فهرست مطالب

معرفت اخلاقی - پیاپی 7 (تابستان 1390)

نشریه معرفت اخلاقی
پیاپی 7 (تابستان 1390)

  • 152 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/08/05
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد سربخشی صفحه 5
    در نقد اخلاق دینی، رویکردهای متفاوتی وجود دارد: یکی از این رویکردها، بیان ضررهای دین به اخلاق است. از این طریق، سعی شده است اخلاق دینی، نفی و به جای آن اخلاق سکولار اثبات شود. اموری همچون تزلزل اخلاقی، تبعیض آمیز بودن اخلاق دینی، ثبات قواعد اخلاقی آن و از خودبیگانگی از جمله موضوعاتی هستند که در این زمینه بیان شده اند. این مقاله، ضمن بیان و بررسی مهم ترین اموری که به عنوان ضررهای دین به اخلاق برشمرده شده، به دفاع از اخلاق دینی پرداخته و جایگاه آن را در میان مکاتب مختلف اخلاقی اثبات نموده است. هرچند برخی از این امور، از جمله نقاط قوت اخلاق دینی شمرده می شوند، با وجود این، منتقدین آنها را عامل ضرر به اخلاق دانسته اند.
    کلیدواژگان: دین، اخلاق، سکولاریسم، اخلاق دینی، اخلاق سکولار، اضرار دین به اخلاق
  • ابوالفضل ساجدی صفحه 23
    دین و اخلاق چه رابطه ای با یکدیگر دارند؟ آیا هر گونه پیوندی میان آنها منتفی است و هیچ یک ناظر به دیگری نیست، یا با هم آشتی و اشتراک عمل دارند؟ آیا هر یک نافی یا حامی دیگری است؟ این مقاله نوع پیوند میان دین و اخلاق را می کاود. بدین منظور، پس از مفهوم شناسی دین و اخلاق، آرای طرح شده در عرصه پیوند میان دین و اخلاق را به چهار دسته تباین، تعارض، تطابق و تعامل تقسیم می کند. در نهایت، دیدگاه مختار که آمیزه ای از تطابق و تعامل است بیان می شود. نظریه تعامل در دو بخش، نیاز دین به اخلاق و به العکس، طرح شده است.
    کلیدواژگان: اخلاق، دین، نظریه امر الاهی، وابستگی دین به اخلاق، معناداری گزاره های دینی، تباین، تعارض، تطابق و تعامل اخلاق و دین
  • عسکر دیرباز، رحیم دهقان سیمکانی صفحه 53
    عقلانیت بنیادی ترین خصوصیت انسان و زیربنای نظام اخلاقی صدرالمتالهین است؛ زیرا صدرا برتری انسان بر سایر موجودات را در عقل، آن هم از بعد نظری و نه عملی می داند.1 در نظر صدرا، انسان با بکارگیری عقل نظری و کسب حکمت، می تواند گام به گام وجود خود را وسعت بخشیده و در نتیجه، اخلاقی تر شود. از این رو، در نظر صدرالمتالهین ضعف اخلاقی، ریشه در فقر وجودی آنان دارد و فقر وجودی ریشه در بی توجهی به نعمت عقل، به خصوص عقل نظری دارد. کانت با اتخاذ مبانی دیگری چون عقل، فاهمه، اراده و غایت بودن انسان، نگاه انسان شناسانه متفاوتی داشته و عقلانیت عملی یا اراده را با ارزش ترین ویژگی انسان دانسته و آن را معیار تحقق انسانیت و کمال او می داند.2 این مقاله، بر آن است تا جایگاه عقل نظری در نگاه صدرا و اراده یا عقل عملی در نگاه کانت را در سیر اخلاقی انسان نشان دهد و این دو نگرش را با هم مقایسه نماید.
    کلیدواژگان: عقلانیت نظری، عقل عملی، انسان، اخلاق، کانت، ملاصدرا
  • محسن جاهد، مجید ملایوسفی صفحه 71
    اخلاق فلسفی در جهان اسلام به شدت متاثر از اندیشه های یونانی است، اما متفکران مسلمان، با اندیشه ورزی و تامل، این نوع نگرش اخلاقی را توسعه داده و بر غنای آن افزوده اند. غزالی در دوره اول اندیشه خود، با تالیف کتاب «میزان العمل» در چارچوب اخلاق فلسفی، در پیشبرد این نگرش موثر بوده است. وی با پذیرش علم النفس افلاطونی تقسیم قوای نفس آدمی به ناطقه، غضبیه و شهویه – و فضایل چهارگانه او، در تنقیح و تبیین فضایل و رذایل اخلاقی کوشید. از نظر وی مراد از حکمت، حکمت عملی است، این رای او خلاف اندیشه های ابن مسکویه و مولی مهدی نراقی است. همچنین وی بر این باور است که فضیلت عدالت، اساسا دو طرف افراط و تفریط نداشته و تنها رذیلت مقابل آن «جور» است. از دیگر باورهای وی، آن است که تحت فضیلت عدالت هیچ فضیلت فرعی ای جای نمی گیرد. این رای او همچنان که جلال الدین دوانی در خصوص ابن سینا تعلیل کرده است، ناشی از این است که وی عدالت را مجموع فضایل سه گانه دانسته و مستقل نمی داند.
    کلیدواژگان: غزالی، فضایل و رذایل اصلی، عدالت، حکمت عملی
  • احمد حسین شریفی صفحه 83
    اخلاق کاربردی، از دانش های نوپدید است. هر چند در عالم غرب منابع متعددی با عنوان «اخلاق کاربردی» تدوین شده است، اما به نظر می رسد هنوز تعریف دقیقی از این شاخه علمی ارائه نشده است. از این رو، بسیاری از خوانندگان آن را با موضوعاتی همچون اخلاق عملی، اخلاق حرفه ای، اخلاق موضوعی و امثال آن خلط می کنند. در این مقاله سعی شده است، ضمن ارائه تعریفی دقیق از این علم، ابعاد سلبی و ایجابی، حدود و ثغور آن و همچنین ارتباط اخلاق کاربردی با موضوعاتی همچون فرااخلاق و اخلاق هنجاری را روشن نماییم. در مجموع، به نظر می رسد این اخلاق کاربردی با دانش ها و مسائلی همچون اخلاق هنجاری، علم اخلاق، اخلاق عملی، اخلاق موضوعی و امثال آن متفاوت است. اخلاق کاربردی عبارت است از: کاربست مبانی و معیارهای ارزش داوری اخلاقی، که مبانی ارزش داوری در فرااخلاق و معیارهای ارزش داوری در اخلاق هنجاری مورد بحث قرار می گیرند.
    کلیدواژگان: اخلاق کاربردی، فرااخلاق، اخلاق هنجاری، اخلاق حرفه ای، اخلاق عملی
  • نظریه اخلاق زیست محیطی اسلام / با تاکید بر آرای استاد مصباح یزدی
    محمود فتحعلی صفحه 97
    انسان افزون بر رابطه با خداوند، با خود و با انسان های دیگر، با محیط زیست1 نیز رابطه دارد، از این رو، مجموعه ای از احکام و دستورالعمل های اخلاقی درباره رفتار او با محیط زیست وجود دارد که آن را «اخلاق محیط زیست»2 نام نهاده اند. در این نوشتار، تلاش شده تا پس از بیان نکات مقدماتی همانند تعریف محیط زیست، مشهورترین نظریات در باب اخلاق محیط زیست و تاثیر جهان بینی در اتخاذ این نظریات، به اهم مبانی اخلاق زیست محیطی اسلام با تاکید بر آرای استاد مصباح به اختصار اشاره نموده، برخی فضایل، احکام و مصادیق اخلاقی در این باب را بیان کنیم.
    کلیدواژگان: اخلاق، محیط زیستف اسلام، شان، ارزش، مسوولیت
  • علی هدایتی صفحه 123
    این مقاله به منظور مقایسه محتوایی دو اثر مهم اخلاقی «تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق» ابوعلی مسکویه و «جامع السعادات» ملامحمدمهدی نراقی، درباره برخی محورهای اساسی در علم اخلاق، از جمله تفسیر سعادت و خوشبختی تدوین یافته است. تبیین معنای سعادت وابستگی تام به نوع نگرش به جهان و انسان دارد. همچنان که اصل محاسبه نفس و نظارت بر آن، همواره به منزله یکی از ارکان فرآیند تربیت، از سوی عالمان اخلاق توصیه شده است، آنچه در این باره مهم است، روش مندی محافظت و حسابرسی از نفس و دوری گزینی از غفلت می باشد. در مقام ارزیابی شیوه های مطرح در این باره می توان گفت: حکیمان یونانی، و به دنبال آنان ابوعلی مسکویه، از ابزارهای بیرونی مانند دوست و دشمن برای حساب کشی از نفس بهره می برند، اما از منظر عموم عالمان مسلمان اخلاقی، از جمله محقق نراقی مراجعه مستقیم به خود سودمندترین و اثربخش ترین روش محاسبه نفس است.
    برای پیشگیری از بیماری های اخلاقی و درمان آنها، که حجم وسیع این دو کتاب ارزشمند را به خود اختصاص داده است، مولفان به راه های عمومی جلوگیری از بیماری های نفسانی و راه های عملی زدودن امراض اخلاقی و بعد عملی آن، یعنی عادت دادن نفس به انجام افعال متناسب با فضایل اخلاقی و یا اشتغال به اعمال متضاد با یک رذیلت اخلاقی توجه کرده اند.
    کلیدواژگان: سعادت، صبغه الهی، محاسبه نفس، عادت و تمرین، سنجش محتوایی
  • صفحه 137
|
  • Mohammad Sarbakhshi Page 5
    There are different approaches to criticize religious ethics. One of these approaches is to explain the damages of religion to morals, which seeks to reject the religious ethics and prove the secular ethics instead. Such issues as moral instability, the discriminatory character of religious ethics, the stability of religions moral laws, and the alienation are discussed in this regard. Expounding and analyzing the most important issues which are considered as the damages of religion to morals, the present paper defends religious ethics and proves its position in different moral schools. Although some of the aforementioned issues are considered as the advantages of religious ethics, critics claim that they are damages to morals.
    Keywords: religion, ethics, secularism, religious ethics, secular ethics, the damage of religion to morals
  • Abulfazl Sajedi Page 23
    What are the relations between religion and morals? Is it the case that there is no relation between them? Or do they reconcile and cooperate with each other? Do they negate or support each other? The present paper explores the kind of relationship exists between religion and ethics. In doing so, it offers the conceptology (semantic analysis) of religion and ethics and categorizes the views on the relationship between religion and ethics into four groups: distinction, contradiction, conformity, and interaction. Finally, it discusses the preferred viewpoint which is the combination of conformity and interaction. The interaction theory is discussed in two parts: the religion in the need of ethics and vice versa.
    Keywords: ethics, religion, the theory of divine decree, the interdependency between religion, ethics, the meaningfulness of religious propositions, distinction, contradiction, conformity, interaction between religion, ethics
  • 'Askar Dirbaz*, Rahim Dehghan Simkani Page 53
    Rationality is taken to be the man's most fundamental characteristics and the basic foundation of Mullā Ṣadrā's moral system, because he believes that theoretical reason, not practical reason, makes the man superior to other creatures. According to Mullā Ṣadrā, man can gradually expand his existence, thereby becoming more moral by using the theoretical reason and acquiring wisdom. Therefore, he holds that moral weakness is rooted in existential poverty (need) and the existential poverty stems from neglectingthe blessing of reason, especially the theoretical reason. Adopting other basic foundations such as reason, understanding, will, and the man as being the end, Kant has a different anthropological viewpoint and holds that practical rationality or will is the man's most valuable characteristic and the criterion for the realization of his humanity and perfection. The present paper seeks to show the position of theoretical reason from Mullā Ṣadrā's viewpoint and the position of the will or practical reason from Kant's viewpoint and to compare these two attitudes.
    Keywords: theoretical rationality, practical reason, man, ethics, Kant, Mullā Ṣadrā
  • Mohsen Jahed, Majid Molla Yusefi Page 71
    The philosophical ethics in the Islamic world is greatly influenced by Hellenistic thoughts. However, Muslim thinkers have developed and enriched this moral attitude through reflection and contemplation. In hisearly phase of thought, Ghazali has been very influential in developing this attitude by writing the book entitled" Mizān Al- Amal, (the criterion for deeds) in the context of philosophical ethics. He has tried to reexamine, correct, and expound the moral virtues and vices by accepting the Platonicself-knowledge - that is, the division of man's powers and faculties into rational soul, pugnacious soul, and concupiscent soul- and his four virtues. By wisdom he means practical wisdom (phronesis)which is contrary to the views and thoughts of Yaqub Ibn Miskawayh and Moula Mahdi Narāqi. Furthermore, he believes that the virtue of justice basically does not go from one extreme to the other and the only vice against it is "injustice". Among his other beliefs is that there is not sub-virtue under the virtue of justice. This belief, like the Avicenna's belief which has been explained by Jalāl Al-din Dawāni, is due to the fact that he considers the justice as the sum of three virtues not an independent virtue.
    Keywords: Ghazāli, main virtues, vices, justice, practical wisdom
  • Ahmad Hussein Sharifi Page 83
    Applied ethics is a new discipline. Although several works have been composed and some sources have been cited as "applied ethics" in the western world, it seems that there is no clear and accurate definition of the discipline. Therefore, many readers confuse it with practical ethics, professional ethics, thematic ethics and the like. While providing a clear and accurate definition of this discipline, the present paper tries to clarify the negative and positive aspects of its limits and its relationship with such issues as meta-ethics, and normative ethics. Generally speaking, it seems that applied ethics is different from such disciplines and issues as normative ethics, practical ethics, thematic ethics, and the like. Applied ethics consist in the use of basic fundamentals and criteria of moral value judgment. The present paper discusses and analyzes the basic fundamentals for value judgment in meta-ethics and criteria of value judgment in normative ethics.
    Keywords: applied ethics, meta–ethics, normative ethics, professional ethics, practical ethics
  • Mahmood Fathali Page 97
    Man has not only relationship with his God but also with himself, other men and the environment. Therefore, there is a set of moral rules and guidelines about man's conduct towards environment which is called "environmental ethics". Having defined the environment, the most famous theories on environmental ethics, and the impact of a worldview on their adoption, the present paper tries to discuss briefly the most important fundamentals of environmental ethics of Islam with the emphasis on Professor Misbāh Yazdi's views, and explain some moral virtues, rules, and instances in this regard.
    Keywords: ethics, environment, Islam, status, value, responsibility
  • Ali Hedayati Page 123
    The present paper aims at comparing the contents of two important ethical books, "Tahzib al-Akhlaq wa Taṭhir al-Arāq" by Abu Ali Miskawayh, and " Jami al- Saādāt" by Mullā Mohammad Mahdi Narāqi, on some basic issues(concepts) in ethics including the interpretation of happiness and welfare. The explanation of the meaning of happiness is totally dependent on the kind of outlook on man and the world. As ethicists have always emphasized and recommended the principle of self-examination and selfcontrol as the constituent elements of the process of education, the important thing in this respect is that self-examination and self-regulation should be systematic and negligence should be avoided. In evaluating the important and proposed methods this regard, it can be said that Greek theosophers, and following them, Abu 'Ali Miskawayh have used external tools such as friends and foes to examine the self, but most Muslim ethicists including Muhaqqiq Narāqi believe that the direct reference to self is the most useful and influential method to examine the self and there is no need for the help of friends, foes or others. As for the issue of the prevention and treatment of moral illnesses which have occupied large parts of these two valuable books, the general methods to prevent the mental illnesses have been discussed and the practical aspect of prevention – that is, attempting to do moral acts, practicing, and conditioning the self to do those actions which are appropriate to moral virtues or doing those actions which are contrary to a moral vice - has been recommended while scientific methods to eliminate the moral illnesses are provided.
    Keywords: happiness, divine tone, self, examination, practice, habit, content evaluation