فهرست مطالب

پژوهشنامه متین - پیاپی 19 (تابستان 1382)

پژوهشنامه متین
پیاپی 19 (تابستان 1382)

  • 190 صفحه، بهای روی جلد: 7,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1382/05/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • پیام متین
  • صفحه 1
  • مقاله ها
  • سید محمد موسوی بجنوردی صفحه 3
    خسارت تاخیر تادیه در کتب حقوقی تحت عنوان عام و کلی را خسارت حاصله از عدم اجرای تعهدات مطرح کرده اند و بر همین اساس در باب تعهدات مطرح شده است. نگارنده در این مقاله درباره چگونگی مطالبه خسارت تاخیر تادیه توسط بانکها و تاریخچه عملیات بانکی در زمینه پیدایش خسارت تاخیر تادیه در بانک و میزان و چگونگی مطالبه خسارت تاخیر تادیه بانکها قبل از انقلاب اسلامی و وضعیت قراردادها و مطالبات بانکها از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا شروع قانون عملیات بانکی بدون ربا سخن به میان آورده و همچنین به بررسی خسارت تاخیر تادیه از نظر قانون و فقهای عظام و حقوقدانان و طرح نظریات و دلایل موافقان مشروعیت مطالبه خسارت تاخیر تادیه و نیز طرح دلایل مخالفان و پاسخ به آنها پرداخته است.
    کلیدواژگان: تادیه، خسارت، عدم انجام تعهد، عدم تادیه دین، عدم انجام قرارداد
  • محمدحسین جمشیدی صفحه 23
    کتاب بنیاد فلسفه سیاسی در غرب اثر شادروان دکتر حمید عنایت با توجه به اصل ضرورت نقد بویژه در حوزه معارف سیاسی از یکسو و اهمیت این اثر از سوی دیگر که با شیوه ای روان و ساده و با رعایت اصول آزاداندیشی و اعتدال خواهی به نگارش درآمده است، در این نوشتار مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.
    این اثر ارزشمند متکفل بررسی عقاید و اندیشه های سیاسی غرب از هراکلیت تا هابز است و به صورتی فشرده و مختصر کلیت آرای سیاسی نه اندیشمند، دو نحله فلسفی و مسیحیت را مورد توجه قرار داده است. کتاب با آنکه دارای چهارچوب و ساختار منطقی بوده، از سلاست روانی و قابلیت فهم خوبی برخوردار است و از پیچیدگی، طمطراق، نقل و ابهام به دور می باشد و رویکردی اعتدالی و آزاداندیشانه بر آن حاکم است ولی همچون سایر آثار بی نیاز از نقد و بررسی نمی باشد. از این رو کتاب در این نوشتار بر اساس معیارهای منطقی مورد توجه قرار گرفته و حتی الامکان سعی شده است به دور از پیش داوری و بافتن در تاریکی به محاسن و نقایص آن توجه گردد.
    کلیدواژگان: بنیاد فلسفه سیاسی غرب، حمید عنایت، بنیاد، فلسفه سیاسی، رواقیان، اهل مدرسه و مسیحیت
  • عبدالعزیز ساچدینا ترجمه: سید مصطفی شهرآئینی صفحه 47
    انقلاب اسلامی ایران در سالهای 78 1979 را می توان دوره جدیدی برای دین اسلام به شمار آورد. تا پیش از سال 1978، دین امری این جهانی و واگذارده به قلمرو خصوصی بود که نقش گسترده آن در جامعه انسانی، به اماکن عبادی محدود و منحصر می شد. این برخورد تنگ نظرانه نسبت به دین در مورد ادیان بزرگ جهان در غرب نیز صادق است. در جهان اسلام نیز، کم و بیش، چنین نگرشی نسبت به اسلام وجود دارد. نقش عمومی اسلام چه به صورت ارزشهای شرعی و اجتماعی و چه به صورت خاستگاه مسلم سیاسی، به گونه تعصب آمیزی به تعریف تقلیل گرایانه از دین به عنوان نظامی از باورهای مربوط به امور «اخروی» محدود گردیده بود.
    اسلام، طبعا دینی مربوط به هر دو جهان است. این جهان چون آمادگاهی برای آن جهان است. پیوند عمیق میان امور دینی و دنیوی، آموزه بنیادین قرآن است که به مسلمانان می آموزد سعادت انسانها در هر دو جهان، بستگی به اعمال ایمانی شان دارد. همین که فرآیند مدرنیزاسیون از رهگذر غربگرایی و دنیاگرایی و سکولاریسم به جهان اسلام راه یافت سبب جدایی دین از اخلاق، ایمان از عمل، و امور دینی از امور سیاسی شد. این جدایی ها، موضعی انفعالی را نسبت به انگیزه ها و رهنمودهای دینی در همه زمینه های اجتماعی و سیاسی جوامع اسلامی، در سرتاسر دنیا، در پی داشت.
    در دهه 1970، امام خمینی با اینگونه برداشت از دین که توسط حکام سیاسی چون شاه ایران در جهان اسلام رواج یافته بود به مبارزه برخاست. در حقیقت، انقلاب امام خمینی، فراخوانی به بازاندیشی درباره محوریت دین و احیای آن در زندگی انسان مدرن بود. امام خمینی دین اسلام را تنها منظومه ای از شعائر نمی دانست که آدمیان را برای آخرت آماده می سازد، بلکه آن را ایدئولوژی تلقی می کرد که طرحی را برای کل زندگی بشر فراهم می آورد؛ و برای اینکه این ایدئولوژی، سعادت مادی و معنوی انسانها را تامین نماید باید در تمام حوزه های افعال انسان به اجرا درآید. از همه مهمتر اینکه، اسلام برنامه ای است که ضامن عدالت این جهانی و سعادت آن جهانی می باشد.
    کلیدواژگان: دین، دین اسلام، سکولاریسم
  • یحیی فوزی صفحه 61
    نگارنده در این مقاله ابتدا مفهوم هویت را از منابع مختلف لغات استخراج و آن را به دو سطح فردی و جمعی تقسیم کرده است. منظور نویسنده از هویت فردی، انسان و از هویت جمعی، امت است. سپس عوامل موثر بر این دو سطح از دیدگاه امام خمینی را مورد بررسی قرار داده است. در سطح فردی هویت از دیدگاه امام خمینی به دو نقش مهم هستی شناسی جهان بینی و انسان شناسی بر دیدگاه وی نسبت به هویت اشاره شده است. در ادامه از دیدگاه امام خمینی به ویژگی های ذاتی انسان اشاره شده که عبارتند از: جامعیت و لایتناهی بودن انسان، دو بعدی بودن انسان، فطرت کمال گرایانه انسان و آزادیخواهی انسان.
    کلیدواژگان: هویت، هویت فردی، هویت جمعی، هویت شیطانی
  • عباس کشاورز شکری صفحه 97
    سوال اصلی این مقاله آن است که آیا نظریه اسکاچپول توانایی تبیین انقلاب ایران را دارد. برای پاسخ به این سوال متغیرهای اصلی نظریه او در مورد جامعه ایران به کار رفته و در ادامه، جرح و تعدیلهایی که خود اسکاچپول در نظریه اش انجام داده شرح و در پایان آرا و عقاید اسکاچپول درباره انقلاب ایران نقد و ارزیابی شده است.
    کلیدواژگان: انقلاب، طبقه دهقان، طبقه زمین دار، نوسازی، دولت، ایدئولوژی، اسلام شیعی، شورش دهقانی، دولت نفتی، دولت تحصیلدار، دولت رانتیه، مازاد برای نوسازی، نظام اقتصادی بین المللی
  • ژان فورن ترجمه: سید صدرالدین موسوی صفحه 119
    مقاله حاضر تلاشی است برای تحلیل انقلاب اسلامی ایران. از آنجا که نظریه های اجتماعی موجود توان آن را ندارد که شکل گیری و آغاز انقلاب، نقش مردم و علل انقلاب و همچنین نقش روحانیت را تبیین و تشریح کننده نگارنده بر آن شده که به تشریح سه مساله در مورد انقلاب بپردازد: 1 انقلاب اسلامی و نظریه های موجود در مورد آن؛ 2 تشریح انقلاب اسلامی؛ 3 علل انقلاب اسلامی ایران. علاوه بر این، نویسنده در این مقاله انقلاب اسلامی را با سایر انقلابها مقایسه می کند و سپس به نقش این انقلاب در آشکار کردن ضعف نظریه های اجتماعی موجود در تشریح انقلابها، از یکسو، و تکمیل این نظریه ها تحت تاثیر انقلاب اسلامی، از طرف دیگر، می پردازد.
    کلیدواژگان: انقلاب، انقلاب اسلامی ایران
  • بشری اشماعو الفهری صفحه 157
    تعرضت الاستاذه حول الامام الشعرانی، مولده و نشاته و اساتذته و شیوخه و تصوفه. ثم تعرضت نبذه عن رساله: الانوار القدسیه فی معرفه قواعد الصوفیه، حیث الف الشعرانی هذا الکتاب بعد کتابه الانوار القدسیه فی بیان العهود المحمدیه. و قد افتتح رسالته بمبحث تحت عنوان: سند التلقین الصوفی و هو الذکر و آداب الذکر حیث ان الذاکر یصیر جلیس الله و به تعالج النفس و تتحلی بالاخلاق الحمیده.
  • اطلاع رسانی
|
  • Seyed Mohammad Moosavi Bojnourdi Page 3
    The compensation of delay payment has been discussed under the general topic of losses inflicted by failure to fulfil one's obligations. Hence it is discussed under the topic of commitments. The author in this article discusses the way of compensation of delay payment by banks, history of banking operations in this regard and the level and method of compensation of delay payment by banks before the Islamic Revolution as well as the condition of contracts from the beginning of the victory of the Islamic Revolution until the introduction of interest-free banking scheme. The author has also discussed the viewpoints of lawyers and jurisprudents in this regard and alludes to the opponents and advocates of the legality of compensation of delay payment.
  • Mohammad Hossein Jamshidi Page 23
    "Foundations of Political Philosophy in the West", written by the late Hamid Enayat, has been critically reviewed in this article. The book has been written in a fluent and eloquent style. It briefly covers the political ideas of nine philosophers from ancient Greek up to Hobbes and pays attention to two philosophical and Christian trends. It has been written in a simple language and enjoys a logical structure. However, attempts have been make in the present article to critically review it free from any prejudice.
  • Abdul Aziz Sachedina Page 47
    The Islamic Revolution of 1978-79 can be considered as a new phase in the history of Islam. Before 1978, religion was an otherworldly affair and was confined to the private domain whose role in human society was limited to places of worship. This parochial approach to religion also holds true with regard to the great religions in the West. Such an approach to religion also exists more or less in Islam. Islam is a religion, which deals with both the worlds. Since this world is a place to prepare for the hereafter, from the Quranic point of view the two worlds are interdependent. But modernization and secularism caused a separation between ethic and faith and practices and political affairs. In the 1970s Imam Khomeini opposed such policies which were spread by rulers such as Shah. Imam Khomeini believed that Islam was an ideology which guaranteed justice in this world and salvation in the hereafter.
  • Yahya Fouzi Page 61
    The author discusses the meaning of the term identity on the basis of various sources and then classifies it into collective and individual identities. In this article, individual identity refers to human being and collective identity to the ummah. The factors influencing these two identities from Imam Khomeini's viewpoint have discussed in the present article. At individual level, identity has been discussed from Imam Khomeini's cosmological, anthropological viewpoints. Also some essential characteristics of man such as comprehensiveness and infiniteness as well as his perfectionism and freedom-seeking have been discussed.
  • Abbas Keshavarz Shokri Page 97
    The main problem of this article is whether Skocpol is able to analyze the Islamic Revolution of Iran. In order to answer to this question, the main variables of this theory about the Iranian society has been studied and then the modifications she has made to her theory have been discussed and finally her theory about the Islamic Revolution has been critically studied.
  • John Foran Page 119
    The present article is an attempt to analyze the Islamic revolution of Iran. Since the existing social theories cannot analyze the formation of the Iranian revolution, role of the people, causes of the revolution and role of the clerics in the victory of revolution, the author has tried to analyze three issues about the Iranian revolution: 1) the Islamic Revolution and the existing theories; 2) analysis of the Islamic Revolution; and 3) causes of the Islamic revolution. Moreover, the author has tried to compare the Islamic Revolution with other revolutions and discuss the role of the revolution in exposing the weaknesses of social theories in elaboration of revolutions and also discusses the role of the Islamic Revolution in completing the existing theories.
  • Boshra Ishma Ul Fahri Page 157
    The author in this article has tried to discuss the birthplace, teachers and mentors of Imam Shrani. Also the treatise of Allama Sherani, titled "Anwar ul Qodsiya fi Marifat Qawaid ul Sufiya" has been partially discussed. He wrote this book after another book, titled, "Al-Anwar ul Qodsiya fi Bayan al Ohud al-Mahmudiya".The Allama started his treatise with a chapter titled, "Sanad al-Talqin al-Sufi" in which he discusses chanting and the rules of chanting since the chanter is an associate of God and it is through chanting that he is cured and admirable ethic is created.