فهرست مطالب

Medical Education Development - Volume:4 Issue: 6, 2011

Journal of Medical Education Development
Volume:4 Issue: 6, 2011

  • تاریخ انتشار: 1390/08/22
  • تعداد عناوین: 8
|
  • زهرا تقربی، اسماعیل فخاریان، فخرالسادات میرحسینی، سیداصغر رسولی نژاد، حسین اکبری، حسین عاملی صفحه 1
    زمینه و هدف
    شناسایی عوامل موثر بر وضعیت تحصیلی از اهمیت ویژه برخوردار است. با توجه به تناقضات موجود در ارتباط با عوامل تاثیرگذار، مطالعه ای با هدف شناسایی عوامل پیش بینی کننده وضعیت تحصیلی بر روی کلیه دانش آموختگان رشته اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی کلیه دانش آموختگان رشته اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی کاشان از سال 1371 تا انتهای 1382 (230 نفر) به صورت سرشماری انتخاب شدند. پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک، معیارهای پذیرش، پیشینه و وضعیت تحصیلی دانش آموخته مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از آنالیز رگرسیون لجستیک تک متغیره و چند متغیره تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    آنالیز تک متغیره نشان داد استفاده از سهمیه های خاص(88/3 OR=، 044/0 p=) و معدل دیپلم پایین بر عملکرد تحصیلی تاثیر منفی دارند. رگرسیون لجستیک چندمتغیره نیز معدل دیپلم را به عنوان قویترین عامل پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی معرفی نمود؛ این آنالیز نشان داد به ازاء افزایش هر نمره در معدل دیپلم احتمال موفقیت در تحصیل 5/24% افزایش می یابد.
    نتیجه گیری
    با توجه به تاثیر معدل دیپلم بر عملکرد تحصیلی، لحاظ نمودن اهمیت معدل دیپلم در پذیرش دانشجو و تجدیدنظر در آرایش ترمی دروس دانشجویانی که معدل دیپلم مطلوبی ندارند؛ پیشنهاد میشود.
    کلیدواژگان: عملکرد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، عوامل پیش بینی کننده، رشته اتاق عمل
  • حمید رحیمی، علی سیادت، رضا هویدا، حسنعلی نصرآبادی، آرش شاهین صفحه 10
    هدف
    هدف تحقیق تحلیل عارضه های سازمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مقایسه با سایر دانشگاه های دولتی اصفهان بر اساس الگوی شش جعبه و ارتباط آن با سلامت سازمانی بود. سوالات تحقیق با توجه به تحلیل عارضه های سازمانی دانشگاه های دولتی شهر اصفهان بر اساس مدل شش جعبه و ارتباط آن با سلامت سازمانی بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی طرح گردید.
    روش
    روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1390-1389 بالغ بر1544 نفر بوده که از میان آنها 200 نفر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته عارضه های سازمانی در قالب 77 سوال و پرسشنامه محقق ساخته سلامت سازمانی در قالب 26 سوال بود که پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرانباخ 94/0 و 96/0 برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار استنباطی(آزمون همبستگی، رگرسیون، تحلیل واریانس چندگانه و غیره) صورت گرفت.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد رابطه مثبت و معناداری بین هر یک از مولفه های عارضه یابی با سلامت سازمان وجود دارد. تفاوت معناداری بین میانگین دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد عارضه یابی بر حسب جنسیت و مرتبه علمی نشان نمی دهداما این تفاوت دیدگاه ها بر حسب رشته تحصیلی، وضعیت استخدامی و سنوات خدمت و دانشگاه محل خدمت معنادار است. همچنین تفاوت معناداری بین میانگین سلامت سازمانی اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی اصفهان بر حسب جنسیت، رشته تحصیلی،دانشگاه محل خدمت و وضعیت استخدامی نشان نمی دهد؛اما این تفاوت دیدگاه ها بر حسب مرتبه علمی و سابقه خدمت معنادار است.
    کلیدواژگان: عارضه یابی، مدل شش جعبه، سلامت سازمانی، دانشگاه، عضو هیات علمی
  • فرهاد رمضانی بدر، کوروش امینی، اکبر محمدزاده، مهدی موسایی فر صفحه 20
    زمینه و هدف
    آموزش در مراکز بالینی فرصت هایی را برای دانشجویان فراهم می کند تا پرستاری را در دنیای واقعی تجربه کنند و دانش نظری فراگرفته را در عمل بکار گیرند. محیط یادگیری بالینی یک شبکه ی تعاملی از نیروهای موثر بر پیامدهای یادگیری دانشجویان است. با وجود اینکه فرایند یادگیری بالینی از مفاهیم پایه و اساسی آماده نمودن دانشجویان پرستاری برای کار در محیط های بالینی است اما درک محدودی از عوامل موثر بر آن در محیط های یادگیری بالینی در ایران وجود دارد. هدف از این پژوهش شناخت و درک عمیق تر عوامل موثر بر یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری با توجه به شرایط و ویژگی های آنان و ساختار سازمانی محیط های آموزش بالینی در ایران بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه ی کیفی 19 دانشجوی پرستاری از دانشگاه علوم پزشکی زنجان شرکت داشتند. داده ها با استفاده ازمصاحبه های عمیق نیمه ساختار جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آنالیز محتوا استفاده گردید. متن مصاحبه ها کلمه به کلمه پیاده شد و هم زمان با جمع آوری اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    با تجزیه و تحلیل داده ها 3 تم اصلی مشخص گردید. تم های اصلی در رابطه با عوامل موثر بر یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری شامل محیط یادگیری بالینی، رفتارهای آموزشی مربیان بالینی، عوامل فردی دانشجویان بود.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه درک عمیقی از تجربیات یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری در ایران فراهم نمود.در نتیجه مدیران آموزشی و مدرسان در وضعیت بهتری برای آموزش بالینی دانشجویان قرار می گیرند.
    کلیدواژگان: یادگیری بالینی، دانشجویان پرستاری، تحلیل محتوا
  • مرجان نصیری اصل، عباس علامی صفحه 31
    مقدمه و هدف
    ادغام به عنوان یک استراتژی آموزشی مهم به منظور اصلاح تکرارهای غیر ضروری مطالب در سیستم های آموزشی سنتی، پذیرفته شده است. ادغام دروس نظری از اهداف آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد. بنابراین فارماکولوژی برای دانشجویان مقطع فیزیوپاتولوژی به صورت مشترک با دروس گروه های داخلی و پاتولوژی ارائه گردید. هدف از این مطالعه، بررسی نظر دانشجویان در مورد کیفیت ارائه فارماکولوژی به شکل ادغام یافته با سایر دروس دوره فیزیوپاتولوژی می باشد.
    مواد و روش کار
    این مطالعه مقطعی با نظرسنجی از 36 دانشجوی رشته پزشکی مقطع فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در خصوص کیفیت ارائه درس فارماکولوژی در قالب طرح ادغام انجام پذیرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای حاوی 18 سوال درباره کیفیت دوره با استفاده از مقیاس لیکرت بود. داده ها با روش های آماری توصیفی با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    5/69 درصد از دانشجویان بر این باور بودند که ارائه درس فارماکولوژی در قالب طرح ادغام مناسب بوده و 8/77 درصد از دانشجویان از گذراندن آن ابراز رضایت نموده اند. با این حال 9/38 درصد از دانشجویان به تکرار مطالب داروشناسی در دروس بالینی و 6/55 درصد به وجود تضادهایی میان ارائه روش درمان دارویی در درس فارماکولوژی با دروس درمان شناسی اشاره نموده اند. در مجموع 5/80 درصد از آنان با ادامه اجرای این طرح در دانشگاه موافق بودند.
    نتیجه گیری
    نظر سنجی نشان می دهد که دانشجویان از ارائه درس فارماکولوژی به شکل ادغام یافته رضایت دارند، ولی به منظور پیشگیری از بروز ناهماهنگی میان دروس هم زمان ارائه شده در دوره فیزیوپاتولوژی می بایست تلاش هایی صورت گیرد.
    کلیدواژگان: ادغام، فارماکولوژی، فیزیوپاتولوژی، نگرش
  • محسن علیپور، رمضان فلاح صفحه 37
    زمینه و هدف
    ارزشیابی یکی از جنبه های مهم فعالیت های آموزشی است که به صور مختلف انجام می شود و توسط آن می توان به نقاط ضعف و قوت برنامه های آموزشی پی برد. در این مطالعه نقش ارزشیابی مستمر به صورت پرسشهای کلاسی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان مطقع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی زنجان مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی به شکل مقطعی است که در جریان چهار ترم تحصیلی و در چهار کلاس درس انجام شد. دانشجویان در هر کلاس به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه بطور مستمر در طول ترم مورد سوال قرار گرفتند و از گروه دیگر هیچ سوالی پرسیده نشد. در پایان ترم نمرات کسب شده توسط گروه های دوگانه در هر کلاس و نیز کل دانشجویان در شرایط یکسان با هم مقایسه گردید.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که در هر چهار کلاس، میانگین نمرات پایان ترم دانشجویانی که در طول ترم از آنها سوال پرسیده شده بود نسبت به دانشجویانی که مورد پرسش قرار نگرفته بودند به لحاظ آماری بطور معنی دار بالاتر است. این نتیجه در مورد کل دانشجویان صرف نظر از نوع رشته آنها نیز صادق بود. از مجموع 54 نفر دانشجویی که مورد سوال قرار گرفته بودند نسبت به 54 نفر دیگر فقط 4 نفر نمره پایین تر کسب کردند.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه مشخص می کند که ارزشیابی مستمر به شکل پرسشهای کلاسی تاثیرات بسیار قابل توجهی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان ایفا می کند. لذا شایسته است جهت دستیابی بهتر به اهداف آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد برنامه ریزی و اجرای اندیشمندانه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ارزشیابی تحصیلی، روش های ارزشیابی، پیشرفت تحصیلی
  • دردی قوجق، محسن تاتار صفحه 43
    زمینه و هدف
    ارزیابی نقش درس بیوشیمی از نکته نظر دانشجویان اینترن ممکن است درشناسایی نکات ضعف و امکان اصلاح آن را فراهم کند. هدف اصلی این مطالعه ارزیابی نقش درس بیوشیمی از دیدگاه دانشجویان پزشکی در دستیابی به اهداف بالینی است.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی در سالهای 1389 و 1390 در دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد.پرسشنامه در رابطه با سرفصل های درس بیوشیمی، دانشجویان پزشکی تهیه شد وسپس توسط دانشجویان اینترن تکمیل گردید. به عبارت دیگر، پرسشنامه برای دانشجویان دوره اینترن تهیه شد. دانشجویان برای دریافت پرسشنامه بطور راندوم انتخاب شدند ونقش درس بیوشیمی توسط آنان ارزیابی گردید. همه دانشجویان انتخاب شده به پرسشنامه پاسخ دادند و پس از تکمیل پرسشنامه را عودت دادند. سپس اطلاعات بدست آمده توسط SPSS مدل 16 ارزیابی شد.
    یافته ها
    از 27 پرسشنامه مربوط به درس بیوشیمی، تعداد 27 پرسشنامه تکمیل شد وبه 100% سوالات توسط پاسخ دهندگان پاسخ داده شد. سپس درصد فراوانی پاسخ دانشجویان محاسبه شد.
    نتیجه گیری
    دانشجویان نشان دادند که درس بیوشیمی فعلی نیاز های دانشجویان را برای دست یابی به اهداف بالینی تامین نمی کند. نتایج حاصل نشان داد که درس بیوشیمی برای مفید بودن نیاز به بازنگری دارد.
    کلیدواژگان: نقش درس بیوشیمی، دانشجویان اینترن، رشته پزشکی
  • سیما کرمانشاهی، ربابه معماریان، اکرم سادات حسینی، سوزان زمزم، فریال نظاملی صفحه 48
    مقدمه برنامه ریزی در آموزش پرستاری باید همواره در جهت ایجاد تعادل بین نیازهای سیستم سلامتی و خط مشی های آموزشی و مالی جامعه باشد. فلسفه آموزش پرستاری که تامین کننده قسمتی از مراقبت سلامتی جامعه است، باید همواره خود را با نیاز جامعه منطبق سازد. اعلام رسمی و مکتوب رسالت، فلسفه و ارزش ها میتواند راهنمای عملی در آموزش، تحقیق، و تصمیم گیری در مورد برنامه درسی و روش های اجرایی باشد. این مطالعه در صدد بررسی ونقد فلسفه، رسالت و اهداف آموزش پرستاری است. روش بررسی از طریق جستجوی کامپیوتری در اینترنت و با مروری بر برنامه درسی کارشناس ارشدپرستاری ایران وکانادا ومطالعه مقالات مرتبط فلسفه و اهداف سطوح مختلف آموزش پرستاری ارشددر ایران و کانادا کوشش شده تا با توجه به معیارهای نقدنظام آموزشی، ارزیابی ازبرنامه آموزش پرستاری ارشد انجام شد. یافته ها برنامه کارشناس ارشدپرستاری در ایران، عمدتا دربردارنده واحدهای درسی نظری و تعداد محدودی واحد عملی است که در هر گرایش به صورت دروس منفک و عدم ارتباط دروس با یکدیگر تنظیم شده است. برنامه آموزش پرستاری در کشور ما دارای فلسفه رسالت و اهداف مکتوب و مشخص شده ای نیستند ومتناسب با نیاز جامعه نیست وبراساس مروربرتحقیقات انجام شده فاقد کیفیت لازم است وبرنامه کارشناس ارشدپرستاری درکانادا براساس فلسفه کمک به خانواده وبیماران برای حفظ سلامتی است. نتیجه گیری برنامه ها ازنظرتنظیم فلسفه، اهداف و رسالت آموزش پرستاری در سطح تکمیلی بایداصلاح شوند. بطوری که وظایف طراحی شده برای برنامه پرستاری بایدمرتبط با رشته بوده وواقع گرایانه باشدوبا فلسفه رسالت و دورنما رشته نیزهماهنگ.درعین حال به تغییرات رخ داده در کشور و جمعیت دانشجویان توجه بشود.
    کلیدواژگان: برنامه آموزش پرستاری، برنامه درسی کارشناس ارشدپرستاری، ایران، کانادا
  • سلیمه گوهری نژاد، محمدرضا ملکی، راضیه خواجه کاظمی، علیرضا عباسی، فرناز عطار جان نثار نوبری صفحه 55
    زمینه و هدف
    در دنیای متغیر کنونی، بسیاری از سازمان ها، بدنبال راه هایی هستند تا از طریق آنها به مزیت رقابتی دست یابند و خدمات و محصولات خود را از دیگران متمایز سازند. یکی از استراتژی های موجود برای دستیابی به این مهم، ارائه خدمات باکیفیت است. بنابراین این مطالعه، با هدف اندازه گیری کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با استفاده از مدل SERVQUAL انجام شد.
    روش کار
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است. جامعه پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی که حداقل یک ترم تحصیلی را پشت سر گذاشته اند تشکیل می دهد. نمونه پژوهش متشکل از 97 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی میباشد. که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. گردآوری داده ها به کمک پرسشنامه پایا و روا صورت گرفت. پرسشنامه، شکاف کیفیت را در پنج بعد خدمت اندازه گیری نمود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPPS16 و آماره های توصیفی و آزمون ویلکاسون تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که بر اساس نظرات دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در هر پنج بعد خدمت و تمام عبارات مربوط به هر بعد شکاف کیفیت وجود دارد. بیشترین شکاف کیفیت در بعد پاسخگویی (84/0 ± 66/1-) مشاهده شد و بعد از آن به ترتیب ابعاد تضمین (89/0 ±56/1)، ملموس بودن (82/0 ± 28/1-)، قابلیت اطمینان (74/0 ± 28/1-) و همدلی(77/0±23/1-) قرار داشتند. تفاوت مشاهده شده بین شکاف کیفیت در ابعاد مختلف خدمات آموزشی از نظر آماری معنیدار بود. (P=0/0001)
    نتیجه گیری
    براساس نتایج، انتظارات دانشجویان فراتر از درک آنها از وضعیت موجود است و در هیچکدام از ابعاد خدمت انتظارات آنها برآورده نشده است. لذا در برنامه ریزی جهت ارتقای کیفیت خدمات آموزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی باید در راستای برآورده نمودن انتظارات دانشجویان تلاش نمود و ابعادی که بیشترین شکاف را دارند در اولویت قرار گیرد.
    کلیدواژگان: کیفیت، خدمات آموزشی، دانشجو
|
  • Zahra Tagharrobi, Dr Esmail Fakharian, Mrs Fakhrossadat Mirhoseini, Dr Sayyed Asghar Rasoulinejad, Mr Hossein Akbari, Mr Hossein Ameli Page 1
    Background And Objective
    Identifying the influencing factors in educational performance has specific importance. There are numerous controversies about the role of these factors. So, this study was carried out to assess the predictors of academic performance in the alumni of operation room at Kashan University medical sciences.
    Material And Methods
    In this cross-sectional study all operation room alumni of kaums from 1992 until the end of 2003 were selected via census method (n=230). The questionnaire including demographic data, admission criteria, educational background and academic performance status. Data was analyzed using univariate and multivariate Logistic regression analysis.
    Results
    Univariate analysis showed specific quota (OR=3.88, p=0.044) and showed that junior high school grade point average (HGPA) had the negative effect on academic performance. Multivariate Logistic regression analysis introduced HGPA as the strongest predictors for academic performance. The results showed that with increase of one grade in HGPA, probability of academic success will increase by 24.5%.
    Conclusion
    with regard to the effect of HGPA on acade‌mic performance, propose that the importance of HGPA in the acceptance of university students to be considered and courses for the students whose HGPA is low to be revised.
  • Hamid Rahimi, Mr Ali Siadat, Mr Reza Hoveida, Mr Hasanali Nasrabadi, Mr Arash Shahin Page 10
    Background And Objective
    The analysis of organizational pathology in University of Isfahan medical sciences based on six box model and its relationship with organizational health is the good of the study. The research questions were examined while considering organizational pathology university of Isfahan medical sciences based on six box model and relationship with organizational health and considering the demographic variables.
    Material And Methods
    Research method was descriptive - correlation type. Statistical population consisted of 643 faculty members of university of Isfahan medical sciences on in 2010-2011 academic years. 91 persons were selected by stratified random sampling method. Research instrument were organizational pathology questionnaires with 77 items and organizational health questionnaires with 26 items. Reliability of the questionnaires was estimated by Cronbach's alpha. (0.94 and 0.96).The Data was analysis through inferential statistics (correlation test, regression and variance analysis). Results and
    Conclusion
    Research findings revealed there is negative relationship between dimension of organizational pathology and organizational health. There is a positive and significant difference between views of faculty members about organizational diagnosis on based on gender and ranking but there wasn’t significant difference between academic field and employment status. There is a positive and significant difference between views of faculty members about organizational health on basis ranking but there wasn’t significant difference between gender, academic field and employment status.
  • F. Ramazanibadr, K. Amini, A. Mohammadzadeh, M. Mosaeifar Page 20
    Background And Objective
    Training in clinical centers provides the students with opportunities to experience nursing in the real world and put theoretical knowledge into practice. The clinical learning environment is an interactive network of contributing forces in learning outcome of the students. Although the clinical learning process is a basic concept in preparing the nursing students for clinical environment practice, there is only a limited knowledge of factors affecting it in Iranian clinical environment. This research aims at gaining in-depth understanding of the factors affecting the clinical learning of nursing students regarding their situation and the organization structure of Iranian clinical environment.
    Material And Methods
    The participants in this qualitative study were 19 nursing students of Zanjan University of Medical Sciences (ZUMS). The data was collected through in-depth semi-structured interviews. Content analysis was used to analyze the data. The interviews were scripted verbatim and analyzed concurrently.
    Results
    Three main themes were recognized through analyzing the data. The main themes affecting the clinical learning of nursing students included clinical learning environment, educational behavior of clinical instructors, and student's individual factors.
    Conclusion
    The research results provide on in depth understanding of nursing student's clinical experiences in Iran. Deeper understanding of the factors affecting the clinical learning process of the students and its outcome, drawing the educational manager's attention, and clinical instructors and students to the facilitating factors, and reducing or controlling the inhibiting factors will result in improved learning in students, and put the educational managers and clinical teachers in a better situation for clinical training.
  • Marjan Nasiri Asl, Abbas Allami Page 31
    Background And Objective
    Integration has been accepted as an important educational strategy in order to decrease unnecessary repetitions of the contents in traditional educational systems. The purpose of this study was to study student’s opinion about the quality of Pharmacology integrated with Physiopathology.
    Material And Methods
    This cross-sectional survey was conducted with 36 medical students taking part. A questionnaire containing 18 questions with the Likert scale was used. Data was analyzed with SPSS software.
    Results
    69.5 percent of pharmacology students expressed satisfaction with the integration program, and 77.8 percent of other students that the program should not be changed However 38.9 percent of all students have been noted repetition pharmacology content and 55.6 percent confliction between this content with drug treatment in other clinical courses. Overall 80.5 percent of them agreed to continue the project at the University.
    Conclusions
    The survey shows that students learn from the pharmacology of the Integration are satisfied, but in order to prevent inconsistencies between the time courses presented in the pathophysiology of efforts should be made.
  • Mohsen Alipour, Ramazan Fallah Page 37
    Background And Objectives
    Evaluation is one of the important aspects of educational activities that can be performed in different forms and by which the weaknesses and strengths of educational programs can be found identified. Here, the role of continuous evaluation in academic achievement of BS students of Zanjan University of Medical Sciences (ZUMS) was studied.
    Material And Methods
    This is a descriptive-analytical study that was performed in cross-sectionally during a four-semester period with four classes. Students in each class were randomly divided into two groups. One group was tested continuously during the semester but no tests were given to the group. At the end of the course, the scores of the two groups of students in each class as well as all the students regardless of the type class were compared under the same conditions.
    Results
    Results demonstrated that in all four classes, mean scores in the students who were asked tested during the semester was significantly higher than the students who were not tested. This result was also true for all students, regardless of their field of study. From total of fifty four students who were questioned, only four students had a lower score toward other fifty four students.
    Conclusion
    The findings of this study reveal that formative evaluation as classroom questioning has powerful impacts on academic achievement. Thus, achieving the educational objectives needs accurate planning and careful implementation.
  • Page 43
    Background And Objective
    Evaluation of biochemistry course contents from viewpoints of interns may identify the weaknesses of course contents and provide the opportunity for their improvement. The main objective of this study is to evaluate the biochemistry course contents from viewpoints of the medical students to meet their clinical requirements.
    Material And Methods
    This descriptive study was performed in 2010-2011. A questionnaire containing items about appropriateness of biochemistry contents for medical students and factors influencing the quality of biochemical content was prepared. All students were randomly selected to complete the questionnaire to evaluate their opinions about biochemistry course contents. The data was analyzed by SPSS version 16.0 software using descriptive statistics.
    Results
    Based on the obtained information from 27 questionnaire containing items of biochemistry contents, 27respond by returning completed questionnaires. Approximately 100% questionnaire completed by participants.
    Conclusions
    Results show that current biochemistry course content does not meet medical students requirements, and it needs reform.
  • Sima Kermanshahi, Robabeh Memarian, Akram Heseni, Susan Zamzam, Ferial Nezamli Page 48
    Background And Objective
    Planning in nursing education has to balance between the needs of health systems and the educational and financial policies in community. Philosophy of nursing education that provides community health care has to accommodate the community needs. Official announcement, philosophy, mission and goals of nursing education can affect the operational guideline in education, research and decision making in nursing education curricula and executive methods.
    Material And Methods
    By searching the Internet and reviewing the post-graduate nursing curricula and review of literature about philosophy, mission and goals of nursing education, we compared graduate nursing education in Iran and Canada based on educational system criticism.
    Results
    Nursing education programs, especially in post-graduate level, mainly consist of theoretical topics, which usually not relate to one another. In our country, philosophy, mission and goals in nursing education programs, including post-graduate level, do not have a written and clear philosophy and also do not meet community’s needs. In Canada, philosophy of nursing education program help to maintenance patients and their community health.
    Conclusion
    philosophy, mission and goals in nursing education programs have to written and revision. Nursing education programs have to be collaborative, relational and rational for professional nursing. Nursing education programs need to change according to students and community’s needs.
  • S. Goharinezhad, M. Maleki, R. Khajehkazemi Page 55
    Background And Objective
    Today, organizations compete for quality services. One of the strategies available to achieve this goal is high quality service. This study aims to measure quality educational services from the viewpoint of master students in Tehran University of Medical Sciences. The study was conducted using SERVQUAL model.
    Material And Methods
    The present study is a descriptive - cross-sectional. The sample consists of 97 master and PhD students. Data was collected with questionnaire and was analyzed with SPPS16 software.
    Results
    Results showed that quality gap existed every five–year of service. The deepest gap was traced after accountability (-1.66 ±0.74) (P = 0.0001).
    Conclusion
    Based on the results planning for quality improvement of educational services should be postgraduate students in line with expectations.