فهرست مطالب

مجله پژوهش های مدیریت عمومی
پیاپی 10 (زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/11/28
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی عطافر، نعمت الله اکبری، سمیه محمودی صفحات 5-27
    هدف اصلی این تحقیق بررسی مدل های آمیخته بازاریابی به منظور شناسایی و اولویت بندی عوامل مناسب آمیخته برای بازاریابی شیر های طعم دار شرکت پگاه اصفهان از دیدگاه خرده فروشان می باشد. تحقیق حاضر از نظر روش توصیفی-پیمایشی و نوع تحقیق بر مبنای هدف، کاربردی می باشد. در این تحقیق که جامعه آماری آن را خرده فروشان شیر های طعم دار پگاه در شهر اصفهان تشکیل داده است نمونه گیری با استفاده از شیوه طبقه بندی متناسب با حجم نمونه انجام گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه از نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شده است. در این پژوهش ابتدا به بررسی مدل های مختلف آمیخته بازاریابی پرداخته شد سپس عوامل مناسب آمیخته برای بازاریابی شیرهای طعم دار پگاه معرفی گردید. این عوامل شامل: قیمت، بسته بندی، کیفیت، تنوع، برنامه های پیشبرد فروش، دسترسی و تبلیغات بوده است. نتایج تحقیق نشان داد که هفت عامل مذکور در افزایش فروش شیرهای طعم دار پگاه موثر هستند.بین نظرات خرده فروشان مناطق مختلف در شهر اصفهان در زمینه اهمیت دکوراسیون زیبا در طراحی مغازه ها، تاریخ تولید و انقضا روی بسته بندی، تامین سود خرده فروشان و ظاهر زیبای بسته بندی تفاوت معناداری وجود دارد
    کلیدواژگان: آمیخته بازاریابی، خرده فروشان، شیر های طعم دار
  • مهدی کاظمی، باقر کرد، محمد مهرورزی صفحات 29-45

    عوامل کلیدی موفقیت، مهم ترین عوامل اثرگذار بر موفقیت یک کسب و کار هستند. هدف پژوهش حاضر این است که با شناسایی مهم ترین ویژگی های تاثیرگذار بر تشویق و ترغیب افراد در استفاده از بانکداری اینترنتی، یک مدل پیش بینی کننده برای موفقیت بانک ها در این عرصه ارایه کند. از آنجایی که استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی مستلزم برخورداری کاربران از سواد رایانه ای است، جامعه آماری پژوهش را دانشجویان یکی از دانشگاه های دولتی کشور تشکیل می دهند که از میان آنها با روش تصادفی طبقه ای تعداد 267 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته است که 8 متغیر مستقل تاثیرگذار بر قصد استفاده مشتریان از بانکداری اینترنتی را مورد بررسی قرار داده سپس همبستگی این متغیرها با قصد استفاده مشتریان از بانکداری اینترنتی را مشخص کرده است. متغیرهای رابطه عضویت(368/0)، سفارش پذیری(336/0)، درجه حیاتی بودن(332/0)، قیمت(329/0)، اهمیت نیروی انسانی(269/0)، دانش حرفه ای(239/0) و درجه تعامل(221/0) به ترتیب دارای همبستگی معنی دار با متغیر وابسته تحقیق بوده اند. درخت تصمیم ارایه شده نیز نشان می دهد که با استفاده از این مدل می توان موفقیت ارایه خدمات بانکداری اینترنتی را قبل از اجرا پیش بینی نمود.

    کلیدواژگان: بانکداری اینترنتی، قصد استفاده مشتریان، درخت تصمیم گیری
  • حسن دانایی فرد، رضا نقی زاده صفحات 47-67
    اعتماد سیاسی سرمایه اصلی دموکراسی ها در سراسر جهان است، از این رو ارتقاء این اعتماد ثمرات ارزنده ای برای نظام های سیاسی در عرصه های مختلف در پی دارد. عوامل مختلفی بر افزایش چنین اعتمادی تاثیرگذارند. در این میان کشورهای برخوردار از منابع نفتی به جهت بهره گیری از این موهبت الهی در شرایطی ویژه قرار می گیرند و این ثروت های نفتی در میزان افزایش یا کاهش اعتماد سیاسی این کشورها بسیار موثر است. بدین جهت هدف این بررسی نقش ثروت های نفتی در تبیین اعتماد سیاسی است. بر این اساس با تدوین نوعی شاخص ترکیبی تلاش شده است رتبه کشورها از نظر میزان اعتماد سیاسی با روش تحلیل عاملی مورد محاسبه قرار گیرد. با توجه به نتایج پژوهش مذکور نقش ثروت های نفتی در تبیین اعتماد سیاسی کشورهای برخوردار از آن قابل توجه می باشد. همچنین در این پژوهش، سعی شده است با بررسی برخی از مهمترین دلایل کاهش اعتماد سیاسی در کشورهای پرجمعیت دارای منابع نفتی، پیشنهاداتی جهت ارتقاء سطح اعتماد سیاسی آنها نیز ارائه شود.
    کلیدواژگان: اعتماد سیاسی، شاخص ترکیبی، ثروت نفتی
  • بدرالدین اورعی یزدانی، جمشید مولودی صفحات 69-82
    این مطالعه رابطه بین سرمایه فکری و عدالت سازمانی را در دو اداره دولتی مورد بررسی قرار می دهد. اندازه نمونه مورد مطالعه در این تحقیق 141 نفر است که شامل 49 کارمند زن و 92 کارمند مرد می باشد، که بصورت تصادفی از دو سازمان اسناد و املاک و سازمان ثبت و احوال انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده های این تحقیق از دو پرسشنامه به ترتیب پرسشنامه سرمایه فکری «بنتیس» (2001) و پرسشنامه عدالت سازمانی استفاده شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی و تحلیل عاملی و ساختاری مورد تحلیل قرار گرفته اند. که نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد که بین عدالت سازمانی و سرمایه فکری و ابعاد آن به ترتیب: سرمایه های انسانی، مشتری و ساختاری در سطح اطمینان 99 درصد همبستگی مثبت وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان می دهد که متغیرهای (سرمایه مشتری و سرمایه انسانی) 5/62 درصد پیش بینی کننده واریانس عدالت سازمانی می باشند. بطور کلی سازمانها برای بالندگی چه از نظر ساختاری و چه از نظر محتوایی باید عدالت را در همه ابعاد رویه ای، ساختاری و رابطه ای رعایت کنند و این زمانی امکان پذیر خواهد بود که ما به سرمایه های فکری سازمان توجهی ویژه داشته باشیم.
    کلیدواژگان: سرمایه فکری، سرمایه انسانی، سرمایه مشتری، سرمایه ساختاری، عدالت سازمانی
  • رجبعلی شیخ زاده صفحات 83-108
    جامعه پزشکی و نظام سلامت در هر کشوری دو جزء لاینفک و تفکیک ناپذیر هستند و بسیاری از دغدغه های حاکمیت در حوزه سلامت در این مجموعه تبلور پیدا می کند و اصلاح نظام سلامت بدون پرداختن به این مجموعه و نقش و جایگاه آن و بهبود و ارتقاء عملکرد آن مقدور نخواهد بود. بررسی های انجام شده، نشان می دهد که مدل های ارزیابی متوازن و تعالی سازمانی در صورت تلفیق می توانند چارچوب مناسبی را برای ارزیابی عملکرد فراهم نمایند؛ زیرا این دو مدل، صرف نظر از شباهت های مهمی که دارند، دارای منشا متفاوتی می باشند و می توانند هم پوشانی مناسبی را ایجاد نمایند. لذا، الگوی ارایه شده در این مقاله، جهت ارزیابی و مدیریت عملکرد سازمانی مبتنی بر تلفیق این دو مدل می باشد. با توجه به موضوع تحقیق، نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت پیمایشی است. از طرف دیگر با توجه به اینکه، الگوی تحقیق و معیارهای استخراج شده از مبانی نظری، از طریق نظرسنجی از خبرگان مورد بررسی و تایید نهایی قرار گرفته اند، لذا روش تحقیق پژوهش حاضر، مبتنی بر شیوه دلفی می باشد. در این تحقیق، برای رسیدن به اجماع نظر خبرگان در مورد ابعاد و مولفه های ارزیابی عملکرد، اجماع نظر نهایی 32 نفر از خبرگان این امرحاصل شد. جامعه آماری این تحقیق را خبر گان حوزه مدیریت و ارزیابی عملکرد سازمانی که مرتبط با جامعه پزشکی بودند تشکیل داده و افراد نمونه به صورت هدفمند انتخاب گردیده اند، لذا روایی محتوایی مدل ومولفه های آن با بهره گیری از نظرات خبرگان حاصل شد و رابطه بین ابعاد و مولفه های آن با بهره گیری از نرم افزار تحلیل آماری SPSS، آزمون همبستگی همگرا- واگرا و آزمون اسپیرمن مورد محاسبه کمی آماری قرار گرفت و برای رتبه بندی مولفه ها از آزمون تحلیل واریانس فریدمن بر روی داده های حاصل از نظرسنجی از خبرگان استفاده شد و کلام آخر اینکه الگوی ارزیابی و مدیریت عملکرد نظام سلامت و جامعه پزشکی شامل ابعاد انگیزش سازمانی (با مولفه های تاریخچه، ماموریت، فرهنگ و سیستم پاداش)، مدیریت منابع (با مولفه های مدیریت فرآیند، مدیریت منابع مالی و بودجه، مدیریت منابع مادی و تجهیرات و مدیریت سرمایه انسانی)، عملکرد (با مولفه های عملکرد سطح کارکنان، عملکرد سطح گروه های پزشکی و پیراپزشکی، عملکرد سطح برنامه و عملکرد سطح سازمان) و بعد رضایت ذی نفعان (با مولفه های بیماران، جامعه، دولت، سرمایه گذاران، کارکنان و عرضه کنندگان دارو و تجهیزات) مورد تایید قرار گرفت.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، مدیریت عملکرد، روش ارزیابی متوازن، مدل تعالی سازمانی، نظام سلامت، جامعه پزشکی
  • حسن فارسیجانی، سمیه کشاورز دستک صفحات 109-128
    امروزه همه کسب وکارها مواجه با چالش های رقابتی اقتصاد جهانی شده اند و با گسترش رقابت درسطح جهانی، گرچه بسیاری از نویسندگان بر حوزه تولید در کلاس جهانی تمرکز کرده اند ولی تعداد خیلی کمی از مطالعات، مدارک تجربی برای روشن شدن عوامل حیاتی برای اجرای تولید درکلاس جهانی درکشورهای درحال توسعه جمع آوری کرده اند. با این چشم انداز، هدف اصلی مطالعه فعلی، بررسی عوامل حیاتی و مهم اجرای تولید درکلاس جهانی در شرکت های تولیدی و ایجاد و توسعه چارچوبی برای پیوستن سازمان های تولیدی کشور به کلاس جهانی می باشد. در این تحقیق، از تحقیقات علمی و کتابخانه ای برای کسب اطلاعات کامل از جوانب موضوع استفاده شده است. همچنین تحقیقات میدانی در شرکت تولیدی لوله و تجهیزات سدید انجام شده که جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه کارشناسان و مدیران شرکت سدید می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق میدانی، پرسشنامه است و تجزیه و تحلیل آماری با نرم افزار SPSS انجام شده است. بنابراین از نتایج این تحقیق گردآوری مجموعه ای از عوامل موثر به عنوان جزء لاینفک در دست یابی سازمان ها به تولید در کلاس جهانی می باشد و از آنجا که از جمله استراتژی های مهم شرکت سدید، توسعه صادرات و ورود به بازارهای خارجی نفت و گاز است، پژوهش انجام شده می تواند قدمی در این راستا بردارد و با توجه به این که از جمله خصوصیات سازمان های کلاس جهانی، ایجاد سازمان مجازی، برون سپاری و ایجاد پیوستگی های موقتی می باشد، لذا با پیوستن به سازمان های کلاس جهانی مدیریت سازمان ها فرصت هایی برای کاهش هزینه ها و در نهایت افزایش کارایی سازمان پیدا خواهند نمود
    کلیدواژگان: تولید در کلاس جهانی، سازمان های کلاس جهانی، زیرساختهای سازمانی، رقابت
  • امین نیک پور، حسین شریعت صفحات 129-143
    ضرورت وجود افراد خلاق در سازمان ها بیش از گذشته احساس می شود. سازمان های پیچیده و مدرن بایستی براساس اندیشه های نو بنا شوند و برای ادامه موجودیت خود و نیز رشد و توسعه کمی و کیفی خود نیر باید بیش از پیش بایستی خصوصیت جستجوگرانه و نوآورانه داشته باشند و بر روش های نوین و بدیع تاکید نمایند. لذا هدف از این تحقیق مقایسه هوش هیجانی و نوآوری سازمانی در میان مدیران بخش دولتی و مدیران بخش خصوصی شهر تهران است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران سازمان های دولتی شهر تهران و نیز مدیران بانک های خصوصی و شرکت های تجاری می باشد. تعداد 100 نفر از هر گروه به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب و به عنوان نمونه تحقیق شرکت نمودند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن و نوآوری سازمانی و از آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان دهنده آن است که در خرده مقیاس های هوش هیجانی و نوآوری سازمانی (به جز نوآوری علمی) بین مدیران بخش خصوصی و دولتی تفاوت معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، نوآوری سازمانی، مدیریت، بهداشت روانی
|
  • A. Attafar, N. Akbari, S. Mahmoodi Pages 5-27
    The purpose of this study is to investigate marketing mix modals in order to recognize and prioritize marketing mix factors for flavored milk products at Pegah Dairy of Isfahan from retailers’ perspective.This study is an applied research and its methodology is descriptive analytical. Sale raise is dependent variable and independent variable are price, packaging, quality, variety, access, sale promotion programs, and advertisement.The results of research show that all independent variables have an influence on sale raise. Quality is the most important effecting factor in sale raise. According to Kruskal Valis test, there are significant differences among the ideas of corporate retailers about importance rank of beautiful decoration, expiry date, retailer’s profit, and beautiful packaging. Results of correlation test indicate that all seven relationships among marketing mix factors are significant at the 0.05 level.
    Keywords: Marketing Mix, Retailers, Flavored Milks
  • M.Kazemi, B.Kord, M.Mehrvarzi Pages 29-45

    Key factors of success are the most important elements which influence the success of a business. The aim of this study is to offer a predictive model for the success of banks in internet banking through identifying the most important features which make people encouraged to use this system. As using internet banking services requires computer knowledge for the users, population of this research was the students of a state university among which 267 people were selected through classified random sampling method. Data-gathering tool is a researcher-designed questionnaire which has evaluated eight independent variables affecting customer’s intention to use internet banking (dependent variable); then correlation between these variables has been examined. Variables of membership relation (0.368), Order taking (0.336), degree of vitality (0.332), price (0.329), importance of human resources (0.269), professionalism (0.239), and degree of interaction (0.221) have had a significant correlation with the dependent variable, respectively. The decision tree has shown that by using this model, the success of providing internet banking services can be predicted before running.

    Keywords: Internet Banking, Customer's Intention, Decision Tree
  • H.Danaee Fard, R.Naghizadeh Pages 47-67
    Political Trust is the main value for all democracies of the world. So, improvement of political trust has a lot of implications for political systems in various areas. Different factors affect increasing such trust. Countries which own oil resources have special situation; Oil wealth has important effects on increasing and decreasing political trust in these countries. The main objective of this research is investigating the role of oil wealth in political trust explanation. Codifying a compound index, in this research we tried to calculate the ranks of countries for political trust, using factorial analysis method. Considering the results of this research, the role of oil wealth is significant in political trust explanation. Also in this research, we tried to investigate most important reasons of decreasing political trust in densely-populated countries that have oil wealth and present some suggestions for improving political trust level in these countries.
    Keywords: Political Trust, Compound Index, Oil Wealth
  • B.Orei Yazdani, J. Moloudi Pages 69-82
    The study was planned to ascertain the relationship between intellectual capital and organizational justice. In this research the sample size consists of 141 employees (49 women and 92 men) that were selected randomly from “Documents and States Organization” and “Organization of Personal Status Registration”, Tabriz, East Azerbaijan, Iran. Organizational justice and Bontis intellectual capital questionnaires were applied to collect data. Pearson correlation coefficient and Enter regression were used to analyze data. The results illustrated that there is positive significant correlation between the mean scores of organizational justice and intellectual capital dimensions namely human capital, costumer capital and structural capital and total scores of social capital (p<0.01). The results of Enter regression showed that predictor variables significantly human capital and customer capital, have determined 62.5 % of the variance of organizational justice together. But other variable did not predict the intellectual capital. The results of study reveal that we should pay specific attention to percept and improve intellectual capital and organizational justice because both are essential for all organizations.
    Keywords: Organizational justice, Intellectual capital, Human capital, Costumer capital, Structural capital
  • R.Sheikhzadeh Pages 83-108
    Medical community and Health Care System are two inseparable components. Most governments’ concerns are impressed in this field. It’s impossible to reform and improve Health Care System without addressing this field, considering its position, and enhancing its performance.Studies show that Balanced Evaluation Model and Organization Sublimity Model –if integrate- can provide appropriate framework in Performance evaluation; because regardless of similarities, these two models have different origins so that they can establish appropriate overlap. By the sense of objective, this study is practical and it’s a survey research in nature. The methodology is based on Delphi Method. In this way, we gathered ideas of 32 experts among our statistical population which consisted of experts in the field of evaluating and managing organizational performance related to Medical Community. To rank concepts and element, Spearman and Correlation Tests (divergent, convergent) were used in SPSS software.As a result, our model which consists of Organizational Motivation (history, mission, culture, reward system), Resource Management (process management, budget and financial resource management, human resource management), Performance (performance of staff level, medical group level, program level, organization level), and Beneficiary Satisfaction (patients, society, government, capitalists, staff, drug and equipment suppliers), approved.
    Keywords: Performance Evaluation, Performance Management, Balanced Evaluation Model, Organization Sublimity Model, Health Care System, Medical Community
  • H.Farsijani, S.Keshavarz Dastak Pages 109-128
    Nowadays all businesses face the competitive challenges posed by the global economy. Considering development of competition on the global level, although most studies have focused on world-class manufacturing, a few studies have been carried out in which experimental documents have been collected to identify the vital factors for the implementation of world-class manufacturing in developing countries. In this view, the main aim of this study is to investigate the vital factors for the implementation of world-class manufacturing in production companies of our country and to develop a framework for manufacturing organizations in order to join the world-class. In the present study, one main hypothesis and five secondary hypotheses are suggested. Since sampling has been used for the approximation of society's parameters, presumption statistics have been used for data analysis. In this research, simple random method is used for sampling and library observation is used to attain perfect information about the subject. A field research is also conducted in Sadid Pipes & Equipments Production Company. The statistical population of this research includes all the managers and experts of the company. The instrument for data collection is questionnaire. SPSS software is used for statistical data analysis. Since one of the main strategies of the company is to increase export and to enter global markets of gas and oil, the present study can be important in this respect. With regard to the fact that establishing virtual organizations, outsourcing and creating temporary continuities are among the characteristics of world-class organizations, the managers of organizations can gain opportunities to decrease the expenses and to increase the efficiency through joining the world-class organizations.
    Keywords: world, class manufacturing, world, class organizations, organizational infrastructure, competition
  • A. Nikpour, H. Shariat Pages 129-143
    The existence of creative people in organizations seems necessary more than before. The complex and modern organizations must be organized on the basis of new thoughts and they must have exploratory and innovative characteristics in order to continue their existence and their qualitative and quantitative growth and development; they also must emphasize on modern methods. The goal of this research is to compare emotional intelligence and organizational innovation among the managers of private and state sector in Tehran. Statistical population of research includes managers of state organizations in Tehran, managers of private banks, and those of trade firms. About one hundred persons of each group attended as a sample of research, while they had been selected by the method of sample cluster. The questionnaire of emotional intelligence (bar-on) and organizational innovation had been applied to collect data. Descriptive and deductive statistics had been used in order to analyze data. The results of this research have shown that there is meaningful difference in subscales of emotional intelligence and subscales of organizational innovation among managers of private and state sector.
    Keywords: Emotional Intelligence, Organizational Innovation, Management, Mental Health