فهرست مطالب

Sociological Studies of Youth - Volume:1 Pre-Issue: 2, 2010

Sociological Studies of Youth Journal
Volume:1 Pre-Issue: 2, 2010

  • تاریخ انتشار: 1389/08/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علل جامعه شناختی بزهکاری نوجوانان در استان گلستان
    علیرضا اسماعیلی صفحه 9
    این مطالعه به علل جامعه شناختی بزهکاری نوجوانان پسر استان گلستان به عنوان یک آسیب اجتماعی می پردازد. بزهکاری، سلامت خانواده و جامعه را تهدید می کند و سبب فروپاشی و نابسامانی خانواده و جامعه می گردد. لذا هدف اصلی پژوهش شناخت نقش خانواده و دوستان ناباب در بزهکارن نوجوانان است تا با شناخت آنها جامعه بتواند به سلامت از بحران ها عبور کرده و به کمال برسد. در حصول به این هدف از رویکردهای پیوند افتراقی ساترلند و کنترل اجتماعی هیرشی استفاده گردیده است.
    جامعه آماری دراین مطالعه، نوجوانان بزهکار پسر کانون اصلاح و تربیت استان گلستان می باشند که به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شده اند. روش بررسی پیمایشی و ابزار جمع آوری داده ها نیز پرسشنامه می باشد که با آزمون خی دو رابطه بین متغیر ها مورد سنجش قرار می گیرد.
    یافته های پژوهش نشان می دهد که درآمد، تحصیلات مادر و مسائل خانوادگی سه شاخص مهم خانواده هستند که رابطه معنی داری با بزهکاری نوجوانان داشته اند. بنابراین خانواده به عنوان یک متغیر با بزهکاری نوجوانان همبستگی دارد. همچنین دوستان ناباب یا گروه همسالان نیز نقش مهمی در بزهکاری نوجوانان پسر ایفا نموده اند که نشانه تایید تئوری افتراقی ساترلند و کنترل اجتماعی هیرشی است. بنابراین خانواده و دوستان ناباب دو متغیر کلیدی در بزهکاری نوجوانان محسوب می گردند.
    کلیدواژگان: بزهکاری، نوجوانان، جامعه شناختی، خانواده، دوستان ناباب
  • بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر تغییر ارزش ها در بین جوانان
    منوچهر پهلوان صفحه 29
    تحقیق حاضر در پی توصیف، تحلیل و تبیین تغییر ارزش ها و شناخت عوامل موثر بر شکل گیری این تغییرات در بین جوانان در یک نمونه آماری 400 نفر زن و مرد 15 تا 29 سال ساکن در شهرستان بابل واقع در استان مازندران می باشد. این تحقیق با استفاده از روش پیمایشی انجام گرفته و داده های موردنیاز نیز از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری، استخراج و تحلیل شده است.
    مطالعه حاضر در قالب چارچوب نظری تحقیق با استفاده از رهیافت کارکردگرائی، ساختارگرائی، دیدگاه انتقادی، تضاد و تعامل گرائی نمادین برای درک بهتر تغییر ارزش ها و تفاوت آنها بهره گرفته است. داده ها حاکی از آن است که گرچه برخی شباهت های ارزشی در زمینه ارزش های کلان(در سطح اجتماعی و ملی) در بین جوانان وجود دارد، اما در تعدادی از این مقولات و گرایشات ارزشی به ویژه در عرصه شخصی و فردی و یا راه های دستیابی به این طبقات ارزشی تفاوت های معنادار مشاهده شده است.
    عواملی همچون اعتماداجتماعی، نوع گروه مرجع، حیثیت اجتماعی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی و هویت اجتماعی در کنار ویژگی های فردی مثل سن، جنسیت، سطح درآمد، نوع شغل، سطح تحصیلات در ایجاد تغییرات ارزشی تاثیرگذار بوده است.
    کلیدواژگان: تغییر ارزش ها، عوامل اجتماعی موثر، اعتماداجتماعی، نوع گروه مرجع، حیثیت اجتماعی و هویت اجتماعی
  • تحلیل جامعه شناختی تاثیر خانواده و نهادهای اجتماعی برگرایش به اعتیاد نوجوانان و جوانان
    غلامعباس توسلی، قربانعلی آقا احمدی، کامیان خزایی، سید جواد مرتضوی صفحه 47
    هدف مقاله حاضر*بررسی میزان تاثیرخانواده و نهادها وموسسات اجتماعی برگرایش نوجوانان و جوانان شهرستان های نوشهر و چالوس به موادمخدر(احتیاط) است. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه نوجوانان و جوانان ساکن در شهرستان های نوشهر و چالوس بوده است. براساس قواعد تعیین حجم نمونه و به منظور افزایش اعتبار یافته ها، حجم نمونه آن برابر با1200 نفر از میان دختران و پسران انتخاب گردیدند. روش نمونه گیری آن تصادفی ساده و منطبق با دقت احتمالی مطلوب 5% (05/0 = d) و ضریب اطمینان 95 درصد انتخاب شده اند. برای تحقیق حاضر از یک پرسشنامه تحقق ساخته و با آلفای84 درصد اطلاعات گردآوری شده است. یافته های حاصل از این تحقیق با تکیه بر فرضیات ارائه شده، نشان می دهد که نوجوانان وجوانان-سالم و معتاد در نگرش و ارزیابی از مصرف موادمخدر، درجه و میزان استانداردهای خانوادگی، نوع مولفه های مربوط به گروه-های دوستی، نوع نگرش نسبت به فضای آموزشی، نگرش به جامعه، اعتماد به سازمان ها، هنجارها و قوانین اجتماعی، نهادهای مذهبی و در مقام مقایسه تفاوت معنی داری با یکدیگر دارند. اما در مولفه ها و متغیرهای مربوط به وسایل ارتباط جمعی تفاوت معنی داری در میان آنان مشاهده نگردید. براساس یافته های حاصل از این پژوهش می توان نتیجه گرفت که نوجوانان و جوانان منطقه مورد مطالعه از محیط زندگی و اجتماعات کوچکی که با آنها در ارتباط مستقیم و رو در رو قرار دارند، تاثیرپذیری شدیدی دارند.
    کلیدواژگان: شیوع اعتیاد، موسسات آموزشی، مقررات اجتماعی، خانواده، نهادهای اجتماعی
  • مطالعه ی جامعه شناختی عوامل اجتماعی موثر بر شکل گیری هویت منسجم ایرانی
    غفور شیخی، عادل عبدالهی صفحه 77
    جامعه ی درحال گذار کنونی ایران، با ساختارجمعیتی جوان، به ویژه بعداز شکل گیری و گسترش مدرنیته و تعارض آن با سنت و همچنین سیطره ی پرحجم، سریع و متنوع رسانه های جمعی، دچار تعارض ارزشی– چه در سطح خرد شخصیت فردی و چه در سطح کلان نهادی-گشته و تبدیل به جامعه ی چهل تکه ی آنومیکی(Anomie) شده است که هم شکل و رنگی(Conformance)، سازگاری و سازش(Adaptation)، ازخود بیگانگی(Alienation)، آشفتگی هویتی(Identity Cofusion) و بحران هویت(Identity Crisis)، عواقب ناشی از آن است که موجب می شوند جامعه به صورت تلوتلوخوران با واکنش های افراط و تفریطی راه خود را به صورت آزمایش و خطاها به سوی آینده ای مه آلود بپیماید. هویت یکی از مسائل مهم جهان معاصر است که با گسترش روزافزون جهانی شدن و پشتوانه ی قدرت رسانه های جمعی روز به روز در فرآیند دگرگونی و بازتعریفی قرار دارد. در برخی جوامع هویت، بالنده و منسجم می شود و در برخی جوامع به عنوان مساله، ایجاد بحران و تنش های عمیق و شکاف های اساسی می کند. لذا موضوع این پژوهش نیز در همین راستا و باعنوان بررسی و مطالعه ی جامعه شناختی عوامل اجتماعی موثر بر شکل گیری هویت منسجم ایرانی؛ مطالعه ی موردی جوانان شهرستان بوکان در سال 1388ه.ش. می باشد و برای بررسی ابعاد مختلف موضوع، ضمن اشاره به ابعاد و مولفه های هویت ایرانی به بررسی عوامل داخلی و خارجی موثر در شکل گیری بحران هویت در بین جوانان ایرانی و عدم شکل گیری یک هویت ملی که همسو با منافع ملی و در عین حال قومیت ها و فرهنگ های مختلف در ایران می باشد،پرداخته است.
    کلیدواژگان: جوان ایرانی، هویت ملی، فرهنگ قومی، هویت منسجم، مدیریت بحران
  • روابط عاشقانه، ازدواج و ساختارهای اجتماعی در ایران
    احمد صادقی صفحه 113
    وجود حداقلی از احساس تمایل و علاقه برای اقدام به پیوند زناشویی و ازدواج ضروری است. اکنون بر کسی پوشیده نیست که ازدواج های اجباری و مصلحتی که در آن این عنصر اساسی(عشق) نباشد، محکوم به شکست است.
    داشتن جامعه ای که در آن عشق به هم نوع یک اصل اساسی محسوب می شود، در گرو وجود خانواده هایی است که درآن عشق جاری است. این مقاله درپی تحلیل و آسیب شناسی تاثیر ساختارهای اجتماعی بر پدیداری یا عدم پدیداری روابط مبتنی بر احساسات زیبا و پایداری آن، خصوصا در حوزه ی شکل گیری خانواده است. بوجود آمدن چنین روابطی از دم موضع قابل بررسی است: اول، در سطح کنشگران فردی، یعنی ویژگی های فردی و روانشناختی آنان و چگونگی تعامل آنان با یکدیگر است؛ این بررسی درسطح خرد قرار می گیرد. دوم، چگونگی ساختارهای اجتماعی و تاثیر آن در بوجود آمدن و پایداری این نوع روابط در دوران پس از ازدواج است. در این مقاله شکل دوم تحلیل مد نظر بوده، و تحلیل خرد از این نوع روابط در مقاله ی دیگری تحت عنوان «نظریه گافمن و تحلیل روابط عاشقانه» مورد بررسی قرارگرفته است. نظر بر این است که درحال حاضر در ایران، به دلیل تغییرات ساختاری در شرایط مادی زندگی افراد- نظیر غلبه شکل زندگی شهرنشینی و تبعات آن مانند آپارتمان-نشینی و نظام آموزشی مدرن و ورود زنان به عرصه های اجتماعی– نوعی تعارض با ارزش ها و هنجارهای نهادینه شده در جامعه-ی سنتی پیشین پدید آمده است که، عمل براساس هنجارها و ارزش های سنتی را دشوار ساخته است. در حوزه ی روابط جنس-های مخالف که تشکیل خانواده از آن آغاز می شود، تاثیر این تعارضات، چشمگیر است. در این مقاله سعی بر این است تا رابطه-ی بین تغییرات شرایط مادی و تاثیر آن را بر این روابط مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ساختار، ساختاراجتماعی، رابطه ی رمانتیک، رابطه ی عاطفی، نظام های تشدید کننده ی انحراف
  • بازنمایی نسلی در آگهی های تجاری تلویزیون
    سید احمد عسگری، علی قاسمی اردهایی صفحه 139
    این پژوهش در بستر مطالعات فرهنگی و از زاویه دید فرهنگی- انتقادی به مقوله ی آگهی های تلویزیونی پرداخته است و برای خوانش فرهنگ از لابلای آگهی های تبلیغاتی بر روی روابط دوجانبه ی نسلی والد- فرزند در خانواده های ایرانی متمرکز شده است.
    برای تحلیل سیاست بازنمایی آگهی های تبلیغاتی تلویزیون سراسری ایران از روش «نشانه شناسی» استفاده شده است. روش کیفی نشانه شناسی براساس اصول عام نشانه شناسی و با پیروی از اصول «دلالت های مرتبه اول» که بیشتر در محور هم نشینی نمود می یابد و «دلالت های مرتبه دوم» منتسب به رولان بارت که در محور جانشینی نمودگار است، انجام گرفته است.
    این مطالعه نشان می دهد تبلیغات تلویزیونی در«وجه ذهنی قدرت» با نمایش انگاره های ذهنی همخوان با نظام پدرسالار و در «وجه عینی قدرت» با نمایش کلیشه هایی که از منظر نسلی والدین و بزرگ سالان تصمیم نهایی را می گیرند، به بازتولید شکاف قدرت و نابرابری در روابط اجتماعی می انجامد.
    کلیدواژگان: نسل، روابط نسلی، آگهی تجاری، تبلیغات تلویزیونی
  • بررسی شیوه ها و الگوهای مصرف مواد مخدر در میان جوانان دچار سوء مصرف مواد در شهر اصفهان
    کاظم قجاوند، سید رحمت الله مظفری صفحه 159
    در سال های اخیر نوع مواد مخدر مصرفی و الگوها و شیوه های مصرف آن در میان معتادان و به ویژه در میان جوانان تغییرات زیادی داشته است.
    هدف از انجام این تحقیق بررسی شیوه ها و شناسائی الگوهای مصرف مواد مخدر دربین جوانان شهراصفهان و همه گیرشناسی آن به منظور ارزیابی اقدامات لازم جهت درمان، پیگیری وکنترل مصرف این مواد می باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی الگوی سوء مصرف داروها و روش های مصرف آنها درگروه جوانان مصرف کننده مواد مخدر که درجلسات گروه های معتادان گمنام شهر اصفهان شرکت نموده بودند، می باشد.
    این پژوهش ازنوع پژوهش های توصیفی تحلیلی بوده که به روش پیمایشی(زمینه یابی)انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه جوانان18-35 ساله معتاد و شرکت کننده درجلسات گروه معتادان گمنام تشکیل داده وتعداد،220 نفراز این افرادکه در دسترس محقق بودند و حاضر به همکاری درتحقیق بودند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته ای است که علاوه برمشخصات جمعیت شناختی، به بررسی الگوهای مرف مواد مخدر در میان آنها می پردازد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمارتوصیفی و استنباطی استفاده شده است.
    80 درصداز افراد گروه نمونه را جوانان معتاد گمنام مرد و20% را گروه زنان تشکیل داده اند. حدود2/65% از این جمعیت را افراد دارای سنین کمتر از 27سال تشکیل می دادند. بیش از دوسوم افراد مورد مطالعه دارای مشاغل آزاد بوده و25درصد از آنان بیکار بودند. 32% از جوانان مورد مطالعه واجد تحصیلات دانشگاهی و شایع ترین مواد مصرفی درافراد مورد مطالعه به ترتیب شامل تریاک(88%)، سیگار(7/67%) و الکل(63%) بود. درمیان جوانان مورد بررسی34% افراد اظهار داشته اند که موادرا ازطریق تزریق مصرف می نمودند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که بین مصرف الکل(033/0= P)، حشیش(001/0 P<)، شیشه(009/0=P) و اکستازی(001/0P<) و ترک موفق به طور معناداری رابطه معنادار گزارش شده است.
    کلیدواژگان: سوء مصرف مواد، اعتیاد، اپیوم، معتاد
  • بررسی تاثیر میزان دینداری در کاهش ارتکاب رفتار مجرمانه جوانان
    علیرضا محسنی تبریزی، مهدی نوروزی گودرزی صفحه 169
    این تحقیق، در نظر دارد به این سوال اساسی پاسخ دهد که به چه میزان دینداری در کاهش ارتکاب رفتارمجرمانه جوانان موثر است. باتوجه سوال تحقیق دربخش مبانی نظری از نظریات متفکران جامعه شناسی متناسب با دینداری ازجمله نظریات دورکیم، وبر، گلاک و استارک و همچنین نظریات متناسب بزهکاری ازجمله نظریات مرتون، هیرشی، نظریه یادگیری شامل نظریه همنشینی ساترلند، نظریه جوانان ماتزا و... بهره گرفته شده است. افراد نمونه در این پژوهش بر اساس دو گروه افراد عادی و جوانان مجرم در زندان مورد بررسی واقع شدند و هریک از افراد دو گروه در هر مرحله تحقیق باهم مقایسه شده اند. از مهمترین فرضیات این تحقیق شامل تاثیر رابطه چهار بعد دینداری: بعد اعتقادی، بعد پیامدی، بعد مناسکی، بعد تجربی در کاهش گرایش افراد به ارتکاب رفتار مجرمانه می باشد که باتوجه به سوالات تحقیق طراحی شده است. روش مورد استفاده در این تحقیق، روش پیمایشی می باشد. از مشاهدات تجربی به دست آمده در گروه جوانان غیر مجرم متغیر مناسکی در چارچوب کاهش رفتار مجرمانه بیشترین همبستگی را با متغیر وابسته دارد و بیشترین میزان واریانس را تبیین می کند، تنها این بعد می باشد که بر متغیر وابسته یعنی کاهش ارتکاب رفتار مجرمانه تاثیر مستقیم داشته است و بقیه متغیرهای تحقیق یعنی ابعاد اعتقادی و پیامدی و تجربی تاثیر غیرمستقیمی بر میزان ارتکاب رفتار مجرمانه داشته اند. در بین افراد مجرم نیز مشاهدات تجربی نشان دهنده آن است که دو متغیر مستقل پیامد دینی و مناسک دینی اثر مستقیم بر متغیر وابسته تحقیق یعنی رفتار مجرمانه دارند و بقیه متغیرها یعنی بعد اعتقادی و تجربی دینداری تاثیر غیرمستقیمی بر رفتار مجرمانه دارند.
    کلیدواژگان: دینداری، رفتار مجرمانه، افراد عادی، افراد زندانی، ابعاد دینداری
|
  • A Sociological Study on the Juvenile Delinquency in Golestan
    Ali Reza Ismaili Page 9
    This research studies the sociological factors involving in boys juvenile delinquency in Golestan (Northern province of Iran).Delinquent behavior treats the health of family and society and causes family disorder.It tries to understand the role of family and peer groups in delinquency. As we see in Sutherland theory of differential reinforcement association and Hirshi social control verify the role of peer groups and friends in Juvenile delinquency.
  • A Sociological Study on the Effective Factors on Value Changes among the Youth.
    Manouchehr Pahlavan Page 29
    This research explains and analyzes the value changes among the youth (15-29) years of age living in Mazandaran (Northern Iran). The survey, the quessionare and interview were used and after gathering the data, the whole research was statistically analyzed.The framework theory was including such as functionalism, structuralism, conflict and symbolic interactions. The data show that there are some similarities at macro-social and national level but at micro-personal level there are some differences in value trends. Specially in individual ways to access to different value classes.Some factors like socio-trust, reference group, social prestige, socio-economic statues and social identity along with age, gender, income, occupation, and education influence on value changes among young generation.
  • A Sociological Analyses of the Effect of Family on Drug Addiction in Noushahr and Chalous
    Gh.A.Tavassoli, Gh.A. Agha Ahmadi, K.Khazaee, S.J. Mortazavi Page 47
    This research studies the effect of family, and other social institutions on the attitudes of the youth of Noushahr and Chalous in drug addiction.A Sample of 1200 boys and girls were randomly chosen through a quessionare (Alpha %84) the data (gathered and the results) show that there is a significant difference among young addicted persons specially including their attitudes towards family, peer groups, education and trust to any other social institutions.Mass media has no significant impact on the attitude. Those sample population were strongly affected by life surroundings and small communities involved in family, living settings, educational settings and other organizations play an important role in drug usage among young ones. But at macro level analysis drug users and nonusers have similar attitudes to social institutions.
  • Sociological Study of Effective Factors on Forming Iranian Cohesive Identity(A Case study of Bukan's Youth)
    Qafor Shaykhi, Adel Abdollahi Page 77
    Present society of Iran, with its young population structure specially after forming and developing modernism and its conflict with tradition as well as the voluminous, various, rapid dominance of mass media has been affected by value conflict whether in micro level of personality or macro level of internalization and turned to a society full of conformance, adaptation, alienation, identity confusion and identity crisis are its outcomes that result in society with extravagant toward unclear future.Identity is subjected to daily changing process and redefinition by expanding globalization increasingly and supporting mass media power, is one of the most important problems in contemporary world.In some societies identity is being developed and coherent and in some societies as a problem it creates crisis, tensions and significant gaps. So the subject of this research is in the same direction and it studies and reviews effective social factors on forming coherent Iranian identity and its case study of Bukan’s youth (western Iran) in 2010. For studing this subject, in addition to pointing to dimensions and components of Iranian identity it has studied effective internal and external factors of forming identity crisis among Iranian youth and lack of forming a national identity which is convergent with national advent ages as well as different cultures and ethnicity in Iran.The method of this research is survey and questionnaire has been used for data collection.Findings indicate that for reaching a national coherent identity we should typically consider the youth employment, writing and literal application of mother tongue and blooming of different esthetic identity, and great attention being paid to needs and rights of Iranian ethnic.In addition, since Iranian culture is composed of Islamic elements, it is necessary to consider relations and Iranian identity simultaneously and in direction of forming and internalizing a suitable identity should be managed by Iranian society.This important requires a creative and critical thinking, and it is necessary for studding exist factors and identity negative and positive forming variables of Iranian identity to get away from extravagant boasting and crisis must be managed in a way that negative variables could be substituted by positive culture variables gradually. Also extraneous factors will practically be dealt with variation factors optionally in order to be internalized parallel with Iranian society’s needs.
  • A Study on Social Structure, Marriage and a Romantic Relation.
    Ahmad Sadeghi Page 113
    For marriage, we need at least a positive tendency but a forced or expedient marriage leads to divorce.Living in a society full of loving and respecting each other is necessary and it is an outcome of an organized family.This paper tries to analyze the effect of social structure on establishment of sustainable relation and emotional relationship.We can examine this subject from two point of views. Including personal and psychological characteristics.(micro level), and social structure and its effect on after marriage stage.Through this paper, the latter view was analyzed and due to status quo of present society of Iran and the effect of material life's urbanization, modernization and recent feminisms so lots of women enter to social forums and fields. Thus new conflict of values and norms, happens between new generations specially relationship between opposite sexes. In this case, this paper tries to analyze the material changes and its effect on the relationship between men and women.
  • Generation Reflection in TV Commercial and Advertisement
    Sayyed Ahmad Askari, Ali Ghasemi Ardahaee Page 139
    This research studies TV commercial from cultural-conflict view point and tries to analyze mutual relation between parent-child generations.It applies signifier's method for reflecting TV commercials. Signifying qualitative method on the base of General signifies along with "first levels signifiers" and "Second level signifiers" obtained Symbolic displacement.This research shows TV commercial from subjective and from objective power perspective is equal to this paradigm which leads to inequality and gap in power structure in society.
  • A Research on Drug Addiction Pattern among the Youth in Isfahan.
    Kazem Ghojavand, Sayyed Rahmatollah Mozaffari Page 159
    These years the pattern of drug addiction among the youth has been changed a lot. This study focuses on the pattern and the ways of drug uses among the youth in Isfahan and evaluates the practices for controlling and reducing them.It also studies the misuse of drugs in young addicted persons specially those who took part in anonymous group discussion.The sample includes 220 of above mentioned young users and it analyzes the statistical methods for clarifying the data.The results show that the drug users in Isfahan and the ages of them are reducing as well, Cocaine, Hashish and Opiom are among them.
  • The Effect of Religiosity in Reduction of Delinquency among the Youth.
    A.R. Mohseni Tabrizi, M. Norozi Godarizi Page 169
    The study attempts to answer two basic questions. Firstly, whether religiosity is efficient in reducing delinquent behavior and, secondly, if the answer is yes, how much is its effect?The samples was divided into common people and delinquent youth in prison. The scholars like Durkheim, Weber, Stark, Glock and those assertions regarding delinquency as Merton, Hirschi learning theory including Sutherland differential association, Matza youth delinquency were utilized.The most important hypotheses proposed in the research are the effects of religiosity and four dimensions as belief, consequence, rituals and experience which help to reduce delinquent behavior.The method applied is survey research. Observed results of the non-delinquent youths in ritual variable bear the highest correlation with the dependent variable. Only ritual dimension influenced directly on reducing delinquency (-0.39).The other dimensions, that is, religiosity, consequence, and experience had indirect effect on delinquency. The test used in the study are regression, path analysis and T-test. Observed results show that the two independent variables, religious consequence (-0.35) and religious rituals (-0.36) have direct impact on the dependent variable, namely, delinquency. The other variables belief and experience had indirect influence on delinquency. All hypotheses in the research were proved. The findings assert that the more individuals believe in God and the more they perform religious injunctions, therefore, there will be a considerable reduction in delinquency.