فهرست مطالب

فصلنامه فقه و تاریخ تمدن
سال سوم شماره 12 (تابستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حسین احمری صفحه 9
    اسلام دارای مکتب اقتصادی است نه علم اقتصادی. در اسلام فعالیت های اقتصادی کنترل شده و دارای محدودیت های درونی مثل ایمان و اخلاق و محدودیت های برونی مثل قوانین دولتی و شرعی است.
    مواردی از فعالیت های اقتصادی که موجب تقویت ظلم و مانع تحقق ارزش های اسلام و عدالت اجتماعی می شده در شرع مقدس اسلام حرام گردید که از جمله ی آنهاست فروش سلاح به دشمنان دین، کافر باشد یا مسلمان اجاره دادن مسکن یا وسیله ی نقلیه و... جهت استفاده ی حرام از آن چاپ و نشر و حفظ و تدریس و تعلیم کتب ضلال، کلاهبرداری و خیانت در معامله احتکار کالا، که در نتیجه حاکم اسلامی حق دارد محتکر را اجبار بر فروش کالای خود نماید ودر صورت اجحاف کالای او را نرخ گذاری کند.
    حرمت احتکار اختصاص به موارد خاصی ندارد بلکه شامل تمام نیازمندی های مردم می گردد.
    کلیدواژگان: اقتصاد، سلاح، اجاره، ضلال، احتکار
  • عباسعلی تفضلی صفحه 29
    پیامبر اسلام(ص) به دستور خداوند حدود هفده ماه، به جانب مسجدالاقصی نماز گزارد؛ اما به دنبال شماتت و سرزنش یهودیان بر پیامبر که قبله ی تو همان قبله ی ما است و سمت و سوی جدیدی جهت نیایش نداری، خداوند با نزول آیه ای بر پیامبرش، دستور داد که مسجدالاحرام و کعبه را قبله ی خود قرار دهد و با مسلمانان به نیایش و نماز پردازد. مسجدالاقصی اولین قبله ی مسلمانان، پیشینه ای بس دراز دارد که به زمان حضرت داوود و حضرت سلیمان(ع) می رسد؛ البته در این جا منظور از مسجدالاقصی، ساختمان و جایگاه محدودی نبوده، بلکه منطقه ی نسبتا وسیعی را شامل می شده که از نظر پیروان سه دین بزرگ دنیا، یهودی و مسیحی و اسلام، از جنبه های خاصی، مقدس و قابل احترام است. به گفته ی مورخان در صدر اسلام در آن محل، مسجدی برپا گردیده که نزدیک به قبه الصخره است.
    مسجدالحرام یا قبله ی حقیقی و خاص مسلمانان به جهت دربرداشتن خانه ی کعبه که به دستور خداوند و به دست حضرت ابراهیم و اسماعیل (علیهم السلام) ساخته شده بود، نزد خداوند و همه ی جهانیان، دارای احترام و شان خاصی است؛ به ویژه که در زادگاه و محل بعثت پیامبر اسلام واقع و دارای پیشینه ای بس طولانی است. این مسجد، در دوران مختلف اسلامی تغییراتی یافته و اضافاتی داشته است.
    کلیدواژگان: مسجدالاقصی، مسجد الحرام، قبلتین، معماری مساجد
  • شهربانو دلبری صفحه 47
    از جمله زنان تاریخ صدر اسلام، بانویی به نام ام ایمن می باشد. وی پرستار پیامبر(ص) بود و از ابتدای زندگی پیامبر(ص) تا پایان حیات ایشان در جوار آن حضرت می زیست. حضور فعال او در صحنه های متعدد نظامی چون احد و نقش وی در رابطه با شهادت فدک از جمله مواردی است که ایجاب می کند تا نگرش دقیق تری درباره ی زندگی او داشته باشیم. در این مقاله سعی بر آن بوده تا به برخی از این سوالات پاسخ داده شود: درباره ی سن و سال ام ایمن؟ ارتباط او با پیامبر(ص)؟ نقش او در شهادت فدک به نفع حضرت زهرا(س)؟ روابطه او در موقعیت یک فرد موجه با ابوبکر، عمر و علی(ع)؟ و در نهایت روشن ساختن برخی از ابهامات در این موارد.
    کلیدواژگان: اسلام، تاریخ، پیامبر(ص)، ام ایمن، حضرت زهرا(س)، فدک
  • علی ذال حسینی صفحه 63
    در این تحقیق پس از بررسی جایگاه علم مناظر(نورشناسی)، در دوران گذشته و حال، سیر این علم در دو دوره مورد بررسی قرار می گیرد.
    دوره ی قبل از اسلام یا دوره تمدن های اولیه به خصوص فرهنگ یونان و بررسی نظریات نورشناسی و مشاهیر این عمل در مکاتب یونان و اسکندریه.
    دوره ی پس از اسلام یا دوران انتقال علم مناظر همراه با سایر علوم از طریق نهضت ترجمه و تاثیر و رشد آن در جهان اسلام و ایجاد انقلاب در این علم توسط دانشمند مسلمان ابن هیثم که اهمیت نظریاتش در نقل قول های پیوسته دانشمندان اروپای قرون وسطی مشاهده می شود.
    کلیدواژگان: ابن هیثم، المناظر، نظریه ی ذره ای نور، مساله ی الهازن، نظریه ی عمومی نورشناسی
  • فریبا سعادتی فر صفحه 83
    عصر غزالی (اواخر سده ی پنجم و اوایل سده ی ششم)، عصر پیروزی کلام و علوم نقلی بر فلسفه و علوم عقلی و عصر پیروزی اشاعره وسنت گرایان بر معتزله و خردگرایان بود.
    غزالی که خود یکی از بزرگترین دانشمندان مذهبی اسلام بود، فلسفه و منطق را به خوبی فراگرفته بود تا از آن در رد آن استفاده کند. وی با فلسفه و علوم ریاضی در کتاب های مهم خود مانند «المنقذ من الضلال» و «مقاصد الفلاسفه» و «تهامت الفلاسفه» مبارزه و مخالفت شدید کرد که در این مقاله این سه کتاب به طور مختصر معرفی گردیده و نیز سعی شده است نتیجه ی غلبه ی افکار غزالی بیان گردد.
    کلیدواژگان: غزالی، فلسفه، علوم عقلی، الهیات، اشاعره
  • محمد شایگان مهر صفحه 97
    واژه و واژگان پژوهی در قرآن کریم، تاریخی به اندازه ی قدمت و تاریخ جمع و تدوین و تفسیر این آخرین وحی نامه الهی و آسمانی دارد و اصولا فهم و سپس ترجمه، تفسیر و تاویل قرآن مجید سخت بدان وابسته و نیازمند است. قدما واژه پژوهی قرآن کریم را جزو علوم قرآنی آورده اند.
    مقاله ی حاضر حاوی نکاتی است درباب معانی واژه ی قرآنی «کوثر» و جایگاه آن در کلیت سیر نظام معرفت و زبان شناسی و قرآن و شامل دو قسم عمده معناشناسی تاریخی و معناشناسی توصیفی این واژه می باشد.
    کلیدواژگان: قرآن، کوثر، معناشناسی
  • علیرضا صابریان صفحه 115
    در عصر حاضر، نظام سیاسی مردم سالار با مشارکت سیاسی مردم شکل می گیرد، وجود حکومت برای جوامع بشری، ضرورتی است که عقل به آن حکم می کند.
    یکی از خصوصیات مکتب سیاسی اسلام نسبت به سایر مکاتب، فراهم آوردن زمینه ی مشارکت همه ی قشرهای مردمی در تمام مراحل تصمیم گیری و سرنوشت ساز است. چرا که احکام اسلامی تا روز قیامت باقی و لازم الاجرا است و اجرای احکام الهی جز از رهگذر برپایی حکومت اسلامی، امکان پذیر نیست.
    مشارکت سیاسی که به موجب آن شخص، اراده ی خود را جهت مشارکت در حاکمیت جامعه به کار می برد، حق هر شهروند است و از طرفی دیگر تکلیف شرعی هر مسلمان است که برای برپایی حکومت دینی و نظارت مستمر بر اعمال حاکمان وارد این مشارکت شود در صورت عدم مشارکت سیاسی، جامعه دچار هرچ و مرج شده و امکان اجرای احکام شریعت از بین خواهد رفت.
    کلیدواژگان: مشارکت، سیاست، حق، تکلیف، مشروعیت، مقبولیت، دموکراسی، مردم سالاری
  • محسن معتمدی صفحه 143
    ابومخنف یکی از نخستین کسانی است که به نگارش حوادث کربلا پرداخته و کتاب او به نام مقتل الحسین ابومخنف معروف است. او خود اهل کوفه بود و با کسانی که حوادث کربلا را دیده و یا از پدران و بزرگان خود شنیده بودند، در ارتباط بود، بدین جهت کتاب وی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
    از کتاب مقتل الحسین ابومخنف هم اکنون نسخه های خطی و چاپی متعددی به جای مانده است که به دو دلیل نمی توان آنها را به وی نسبت داد، یکی به دلیل تناقضات موجود در این نسخه ها و دیگری به علت اختلافات میان این نسخه ها با آثار تاریخ نویسانی که از این کتاب استفاده کرده اند.
    تردید در صحت انتساب این اثر به ابومخنف باعث شد تا نویسندگان معاصر به جمع آوری این کتاب از میان کتاب های تاریخ نویسان پیشین بپردازند و آن را به عنوان صحیح ترین مقتل در اختیار خوانندگان قرار دهند.
    کلیدواژگان: ابومخنف، مذهب، راویان، مقتل الحسین(ع)
|
  • H.Ahmari Page 9
    Islam is the school of economy, not of economics. In Islam the economic activities are under control and have certain internal limitations, such as faith and morality, as well as some external restrictions, such as governmental and legal values and laws.Some economic activities inducing the reinforcement of injustice and oppression and preventing the fulfillment of the values in Islam and the social justice have been forbidden in the sacred creed of Islam including: selling weapons to the enemies of religion, whether by an atheist or by a Muslim; renting or leasing a house or an appartment or a vehicle… for using in a forbidden way or purpose; printing or publishing, preserving, and instruction distorting books, swindling, fraudery, or cheating in transactions; hoarding certain articles, as a result of which the legal governor has the right to force the hoarder to sell his goods and in some cases make him sell his things based on certain price. The prohibition of hoarding and storing things has no specific cases, but it covers all essentials and sustenances of the public.
  • A.A. Tafazzoli Page 29
    The prophet of Islam (pbuh) used to establish prayers towards the Mosque of al-Aqsa, under the God's commandment for 17 years, but due to the reprimands and blames of jews as saying that his kebla and theirs were the same, and that he had no kebla other than theirs to establish prayers, God, through the revelation upon His Apostle, commanded him to stand facing the sacred Mosque and Kaba as his kebla when establishing prayers.The Mosque of al-Aqsa, the first kebla of Muslims, has a very long background dated back to David and Soleiman's Eras. Of course, by the Mosque of al-Aqsa we do not mean a limited area but a vast place, which according to the views of the three great religion's followers, i.e., Jews, Christians, and Muslims, is sacred and respectfulin certain aspects.According to historians at the Advent of Islam a musque was built in that area, situated near the Dome of the Rock.The sacred Mosque or the real and special kebla of Muslims, due to the house of kaba, which was built by Ibrahim and Ismaeil (a.s) under the God's commandments, was specially respected and dignified before God and the whole creation, in particular, because it was located at the birthplace and appointment site of the Holy Prophet of Islam and due to its very long history. This mosque has undergone many changes during different Islamic periods and has received additional parts and areas.
  • Sh. Delbari Page 47
    One of the famous women at the Advent of Islam was a lady called Umme Iman (Mother of security). She was the nurse of the Prophet (pbuh) throughout his life- time. Her active presence in various military scenes including Uhud, and her function in terms of the eyewitness of Fadak is one of the cases that calls for a careful observation on her life.This paper seeks to answer some of the questions such as: about her age? on her relationship with the prophet (pbuh), her function as an eyewitness of Fadack in favor of Holy Zahra (a.s), and her relationships with, Umar, Abubakr and Ali, and finally, to elucidate some of the ambiguities concerning these cases.
  • A. Zal Hussaini Page 63
    This paper is an attempt to study the status of light science both in the past and present times:The Pre- Islamic period or the early civilizations epochs, especially that of Greece, as well as the investigation on the light theories and its celebrities in Greek and Alexanderian schools.Post- Islamic era or the transitional light science periods along with other disciplines by means of the translation movement and its effect and growth in the world of Islam and the development of revolution in this area of knowledge by the Muslim scientist, Ibne Maytham, whose significant views and theories. are seen in the constant quotations in Medival Europe.
  • F. Saadati Far Page 83
    The Era of Qazali (during the late 5th c. and early 6th c) was the time of victory in theology and narrative disciplines as well as the predomination of the Ishaera and the Ancients (Qudama) against the Moatazeleh and the khoredists.As Qazali himself was one of the most eminent Islamic scientists, he had mastered philosophy and logic well in order that he could reject the above disciplines. He challenged seriously philosophy and mathematical disciplines in his important books such as: Al- Munqez-o- Men- al- zalal, Maqased – al- Falasepheh (Destinations of philosophers), and Tuhafat- al- Falasepheh (Gifts of the philosophers).Thus, this paper is an attempt to introduce these three books briefly while proving the fact that Qazali's thoughts and outlooks dominated his contemporary disciplines.
  • M. Shayegan Mehr Page 97
    The term and etymology in the glorious Quran is as old as the compilation and edition as well as the interpretation of this last divine and celesstial revelation. Therefore, the understanding, translating and the interpretation of the Holy Quran really depends upon it. The ancients and traditionalists considered the etymology of the glorious Quaan as part of the Quranic and Divine sciences.The present article includes some points in terms of the Quranic terminology of Kawthar and its status in the totality of the survey of Gnostic knowledge and linguistics as well as the Quran itself. The term kawthar can be classified into two types: histororical and descriptive terminology.
  • A.R. Saberian Page 115
    At present time, the political system of democracy is shaped by the public political cooperation. Wisdom dictatates the necessity of the existence of governments for communities.One of the characteristics of a political school of Islam in relation with other schools is to provide a background for the participation of different classes of people in all aspects of important decision- making and policy- making. For the Islamic injunctions and principles survive till Resurrection and are valid to be followed and carried out. So the exerting of the Islamic principles is not possible but through the Islamic government based upon the Islamic laws.The political cooperation which enables man to apply his own determination to participate in the community management is every individual's right, on the other hand, it is a legal duty for every Muslim individual to enter this cooperation to be watchful over the attitudes and behaviors of rulers, so that they should execute the divine laws properly and perfectly. But if Muslim individuals are careless of their Islamic duties concerning their watchfulness over their society, they might cause chaos and disorder to occur.As a result, the chaotic society prevents the governors to exert the divine laws properly and efficiently.
  • M.Mutamedi Page 143
    Abu Mekhnaf is one of the earliest men who proceeded to write on karbala Events. He wrote a book entitled'' the Murder place of Al-Hussain''. He was from kufa and had some relations with those who had either observed the events them selves or heard them from their own fathers and from their elders.Thus, this book benefited from a great significance and reputation. Several copies have remained from'' the execution place of Al-Hussain'' in manuscript or in print, but they cannot be attributed to him due to some differences among these copies and other historian's works that have made use of thise books.Hesitation on the validity of the attribution of this work to Aby Mekhnaf provoked the contemporary historians to select the collection of this book from among the former historian's books, They proceeded to put this collection in access of the readers as the truest murder version and narration.