فهرست مطالب

اخلاق در علوم و فناوری - سال ششم شماره 2 (پیاپی 16، تابستان 1390)

فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری
سال ششم شماره 2 (پیاپی 16، تابستان 1390)

  • 84 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1390/08/10
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ثریا مکنون، مهندس زهره عطایی آشتیانی صفحه 1
    زمینه
    تحقیق و بررسی تفاوتهای زن و مرد در کشورهای غربی با تحقیقات مشابه آن در کشورهایی چون ایران به لحاظ موضوع متفاوت است. هدف این نوع مطالعات در غرب، رسیدن به روشی برای استفاده از تفاوتها در پیشبرد برنامه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی- با وجود ادعای برابری جنسیتی- است. درحالی که در ایران، از تفاوت زن و مرد برای توجیه نابرابری های عینی در موضوعهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه استفاده می کنند - در عین اعتقاد و پایبندی به برقراری عدالت جنسیتی-. با مروری برتحقیقات در حوزه تاثیر تفاوتهای جنسیتی روی اخلاق در غرب، مشخص شد که پژوهشها بیشتر در چهار حوزه توسعه معنوی، ارزش اخلاقی، حساسیتهای اخلاقی و رفتار اخلاقی انجام شده است.
    گروه بررسی مسائل زنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تحقیقی به منظور سنجش تفاوت در انتخاب نیازهای اخلاقی زنان و مردان در شهر تهران انجام داده است. در این تحقیق، علاوه بر ارزیابی انتخاب الویتهای اخلاقی زنان و مردان، زمینه پیدایش این نیازها از نظر اجتماعی نیز بررسی شده است.
    روش کار
    روش تحقیق در این پژوهش، جمع آوری اطلاعات از 2700 نفر زن و مرد در شهر تهران با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه بوده است.
    یافته ها
    این تحقیق نشان می دهد که؛ انتخاب نیاز در زنان، بیشتر در موضوعهای اخلاقی و در مردان، موضوعهای مادی عینی است و عوامل اجتماعی چون شغل نیز در این انتخاب و راه های رفع آن موثر بوده است.
    نتیجه گیری
    تفاوت جنسیتی در انتخاب و اولویت خواسته ها و بهره برداری بهینه از این تفاوتها در طراحی و برنامه ریزی های کلان جامعه ایران باید لحاظ شود.
    کلیدواژگان: اولویتهای اخلاقی، تفاوت جنسیتی، برآورد نیاز، اخلاق و جنسیت
  • محمدعلی نادی، محسن گل پرور صفحه 13
    زمینه
    اخلاق و معنویت از زمره موضوعات پژوهشی بسیار مهم برای محیطهای کار محسوب می شوند، چرا که این پدیده ها، از عوامل اصلی اثرگذار بر رفتارهای انسان محسوب می گردد. بر همین اساس، هدف اصلی در این پژوهش بررسی رابطه معنویت با وفاداری افراد در محیط کار در نظر گرفته شد.
    روش کار
    پژوهش حاضر یک پژوهش همبستگی است که جامعه آماری آن را کارکنان ادارات و سازمان های یکی از وزارتخانه ها در شهر اصفهان در بهار 1388 تشکیل دادند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه 58 سوالی معنویت با یازده خرده مقیاس و وفادای با 7 سوال بوده است. داده های حاصل از پرسشنامه های پژوهش از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    تمامی یازده خرده مقیاس معنویت با وفاداری دارای رابطه معنادار هستند، ولی رابطه غفلت از تعالی و رشد و موانع معنویت با وفاداری منفی و معنادار بود. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز حاکی از آن بود که در گام اول ارزشهای معنوی و مذهبی با توان تبیین واریانس 29 درصد، در گام دوم ارزشهای معنوی و مذهبی همراه با مسوولیت در رشد شخصی با توان تبیین واریانس 2/36 درصدی و در گام سوم ارزشهای معنوی و مذهبی، مسوولیت در رشد شخصی و ارزشهای مثبت واحد کاری با توان تبیین واریانس 6/40 درصدی با وفاداری دارای رابطه چندگانه معنادار هستند.
    نتیجه گیری
    شواهد به دست آمده در این پژوهش حاکی از آن است که ارزشهای معنوی و مذهبی، مسوولیت در رشد شخصی و ارزشهای مثبت واحد کاری به ترتیب مهمترین ابعاد معنویت موثر بر وفاداری هستند. به این جهت لازم است این ابعاد برای افزایش سطح وفاداری کارکنان مورد تقویت قرار گیرند.
    کلیدواژگان: معنویت، وفاداری در محیط کار
  • حسن زارعی متین، حمیده غریبی یامچی*، سحر نیک مرام، حوریه جهانی صفحه 22
    زمینه

    فرهنگ اخلاقی و کیفیت زندگی کاری دو عامل در هم تنیده محیط کار سازمانها هستند. اصول اخلاقی آگاهی ما را در فعالیتهایمان ارتقاء داده و همچنین می توانند هوشیاری ما را درباره تعهدات دوجانبه مان نسبت به جامعه افزایش دهند. هدف این تحقیق بررسی رابطه میان انواع متفاوت نهادینه سازی فرهنگ اخلاقی و کیفیت زندگی کاری و جلب توجه مدیران سازمانها به این موضوع است، بنابراین در این تحقیق تلاش می شود تا رابطه شکلهای صریح و ضمنی نهادینه سازی فرهنگ اخلاقی بر کیفیت زندگی کاری در مدیریت سازمان بهداشت استان قم مورد بررسی قرار گیرد.

    روش کار

    برای این منظور از روش توصیفی- همبستگی استفاده و داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. ضمن اینکه داده ها از جامعه کارکنان مدیریت سازمان بهداشت استان قم به دست آمده که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.

    یافته ها

    بر اساس نتایج، نشان داده شد که بین مولفه های نهادینه سازی فرهنگ اخلاقی و کیفیت زندگی کاری همبستگی معنی داری وجود دارد. همچنین، از میان مولفه های نهادینه سازی فرهنگ اخلاقی، نهادینه سازی ضمنی بر کیفیت زندگی کاری تاثیر معنی داری نیز دارد.

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته های تحقیق، مدیران سازمانها باید بر نهادینه سازی فرهنگ اخلاقی(شکل صریح و ضمنی)تاکید کرده و بویژه برای تقویت بعد ضمنی تلاش بیشتری مصروف دارند.

    کلیدواژگان: فرهنگ اخلاقی، زندگی کاری
  • محسن طاهری دمنه، سیدمحمود زنجیرچی، مجید نجاتیان قاسمیه صفحه 30
    زمینه
    هر چند مفهوم رفتار شهروندی سازمانی به عنوان یکی از مباحث جدید در رفتار سازمانی، با نگرش به بهبود کارآمدی کلی سازمان، رفتاری را در برمی گیرد که می تواند اخلاقی و یا غیر اخلاقی باشد، اما با نگاه به شاخصهای مطرح در این مفهوم، نمی توان تاثیر مثبت اخلاق بر روی آن را نادیده گرفت. بدین لحاظ، هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین رفتار شهروندی سازمانی و اخلاق کاری است.
    روش
    تحقیق حاضر از نوع کاربردی و با رویکرد پیمایشی بوده و ابزار مورد استفاده در آن برای جمع آوری اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامه می باشد. جامعه تحقیق، کلیه کارکنان دانشگاه یزد در 1388 هستند که از بین آنها 102 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند.
    یافته ها: نتایج تحقیق منجر به تشخیص سه بعد مجزا در سازه رفتار شهروندی و 8 بعد در سازه اخلاق کاری گردید. همچنین یافته های حاصل از به کارگیری الگوی رگرسیون نشان داد که عامل قانونگرایی اخلاق کاری به بهترین وجه می تواند رفتار شهروندی کارکنان سازمان را توجیه نماید.
    نتیجه گیری: یافته های این تحقیق می تواند به بهترین وجه در خصوص ارتقای مشخصه های رفتار شهروندی با استفاده از تقویت اخلاق مورد استفاده قرار گیرد. بدین منظور لازم است فرایند ویژه ای برای لحاظ نمودن اخلاقگرایی در نظام استخدام مد نظر قرار گرفته و متقاضیان از حیث اخلاقمند بودن نیز در کنار سایر شرایط عمومی و اختصاصی بررسی شوند.
    کلیدواژگان: اخلاق کاری، رفتار شهروندی سازمانی، قانونگرایی
  • محمدحسین رونقی، کامران فیضی صفحه 40
    زمینه
    توجه به اخلاق کاری یکی از عوامل موفقیت هر سازمان به شمار می رود. اصول اخلاق کاری در سازمانها به صورت منشور اخلاقی و یا آیین نامه هایی به کارکنان ارائه می شود. رعایت اخلاق حرفه ای، ارتقاء جایگاه یک سازمان را در حوزه کسب و کار خود به دنبال دارد. بانکها به عنوان سازمانهایی که با مشتریان زیادی ارتباط دارند از این قاعده مستثنی نیستند و باید در جلب نظر مشتریان خود کوشا باشند. هدف اصلی این پژوهش ارزیابی شاخصهای اخلاق کاری بین کارکنان بانکهای خصوصی و ارائه الگویی جهت بررسی ارتباط بین عامل اخلاق کاری کارکنان با اعتماد، رضایت و وفاداری مشتریان است.
    روش کار
    این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی است. در این مقاله در ابتدا به وسیله مصاحبه و نظر سنجی از استادان و کارشناسان، شاخصهای مربوط به ارزیابی اخلاق کاری کارکنان تدوین شده است. پس از ارزیابی این شاخصها ارتباط بین رعایت اخلاق کاری، اعتماد مشتریان و رضایت و وفاداری آنها در قالب یک الگوی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
    نتیجه گیری
    بر اساس الگوی ارائه شده پژوهش، ارتباط مثبتی بین رعایت اخلاق کاری در بین کارکنان بانکهای خصوصی با جلب اعتماد مشتریان و کسب رضایت آنها مشاهده می شود که وفاداری مشتریان را به بانک مربوطه به دنبال دارد.
    کلیدواژگان: اخلاق کاری، اخلاق بانکداری، رضایت مشتریان، وفاداری مشتریان
  • رضا ساکی صفحه 47
    زمینه
    پژوهش آموزشی به عنوان یکی از گسترده ترین حوزه های پژوهشی در علوم انسانی، رسالت دشوار و حساس هدایت آموزش و پرورش را برعهده دارد. رسالتی که بیش از هر چیز با اصول و مبانی اخلاقی مرتبط است. پژوهش آموزشی با رعایت موازین اخلاقی، صلاحیت لازم را برای انجام رسالت خود کسب می کند.
    روش کار
    این مقاله به صورت توصیفی- تحلیلی و با مرور و ترکیب سوابق موجود، نمایی از چارچوبهای اخلاقی در حوزه تحقیقات آموزشی ارائه می کند.
    یافته ها
    تعمیم موازین اخلاقی علوم در حوزه تحقیقات آموزشی، سه حوزه اساسی از تدابیر اخلاقی مورد نیاز را همراه با اصول خود، فراروری پژوهشگران این عرصه قرار می دهد. الف) اصول ناظر بر حفظ شان و منزلت انسان در عرصه تعلیم و تربیت ب) اصول ناظر بر حفظ شان و منزلت پژوهش در عرصه تعلیم و تربیت پ) اصول ناظر بر حفظ حقوق حامیان، سیاستگذاران و دیگر کاربران پژوهش.
    نتیجه گیری
    پژوهش آموزشی به واسطه بستر خود – آموزش و پرورش - نقش برجسته ای در توسعه اخلاق و سلامت در جامعه برعهده دارد و بنابراین باید پیشتر، خود، از موازین سلامت و اخلاق بهره مند باشد. این مقاله کوشیده است تا با طرح ضرورت توجه به اخلاق و ارزشمداری در حوزه پ‍ژوهشهای آموزشی، چارچوبی برای تدوین منشور اخلاق در حوزه پژوهشهای آموزشی ارائه نمایند.
    کلیدواژگان: پژوهش آموزشی، اخلاق در پژوهش، اخلاق حرفه ای، اخلاق در علوم انسانی
  • عبدالمجید مهدوی دامغانی، سیدشهاب الدین معین الدینی صفحه 59
    زمینه
    امنیت غذایی یکی از مهمترین مولفه های امنیت انسانی است. در دهه های اخیر، روش های ناپایدار کشاورزی که صرفا برای افزایش تولید گسترش یافته اند، نه تنها جایگاه انسان در قالب نگاهبان طبیعت را زیر سوال برده اند، بلکه عدم پایداری در تولید، امنیت غذایی انسان را نیز به مخاطره انداخته است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی چگونگی دستیابی به امنیت غذایی در کشاورزی پایدار، ضمن رعایت ملاحظات اخلاق زیستی است.
    نتیجه گیری
    یافته های این بررسی نشان می دهد در چند دهه اخیر با توجه به ناپایداری سامانه های رایج کشاورزی، انسان در مواجهه با طبیعت، جنبه های اخلاقی را زیر پا گذاشته و نسبت به آن بی توجه بوده است. کشاورزی پایدار رسالت خویش را زمانی به فرجام رسانده که ضمن تامین امنیت غذایی، جنبه های اخلاقی تولید نیز رعایت گردد. در حالی که کشاورزی رایج قائل به تفکری انسان محور بوده و هیچ موجودی را به غیر از انسان واجد جایگاه اخلاقی نمی شمارد. کشاورزی طبیعی که از شاخه های کشاورزی پایدار و بر گرفته از نگرشی غیر انسان محور است، جایگاه اخلاقی را به سایر موجودات زنده یا چرخه حیات به عنوان یک کلیت تعمیم می دهد. نتایج این بررسی نشان می دهد کشاورزی طبیعی امنیت غذایی بشر را در گرو امنیت و حفظ تمامیت طبیعت می پندارد و حفظ تمامیت طبیعت را منوط به حفظ جایگاه اخلاقی آن می داند. جنبه های اخلاق زیستی در کشاورزی پایدار نه تنها با تولید منافات ندارد، بلکه از پیش شرط های نیل به امنیت غذایی است.
    کلیدواژگان: اخلاق زیستی، امنیت غذایی، کشاورزی پایدار، کشاوری طبیعی
  • محمدتقی ایمان، اسفندیار غفاری نسب صفحه 66
    زمینه
    این مقاله نقش و اهمیت معیارهای اخلاقی را در تحقیقات علمی بررسی می کند. در دهه های اخیر که علم با اقتصاد پیوندهایی یافته، سبب نگرانی دانشمندان شده است. زیرا این پیوند ممکن است تحقیقات علمی را تابع منافع اقتصادی نماید. در واکنش به این نگرانی، مجامع علمی و دانشگاه ها از بررسی و آموزش مسائل اخلاقی حمایت می کنند و در پی آن هستند که آموزشهای اخلاقی را در برنامه درسی و تحقیقاتی، هرچه بیشتر ادغام کنند. اکثر محققان علاقه مند به کشف حقیقت برای تاثیر دراصلاح و بهبود شرایط انسان و حفظ محیط طبیعی می باشند. با این حال، برخی از محققان ممکن است در پی کسب منافع اقتصادی و منزلت اجتماعی باشند. از این رو، برخی از عوامل می تواند در نتایج و کاربردهای تحقیقاتی مداخله کرده و باعث عدم اعتبار آن شوند. تحقیقاتی که از کمکهای مالی دولتی یا بخش خصوصی استفاده می کنند، ممکن است با فشارهای مالی و نهادی جهت تولید نتایج خاص روبروشوند و همین امر ممکن است باعث نادیده گرفتن انسجام تحقیق از سوی محقق و بروز خطا و سو گیری شود و معیارهای اخلاقی و انسجام تحقیق نقض گردد.
    روش
    در این پژوهش از روش اسنادی به عنوان یکی از روش های مرسوم در تحقیقات علمی استفاده شده است. با توجه به هدف پژوهش متون و دیدگاه مرتبط، مورد بررسی قرار گرفت و داده ها و اطلاعاتی که در این زمینه فراهم آمد، مورد تحلیل قرار گرفت.
    نتیجه گیری
    انجام تحقیقات علمی مستلزم صرف هزینه های مالی است. همین امر گاه سبب می شود که محققان با فشارهای مالی و نهادی جهت تولید نتایج خاص روبرو شوند، که باعث بروز خطا و سوگیری و نادیده گرفتن معیارهای اخلاقی در تحقیقات علمی می شود. از این رو، هر یک از رشته های علمی قواعد اخلاقی را برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی ارائه کرده اند.
    کلیدواژگان: اخلاق علمی، اصول اخلاقی در پژوهش، اخلاق هنجاری، اخلاق کاربردی، فرااخلاق
|
  • Dr. S. Maknoon, Z. Ataie Ashtiani Page 1
    Background
    The research studies considering differences between men and women, in west differ from its similar ones in countries with longer cultural background such as Iran. The main objective in Europe and America is to find and use sex differences for promotion of the country’s political, cultural, and economic System –considering their claim for gender equality.On the other hand, in Iran, gender differences is used for justifying perceived inequality in political, cultural, and economic subjects, -holding moral belief in establishing gender justice in the society.With a review of research studies in areas concerning gender differences and their effects on ethics in the west, it was shown that most studies are in one of four eatagories namely, “moral development”, “ethical values”, “ethical sensitivity”, and “ethical behavior”.A research study was conducted in Tehran by the Women Studies Faculty in Institute for Humanities and Cultural Studies, (IHCS) to evaluate and compare the ethical needs of men and women and show the difference in their choices. Besides evaluating men and women’s ethical priorities, in this study, the social background for emerging the needs have also been considered.
    Methods
    The study used interview and questionnaire to ask 2800 men and women distributed in Tehran about their priorities (sample population).
    Results
    The study confirms the hypotheses that women mostly choose “needs” related to ethical and moral subjects while men’s choices are mainly physical. Social factors such as employment have direct effect on the choices, and the satisfaction mode.
    Conclusion
    Sex differences in need’s selection and priorities for the optimized benefit from the diversities, should be considered in country’s national programs and the macro social projects particularly the ones related to women.
  • M.A. Nadi, M.Golparvar Page 13
    Background
    Ethic and spirituality are the important research topics for workplaces. These phenomena are the effective principle factors for human behaviors. For this, the main purpose of this research was the study of the relationship between spirituality with individuals’ loyalty in workplace.
    Methods
    Research is a correlational study and statistical population were the personnel of the administrations and organizations which related to a ministry in spring of 2000. Among them, 300 personnel were selected with the use of simple random sampling. Research instruments were: the spirituality questionnaire with 58 items and eleven subscales and loyalty with 7 items. Data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient and stepwise regression analysis.
    Results
    Results reveals that, eleven subscales of spirituality have significant relations with loyalty. But there are negative significant relations between neglection from development and elevation and blocks of spirituality with loyalty. The results of stepwise regression showed that there are significant relations between loyalty with religious and spiritual values with 29 percent variance explained of loyalty in first step, religious and spiritual values along with responsibility for personal development with 36.2 percent variance explained of loyalty in second step, religious and spiritual values, responsibility in personal development and positive work unit values with 40.6 percent variance explained of loyalty in third step respectively.
    Conclusion
    The evidences of this research showed that, the most effective and important dimensions of spirituality for loyalty are the religious and spiritual values, responsibility in personal development and positive work unit values respectively. Therefore the above dimensions should be reinforced for increasing loyalty.
  • Zarei Matin, Gharibi Yamchi, Nikmaram Jahani Page 22
    Background

    Ethical culture and Quality of Work Life (QWL) are two intertwined work environment factors of organizations. Ethics raises our awareness in our acts, and also can increase our consciousness about our reciprocal obligations in the society. The objective of this research is to monitor relationships between different forms of ethical culture institutionalization and quality of work life and to direct the attention of the organizations management toward this topic, so in this research, it is attempted to investigate the association between explicit and implicit forms of ethical culture institutionalization and quality of work life in Health Organization Management of Qom province.

    Methods

    For this, it has been used descriptive – correlation method and the data has been collected by questionnaire. Moreover, Data has been obtained from employees of Health Organization Management in Qom province that were selected by random sampling.

    Results

    According to the result, it has been showed that there is meaningful relationship between institutionalization of ethical culture and quality of work life. Between ethical culture dimensions, in addition, implicit institutionalization has meaningful impact on quality of work life too.

    Conclusion

    According to the findings of the research, organizational managers should emphasize on institutionalization of ethical culture (implicit form and explicit form) and specially make more effort on reinforcement of the implicit dimension of institutionalization.

  • M.Taheri Demneh, M. Zanjirchi, M.Nejatian Ghasemiye Page 30
    Background
    Although citizenship behavior as a new topic in organizational behavior, contains behaviors that are or are not moral, but it`s scales may show that morality influence citizenship behavior. Then this research aim survey of the relationship between citizenship behavior and work morality.
    Methods
    This research is an applied research. It’s approach was survey and it’s data gathering tool is interview and questionnaire. Research population encompasses Yazd university employees in 1388. Sample size is 102 selected randomly.
    Results
    Results show three dimensions for citizenship behavior and eight dimensions for work morality. Regression model indicate that law orientation was the most important dimension of work morality that influence on citizenship behavior.
    Conclusion
    The research results could be used in planning for citizenship behavior specifications in organization through morality reinforcement. To this, There should be some filters based on morality in recruitment.
  • M. H. Ronaghi, K. Feizi Page 40
    Background
    One of the crucial factors affecting success of organizations is ethical behavior of employees. An optimal functioning of market rules is in turn determined by the quality of the sociological environment, by its cultural and moral values. Lack of ethics is a critical obstacle to the success of transactions.This research aims to explain and clarify the inter-relationships and the interaction effects among business ethics and other relevant factors such as customer‘s satisfaction and loyalty in private-banking industry.
    Methods
    We developed a model of ethical behavior in private-banking industry based on the outcomes of previous researches and semi-structured interviews with experts in banking services. To examine the model a descriptive survey was applied. The survey sample population consisted of 395 randomly taken private-banking service users and private-banking employees in the city of Tehran, according to a cluster random sampling skim.
    Conclusion
    An important part of the results revealed business ethics relate directly with satisfaction, trust and loyalty among private-banking customers.
  • R. Saki Page 47
    Background
    Research in education is one of the most expansive areas of research and has the difficult and sensitive mission of guiding educational practice. As such, it is based on certain ethical principles that must be followed in order for the findings acquire legitimacy. However if these principles are not known or not explained, their use can certainly be in doubt.
    Methods
    the research method is descriptive, Documentation and analytic; with reference to well-known authoritative sources to define ethics codes in educational research.
    Conclusion
    The purpose of this paper is to clarify some of these principles in order to pave the way for their usage in Iranian educational research. Such principles are related to three inter-related sets of values: human values, educational values, and individual values. Educational researchers play an important role in advocating these values as they are educators as well researchers.
  • A. Mahdavi Damghani, Sh. Moinoddini Page 59
    Background
    Food security is one of the most vital constituents of human security. The objective of the present study was to evaluate simultaneous access to food security and bioethics in sustainable agriculture.
    Conclusion
    In the last decades, it seems that human in relation with nature, has ignored ecological and ethical aspects and disregarded the nature. Therefore, Sustainable agriculture will not fulfill its prophecy to provide food security unless there is respect for ethical aspects in this way. Contrastingly, conventional agriculture, by anthropocentric point of view, does not consider ethically any living beings except human and without respecting living beings’ intrinsic value. Organic agriculture is an approach in sustainable agriculture and has been emerged from a non-anthropocentric attitude. Results revealed that organic agriculture has faith in intrinsic value for nature and its living beings as a whole. It believes that human food security is related to preserve nature’s integrity thereby preserving integrity of the nature is depended to respecting its ethical value. The fact is, considering bioethics in sustainable agriculture and ideal production is not divergent but also bioethics is a vital commitment in agriculture to achieve global food security.
  • M. T. Iman, E. Ghafarinasab Page 66
    Background
    The aim of this paper is to investigate the role and importance of ethical standards in scientific research. In recent decades, science has been linked with economy which causes some concerns for scientists. Because based on this linkage, scientific research is governed by economic interests. In reaction to this concerns, scientific associations and universities advocate examination and teaching ethical issues and seek to enter ethical lessens in courses and research training.Most scholars like to explore truths and influence reformation and improvement human conditions and protection of natural environment. However, some scholars may seek to gain economic interests and social status. Therefore, some factors may interfere in their research results and applications and caused them invalid. Those researches that use funds of government or privacy sector may face with the financial and institutional pressures to produce certain results, and this may lead to be ignored the research integrity and caused error and bias in the research.
    Methods
    This research uses documentary method as one of the conventional method in scientific research. Based on the aim of the study, texts and perspectives were examined, and then collected data and information were analyzed.
    Conclusion
    Doing scientific research needs fund. This sometimes faces researchers with financial and institutional pressures to produce certain results. These pressures may lead to error and bias and ignore the ethical standards in the scientific research. So, each scientific discipline should provide a set of ethical rules to prevent such as problems.