فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی - سال سوم شماره 2 (تابستان 1390)

نشریه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
سال سوم شماره 2 (تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/06/15
  • تعداد عناوین: 14
|
  • حسن بسکابادی، فاطمه خراشادی زاده، معصومه طاهرپور، حبیب الله اسماعیلی، علی خاکشور صفحه 7
    زمینه و هدف
    زردی شایعترین یافته فیزیکی در هفته اول بعد از تولد می باشد که بدلیل عوارض جدی آن مثل کرنیکتروس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شناسایی عوامل زمینه ساز زردی در دوره پری ناتال می تواند سبب تشخیص و درمان سریع آن گردد. لذا این مطالعه با هدف تعیین فراوانی عوامل زمینه ساز شناخته شده زردی در دوران پری ناتال انجام شد.
    مواد و روش کار
    این مطالعه مقطعی یک گروهه بر روی 140 نوزاد مبتلا به زردی در بیمارستان قائم (عج) مشهد در سال 1389 انجام شد. نمونه ها به روش غیر احتمالی مبتنی بر هدف انتخاب شدند. بطوریکه پس از تایید بروز زردی در نوزاد بر اساس تشخیص متخصص اطفال و نتایج آزمایشگاهی اطلاعات دموگرافیک مادر، مشخصات نوزاد و همچنین مشکلات و عوارض پری ناتال بر اساس پرسشنامه پژوهشگر ساخته ثبت گردید. یافته های این مطالعه از طریق نرم افزار SPSS11.5 و تستهای آماری توصیفی و تحلیلی مثل فراوانی، تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    در این مطالعه اکثر نوزادان پسر (63 درصد)، نوزادان رسیده و دارای وزن طبیعی بوده (90درصد) و به روش طبیعی (62 درصد) متولد شده بودند. بیشترین عوارض پری ناتال در نوزادان مبتلا به زردی به ترتیب افزایش فشارخون در مادر، پره اکلامپسی و دیابت بود. همچنین شدت ابتلا به زردی با جنس نوزاد، سن حاملگی و میزانT4 ارتباط معنی داری داشت.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که جنس نوزاد، سن حاملگی، میزان T4، افزایش فشارخون در مادر، پره اکلامپسی و دیابت در بروز زردی می توانند نقش ایفا کنند.
    کلیدواژگان: پری ناتال، پیشگیری، ریسک فاکتورها، زردی
  • مریم بلند همت، ساعد وحدت، زرین تاج سعادتی، حمیدرضا تولیده ای، نرجس بحری صفحه 13
    زمینه و هدف
    مداخلات مامایی از تجویزداروهای سداتیو گرفته تا ایجاد و تشدید انقباضات در زمان لیبر و زایمان، می تواند اثرات مهمی بر نتایج پری ناتال بگذارد. مقادیرگازهای خونی بند ناف بازتابی از وضعیت متابولیک جنین بوده و یکی از اجزای اصلی معیارهای تشخیص آسفیکسی زایمانی محسوب می شود. بنابراین می توان گفت هر عاملی که اثرات نامطلوبی بر گازهای خونی بند ناف بگذارد ممکن است منجر به آسفیکسی جنینی شود. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط مداخلات معمول مامایی در طی لیبر با مقادیرگازهای خونی بند ناف نوزاد انجام شد.
    مواد و روش کار
    این مطالعه تحلیلی مقطعی بر روی 55 خانم باردار که حاملگی ترم، تک قلو، نمایش سفالیک و کم خطر داشتند به شیوه نمونه گیری مبتنی بر هدف از بین خانمهای مراجعه کننده به زایشگاه های سطح شهر بجنورد در سال 1389 انجام شد. اطلاعات با استفاده از فرم مصاحبه و مشاهده تکمیل شد. مصرف اکسی توسین و داروهای آرامبخش بعنوان مداخلات مامایی در نظر گرفته شد و بلافاصله بعد از خروج جفت، نمونه خون شریانی بند ناف جهت بررسی مقادیر گازهای خونی تهیه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS 16 و با استفاده ازآزمونهای آماری تی گروه های مستقل و کروسکال والیس انجام شد.
    یافته ها
    اکسی توسین و داروهای آرامبخش به ترتیب برای 5/68 و 2/38 درصد از مادران استفاده شد. آزمونهای آماری اختلاف آماری معنی داری در مقدار گازهای خونی شریان بند ناف بین مادرانی که از اکسی توسین استفاده کرده بودند و آنهایی که از اکسی توسین استفاده نکرده بودند، نشان نداد. همچنین اختلاف آماری معنی داری در مقادیر گازهای خونی شریان بند ناف بین مادرانی که از داروهای آرام بخش استفاده کرده بودند و آنهایی که از این داروها استفاده نکرده بودند، مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف آرام بخش ها وتقویت زایمان با اکسی توسین تاثیر نامطلوبی بر شاخص های گازهای خونی نوزاد ندارد.
    کلیدواژگان: اکسی توسین، داروهای آرامبخش، گازهای خونی بند ناف، مراحل زایمان، نوزاد
  • محمدرضا حسین آبادی، حمیدرضا طاهری، سید محمد علوی نیا، فهیمه کیوانلو، محمد سیداحمدی، نقی رحیمی صفحه 17
    زمینه و هدف
    یکی از علل عمده مرگ و ناتوانی در تمام کشورها، سکته مغزی است و شایع ترین عارضه ناشی از سکته مغزی همی پلژی است. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر یک دوره حرکت درمانی بر تونیسیته تشدید شده عضلانی، تعادل و کیفیت زندگی بیماران همی پلژی است.
    مواد و روش کار
    در این پژوهش نیمه تجربی که جامعه تحقیق را بیماران همی پلژی ثانویه مبتلا به سکته مغزی شهرستان نیشابور تشکیل می داد، تعداد 24 بیمار همی پلژی با میانگین سنی 19/5 ± 33/53 انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه کنترل و گروه تجربی تقسیم شدند. گروه تجربی پروتکل تمرینی را به مدت 4 هفته، هفته ای سه جلسه و هر جلسه به مدت یک ساعت انجام دادند. میزان تعادل، تونیسیته چهار سر ران و کیفیت زندگی در مرحله پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه ارزیابی شد. برای جمع آوری داده ها از مقیاس تعادل برگ(BBS) Berg Balance Scale، مقیاس تونیسیته تشدید شده عضلات آشورث (MAS) Modified Ashworth Scale، پرسشنامه کیفیت زندگی بارتل (BI) Barthel Index و پرسشنامه جمعیت شناختی استفاده شد. تجزیه و تحلیلها با استفاده از آزمون های تی زوجی و مستقل با نرم افزار 16 SPSS انجام گرفت.
    یافته ها
    دو گروه در ابتدا به لحاظ تعادل، تونیسیته تشدید شده عضلانی و کیفیت زندگی یکسان بودند. میانگین تعادل و کیفیت زندگی در گروه تجربی بطور معنی داری (001/0 P=) بهبود یافت و میزان تونیسیته عضله چهار سر ران نیز به طور معنی داری به میزان 50 درصد در این گروه کاهش یافت (001/0 P=). در گروه کنترل تغییر معناداری در پس آزمون نسبت به پیش آزمون مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    حرکت درمانی می تواند تعادل و کیفیت زندگی بیماران همی پلژی را بهبود بخشد و تونیسیته عضلانی را کاهش دهد.
    کلیدواژگان: تعادل، تونیسیته تشدید شده عضلانی، حرکت درمانی، کیفیت زندگی، همی پلژی
  • سید حمید حسینی، رضوان رجب زاده، جواد رضازاده، سید حمید نبوی، محسن رعنایی، امیر الماسی حشیانی، احمد صادقی صفحه 23
    زمینه و هدف
    توجه به نیازهای روحی – روانی و سلامت دانشجویان که درصد قابل توجهی از جمعیت جوان کشور را تشکیل می دهند و عهده دار سلامت جامعه در آینده می باشند، ضروری به نظر می رسد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی انجام شد.
    مواد و روش کار
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی – تحلیلی بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی 90- 89 انجام شد. 212 نفر از دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات توسط پرسشنامه حاوی مشخصات فردی وآزمون سلامت روان 28 سوالی GHQ از دانشجویان جمع آوری گردید و در نهایت داده ها در نرم افزار آماری SPSS16 و توسط آزمون های آماری کروسکال والیس وکای دو تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج این بررسی نشان داد 1/43 % از دانشجویان مشکوک به اختلال در سلامت روان بودند. میانگین سلامت روان دانشجویان 58/1 ± 21/24 بود. 6/6 % از دانشجویان دارای اختلال در سلامت جسمانی، 1/7 % دارای اختلال در وضعیت اضطراب، 8/10 % دارای اختلال در عملکرد اجتماعی و 0/9 % دارای اختلال در افسردگی بوده اند. در مطالعه حاضر ارتباط معنی داری بین اختلالات روانی با مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، درآمد خانواده، سال ورود به دانشگاه مشاهده نشد ولی بین وضعیت سلامت روانی و جنس رابطه آماری معنی داری مشاهده شد (01/0 =P).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج پژوهش، شیوع بالای اختلال در سلامت روان (1/43%) نیازمند ارزیابی های دقیق روان شناختی دانشجویان و ارائه خدمات مشاوره در زمینه های مختلف جهت بهبود وضعیت سلامت روان دانشجویان است.
    کلیدواژگان: پرسشنامه GHQ28، سلامت روانی دانشجویان
  • علی خاکشور، فاطمه خراشادی زاده، ایران مددی، سارا نجومی، ژیلا شیخی، معصومه طاهرپور صفحه 29
    زمینه و هدف
    افزایش مقاومت میکروبی به داروهای آنتی بیوتیک یک پدیده شایع در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می باشد. این مطالعه با هدف بررسی تجویز درست، نادرست و بی رویه آنتی بیوتیک در کودکان زیر 5 سال مبتلا به گاستروآنتریت در بخش اطفال بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد در سال 1389 به انجام رسید.
    بیماران و
    روش کار
    این مطالعه مقطعی یک گروهه بر روی 292 کودک زیر 5 سال مبتلا به گاستروآنتریت در بخش اطفال بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد در سال 1389 به انجام رسید. نمونه ها بصورت غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از 3 پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، نتایج آزمایشگاهی و مداخلات درمانی استفاده شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS 11 و آزمونهای کای دو و من ویتنی تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    از کودکان مورد مطالعه53 درصد پسر و 47 درصد دختر بودند آزمون کای دو نشان داد که بین تجویز آنتی بیوتیک و آزمایش مدفوع ارتباط معنی داری وجود دارد (01/0P =). بطوریکه در گروهی که آنتی بیوتیک تجویز شده بود 70 درصد آزمایش مدفوع منفی داشتند. ضریب توافق کاپا 125/0- بود. یعنی بین تجویز آنتی بیوتیک و نتیجه آزمایش مدفوع توافق معکوس وجود داشت.
    نتیجه گیری
    انتخاب رژیم آنتی بیوتیکی بر اساس کشت و تستهای تشخیصی یک فرآیند پیچیده با دخالت چندین عامل مختلف است. با توجه به اینکه اکثر گاستروآنتریتها در اطفال، ویروسی می باشد، لازم است جهت جلوگیری از مقاومتهای میکروبی آنتی بیوتیک در اسهال بر اساس نتایج آزمایشگاهی (کشت مدفوع و آنالیز مدفوع) آنتی بیوتیک در موارد مناسب و لازم تجویز گردد.
    کلیدواژگان: اسهال، آنتی بیوتیک، مقاومت میکروبی
  • سعید دعایی، ناصر کلانتری، بهرام رشیدخانی، سارا طالقانی نژاد، آیت رحمانی، مریم غلامعلی زاده صفحه 35
    زمینه و هدف
    تغذیه در دوران کودکی از اهمیت فراوانی برخوردار است. مطالعات اخیر نشان داده اند که روش های مورد استفاده والدین در تغذیه کودک نقش مهمی در دریافت غذایی کودک دارد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین عوامل اجتماعی و روش های خورانش غذا به کودک با دریافت غذایی کودک 3 تا 6 سال می باشد.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه مقطعی تحلیلی که در سال 1389 در شهر رشت انجام گرفت، 208 مادر دارای کودک 3 تا 6 سال از مهدکودک های این شهر به صورت تصادفی خوشه ایانتخاب و وارد مطالعه شدند. به مادران دو پرسشنامه اطلاعات عمومی و جامع روش های تغذیه کودک (CFPQ) داده شد. با استفاده از CFPQ روش های تغذیه کودک از 12 جنبه مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در مورد رژیم غذایی کودک نیز از پرسشنامه بسامد خوراک (FFQ) استفاده شد. در پایان قد و وزن مادران و کودکان شرکت کننده در مطالعه اندازه گیری شد. جهت آنالیز آماری از 16 SPSS و روش رگرسیون خطی چند طبقه ای استفاده گردید.
    یافته ها
    بین سن، وضعیت تاهل و وضعیت اشتغال مادر، سطح تحصیلات والدین و سن و جنس کودک با دریافت غذایی کودک ارتباط معنی دار وجود داشت. همچنین استفاده مادر از روش های تشویق به تعادل و تنوع، استفاده از غذا به عنوان پاداش، مشارکت کودک در برنامه ریزی وعده های غذایی، نظارت بر مصرف میان وعده ها، الگوسازی، آموزش تغذیه، آزادی عمل کودک و محدود کردن مصرف غذا با هدف سلامتی کودک با دریافت کودک از گروه های غذایی ارتباط داشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که عوامل اجتماعی و روش های تغذیه با دریافت غذایی کودکان مرتبط می باشد.
    کلیدواژگان: دریافت غذایی کودک، روش های خورانش کودک، عوامل اجتماعی
  • محمد صفریان، مریم صابری کریمیان، تکتم مقیمان، مریم شیخ راده، علیرضا سپهری شاملو، بی بی فاطمه نوبخت، حبیب الله اسماعیلی صفحه 43
    زمینه و هدف
    کم خونی یک مشکل عمده جهانی است که بر بازده کاری افراد اثر نامطلوب دارد. با توجه به اینکه زندان یک محیط بسته است و دریافت غذایی زندانیان وابسته به رژیم غذایی آنها است، شیوع کم خونی در زندان مرکزی مشهد مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش کار
    مطالعه از نوع توصیفی است که در آن 435 نفر (48 زن و 387 مرد) از افراد محبوس در زندان مرکزی مشهد بطور تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه ای شامل نوع مواد غذایی دریافتی، جنس، سن، وضعیت قضایی و نوع جرم تکمیل گردید. از افراد انتخاب شده ابتدا یک نمونه خون ناشتا گرفته شد، سپس میزان هموگلوبین، فریتین و آهن اندازه گیری گردید. اطلاعات حاصله با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    بطور کلی 6/5 درصد زندانیان از کم خونی براساس هموگلوبین و هماتوکریت رنج می برند. کم خونی براساس فریتین در زنان بیش از مردان بود و این اختلاف نیز به لحاظ آماری معنی دار بود (001/0 P<). کمبود آهن در خانمها بطور بارزی بیشتراز آقایان بود. نتایج نشان داد که با افزایش سن شیوع آنمی نیز بیشتر می شد.
    نتیجه گیری
    مطالعات انجام شده گویای این مطلب است که کم خونی فقر آهن در میان زندانیان زندان مرکزی مشهد شیوع در حد متوسطی دارد. با توجه به آثار متعدد جسمی و روحی آنمی فقر آهن، توجه بیشتر مسئولان مربوطه به دریافت کافی ریز مغذی ها توصیه می شود.
    کلیدواژگان: زندانیان، فریتین، کم خونی، هموگلوبین
  • سید محمد علوی نیا، سید حمیدحسینی صفحه 49
    توانایی انجام کار تعادلی است بین توانایی کار در کارگر و نیازهای کاری وی در شغل مورد نظر. توانایی انجام کار چنین تعریف می شود: درجه ای که در آن کارگر بر اساس سطح سلامتی خود از نظر فیزیکی یا ذهنی قادر است با نیازهای شغلی خود سازگار شود. محققان فنلاندی پرسشنامه ای را ابداع کرده اند که بر اساس آن می توان توانایی انجام کار در کارگران را اندازه گیری کرد. این پرسشنامه شاخص توانایی انجام کار(Work Ability Index) یا به اختصار WAI نامیده می شود، بر این اساس طیف نمره ی اختصاص داده شده به هر کارگر از 7 تا 49 متغیر خواهد بود، که آنها را در چهارگروه قرار خواهند داد: 1.توانایی انجام کار ضعیف (Poor Work Ability) از نمره 7 تا 27 2.توانایی انجام کار متوسط (Moderate Work Ability) از نمره 28 تا 36 3.توانایی انجام کار خوب (Good Work Ability) از نمره 37 تا 43 4.توانایی انجام کارعالی (good work ability index) از نمره 44 تا 49. WAIیک شاخص مهم و ساده جهت اندازه گیری توانایی انجام کار در کارگران است که به طور عینی می تواند تعادل بین نیاز کار و توانایی انجام کار در کارگران را اندازه گیری نماید. کاربرد این شاخص می تواند در گروه کارگران برای بررسی اثر بخشی مداخلات بهداشت حرفه ای و نیز به صورت فردی برای شناسایی کارگران در معرض خطر ناتوانی ناشی از کار باشد.
    کلیدواژگان: توانایی انجام کار، باز نشستگی پیش از موعد، ناتوانی ناشی از کار
  • محمود عیدی، حمزه حسین زاده، ناصر قربانیان، خسرو کلاهدوزان صفحه 55
    زمینه و هدف
    گلو درد بعد از عمل عارضه ای شایع در بیهوشی است که در سالهای اخیر مطالعات زیادی برای تعیین میزان گلو درد بعد از عمل و یافتن راهی برای پیشگیری از بروز آن انجام شده است. با توجه به اینکه کورتیکواستروئیدها توان قابل ملاحظه ای در کاهش تظاهرات التهابی دارند، ما در این مطالعه سعی نمودیم تاثیر تجویز داخل وریدی هیدروکورتیزون قبل از شروع بیهوشی بر میزان و شدت گلو درد بعد از عمل جراحی بدنبال استفاده از LMA Laryngeal Mask Airway را بررسی نمائیم.
    مواد و روش کار
    در یک کار آزمایی بالینی تصادفی دو سو کور، تعداد 60 بیمار بالغ 20 تا 60 ساله کاندید اعمال جراحی ادراری- تناسلی به دو گروه 30 نفری هیدروکورتیزون و دارونما تقسیم شدند. بیماران از نظر وضعیت فیزیکی در کلاس(ASA) American Society of Anesthesiologists I یا II قرار داشتند. 5 دقیقه قبل از القاء بیهوشی، به صورت تصادفی 100 میلی گرم (2 میلی لیتر) هیدروکورتیزون وریدی و یا هم حجم آن دارونما (نرمال سالین) به صورت وریدی به بیماران تزریق شد. در تمام بیماران، روش القاء و اداره بیهوشی یکسان بود. در پایان عمل و بعد از خارج کردن LMA در ریکاوری و ساعتهای دوم، چهارم و بیست و چهارم بعد از عمل در مورد گلو درد از بیماران سوال شد. شدت درد با استفاده از معیار درجه بندی چهار امتیازی و توسط یک متخصص بیهوشی که از نوع محلول تزریق شده قبل از عمل آگاه نبود سنجیده شد.
    یافته ها
    در گروه هیدروکورتیزون 3 مورد و در گروه دارونما 6 مورد گلو درد بعد از عمل مشاهده شد که اختلاف موجود بین دو گروه از نظر آماری معنی دار نبود (472/0 = P). درد متوسط و شدید در هیچ یک از زمانهای مورد بررسی بعد از عمل و در هیچکدام از بیماران هر دو گروه مشاهده نشد و از لحاظ شدت درد در ریکاوری، 2 ساعت بعد، 4 ساعت بعد و 24 ساعت بعد از عمل جراحی بین دو گروه اختلاف معنی دار آماری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    بر طبق نتایج آماری این تحقیق، تزریق هیدروکورتیزون به صورت وریدی 5 دقیقه قبل از القاء بیهوشی تاثیری بر روی میزان و شدت گلودرد بعد از عمل در اعمال جراحی ادراری- تناسلی ندارد.
    کلیدواژگان: جراحی ادراری، تناسلی، گلو درد، ماسک راه هوایی حنجره ای، هیدروکورتیزون
  • مجید غفوری، مصطفی سمیع زاده، علیرضا رضایی صفحه 61
    میاز(Myiasis) عفونت مهره داران زنده با لاروهای مگس است. این بیماری ممکن است به شکل نازوکومیال در بیماران در بخش های مراقبت ویژه دیده شود. و همچنین ممکن است، بیمارانی که درجاتی از نقص سیستم ایمنی دارند را مبتلا سازد و بخش های مختلفی از بدن مهره داران را درگیر نماید. گزارش مورد: این گزارش یک موردمیاز نازوفارنژیال در خانم 52 ساله بستری درI.C.U است تا پزشکان و پرسنل پرستاری که در امر درمان و مراقبت بیماران فعالیت دارند با این عفونت اکتو پارازیتی بیشتر آشنا شوند.
    کلیدواژگان: آی سی یو، لارومگس، میاز
  • محمدرضا مجدی، علیرضا مصداقی نیا، فاطمه رخشانی، محمد شریعتی، حسن خانی صفحه 65
    پورتال ملی تجارب و کارکردهای مطلوب نظام مراقبت های اولیه بهداشتی ایران، فضای مجازی می باشد که با جمع آوری، ثبت و گزارش تجارب و کارکردهای مطلوب پرسنل و داوطلبان سلامت در حوزه های مختلف نظام مراقبت های اولیه بهداشتی در سطح ملی می تواند موجبات درک عمیق و کاربردی از مفاهیم عملیاتی بهداشتی، رویکردها، ابزارها و روش های علوم مختلف بهداشتی را در حوزه عمل در راستای توسعه دانش کاربردی، عدالت محور و در تعامل با جهان که از اهداف چشم انداز کشور است، فراهم نماید. لذا تصویر سازی از وضعیت سلامت افراد جامعه، طراحی و اجرای مداخلات مناسب در راستای ارتقای آن با توجه به شرایط و منابع در اختیار، در نهایت ارزیابی و ارزشیابی مداخلات از رسالت علوم مختلف بهداشتی است. طراحی و ایجاد این سامانه‎ برای اولین بار در سطح ملی می تواند در توانمندسازی سیاستگذاران، مدیران و پرسنل و داوطلبان نظام سلامت نقش بسزایی داشته باشد.
    کلیدواژگان: پورتال مجازی، تجارب و کارکردهای مطلوب، ایران، نظام مراقبت های اولیه بهداشتی
  • نرگس مسلمی زاده، سپیده پیوندی، طوبی فرازمند، ناهید الفتی، ساره بصیرت، بهاره نوایی، حسن خانی صفحه 69
    زمینه و هدف
    امروزه لتروزول با توجه به عوارض ناخواسته کمتری که نسبت به کلومیفن دارد بعنوان داروی کمکی و یا جایگزین جهت تحریک تخمک گذاری در زنان نابارور مطرح می باشد. هدف از این مطالعه تعیین اثرات درمانی لتروزول بر تحریک تخمک گذاری در مقایسه با کلومیفن است.
    مواد و روش کار
    در این پژوهش از مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور استفاده شد. بیماران نازا با تشخیص اختلالات تخمک گذاری مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی ساری، به دو گروه دریافت کننده لتروزول 5/2 میلی گرم و کلومیفن 100 میلی گرم در روز، با رژیم دارویی که از روز سوم سیکل قاعدگی با دوره درمانی 5 روزه ادامه می یافت، تقسیم شدند. مشخصات فولیکولی و هورمونی و عوارض بالینی احتمالی تا انتهای سیکل قاعدگی در دو گروه بطور منظم پیگیری شدند.
    یافته ها
    48 بیمار با میانگین سنی 9/7±33/28 سال در این مطالعه شرکت نمودند. میانگین زمان بالغ شدن فولیکول ها بر حسب روز در گروه کلومیفن سیترات 9/0±29/14 روز و در گروه لتروزول 3/1±54/13 روز بود که اختلاف معنی داری بین دو گروه فوق با 05/0 > P مشاهده گردید. اندازه و تعداد فولیکول های بالغ و همچنین ضخامت آندومتر و عوارض دارویی در دو گروه مورد مطالعه تفاوت معنی داری نداشتند.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج ارائه شده بنظر شایدبتوان گفت که تحریک تخمک گذاری داروی لتروزول تا حدی مشابه داروی کلومیفن سیترات است و می تواند بعنوان داروی کمکی در درمان زنان نابارور که مبتلا به اختلالات تخمک گذاری هستند، مانند داروی کلومیفن سیترات مورد استفاده قرار بگیرد.
    کلیدواژگان: القای تخمک گذاری، زنان نابارور، لتروزول، کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور، کلومیفن
  • رضا مهدوی، ژیلا شیخی، علیرضا گلشن صفحه 75
    زمینه و هدف
    مثانه بیش فعال با مجموعه نشانه هایی از، فوریت، بی اختیاری فوریتی و تکرر ادراری روزانه و شبانه شناخته می شود که در مواردی به دارو درمانی پاسخ نداده و سبب اختلال در کیفیت زندگی می گردد. مطالعه حاضر جهت بررسی بی خطری و اثرگذاری تزریق داخل دتروسور 300 واحد توکسین بوتولینوم نوع A در بهبود علائم ادراری تحتانی و ارزیابی با تستهای اورودینامیک در بیماران مبتلا به بیش فعالی ایدیوپاتیک مقاوم به درمان مثانه که در معاینه عصبی نرمال هستند، طراحی و اجرا شد.
    بیماران و
    روش کار
    در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 13 بیمار مبتلا به مثانه بیش فعال ایدیوپاتیک مقاوم به درمان انتخاب شده و 300 واحد توکسین بوتولینوم نوع A به صورت داخل مثانه ای تحت سیستوسکوپی تزریق گردید. قبل و بعد از مداخله، یافته های اورودینامیک و علائم دستگاه ادراری تحتانی (فوریت، بی اختیاری فوریتی و تکرر ادراری روزانه و شبانه) را در یک دوره 24 ساعته ثبت شد. داده ها با استفاذه از آزمون تی زوجی توسط نرم افزار آماری SPSS تحلیل شد.
    یافته ها
    در مطالعه حاضر 11 زن و 2 مرد شرکت داشتند. میانگین سن 84/12 ± 38/52 سال بود. در همه بیماران یافته های اورودینامیک شامل حداکثر فشار دتروسور، حداکثرفشار ظرفیت سیستومتریک، ظرفیت مثانه و کمپلیانس دترسور به صورت معنی داری افزایش یافته بود و علائم دستگاه ادراری تحتانی از قبیل تکرر ادرار روزانه، تکرر ادرار شبانه، فوریت ادرار و بی اختیاری فوریتی و همچنین حداکثر فشار دتروسور، پس از مداخله به صورت معنی داری کاهش یافت.
    نتیجه گیری
    تزریق داخل دتروسور نوروتوکسین بوتولیسم نوع A در مثانه بیش فعال ایدیوپاتیک مقاوم به درمان دارویی سبب بهبودی یافته های اورودینامیک و علائم دستگاه ادراری تحتانی در 6 ماه پس از مداخله می شود.
    کلیدواژگان: توکسین بوتولینوم نوع A، مثانه بیش فعال، یورودینامیک
  • رویا میرمبدل زاده، زهرا شیردل صفحه 81
    زمینه و هدف
    دیابت قندی یکی از مشکلات مهم پزشکی در همه کشورها می باشد. اثرات پایین آورنده قند خون به وسیله برگ بو چند سالی است که مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثرات عصاره برگ بو بر پارامترهای بیوشیمیایی خون در رتهای دیابتی است.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه تجربی40 رت نر به 4 گروه 10 تایی تقسیم شدند: گروه شاهد، رت های سالمی که برای یکسان شدن شوک حاصل از تزریق، به آنها سرم فیزیولوژی تزریق شد. گروه کنترل دیابتی بوسیله تزریق داخل صفاقی آلوکسان (mg/kg120) دیابتی شدند. گروه های برگ بو و گلی بن کلامید پس از دیابتی شدن، به ترتیب، عصاره هیدروالکلی برگ بو (mg/kg100)، و داروی گلی بن کلامید (mcg/kg500) را بصورت تزریق داخل صفاقی دریافت کردند. پس ازخونگیری میزان گلوکز، کلسترول، تری گلیسرید و لیپوپروتئین های خون تعیین شد و مقایسه بین گروه ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه و توسط برنامه نرم افزاری SPSS انجام پذیرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل از آنالیز واریانس نشان داد برگ بو توانسته میزان سرمی فاکتورهای گلوکز، تری گلیسرید، VLDL وLDL را در رت های دیابتی در مقایسه با گروه کنترل دیابتی بطور معنی داری کاهش دهد. کاهش گلوکز و LDLتوسط برگ بو به اندازه داروی گلی بن کلامید و کاهش تری گلیسرید و VLDLتوسط برگ بو بیشتر از کاهش این فاکتورها توسط داروی گلی بن کلامید بود. در ضمن برگ بو توانست به اندازه گلی بن کلامید HDLخون را در رت های دیابتی در مقایسه با گروه کنترل افزایش دهد.
    نتیجه گیری
    براساس نتایج تحقیق حاضر می توان گفت برگ بو در درمان دیابت موثر است، هرچند مشخص نمودن دامنه و ساز و کار دقیق این اثر نیاز به مطالعات بیشتری دارد.
    کلیدواژگان: برگ بو، قند خون، لیپید، دیابت، گلی بن کلامید
|
  • Page 7
    Background and Objectives
    Jaundice is the most common abnormal physical findings during the first week of life in neonates that is very important because of it are severing complications such as kernicterus. Detection of prenatal complications causing neonatal jaundice may help early diagnosis and treatment of jaundice. Thus may decrease its complications. This study was done to detect prenatal complications that can cause Jaundice. Subjects &
    Methods
    140 newborns who had jaundice and were hospitalized in Ghaem hospital in 2010 were entered in this study. Jaundice was confirmed clinically by a pediatrician and by a laboratory test. Maternal demographic data and prenatal complication were assessed by a questionnaire. All data were analyzed by using SPSS 11.5 with frequency, t-test, one-way ANOVAs, chi-square and correlation.
    Results
    63% of neonates were male and born at term (90%) with normal weight. The most common of prenatal complication were hypertension, diabetes and preeclampsia. A significant statistical relation was evident between jaundice and sex, jaundice gestational age and T4 level in neonates.
    Conclusion
    The results of this study demonstrate that male sex, gestational age, hypertension, diabetes and preeclampsia are associated with neonatal jaundice.
  • Page 13
    Background and Objective
    Obstetric interventions including usage of sedative drugs, uterine stimulation and augmentation labor and delivery can have substantial influences on the prenatal outcomes. Used at the time of umbilical blood gases analysis reflect fetal metabolic situation and it is one of the principle criteria for recognizing asphyxia during natural labor. It was be supposed that every factor which has adverse effects on umbilical blood gas, can lead up to fetal asphyxia. The aim of this study was to detect the relation between obstetric interventions during labor and umbilical blood gas values in newborns.
    Material and Methods
    This cross sectional study was done on 55 pregnant women who were refer to maternity hospital in Bojnurd city in 2011 and had singleton pregnancies, cephalic presentation and low risk pregnancy. Information was completed via Interview and observation forms. The use of oxytocin and sedative drugs were considered as obstetrical interventions. Arterial blood sampling of umbilical cord was collected for blood gas analysis. Data were analyzed by SPSS version 16 using t-test and kruskal-wallis test
    Results
    Oxytocin and sedative drugs were used in 68.5% and 38.2% of women respectively. Statistical analysis did not demonstrate significant differences in umbilical artery blood gases between women who oxytocin and who did not receive this drug. Receiving seductive drugs also did not change blood gases in women.
    Conclusion
    The results of this study showed that using sedatives and augmentation of labor with oxytocin had not adverse effect on neonatal blood gas values.
  • Page 17
    Background and Objectives
    Stroke is one of the major causes hemiplegia and hemi paresis. While may lead to mortality and morbidity. The purpose of this study was to determine the effects of physical therapy on exaggerated muscle tonicity, balance and quality of Life in patients with hemiplegic. Subjects &
    Methods
    This study was conducted on hemiplegia patient's secondary to stroke in Neyshabur, Iran. Twenty-four patients were selected and randomly assigned into two groups: control (N=12), and experimental (N=12). The time passed since the onset of the stroke was at least 12 months. Muscle tone was graded on the modified Ashworth Scale before and after the 12 sessions of intervention. During 4 weeks Berg Balance Scaling (BBS), Modified Ashworth Scale (MAS), Barthel scales and demographic data were assessed. Independent and paired t-tests were used to analyze data using SPSS Version 16, P value<0.05 were considered significant.
    Results
    the results showed that the two groups were similar in terms of exaggerated muscle tonicity, balance and quality of Life before intervention. Post-test analysis showed that the average balance and quality of life were significantly improved (p =0.001) and the quadriceps muscle tonicity was significantly decreased by 50 percent in the experimental group (p =0.001). In the control group significant changes were not observed when compared to pre-test measurements.
    Conclusion
    Physical therapy improves balance and quality of life in hemiplegic patients and reduces their muscle tonicity.
  • Page 23
    Background and Objective
    Student's mental health is a priority of health systems. University environment and dormitory and some other factors may impose on mental health of systems. This research aimed to examine the status of student's mental health studying at North Khorasan University of Medical Sciences in 2010. Materials & Mehtods:This descriptive-analytic study was conducted in the first semester of the year 2010. A total of 212 students living at dormitory completed a questionnaire including demographic information and GHQ containing 28 items. The data were analyzed with SPSS. Statistical tests are Chi square and kruskal Wallis.
    Results
    Findings showed that 43.1% of students were in some way suspicious of having mental disorder and mean score was 24.21±1.58. 6.6% of students suffered from physical problems, 7.1% anxiety disorder, 10.8% social disorder and 9% depression. In this research no significant relationship was found between mental disorder and field of study, family income, and entrance year (P>0.05). A significant relationship was found between mental health and gender (P<0.019).
    Conclusion
    Based on findings of this study, the prevalence of mental disorder (43.1%) is high between students and counseling different aspects to improve student's mental health status may be an urgent requirement.
  • Page 29
    Background and Objectives
    Growing Antibiotic resistance is rapidly increasing in both developed and developing countries. Diarrheal disease is a leading cause of morbidity and mortality in children that treats with antibiotics. This study was conducted to evaluate correct prescription of antibiotics in children less than 5 years old in hospitalized for diarrhea with at Imam Reza hospital in Bojnord 1389. Methods & Materials: A total of 292 children, aged less than 5 years old with diarrhea were recruited in this one group cross-sectional study. Sampling design was non-random, purposeful sampling. The clinical history, socio-demographic characteristics, physical examination findings and laboratory finding were recorded in tree questionnaires. All data were analyzed by t-test, one-way ANOVAs, chi-square and correlation using SPSS 11.
    Results
    53% children were male. 73% patients had vomiting and fever.42% had abdominal pain and 24% had dehydration. Antibiotics were prescript for 79% of patients;70 % prescribed on antibiotics was incorrect. There was a significant relation between negative stool exam and misuse of antibiotics (P <.05). Kapa agreement coefficient was 0.125 that means invert relation.
    Conclusion
    prescription of antibiotics must be according stool culture and diagnostic tests. Most attention should be payed to common viral diarrhea in hospitalized children to prevent antibiotics resistance.
  • Page 35
    Background and Objectives
    Relevant eating pattern has an important role in childhood. Recent studies have shown that the methods used by parents to feed children have an important role in the child’s diet and BMI. The aim of this study was to investigate the association between social factors and feeding practices with diet in 3- 6 years old children.
    Materials and Methods
    A cross-sectional survey was conducted upon of 208 parents with children aged 3-6 years was carried out in 30 nurseries of Rasht in 2010. Parents reported their own and their children demographic data. Aspects of child’s feeding practices were assessed using Comprehensive Feeding Practices Questionnaire (CFPQ). Height and weight of mothers participated in the study were measured. Measures included social factors, aspects of parental control practices and the child’s diet. The role of parental and child social and demographic factors and child feeding practices in predicting children’s diet was assessed using multiple block entry linear regression.
    Results
    Results showed that Children diet was related to mother’s age, marriage, education and child’s age and sex. Moreover, mother’s use of encourage balance and variety, Food as reward, involvement, modeling, monitoring, child control, restriction for health, and teaching about nutrition was related to child’s diet.
    Conclusion
    The results showed a significant relationship between social factors and control practices with aspects of the child’s diet.
  • Page 43
    Background and Objectives
    Anemia is one of the main problems in the world with a major effect on the working output of individuals. Taking into consideration that prison is a closed environment and the food intake of the prisoners is based on the routine diet they receive, the prevalence of anemia was investigated in the central prison of Mashhad.
    Material and Methods
    This was a descriptive study upon 435 people (48 women and 387 men) who were randomly selected from the prisoners jailed in central prison of Mashhad. A questionnaire including questions regarding weekly receiving foods, sex, age, judiciary and crime type was completed. A blood sample was initially taken from the selected people and hemoglobin, ferritin and iron were measured. Data were analyzed by SPSS software and t-student, chi-square and Mann-Whitney tests.
    Results
    Generally, 6.5% of prisoners suffered from anemia diagnosed by low hemoglobin and haematocrit. Anemia diagnosed by ferritin was more prevalent in women than men (p<0.001). Iron insufficiency was significantly more in women than men. The data also showed that anemia was increased with age.
    Conclusion
    Based on the current study and the classification of the World Health Organization, iron deficiency anemia had a moderate prevalence among the prisoners of Mashhad central prison. Considering the physical and mental effects of iron deficiency anemia, special attention to sufficient micronutrient supplementation in prisoners’ diet is recommended.
  • Page 49
    The work ability has been defined as the degree to which a worker is physically and mentally able to cope with the demands at work. Finnish researchers have constructed a questionnaire-based method, the Work ability Index (WAI), to operationalize the concept of work ability. Based on this questionnaire, the workers’ final index scores ranges from 7-49, and is divided into four work ability categories as: poor (7-28 points), moderate (28-36 points), good (37-43 points), and excellent (44-49 points). WAI has been promoted in recent years as a valuable tool in occupational health programs to measure objectively the work demand and ability to work among workers. This index could be used for evaluation of occupational intervention and identify workers who are at risk for work related disabilities.
  • Page 61
    Myiasis is an infectation of living vertebrates causing by the larvae of (Maggots) dipterous flies: This infection occurs most frequently, in tropical climates. The presence of disease in domestic animals is a global agricultural problem. Case Report: This case is a nasopharyngeal Myiasis in a 52 years old woman who was admitted in ICU. We report the symptoms and outcome of the disease to help physicians and neursing staffs who may be involved in such ectoparasitic infestation.
  • Page 65
    Background
    Iranian national portal for best practice of primary health care including: collection, recording and report of personnel and health worked in different areas of primary health care system at the national level, provides a deep understanding of the applied health concept. Approaches tools and method for all health activities that is equitable applied knowledge which interacts effectively with audience in the country is one of the major parts of the national scientific mission map. Therefore, illustration of the health status, designing and implementing appropriate interventions in order to improve the conditions assessment and evaluation of interventions is the mission of health system was the aim of this report.
  • Page 69
    Background and Objectives
    Letrozole has fewer side effects than clomiphene citrate; this drug may be a replacement for clomiphene citrate in induction of ovulation. The aim of this study was to investigate the efficacy of letrozole in ovarian stimulation in infertile women with ovulatory disorders infertility.
    Materials And Methods
    Infertile women with ovulatory disorders hospitalized in Imam Khomeini Hospital in Sary were randomly and double-blind assigned in a 1:1---------------7db11f3a101c6 Content-Disposition: form-data; name="f_lastNameL[3]"
  • Page 75
    Background and Objective
    This was a single-centre clinical trial study of patients with refractory idiopathic Overactive bladder syndrome (OAB) and it was defined as failed first-line treatment, including fluid restriction, bladder retraining and a trial of at least two anticholinergics at therapeutic dosage, for 6 months. is characterized by a combination of urgency, urinary frequency and urge incontinence. We designed this study to investigate the effectiveness and safety of intravesical Botulinum toxin A (BTA) in neurologically normal patients with refractory idiopathic OAB of the Lower Urinary symptoms.
    Material and Methods
    13 subjects with refractory idiopathic OAB were injected intravesicaly by injection of 300U of BTA (dyisport 300 units /vial,ipsen biopharm ltd,uk). Each vial diluted in 30 ml normal saline solution (0.9% NaCl). Injections were performed in 30 different sites (four rows of five above the inter-ureteric ridge) with careful attention not to deepen it too close to the advantia avoiding inadvertently intraabdominal viscera injection and observing the development of an increased local consistency (bulking) Before and after intervention, we recorded urodynamic results and the number of lower urinary tract symptoms (daytime frequency, nocturia, incontinency and urgency) during a 24-h period. Data were compared by paired t test.
    Results
    In our study, there were 11 women and 2 men (52.38 ± 12.84 years). All of urodynamics results and lower urinary tract symptoms significantly decreased after intervention.
    Conclusions
    Intradetrusor injection of BTA in refractory idiopathic OAB was associated with significant improvements in both objective and subjective outcome measures and shows safe procedure with remarkable efficacy.
  • Page 81
    Background and Objectives
    Diabetes mellitus is an important medicinal problem in the world. Traditional cure of diabetes with plants and their extracts has been recognized since time. Hypoglycemic effects of Laurus nobilis has been investigated in recent years. The aim of this study was to investigate L. nobilis effects on blood biochemical parameters in alloxan-induced diabetic rats.
    Material and Methods
    In present study, 40 male rats divided into 4 groups: Group 1(normal group) was treated by saline. Group 2(diabetic control) was treated by alloxan monohydrate (120 mg/kg, i.p). Group 3(extract group) diabetic rats that received hydro-alcoholic extract of L.nobilis(100mg /kg, i.p) for 10 days. Group 4(glibenclamide group) diabetic rats that received glibenclamide(500mcg /kg, i.p) for 10 days. Blood was collected and then, levels of serum glucose, lipoproteins (HDL, LDL, and VLDL), triglycerides, and total cholesterol were assessed by enzymatic kits.
    Results
    The results showed significant reduction of glucose, triglyceride, VLDL and LDL levels in group 3 in comparison with group 2(P<0.001). Glucose and LDL reduction by L.nobilis was similar to glibenclamide and reduction of TG and VLDL by L.nobilis were more than glibenclamide. L.nobilis also could increased HDL levels significantly in comparison with group 2(P<0.001) that this effect is similar to glibenclamide effect on HDL.
    Conclusion
    According to this results, L.nobilis extractbe lowerd serum glucose and lipids in diabetic rats, therefore, it may be used in diabetic patients