cross-sectional study was carried on 103 patients who were admitted during one month to seven Internal medicine wards in Alzahra hospital. For each patient, the primary diagnosis and primary treatment were recorded. Evidence based resources were then searched for randomized controlled trials (RCT’s), systematic reviews and clinical practice guidelines to find the best research evidence that the treatments were effective. The main outcome measure was the level of evidence which supports the primary intervention for the primary diagnosis of each patient.
    Finding
    Level I evidence (at least one randomized trial) supported the primary intervention used in 68.9% of internal admissions and level II evidence (convincing non-experimental evidence) supported the primary intervention in 31.1% of admissions. None of patients received intervention with level III supporting evidence.
    Conclusion
    Most patients had received high level supported interventions. It seems that we should repeat this study in other wards. Also it may be recommended to design some educational evidence based practice for non academic physicians.
  • Arash Babaei, Sayyed Hamid Zarkesh-Esfahani, Seyed Jamal Moshtaghian Page 1606
    Obesity, a growing universal problem, is a disorder/illness related to several factors. These factors are including environmental, metabolic and genetic factors. Genetic studies have been undertaken for several different causative mutations involving obesity genes on different chromosomes and few mutations have been reported in that regard. Leptin is one of the most important adipose derived hormones with important role in regulating body weight through the inhibition of food intake and stimulation of energy expenditure. This hormone binds to leptin receptor that is present in surface of a number of cells especially to the ventromedial nucleus of the hypothalamus, known as the appetite centre, and it can activate intracellular signalling domains. A very small group of humans possess homozygous mutations for the leptin/ leptin receptor genes which lead to a constant desire for food, resulting in severe obesity. Here we introduce a hereditary familial mutation in leptin receptor gene of two young sisters from a Kurdish-Turkish family who were suffering from severe obesity. Blood samples were taken from all member of the family and DNA was extracted from leukocytes. Sequencing was performed for suspected genes involving in severe obesity. Data analysis showed that two sisters were homozygous for two different missense mutations in the leptin receptor. Their parents were heterozygous for these mutations. Canonical structures Swiss homology modelling of these molecules was prepared. The data suggests that these mutations have impaired the leptin signalling and therefore have caused severe obesity in these two sisters.
  • Babak Masoomi, Mostafa Dastgiri Page 1617
    Background
    External period is the most important time in medical schooling because the medical student will be exposed to a lot of cases of illnesses. In fact, in external period, medical student must cure any patients came to clinic or hospital. Especially in emergency ward, many patients with unstable situation and seriuse thraoma reffered to this department and there are many problems in clinic for medical student to encountered this cases. Lack of educationa is a major problem. In this study, we tried to understand the problems with evaluation of medical emergency course in opinion of medical student through passing emergency ward.
    Methods
    This cross sectional study was done in Alzahra hospital in Isfahan in 2010. In this study, all of medical student were interviewed by an special questionnaire about satisfaction of education in emergency ward. Insufficiency of medical and non medical instruments, teaching quality and etc were evaluated by this program. The data were analyzed by SPSS software. The chi square and Student-t tests were used for data analysis.
    Finding
    The mean + SD of evaluation scale was 135.1 ± 12.5 (out of 165 maximum scale); educational quality in emergency ward was 75.8%. The minimum and maximum of this scale was 94 and 153 respectively.
    Conclusion
    Students’ opinion and satisfaction is the most important factor in quality of medical schooling. The responsibile of medical teaching must notice of them and apply the students’ opinion about medical educational areas.
  • Abolghasem Zarezadeh, Mohammad Dehghani, Ali Zarezadeh, Elham Nasri Page 1628
    Background
    Palliative tendon transfer procedures for radial nerve palsy are continuing to evolve. There is a big history behind this procedure. Many studies are done and they have gradually led to describe two basic methods of transfer, using the flexor carpi ulnaris or the flexor carpi radialis for transfer. There are some differences in cosmetic and functional results of these surgical plans. This study was done to compare these two methods.
    Methods
    This study was done in Alzahra hospital in Isfahan. 41 known cases of chronic radial nerve palsy that had the inclusion criteria were selected during 7 years. They had divided into 2 groups randomly. In one group, we used flexor carpi radialis (FCR) and in the other one we used flexor carpi ulnaris (FCU) to restore fingers (metacarpophalangeal joint) extension. Post operative plan was the same in both groups. A questionnaire was designed and each patient was evaluated by physical exam. The collected data was analyzed by SPSS software. The chi square, t, and Fischer tests were used for data analyzing.
    Finding
    There was significant difference between fingers active extension, Ulnar deviation and cosmetic results in two groups (P < 0.05). The difference between wrist extension, infection and scar formation was not significant (P > 0.05).
    Conclusion
    The use of FCR method had better results in our study. We recommend this method if the patient does not have any contra indications.
  • Seyed Ahmad Mahmoudian, Amir Foroughi, Seyed Reza Eshagi Page 1638
    Background

    Suicide is an important problem of communities. This indecent behavior can cause organic, psychological, and social morbidities such as organ defects, family derangement, and rejection from family and community. Suicide repetition rate is high with only limited research been put to its prevention. With considering the situation of health care system of Iran, are uses of resource and guideline in this system useful for this care?

    Methods

    This research was a randomized controlled trial. Attempted hospitalized suicide persons were entered into the study. Persons from villages or marginal area of Isfahan city in the supervision of health centers were divided to two groups randomly. WHO guideline was translated and revised according to situation of Iran. Then simple follow chart was designed. We integrated this protocol as a mental health pilot program to the health network of Isfahan province. The Behvarz (Primary health personnel) were educated several sessions about support and follow up of the patient. Intervention was done with telephone and verbally. Researcher visited the health house randomly. Intervention lasting 3 months; a control group was established prospectively without intervention. The outcome was measured by severity of suicidal ideation and repetition of suicide attempt.

    Finding

    Mean score of suicidal ideation in intervention group before and after was19.8 and 10.5, that difference was statistically significant (P <0.001). In control group also this score was significant, let down 19.6 to 14. In run of this period no suicide was occurred.

    Conclusion

    According to Beck score, integration of the model can decrease suicidal ideation so health system of Iran is appropriate site for care to these persons. In control group people also improved their mental status in many ways. Attraction of supportive resources such as family, friend, and spirituals do a significant role to improve mental health status and is an opportunity for managers.

  • Farhad Tadayyon, Hamid Mazdak, Mahmoud Sarrafian, Mazaher Hadi, Seyed Mojtaba Mirhashemi, Mohammad Hatef Khorrami Page 1648
    Background
    Bladder tumors have a high incidence and despite being superficial in a majority of cases, the amount their relapse after transurethral resection of bladder tumour (TURBT) surgery is high. Treatment after TURBT with in vesicular methods is a way to overcome relapse. The purpose of this study was to determine the effect of implementation of adding a dose of mitomycin into the vesicular delayed six-week treatment of patients with superficial bladder cancer on the rate and degree of tumor recurrence in patients referred to Alzahra and Noor hospitals in Isfahan.
    Methods
    In this prospective study, patients with superficial bladder tumors were selected and randomly devided in one of case or control groups. The sample size for each group was 18 patients. Patients in case group received a dose of mitomycin C after TURBT; then, both groups underwent delayed six-week treatment. Results in terms of numbers, time, grade, and stage of recurrence were analyzed using chi-square, Mann-Whitney, and Independent-t tests.
    Finding
    33.3% of patients in case group and 66.7% of controls experienced relaps (P = 0.04). The grade of relapsed tumor was significantly difference between the two groups (P = 0.001). The mean frequency of relapse was 0.5 ± 0.78 in case group and 1.1 ± 1.0 in control group (P = 0.04). The stage of relapsed tumors in the control group with the larger proportion was of type T1 (P = 0.006) but the time of relapse was not significantly difference between groups (P = 0.09). The relapse time was 12.5 ± 14.1 months in case group and 6.7 ± 3.7 months in control group.
    Conclusion
    Considering the reduced number, stage, and grade of relapse in case group, the positive effect of immediately mitomycin after TURBT was proved. Studies with more patients and further follow-up period are necessary to review late relapses.
  • Afsoun Emami Naeini, Alireza Shekarian, Shahrzad Shahidi, Mahdi Azami, Seyed Hosein Hejazi, Mahdi Tazhibi Page 1655
    Background
    Patients with chronic renal failure and hemodialysis, due to leukocyte dysfunction and reduced number, impaired immunological responses such as phagocytosis and chemotaxi and also, complement dysfunction are susceptible to opportunistic infections. In the field of intestinal parasitic and fungal infections in patients on hemodialysis are few studies and with the same goal, this study was conducted.
    Methods
    330 stool samples from hemodialysis patients with chronic renal failure were collected. After recording the patient profile in questionnaire, different tets with specific laboratory methods was performed on each sample.
    Finding
    The prevalence of intestinal parasites and fungi in hemodialysis patients were 23.9 and 36.1 percent, respectively. Endolymax Nana (6.4 percent) and Geotricum Candidom (10.9 percent) were the most common fungi and parasite in dialysis patients. The highest rate of intestinal parasites and fungi were reported in the age groups of 65-51 years (29.7 percent) and over 65 (60.3 percent), respectively. Between age and prevalence of intestinal parasites and fungi was statistically relationship (P= 0.002 and P = 0.004, respectively). There was no significant relationship between gender and the prevalence of intestinal parasitic infections (P = 0.184), while the relation of incidence of fungal infections and gender was significant (P = 0.028). There was significant relationship between the prevalence of intestinal parasitic and fungal infections and the duration of dialysis and health status (P < 0.05) but with Location subjects no significant relationship was found (P > 0.05). The most common digestive symptom was constipation and then, abdominal bloating was reported.
    Conclusion
    Considering that the prevalence of intestinal parasitic and fungal infections in patients undergoing hemodialysis is high, general physisians and specialists recommend that before different drugs prescribed, the patient parasitic and fungal infections of the intestines should be evaluated. Furthermore, the microscopic examination of stool culture and component tests of patients with chronic renal failure undergoing kidney transplantation should be considered.
  • Fatemeh Mostajeran, Maryam Manouchehri Page 1668
    Background
    Intraperitoneal adhesion is one of the most important complications after laparatomy and it may cause many problems for patients in long time such as infertility, bowel obstruction, and chronic pelvic pain. This study was done to determine a way to reduce the formation of adhesion after laparatomy.
    Methods
    In this experimental and laboratory study, 40 adult female rats divided in two equal groups, randomly (case and control). In stage 1, all of the rats were anesthetized. Then, we opened the abdominal wall; 6 about 2-cm incisions were made on the right side and in left, a 1 × 1-cm piece was excised from abdominal wall. In stage 2, after 2 weeks we opened abdominal wall and according to Cook scale, we scored adhesion banding; then we added 3 cc amniotic fluid in case and 3 cc distilled water in control group. In stage 3, after 2 weeks, we opened abdominal wall by midline incision and adhesion were scored. Data were analyzed by tests such as t-test and paired t-test.
    Finding
    The adhesion was less in case group (P < 0.001). Also, the difference between grades of two groups was significant (P = 0.02).
    Conclusion
    Adhesion bands after laparatomy is one of the most important problems in surgery. Many material was surveyed to prevent or treat adhesion band such as Normal saline, dextran 70, HAL-F, ePTFE, pentoxyfyline, promethazin…. In our study, we used bovine amniotic fluid to determine. Our study showed that amniotic fluid is capable to lyses of adhesion band after laparatomy. More researches are needed to find out positive effects of this material to use as anti adhesive agent in human.
  • Mohammad Reza Arabestani, Hossain Fazeli, Mahmmud Jedi Tehrani, Fazel Shokri Page 1676
    Background
    Mycoplasma is a major contaminant of cell lines and is cosiderd as a serious problem of economic and biological importance in basic research, diagnosis, and biotechnology products. Detection of mycoplasma infection in cell cultures started on microbiological culture; later, other methods like DAPI staining and serological tests such as Indirect Immunofluorescnse, ELISA, DNA probe, PCR, PCR-ELISA, and Real-Timr PCR developed for detection of mycoplasma.
    Methods
    In this study, a sensitive, specific, and rapid method was used for detection of varity of mycoplasma species in cell lines. This method was based on a PCR reaction using genus specific primers for 11 mycoplasma species.
    Results
    Mycoplasma contamination using this assay was examind for 183 different cell line deposited in national cell bank of Iran. PCR showed that 48.6% of cell lines were contaminated with mycoplasma while 27.3% of them were found to be infected. In comparison to microbiological culture, PCR method was shown to be 100% sensitive and 70.7% specific.
    Conclusion
    Our results using species specific primers reveald that the most important contaminating mycoplasma species in cell lines were mycoplasma fermentans, mycoplasma arginini, mycoplasma hyorhinis, and mycoplasma orale. We were also able to identify a number of cell lines which were contaminated whit more than one species of mycoplasma.
  • Ahmad Sobhan Ardakani, Fereshteh Mohammadizadeh, Fatemeh Sadr Page 1684
    Background
    Ovarian cysts are among the most frequent pathologic states of the ovary. The goal of this study was to determine the frequency and age distribution of various types of ovarian cysts.
    Methods
    In this cross-sectional investigation, 200 women with ovarian cyst who had undergone ovarian cystectomy in Beheshti hospital in Isfahan between years 2007-2009 entered the study. Three age groups including prepuberty, reproductive, and postmenopausal were considered. The cysts were categorized as nonneoplastic or neoplastic. Data were extracted from pathology reports and patients’ records. SPSS software was used for data analysis.
    Finding
    Mean age of the patients was 31.4 ± 9.8 years. 1.5%, 92%, and 6.5% of the patients were in prepuberty, reproductive, and postmenopausal age groups, respectively. 42% of the cysts were neoplastic and 58% were nonneoplastic. No statically significant relationship was observed between the nature of the cyst and age group. Overall, endometriosis with frequency of 18% was the most frequent cyst. Among neoplastic cysts, serous cystadenoma and dermoid cyst, each with frequency of 31.2% were the most common types. There wasn’t any significant relationship between the mean ages of various neoplastic cysts. Endometriosis with the frequency of 31% was the most common nonneoplastic cyst and there wasn’t any significant relationship between the age group and the type of nonneoplastic cyst.
    Conclusion
    The majority of ovarian cysts are nonneoplastic and endometriosis is the most frequent type of ovarian cysts in surgically removed specimens. Most of the ovarian cysts are observed in reproductive age.
  • Zahra Shahshahan, Sareh Boroumand Page 1695
    Introduction
    Septic shock is an important and serious disease. The major aim of this research was to find demographic factors and etiology of septic shock.
    Methods
    In this retrospective descriptive research, 400 patients with the diagnosis of septic shock who were admitted in obstetric and gynecologic words of Alzahra and Beheshti hospitals in Isfahan during ten years were evaluated. The data about age, marital status, and etiology was gathered.
    Results
    Most of the patients were in 25-35 years and married. The most prevalent etiology of the disease was septic abortion. Most of the patients had 2 or more children and lived in town. Most of patients had history of surgical treatment plus medical treatment, had admitted for 5 days or more in hospital, were treated by 3 antibiotics and most of them lived.
    Conclusion
    This research concluded that etiology of most of the septic shocks was septic abortion that has done illegally and in non sterile condition because of economical and social problems of having more children. This emphasized the importance of people education for avoidance of doing illegally induced abortion and septic abortion.
  • Fateme Sadat Amjadi, Ensieh Salehi, Shaghayegh Haghjooy Javanmard Page 1701
    Leptin, the adipocyte-derived hormone that plays a key role in energy and body weight homeostasis, has recently known as a mediator in the reproductive system. Leptin acts as a link between fat tissue and reproduction in human and is a signal which transmits the information to the brain; where is adequate fat in stores to cover the energy requirements of reproduction. Leptin acts on reproductive system at multiple levels including hypothalamic-pituitary-gonadal axis. It influences puberty, mensturation, pregnancy, and lactation. The nutritional suboptimal conditions such as eating disorders and obesity can influence serum leptin levels and are associated with some reproductive system disorders such as amenorrhea and polycystic ovarian syndrome. Future studies are expected to clarify the exact role of leptin in human reproductive physiology and pathophysiology.
  • Hamid Kalantari Page 1714
    COLONOSCOPY OVERVIEW — A colonoscopy is an exam of the lower part of the gastrointestinal tract, which is called the colon or large intestine (bowel). Colonoscopy is a safe procedure that provides information other tests may not be able to give.Colonoscopy is performed by inserting a device called a colonoscope into the anus and advanced through the entire colon. The procedure generally takes between 20 minutes and 1 hour.REASONS FOR COLONOSCOPY — The most common reasons for colonoscopy are to evaluate the following:•As a screening exam for colon cancer •Rectal bleeding •A change in bowel habits, like persistent diarrhea •Iron deficiency anemia (a decrease in blood count due to loss of iron) •A family history of colon cancer •As a follow-up test in people with colon polyps or colon cancer •Chronic, unexplained abdominal or rectal pain •An abnormal X-ray exam, like a barium enema or CT scanTHERAPEUTIC COLONOSCOPYThe most common reasons are the following: Polypectomy, Band ligation of hemorrhoids, Injection or cautery techniques for the treatment of diverticullum with active bleeding or a visible vessel or a vascular ectasia.COLONOSCOPY COMPLICATIONS — Colonoscopy is a safe procedure, and complications are rare but can occur:•Bleeding can occur from biopsies or the removal of polyps, but it is usually minimal and can be controlled. •The colonoscope can cause a tear or hole in the colon. This is a serious problem, but it does not happen commonly. •It is possible to have side effects from the sedative medicines. Although colonoscopy is the best test to examine the colon, it is possible for even the most skilled doctors to miss or overlook an abnormal area in the colon.