فهرست مطالب

فصلنامه فقه و تاریخ تمدن
سال دوم شماره 7 (بهار و تابستان 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/06/06
  • تعداد عناوین: 9
|
  • حسین احمری صفحه 9
    بلوغ در لغت به معنای رسیدن و رشد به معنای توان قیام به خیر و صلاح خود تعریف شده است.
    نشانه های بلوغ در پسران که مورد اتفاق فقها سه مورد است که عبارتند از:1- خروج منی، چه در خواب و چه در بیداری.
    2- روییدن موی خشن در زهار3- اتمام سن 15 سالولی نشانه های بلوغ در دختران 5 مورد است:1- خروج منی، چه در خواب و چه در بیداری2- روییدن موی خشن در زهار3- اتمام سن 9 سال4- حیض شدن5- آبستن شدنبلوغ امری طبیعی است، که در زمان خاص به حسب شرایط و مقتضیات محقق می شود و هرگاه حاصل شد، فرد مکلف به وظایف شرعی می گردد. تحقق این شرایط در اشخاص نسبت به احوال، جنسیت، مناطق، اصناف و نوع زندگی فرق می کند. رشید کسی است که قدرت تدبیر امور خود را داشته باشد به گونه ای که اموالش را ضایع نگرداند، در غیر این صورت ممنوع التصرف در اموال خود می باشد چه به خاطر کودکی باشد یا عروض سفاهت. این مقاله قایل به وجود تفاوت هایی میان بلوغ و رشد است که از جمله ی آن ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود.
    الف: بلوغ با یکی از نشانه های مذکور حاصل می شود ولی رشد ممکن است همراه با آن نشانه ها حاصل شود و ممکن است بعد از آنها تحقق پیداکند.
    ب: با تحقق بلوغ، تکالیف شرعی متوجه افراد می شود ولی تا رشد تحقق پیدا نکند اموال او در اختیارش قرار نمی گیرد و نسبت به امور خود محجور است.
    کلیدواژگان: بلوغ، رشد، احتلام، زهار
  • صدیقه اشرف صفحه 33
    یکی از قواعد مهم در باب حقوق جزای اسلامی قاعده فقهی «جب» است که در رابطه با کافر و اعمال گذشته او صحبت می کند. براساس این قاعده کفار پس از تشرف به دین مبین اسلام مورد امتنان الهی قرار گرفته و اعمال ناروای قبل از پذیرش اسلام آنان مورد اغماض قرار گرفته و مجازات تخلفات در حال کفر از آنها ساقط می گردد و جای نگرانی برای خطاهای گذشته آنان نخواهد بود اما سوال این است که آیا این قاعده همه اعمال قبل از مسلمان شدن کفار را بی اثر نموده اعم از حق الله و حق الناس یا مواردی از تحت این قاعده تخصیصا یا تخصصا خارج می گردد؟
    و آیا قرار دادهای زمان کفر آنان به طور کلی بی اثر می شود یا استثنا هم دارد؟ مقاله حاضر سعی دارد تا جایگاه این قاعده را تبیین نموده موارد شمول و عدم شمول آن را مشخص نموده، به مستندات و دلایل آن می پردازد.
    کلیدواژگان: جب، قاعده فقهی، کافر، مسلمان، مجازات، رحمت و رافت
  • منصور امیرزاده جیرکلی صفحه 47
    بررسی جایگاه فلسفه در فقه و اصول، و لزوم یا عدم لزوم دانستن دانش فلسفه برای استنباط احکام فقهی و حقوقی، هدف اصلی نگارش این مقاله است.
    اگرچه در طول تاریخ علوم اسلامی، برخی از فقها و اصولیین به تدریس و تحقیق درباره ی فلسفه پرداخته و گاهی اوقات مباحث فلسفی را در لابلای مسایل فقهی و اصولی مطرح نموده اند، اما به طور کلی دیدگاه فقها، اصولیین و متکلمین اسلامی نسبت به فلسفه و فلاسفه، مطلوب نبوده است.
    بنا به نوشته ی شهید صدر، از زمان ملاصدرای شیرازی، مسایل فلسفی وارد علم اصول شد. در دوره های بعد، فقهایی مانند صاحب قوانین، صاحب فصول، شیخ انصاری و بویژه صاحب کفایه محقق خراسانی و شاگردش آیت الله کمپانی در ورود مسایل فلسفی (از قبیل طلب و اراده، دور، اکوان اربعه و...) به فقه و اصول، نقش بسزایی داشتند.
    با توجه به اعتباری بودن مسایل فقهی، پایبندی به اصول حاکم در فلسفه در مسایل فقهی و اصولی موجه نبوده و به دلیل عدم ارتباط مباحث فلسفی با استنباط احکام، حذف یا لااقل تلخیص آنها از فقه و اصول، ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: فسلفه، فقه، اصول فقه، طلب و اراده، دور، اکوان اربعه، اعتباریات فقهی
  • حسین رضا خلجی صفحه 67
    از جمله راه های نوین تنظیم خانواده، روش های وازکتومی و توبکتومی است؛ که در رابطه با حکم فقهی آنها اظهارنظرهای مختلف شده است.
    در این مقاله، تمسک به اصل اباحه به عنوان مجوز فقهی این عمل مورد بررسی قرار گرفته است. سپس ادله ای که برای عدم جریان اصل اباحه وحکم به حرمت وازکتومی و توبکتومی از سوی برخی صاحب نظران اقامه شده است، از قبیل تمسک به آیات قرآن، روایات، وجوب دیه و حرمت اضرار به نفس مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. در نهایت بر این نکته صحه گذاشته شده است که دلیل حرمت اضرار به نفس و نیز قاعده «لاضرر»، بر اصل «اباحه» وارد می باشد و در نتیجه جز در موارد ضروری و نادر نباید به عمل وازکتومی و توبکتومی مبادرت ورزید.
    کلیدواژگان: وازکتومی، توبکتومی، حکم فقهی، تنظیم خانواده
  • شهربانو دلبری صفحه 87
    دولت های مختلفی در دوره اسلامی آمده و پس از مدت کوتاهی از صفحه تاریخ محو شده اند. مصر در شمال آفریقا نیز از جمله کشورهایی است که حکومت های بسیاری را به خود دیده است. برخی از آن دولت ها اثرات مثبت و منفی از خود به جا گذاشته اند. در این مقاله سعی بر واگویی این مطلب بوده است تا فرازهایی از تاثیرات فرهنگی و علمی دو دولت ترک نژاد مسلمان حاکم بر مصر بازگو گردد. این دو دولت مدت کوتاهی حکومت کردند ولی در زمانی که اروپای مسیحی غرق توحش بود و قرون وسطی را سپری می کرد، آثار مهمی در عرصه های مختلف هنری، معماری و علمی پس از خود برجای گذاشته اند.
    کلیدواژگان: طولونیان، اخشیدیان، ترکان، عباسیان، مصر
  • فرزانه سعادتی فر، امیر محرری صفحه 101
    یلدا برگرفته از واژه ای سریانی به مفهوم میلاد است. ایرانیان باستان این شب را شب تولد الهه مهر یا میترا می پنداشتند. آنان هزاران سال پیش دریافتند که گاه شماری بر پایه ی ماه، نمی تواند گاه شماری درستی باشد. پس درباره ی خورشید به تحقیق پرداختند و گاه شماری خود را بر پایه ی آن بنانهادند و دریافتند که شب سی ام آذرماه، درازترین شب سال است و پس از آن، روزها طولانی می شوند، این شب، زمان تولد مهر و به پاس پیروزی مهر بر اهریمن تاریکی، جشنی برگزار می گردید. به نظر می رسد پرستش الهه ی میترا در روم، از مهرپرستی ایرانیان نشات گرفته باشد، هرچند برخی از محققان در این که کیش «میتراییسم» همان مهرپرستی شرقی بوده است، تردید کرده اند. در هر صورت، اعتقاد به پرستش میترا به صورت آیینی در نقاط مختلف امپراتوری روم رواج یافت و براساس این اعتقاد که تولد میترا در درازترین شب سال (یلدا) است، این شب گرامی داشته و جشن گرفته می شد. با پیروزی مسیحیت از قرن 4م، آیین میتراپرستی، مغلوب دین مسیح گردید اما بسیاری از سنت های آن به مسیحیت انتقال یافت، از جمله این که چون زمان دقیق تولد مسیح نامعلوم بود، شب تولد مهر (با کمی اختلاف) به عنوان شب تولد مسیح از جانب کلیسا پذیرفته شد و مبنای جشن سالانه و سال شماری مسیحیت قرار گرفت.
    کلیدواژگان: مهر، میترا، مهرپرستی، میتراییسم، مهرابه، شب یلدا، کریسمس
  • محمد شایگان مهر صفحه 119
    شکر، یعنی یادآوری نعمت و منعم با قلب و زبان که در 75 آیه، از مشتقات آن استفاده شده که 6 واژه به خدا، استناد داده شده است (شاکر و شکور) و بقیه واژه ها به صورت (اسم فاعل و مبالغه، فعل های ماضی و مضارع و امر) به غیر از خدا منسوب گردیده است، که در آنها موضوعات مختلفی برای شکر از خدا، مطرح شده است و طبق آیه های، خود شکر توفیقی است که خداوند رحمان، اسباب و وسایل آن را به بشر مرحمت فرموده است (که البته خود شکر دیگری را می طلبد) تا خود انسان از منافع سپاس گزاری اش، (چه منافع معنوی و چه مادی مثل نگهداشتن و افزایش نعمت های موجود و برکت آنها، رهایی از عذاب اخروی و دنیوی و..) سودمند گردد و انسان باید در برابر اغوای شیطان که انسان را از سپاس گزاری باز می دارد، ایستادگی کند.
    کلیدواژگان: قرآن، شکر، ارکان، شکر مادی، شکر معنوی، نتیجه های شکر کردن و شکر نکردن
  • علیرضا صابریان صفحه 147
    نسبت ببین اماره و ظاهر، عموم و خصوص مطلق است، هر اماره یک ظاهر است ولی هر ظاهر، اماره نیست. در اماره قانونی یک ظهور وجود دارد که از غلبه ناشی می شود، اما در امارت قضایی ظهوری وجود دارد که از غلبه نشات نگرفته است، بلکه ناشی از تعاون قراین و شرایط و اوضاع و احوال است. هم چنین ظاهرهایی است که نه عنوان اماره قضایی دارد و نه عنوان اماره قانونی.
    گاهی ظاهر مذکور با اصل (استصحاب، برائت، عدم و...) تعارض پیدا می کند. در فصل خصومت چنان چه اماره قانونی با قضایی فراهم بود قضاوت کار آسانی است اما در صورت فقدان این دو چنان چه ظاهری که از غلبه ناشی می شود با اصل موجود در آن جا تعارض نمود، کدام یک ترجیح بر دیگری دارد؟ در قانون های جاری کشور، ملاک و رویه ی مشخصی برای ترجیح ظاهر بر اصل و یا برعکس وجود ندارد، بلکه باید با توجه به درنظر گرفتن همه اوضاع و احوال و قراین یکی را بر دیگری ترجیح داد.
    کلیدواژگان: اصل، ظاهر، تعارض، ظهور، ادله ی شرعی
  • محمود طاهری صفحه 173
    بنادر تجاری مسلمانان در گذر تاریخ، نقش بسیار مهمی در مبادلات و رونق اقتصادی در جهان داشته اند، اما برخی از این بنادر نسبت به برخی دیگر، از اهمیت وشهرت بیشتری برخوردار بوده اند. بندر سیراف در خلیج فارس، از جمله بنادری است که دارای اعتبار و اهمیت بسیار ویژه در طول چندین سده بوده است. در این مقاله تلاش شده است تا موقعیت شهر بندری سیراف از نظر جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روشن گردد و دلایل شهرت یافتن و سپس متروک ماندن آن مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: خلیج فارس، سیراف، تجارت، مبادلات تجاری مسلمانان
|
  • H. Ahmari Page 9
    Puberty means ripening, adolescence refers to the ability to rise up to do good and rightness to oneself.The signs of puberty in boys (young men) based on jurisprudential consensus are as follows.1) the sperm discharge during sleep or awakeness2) the growth of coarse hair upon certain genital areas3) being fifteen years oldBut these signs with girls (young women) are as follows:1) the sperm discharge while asleep or awake2) the growth of coarse hair upon certain genital areas3) being nine years old4) experiencing menstruation5) getting pregnantPuberty is a natural phenomenon at a certain age according to circumstances. Climates, jobs as well as personal qualities. Attaining this time, the individual has certain religious obligations to perform.An adolescent (Intellectal Mature) is a person who has the ability to deliberate upon his/ her own affairs in such a way that he/ she must not waste or spoil his/ her own property, or else, the person has no right to possess his/ her own property either as a child or as an idiot.This paper seeks to differenciate puberty and adolescence mentioning that the former has its own mentioned apparent signs, while the latter might start with the former's signs or follow them, and that through the appearance of the former, the individual has the latter, the person can own his/ her own properties, if not. he/ she is not allowed to possess them.
  • S. Ashraf Page 33
    One of the important principles concerning the Islamic Penalty law is the jurisprudential Rule of "Jubb" dealing with the atheist and his/ her past actions. On the basis of this law, having converted into the pure religion of Islam, the atheists receive the Divine Appreciation, so that their evil acts will be glossed over and their criminal acts and punishments, during the time of atheism, are removed and forgiven, and there is no blame on them due to their past guilts. But the question is that whether their previous acts, before conversion into Islam, become void or their contracts during the time of their atheism, in genral, turn to be nothing or of no bad effect or there might be some exceptions?This article is an attempt to axplain the position of this fact and to identify some inclusive or non-inclusive cases by certain reasons and proofs.
  • M. Amirzadeh Page 47
    This paper intends to investigate the status of philosophy and principles as well as the necessity and non-necessity of having knowledge of philosophy to reason the jurisprudential and legal injunctions.Although some jurisprudents and fundamatalists proceeded to teach and study about philosophy during the history of lslamic sciences, and even though they sometimes posed some fundamental and jurisprudential questions during their philosophical subjects, in general, the viewpoints of jurisprudents and fundamentalists and lslamic theologians concerning philosophy and philosophers have not been desirable.According to the works of Martyr Sadre, since Mulla Sadra of Shiraz the philosophical problems have been included in fundamentalism.In the following periods some Jurisconsults such as the possessor of the codes of law, the possessor of chapters, Sheikh Ansari, and particularly the possessor of sufficiency (Kefayah), Muhaghegh Khorassani and his apostle, Ayatollah Company, have had a great contribution to the inclusion of philosophical questions (including: demand and determination period, the four-- worlds etc.) to jurisprudence and principles and concepts. As jurisprudential problems have credits, being dependent upon the prevailing principles in philosophy on these concerns have not been accepted and for the absence of relationship between philosophical arguments and the reasoning of injunctions, the omission or at least, their extracting from jurisprudence and principles seem to be necessary.
  • H. Reza Khalaji Page 67
    Two of the modern manners of birth plan are different views on their jurisprudential decrees.This paper seeks to prove the fact that the only jurisprudential sanctity of this act is appealing to the principle of "Liberterianism" (Abaha). Then some reasons are proposed concerning the absence of the principle of liberterianism and the Decree on the prohibition including appealing to the Quranic verses, traditions, and Hadiths, the necessity of blood- money, and the prohibition with respect to the injury to the soul. No doubt, the concept of "NoLoss" (La Zarar) based on "Liberterianism Principle" is true. As a result, there is no need to apply the operation of "Vasectomy" and "Tubectomy", except in necessary cases.
  • Sh. Delbari Page 87
    Different governments appeared during the Islamic periods, but disappeared soon after a short time. Egypt, in the north of Africa, is one of the countries that has witnessed many governments and rulers, some of whom have left some positive and negative traces behind.This paper is an attempt to recount some of the phrases on these scientific, cultural effects of the two Turk- raced Muslim rulers in Egypt. These two governors ruled over this country for a short while, but their governments occurred when Christian Europe had drowned in savagery during the Middle Ages. Significant works, in different areas of human knowledge such as arts, architecture, and sciences, have been left behind.
  • F. Saadati Far Page 101
    Yalda (the longest night) is derived from a Syrian term meaning birth. Ancient Iranians considered this night as the night of Mehr's goddess (goddess of the Sun) or Mitra. Several thousand years ago, they found that the calendar based on the moon could not be true or dependable. Then they proceeded to study about the sun. So they based their calendar on the sun and learned that the thirtieth night of the Month of Azar was the longest night of the year, after which the days began to grow longer. This night, coinciding Mehr's birthday, was celebrated to honor the victory of Mehr (the sun) over the Ahriman (devil) of darkness.The worship of Mitra goddess in Rome seems to have been taken from Mehrism (solarism) in Iran, even though some scholars are uncertain of the fact that the creed of Mitraism has been the same eastern Mehrism. In this way, the belief in the worship of Mitra came into existence as a Syrian creed in different areas of Roman Emperor. And according to the belief that Mitra's birthday took place on the longest night of the year (Yalda), This night was glorified and celebrated.During the 4- th century, with the victory of Christianity, the Mitraism Creed was defeated by Christianity. But most of its traditions were transferred to Christianity, including the night of Mehr's birthday, Since the date of Christ's birthday was unclear, Was accepted as Christ's birthday by the church. As a result, this time it was determined as the origin of Christian calendar as well as the annual feasts and celebrations.
  • M. Shayegan Mehr Page 119
    Thanksgiving means the remembrance of the benefits and the Benefactor, through the tongue and heart, which has been used as related terms in 73 verses, six verses of which have been attributed to God (thanksgiver and thanksreceiver), and the rest of the applied words (in the form of the doer, exaggeration, past and future and imperative moods) have been attributed to non-God benefactors in which there are different subjects used for rendering thanks to God.According to the Quranic verses, thanksgiving is a success that the compassionate God has provided its possibilities for mankind, so that man himself might enjoy the benefits of his own gratitude (whether materially or spiritually such as maintaining and increasing the existing gifts and their blessings and getting rid of this world and the next world's chastisements).Therefore, man should resist against the devil's temptations that prevent him from giving thanks to his own Benefactor.
  • A.Reza Saberian Page 147
    The relationship between jurisdiction and manifest general, and particular is absolute. Every jurisdiction is a manifest but every manifest is not jurisdiction. There is a manifest in the legal jurisdiction which arises from the predominance, but in judicial jurisdiction there is a manifest which has not come from predominance, but it originates from the context cooperation conditions and circumstances. There are also some manifestations which are considered neither as judicial jurisdiction nor as legal jurisdictions. Sometimes the mentioned manifest confronts with the origin (association acquittance nothingness or annihilation…)In relation to hostility, if the legal jurisdiction and the judicial one are available, the job of judgement is easy, but if these judicial ones are available, the job of judgement is easy, but if these two are absent in case of a manifest arises from the predominance, and if it is opposing with the existing origin, which one is preferable?In current laws of the country, there is no clear criterion or trend to prefer the manifest to origin (source) or vice versa; yet according to conditions and circumstances as well as evidences one of them should be preferred.
  • M. Taheri Page 173
    The Muslim commercial (trade) ports, through the passage of time, have played an important role in the economic exchanges and progress in the world. But some of these ports have benefited from more fame in comparison whith others.Port Siraf is one of the ports that has acquired more credit and a particular significance during several centuries.This paper seeks to study the geographical. economic, social, and cultural status of this portal city of siraf in order to clarify the reason for its reputation as well as its decline and its growing obsolete and forsaken.