فهرست مطالب

مجله دانشکده پزشکی اصفهان
پیاپی 142 (هفته دوم امرداد 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/05/10
  • تعداد عناوین: 5
|
  • شیلا جلال پور صفحه 695
    مقدمه
    عفونت مجاری ادراری دومین عفونت شایع در انسان است. عمده ترین باکتری های عامل عفونت ادراری، باکتری های موجود در روده هستند. کلبسیلا پنومونیه از جمله پاتوژن های فرصت طلب و عامل عفونت بیمارستانی محسوب می شود. شیوع b-لاکتامازهای وسیع الطیف (ESBLs یا Extended-spectrum beta-lactamases) در سویه های کلبسیلا پنومونیه منجر به گسترش مقاومت های آنتی بیوتیکی و مرگ و میر در بیماران می گردد. این مطالعه به بررسی مقاومت به آنتی بیوتیک در سویه های کلبسیلای دارای ESBLs که از ادرار بیماران مبتلا به عفونت ادراری جدا شده بودند، پرداخت.
    روش ها
    مطالعه ی حاضر در سال های 1388 و 1389 در آزمایشگاه های بیمارستان های الزهرا (س)، شریعتی، کاشانی، مهدیه و آزمایشگاه رفرانس در اصفهان انجام گرفت. بر اساس فرمول حجم نمونه به طور تصادفی 378 نمونه از عفونت های ادراری ارزیابی گردید. شناسایی باکتری ها بر اساس روش های میکروبیولوژیک مانند رنگ آمیزی، محیط های افتراقی و بررسی تولید ESBLs با تست های غربال گری و تست تاییدی انجام شد. برای بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی از روش Kirby Bauer استفاده شد.
    یافته ها
    از 378 نمونه ی بررسی شده، فراوانی ESBLs در سویه های کلبسیلا پنومونیه جدا شده از بیماران بستری و سرپایی به ترتیب 64 و 22 درصد بود. بر اساس نتایج آنتی بیوگرام به ترتیب 5/90 درصد، 65 درصد، 1/57 درصد، 60 درصد، 6/31 درصد، صفر درصد، 35 درصد، 6/78 درصد و 19 درصد از سویه های کلبسیلا پنومونیه ی جدا شده از ادرار بیماران بستری در برابر آمپی سیلین، سفتازیدیم، سفوتاکسیم، سفپیم، آمیکاسین، ایمی پنم، سیپروفلوکسازین، کوتریموکسازول و نیتروفورانتویین و 6/70 درصد، 7/41 درصد، 24 درصد، 15 درصد، 0 درصد، 4/21 درصد، 6/28 درصد، 8/18 درصد، 9/25 درصد و 6/34 درصد از سویه های کلبسیلا پنومونیه ی جدا شده از بیماران سرپایی در برابر آمپی سیلین، سفازولین، سفتازیدیم، سفوتاکسیم، آمیکاسین، جنتامایسین، نالیدیکسیک اسید، سیپروفلوکسازین، کوتریموکسازول و نیتروفورانتویین مقاوم بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاکی از فراوانی بیشتر ESBLs و همچنین شیوع بیشتر مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری های جدا شده از بیماران بستری در مقایسه ی با بیماران سرپایی بود. شاید مهم ترین علت برای این مشکل، عدم شناسایی سویه های مولد ESBL در آزمایشگاه ها و تجویز سفالوسپورین ها و آزترئونام برای بیماران مبتلا باشد.
    کلیدواژگان: مقاومت آنتی بیوتیکی، کلبسیلا پنومونیه، بتا لاکتامازهای وسیع الطیف، عفونت ادراری، ایران
  • مجید متولی باشی، زهره حجتی، زهرا رضایی، سیمین همتی صفحه 707
    مقدمه
    ناباروری یکی از مشکلات عمده در زندگی افراد نابارور است. یکی از دلایل عمده ی ژنتیکی ناباروری وقوع حذف ها در کرومزوم Y است که با فراوانی 1 تا 15 درصدی در افراد مبتلا به آزوسپرمی و الیگواسپرمی شدید گزارش شده است. بر روی کروموزوم Y 3 ناحیه به نام عوامل آزوسپرمی (Azoospermia factor یا AZF) شناخته می شوند. این سه ناحیه با عناوین AZFa، AZFb و AZFcبه عنوان ناحیه ی اسپرم سازی تعیین شده اند. در این مطالعه، ارتباط بین تغییرات منطقه ی Yq11.223 (DAZ) و ناباروری در مردان بررسی شد.
    روش ها
    در این مطالعه از 100 مرد نابارور که به مرکز ناباروری اصفهان مراجعه نموده بودند و همچنین 100 فرد سالم به عنوان شاهد، نمونه ی خون تهیه شد. DNA ژنومی از گلبول های سفید خون استخراج شد. پرایمرها با کمک موتورهای جستجوگر و نرم افزار Oligo نسخه ی 6 طراحی گردید. بررسی ها در بیماران با استفاده ی از تکنیک واکنش زنجیره ای پلیمراز (Polymerase chain reaction یا PCR) در منطقه ی Yq11.223 ناحیه ی AZF انجام گرفت.
    یافته ها
    در این مطالعه 70 بیمار آزوسپرم و 30 بیمار الیگواسپرم مورد بررسی قرار گرفتند که در 7 بیمار آزوسپرم این حذف ها مشاهده گردید، در حالی که در افراد الیگواسپرم و 100 مرد باروری که به عنوان شاهد استفاده شدند هیچ حذفی مشاهده نشد. همچنین در چندین فرد آزوسپرم تغییر در شدت باندها نیز مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نقش DAZ را در فرایند اسپرم‎سازی مردان را تایید کرد.
    کلیدواژگان: ناباروری مردان، حذف در آزوسپرمی، فاکتور آزوسپرمی
  • محمد کاظم علیزاده، منصور سیاوش، محمد گرگ یراقی، الهه قاسمی طوسی، میثم خوشاوی، مرضیه صالحی، اکبر حسن زاده صفحه 715
    مقدمه
    ملاتونین هورمون مترشحه از هیپوفیز است که دارای فعالیت آنتی اکسیداتیو است و اثرات مفیدی در درمان اختلالات خواب، افسردگی و سرطان دارد. این هورمون به عنوان یک هورمون کاردیو پروتکتیو نیز شناخته شده است. در این مطالعه به بررسی اثر ملاتونین بر روی عملکرد بطن چپ در بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب پرداختیم.
    روش ها
    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی دوسوکور بود که در میان 60 بیمار مبتلا به نارسایی قلب مراجعه کننده به مراکز آموزشی شهید چمران و بیمارستان نور شهر اصفهان در سال 1389 انجام شد. بیماران در دو گروه مورد (30 نفر) و شاهد (30 نفر) قرار گرفتند. گروه مورد روزانه 3 میلی گرم ملاتونین به مدت 2 ماه و گروه شاهد به همین میزان پلاسبو دریافت کردند. کلاس عملکردی (NYHA functional class) و کسر جهشی بطن چپ در هر دو گروه قبل و بعد از مطالعه بررسی شد و سپس میزان تغییرات بین دو گروه مقایسه شدند. اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار SPSS نسخه ی 18 و با استفاده از آزمون های Paired-t، Student-t، Repeated-measures ANOVA و 2χ آنالیز شدند.
    یافته ها
    در گروه شاهد 60 درصد بیماران مرد و 40 درصد زن و در گروه مورد 3/77 درصد مرد و بقیه زن بودند. میانگین سنی بیماران گروه شاهد 8/11 ± 1/67 سال و میانگین سنی بیماران گروه مورد 7/6 ± 5/63 سال بود (24/0 = P). کسر جهشی در گروه شاهد بعد از مداخله تغییر معنی داری پیدا نکرد (24/0 = P). ولی در گروه مورد افزایش معنی دار داشت (001/0 > P).
    نتیجه گیری
    در صورتی که مطالعات بعدی نتایج این مطالعه را تایید کنند می توان از ملاتونین در کنار سایر داروها برای درمان نارسایی قلب استفاده نمود.
    کلیدواژگان: ملاتونین، نارسایی احتقانی قلب، درمان
  • ناصر رحیمی، سید محمد مرندی، مهدی کارگرفر صفحه 722
    مقدمه
    با وجودی که از دیرباز نقش فعالیت بدنی در کنترل و بهبود دیابت نوع II و افزایش حساسیت انسولین مورد توجه بوده است، ولی انجام فعالیت های ورزشی در محیط های آبی با توجه به وضعیت روحی و جسمانی این بیماران کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی تاثیر 8 هفته ورزش در آب بر روی عوامل فیزیولوژیک منتخب و قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع II بود.
    روش ها
    در این تحقیق نیمه تجربی، از بین مردان 50 تا60 ساله ی مبتلا به دیابت نوع II شهرستان خمینی شهر، تعداد30 نفر به صورت داوطلبانه و در دسترس انتخاب و در دو گروه مداخله (15بیمار) و شاهد (15بیمار) قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 8 هفته (3جلسه در هفته، هر جلسه 45 تا60 دقیقه با شدت 80-60 درصد حداکثر ضربان قلب) تمرینات ورزشی ویژه در آب انجام دادند، در حالی که گروه شاهد هیچ فعالیت بدنی منظمی نداشتند. در این تحقیق متغیرهای مورد بررسی شامل وزن، شاخص توده ی بدنی، حداکثر اکسیژن مصرفی، فشار خون سیستول و دیاستول، قندخون ناشتا و همچنین هموگلوبین گلیگوزیله، قبل و بعد از دوره ی تمرینی اندازه گیری شد. در نهایت داده ها با استفاده از آزمون ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج تحقیق بیانگر تفاوت معنی داری بین میانگین حداکثر اکسیژن مصرفی، فشار خون سیستول، دیاستول، قندخون ناشتا و هموگلوبین گلیگوزیله بین دو گروه ه تجربی و شاهد بود، در حالی که این تفاوت در متغیرهای وزن و شاخص توده ی بدنی در گروه معنی دار نبود (05/0 > P).
    نتیجه گیری
    نتایج تحقیق نشان داد که یک دوره ی ورزش در آب باعث بهبود معنی دار میزان قند خون بیماران مبتلا به دیابت II می گردد.
    کلیدواژگان: دیابت نوع II، عوامل فیزیولوژیکی منتخب، ورزش در آب، قند خون
  • سحرناز نجات، علی اکبری ساری، محمدرضا مبینی زاده، رقیه خبیری، لیلا قالیچی صفحه 733
    مقدمه
    تصویرسازی تشدید مغناطیسی (Magnetic resonance imaging یا MRI) یک فن آوری به نسبت جدید در پزشکی است. هدف این پژوهش، ارزیابی عملکرد MRI 3 تسلا در تشخیص و درمان بیماری های اعصاب و قلب و عروق بود.
    روش ها
    مطالعه ی حاضر یک مرور نظام مند بود. در مرحله ی اول این پروژه، مهم ترین بانک های اطلاعاتی الکترونیکی پزشکی شامل TRIP، MEDLINE، EMBASE، Google، (CENTRAL and Cochrane Systematic Reviews، NHS EEDs، DARE) و Cochrane Library مورد جستجو قرار گرفتند. سپس مطالعاتی که در آن ها MRI 3 تسلا با یک روش استاندارد تشخیصی دیگر مانند MRI 5/1 تسلا مقایسه و برای ارزیابی عملکرد تشخیصی فن آوری از پیامد هایی نظیر حساسیت، ویژگی و ایمنی استفاده شده بود، انتخاب شدند.
    یافته ها
    25 مقاله وارد مطالعه شد که اکثر آن ها بر برتری نسبی عملکرد تشخیصی (حساسیت و ویژگی) MRI 3 تسلا به 5/1 تسلا تاکید داشتند. حساسیت روش 3 تسلا بین 79 تا 91 درصد و ویژگی آن بین 76تا 95 درصد و حساسیت روش 5/1 تسلا نیز بین 79 تا 90 درصد و ویژگی آن بین 67 تا 87 درصد محاسبه شد. در این مطالعات حساسیت در روش 3 تسلا بالاتر و کیفیت فنی تصاویر 3 تسلا نیز برتر از 5/1 تسلا بود. ازلحاظ عوارض جانبی بین دو روش، میزان بالاتر بروز تحریکات حسی در دو گروه 3 و 5/1 تسلا در مقایسه ی با گروه 6/0 تسلا مشاهده شد، اما تفاوت معنی داری بین 3 تسلا و 5/1 تسلا گزارش نشده بود.
    نتیجه گیری
    MRI 3 تسلا علاوه بر آن که تمام توانایی های MRI 5/1 تسلا را دارد، گاه قادر به تشخیص مواردی است که با MRI 5/1 تسلا و نسخه های قبلی آن قابل تشخیص نمی باشد، اگر چه این مزیت اندک و برای موارد محدود می باشد.
    کلیدواژگان: MRI، 3 تسلا، 5، 1 تسلا، تصویر برداری
|
  • Shila Jalalpoor Page 695
    Background
    Urinary tract infection (UTI) is the second most common infection in human. Klebsiella pneumoniae is an opportunistic pathogen bacteria, that accounts for nosocomial infections. Prevalence of extended-spectrum beta lactamase (ESBLs) in K. pneumoniae strains led to the spread of antibiotic resistance and mortality in patients. This study was done to evaluate the resistance to antibiotics in K. pneumoniae isolated from urinary tract infections.
    Methods
    This study was performed in Alzahra, Shariaty, Kashany, Mahdieh hospitals and References laboratories during 2009-2010 in Isfahan. According to statistical formula, 378 urine samples of patients with UTI were evaluated. Bacterial identification was performed with microbiological methods, including gram staining, differential environment and ESBLs production with screening and confirmatory tests. Antibiotics resistant pattern was performed with Kirby Bauer method.
    Finding
    From 378 sample, frequency of ESBLs in K. pneumoniae strains isolated in hospitalized and out patients was 64% and 22% respectively. According to antibiogram results 90.5%, 65%, 57.1%, 60%, 31.6%, 0%, 35%, 78.6% and 19% of K.pneumoniae strains isolated in hospitalized patients were resistant to Ampicillin, Ceftazidime, Cefotaxime, Cefepime, Amikacin, Imipenem, Ciprofloxacin, Trimethoprim/ Sulfamethoxazole and Nitrofurantoin respectively and 70.6%, 41.7%, 24%, 15%, 0%, 21.4%, 28.6%, 18.5%, 25.9% and 34.6% of K. pneumoniae strains isolated in out patients were resistant to Ampicillin, Cefazolin, Ceftazidime, Cefotaxime, Amikacin, Gentamicin, Nalidixic acid, Ciprofloxacin, Trimethoprim/ Sulfamethoxazole and Nitrofurantoin.
    Conclusion
    The results showed that frequency of ESBLs and antibiotic resistant in isolated bacteria from hospitalized patients was more prevalence than isolated bacteria from out patients. Perhaps the most important reason for this problem is unidentifying of ESBLs producer strains in laboratories and cephalosporins and Aztreonam prescription in UTI patients.
  • Majid Motovali-Bashi, Zohreh Hojati, Zahra Rezaei, Simin Hemmati Page 707
    Background
    Infertility is one of the important human problems. One of the main genetic factors of infertility is the deletions in the chromosome Y‚ which is reported in 10-15% of men with severe azoospermia and oligospermia. Three regions in azoospermia factor (AZFa), (AZFb) and (AZFc) are specified as the spermatogenetic regions. In this study we investigated the effect of changes in Yq11.223 (DAZ) region in chromosome Y on infertility.
    Methods
    In this study the blood samples of 100 infertile men who referred to the Infertility Center of Isfahan and 100 healthy people, as the control group were taken. The genomic DNA was extracted from blood samples. The analyses were performed by applying the polymerase chain reaction (PCR) technique in AZF region of Yq11.223.
    Finding
    In this study 70 azoospermia and 30 oligospermia patients were investigated. The deletions in AZF region of Yq11.223 were recognized in 7 azoospermia patients but there were not detected in oligospermia patients and the control group. It was also observed that the intensity of bands were changed comparing between azoospermia patients.
    Conclusion
    Deletion frequency in the region of Yq11.223 was observed in 7 of 100 (7%) infertile Oligospermia and Azoospermia men. Our results confirm the effect of DAZ in the man’s infertility.
  • Mohammad Kazem Alizadeh, Mansour Siavash, Mohammad Garakyaraghi, Elahe Ghasemi Tosi, Meysam Khoshavi, Marzieh Salehi, Hasan Akbarzadeh Page 715
    Background
    Melanin, secreted hormone from the pituitary gland, has anti-oxidative activity and beneficial effects on sleep disorders, depression, cancer treatment and it is a cardioprotective hormone. In this study we investigated its effect on left ventricular function in patients with congestive heart failure.
    Methods
    This study was a clinical trial among 60 patients with heart failure admitted to the training centers of Shahid Chamran and Noor hospitals of Isfahan, Iran. The studied patients were divided randomly on two groups: melatonin and control group. The patients in melatonin group received 3 mg melatonin daily and the control group received placebo for 2 months. The changes in functional class (FC) and left ventricular ejection fraction (LVEF) were cpmpared between 2 groups. Data was analyzed by SPSS version 18.and Paired t-test, Student t-test, Repeated-measures ANOVA and χ2.
    Finding
    In the control group 60% of patients were male and 40% were female and in melatonin group 77.3% were male and the others were female. Mean age in control group was 67.1 ± 11.8 years and in melatonin group was 63.5 ± 6.7 years (P = 0.24). The LVEF in the control group has no significant change before and after the intervention (P = 0.24). But a significant difference on LVEF was seen in the melatonin group (P < 0.001).
    Conclusion
    If the further studies approve our results melatonin can be used in treatment of heart failure along with other drugs.
  • Nasser Rahimi, Sayyed Mohammad Marandi, Mehdi Kargarfard Page 722
    Background
    Although the role of physical activities in control and recovery of diabetes type II and increasing insulin sensitivity was always considered, doing sport activities in water is well-documented. So, the goal of present research was to test the effect of eight-week aquatic training on selected physiological factors and blood sugar of patients who suffer from type II diabetes.
    Methods
    In this semi-experimental research, 30 men with type II diabetes in Khomeinishahr township, Iran, were put in two groups of intervention (15 patients) and control (15 patients). The intervention was an eight-week aquatic training (3 sessions in week, each session 45-60 minutes and with intensity of 60-80 percent of maximum heart rate). Whereas the control group had no regular or systematic physical activity. Weight, body mass index (BMI), maximum consuming oxygen, systolic and diastolic blood pressure, fasting blood sugar and also glycated hemoglobin were measured before and after the intervention in both groups. These data was analyzed by ANCOVA test.
    Findings
    A significant difference was observed in maximum oxygen consumption, systolic and diastolic blood pressure, fasting blood sugar and glycated hemoglobin between intervention and control groups, whereas this difference in weight and BMI in the two groups was not significant (P < 0.05).
    Conclusion
    The findings of this research indicate that an aquatic training program causes a significant improvement in blood sugar of patients with type II diabetes.
  • Saharnaz Nedjat, Ali Akbari Sari, Mohammadreza Mobinizadeh, Roghieh Khabiri, Leila Ghalichi Page 733
    Background
    Magnetic resonance imaging (MRI) is a relatively new medical technology with various applications. This study aims to evaluate the performance of this technology in diagnosis and treatment of heart and neurological diseases.
    Methods
    In this systematic review, electronic databases including the Cochrane library (DARE, NHS EEDs, CENTRAL and Cochrane systematic reviews), MEDLINE، EMBASE and TRIP were searched which retrieved 25 articles. Inclusion criteria were studies in which MRI 3 Tesla was compared with a reference standard method including MRI 1. 5 Tesla, and the outcomes were sensitivity, specificity, signal to noise ratio (SNR) and safety.
    Finding
    25 papers were included. Most of them had a relatively good quality. The majority showed that the diagnostic performance (sensitivity and specificity) of 3 Tesla was higher than 1. 5 Tesla. The SN of 3 Tesla varied between 79 and 91% compared to 79 and 90% for 1. 5 Tesla. The SP of 3 Tesla varied between 76 and 95% for 3 Tesla compared to 67 and 87% for 1. 5 Tesla. Most of studies showed that the technical quality of images was higher with 3 Tesla compared to 1. 5 Tesla. Both 1. 5 and 3 Tesla were safe although 3 Tesla led to slightly more sensory stimuli.
    Conclusion
    The diagnostic and technical performance of 3 Tesla is slightly higher than 1. 5 Tesla. 3 Tesla is slightly better in diagnosis of some specific cases.