فهرست مطالب

مهندسی مکانیک - پیاپی 71 (اردیبهشت 1389)

مجله مهندسی مکانیک
پیاپی 71 (اردیبهشت 1389)

  • 94 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/02/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • صفحه 12
  • مقاله ها
  • سعید زرگانی صفحه 17
  • احسان صبوحی، پریسا حسینی تهرانی صفحه 28
    تصادف میان عابر پیاده و خودرو و آسیبهای ناشی از آن یکی از مشکلات بزرگ برای تمام جوامع بشری می باشد که مشکلات هزینه ای و اجتماعی زیادی به دنبال خود دارد. بررسی ها و تحقیقات زیادی بر روی بهینه سازی قسمت جلوی خودرو به منظور کاهش آسیب وارده به عابر پیاده انجام شده است. یکی از راهکارهایی که اخیرا به شدت مورد توجه شرکتهای خودروسازی قرار گرفته و تحقیقات زیادی نیز بر روی آن انجام شده استفاده از مفهوم سپرهای فعال می باشد. در این مقاله این مفهوم مورد بررسی قرار گرفته و بر روی سازوکارهای مختلف آن و همچنین قسمتهای این سیستم و نحوه عملکرد آن و نقاط قوت و ضعف این سیستم بررسی صورت گرفته است. از آنجا که در کشور ما نیز مسئله تصادفات عابر پیاده هر ساله دارای آمار قابل توجهی نسبت به میانگین کل دنیا می باشد، این ایده می تواند مورد توجه شرکتهای خودروسازی داخل نیز قرار داده شود.
    کلیدواژگان: عابر پیاده، سپر فعال، کیسه هوا
  • علی میرمحمدی، کامران پورقاسمی، فتح الله امی صفحه 35
    توسعه و تکامل خودروهای دیزلی که امروزه بنام خودروهای دیزلی سبز یا پاک معروف هستند مرهون پیشرفت در فناوری پیشرفته احتراق رقیق، فناوری پالایش اگزوز و تهیه سوخت دیزل مناسب می باشد. براساس مطالعاتی که انجام گرفته تبدیل خودروهای سبک به دیزل راهی برای کاهش انتشار آلاینده ها می باشد. در حال حاضر خودروهای سواری دیزلی سهمی در خودروهای سواری ایران ندارند. با این وجود برای راهکار اقتصاد سوخت و تغییر شرایط آب و هوایی، تجدید نظر در مورد تولید خودروهای سواری دیزلی ضروری به نظر می رسد. خودروهای دیزلی از نظر بازده حرارتی، مصرف سوخت، دوام موتور و بسیاری جنبه های فنی و اقتصادی دیگر نسبت به موتورهای بنزینی برتری دارند. در این راستا مقاله حاضر جایگاه خودروهای سواری دیزلی در جهان را ارائه می دهد. پاشش چند مرحله ای سوخت یکی از مهمترین فناوری ها در کاهش آلایندگی و صدای موتورهای دیزلی بوده و از دلایل مهم استفاده از موتورهای دیزلی در خودروهای سبک می باشد. این فناوری با استفاده از شبیه سازی عددی بررسی و نتایج آن نشان داده که می توان با با این راهبرد NO را 11% و دوده را 33% کاهش داد.
    کلیدواژگان: خودروهای سواری دیزلی، محیط زیست، اقتصاد سوخت
  • علی معظمی گودرزی، حمید تشکریان صفحه 45
    طراحی یک فرآیند هدفمند برای رفع یک نیاز است و خلاقیت تنها راه ممکن برای رساندن این فرآیند به مقصد موردنظر و رفع آن نیاز. اینکه اساسا خلاقیت چیست و چگونه در ذهن طراح شکل می گیرد همچنان بر محققان پوشیده است. در مطلب حاضر ابتدا به معرفی انواع طراحی و بالاخص طراحی خلاقانه پرداخته شده است وسپس از روش ها وسیستمهای کمک به طراحی و ایجاد خلاقیت در آن، از قبیل پایگاه های اطلاعاتی و سیستمهای کامپیوتری حمایت از طراحی سخن به میان آمده است.
    کلیدواژگان: طراحی، خلاقیت، سیستم های کامپیوتری، پایگاه های اطلاعاتی
  • محمود فرزانه گرد، مهدی دیمی دشت بیاض صفحه 52
    یکی از موانع توسعه خودروهای گازسوز، حداکثر میزان پیمایش خودرو با یک بار سوخت گیری در نظر گرفته می شود و مهمترین عامل بر این پیمایش، میزان جرم محبوس شده در یک مخزن CNG بعد از سوخت گیری می باشد. در این مقاله به بررسی تاثیر ترکیب گاز مناطق مختلف ایران بر میزان جرم گاز محبوس در مخازن CNG خودروها پرداخته شده است. برای تحقق این منظور در ابتدا با استفاده از روش AGA8 به محاسبه ضریب تراکم پذیری گاز طبیعی مناطق مختلف ایران پرداخته می شود. در ادامه با استفاده از معادله حالت یک گاز واقعی به محاسبه چگالی نسبی هر یک از ترکیبات مختلف گاز طبیعی موجود در ایران پرداخته خواهد می شود. در نهایت با توجه به حجم مخازن CNG خودروها «که در این مقاله 70 لیتر فرض شده است» جرم محبوس هر یک از ترکیبات گاز محاسبه می گردد. لازم به ذکر است که استفاده از روش AGA8 که توسط استاندارد AGA“American Gas Association” ارائه شده معتبرترین روش در محاسبه ضریب تراکم پذیری می باشد. در این روش خواص گاز طبیعی با توجه به میزان درصد کسر مولی هر کدام از اجزای تشکیل دهنده آن محاسبه می شود.
    در نهایت با محاسبه دقیق چگالی گازهای استخراج شده از حوزه متفاوت گازی ایران، اثر تغییرات در ترکیب گاز طبیعی و تغییرات در دما و فشار گاز بر روی میزان جرم ذخیره شده در مخازن گاز CNG بعد از هر سوختگیری بررسی شده است.
    کلیدواژگان: گاز طبیعی، ضریب تراکم پذیری Z، تاثیر ترکیب گاز، جرم گاز مخزن CNG
  • عزت نظری، ابوالفضل نوری، احمد جعفرزاده، بهرام مدقالچی، عطا مام رسولی صفحه 61
    اتصال آلومینا- مس به سبب کاربردهای متعدد در صنایع مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای انجام اتصال باید اختلاف ضریب انبساط حرارتی آلومینا به مس را کاهش داده و ترشوندگی آلومینای فلزینه شده را افزایش داد. در این کار پژوهشی بعد از انجام تعدادی اتصال با استفاده از تصاویر و آنالیز های مختلف بوسیله میکروسکوپ اپتیکی، روبشی (SEM) و آنالیز پراش اشعه ایکس(XRD)، باند اتصال مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت توسط دستگاه کشش استحکام باند اتصال اندازه گیری شد. نتایج آنالیزها چهار فاز مولیبدن، اسپینل، آلومینا و فاز شیشه ای فازهای اصلی تشکیل دهنده لایه فلزینه را نشان می دهند. فاز مولیبدن زمینه اتصال فلز مولیبدن به فلز مس را فراهم می نماید و نقش اصلی فازهای اسپینل(MgAl2O4) در لایه فلزینه، اتصال فازهای مولیبدن، فاز شیشه ای و آلومینا به یکدیگر می باشد. فاز شیشه(MnO-SiO2) به عنوان اتصال دهنده در اطراف ذرات اسپینل و آلومینا عمل می کند. توزیع یکنواخت ذرات مولیبدن، با تغییر شکل پلاستیک قبل از شکست به عنوان تاخیر دهنده های رشد ترک در سطح اتصال عمل نموده در داخل لایه فلزینه به افزایش استحکام باند اتصال کمک می کند. استحکام چسبندگی روی نمونه ها بیش ازKg/cm 2/10 اندازه گیری شد.
    کلیدواژگان: آلومینا، اتصال، لحیم کاری سخت، فلزینه کاری، استحکام چسبندگی
  • محمد شاهواروقی فراهانی، حسام الدین ابن الدین حمیدی، اکبر عندلیب صفحه 69
    در مسائل آیرودینامیک بازگشت مجدد وسایل خارج شده از جو و همچنین پرتابه ها و موشک هایی که با سرعت بسیار بالا حرکت می کنند، فرایندهای پیچیده ای نظیر گرمایش آیرودینامیکی یا ناپایداری حرکتی اتفاق می افتد که با تئوری ها و روش های عددی قابل تجزیه و تحلیل نیستند. لذا نیاز به شبیه سازی واقعی و تست تونل باد وجود دارد. این تونلها شرایط و پیچیدگی های خاص خود را دارند که یکی از این مباحث سیکل تونل باد ماوراء صوت است. در این پژوهش سعی شده تا ضمن آشنایی با انواع تونلهای باد ماوراء صوت، مختصری از مزایا و معایب هر یک مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تونل شوک، تونل تفنگی، تونل لودویگ، لوله شوک، تونل قوسی پلاسما (جت پلاسما)، تونل باد ماورا صوت انتالپی بالای جریان پایا، تونل هات شات (شلیک داغ)، تفنگ های گاز سبک
  • گزارش
  • صفحه 89