فهرست مطالب

مجله الجمعیه العلمیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها، فصلیه علمیه محکمه
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 18، ربیع 2011)

  • تاریخ انتشار: 1390/02/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • الدکتور سید فضل الله میرقادری، الدکتور حسین کیانی صفحات 1-21
    نودگرگونی های نیمه دوم قرن بیستم در آلمان، در عرصه ی ادبیات تطبیقی، آن را از پرداختن کامل به رابطه متن و مولف، بازداشت و به آن، رویکردی «خواننده محور» داد. پیروان این نظریه، خواهان مشارکت فعال بین متنی که آفریننده متن، پدید آورده و برداشت خواننده، به عنوان پذیرنده و مصرف کنند شدند، زیرا برداشت خواننده، به آن اعتبار تازه ای بخشیده است. این برداشت را «دریافت» نام نهاده اند.
    نظریه ی «دریافت» که پژواکی از دگرگونی های اجتماعی و اندیشگانی و ادبی در آلمان غربی خلال دهه شصت قرن بیستم بود، به دریافت خواننده از متن اهمیت می دهد صاحبان این نظریه مفاهیمی را مطرح کردند که ویژه آنان بودمانند: افق انتظار، نومیدی افق، تغییر افق، مسافت جمالی، تعامل بین متن و خواننده و خواننده ضمنی. این گفتار سپس ضمن بررسی رابطه بین نظریه ی دریافت و ادبیات تطبیقی، نمونه هایی را به عنوان زمینه های پژوهش براساس آن، ارائه داده است.
    کلیدواژگان: ادبیات تطبیقی، نظریه دریافت، افق انتظار، نومیدی افق، تغییر افق
  • محمد اعتمادی، سید رضانجفی، عبدالغنی ایروانی زاده صفحات 23-45
    ابوالاسود دولی شخصیت برجسته ی صدر اسلام، از پیشتازان نوآوری می باشد که نقش بسزایی در پیشبرد اندیشه اسلامی در زمینه های علمی و فرهنگی دارد. وی در واقع موسس بسیاری از علوم قرآنی، و علوم زبان عربی است او صاحب مکتب نحوی و زبانی است، که با راهنمایی های حضرت علی (ع) ایجاد کرد، و اولین کسی بود که قواعد نحو عر بی را وضع نمود. سپس توسط شاگردانش بسط و گسترش یافت تا به خلیل و سیبوی رسید. و از ابتکارات دیگر او در زمینه زبان عربی و صیانت قرآن مجید از هر گونه لهجه و لحن، اقدام افتخارآمیز و مبتکرانه او در نقطه گذاری و اعراب حروف مبارک قرآن مجید است. که آثار بسیار عظیمی در تفسیر و درک معنای قرآن مجید داشته است، اما با کمال تاسف این پرچم دار علم و دانش مانند دیگران مورد توجه باحثان و محققان بطور شایسته قرار نگرفته است. و شبهاتی در دوران معاصر توسط بعضی از خاورشناسان یا محققان عرب نسبت به پیشتازی او در ابتکار قواعد و نحو عربی مطرح شده است. ایشان علاوه بر تسلط بر این علوم، شاعری زبردست که در اغلب فنون شعری شعر سروده است، و در حقیقت او مبتکر شعر ولایی و متعهد اهل بیت (ع) است. در این مقال سعی شده است صفحه روشنی از تلاش های ابوالاسود و پرچم داری او در زمینه علمی و ادبی تاحد ممکن پرداخته شود.
    کلیدواژگان: ابوالاسود دولی، شعر، نحو، تعهد، فرهنگ
  • الدکتوره فاطمه قادری صفحات 47-67
    ان الحدیث عن الدین- باعتباره احدی المقومات الشخصیه للشعب الجزائری- سمه من سمات الشعر الجزائری الحدیث مثل الدعوه الی الاصلاح و النهوض بوجه المستعمرین. یبدوا ان الادب الجزائری وقع موقع اهمال الباحثین فی جوانبه المختلفه رغم ما فیه من القیم و القدرات، و تعزیز مکانته فی الادب العربی الحدیث. یهدف هذا المقال الی دراسه الشعرالاسلامی و سماته عند «محمدالعید» الذی تاثر بالثقافه الاسلامیه و بمضامین دینیه وقیمها حیث لقب بامیر شعراء الجزائر و شاعر الشمال الافریقی، و شاعر الجزائر الفتاه و حسان الحرکه الاصلاحیه. مما یلفت النظر هو ارتکاز محمد العید فی صوره الشعریه علی القرآن الکریم و قصصه حیث استلهم منه المعانی الشعریه، ثم الدفاع عن الاسلام وقیمه الروحیه والحث علی التضحیه فی سبیل الله . و تمجید الشهاده و الجهاد.
    کلیدواژگان: الشعرالاسلامی، الشعر الجزائری، محمد العید
  • فیروز حریرچی، حامد صدقی علی اکبر ملایی صفحات 69-93
    ابوفراس، شاعر با ذوق قرن چهارم ادبیات عرب، تصویری فاخر از خود و خاندانش در دفتر سروده هایش ارائه کرده است. محور فخر شاعر در قصاید قبل و هنگام زندان متفاوت است. پیش از اسارت شاعر، به مفاخرخاندانش بیشتر توجه می کرد، ولی در دوران اسارت نقطه ی تمرکز وی به خود می باشد و به تدریج تصویر برازندگی های شخصی بر فخر قبیلگی سایه می افکند. وی به هر حال با مفاهیمی چون شجاعت، کرم، جوانمردی و فضایل دیگر، خود و هم تبارانش را ستوده است.
    کلیدواژگان: ابوفراس، فخر، فخر شخصی، فخر قبیلگی
  • صادق عسکری صفحات 95-129
    نقد وبررسی مباحث فرعی وعناوین داخلی مقالات علمی _ پژوهشی وتعیین میزان تطابق عنوان های داخلی مقالات مذکور با یافته های علمی جدید، یکی از مهم ترین راه های رفع نواقص موجود وارتقای سطح علمی مقالات دانشگاهی است. مطالعه ی بیش از 80 مقاله منتشره در مجلات علمی _ پژوهشی معتبر زبان وادبیات عربی، بیانگر آن است که رعایت ضوابط و معیارهای انتخاب مباحث فرعی وتنظیم عنوان های داخلی مقالات، نیاز به تجربه ودقت فراوانی دارد؛ که بسیاری از مقالات رشته زبان وادبیات عربی آن را رعایت نکرده اند و شاید ناشی ناآگاهی نویسندگان از معیارهای انتحاب مباحث فرعی وتنظیم عنوان های داخلی مقالات باشد.
    کاستی هایی مانند نبود مباحث فرعی ویا عنوان بندی داخلی، یا مقدمه وخاتمه، و همچنین عناوین داخلی تکراری وکلیشه ای، عناوین اولیه زائد،. . منجر به بی تناسبی عناوین داخلی با موضوع مقاله شده است و می توان با اجتناب از آنها، مقالات را به استانداردهای جدید روش تحقیق نزدیک کرد.
    کلیدواژگان: مقالات پژوهشی، عناوین داخلی، روش تحقیق، زبان وادبیات عربی
  • مرتضی قائمی، مجید صمدی صفحات 131-152
    تصویرسازی رکن مهم زیبایی اثر ادبی، است. هراندازه تصاویر، پویاترباشد، متن ادبی ارزشمندتر می-شود؛ زیرا آن را ملموس و محسوس می نماید. خطبه های امام علی (ع) از نظر مقام ادبی جایگاهی والا دارد. این خطبه ها سرشار از تصاویر ادبی زنده و پویاست که فضایی قابل لمس را برای مخاطبان آفریده است. امام با استفاده ی به جا از تشبی هات حسی، استعارات قوی، رنگ سازگار با فضای وصف شده، اصوات هماهنگ با معنا و ناسازواری، چنان تصاویر زنده ای آفریده که خوانندگانش را شفیته می نماید. این تصاویر دلربا، مفاهیمی مانند دین داری، عدالت، جهاد... را در روح مخاطبان نهادینه می کند.
    کلیدواژگان: نهج البلاغه، تصویر ادبی، حرکت، خیال
  • حسن گودرزی لمراسکی صفحات 153-171
    صلاح عبدالصبور یکی از شاعران تاثیرگذار گرایش رئالیسم اجتماعی، می باشد، گرایشی که در نیمه دوم قرن بیستم، به منظور بازتاب پیامد های ناگوار تحولات سیاسی و اجتماعی در ادبیات معاصر عرب پدیدآمد. وی، واقعیات موجود جامعه را نقد اصلاح گرایانه کرد و چون آن را بی تاثیر یافت به گوشه نشینی پناه برد؛ عزلتی که قرار است در آن، معرفت کسب کند تا با سلاح دانایی به مقابله با واقعیات تلخ جامعه ی خویش بپردازد. این مقاله با روش تحلیل محتوا ضمن تعریف رئالیسم اجتماعی و معرفی عبدالصبور، به عنوان مصلح اجتماعی، نمودهای چشمگیرتر گرایش های رئالیسم اجتماعی وی را بررسی می نماید که عبارتند از:شر، فقر، رنج و خستگی.
    کلیدواژگان: رئالیسم اجتماعی، شر، فقر، رنج، خستگی
  • مسعود فکری صفحات 175-201
    یکی از عوامل مهم پیشرفت در عرصه آموزش، آشنایی با روش ها، منابع و برنامه های آموزشی مرتبط با آن است. بی گمان پژوهشگران، مدرسان و دست اندرکاران امر آموزش زبان، پیوسته نیازمند دستیابی به آخرین تجربه ها در این عرصه و بهره گیری از آن جهت برداشتن گام های بعدی هستند. در کشور ما با وجود تلاش های فراوانی که در عرصه آموزش زبان عربی به صورت فردی و یا سازمان یافته در مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی صورت می گیرد، فقدان سامانه مناسب گردآوری اطلاعات این منابع و معرفی شایسته آن، موجب گردیده که در موارد فراوانی علاقه مندان با دست آوردهای آموزشی و پژوهشی همکاران خود آشنا نشوند و از آنها استفاده نکنند.
    معرفی بسته های آموزشی گام مناسبی در راستای هدف یاد شده است. در این نوشتار در صدد معرفی بسته ای آموزشی در عرصه زبان عربی هستیم که در سالهای اخیر در کانون زبان ایران، به عنوان قدیمی ترین مرکز آموزش زبان در ایران با قدمت بیش از 50 سال، تولید شده و در مراکز مختلف دانشگاهی، حوزوی و آموزش های آزاد مورد بهره برداری قرار گرفته و به «صدی الحیاه» (پژواک زندگی) موسوم گشته است.
|
  • S.F.Mirghaderi, H.Kiyani Pages 1-21
    Recent developments in the field of comparative literature led to the transition from the "Ideal concern the texts and authors to pay attention to read and receive established and these developments was found over a half second in the twentieth century the Germany. and Followers of this theory Invited the people effective Association between the text written by creator and reader recipient, any real understanding of literature stems from the position the reader in his real place, and rehabilitate him, as the consignee and the future of the text.This research illustrate the theory that is receiving an echo and social and literary and Intellectual developments in west Germany during the late sixties, and interested to the reader and his role in the completion of the literary text. And also make a critical examination and analysis of the concepts discussed by the theorists that is: receiving the projection horizon, disappointment the horizon, change the horizon, aesthetic distance, the interaction between text and reader, and the reader implied. And examines the relationship between the theories of comparative literature and receive and make a few models to search According to the Theory of receptionSearch reached, finally, that the most important Receive models which aroused the attention of their Scholar receive are ones which is practiced by critics of the explanatory and interpretive by literary work activities is foreign.
    Keywords: Comparative Literature, the theory of reception, Horizon of expectancy, Hopelessy of the horizon, chang in the horizon
  • Mohmmad Etemadi, S.R. Najafi, A.Iravanizadeh Pages 23-45
    In this study, we generally introduced this singular the recognition of unique character among the various, scientific and octagonal aspects, while we intended to make known one of the pioneers of thought, culture and education during early Islam era. Abo Aswaddoali or zalem Bin Amro Bin Jandal Bin Sofian Bin Kanana -wad one the great personalities in the early Islam era and one of pioneers in invention and of great personality who in the deepen of Islamic Thought in all of its aspects has had the mostactivate role.He was one of the prophets followers who was of a great star in the early period of Islam and in the time of Imam Ali government. Abo Aswas was not only a great poet spinally in commitment poems but also he was a statesman a man of ethics, a man of judgment and a man of war. He is of grammar school by the supervision of Imam Ali, he also was of great role in the grammar and writing of Quran.In this study, we generally introduced this singular the recognition of unique character among the various, scientific and octagonal aspects, while we intended to make known one of the pioneers of thought, culture and education during early Islam era.
    Keywords: Doali – poem – grammer – commitment
  • Fateme Qaderi Pages 47-67
    This article aims at the Islamic poems composed by Mohammad-Al-Eid, the Algerian reformist poet. Just like a call to reformation and revolution against colonists, the issue of religion serves as a feature of contemporary Algerian poetry. The article seeks to introduce a kind of literature that, though vested with laudable traits, has remained uncared-for. Hopefully, it will, thus, regain the prominence it deserves as a part of contemporary Arabic literature. Through a short biographical account, the reader first comes to know Al-Eid as a north-African poet who stands like a pillar to the Algerian reformation movement. Then, reference is made to certain topics in his poetry which denote sublime religious values. Finally, an analysis ends the paper up as how Islam and religious culture has affected the poet and his poems.
    Keywords: Islamic poems, Algerian poetry, Mohammad, Al, Eid
  • Firuz Harirchi, Hamed Sedghi, Aliakbar Molaei Pages 69-93
    The pride in the literature is a kind of boast and praise of self and family that has found in the literature of different nations, and especially Arabic literature for days. Pride, for Arabs as the familiar song was sung in each circle and designed a person or group future, with out that it’s singer known as selfish or proud.Abuferas is the tasteful poet of fourth century in Arabic literature that his and his family feature costly is very distinct in his poems. He was in the prison for the days and this was the new windows for his poem. The poet’s prides axis is different in prison and before it. Before, his family was the center and in prison, himself. However, he praises himself and his race persons with concepts as bravery, bounty, chivalry, and other virtues. The definition and descriptive of this concepts and poet’s motives for his prides are the aims of this research.
    Keywords: Abuferas, pride, individual pride, family pride
  • Sadegh Askari Pages 95-129
    This article provides a critique of the sub-topics and sub-headings in the articles related to Arabic language and literature published in Iranian research journals, and examines the correspondence of these topics and headings with the new scientific and scholarly findings.The results of the study shows that choosing sub-topics and organizing subheadings in research articles rsquires much experience and many skills. So, many of the articles on Arabic language and literature suffer from methodological and qualitative flaws and deficiencies. This is because of neglect or ignorance of authors of the bases and criteria for choosing sub-topics and using proper sub-headings.The most important flaws include lack of necessary sub-topic, absence of sub-headings, absence of introductory information and concluding remarks, repetitive or cliché sub-headings, redundant sub-topic, repetition of the main title as sub-heading, vagu and overly long sub-headings, messy organization, and, finally, mismatch of the sud-headings and the main topic of the article.
    Keywords: Research Articles, sub, Headings, Methodology, Arabic Language, Literature
  • Morteza Ghaemi, Majid Samadi Pages 131-152
    The quality of imagery is one of the best elements of prosperity and beauty of each literary work. Whatever images are more active and more alive, promote the value and status of the text; because it makes it more vitality and charm and poet or writer speech will be more perceptible and tangible. Sermons of Imam Ali that were a big step in the right direction and guidance of people’s thought, in addition to religious value and guidance, from a literary quality point of view has a high place. These sermons filled with dynamic literary images that make a clear and palpable spaces for the audiences and because the mood of people of the era had not much spaces from ignorant behaviors, so these sermons require application of tangible and understandable images to accept easier the words of Imam. Imam Ali with proper use of obvious simile, strong metaphor, colors compatible with description of space, sounds in accordance with meaning, paradox and in general literary and artistic subtle images, in addition to impressive and beautiful sermons, caused to it be more dynamin and understandable. His mainly intuitive metaphors and similes internalize religious concepts, dignity, justice and Jihad in the soul and conscience of audiences. Colors such a yellow, red, black and white which sometimes are implications of metonymy and allusions, are again on the way to more alive of literacy images. Sounds and tones of the words are in accordance with the meaning, and paradoxes, precision and elegance of images, has been presented the words of Imam more value and esteem.
    Keywords: Nahjol, balaghe, literary image, motion, fantasy
  • Hasan Goodarzi Lomraski Pages 153-171
    In secondmid of 20th century, A nea area namely, Socialism Realism (Socialism Realism) was opened in Arab's contemporary literature, that is studied about Social condition, in a realistic viem. One of Ggyption modern poets who was affected on this new idea is Salah-Abdol Saboor, that wa can find it's different dimensions in his thoughts, and therefore he is know as a realist socialist. He trys to in vestigate and analyse real appearences in society and to criticize them for reforming and then, He was disappointment to seclude, but in this eremitic life, he wants to reach a kind of knowledge and cognition by which contrast to bitter realities of his own soviety.In this paper, Addition to describing socialist realism, It is analysed and studied it's main indicators in Abdolsaboor's thoughts and poetical works which were introduced him as a social reformer.
    Keywords: Socialist, Realism, tired, pain, poverty, sedition symbols