فهرست مطالب

مدیریت بازاریابی - پیاپی 9 (پاییز و زمستان 1389)

مجله مدیریت بازاریابی
پیاپی 9 (پاییز و زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/10/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • علی اکبر فرهنگی، محمود دهقان نیری * صفحه 1
    نقش مدیران در فرآیند برنامه ریزی استراتژیک و اتخاذ تصمیمات، وابسته به نحوه تفکرشان می باشد و چارچوب های برنامه ریزی استراتژیک تنها فراهم کننده سوالاتی است که پاسخش مبتنی بر روش شناسی مدیران و تفکر ایشان در تصمیم گیری است. لذا تفکر افراد در مقابل مدلهای برنامه ریزی استراتژیک از اهمیت بیشتری برخوردار میباشد. این نوع از تفکر، که تفکر استراتژیک نام گرفته است نقش بسیار مهمی را در استمرار بقا و پیشرفت در محیط متغیر و پویای امروزی بازی می نماید که این امر نشانی بر اهمیت تحقیقات مرتبط با آن میباشد. در این تحقیق سعی شده است که ابعاد و عناصری که در تحقق یافتن تفکر استراتژیک نقش دارند تعیین شوند تا بتوان این پدیده را تحت کنترل درآورد و از آن در راستای تح قق اهداف سازمانی استفاده نمود. نتایج این تحقیق 16 متغیر کلیدی موثر بر تفکر استراتژیک را در چهار بعد اصلی پیشنهاد می نماید که عبارتند از دید سیستمی، عوامل فردی، عوامل سازمانی و شهودی. هریک از این ابعاد در تحقق یافتن تفکر استراتژیک موثر می باشد لذا میتوان براین اساس به بهبود و ارتقا تفکر استراتژیک در سازمان پرداخت.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی استراتژیک، تفکر استراتژیک، مدیریت استراتژیک
  • کامبیز حیدرزاده *، حسام زند حسامی، سیده سارا قافله باشی صفحه 21
    به تازگی، موضوع ارزش مورد انتظار مشتری، به عنوان وسیله ی سنجشی برای عملکرد کسب و کار مورد توجه قرار گرفته شده است و بر روی جوانبی از تصمیم گیری مشتری در مورد خرید تمرکز کرده است. نیاز بازارها به دانستن در مورد عملکرد مشتریان بیش از پیش افزایش یافته است. ارائه دیدگاه جدیدی از رفتار مصرف کن نده، پیرامون روابط جایگزینی قیمت -کیفیت، ارزش مورد انتظار مشتری می تواند انگیزه عمیق تری در مورد میل به خرید و وفاداری به یک نام تجاری را فراهم سازد. به نظر می رسد توجه صرف به عوامل ایجاد کننده رضایت مندی مشتری، تنوع کارکردها، قیمت و کیفیت محصولات نمی تواند جهت ایجاد مزیت، کافی باشد. بنابراین توجه به متغیرهای دیگری مانند عادت ها و تمایلات رفتاری مصرف کنندگان، توجه مشتریان به طبقه برند، نوع شناخت آنها از برند و همچنین عوامل ایجاد کننده ارزش در ذهن مشتری، در جذب مشتریان جدید و ماندگاری مشتریان موجود می تواند ب سیار موثر واقع شود. مطالعه حاضر، نتایج تحقیقی را گزارش می دهد که برای آزمودن یک مدل در زمینه ارزش مورد انتظار مشتری در بازار شرکت های تلفن های همراه، طراحی شده است.
    کلیدواژگان: شناخت برند، طبقه برند، کیفیت درک شده، قیمت، قیمت منصفانه، ارزش مورد انتظار مشتری، میل به جستجو، میل به خرید، تمایلات رفتاری
  • قاسم انصاری رنانی، محمود محمدیان *، علی سینا قدس صفحه 57
    یکی از صنعت های مهم خدماتی را سرویس دهندگان تلفن همراه تشکیل می دهند. در بازار رقابتی و رو به رشد و با در نظر گرف تن این که هزینه ی به دست آوردن مشتری جدید چندین برابر حفظ مشتریان قبلی است، یک سوال برای اپراتورهای تلفن همراه مطرح می شود: عوامل موثر بر حفظ مشتری کدام است؟ در این مقاله، برای رسیدن به پاسخ این پرسش، چارچوب نظری مناسب بررسی می شود و با انجام یک تحقیق پیمایشی تلاش می شود پاسخی درخور به آن داده شود. مدل مورد استفاده ی این تحقیق، مدل ریچارم (2007) است. متغیرهای مدل مورد استفاده عبارتند از: رضایتمندی مشتری، موانع تغییر برند، اثر احساسی و حفظ مشتری که فرضیات تحقیق بر این استوار است که سه عامل اول منجر به حفظ مشتری می شوند. روابط بین متغیرها تحت شش فرضیه ی اصلی آورده شده و با استفاده از متغیرهای میانجی مورد سنجش قرار گرفته و با آزمون های همبستگی و رگرسیون روابط معنادار آن ها اثبات شده اند. نتایج به دست آمده از این تحقیق مبتنی بر پیمایشی است که با استفاده از ابزار پرسشنامه، به روش خوشه ایو سپس نمونه ی دردسترس ساده، در اواخر تابستان و اوایل پاییز 1388، در مرکز خرید و فروش سیم کارت و تلفن همراه تهران انجام شده است.
    کلیدواژگان: حفظ مشتری، موانع تغییر برند، رضایتمندی مشتری، اثر احساسی، اپراتور تلفن همراه، خدمات
  • محمدعلی عبدالوند، پونه باروند * صفحه 85
    این پژوهش تاثیر عوامل مختلف که شکل گیری و تکوین نگرش مصرف کننده نسبت به بانکداری الکترونیک را تحت تاثر قرار می دهند، بررسی می کند. هدف این مقاله از یک سو تعیین نمودن عواملی که شکل گیری نگرش نسبت به بانکداری الکترونیک را تحت تاثیر قرار میدهند، و از سوی دیگر مطالعه و بررسی رابطه این عوامل را با خدمات بانکداری الکترونیک میباشد. سوال اساسی در این تحقیق به شرح زیر میباشد: چگونگی تاثیر گذاری عوامل مختلف بر شکل گیری نگرش مصرف کننده نسبت به بانکداری الکترونیک شکلگیری نگرش با متغیرهای؛ تجربه پیشین کامپیوتری، تجربه پیشین تکنولوژی، تجربه بانکداری شخصی و تاثیرگروه های مرجع به روش تعیین همبستگی و مدل معادلات ساختاری مورد مطالعه قرا ر گرفت. همبستگی میان متغیرها معنادار و برازش مدل نیز مناسب تشخیص داده شد. انتظار می رود نتایج این مطالعه، همکاری های عملی و نظری در زمینه بانکداری الکترونیک را فراهم آورد و به درک و شناخت رفتار مصرف کننده در این صنعت یاری رساند.
    کلیدواژگان: بانکداری ا لکترونیکی، بانکداری اینترنتی، خدمات بانکی اینترنتی، خدمات بانکی غیر اینترنتی، نگرش، گروه های مرجع
  • شهرام گیلانی نیا * صفحه 109
    ایجاد سامانه پشتیبانی از تصمیم گیری با استفاده از داده های نه چندان گسترده معمولا باعث می شود تا برنامه ریزی با آگاهی کامل پایه گذاری نشده و تصمیات تحت شرایط عدم اطمینان اتخاذ شود و این امر منجر به خسارت های زیادی می گردد. با توجه به این که در بسیاری از موارد جمع آوری کامل داده ها جهت ایجاد سامانه پشتیبانی تصمیم DSS با هزینه های قابل توجهی همراه است ضرورت ایجاب می کند تااز روش های جدید که بتوانند با حداقل داده ها نیاز سامانه اطلاعاتی را تامین نمایند استفاده به عمل آید. در این رابطه دانشمندان توانسته اند با استفاده از تکنیک توزیع داده به روش مگا صحت یادگیری مرحله مدل سازی DSS رابهبود دهند. این تکنیک از دو ابزا ر یادگیری بهره می برد که عبارتند از شبکه توزیع معکوس و شبکه بیز. در این بررسی موضوعی تصمیمات مختلف تجاری در رابطه با پمپ بنزین ها بررسی شده است ونتایج نشان می دهند که تکنیک توصیه شده با استفاده از تجارب و داده های خیلی محدود می تواند پیش بینی صحیح و دقیق را افزایش دهد.
    کلیدواژگان: توزیع داده ها، روش مگا، شبکه بیز، شبکه توزیع معکوس
  • حسین وظیفه دوست *، ندا زرین نگار صفحه 131
    هدف از این تحقیق مطالعه تجربی ارتباط بین متغیرهای مارک گذاری نظیر تعیین موقعیت برند،کمک به جایگاه یابی مجدد برند، عملکرد برند وموضوعات بازاریابی بی ن الملل نظیر استراتژی بازاریابی بین الملل، عملکرد مالی، کنترل فعالیت های بازاریابی بین الملل، تعهد بین الملل ومحیط کلان بازاریابی می باشد. که در این راستا از مدل مفهومی برگرفته از مدل Ho Yin Wong استفاده شده است، در این تحقیق 10 فرضیه مورد بررسی قرار گرفته و جامعه مورد بررسی شرکت های تولید کننده وصادر کننده زعفران در حوزه استان خراسان رضوی می باشند. وبرای آزمودن مدل وتحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری استفاده شده که برای این منظور نرم افزار Smart-Pls بکار گرفته شده است، که درنهایت 2 فرضیه مورد تایید قرار گرفته است. ارزش اصلی این مطالعه تعیین نقش مارک گذاری در فعالیت های بین الملی می باشد، نهایتا اینکه در این تحقیق به این مهم دست یازیده شده است که تعیین موقعیت برند و جایگاه یابی برند اثرات برجسته ای بر استراتژی بازاریابی بین المللی شرکت ها دارند و هر دو بر عملکرد شرکت اثر می گذارند.
    کلیدواژگان: برند، مدیریت برند، بازاریابی بین الملل، خراسان رضوی
  • حمیدرضا سعیدنیا *، سمیه علی نژاد صفحه 157
    آنچه مصرف کنندگان در مورد قیمت آن دسته محصولاتی که خریداری می کنند، می دانند یا فکر می کنند می دانند، از هر دو دیدگاه اجتماعی و بازاریابی، حوزه پژوهشی مهمی تلقی می شود. در این تحقیق دانش عینی و ذهنی قیمت مصرف کننده و تاثیر اهمیت قیمت منصفانه از دیدگاه مصرف کننده، رفتار جستجوی قیمت، تناوب خرید، زمان در دسترس و پراکندگی قیمت درک شده بر دو بعد دانش قیمت م صرف کننده و همچنین رابطه بین دانش عینی و ذهنی قیمت مصرف کننده مورد بررسی قرار گرفته است. برای آزمون این فرضیات از جامعه آماری مصرف کنندگان تهرانی که از فروشگاه های شهروند خرید می کنند نمونه ای به حجم 270 نفر انتخاب و با استفاده از ابزار پرسشنامه داده ها جمع آوری و با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری فرضیه ها مورد آزمون قرار گرفت و نتایجی به شرح زیر بدست آمد. هر چند جستجوی قیمت و تناوب خرید بر هر دو دانش عینی و ذهنی قیمت تاثیر مثبتی می گذارد، زمان در دسترس مصرف کننده جهت خرید تاثیر معناداری بر این دو بعد دانش به واسطه تاثیر بر جستجوی قیمت نداشته است، بعلاوه پراکندگی قیمت درک شده تاثیر منفی بر دانش عینی قیمت مصرف کننده می گذارد.
    کلیدواژگان: دانش عینی قیمت مصرف کننده، دانش ذهنی قیمت مصرف کننده، قیمت منصفانه، جستجوی قیمت، تناوب خرید، زمان در دسترس، پراکندگی قیمت درک شده
  • ناصر حمیدی *، مهدی عسگرزاده صدقیانی صفحه 187
    درسالهای اخیر، تحقیقات صورت گرفته بر روی شناخت فاکتورهایی که در زمینه رضایت مشتریان و وفاداری آنان موثر می باشد، گسترش یافته است. در اغلب موارد وفاداری مشتریان برای موفقیت سازمان های کسب وکار حیاتی می باشند، چرا که معمولا جذب مشتریان جدید گرانتر از حفظ مشتریان موجود می باشد. یکی از راه های افزایش رضایت مشتریان استفاده از ابزاری بنام خدمات پس از فروش می باشد. در صورتیکه این خدمات با توجه به خواسته ها و نیازهای مشتریان ارائه گردد. دراین مقاله سعی شده است مدلی برای طراحی خدمات پس از فروش ارائه گردد که خواسته ها و نیازهای مشتریان را نیز در نظر گیرد.بدین منظور ابتدا با استفاده از روش QFD خواسته ها و ویژگی های فنی مورد نظر شنا سایی شده و سپس با بکاربردن روش ANP، خواسته ها و همچنین ویژگی های فنی وزن دهی شده و میزان وابستگی بین خواسته ها و ویژگی های فنی مشخص می گردد.
    کلیدواژگان: خدمات پس از فروش، رضایت مشتری، گسترش عملکرد کیفی (QFD)، فرایند تحلیل شبکه ای (ANP)، برنامه ریزی آرمانی صفر و یک (ZOGP)
  • مرتضی موسی خانی *، محمدحسن نصر آبادی صفحه 217
    تحقیق حاضر به بررسی میزان تاثیر پذ یری غیر مستقیم وفاداری مشتریان صنعت ISP از متغیرهای ک یفیت شبکه، اصلاح خطاها و رابطه رفتار فروش با استفاده از مکانیزم کیفیت ارتباط شامل دو متغیر رضایتمندی واطمینان و هم چنین چگونگی تعدیل روابط فوق توسط کاربران فن آوری اطلاعات که برای اولین بار از این خدمات استفاده کرده اند، می پردازد. شرکتهای فراهم کننده خدمات ا ینترنتی مشتریان خود را از طریق ارائه بسته های رقابتی گوناگون (مانند قراردادن جایزه، اینترنت رایگان،حل سریع مشکلات مشتریان و تلاش در جهت حفظ رضایت آنها و...) جستجو و جذب می کنند و در نتیجه برای اینکه یک شرکت بتواند، در این محیط رقابتی باقی بماند، نیاز به روی کرد یا روشی دارد که قوت ها و مرز قدرت رقابتی شرکت را در رابطه با موارد فوق نسبت به سا یر رقبا در بین مشتریان به خوبی نشان داده و باعث ایجاد یک ارتباط قوی بین دنیای اینترنت و یک کاربر شود. کیفیت ارتباط از جمله این ابزارهاست که به دنبال ارزیابی کلی اندازه و قدرت ارتباط است، برای اینکه این ارتباط، نیازها و انتظارات بخشهای درگیر را بر مبنای یک تماس یا رویداد موفق یا ناموفق معرفی می کند.
    کلیدواژگان: کیفیت ارتباط، رضایتمندی، اطمینان، کیفیت شبکه، رابطه ی رفتار فروش، اصلاح خطاها، وفاداری
|
  • A. A. Farhangi, M. Dehghan Nayeri * Page 1
    A manager’s role in strategic planning and decision making depends on his or her way of thinking. Strategic planning frameworks only provide questions to be answered; the answers depend on executives’ methodologies for decision making. Strategic thinking plays a critical role in today’s business survival. This paper defines several factors that impact on strategic thinking: system view, personal factors, organizational factors, and intuitional factors. Each of developed constructs affects strategic thinking, which can be improved based on this survey results.
    Keywords: Strategic planning, Strategic thinking, Strategic management
  • K. Heidarzadeh *, H. Zandehesami, S. S. Ghafelehbashi Page 21
    Recently, the concept of customer value has drawn increasing attention as a measure of business performance. Customer value focuses on consumer purchase decision making. Markets and companies need to understand consumer behavior becomes more than ever before.The present study tests a modified customer value theory in mobile cell companies. Some factors effectively stimulate the behavioral intentions. A survey was distributed to students at Islamic Azad University.The results show that three is a significant relationship between brand class and perceived quality. Perceived quality and customer value plus purchase intention has an indirect significant relationship between price and price fairness, and customer value and price, customer value and search intention.
    Keywords: Brand awareness, Brand Class, perceived quality, Price, Price Fairness, customer value, Search Intention, Purchase intention, Behavorial Intention
  • Gh. Ansariranani, M. Mohamadian *, A. Sina Ghods Page 57
    Cell phone service providers are one of the most important services industries. Considering the competitive and growing market, and the fact that the cost of gaining a new customer is much more than keeping one, understanding the elements of customer retention is essential for cell phone service providers. Based on the work of Richarme (2007), this paper presents a survey that examines the variables of customer retention, including customer satisfaction, brand switching barriers, and affect. The results are based on a survey which was conducted during the late summer and early fall of 1388 in the cell phone and SIM card trade center of Tehran. The statistical population is the people of Tehran, and the statistical sample is those who were in the aforementioned place having the intent to change. The results of this research demonstrate the existence of meaningful relations among all variables. It is suggested to providers use the results of this work to analyze customer behavior and set their marketing plans accordingly. The results may be used in other services industries.
    Keywords: Customer retention, Brand Switching Barriers, customer satisfaction, Affect, services, Cell Phone Service Provider
  • M. A. Abdolvand, P. Barvand * Page 85
    This research investigates different factors which influence the formation of consumer attitudes towards e-banking.Coefficient of correlation and SEM methods were used to study attitude formation; previous computer experience, previous technology experience, personal banking experience and reference group effects were influencing variables. The correlations among variables were significant, and the model had a suitable fit. It is expected that the results of this study will have practical and theoretical implications in the field of e banking and will also help in understanding and recognizing consumer behavior in this industry.
    Keywords: e-banking, Internet banking, Internet Banking Services, Non-Internet Banking Services, Attitude, reference groups
  • Sh. Gilaninia * Page 109
    Decision support systems using data results are not widespread. Planning is established with full consciousness, and decisions are not taken under the terms of uncertainty, which leads to a lot of damage. Considering that, in many cases, there is a significant cost associated with collecting data to create a decision support system. Thus, there is a need for new methods that can provide information system requirements. In this regard, scientists have been able to use distribution techniques such as mega learning stage modeling. This technique two uses learning tools that include reverse distribution network and network. Using the recommended techniques and experiences can provide a very limited accurate forecast increase.
    Keywords: Data Distribution Method, Mega, Network Biz, Reverse Distribution Networks
  • H. Vazifehdoust *, N. Zarinnegar Page 131
    The purpose of this study is to empirically examine the interrelated relationship among brand orientation, brand re-positioning, brand performance and international marketing issues. Using Ho Yin Womg’s model, ten hypotheses were tested. The sample consisted of producers and exporters of saffron in Khorasan Razavi. Using structural equation modeling to analyze the data, only two hypotheses were accepted. The major values of this study are the establishment of the role of branding in international branding. Brand orientation has a significant impact on international branding strategy, and the marketing environment impacts brand repositioning.
    Keywords: Brand, Brand Management, International marketing, KHorasan Razavi
  • H. R. Saeidnia *, S. Alinejad Page 157
    What consumers know or think they know about product price levels is an important research area from both a societal as well as a marketing perspective. This study investigates objective and subjective price knowledge and the effects of price consciousness, price search behavior, purchase frequency, time availability, and perceived price dispersion on the two knowledge dimensions as well as the relationship between objective and subjective price knowledge. This paper uses a sample of 270 consumers of Shahrvand supermarkets in Tehran; data were collected from a questionnaire, and structural equation modeling was used for data analysis. Price search behavior and purchase frequency had positive effects on both subjective and objective price knowledge, but time availability had no significant effect on objective or subjective price knowledge mediated by effects on price search. Furthermore, perceived price dispersion had a negative effect on objective price knowledge. Price consciousness had a positive effect on both subjective and objective price knowledge mediated by effects on price search and purchase frequency, but price consciousness had no significant direct effect on subjective price knowledge. Finally, objective price knowledge had a positive direct effect on subjective price knowledge.
    Keywords: Objective Consumer Price Knowledge, Subjective Consumer Price Knowledge, Price consciousness, Search Price, Purchase Frequency, Time Availability, Perceived Price Dispersion
  • N. Hamidi *, M. Asgarzadeh Sadagiani Page 187
    Much research has been conducted on the factors that are effective in meeting customer satisfaction customers loyalty. Customer loyalty is vital to business organizations, because it is more economical to keep existing customers than to attract new ones. After sale services is one of the best ways to maintain customer satisfaction. By applying QFD, we can meet customer requirements and change these factors into measurable technical features. This paper presents a desired planning model (ZOGP) which includes the relative degree of importance of features in after sales services with regard to analytical network process, degree of potential practicality, quality of services, reduction of expenses, and best use of equipment and resources in determining the technical features for after sales services, which is essential to be considered in the design and marketing stages. This model was tested for the Saipa car manufacturing company and showed practical use.
    Keywords: After Sale Service, customer satisfaction, Quality function deployment (QFD), Analytic Network Process (ANP), Zero, One Goal Programming (ZOGP)
  • M. Mousakhani *, M. H. Nasrabadi Page 217
    This study presents a thorough understanding of how relational sellin behavior, network quality, and service recovery indirectly influence ISP customer loyalty through satisfaction and trust and how prior IT experience moderates the above relationships in ISP service. ISPs are seeking customers by offering highly competitive packages. Undoubtedly, a focused approach to establishing the strengths and unique competitive edge of a company is essential for survival given the intense competition. ISPs must create a powerful relationship between Internet and user. Relationship quality is a general assessment of relationship strength and the extent to which a relationship meets the needs and expectations of the parties involved based on a history of successful or unsuccessful encounters or events. This research presents two models of relationship quality that evaluate the indirect influence of relational sellin behavior, network quality, and service recovery on ISP customer loyalty through satisfaction and trust and how prior IT experience moderates the above relationships in ISP services. Data was obtained from questionnaires distributed to ADSL customers of the largest ISP in Iran. The results found that relational selling behavior, network quality, and service recovery indirectly influence loyalty through relationship quality. The effects of relational selling behavior on satisfaction are stronger for inexperienced customers.
    Keywords: Relationship Quality, Satisfaction, Trust, Network Quality, Relational Selling Behavior, Service Recovery, Loyalty