فهرست مطالب

مدیریت تولید و عملیات - پیاپی 1 (پاییز و زمستان 1389)

مجله مدیریت تولید و عملیات
پیاپی 1 (پاییز و زمستان 1389)

  • 126 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/08/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ام البنین یوسفی، میربهادر قلی آریانژاد، سید جعفر سجادی صفحات 1-18
    در این تحقیق، یک مدل دو هدفه تکمیل موجودی همزمان چند کالا با فرض محدودیت یکی از منابع، توسعه یافته و حل شده است. مدل پیشنهادی دارای یک محدودیت فضای انبار بوده و به دنبال بهینه کردن دو تابع هدف می باشد. این دو تابع عبارتند از کمینه سازی مجموع هزینه نگهداری و سفارش دهی سالیانه و کمینه سازی کل سرمایه سالانه درگیر در موجودی. سپس یک الگوریتم ژنتیک چند هدفه برای حل آن توسعه یافته است. به منظور بررسی کارائی الگوریتم، عملکرد آن در اجرای 1600 مساله که به صورت تصادفی ایجاد شده اند و با پارامترهایی که از ادبیات موضوع استخراج شده اند، بررسی شده است. یافته نشان دهنده آن است که الگوریتم پیشنهادی توانایی خوبی در ارائه جوابهای بهینه پارتویی دارد. در پایان، کاربرد رویکرد حل مساله و نتایج حاصل از الگوریتم پیشنهادی در مورد یک مساله خاص که به صورت تصادفی تولید شده، نشان داده شده است.
    کلیدواژگان: مساله تکمیل توام موجودی چند کالا، بهینه سازی چند هدفه، محدودیت فضای انبار، الگوریتم ژنتیک
  • مهدی کرباسیان، مهسا قندهاری، سعید عابدی صفحات 19-30
    طراحی مدارهای الکتریکی و الکترونیکی و یا شبکه های توزیع و تولید برق، سیستمهای مکانیکی که ازکارافتادگی یکی از قطعات آنها باعث ازکارافتادگی کل سیستم می شود و حتی سیستمهای تولید سلولی که در آنها ماشینها بصورت سری با هم مرتبط هستند از لحاظ میزان قابلیت اطمینان اهمیت زیادی دارند. تاکنون عمده ترین راهکارهای ارائه شده برای بهبود قابلیت اطمینان اینگونه سیستمها، تاکید بر افزایش قابلیت اطمینان ذاتی هریک از قطعات یا اجزاء تشکیل دهنده ی سیستم یا افزایش قابلیت اطمینان سیستم برمبنای استراتژی های نگهداری و تعمیرات بوده است. در بعضی پژوهش ها نیز تنها تاثیر مکان اجزاء یک سیستم بر قابلیت اطمینان مورد مطالعه قرار گرفته است. بنابراین، به نظر می رسد روش های دیگر کمتر استفاده شده است. در این مقاله مدلی چند هدفه ارائه شده که بین قابلیت اطمینان سیستم (که برمبنای انتخاب مکان اجزاء است) و هزینه های مکانیابی، نگهداری و تعمیرات سیستم موازنه ی موردنظر را برقرار می کند. در پایان نیز مثالی عددی ارائه و توسط نرم افزار Lingo حل شده است.
    کلیدواژگان: قابلیت اطمینان، نگهداری و تعمیرات مبتنی برقابلیت اطمینان، مکانیابی
  • مکان یابی مراکز ارائه خدمات رقابتی با هدف کاهش ازدحام ترافیک شهری / مطالعه موردی: مکان یابی مراکز سلامت در شهر اصفه ان
    حمید مرادی، نادر شتاب بوشهری*، علی کورنک بهشتی، حسین پورزاهدی صفحات 31-52

    توزیع کالا و خدمات در سطح شهرها از اهمیت زیادی برخوردار است. انتخاب مکان های مناسب جهت استقرار مراکز ارائه-ی خدمات در سطح یک شهر هم می تواند کمک بزرگی به شهروندان جهت دسترسی راحت و سریع به این خدمات باشد و هم بار ترافیکی ناشی از این گونه سفرها در سطح آن شهر را کاهش دهد. متاسفانه نبود برنامه ریزی صحیح شهری در گذشته، باعث شده تا ساختار بسیاری از شهرهای جهان، به گونه ای نادرست شکل گرفته و مراکز ارائه خدمات در آن ها در مکان های نامناسبی استقرار یابند. از آنجا که بخش عظیمی از این مراکز توسط بخش خصوصی احداث گشته و جابجایی آن ها به دلایل مختلف همچون دلایل قانونی مشکل است، نیاز است که بخش دولتی با احداث مراکزی جدید در مکان هایی با قابلیت رقابت بالا به جذب مشتریان این مراکز خصوصی بپردازد. در این مقاله، انتخاب مکان هایی جهت احداث مراکز ارائه ی خدمت جدید مورد بررسی قرار می گیرد. این مکان ها به گونه ای انتخاب می شوند که اهدافی خاص همچون دسترسی سریع و آسان متقاضیان دریافت خدمات به آن ها فراهم آمده، و معضلات ترافیکی ناشی از این گونه سفرها در سطح شهرها کاهش یابد. در این ارتباط، مدلی برای مکان یابی مراکز با محدودیت ظرفیت، طراحی شده و سپس یک الگوریتم شبیه سازی تبریدی موازی برای حل این مدل ارائه گردیده است. در پایان، الگوریتم پیشنهادی برای تعیین مکان های مراکز سلامت در شهر اصفهان استفاده گردیده و کارایی آن مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان از دقت و سرعت الگوریتم یاد شده در تعیین مکان های مراکز سلامت در شهر اصفهان دارد.

    کلیدواژگان: مکان یابی رقابتی، الگوریتم شبیه سازی تبریدی موازی، مکان یابی مراکز سلامت
  • سعید سعیدا اردکانی، حبیب زارع احمدآبادی، رضا طالعی فر، سید حسن حاتمی نسب صفحات 53-70
    موضوع موفقیت در ارائه محصول جدید، مقوله ای پراهمیت برای مدیران و مالکان بنگاه ها می باشد. همچنین، موضوع مزبور علاوه بر پراهمیت بودن، پیچیدگی خاصی را نیز در خود دارد چراکه پیشینه تحقیق نشان می دهد تعیین عوامل موثر بر توسعه موفقیت آمیز محصول جدید در مطالعات مختلف، نتایج متفاوتی داشته است. یکی از دلایل متفاوت بودن این نتایج مربوط به ویژگی هایی مانند تکنولوژی، ساختار، اندازه و غیره در صنایعی است که تحقیق در آنها انجام شده است. در مطالعه پیش رو برای بررسی دقیق تر، صرفا با توجه به مقوله ی اندازه شرکت، تمرکز تحقیق بر روی شرکت های کوچک و متوسط خواهد بود. تحقیق پیش رو نوعا تحقیقی کمی بشمار می آید که در آن با بازنگری گسترده ادبیات مرتبط و همچنین با اجرای مصاحبات ساخت یافته با مدیران شرکت های هدف، پرسشنامه لازم تدوین و از آن برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. بررسی نتایج این تحقیق حکایت از آن دارد که عوامل 5گانه بر توسعه موفقیت آمیز محصول جدید این شرکت ها تاثیر دارند. از طرف دیگر با عنایت به شکاف مکشوفه مابین وضعیت موجود و وضعیت ایده آل این شرکت ها، عوامل مساله ساز در بروز چنین شکافی شناسایی و ارایه راهکارها بر مبنای این شکاف ها مطرح شده است. در مطالعه پیش رو برای بررسی دقیق تر، صرفا با توجه به مقوله ی اندازه شرکت، تمرکز تحقیق بر روی شرکت های کوچک و متوسط خواهد بود. تحقیق پیش رو نوعا تحقیقی کمی بشمار می آید که در آن با بازنگری گسترده ادبیات مرتبط و همچنین با اجرای مصاحبه های ساخت یافته با مدیران شرکت های هدف، پرسشنامه لازم تدوین و از آن برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. بررسی نتایج این تحقیق حکایت از آن دارد که عوامل پنج گانه بر توسعه موفقیت آمیز محصول جدید این شرکت ها تاثیر دارند. علاوه براین، با عنایت به شکاف شناخته شده مابین وضعیت موجود و وضعیت ایده آل این شرکت ها، عوامل مساله ساز در بروز چنین شکافی شناسایی و برای رفع آنها راهکارهایی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: عوامل موثر بر موفقیت، توسعه محصول جدید، شرکت های کوچک و متوسط، دیدگاه مدیران
  • سید اکبر نیلی پور طباطبایی، عبدالرحیم رستم زاده، محمد مهدی رستم زاده صفحات 71-86
    شاخص اثربخشی کلی تجهیزات یک شاخص کلیدی و مبنایی برای سنجش میزان اثربخشی تجهیزات و بررسی اثربخشی سیستم نگهداری وتعمیرات بهره ور فراگیر می باشد. این شاخص به همراه عملکرد کلی تجهیزات می تواند در خطوط تولید از جمله خطوط تولید فولاد به کار برده شود. هدف مقاله بررسی تاثیر ضایعات عمده صنعت بر روی شاخص اثربخشی کلی تجهیزات است. به این منظور، شاخص اثر بخشی کلی تجهیزات در خطوط تولید در کارخانه ی نورد سرد مجتمع فولاد مبارکه محاسبه شده؛ میزان فاصله ی خطوط تولید نورد سرد با استاندارد جهانی صنعت بررسی شده؛ دلایل نا کارآمدی سیستم تولیدی مورد مطالعه قرار گرفته؛ و میزان اثربخشی سیستم نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر، نقاط گلوگاهی در بین تجهیزات و میزان تاثیر هر کدام از ضایعه های مهم صنعت بر اثر بخشی کلی تجهیزات مورد بررسی قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد که تاثیر تغییرات نرخ دسترسی و نرخ عملکرد بر روی شاخص اثربخشی کلی تجهیزات در خطوط تولید نورد سرد زیاد می باشد، در حالی که تغییرات نرخ کیفیت تاثیر چندانی بر روی اثربخشی کلی تجهیزات این خطوط تولید ندارد.
    کلیدواژگان: شاخص اثربخشی کلی تجهیزات، دسترسی، عملکرد، کیفیت، نگهداری بهره ور فراگیر، مجتمع فولاد مبارکه
  • هانیه سادات بی ریایی، مونا جام پر از می صفحات 87-102
    امروزه یکی از بزرگترین چالش های پیش روی سازمان ها، همراستایی استراتژیک فن آوری اطلاعات با کسب و کار می باشد. سازمان ها برای دستیابی به مزیت رقابتی از رویکردهای متفاوتی برای ایجاد همراستایی استراتژیک بهره می-گیرند. معماری سازمانی رویکردی اثربخشی است که علاوه بر مدیریت بهینه فن آوری اطلاعات سازمان، همراستایی استراتژیک کاربردهای فناوری اطلاعات و نیازهای کسب و کار را امکان پذیر می سازد. بلوغ معماری سازمانی، میزان تحقق اهداف پروژه معماری سازمانی که مهمترین آن همراستایی استراتژیک فن آوری اطلاعات و کسب کار می باشد را مورد بررسی قرار می دهد. در این مقاله ارتباط بین بلوغ معماری سازمانی و الگوی بلوغ همراستایی استراتژیک مورد مطالعه قرار گرفته است تا بدین ترتیب مشخص شود که آیا بلوغ معماری سازمانی می تواند به عنوان توانمندساز الگوی بلوغ همراستایی استراتژیک عمل کند؟ جامعه آماری پژوهش، شرکت هایی هستند که در آن ها پروژه معماری سازمانی پیاده سازی شده است. داده های به دست آمده از پرسشنامه با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شده است. با توجه به نتایج بدست آمده می توان بیان کرد که موفقیت معماری سازمانی به میزان زیادی در بلوغ همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات تاثیر گذار است.
    کلیدواژگان: همراستایی استراتژیک فن آوری اطلاعات و کسب و کار، معماری سازمانی، مدل بلوغ همراستایی استراتژیک، بلوغ معماری سازمانی
  • حمید سپهردوست صفحات 103-118
    هدف از انجام مطالعه، بررسی کارایی فنی بخش ساخت و ساز مسکن در ایران و مشخص نمودن وضعیت جاری این صنعت و آینده آن در کشور است. از تحلیل پوششی داده ها (DEA) و مدل نهاده محور CCR با فرض بازدهی ثابت نسبت به مقیاس تولید برای ارزیابی کارایی فنی بخش مسکن و مقایسه نسبی آن در سطح استانی طی دوره 1385 الی 1388 استفاده شده است. همچنین روش تکمیلی BCC با فرض بازدهی متغیر نسبت به مقیاس تولید برای تفکیک کارایی فنی به کارایی های مدیریتی و کارایی مقیاس به کار گرفته شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که به طور متوسط میانگین کارایی استانها در زمینه ساخت و ساز مسکن 94/0 بوده و به طور نسبی فقط 37 درصد استانها از کارایی فنی در زمینه تولید مسکن بر خوردار هستند. از طرف دیگر، حدود 63 درصد استانها به طور نسبی ناکارا بوده و اکثر آنها دارای نرخ بازده به مقیاس در حال کاهش هستند. مشخص گردید که سایر استانهای غیرکارا دارای ویژگی ناکارایی مدیریتی در ارتباط با به کارگیری غیر بهینه نهاده های تولید هستند. بدیهی است که فراهم آوری کمکهای مدیریتی و حمایتی دولت برای استانهای غیرکارا، ترغیب کارگران ساختمانی به اشتغال مفید و افزایش دانش مدیریتی در زمینه تخصیص بهینه عوامل تولید، می تواند راه حل مناسبی در جهت رفع مشکلات بخش مسکن باشد.
    کلیدواژگان: مسکن، کارائی، تحلیل پوششی داده ها، عملکرد، ساختمان
|
  • Ommolbanin Yousefi, Mir Bahador Gholi Ariyanezhad, Seyed Jafar Sadjadi Pages 1-18
    In this research، a bi-objective joint replenishment problem has been developed and solved with the assumption of one restricted resource. The proposed model has a storing space constraint and tries to optimize two objective functions simultaneously. They include minimizing annual holding and setup costs and minimizing annual inventory investment. Then، for solving this problem، a multi-objective genetic algorithm (MOGA) has been developed. In order to analyze the algorithm efficiency، its performance has been examined in solving 1600 randomly produced problems using parameters extracted from literature. The findings imply that the proposed algorithm is capable of producing a good set of Pareto optimal solutions. Finally، the application of the problem solving approach and the findings of the proposed algorithm have been illustrated for a special problem، which has been randomly produced.
  • Mahdi Karbasian, Mahsa Ghandehary, Saeed Abedi Pages 19-30
    The reliability of designing systems such as electrical and electronic circuits، power generation/ distribution networks and mechanical systems، in which the failure of a component may cause the whole system failure، and even the reliability of cellular manufacturing systems that their machines are connected to as series are critically important. So far approaches for improving the reliability of these systems have been mainly based on the enhancement of inherent reliability of any system component or increasing system reliability based on maintenance strategies. Also in some of the resources، only the influence of the location of systems'' components on reliability is studied. Therefore، it seems other approaches have been rarely applied. In this paper، a multi criteria model has been proposed to perform a balance among a system''s reliability، location costs، and its system maintenance. Finally، a numerical example has been presented and solved by the Lingo software.
  • Location of Competitive Service Centers for Reducing City Traffic / Case Study: Health Centers of the City of Isfahan
    Hamid Moradi, Nader Shetab Bushehri, Ali Kourankbeheshti, Hossein Poorzahedy Pages 31-52

    Distribution of goods and services in cities is of utmost importance. Selecting appropriate venues for different service centers in a city not only enables the citizens to access these services much more easily، but also reduces the traffic load caused by trips made to reach them. Unfortunately، the lack of a correct urban planning has led to inappropriate formation of many cities around the world in terms of the locations assumed for different service centers. Since the private sector has been given the responsibility to construct most of these centers، changing their current locations may be restricted due to legal obligations. Therefore، it seems necessary for the government to construct new service centers with high competitive facilities to attract customers and to compete with those built by the private sector. In this paper، the selection of appropriate locations to construct new service centers has been studied. Such locations have been selected in a way to fulfill goals such as rapid and easy accessibility for the customers and reduction of traffic drawbacks caused by the related trips. In this regard، a model for service centers with restricted capacity has been designed and a parallel simulated annealing algorithm has been proposed to solve it. Finally، the proposed algorithm has been utilized to locate the health centers around the city of Isfahan and its efficiency has been investigated. The findings highlight the accuracy and speed of the proposed algorithm in location of the health centers of Isfahan.

  • Saeid Saeida Ardakani, Habib Zare Ahmadabadi, Reza Taleefar, Sayyed Hassan Hatami Nasab Pages 53-70
    Subject of success in provision of new products is significant to firms’ managers and owners. This subject has also special complexity since literature shows that determining of factors influencing New Product Development (NPD) has had different results in different studies. One of reasons of this difference is related to the characteristics of industries e. g. technology، structure، size، etc. in which the subject has been investigated. In this study، only the organizational size has been concentrated on for better understanding of the small and medium size enterprises. This study is a quantitative research in which، the related literature has been extensively reviewed and structured interviews has been performed with managers of target enterprises and respectively، a questionnaire has been developed and used for data collection. Findings imply that the five factors have influence on successful development of new product of the studied enterprises. In addition، according to the detected gap between existing and the ideal situations of these enterprises، associated problem making factors have been determined and solutions have been suggested for their elimination.
  • Seyed Akbar Nilipour Tabatabaei, Abdolrahim Rostamzadeh, Mohammad Mehdi Rostamzadeh Pages 71-86
    Overall Equipment Effectiveness (OEE) is a key indicator and a basis for evaluating the effectiveness of equipments as well as assessing the effectiveness of the Total Productive Maintenance (TPM) system. This indicator together with overall equipment performance can be used in production lines such as steel production. The aim of this article is to study the influence of six main industrial losses on the OEE indicator. For this purpose، the OEE has been calculated in the cold rolling production lines of Mobarakeh Steel Complex; the gap between production lines and the global industrial standards has been studied; the causes of production system inefficiency has been investigated; and the effectiveness of TPM system، equipments'' bottlenecks and the influence of the main industry losses on OEE have been studied. The findings imply that the influence of the variation of availability and performance rates on OEE is high، while the influence of the variation of quality rate on OEE is not considerable.
  • Hanieh Sadat Beiryaei, Mona Jamporazmey Pages 87-102
    One of the most important organizational challenges is the strategic alignment between information technology (IT) and business objectives. Organizations have deployed different approaches to achieve strategic alignment and competitive advantage. Enterprise architecture (EA) has been viewed as an effective approach not only for optimum management of IT، but also for strategic alignment of IT applications and business needs. EA maturity indicates the degree of attaining EA project goals، out of which، is the IT-Business alignment. In this paper، the relationship between enterprise architecture maturity (EAM) and strategic alignment maturity model (SAMM) has been investigated to declare whether EAM can act as enabler for SAMM. Research population includes enterprises in which، the EA project is implemented. Pearson’s correlation and regression test have been used for analyzing the data gathered by questionnaire. The findings indicate that the success of EA significantly influences strategic alignment maturity.
  • Hamid Sepehrdoust Pages 103-118
    The aim of this study is to measure the technical efficiency of housing construction in Iran and also to define current status of the housing industry system and its future in the country. Data Envelopment Analysis (DEA) and the input based model of CCR with fixed return to scale have been used to evaluate housing industry performance in different states of Iran during the years 2006-2009. The complementary BCC approach with assumption of variable return to scale has been used for dividing technical efficiency to management and scale efficiencies. The findings imply that the average efficiency score obtained by all the states is 0. 94 and only 37 percent of the states operate technically efficient. On the other hand، about 63 percent of the states are found as relatively inefficient and mostly present decreasing return to scale. Also، it has been found that the inefficient states have management inefficiency in utilizing construction inputs. Without any doubt، managerial and supportive assistance of the government to inefficient states، motivating construction employees to proper jobs and knowledge development in optimum assignment of construction factors could be appropriate solutions for the problems of the housing sector.