فهرست مطالب

نشریه علوم جغرافیایی
پیاپی 7-8 (پاییز و زمستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/08/22
  • تعداد عناوین: 10
|
  • کوروش احترامیان، سهراب محمدنیا قرایی، محمد معتمدی، شادی قرایی، مجید رفیعی، فاطمه زابل عباسی صفحه 9
    نظر به اهمیتی که عوامل اقلیمی در تولیدهای محصولات کشاورزی دارند و هم چنین به علت توانایی های بالقوه استان خراسان شمالی، لذا پهنه بندی اقلیمی کشت گندم دیم در این استان هدف این تحقیق قرار گرفت. برای این منظور از آمار بلندمدت 17 ایستگاه باران سنجی، اقلیم شناسی و سینوپتیک، 5 ایستگاه تبخیر سنجی و 6 ایستگاه سینوپتیک واقع در خارج استان جهت همپوشانی بهتر استفاده شد. پارامترهای مورد استفاده در این پژوهش عبارتنداز: احتمال وقوع بارش سالانه 300 میلیمتر و بیشتر، مقادیر بارش پاییزه، بهاره و خرداد، دمای مناسب جوانه زنی، تنش های دمایی در طول دوره گل دهی و پرشدن دانه، سپس با بهره گیری از شرایط اقلیمی مطلوب گندم دیم، لایه های اطلاعاتی تهیه و کلاسه بندی شده و در نهایت با تلفیق نقشه ها در محیط GIS نقشه ی نهایی که پتانسیل های اقلیمی را برای کشت گندم دیم در استان خراسان شمالی نشان می داد، تهیه گردید. این نقشه نشان داد که عمده مناطق مناسب کشت گندم دیم در شمال استان قرار دارند و مناطق ضعیف در جنوب غربی و جنوب شرقی استان واقع هستند. هم چنین این پژوهش نشان داد که با انطباق لایه های موثر در فرآیند کشت گندم دیم در محیط GIS، امکان شناخت مناطق مستعد کشت برای این گیاه زراعی وجود دارد.
    کلیدواژگان: پهنه بندی، خراسان شمالی، GIS، گندم، پتانسیل اقلیمی
  • حسن احمدی، محمدرضا ثروتی، علی محمد نورمحمدی صفحه 35
    ضمن بررسی عوامل مهم موثر بر فرسایش و رسوب دهی حوزه آبخیز مورد مطالعه با استفاده از مدل های تجربی EPM و MPSIAC، به مقایسه رسوب ویژه برآورد شده در هر روش پرداخته و در نهایت نقشه های رسوب ویژه با هر دو مدل تهیه شد است.
    حوزه آبخیز باغره در شمال شرقی شهرستان تربت حیدریه واقع شده است. مساحت این حوضه به عنوان یکی از زیر حوزه های آبخیز کال سالار35/31 کیلومتر مربع می باشد. برای انجام این پژوهش ابتدا پس از تعیین حدود حوضه و تهیه نقشه های شیب، جهت شیب، زمین شناسی، خاک و پوشش گیاهی، با استقاده از روش ژئومورفولوژی نقشه ژئومورفولوژی حوضه در حد رخساره های ژئومورفولوژی با مطالعه تصویرهای ماهواره ای و بازدیدهای میدانی ترسیم و با تلفیق آن با نقشه های شیب، زمین شناسی و جهت شیب در محیط GIS نقشه واحدهای کاری حوضه تهیه شد. سپس ارزیابی عوامل موثر بر فرسایش و رسوبدهی حوزه آبخیز در هر واحد کاری با استفاده از روش های تجربی MPSIAC و EPM انجام شد.
    مقدار فرسایش ویژه محاسبه شده در کل حوضه بر اساس مدل MPSIAC، 69/167مترمکعب در کیلومتر مربع در سال و بر اساس مدل EPM، 6/153 مترمکعب در کیلومتر مربع در سال برآورد شده است. در نهایت حوضه مورد مطالعه بر اساس مطالعات مدلMPSIAC در کلاس فرسایش کم و بر اساس مدل EPM در دو کلاس کم و متوسط قرار گرفت.
    کلیدواژگان: فرسایش، رسوب دهی، EPM، MPSIAC، حوضه باغره
  • رضا اسماعیلی، محمود خسروی صفحه 53
    هدف از این مقاله تعیین و تحلیل الگوهای سینوپتیکی یخبندان های دیر رس در خراسان رضوی ازدیدگاهی محیطی به گردشی می باشد. جهت تعیین الگوهای یخبندان های فراگیر دیرس بهاره، آمارهای روزانه وقوع دماهای زیر صفر از 15 اسفند تا 15 خرداد ماه هر سال در یک دوره 20 ساله استخراج و به روش تحلیل خوشه ایو با ارتباط اقلیدسی فاصله های خوشه ها به روش وارد((Ward محاسبه شد. با توجه به درجه تشابه ونمودار درختی حاصله، 26 یخبندان فراگیر از 3 ایستگاه برگزیده در 7 الگوی اصلی گروه بندی گردید. از ترکیب اعضای هر خوشه نقشه های آنومالی فشار سطح دریا، درجه حرارت، رطوبت نسبی در سطح های مختلف ارتفاع ژئو پتانسیل از پایگاه داده های NCEP، NCAR، با قدرت تفکیک مکانی 5/2×5/2 درجه تهیه گردید. جهت تعیین منشا بروز یخبندان ها داده های فشار سطح دریا SLP با توجه به ترکیب داده های حاصل از خوشه های در هر الگو، توسط نرم افزار Surfer ترسیم گردید نتایج نشان داد که شدیدترین یخبندان ها زمانی رخ می دهد که پرفشار سیبری با پرفشارهای غربی مهاجر در هم ادغام شوند.در وقوع یخبندان ها در همه الگوها پرفشار سیبری عامل اصلی می باشد که باعث ریزش هوای سرد از شمال شرق کشور و افت رطوبت نسبی و دما و در نهایت بروز یخبندان های وزشی در این منطقه می شود.
    کلیدواژگان: یخبندانهای دیررس، ارتفاع ژئو پتانسیل، پر فشار سیبری، تحلیل خوشه ای، خراسان رضوی
  • مهدی آسیایی صفحه 76
    ایمنی یکی از اساسی ترین مسایلی است که در مباحث مربوط به حمل و نقل اعم از جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی باید مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه در سالهای اخیر کشور ما ایران در صدر لیست سوانح جاده ای و هوایی قرار گرفته که این امر باعث ایجاد خسارت جانی و مالی فراوانی شده است. بدیهی است که با دوراندیشی و اتخاذ تصمیم های صحیح می توان تا حدودی بر این مهم غلبه کرد. بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط نیروی انتظامی کشور تصادفات جاده ای مهمترین عامل معلولیت در ایران محسوب می شود. این در حالی است که ما هر ساله شاهد افزایش 10 درصدی تعداد کشته شدگان و مجروحین در محورهای ارتباطی سطح کشور می باشیم. مقاله حاضر که حاصل انجام طرح مطالعاتی با همین عنوان می باشد در نظر دارد، عوامل موثر در بروز تصادفات رانندگی در محور ارتباطی مشهد- نیشابور را شناسایی و مورد بررسی قرار دهد. در این راستا ابتدا منابع موجود در بروز تصادفات مورد بررسی قرار گرفته و سپس به عوامل گوناگون مانند عوامل انسانی، محیطی، جاده و وسیله نقلیه پرداخته شده که با مطالعات انجام گرفته نقش عوامل انسانی بسیار مهم می باشد. روش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی- تحلیلی است که در کنار آن از پرسشنامه و بررسی میدانی برای تکمیل کار استفاده شده است. یافته ها تحقیق حاکی از آن است که از میان عوامل موثر بر تصادفات عوامل انسانی با 4/53 درصد بیشترین نقش را داشته اند که از این میان سرعت زیاد، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، خواب آلوده بودن رانندگان، سبقت غیر مجاز، نبستن کمربند ایمنی و خستگی ناشی از حرارت بالا در فصل تابستان نسبت به سایر عوامل نقش بیشتری دارند. عوامل طبیعی نیز با 6/23 درصد در مقام دوم و عامل جاده و خودرو در مراتب بعدی قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: جاده، تصادفات، عوامل انسانی، عوامل طبیعی، محور ارتباطی مشهد - نیشابور
  • مریم بیرانوندزاده، کبری سرخ کمال، سید دانا علیزاده، علیرضا شیخ الاسلامی صفحه 100
    دستیابی به رفاه و توسعه هدفی است که تمامی شیوه های برنامه ریزی در جست وجوی آن هستند، تدوین اصول نظام مند توسعه قبل از هر چیز مستلزم شناخت توانایی ها، ظرفیت ها و استعداد های انسانی و طبیعی در هر واحد برنامه ریزی است، از طرف دیگر آگاهی از محدودیت ها، تنگناها و نارسایی های در جهت نیل به توسعه از اهمیت خاصی برخوردار است، در عصر حاضر که شاهد توسعه روز افزون کشورها در جهان هستیم، آگاهی از وضعیت توسعه در کشور، جهت پیشبرد اهداف توسعه در سطح ملی و منطقه ای ضروری به نظر می رسد. پژوهش حاضر با علم به این موضوع، با استفاده از تکنیکهای تاکسونومی، موریس و امتیاز استاندارد به تعیین سطح های توسعه یافتگی استانهای کشور با تاکید بر جایگاه استان خراسان شمالی نموده است، نتایج حاکی از آن است که وضعیت توسعه استانهای کشور نسبت به دهه قبل(1375) بهبود یافته، استان خراسان شمالی در بین 30استان کشور در سرشماری 1385 بر اساس روش موریس و امتیاز استاندارد رتبه 26 و بر اساس روش تاکسونومی رتبه 28را کسب نموده است. محاسبات صورت گرفته بیانگر عدم توسعه یافتگی استان خراسان شمالی می باشد به گونه ای که این استان در رده استانهای محروم کشور قرار دارد.
    کلیدواژگان: توسعه، سطح های توسعه یافتگی، استانهای کشور، خراسان شمالی
  • مهدی جهانی، فاطمه نوعی صفحه 124
    موضوع مهاجرتهای روستایی - شهری همواره مورد توجه اندیشمندان علوم مختلف است.
    با توجه به این که در کشور ما بخش اعظم مهاجر های روستایی صورت گرفته به شهرها، ناشی از کمبود امکانات شغلی و هم چنین پایین بودن سطح درآمد روستاییان می باشد، لازم است تمهیداتی جهت اشتغال زایی و ارتقاء سطح درآمد روستاییان از سوی مسوولان مربوطه انجام پذیرد تا هم زمینه های توسعه روستایی در روستاهای کشور فراهم شود و هم با کاهش مهاجرت به سمت شهرها از مشکلات ناشی از مهاجرت روستاییان به شهرها کاسته شود. لذا این پژوهش تحت عنوان بررسی عوامل موثر بر مهاجرتهای روستایی دهستان طرقبه می باشد.
    محدوده مورد مطالعه، از شهرستان طرقبه وشاندیز واقع در غرب شهرستان مشهد می باشد. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی می باشد و جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به سوالات تحقیق و ارزیابی فرضیات از روش های اسنادی و میدانی استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق روستاهای دهستان طرقبه می باشند که بر اساس روش نمونه گیری طبقه ای، از میان آنها، 3 روستا به عنوان روستاهای نمونه انتخاب شدند.
    نتایج حاصل از مطالعات نشان داده است که عوامل بسیاری در مهاجرتهای روستایی این دهستان نقش دارند که در این میان کسب درآمد بیشتر واشتغال عوامل مهمتری است. لذا با توجه به اهمیت مساله مهاجرتهای روستایی، در پایان این پژوهش راهکارهایی در این رابطه ارایه گردیده است
    کلیدواژگان: توسعه روستایی، درآمد روستایی، مهاجرت های روستایی، دهستان طرقبه
  • حسنعلی فرجی سبکبار، سیروس حسن پور، سید کاظم علوی پناه، سید حسن مطیعی لنگرودی صفحه 142
    سابقه بیش از یک دهه اجرای طرح های پژوهشی پخش سیلاب بر عرصه آبخوان در ایران نشان می دهد، که دشت ها و بیابان های ما دارای پتانسیل بالایی در جهت تامین آب و جلوگیری از خسارات جبران ناپذیر سیل و بیابان زایی دارد. مهمترین و اولین قدم در انجام پروژه طرح پخش سیلاب مکان یابی مناطق مستعد برای پخش آب و نفوذ دادن آن به داخل سفره های زیرزمینی است. از این جهت استفاده از سامانه های اطلاعات مکانی(GIS)، برای تعیین مناطق مستعد پخش سیلاب بدون استفاده سامانه تصمیم گیری چند معیاره و سیستم های تصمیم گیری مقدور نمی باشد. در این تحقیق ابتدا 9 پارامتر موثر شامل: شیب، ارتفاع، کاربری اراضی، ژئومرفولوژی، زمین شناسی، قابلیت انتقال، ضخامت آبرفت،تراکم زهکشی، هدایت الکتریکی در مکان یابی پخش سیلاب در مدل فرآیند سلسله مراتبی(AHP) به صورت زوجی مقایسه شده و وزن عوامل و پارامترها محاسبه گردید. سپس لایه های اطلاعاتی این 9 عامل در محیطGIS با استفاده از نرم افزارهای9.3 Arc GIS تهیه وکلاسه بندی گردید. با در نظرگرفتن وزنهای به دست آمده برای هر عامل و امتیازهای که به خود اختصاص دارند، نقشه نهایی براساس مدل (AHP) به 5 کلاس به طور کامل مناسب، مناسب، متوسط، نامناسب، به طور کامل نامناسب در سطح حوضه تعیین گردید. نتایج حاصل نشان می دهد که مناطق مستعد پخش سیلاب در واحدهای کواترنری PLQb، Qscg، Qgsc، Qb، Mm-1، Qc2 قرارگرفته اند. هم چنین از نظر ژئومرفولوژی و کاربری اراضی به ترتیب دهانه مخروط افکنه ها، دشت سرها و مراتع کم تراکم مکانهای به طور کامل مناسب جهت پخش سیلاب می باشد، مکانهای یافته شده با موقعیت ایستگاه پخش سیلاب کوثر انطباق و هماهنگی دارد. از سوی دیگر شواهد و عرصه های به دست آمده دلیل بر مناسب بودن انتخاب مدل (AHP) برای این پروژه می باشد.
    کلیدواژگان: مکان یابی، پخش سیلاب، فرآیند سلسله مراتبی (AHP)، سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS)، حوضه آبخیز گربایگان دشت فسا شیراز
  • جبرائیل قربانیان، پرویز تیموری، مازیار شمسایی صفحه 170
    آب کارون با فرسایش جانبی باعث رشد مئاندر و ازبین بردن زمینهای کشاورزی شده است. حساسیت سازندهای آغاجاری و گچساران به فرسایش نیز باعث نامطلوب شدن کیفیت آب این رود گشته است. از عوامل موثر درفرسایش کناری می توان به سرعت زیاد آب، ترو خشک شدن متفاوت خاک دیواره های بسترکارون، حمل رسوبات و بجاگذاری آن در بستر بصورت جزیره و انحراف آب به کناره ها، اشاره کرد. هدف ازاین مطالعه، شناخت زمینهای حساس به فرسایش و چگونگی کنترل آنها می باشد. دراین بررسی، ازتصاویر ماهواره ای اهواز در محیط Arc GIS برای تهیه نقشه فرسایش بسترکارون و محدوده آن، استفاده شده و از طریق پژوهش میدانی، نقاط فرسایش و انباشت رسوب حاشیه کارون، بررسی گردیده است. نتیجه ای که حاصل شد این بود که فرسایش جانبی در تعریض رودخانه کارون و تشکیل جزایر نقش مهمی داشته و عامل اصلی رشد مئاندر است که با تلفیق روش های بیولوژیکی و ساختمانی می توانیم از کاهش پتانسیل های زمینهای حاشیه کارون بکاهیم.
    کلیدواژگان: گالی، گابیون، آبشکن یا اپی، ریپ رپ، مارن، دایک
  • هادی قنبرزاده، محمدرضا غلامرضایی صفحه 187
    فرسایش باعث تبدیل اراضی حاصل خیز کشاورزی به زمین های لم یزرع، کاهش کیفیت آب، انسداد مجاری آبیاری، پرشدن مخازن سدها، تخریب پوشش گیاهی و بروز سیلاب های خطرناک می شود. این پژوهش با هدف برآورد فرسایش و رسوب با استفاده از مدل EPM در حوضه ی آبریز اره کمر انجام گرفته است. این حوضه با مساحت 27/54 هکتار در استان خراسان رضوی و جنوب شهرستان فریمان واقع شده است که یکی از حوضه های مستعد وقوع سیلاب می باشد. حداکثر ارتفاع حوضه 2628 متر و حداقل آن 1640 متر می باشد. برای دستیابی به متغیرهای مدل مورد بررسی از لایه های توپوگرافی، شیب، زمین شناسی، پوشش گیاهی، کاربری اراضی و خاکشناسی استفاده گردید. تمام فاکتورها و نقشه های مورد نیاز در این تحقیق با استفاده از توانایی های GIS (در محیط ArcGIS) تهیه گردید. به طوری که داده های اصلی همراه با سایر متغیرهای تاثیرگذار با کاربرد مدل EPM مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان می دهند که میزان فرسایش سالانه حوضه 64/32703 مترمکعب در سال است. هم چنین میزان رسوب تولیدی حوضه بر اساس برآورد مدل، حدود 27/20275 مترمکعب در سال به دست آمد. کلاس فرسایش مدل مورد استفاده در گروه شدید و متوسط قرار گرفته است، بنابراین جهت کنترل سیل و رسوب حوضه، اجرای سیاست های کنترل کننده فرسایش و رسوب در حوضه اجتناب ناپذیر است.
    کلیدواژگان: فرسایش، رسوب زایی، حوضه اره کمر، مدل EPM، سیستم اطلاعات جغرافیایی
  • سهراب محمدنیا قرایی، سید محمد عسکریزاده صفحه 207
    جمعیت مسلمانان جهان در سال 2009 برابر با 57/1 میلیارد نفر است که حدود 2/23 درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند. اندونزی، پاکستان و هند به ترتیب مقام اول تا سوم جهان را از نظر تعداد مسلمان به خود اختصاص داده اند و کشور اسلامی ما ایران از این نظر در مقام هفتم جهان قرار دارد. کشورهای اسلامی با مساحت حدود 30 میلیون کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر تقریبا 25 درصد کشورهای جهان را شامل می شوند. اکثر این کشورها از نظر منابع طبیعی و ثروتی غنی است، اما به لحاظ کمبود تجهیزات لازم و فقدان فن آوری های نوین و هم چنین نیروی انسانی ماهر کمتر قادر به شناسایی و بهره برداری از منابع طبیعی خود و تبدیل آنها به فرآوری های برتر می باشند.
    از نقطه نظر موقعیت جغرافیایی این کشورها در مناطقی واقع شده اند که با انوع خطرهای محیطی مواجه هستند و به طور کلی حوادثی از قبیل خشکسالی، سیل و طوفان از پدیده های جوی و اقلیمی غالب هستند که دارای بیشترین فراوانی خسارات جانی و مالی می باشند. با توجه به موارد فوق و با بهره گیری از تعالیم عالیه اسلام که دین مشترک میان این کشورهاست و همواره مسلمانان را به وحدت و همکاری با یکدیگر به خصوص در هنگام بروز مصائب و حوادث طبیعی ناگوار فراخوانده است، لزوم یکپارچگی و همکاری و کمکهای بیشتری در بین این کشورها احساس می شود که این امر می تواند به دو طریق صورت پذیرد، یکی فعالیتهایی که در جهت کاهش ریسک است و به طور عمده حالت پیشگیرانه (مدیریت ریسک) دارد از قبیل فعالیتهایی که در جهت افزایش آگاهی عمومی و بهبود برنامه ریزی های شهری و روستایی صورت می گیرد و دوم اقدام های که پس از وقوع حادثه انجام می شود که به طور عموم جنبه امداد و خدمات رسانی دارند (مدیریت بحران)، که این امور می تواند از طریق تشکیل سازمان بین المللی همکاری های زیست محیطی و مقابله با حوادث طبیعی کشورهای اسلامی که در زمینه های مربوطه می تواند در میان کشورهای اسلامی فعالیت نماید به انجام رسد.
    کلیدواژگان: خطرهای محیطی، کشورهای اسلامی، همکاری
|
  • K.Ehterramian S.M.Gharaei M.Mottamedi Sh.Gharaei M.Rafie F.Zaboul Abassi Page 9
    Climatic factors have important roles in agricultural production and North Khorasan Province has Potential for dry farming, so this article is about climatic zoning suitable for dry farming of wheat in this area. For this purpose long-term statistical data of 17 rain gauge (pluviometer) climatology and synoptic stations, 5 evapo-transpiration stations, and 6 synoptic stations out of the Province are used for more over lapping. The parameters that are used in this study are as follow: The probability of precipitation annual 300 millimeters and more, autumn and spring precipitation, suitable temperature for sprout, temperatural tension during blossom. Then using suitable climatic conditions for wheat, data layers supplied and classified and by overlaying of maps in GIS, final layout map supplied that shows potential climatic zoning for dry farming of wheat in North Khorasan Province. This map shows that the main suitable regions for dry farming of wheat are located in north part of the Province and unsuitable regions are located in southwest and southeast. This research shows that using GIS it is possible to recognize suitable zones of dry farming of wheat too.
  • H. Ahmady , M.R.Servati, A.M.Noormohamady Page 35
    This paper is about important determinants affect erosion and sediment in Baghareh chatchment basin using empirical models such (EPM) and (MPSIAC) that mean (erosion Potential Method) and (Pacific South-west Inter-Agency-Committee) respectively. The amount of sediment estimated in each method comparatively and special sediment maps in two methods have drawn. Baghareh watershed is located in northwest of Torbate-Heydarieh. The area of this basin as a sub-basin of Kal-e-Salar is 31.35 square kilometers.In this research after limiting basin frontiers and supply steepness maps, steep direction, geology soil and vegetation, using geomorphological method geomorphologic map of basin in high scale has been drawn and by study of satellite images and field survey and combination of them with steepness map geological map and steep direction in GIS, units of the basin produced. Then determinants of erosion and sediment in this basin have been evaluated using empirical methods (EPM) and (MPSIAC). The amount of special erosion in total basin based on MPSIAC model is 167.69 in square kilometer annually and based on EPM model is 153.6 in annually. Finally this basin based on MPSIAC model is low class and based on EPM model located in low and middle classes.
  • R.Esmaaili, M.Khosravi Page 53
    The aim of this paper is determining and analyzing Synoptic Patterns of late Frost in Razavi Province located in northeast of the country for better cultivation from environmental point of view. In order to determine widespread late Frost patterns, daily statistical data about temperatures under zero from Esfand (March) until Khordad (June) for every year in 20 years period have been gathered and using cluster analysis and by Euclid relation computed the cluster distances using Ward method. Based on similarity ratio and dendritic in 3 selected stations in 7 main patterns have been grouped. By combination of every cluster elements, the anomaly maps, sea level pressure, temperature relative humidity in different elevation, geopotantial from data bases NCEP, NCAR with locational resolution degrees supplied. In order to deremine frost origins, the pressure data at sea level SLP, take into consideration of obtained data from clusters in each pattern using Surfer software have been drawn. The Results show that most intensive frost occure when Sybrian high-pressure combine western high-pressures. The Sybrian HP is the main determinant in all of patterns for freezing phenomenon.
  • M.Asiaee Page 76
    Based on the last published statistics by national police center, road collisions are the most important determinants for handicap in Iran. There is 10 percent growth in killed and wounded persons in transportion routes of the country annually. This paper that is result of research plan under this same title considers studying and recognition of the most important determinants of road collisions in Mashhad-Neyshaboor route. For this purpose, data gathered and focused on different factors such as human environment, road and kind of vehicles Methodology of this paper is descriptive-analytic and for data gathering field method such as questionnaires and interviews are applied. The results show that human factors with 53.4 percent have the most important role and among them following factors are more important: overspeed, non observance of traffic rules, sleepy drivers, precedence, lack of safety belt and fatigue resulted high temperature during summer season. Physical determinants with 23.6 percent are in second place and road and vehicle arranged in other places.
  • M.Biranvand Zadeh Page 100
    Welfare and development are the main aims of all planning systems. Before compilation of systematic principles of development, it is necessary to know about potentials, physical and human ones. On the other hand, it is important to know about limits, difficulties and deficiencies. We witness the increasing development in countries in present era and it is necessary to know development status in national and regional scales. This paper has determined development ratio in Provinces of the country emphasizing North Khorasan using Taxonomy, Mooris and Standard scors models. The results show development status of Provinces of the country has been promoted in last decade and North Khorasan obtained rank 26 among 30 Provinces based Mooris and standard scores models and its rank has been 28 based on Taxonomy method. So this Province is under developed and deprived.
  • M.Jahani, F.Noee Page 124
    The subject of rural-urban migration has been always noticed by different scientists. Since there is low income and unemployment in rural areas of the country, So many rural emigrants go to cities and urban settlements for job and better quality of life. Hence it is necessary that authorities make jobs and employment chances for upgrading of rural income and more development in these areas. This policy causes better life for rural settlements and prevents immigration to urban settlements and many difficulties and problems in cities will have been solved. In this paper rural emigration in Torghabeh rural district located in west of Mashhad metropolis is studied. The methodology of this research is descriptive-Analytic and data gathering is based documentary method and field work. Statistical society is villages located in Torghabeh rural district that based on classified sampling method three villages are selected. The results show there are many determinants but income obtaining and employment are more important among them. Some proposals are presented in the end.
  • H.Faraje Sabokbar, S.Hassanpoor, S.H.Motiee Page 142
    Based on more than one decade researching projects about flood dispersion on lands over water tables of Iran this result is achieved that our plains and deserts have high potential for water supply and damage prevention arising flood and desertification. The most important and first pace in flood dispersion project is localization of suitable sites for water dispersion and penetration to under ground water table. Localization suitable sites for flood dispersion using GIS, only, is not possible but using GIS and AHP (and MCDM) we can do it. In this research nine parameters include steep, height, land use, geomorphology, geology conductivity, alluvial thickness, drainage density EC (electric conductivity) are used for localization of suitable sites for flood dispersion using AHP and then data layers of these nine factors produced and classified in Arc GIS 9.3. By weightening of each factor and their scores, the final map produced that shows 5 class include completely suitable, suitable, moderate, unsuitable and completely unsuitable. The results show that suitable sites are located in quaternary units (PLQb, Qc2, Qb, Qgsc, Qscg) and from geomorphological point of view and land use, the suitable sites are alluvial fans and glacis and low density pastures respectively. The site of kowsar flood dispersion station has these characteristics.
  • J.Qorbanian, P.Timoory, M.Shamsaie Islamic Azad University, Olom-Tehran Branch Page 170
    Karoon River as the most important river in Iran caused annihilation and degradation of agricultural fields by meandering and side erosion. The vulnerability of Aghajari and Gachsaran formations encounter erosion causes decreasing water quality in this river. Some of important determinants are as follow: water hight speed, wetting and drying of river side soils, sediment transport and accumulation of them in the river bed as islands and deviation of water toward shores. The main aim of this paper is recognition of vulnerable lands encounter erosion and how we can control it. In this research satellite images of Ahwaz in Arc GIS were used for map of erosion in Karoon bed and its periphery. By field surveying erosion points and sediment areas were studied. The results show that side erosion has an important role in Karoon river widening and island making and the main determinant is meander. So we can mitigate the risk by combination of biologic and strurtural methods.
  • H.Ghanbarzadeh, M.Reza Gholamrezaee Page 187
    The Erosion causes fertile lands change to barren grounds and decrease water quality and obstruction of irrigation canals, infill of dam reservoir, vegetation decay and dangerous flood. This research is about erosion and sediment estimation in catchment basin of Arreh Kamar of Fariman using EPM model. This basin with 54.27 ha area is located in Razavi Khorasan Province and south of Fariman township. This basin is threatened by flood. Maximum elevation in this basin is 2628 meters. height and minimum height is 1640 meters. Topographic steep,geological,vegetation, land use and Pedology layers are used for obtaining of variables of model. All of needed factors and maps in this research supplied using Arc GIS. Then the main data and determinants have been analyzed using EPM model. The results show that annual erosion is equal 32703.64 and the amount of annual sediment based on model estimation is 20275.27. The erosion class of applied model locates in high and middle class. So control Policy for erosion and sediment monitoring is inevitable in this basin.
  • S. Mohammadnia Gharaee, S.M. Askarizade Page 207
    Moslem population of the world is 1.5 billion people (2011) that is almost 23 percent of the total world population. Indonesia, Pakistan and India are most populous Islamic countries respectivery and Iran has seventh rank. Islamic countries with 30 million area and more than 1.5 billion people include 25 percent of the world countries. Most of these countries are rich in natural resources and wealth amounts but they can not recognize natural resources potentials and exploitation them because of lack of equipments and high technology. From geographical point of view these countries are located in regions that are confronted with natural disasters. On the whole events such as drought, flood, storm are prevailing climatic phenomena that cause many damages. Based on Islamic instructions it is necessary all of Moslems co-operate against natural disasters and help the victims. Integration and unity between moslems can be achieved in two ways, first one is about risk management that discovers prevention methods such as upgrading public awareness and rural-urban planning and second, measures that are necessary after disaster occurrence that is aid and rescue and services (crisis management) that needs international co-operation between moslem countries, by stablishing special organization.