فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سال نوزدهم شماره 4 (پیاپی 81، مهر و آبان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/08/14
  • تعداد عناوین: 15
|
  • زهره طباطبایی، محمد دانش اردکانی، محمدرضا شریفی نژاد صفحه 429
    مقدمه
    جذابیت فیزیکی اثر مهمی روی تمام جنبه های زندگی فرد دارد و در این میان صورت مهمترین قسمت بدن در پیشگویی جذابیت است. در صورت، دهان بخصوص شکل و اندازه دندان های قدامی در بدست آوردن زیبایی دنتال و فاشیال مهم است. هدف این مطالعه بررسی نسبت طلایی در دندان های قدامی ماگزیلا در هر دو جنس است.
    روش بررسی
    100 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بر اساس معیارهای ورود و خروج آزمون انتخاب شده، و از نمای قدامی لبخند اجتماعی آنها با روشی استاندارد در در فاصله 30 سانتی متری از دوربین فتوگرافی تهیه شد و سپس نمای قابل دید در دندان های سنترال، لترال و کانین با استفاده از خط برنامه فتوشاپ(Ver 8) با دقت mm1/0 اندازه گیری شد و با کمک نرم افزار SPSS و آنالیزهای آماری توصیفی و Sample T-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    بر اساس آنالیز آماری توصیفی و Sample T-test نسبت میانگین سانترال به لترال در سمت چپ مردان 199/0±209/1 و در زنان 156/0±157/1 و در سمت راست مردان 27/0±179/1 و در زنان 145/0± 158/1 و بین لترال و کانین سمت چپ مردان 146/0±522/1 و در زنان 127/0±494/1 و در سمت راست مردان 164/0±550/1 و در زنان 114/0±510/1 بود. نسبت طلایی بین سنترال و لترال سمت راست در مردان در 16% و در سمت چپ در 4/3% موارد وجود دارد.
    نتیجه گیری
    نسبت طلایی بین سنترال و لترال سمت چپ و راست در مردان دیده می شود ولی نسبت طلایی بین لترال وکانین مردان به علت کانین بزرگ و بین دندان های قدامی زنان بدلیل لترال کوچک دیده نمی شود.
    کلیدواژگان: نسبت طلایی، لبخند اجتماعی، دندان های قدامی
  • امیر سیاهپوش، فضل الله امرایی صفحه 437
    مقدمه
    بسیاری از گیاهان دارای خواص دارویی بوده و دارای اثر آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی، ضدمیکروبی و ضدسرطانی می باشند. اخیرا توجه به ترکیبات آنتی اکسیدانی طبیعی به منظور استفاده در صنایع دارویی و غذایی به دلیل عوارض ناخواسته آنتی اکسیدان های مصنوعی افزایش یافته است. ترکیبات پلی فنل از جله ترکیبات بسیار مهم گیاهان بوده که دارای اثرات آنتی اکسیدانی می باشند. این ترکیبات در تمام اندام های گیاهان یافت شده و بنابراین جزء مهمی از رژیم غذایی انسان را تشکیل می دهند.
    روش بررسی
    از اندام هوایی گیاه عصاره تام، کلروفرمی، پلی فنلی و آبی تهیه شد. به منظور بررسی اثر آنتی اکسیدانتی از دو روش DPPH و TEAC استفاده گردید. نتایج روش DPPH به صورت IC50 و در تست TEAC به صورت عدد TEAC در زمان های مشخص بیان گردید.
    نتایج
    در روش DPPH عدد IC50 برای عصاره های عصاره تام، کلروفرمی، پلی فنلی و آبی به ترتیب 336/0، 804/0، 212/0 و 836/0 میلی گرم بر میلی لیتر و در روش TEAC میزان عدد TEAC بدست آمده برای عصاره های عصاره تام، کلروفرمی، پلی فنلی و آبی در دقیقه 6 به ترتیب 38/29، 55/14، 29/21، 22/24 میکرومول ترولوکس بر 100 گرم ماده خشک گیاه بود.
    نتیجه گیری
    همه عصاره های دارای اثر آنتی اکسیدانت در هر دو تست بوده و از بین آنها عصاره پلی فنلی بیشترین فعالیت در تست DPPH و TEAC داشته و عصاره آبی دارای کمترین اثر در هر دو تست بوده است. نتایج نشان می دهد که عصاره های پلی فنلی دارای بیشترین اثر آنتی اکسیدانتی می باشند.
    کلیدواژگان: Astragalus morinus، DPPH، TEAC، Antioxidant، پلی فنل
  • خسرو صادق نیت حقیقی، یزدی زهره، زحل محمدعلی صفحه 445
    مقدمه
    سندرم آپنه انسدادی هنگام خواب یکی از بیماری های شایع و پر عارضه خواب است. خواب آلودگی بیش از حد روزانه یکی از علایم مهم در این بیماران است. آپنه انسدادی هنگام خواب و خواب آلودگی بیش از حد ناشی ازآن می تواند منجر به افزایش بروز تصادفات مرگبار رانندگی شود. در این مطالعه ارتباط بین خواب آلودگی بیش از حد روزانه و متغیرهای مختلف پلی سومنوگرافی در بیماران دچار آپنه خواب بررسی می گردد.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت گذشته نگر بر روی 126 بیمار که جهت بررسی آپنه انسدادی خواب تحت پلی سومنوگرافی شبانه قرار گرفتند، انجام شد. خواب آلودگی بیش از حد هنگام روز توسط پرسشنامه های استانداردESS: Epworth Sleepiness Scale بررسی گردید. افراد با ESS<10 به عنوان بیماران بدون خواب آلودگی بیش از حد روزانه در نظر گرفته شدند. نتایج پلی سومنوگرافی بیماران در دو گروه دچار خواب آلودگی بیش از حد روزانه و بدون خواب آلودگی بیش از حد روزانه بررسی گردید.
    نتایج
    71 بیمار، خواب آلودگی بیش از حد روزانه داشتند و 55 بیمار خواب آلودگی بیش از حد روزانه نداشتند. بیماران دچار خواب آلودگی بیش از حد روزانه، اشباع اکسیژن شبانه پایین تر، زمان خواب طولانی، latency خواب کوتاهتر، Respiratory Disturbance Index بیشتر و حرکات پای بیشتر، نسبت به بیماران بدون خواب آلودگی روزانه داشتند(05/0P<). بیماران با و بدون خواب آلودگی بیش از حد روزانه تفاوتی از نظر کفایت خواب، توزیع مراحل خواب و تعداد بیدار شدن ها در طی شب نداشتند(05/0P>).
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج مطالعه ما پیشنهاد می کند که بین خواب آلودگی بیش از حد روزانه و متغیرهای پلی سومنوگرافی مربوط به تنفس و عدم اشباع اکسیژن در طی شب ارتباط وجود دارد. بیماران دچار خواب آلودگی بیش از حد روزانه هیپوکسمی شبانه شدیدتری دارند. هیپوکسمی شبانه ممکن است یکی از متغیرهای اصلی تعیین کننده خواب آلودگی بیش از حد روزانه در بیماران دچار آپنه انسدادی هنگام خواب باشند.
    کلیدواژگان: خواب آلودگی بیش از حد روزانه، پلی سومنوگرافی، آپنه انسدادی هنگام خواب
  • الهام پارسایی راد، صدیقه امیر علی اکبری، خسرو صادق نیت، حمید علوی مجد صفحه 454
    مقدمه
    خواب یک رفتار سازمان یافته است که به عنوان یک ضرورت حیاتی و بر پایه ریتم بیولوژیک هر روز تکرار می شود، اختلالات خواب از جمله مشکلات شایع در بارداری می باشدکه به نظر می رسد با پیامدهای روحی و روانی در زن باردار همراه باشد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط اختلال خواب با افسردگی در دوران بارداری در زنان نخست زا انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه به شیوه مقطعی- تحلیلی بر روی 70زن نخست زا با 40-36 هفته سن بارداری، تک قلو و بدون بیماری شناخته شده با روش نمونه گیری چند مرحله ای در مراکز بهداشتی – درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز صورت گرفت. این زنان پس از تکمیل پرسشنامه های دموگرافیک، حمایت اجتماعی وین فیلد-تایگمن، رضایت از ازدواج این ریچ، حوادث ناگوار پیگل و (ISI: Insomnia Severity Index) به دو گروه زنان دارای اختلال خواب و بدون اختلال خواب تقسیم شدند و سپس با تکمیل پرسشنامه Beck، از نظر افسردگی در بارداری مورد ارزیابی قرار گرفتند. با استفاده از نرم افزار SPSS از آزمون های t-test برای متغیرهای کمی، آزمون کای دو و فیشر برای متغیرهای کیفی و من ویتنی و برای متغیرهای رتبه ای داده ها تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    یافته ها نشان داد افسردگی در زنان دارای بی خوابی تقریبا دو برابر بیشتر دیده می شود و شدت اختلال خواب با افسردگی حین بارداری ارتباط دارد(01/0p=)، همچنین ارتباط معنی داری از نظر معیار مشکل در شروع به خواب رفتن(03/0p=)، مشکل در ادامه خواب 008/0 p=و مشکل بیش از حد زود بیدار شدن از خواب 03/0 p=، مختل شدن فعالیت های روزانه(001/0p=) با افسردگی حین بارداری به دست آمد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده، آموزش بهداشت خواب و مشاوره مناسب در دوران بارداری به منظور پیشگیری از عوارض روحی با هدف رسیدن به بارداری ایمن توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: اختلال خواب، افسردگی، بارداری، کم خوابی، بی خوابی
  • محمدرضا دارابی، پرویندخت بیات، آذین دخت نژادی صفحه 463
    مقدمه
    کاهش سرعت رشد و تکوین در جنین ها و ماندن آنها در یک مرحله از تکوین مانند توقف در مرحله دو سلولی از دلایل ناباروری در بعضی زوج های مراجعه کننده به مراکز باروری و ناباروری است. هدف این مطالعه بررسی میزان تاثیر استرونشیوم بر میزان رشد و تکوین جنین های دو سلولی متوقف شده موش نژاد سوری بود.
    روش بررسی
    موش های ماده پس از تحریک تخمک گذاری با موش نر هم قفس و موش های پلاک مثبت 48 ساعت پس از تزریق HCG به روش جابجایی مهره های گردنی کشته و جنین های دو سلولی آنها در محیط کشت جمع آوری و تعدادی از آنها (گروه 1 یا شاهد) به منظور کشت در محیط M16 به انکوباتور منتقل شدند. جنین های گروه 2 و 3 به منظور القاء توقف به مدت 24 ساعت در معرض دمای c°4 قرار گرفته و گروه 2 بعد از خروج از دمای فوق به انکوباتور منتقل شد، در حالی که گروه 3 ابتدا به مدت 5 دقیقه در معرض استرونشیوم mM 10 قرار گرفت و سپس به انکوباتور منتقل شد.
    نتایج
    آنالیز نتایج با استفاده از واریانس یکطرفه نشان داد قرار گرفتن جنین ها در معرض دمای C°4 درجه سانتیگراد به طور معنی داری باعث افزایش میزان جنین های د‍ژنره و اختلاف معنی دار(006/0P=) بین گروه ها شد. کاهش میزان تکوین در گروه دو(47/33%) نسبت به گروه یک(7/77%) و کاهش میزان تسهیم(2/45%) در مقایسه با گروه یک(9/90%)، از نتایج این تحقیق بود. به طوری که با کاربرد استرونشیوم در گروه سه میزان تسهیم دارای اختلاف معنی داری با گروه دو نبود ولی میزان تکوین تا 61% افزایش یافت(00/0P=).
    نتیجه گیری
    میزان تکوین جنین های دو سلولی متوقف شده موش با تاثیر استرونشیوم بطور معناداری نسبت به گروه شاهد افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: استرونشیوم، جنین دوسلولی، موش، ناباروری، جنین
  • بی بی فاطمه حقیرالسادات، علیرضا وحیدی، محمدحسین صبور، مصطفی عظیم زاده، سید مهدی کلانتر، مریم شرف الدینی صفحه 472
    مقدمه
    ایران از غنی ترین مناطق دنیا از حیث تعداد و تنوع گیاهان دارویی می باشد و زیره سبز جزء گیاهان دارویی مهم و اقتصادی کشورمان به شمار می رود که دارای خواص درمانی از قبیل ضد تشنج، ضد صرع، تقویت کننده معده، ادرار آور، ضد نفخ و سوء هاضمه می باشد. هدف این پژوهش، شناسایی و تعیین درصد ترکیبات تشکیل دهنده و خواص آنتی اکسیدانی اسانس بذر این گیاه بومی ارزشمند استان یزد می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه آزمایشگاهی، بذرهای زیره سبز کوه های جنوب غربی بهاباد استان یزد به روش تقطیر با آب(دستگاه کلونجر) اسانس گیری شدند. جداسازی وشناسایی ترکیبات با استفاده از روش های کروماتوگرافی گازی و کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی انجام شد. خواص آنتی اکسیدانی اسانس بذر به روش تخریب رادیکال های آزاد سنجیده شد و برای اندازه گیری مقدار کل ترکیبات فنولی از روش Follin- Ciocalteu استفاده گردید.
    نتایج
    مواد عمده تشکیل دهنده اسانس بذر زیره سبز پروپانول(9/26%) و بنزن متانول(4/25%) و فنیل بتانول(49/16%) و گاماترپنین(04/13%) می باشد. خواص آنتی اکسیدان میزان IC50 49/1 میکروگرم بر میلی لیتر اسانس و همچنین میزان ترکیبات فنولی با 22/90 میلی گرم گالیک اسید بر گرم اسانس تشخیص داده شد.
    نتیجه گیری
    پروپانول که بیشترین ترکیب تشکیل دهنده اسانس بود کاربردهای مهمی در صنایع و داروسازی دارد. نتایج این مطالعه با حاکی از برتری خواص آنتی اکسیدانی زیره سبز بومی استان یزد در مقایسه با نتایج مطالعات پیشین در همین زمینه در مناطق دیگر دارد.
    کلیدواژگان: زیره سبز، Cuminum cyminum، ترکیبات اسانس، خواص آنتی اکسیدان، بومی یزد
  • محمد علی خلیلی، سیدمحسن میراسماعیلی، طه ملکوتیان، سید محمد یوسف مصطفوی پورمنشادی صفحه 482
    مقدمه
    اکستاسی یا متیل دی اکسی متاآمفتامین(MDMA) ماده محرک اعتیاد آوری است که برخی افراد به دلیل وجود فشارهای روانی و اجتماعی از آن استفاده می کنند تا مدت کوتاهی آرامش یابند. هدف این تحقیق بررسی تاثیر تزریق اکستاسی بر روی جنین موش های حامله در هفته های دوم و سوم بارداری می باشد.
    روش بررسی
    تعداد 20 موش ماده بالغ به صورت تصادفی(5 عدد در گروه کنترل و 15 عدد در گروه تجربی) دسته بندی شدند. در روزهای 7 و 14 حاملگی به گروه تجربی به میزان mg/kg 5 ماده اکستاسی و به گروه کنترل آب مقطر به صورت داخل صفاقی تزریق گردید. در روز 18 حاملگی، موش ها در داخل قفس های جداگانه قرار داده شدند. نوزادان موش ها از نظر وضعیت کام، جمجمه، گوش خارجی، چشم، تعداد انگشتان دست و پا و چسبندگی آنها، وزن و نیز قدرت باروری با میکروسکوپ استریو بررسی شدند.
    نتایج
    از بین 163 نوزاد در دوگروه، هیچگونه انومالی در ناحیه جمجمه و گوش خارجی مشاهده نگردید، همچنین اختلاف معنی داری بین میزان تولد نوزاد نر و ماده در دو گروه مشاهده نشد(08/0(p=. هیپوپلازی و عدم هیپوپلازی انگشتان در بین نوزادان دو گروه معنا دار بود(000/0(p= ولی چسبندگی انگشتان و عدم چسبندگی انگشتان در دو گروه معنا دار نبود(11/0(P=. اختلاف بین نوزادان ماده با توانایی باروری در دو گروه نیز معنادار بود(000/0(p=.
    نتیجه گیری
    مصرف داروی اکستاسی در دوران حاملگی می تواند بر روی ارگانوژنز و قدرت باروری نوزادان موش موثر باشد، لذا مطالعات بیشتری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی در این خصوص نیاز می باشد.
    کلیدواژگان: اکستاسی، حاملگی، ناهنجاری جنینی، قدرت باروری، موش
  • محمد رضایی صدرآبادی، محمدحسین دشتی رحمت آبادی، مرتضی انوری، حمید فلاح تفتی، سمیرا زنبق صفحه 490
    مقدمه
    امروزه تحقیقات زیادی در زمینه اثرات ضد دردی گیاهان مختلف که در طب سنتی از آنها به عنوان مسکن یاد شده در حال اجراست. بادمجان از جمله مواردی است که در مورد اثر ضد دردی آن نظرات متفاوتی وجود دارد. در این پژوهش اثر تزریق داخل صفاقی غلظت های مختلف عصاره آبی الکلی بادمجان با غلظت های مختلف مورفین و آب مقطر بر درد حاد در موش های سوری تعیین و مقایسه گردیده است.
    روش بررسی
    برای انجام این پژوهش اثر دوزهای 1، 10، 100 و 1000 میلیگرم بر کیلوگرم عصاره آبی الکلی بادمجان و دوزهای 1، 2 و 4 میلیگرم بر کیلوگرم مورفین و آب مقطر بر درد حاد در موش سوری مورد بررسی قرار گرفت. ابزار سنجش درد در این مطالعه، دستگاه آنالژزیومتر(دستگاه Tail Flick) بود که از طریق آن نور متمرکز بر سطح پشتی دم حیوان تابانده شد و به مدت 75 دقیقه پس از تزریق داخل صفاقی داروها، مدت زمان تاخیر در پس کشیدن دم از زیر این محرک دردزا به عنوان شاخص تحمل درد در حیوانات گروه های مختلف ارزیابی گردید.
    نتایج
    یافته ها نشان داد که دوزهای مختلف عصاره آبی الکلی بادمجان موجب افزایش شاخص بی دردی می گردد که این اثر در فاصله زمانی 45 تا 60 دقیقه به حداکثر رسیده و نسبت به گروه کنترل تفاوت معناداری دارد(05/0p<).
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد که عصاره آبی الکلی بادمجان به صورت مرتبط با دوز موجب افزایش بی دردی می شود.
    کلیدواژگان: درد حاد، بادمجان، مورفین، آزمون Tail Flick
  • مژگان احمدزاده راجی، علیرضا خسروی، محمدحسین صنعتی، رضا حاجی حسینی، احمد ابراهیمی، سیدمسعود نبوی صفحه 501
    مقدمه
    مولتیل اسکلروزیس یکی از بیماری های مزمن سیستم اعصاب مرکزی است، این بیماری در میان جوانان و زنان بیشتر بروز می کند و منجر به بروز علایمی عصبی می گردد. اینترلوکین-7 گلیکوپروتئین 25 کیلو دالتونی است که در تنظیم خونسازی ولنفوپواز دخالت دارد با توجه به اینکه ژن گیرنده اینترلوکین-7 به عنوان یک ژن مرتبط با بیماری ام اس شناخته شده است، هدف این پژوهش بررسی پلی مورفیسم این ژن و مطالعه چند ریختی های تک نوکلئوتیدی آن می باشد.
    روش بررسی
    از 60 نفر بیمار و 60 نفر افراد ظاهرا نرمال که موردی از ام اس در سابقه فامیلی نداشتند(گروه کنترل)، نمونه خون تهیه گردید و پس از استخراج DNA و کیفیت سنجی با استفاده از پرایمرهای اختصاصی برای نواحی اگزونی 4 و ناحیه پروموتر، توسط روش PCR، تکثیر صورت گرفت و درحضور نمونه های کنترل، غربالگری اولیه با روش SSCP انجام گردید و الگوهای متفاوت با نمونه کنترل، جهت تعیین توالی ارسال گردیدند.
    نتایج
    در ناحیه اگزون 4، نیز دو تغییر مشاهده شد. اولین تغییر در جایگاه 165 پروتئین((P. H165H و تغییر دیگر در ناحیه 138 پروتئین قرار داد(P.V138I). این تغییر با شماره دسترسی FR86358 در انستیتو بیوانفورماتیک اروپا ثبت گردید.
    نتیجه گیری
    مطالعات جمعیتی و مقایسه با جمعیت های مرجع مشابهت هایی با جمعیت اروپایی و آسیایی را در بعضی از SNPها نشان داد. پس از انجام مطالعات تکمیلی بر روی گروه شاهد و مطالعه پلی مورفیسم در جمعیت بزرگتری از بیماران ایرانی، به نظر می رسد استفاده از آنها به عنوان یک بیومارکر، در تشخیص زود هنگام بیماری ام اس، مفید واقع گردد.
    کلیدواژگان: SSCP، SNP، Blast، تعیین توالی، رسپتوراینترلوکین 7، پلی مورفیسم، مالتیپل اسکلروزیس
  • مصطفی بهجتی اردکانی، وجیهه مدرسی، شهاب رحیم پور، محمد امین بهجتی اردکانی صفحه 511
    مقدمه
    با وجود کشف انسولین و بهبود مراقبت های بهداشتی در مورد دیابت، هنوز مالفورماسیون های مادرزادی در این بیماران، شیوع بیشتری نسبت به جمعیت عمومی دارد. هدف از این پژوهش، تشخیص بیماری های مادرزادی قلب در نوزادان مادران دیابتیک می باشد.
    روش بررسی
    در یک بررسی آینده نگر، 75 نوزاد رسیده مادر دیابتیک که بصورت متوالی انتخاب شده بودند، تحت اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی با دستگاه Vivid3 GE قرار گرفتند. نوزادان بر اساس نوع دیابت مادری و وزن هنگام تولد به گروه های فرعی تقسیم شدند گروه ها شامل: نوزادان مادران دیابت ماقبل بارداری(Pregestational)، دیابت بارداری(Gestational)، نوزادان دارای وزن طبیعی، وزن بالای غیرطبیعی و وزن پایین غیرطبیعی بودند. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون های آماری Fisher exact و Chi-square استفاده شد.
    نتایج
    49 نفر(65%) شیرخوار مادر دیابتیک از نوع بارداری و 26 نفر (35%) از نوع دیابت ماقبل بارداری بودند. از نظر وزن هنگام تولد، 55 مورد(73%) وزن در محدوده طبیعی، 14 مورد(19%) وزن بالای غیرطبیعی و 6 مورد(8%) وزن غیرطبیعی پایین داشتند. شایع ترین یافته های اکوکاردیوگرافیک عبارتند از: کانال شریانی باز(PDA) در 41 مورد(7/54%)، هیپرتروفیک کاردیومیوپاتی(HCM) در 18 مورد(24%)، نقص بین بطنی در 3 مورد(4%)، نقص بین دهلیزی در 2 مورد(7/2%)، کوآرکتاسیون آئورت در 1 مورد(33/1%)، جابجایی شرائین بزرگ در 1 مورد(33/1%) بطورکلی انسیدانس بیماری های قلب بدون در نظرگرفتن PDA و HCM، 3/9% بود. انسیدانس بیماری های مادرزادی قلب در نوزادان با وزن بالای طبیعی بیشتر از نوزادان با وزن طبیعی بود(001/0P<). همچنین انسیدانس بیماری های مادرزادی قلب در نوزادان مادران دیابتیک قبل از بارداری بیشتر از دیابت بارداری بود(004/0P=).
    نتیجه گیری
    یافته های ما نشان داد که نوزادان مادران دیابتیک در معرض ریسک بالای بیماری های مادرزادی قلب هستند و اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک جهت غربالگری بیماری های مادرزادی قلب در شیرخواران مادران دیابتیک توصیه می شود.
    کلیدواژگان: بیماری مادرزادی قلب، نوزاد مادر دیابتیک، دیابت قبل از بارداری، دیابت بارداری
  • محمدرضا اشرفی، هادی منتظر لطف الهی، مهدیه دهقانی صفحه 518
    مقدمه
    سکته مغزی، یک تشخیص بالینی است که بیماری عروق مغز را مطرح می کند. تعریف سکته معزی عبارت از هر حادثه عروق مغز که ایجاد نقیصه عصبی موضعی نماید و بیش از 24 ساعت طول بکشد. با توجه به اینکه این بیماری عوارض شدید و اغلب غیر قابل برگشت و عود قابل توجهی(10%) را در پی دارد، بر آن شدیم تا با بررسی یافته های بالینی و پاراکلینیکی این بیماران امکان شناسایی بهتر این بیماری و پیشگیری از وقوع آن را فراهم آوریم.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع سری موارد به منظور بررسی پرونده های بیماران مبتلا به سکته مغزی مراجعه کننده به مرکز طبی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال 82-1372 انجام شد که 19 بیمار در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج
    سن متوسط نمونه ها 72/5(801/3SD=) سال بود. در یافته های کلینیکی، همی پارزی شایع ترین(5/89%) عارضه بود. علایم حیاتی به جز در دو بیمار که تب خفیف و فشار خون بالا داشتند، نرمال بود. بیماری های قلبی مثل کاردیو مگالی، بیماری های عروقی، نقص قلبی مادرزادی و d-TGA فاکتورهای مستعدکننده شایع بودند. بر طبق گزارشات سی تی اسکن بیماران 6 نفر(6/31%) از بیماران دچار ایسکمیک عمقی، 5 نفر(3/21%) دچاراستروک ایسکمیک سطحی و 2 نفر(5/10%) مبتلا به استروک هموراژیک بودند. دو بیمار هم علایم استروک ایسکمیک سطحی و هم عمقی را داشتند. یکی از آنها مبتلا به سندرم Moyamoys و دیگری مبتلا به MELAS(Mitochondrial Encepholomyopaty Lactic Acidosis Syndrome)بود. آنمی خفیف نیز مهمترین تست غیر نرمال بود.
    نتیجه گیری
    طبق نتایج این مطالعه بیماری های مادرزادی قلبی شایع ترین علت سکته مغزی در کودکان محسوب می شود. سکته مغزی در کودکان معمولا با تغییرات قابل توجه در علایم حیاتی همراه نیست و بیشتر از نوع ایسکمیک عمقی می باشد.
    کلیدواژگان: سکته مغزی، علایم کلینیکی، کودکان
  • رضا شرافتی چالشتری، فرهاد شرافتی چالشتری، محمود رفیعیان کوپایی، کورش اشرفی صفحه 525
    مقدمه
    باکتری های پاتوژن منتقله از مواد غذایی از عوامل مسمومیت ها و عفونت های گوارشی می باشند. در سال های اخیر به استفاده از مواد طبیعی نظیر اسانس ها و عصاره ها به جای نگهدارنده های شیمیایی در صنعت غذا تاکید شده است. لذا این مطالعه با هدف بررسی اثر ضدمیکروبی عصاره اتانولی مغز گردو بر روی باکتری های پاتوژن منتقله از مواد غذایی و همچنین تعیین میزان ترکیبات فنلی آن انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، پس از جمع آوری مغز گردو، عصاره اتانولی تهیه و اثر ضدمیکروبی آن بصورت حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد باکتری(MIC:Minimum Inhibitory Concentration) و حداقل غلظت کشندگی باکتری (MBC: Minimum Bactericidal Concentration) با استفاده از روش میکرودایلوشن علیه باکتری های سالمونلا تایفی موریوم، شیگلا دیزانتری و لیستریا مونوسیتوژنز انجام شد، کلرامفنیکل(μg30) به عنوان ماده ضد میکروبی مرجع بکار رفت. میزان ترکیبات فنولی، فلاونوئیدی و فلاونولی کل به روش Colorimetry اندازه گیری شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که مغز گردو دارای اثر ضد میکروبی بر روی باکتری های مورد آزمایش بوده که میزان MIC بین 625/0 و 25/1 و MBC بین mg/ml2/1 و mg/ml5/2 بود. همچنین میزان فنول کل mg/g17/14±365 معادل اسید گالیک، فلاونوئید کل 25/12±285 و فلاونول کل mg/g63/1±132 معادل روتین بود.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که عصاره مغز گردو دارای اثر ضد میکروبی بر روی سه باکتری مذکور بوده و می تواند به عنوان یک نگهدارنده مواد غذایی مطرح شود. علی رغم این مطلب، انجام تحقیقات بیشتر در مدل های غذایی، اثرات ضد باکتریایی آن را روشن تر خواهد کرد.
    کلیدواژگان: ترکیبات فنلی، اثر ضد میکروبی، مغز گردو، پاتوژن های غذایی
  • سعیده کریمی، مهناز طاهریانفرد، امین الله بهاءالدینی، مهدی فاضلی صفحه 533
    مقدمه
    هدف تحقیق حاضر بررسی اثر تزریق درون صفاقی باکلوفن (آگونیست گیرنده GABA-B) وCGP35348 (آنتاگونیست گیرنده GABA-B) بر غلظت سرمی تستوسترون موش های صحرایی پرخاشگری که تحت تاثیر امواج الکترومغناطیس قرار داشتند، می باشد.
    روش بررسی
    در این تحقیق 55 سر موش صحرایی نر بالغ با وزن 20±200 گرم مورد بررسی قرار گرفتند. حیوانات به دو گروه اصلی و چهار زیر گروه تقسیم شدند، گروه های اصلی شامل گروه بدون دریافت امواج و گروه دریافت کننده امواج بودند. گروه دریافت کننده امواج در معرض امواج الکترومغناطیس با فرکانس 50 هرتز و500 میکروتسلا روزانه 8 ساعت به مدت 30 روز قرار گرفتند. پرخاشگری با استفاده از جریان 2 میلی آمپر هر 3 ثانیه یکبار به مدت 5 دقیقه القا شد، سپس غلظت تستوسترون سرم بوسیله ی تکنیک Radio Immuno Assay سنجیده شد.
    نتایج
    داده های این تحقیق نشان داد که تزریق باکلوفن با دوز 3 میلی گرم به ازای یک کیلو گرم وزن بدن و CGP35348 با دوز 100 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم وزن بدن موجب افزایش معنی داری در غلظت تستوسترون سرمی در موش های صحرایی پرخاشگری که تحت تاثیر امواج الکترومغناطیس قرار گرفته اند، می شود.
    نتیجه گیری
    با توجه به اثر مشابه باکلوفن و CGP35348 بر ترشح تستوسترون سرمی، به نظر می رسد که گیرنده GABA-B در بیضه از دو نوع مختلف بوده، لذا اثرات مشابهی را باعث شده است. همچنین وجود امواج الکترومغناطیس باعث افزایش غلظت تستوسترون شد.
  • سید حسین شاکر، محمد علی جعفری ندوشن *، محمد مشایخیان، محمد حسینی کسنویه، حامد بصیر غفوری، حمیدرضا ریحانی صفحه 542
    مقدمه

    هدف از انجام این مطالعه، بررسی ارتباط میان پپتید ناتریورتیک نوع پرو B آمینوترمینال و پیش آگهی بیماران مبتلا به دیسترس تنفسی مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان رسول اکرم می باشد.

    روش بررسی

    در این مطالعه کوهورت که در بخش اورژانس بیمارستان رسول اکرم انجام شد، ابتدا معیارهای ورود و خروج نمونه ها مشخص شده و به روش غیر احتمالی 62 نمونه انتخاب گردید و یک نمونه خون جهت بررسی سطح سرمی پپتید ناتریورتیک نوع پرو B آمینوترمینال گرفته شد. نهایتا وضعیت بقاء بیماران پس از 15 روز مشخص شد و میزان پپتید ناتریورتیک نوع پرو B آمینوترمینال در بیماران زنده مانده و فوت شده پس از 15 روز مقایسه گردید. اطلاعات بدست آمده با استفاده از ویرایش 16نرم افزار آماری SPSS آنالیز شد.

    نتایج

    میانگین سطح پپتید ناتریورتیک نوع پرو B آمینوترمینال(95/10403=SD) 41/8141 بود. 10 بیمار(1/16%) پس از 15 روز دچار مرگ شدند که 8 بیمار مونث و 2 بیمار مذکر بودند و 52 بیمار(9/83%) پس از 15 روز زنده مانده بودند. میانگین مزبور در بیمارانی که پس از 15 روز زنده بودند،(23/6680=SD) 34/4674 و در بیمارانی که دچار مرگ شدند،(80/7073=SD) 20/26170 بود که در افراد دچار مرگ این میزان بطور معنی داری بالاتر بود(001/0(P<.

    نتیجه گیری

    سطح سرمی پپتید ناتریورتیک نوع پرو B آمینوترمینال می تواند یک فاکتور پیش گویی کننده موثر در پیش آگهی بیماران مراجعه کننده با دیسترس تنفسی با عللی از قبیل ادم ریوی، نارسایی احتقانی قلب و تشدید بیماری انسدادی مزمن ریه باشد.

    کلیدواژگان: پپتید ناتریورتیک نوع پرو B آمینوترمینال، دیسترس تنفسی، پیش آگهی
  • زهرا مطلق، سید سعید مظلومی محمود آباد*، حسن مظفری خسروی، محمد علی مروتی شریف آباد، محسن عسکرشاهی صفحه 550
    مقدمه

    مصرف زیاد نمک با شدت فشارخون سرخرگی و عوارض فراوان مربوط به آن نظیر هایپرتروفی بطنی- قلب مرتبط است. با توجه به اهمیت آگاهی از میزان نمک دریافتی روزانه در زنان، این مطالعه با هدف تعیین میزان آن در این افراد انجام شد.

    روش بررسی

    این مطالعه توصیفی تحلیلی به روش مقطعی با مشارکت 247 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر یزد انجام شد. روش نمونه گیری به صورت چند مرحله ای بود. با اندازه گیری سدیم ادرار و با استفاده از فرمول کاواساکی میزان نمک دریافتی روزانه برآورد شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، کای اسکوئر و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج

    افراد مورد مطالعه با میانگین سنی 75/6±91/29 سال به طور متوسط 97/2±09/10 گرم نمک در روز مصرف می کردند. در 1/4%(10 نفر) میزان نمک دریافتی روزانه کمتر از 5 گرم بود. بین مصرف نمک و متغیرهای شغل(45/0p=)، سطح تحصیلات (16/0p=) و شغل همسر(71/0p=) ارتباط معناداری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری

    با توجه به بالا بودن میزان نمک دریافتی افراد مورد مطالعه، پیشنهاد می شود برنامه های آموزشی مناسب بر پایه مدل ها و تئوری های آموزش بهداشت در جهت کاهش میزان مصرف نمک طراحی و اجرا شود.

    کلیدواژگان: نمک دریافتی، مصرف سدیم، پرفشاری خون
|
  • Page 429
    Introduction
    Physical attraction has a significant effect on all aspects of personal life, and in this category facial appearance is the most important part of the body in prediction of attractiveness. In the face, mouth and specially shape and size of anterior teeth is important to gain dental and facial esthetic. The aim of this study is evaluation of golden proportion from orthodontic view in maxillary anterior teeth in both sexes.
    Methods
    Considering inclusion and exclusion criteria, 100 students of Rafsanjan University of Medical Sciences were selected, and photographs of their frontal social smile were taken by a standard method from 30cm distance. Then visible part of central, lateral and canine teeth was measured by Photoshop software (Adobe Photoshop ver8) with 0.1mm precision. Data was evaluated by descriptive statistical analysis and sample T-test using SPSS.
    Results
    According to descriptive statistical analysis and sample T- test, mean ratio of central to lateral teeth in the left side in men and women was 1.209±0.199 and 1.157±0.156 and in the right side in men and women was 1.179± 0.27 and 1.158± 0.145, respectively. The ratio of lateral to canine teeth in the left side in men and women was 1.522±0.146 and 1.494±0.127 and in the right side in men and women was 1.55±0.164 and 1.51±0.114, respectively. Golden proportion was seen between central and lateral teeth in 16% in the right side and 3.4% in the left side only in men.
    Conclusion
    Golden proportion was seen between central and lateral in the left side and right side in men, but due to large canine in men, this proportion was not seen between lateral and canine teeth and so due to small lateral in women, it was not seen between anterior teeth.
  • Page 437
    Introduction
    Herbs are used in many domains, including medicine, nutrition, and flavorings. Many species have been recognized to have pharmaceutical properties, e.g. antioxidant, anti-inflammatory, antimicrobial, and anticarcinogenic effects. Recently, there has been an increased interest in identifying natural antioxidant compounds for use in pharmaceutical and food industries, mainly due to increased unintentional side-effects of synthetic antioxidants. Polyphenols are the major plant compounds with antioxidant activity. They are ubiquitous in all plant organs and are, therefore, an integral part of the human diet.
    Methods
    Four extracts (methanol, chloroform, polyphenol, aqueous) were prepared from aerial parts of A. morinus. The antioxidant activity was measured by two
    Methods
    DPPH and TEAC assays. The results of DPPH and TEAC assays were showed by IC50 and TEAC value at definite time point, respectively.
    Results
    The IC50 of methanolic, chloroformic, polyphenolic and aqueous extracts in DPPH assay were 0.336, 0.804, 0.212, 0.836 mg/ml, respectively. The TEAC values of the extracts at 6 min reaction were 29.38, 14.55, 21.29, 24.22 µmol Trolox equivalents/100 g DW, respectively.
    Conclusion
    All extracts showed antioxidant activity in both methods and the polyphenolic and aqueous extracts were found to have maximum and minimum activity in DPPH and TEAC assays, respectively. The results showed that polyphenolic extract has better activity in antioxidant assays.
  • Page 445
    Introduction
    Obstructive sleep apnea syndrome(OSAS) is a common disorder in the general population. Excessive daytime sleepiness (EDS) is a frequent symptom in patients with OSA. Obstructive sleep apnea and its resultant EDS lead to an increased risk of deadly motor vehicle accidents. In this study the relationship between EDS and different polysomnographic variables in patients sufferinf from OSAS is evaluated.
    Methods
    This is a retrospective study of 126 consecutive patients with OSA who underwent sleep polysomnography. Subjective sleepiness was assessed by Epworth Sleepiness Scale. Absence of EDS was defined as ESS score of<10. Polysomnographic recordings were compared in patients with and without excessive daytime sleepiness.
    Results
    71 patients with EDS and 55 patients without EDS were studied. Patients with EDS had lower oxygen saturation, longer total sleep time, shorter sleep latency, more total Respiratory Disturbance Index, and more total limb movement than patients without EDS(P<0.05). EDS and non-EDS patients did not differ in the sleep efficiency, sleep stage distribution and number of awakenings(P>0.05).
    Conclusion
    Our results suggest that there is a relationship between excessive daytime sleepiness and respiratory sleep variables in polysomnography and oxygen desaturation at night. Patients with more severe daytime sleepiness are characterized by more severe nocturnal hypoxemia. Nocturnal hypoxemia may be a major determinant of EDS in OSA patients.
  • Page 454
    Introduction
    Sleep is an organized behavior which is repeated every day as a vital necessity, and based on biological rhythm. Sleep disorders are common problems in pregnancy that it seems to have emotional and psychological consequences in pregnant women. This study investigated the relationship between sleep disorders and depression during pregnancy among primigravidae.
    Methods
    This cross-sectional, analytical study was conducted on 70 primigravidae with gestational age between 36 and 40 weeks, singleton without known disease. Subjects were selected by multi-stage sampling method in Health– Treatment centers of Ahvaz Jundishapour University of Medical Sciences. After filling demographic, Winefield & Tiggemann multidimensional support scale, ENRICH marital satisfaction scale and ISI questionnaires, subjects were classified into two groups: with and without sleep disorders. Then they were evaluated for depression by Beck questionnaire. Using SPSS(ver. 17), data was analyzed by T-test for quantitative variables, and chi square and Fisher test for qualitative variables, and Mann-Whitney test for ordinal variables.
    Results
    Findings showed that the severity of sleep disorders is related to depression in pregnancy(p=0.01). There was a statistically significant relationship between difficulty falling asleep, sleep continuation, early awakening, and disruption of daily activities with depression during pregnancy(p= 0.03, 0.008, 0.03, and 0.001, respectively).
    Conclusion
    With regard to the results, education about healthy sleep and suitable consultation during pregnancy is recommended in order to prevent mental complications and to achieve a safe pregnancy.
  • Page 463
    Introduction
    Decrease in the rate of the growth and development embryos and their arrest in a certain developmental step e.g. two- Celll block, could be the reason of infertility in some couples reffering to fertility and infertility center. The aim of this study is the evaluation of the effect of strontium on growth and development of two-Celll arrested NMRI mouse embryos.
    Methods
    Following superovulation, female mice were coupled with males and mice with positive vaginal plaque were killed 48 hours after HCG injection by cervical dislocation. Subsequently, two-Celll embryos were collected in RPMI(Roswell Park Memorial Institute) and were divided into 3 groups. The 1st group (control) were washed and incubated without any exposure in order to be cultured in M16 medium. The 2nd and 3rd groups were exposed to 4°C temperature for 24 hours. The 2nd group was incubated immediately, while the 3rd group was exposed to 10 mM strontium for 5 minutes before incubation.
    Results
    The data analysis by one-way Anova showed that exposure to 4°C temperature caused a significant increase in degenerated embryos and a significant difference between groups(P=0.006). Our results showed that the mean percent of blastocyst formation(33.4%) and cleavage rate(45.2%) was decreased in 2nd group in comparison to 1st group(%77.7 versus 90.9%). Use of strontium in 3rd group didn’t have any effect on the cleavage rate(45.2% versus 45.5% in 3rd and 2nd groups, respectively), while the blastocyst formation rate was significantly increased in 3rd group(61%) comparing 2nd group(P=0.019).
    Conclusion
    Developmental rate of arrested two-Celll mice embryos was significantly increased by strontium.
  • F. Haghiroalsadat, A. Vahidi, M. Sabour, M. Azimzadeh, M. Kalantar, M. Sharafadini Page 472
    Introduction
    Iran is one of the greatest and the most divergent resources of medicinal plants. Cuminum cyminum is one of the important and valuable medicinal plants of our country with such medical effects as anti-seizure, anti- epilepsy, stomach-strengthening, diuretic, anti-flatulence and maldigestion. The aim of this research is to assess the chemical components and antioxidant effects of the seed essence of this plant.
    Methods
    The seed essence from southwest mountains of Behabad, Yazd was extracted by Clevenger apparatus, then segregation and recognition of components was performed by Gas Chromatography(GC) and Gas Chromatography-Mass Spectrometry(GC-MS) methods. The DPPH test was used for estimating antioxidant effects and Follin-Ciocalteu method was used for estimating the quantity of phenol compounds. This study was an applied research.
    Results
    Components identification revealed that propanal (26.19%), 1-phenyl-1-butanol (16.49%), γ-Terpinene (13.04%) and benzene methanol (25.4%) had the highest percentage in the essence. The antioxidant test showed a high antioxidant effect with IC50 of 1.49 µg/mg and a high phenolic component percentage of about 162.62 mg/g.
    Conclusion
    The propanal, the main component of seed essence, has a wide range of applications in industries and pharmacy. The result of this research showed a much higher antioxidant activity for native Cuminum Cyminum of Yazd province comparing the previous similar studies about this plant in other areas.
  • M. Khalili, M. Miresmaeili, T. Malakoutian, Y. Mostafavi Pour-Manshadi Page 482
    Introduction
    Ecstasy or 3,4-Methylenedioxymethamphetamine(MDMA) is a psychotropic and addictive substance that young people tend to use it to reduce their psychological and social tensions. The purpose of this study was to assess the influence of ecstasy consumption on the fetus of pregnant mice during the second and third weeks of pregnancy.
    Methods
    20 adult female mice were randomly selected(5 for control group and 15 for experimental group). Two intraperitoneal injections of ecstasy(5mg/Kg) was used in the experimental group, on 7th and 14th days of pregnancy, while, in the control group, only distilled water was injected intraperitoneally. On 18th day of pregnancy, mice were placed in separate cages. The condition of palate, skull, external ear, eye, fingers and toes and sindactily, weight, and fertility potentials of newborn mice were studied using stereo microscope.
    Results
    From 163 newborn mice in two groups, no abnormalities were observed in the skull and the external ear. There wasn’t any significant difference between male and female sex ratio between two groups (p=.08). Hypoplasia of the fingers was significantly different between the two groups(p<0.001). The frequency of sindactily was not significantly different between two groups(p=0. 11). Female fertility potential was significantly different between two groups(p<0.001).
    Conclusion
    Adminstration of ecstasy during pregnancy may affect the organogenesis and fertility potential of newborn mice. Therefore, more studies are needed in this regard.
  • M. Rezaeisadrabadi, Mh Dashti-R, M. Anvari, H. Falah-Tafti, S. Zanbagh Page 490
    Introduction
    Nowadays, many researches are being conducted in order to evaluate the analgesic effects of different plants which have been used as sedative in traditional medicine. Solanum Melongena is a plant with different theories about its analgesic effects. In this experimental trial research, the effects of intraperitoneal(IP) injection of hydro-alcoholic extract of Solanum Melongena were assessed and compared with different doses of morphine and distilled water in Syrian mice.
    Methods
    The effects of different doses of Solanum Melongena (1, 10, 100, and 1000µg/Kg), different doses of morphine sulfate (1, 2, and 4 µg/Kg) and distilled water on acute pain was assessed in Syrian mice. Tail flick latency after IP injection was measured for 75 minutes as the index of pain tolerance, using a tail flick apparatus which projects a condensed light stimulus on the animal's tail.
    Results
    Our findings showed that different doses of Solanum increased analgesia index. This effect was more prominent in 45-60 minutes after IP injections which was significantly greater than the control group (p<0.05(.
    Conclusion
    Our findings indicated that the hydro-alcoholic extract of Solanum Melongena produces analgesic effect in a dose- related manner.
  • M. Ahmadzadeh Raji, A. Khosravi, M. Sanati, R. Hajihoseini, A. Ebrahimi, M. Nabavi Page 501
    Introduction
    Multiple Sclerosis is a chronic disease of central nervous system. Disease is more common in young adults and females and causes neurologic symptoms and signs. Cytokine IL-7 is a 25– kDa glycoprotein that has an important role in Lymphopoiesis. Interleukin VII receptor gene has been identified to be associated with multiple sclerosis, so its assessment is important.
    Methods
    We investigated 60 Iranian patients with clinically definite MS and 60 normal healthy controls with negative family history for MS. After blood sampling, DNA was extracted from the whole blood, then we used 2 sets of primers for promoter and exon 4 of IL-VII gene. These fragments were amplified by PCR technique and early screening was performed by SSCP technic in the presence of control samples. Then different patterns with control samples were sent for DNA sequencing.
    Results
    We observed one SNP in promoter. Most of the alleles of the patients were homozygote. There were two 2 SNPs and two sequence variations in exon 4 as P.H165H and P.V138I, which has been submitted in European Bioinformatics Institute under the access number of FR863587.
    Conclusion
    Further studies on control group will be required to reveal the effects of these SNPs on the ILVII-R α protein and they can probably be useed as a biomarker for early diagnosis of MS.
  • M. Behjati, V. Modarresi, S. Rahimpour, Ma Behjati Page 511
    Introduction
    Despite the discovery of insulin and current improvement in diabetics care, congenital malformations in diabetics are still more frequent than in the general population. The aim of this study was to identify congenital heart dieases (CHD) in the newborns of diabetic mothers (IDMS).
    Methods
    In our prospective study, color doppler echocardiography was performed in 75 consecutive full- term newborns of diabetic mothers by GE Vivid3 echocardiographic device. Newborns were classified into two subgroups according to the type of the mothers’ diabetes: pre-gestational and gestational. They were also those were classified into three subgroups according to their birth weight: appropriate, large and small for gestational age. Data analysis was made by Fisher exact test and Chi-Square test.
    Results
    Forty nine (65%) and thirty six (35%) of subjects were infants of gestational (IGDM) and pre-gestational diabetic mothers (IPDM), respectively. Fifty five Newborns (73%) were apropriate, fourteen (19%) were large and six (8%) were small for gestational age. The most common echocardiographic findings included: patent ductus arteriosus (PDA: 54.7%), hypertrophic cardiomyopathy (HCMP: 24%), ventricular septal defect (VSD: 4%), atrial septal defect (ASD: 2.7%), transposition of great arteries (TGA: 1.3%) and coarctation of the Aorta (COA: 1.3%). Overall incidence of congenital heart diseases was 9.3 after exclusion of PDA and HCMP cases. The incidence of congenital heart diseases was higher in macrosomic than nonmacrosomic infants of diabetic mothers (P<0.001). Congenital heart diseases were more common in infants of pre-gestational than gestational diabetic mothers (P=0.004).
    Conclusion
    Our results showed that diabetic mothers are at increased risk of giving birth to a newborn with congenital heart disease, and transthoracic echocardiography is recommended for all infants of diabetic mothers.
  • M. Ashrafi, H. Montazer Lotfe Elahi, M. Dehghani Page 518
    Introduction
    Stroke is a clinical diagnosis which brings up cerebrovascular diseases. Stroke includes any cerebrovascular accident which leads to local neural defect and lasts more than 24 hours. Stroke has severe and irreversible complications and high rates of recurrence after first episode, therefore we decided to study clinical and paraclinical findings of this disease for better diagnosis and prevention of it.
    Methods
    We prepared a case series study to review medical files of the patients admitted to pediatric medical center with the diagnosis of CVA between 1993 and 2003. 19 patients were assessed in this study.
    Results
    Their mean age was 5.72 (SD=3.801). Among clinical signs hemiparesis was the most common finding (89.5%). Vital signs were normal except for two patients with low-grade fever or hypertension. Such cardiac diseases as cardiomyopathy, valvular disorder, d-TGA, and congestive heart failure were common predisposing factors. According to CT scan reports, 6 patients (31.6%) suffered from deep ischemic stroke, and 5 (21.3%), and 2 patients (10.5%) suffered from superficial ischemic stroke and and hemorrhagic stroke, respectively. 2 patients manifested signs of both superficial and deep ischemic stroke. One of them suffered from Moyamoys syndrome and the other was a known case of MELAS (mitochondrial encepholomyopaty lactic acidosis syndrome). CBC was the most important abnormal test.
    Conclusion
    According to this study, congenital heart diseases are the most common cause of stroke in children. Stroke in children is not frequently associated with vital signs change, and deep ischemic stroke is the most common type of the stroke in children.
  • R. Sharafati-Chaleshtori, F. Sharafati-Chaleshtori, M. Rafieian-Kopaei, K. Ashrafi Page 525
    Introduction
    Food-borne pathogens are causes of poisoning and gastrointestinal infections. In recent years, it is recommended to use natural materials like plant extracts and essences instead of chemical preservatives in food industry. Therefore, the aim of this study was to identify the phenolic compounds of ethanolic walnut kernel and its antimicrobial effect on some food-borne pathogens.
    Methods
    In this experimental study, after collection of walnut kernel, its ethanolic extract was prepared. Then its antimicrobial activity on salmonella typhimurium, shigella disentriae, listeria monocytogenes was examined as Minimum Inhibitory Concentration (MIC) and Minimum Bactericidal Concentration (MBC) using microdilution method. Chloramphenicol (30µg) was used as the reference antimicrobial agent. Total phenols, flavonoids and flavonols were also determined by colorimetric method.
    Results
    The results showed that MIC was between 0.625 and 1.25 mg/ml and MBC was between 1.25 and 2.5mg/ml for ethanolic extract. Total phenols were 365±14.71mg/g gallic acid equivalent, and total flavonoids and flavonols were 285±12.25 and 132± 1.63mg/g rutin equivalent, respectively.
    Conclusion
    These findings showed that walnut kernel has antibacterial effects on three aforementioned bacteria and can substitute for chemical preservatives. More studies, such as examinations in food models are needed to unravel the antimicrobial effects of this plant.
  • S. Karimi, M. Taherianfard, A. Bahaoddini, M. Fazeli Page 533
    Introduction
    The aim of the present study is to investigate the effect of interaperitoneal injection of baclofen (GABA-B agonist) and CGP35348 (GABA-B antagonist) on serum testosterone concentration in aggressive rats exposed to electromagnetic field.
    Methods
    Fifty five mature male rats weighing 200±20 grams were studied. Animals were divided into 2 main groups and four subgroups. Main groups composed of rats with and without exposure to electromagnetic field. Animals in the former group were exposed to electromagnetic field with 500 T intensity and 50Hz frequency for 8 hours a day for 30 days. Aggression was induced by applying 2mA current every 3 seconds for 5 minutes. Then serum testosterone concentration was measured by radioimmunoassay method.
    Results
    Data showed that baclofen injection at 3mg/kg and CGP35348 at 100mg/kg significantly increased serum testosterone concentration in aggressive rats exposed to electromagnetic field.
    Conclusion
    According to the simillar effect of baclofen and CGP35348 on testosterone secretion, it seems that GABA-B receptors in testes are two types, so it has caused similar effects. Also, electromagnetic exposure leads to increase in testosterone secretion.
  • H. Shaker, M. Jafari Nodoushan, M. Mashayekhian, M. Hoseini Kasnavieh, H. Basirghafouri, H. Reyhani Page 542
    Introduction

    The aim of this study was to assess the relationship between serum level of aminoterminal pro B-type natriuretic peptide and prognosis in patients with respiratory distress in emergency ward of Rasoul Akram Hospital(Tehran, Iran).

    Methods

    In this cohort study which was conducted in the emergency ward of Rasoul Akram hospital, after considering inclusion ad exclusion criteria, 62 subjects with respiratory distress entered the study. Blood samples of these patients were used for assessment of NT-Pro-BNP levels; Finally, the survival of the patients was defined after 15 days and the levels of NT-Pro-BNP was compared between alive and dead patients. Data was analyzed by SPSS (Ver. 16).

    Results

    Mean NT-Pro-BNP level was 8141.41(SD=10403.95). 10 patients (16.1%) died (8 females and 2 males) and 52 patients (83.9%) survived after 15 days. Mean NT-Pro-BNP level was 4674.34 (SD=6680.23) and 26170.20 (SD = 7073.80) among survived and died patients, respectively and the difference was statistically significant (p<0.001).

    Conclusion

    Serum NT-Pro-BNP level can predict the prognosis of patients with respiratory distress due to such diseases as pulmonary edema, COPD exacerbation and CHF.

  • Motlagh, S. Mazloomy, H. Mozaffari Khosravi, M. Morowatisharifabad, M. Askarshahi Page 550
    Introduction

    Excessive salt consumption is associated with the severity of arterial hypertension and various related complications such as ventricular hypertrophy. Regarding the importance of awareness of salt intake in women, this study was conducted with purpose of the estimation of salt intake.

    Methods

    This descriptive– analytic cross-sectional study was conducted with participation of 247 women referred to Yazd medical health centers. Sampling was done by multistage method. Daily salt intake was evaluated by measurement of urine salt and Kawasaki formula. Data was analyzed by SPSS and Student t- test, Chi –square and one way ANOVA.

    Results

    Participants with mean age of 29/91±6.75 years, consumed on the average 10/09±2.97g salt per day. Daily salt intake of 4.1% (10 persons) of participants was less than 5g. Results did not show any significant association between salt intake and demographic variables including job (p=0.451), educational level (p=0.162) and husband job (p=0.178).

    Conclusion

    Considering high salt intake among participants, it is suggested designing and performing suitable educational programs based on theories and models of health education in order to reduce salt intake.