فهرست مطالب

مجله مدیریت بازاریابی
پیاپی 8 (بهار و تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/06/06
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمدعلی عبدالوند *، ناهید ریحانی صفحه 1
    شناخت رفتار مصرف کنندگان کلید اساسی در موفقیت برنامه های بازاریابی محسوب می شود. این مهم در خریدهای لوکس تجلی ونمود بیشتری پیدا می کند، چرا که در مصرف لوکس انگیزه های گرایش به خرید کالاهای خاص بیشتر ریشه در مسائل روانی مصرف کنندگان دارد تا مشخصات کالا. در سال های اخیر با پیشرفت تکنولو ژی و ساخت لوازم رفاهی پیشرفته، خرید کالاهای لو کس وغیر ضروری به هدف و آرزوهای زندگی افراد بسیاری به ویژه جوانان تبدیل شده است. هدف این تحقیق، بررسی رفتار مصرف کالاهای لوکس در میان قشر جوانان (سن 18 تا 35) است.از اینرو بر دو زمینه پیشایندهای نام تجاری و پیشایندهای روانشناختی تمرکز شده است و همچنین خرید ساعت لوکس به عنوان رفتار مصرف مورد بررسی قرار گرفته است. دراین تحقیق متغیرهای «کسب احترام، کسب شهرت، کسب توجه دیگران، نشان دادن خود به دیگران، نماد موفقیت، نماد اعتبار اجتماعی، نشان دادن رفاه، نشان دادن دستیابی به اهداف، علاقه مندی به کسب مقام و بالا بردن تصویر خود»برای بررسی پیشایندهای روانشناختی ومتغیرهای «نماد گری نام تجاری، تناسب تصویر نام تجاری و خودانگاره، آشنائی نام تجاری، احساسات برانگیخته شده نام تجاری» برای بررسی پیشایندهای نام تجاری در نظر گرفته شده است.
    کلیدواژگان: مصرف لوکس، رفتار مصرف کننده، پیشایند نام تجاری، پیشایند روانشناسی، ساعت
  • کامبیز حیدرزاده *، احسان عادل پور صفحه 35
    توسعه سریع تکنولوژی های اطلاعات و ارتباطات در فعالیت های امروزه کسب و کار، مهمترین روند بلند مدت در تجارت جهانی محسوب می شود. بنابراین رشد و توسعه بالقوه چشمگیری، به ویژه برای تهیه و تدارک محصولات و خدمات از طریق اینترنت، مورد انتظاراست. اما این که چگونه و به چه میزان می توان از این عامل بالقوه به قدر کفایت استفاده نمود، به میزان زیادی بستگی به توانایی خرده فروشان اینترنتی، در جهت برآورده ساختن انتظارات مشتریان در محیط خرید مجازی خواهد داشت. طبق شواهد موجود، کیفیت خدمات که از طریق وب سایت ها ارائه می شود، راهبردی ضروری به منظور موفقیت فروشگاه های آنلاین بوده و مدیران این وب سایت ها به منظور ارائه کیفیت خدمات ممتاز به مشتریان، ابتدا باید به این نکته پی ببرند که مشتریان چگونه خدمات آنلاینی که به آنها ارائه می شود را درک و ارزیابی می کنند. در این پژوهش، به بررسی نقش و تاثیر برخی ابعاد کیفیت خدمات الکترونیکی، کیفیت کلی خ دمات و رضایت مشتری بر فرآیند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان در خریدهای آنلاین در ایران، پرداخته شده است. داده های به دست آمده از تحقیق بر روی 229 مصرف کننده آنلاین، جهت تست مدل تحقیق بکار گرفته شد.
    کلیدواژگان: خریدهای آنلاین، کیفیت خدمات الکترونیک، رضایت مشتری، تصمیم خرید، مدل معادلات ساختاری
  • منصور صمدی، زینب ضیایی * صفحه 69
    هدف این مقاله آزمودن مدل جامعی است که به ارزیابی تاثیرات مشترک متغیرهای شناختی و ارتباطی برند بر رفتار خرید مصرف کنندگان، می پردازد. بدین منظور این مدل عوامل موثر در شناخت مصرف کننده از برند و ارتباط او با برند را با هم ترکیب نموده و نشان می دهد که چگونه هر دو مجموعه باهم بر خریدهای فعلی و آتی تاثیر می گذارند. برای بررسی فرضیه های تحقیق پوشاک هاکوپیان به عنوان برند مورد بررسی در نظر گرفته شد. داده های تحقیق به تعداد 170 نفر از میان مردان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات جمع آوری شد و سپس جهت آزمون و تحلیل فرضیه ها از تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که هر دو متغیرهای شناختی برند یعنی آگاهی و تصویر برند خریدهای فعلی و آتی را به طور مثبت تحت تاثیر قرار می دهند. همچنین بین تصویر ذهنی از برند و آگاهی از برند که از متغیرهای شناختی برند معرفی شدند تنها آگاهی از برند بر متغیرهای ارتباطی برند یعنی رضایت و اعتماد، تاثیر مثبت و معناداری د ارد. رضایت و اعتماد برند نیز بر دلبستگی به برند و دلبستگی به برند نیز بر خریدهای آتی به طور مثبتی تاثیر گذاراست درحالیکه دلبستگی به برند بر خریدهای فعلی تاثیر معناداری ندارد.
    کلیدواژگان: رفتار مصرف کننده، شناخت برند، تصویر ذهنی برند، ارتباطات برند، شخصیت برند
  • رضا رادفر، فرهاد حسین زاده لطفی، آیسان خلیلو * صفحه 93
    هدف اصلی تحقیق حاضر، تعیین شاخصهای موثر در رضایتمندی مشتریان از خدمات ارائه شده توسط دستگاه های خودپرداز و اندازه گیری رضایت کاربران دستگاه های خود پرداز از شاخصهای ارائه شده به آنان می باشد. برای مشخص کردن شاخصهای موثر در رضایتمندی مشتریان پس از جمع آوری این شاخصها از منابع مختلف با استفاده از روش دلفی میزان اهمیت هر یک از شاخصها توسط کارشناسان بانک مشخص و ملاک تحقیق قرار گرفت. که این شاخصها شامل سرعت، سهولت دسترسی، استفاده، مطلوبیت مکانی، صحت، آگاهی مشتریان، کنترل بازخورد، تنوع خدمات و قابلیت اعتماد می باشند. در این تحقیق، از پرسشنامه به منظور جمع آوری داده ها، استفاده شده است که بر اساس شاخصهای بدست آمده به دو بخش انتظارات و ادراکات تقسیم شد و شامل 21 سوال دو قسمتی می باشد. برای تعیین پایایی از روش دو نیمه کردن استفاده شده است که مقدار آن 84 % بوده است. برای تعیین سطح رضایتمندی مشتریان از هر یک از شاخصهای تعیین شده با استفاده از داده های فازی سه پایگاه قانون به تفکیک انتظارات و ادراکات تشکیل شد که نتایج آن به صورت زیر می باشد: اگر انتظارات مشتریان از شاخصهای مربوط به بانک خیلی زیاد و شاخصهای مربوط به مشتری خیلی زیاد باشد آنگاه انتظارات مشتری از رضایت خیلی زیاداست. اگر ادراک مشتریان از شاخصهای مربوط به بانک متوسط و شاخصهای مربوط به مشتری متوسط باشد آنگاه ادراک مشتری از رضایت متوسط است.
    کلیدواژگان: انتظارات، ادراکات، دستگاه خودپرداز، رضایت مشتری، منطق فازی
  • بهرام خیری، حیدری، ثمینه ذوالفقاری * صفحه 115
    در این مقاله سعی می کنیم تاثیر تکنولوژی RFID را بر روی کارآیی کلیه مراحل زنجیره تامین اعم از (تامین مواد اولیه، تولید، انبار، فروش وتوزیع) بررسی کنیم و نتایج حاصل از بررسی نشان می دهد که تکنولوژی RFID کارآیی زنجیره تامین را بصورتهای مختلف از جمله (تعیین محل دقیق استقرار کالا در هریک از انبارها، افزایش بهره وری در تولید، کاهش هزینه ها، کوتاهتر شدن سیکل سفارش، سریعتر شدن عملیات حمل و نقل کالاها، سرعت بالاتر در تسویه حساب، از میان بردن حمل و نقل نادرست، کاهش وقفه های زمانی در حمل و نقل و تحویل بموقع سفارش، امکان ارزیابی سریع محصول، کاهش خطاها و وقفه ها، بیمه حمل و نقل خصوصی، ک اهش هزینه های تولید، حذف مسیرهای نادست حمل و نقل، ارزیابی دقیق مراحل اجرا و تولید، کاهش هزینه های مربوط به نیروی انسانی از طریق کاهش نیروی انسانی به منظور ردیابی محصول و مدیریت انبار، افزایش سهام از طریق بهره وری بیشتر، سرویس دهی مناسب به مشتری و...) بهبود می دهد و همچنین تاثیرات مختلف RFID را بر روی کارآیی مراحل زنجیره تامین اندازه می گیریم و نشان می دهیم که اگر شرکتهای صنایع غذایی بخواهند به حداکثر کارآیی درزنجیره تامین خود دست یابند می بایست تکنولوژی RFID را بر اساس اولویتهای بدست آمده از نتایج تحقیق در بخشهای زیربکار برند: 1- فروش، 2- انبار، 3- تولید، 4- تامین مواد، 5- توزیع
    کلیدواژگان: SCM، RFID، فناوری اطلاعات، سیستمهای اطلاعاتی، اثر شلاق چرمی، کارآیی
  • شهناز نایب زاده *، حسن دهقان دهنوی، محمدرضا فیض صفحه 141
    این پژوهش به منظور ار زیابی کیفیت خدمات بانک ملی با استفاده از روش سروکوال که ابزاری برای اندازه گیری کیفیت خدمات و شناسایی و تحلیل شکاف های موجود بین انتظارات و ادراکات دریافت کنندگان خدمات می باشد انجام گرفته است. در تحقیق حاضر به بررسی میزان شکاف بین انتظارات و خدمات ادراک شده توسط مشتریان بانک ملی در هریک از ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات پرداخته شده و سپس رتبه بندی ابعاد کیفیت خدمات بر مبنای میزان اهمیت هر یک از ابعاد از نظر مشتریان به عنوان هدف اصلی تحقیق پیگیری شده است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی وبا توجه به نوع و ماهیت مسئله و نیز اهداف و سوالات تحقیق توصیفی می باشد؛ برای جمع آوری داده های تحقیق نیز از روش پیمایش (پرسشنامه) استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان بانک ملی شهر یزد که از بین خدمات مختلف مرتبط با بانکداری الکترونیک حداقل از ملی کارت برخوردار باشند تشکیل می دهند و به منظور انتخاب نمونه معرف جامعه آماری از روش نمونه گیری خوشه ایاستفاده شده و نمونه ای با حجم 385 نفر از طریق پرسشنامه استاندارد ومورد مراجعه در تحقیقات بین المللی مورد پرسش و نظرخواهی قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: خدمات، کیفیت، بانکداری الکترونیک، سروکوال
  • حمیدرضا سعیدنیا، سحر جمالی نژاد * صفحه 167
    امروزه وفاداری به برند مفهومی اساسی در بازاریابی استراتژیک است. شرکت ها استراتژی های بازاریابی را به منظور افزایش وفاداری و در جهت حفظ سهم بازار و سود آوری بیشتر طرح ریزی می کنند. برخورداری از تعداد زیادی مشتری وفادار، سبب کاهش هزینه های بازاریابی و کسب مزیت رقابتی توسط سازمان می گردد، چنین مشتریانی دارایی های یک برند محسوب شده و نقشی تعیین کننده در ارزش ویژه آن ایفا می کنند. اما باید توجه داشت که ایجاد و حفظ وفاداری به سادگی حاصل نمی شود. و تنها از طریق شناخت صحیح عوامل موثر و بررسی نحوه تاثیرگذاری آنهاست که می توان به افزایش سودآوری و برخورداری از دیگر مزایای وفاداری امیدوار بود. هدف از این مطالعه، ارزیابی تاثیر درگیری محصول بر میزان وفاداری به برند است که بنابر نظر بسیاری از محققین رفتار مصرف کننده به عنوان یکی از عوامل مهم و قابل توجه در این زمینه مطرح می باشد. در این بررسی برای دستیابی به نتایج دقیق تر از پروفایل درگیری ذهنی مصرف کننده کاپفرر و لارنت (CIP) که پنج بعد مختلف را در بر می گیرد استفادهشده است. این ابعاد عبارتند از: علاقه مندی به محصول، ارزش مبتنی بر لذت، ارزش علامت، احتمال ریسک و اهمیت ریسک.
    کلیدواژگان: وفاداری به برند، درگیری محصول، علاقه مندی به محصول، ارزش مبتنی بر لذت، ارزش علامت، احتمال ریسک و اهمیت ریسک
  • مهرداد حسن زاده *، علی قدیری صفحه 193
    شرکتها در قرن 21، دچار تغییرات بسیار شده اند. امروزه دیگر هیچ موسسه ای که بر حسب تصادف و شانس منتظر فروش کالاها و خدمات خود باشد، عملا در صحنه تجارت باقی نخواهد ماند. بی گمان امروزه مهمترین دغدغه ذهنی هر ارائه دهنده ای یافتن مشتری و در نهایت حفظ و ایجاد وفاداری در مشتریان است. شرکتها بدون مشتریان وفادار نمی توانند به اهداف خود برسند. بنابراین کسب تعهد مشتری، رضایت مشتری و ایجاد وفاداری در مشتری، یکی از مهمترین اهداف شرکتها است. شایستگی نام تجاری فواید بسیاری مانند کسب تعهد مشتری، رضایت مشتری، وفاداری مشتریان، افزایش توصیه شفاهی و کاهش رفتارهای متغیر توسط مشتریان راضی و متعهد در اجتماع دار د. این مقاله به بررسی مفهوم شایستگی نام تجاری و اهمیت آن و اینکه تعهد، رضایت و در نتیجه وفاداری مشتریان چه نتایجی برای شرکتها در برخواهد داشت، می پردازد و در نهایت، راهکارهایی برای ارائه خدمات بهتر و کسب وفاداری مشتریان ارائه شده است. اطلاعات تحقیق با روش پیمایشی گردآوری شده و با روش همبستگی (روش معادلات ساختاری) بررسی شده است.
    کلیدواژگان: شایستگی نام تجاری، رضایت مشتری، تعهد عاطفی، تعهد مستمر، توصیه شفاهی، تغییر تمایل، وفاداری مشتری، رفتار مشتری
  • پیمان غفاری آشتیانی *، پروانه چارستاد، ندا لونی صفحه 227
    در کشور ما نیز مانند سایر کشورهای در حال توسعه علی رغم وجود جمعیت ک ثیری زیر خط فقر، تعداد زیادی از افراد که بعضی از آن ها قدرت خرید بالایی هم ندارند، انتخاب کالاهایی با مارکهای خارجی را به عنوان راهی برای کسب نوعی پرستیژ و سبک برای خود میدانند. این تمایل در مورد مصرف کنندگان جوان تر شدیدتر است. هدف از انجام این تحقیق بر رسی عوامل مختلف اثرگذار بر ترجیح برندهای خارجی در مصرف کنندگان ایرانی میباشد. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق، دانشجویان «دانشگاه های شهرستان اراک» مورد بررسی قرار گرفته و برای جمع آوری داده ها از «پرسشنامه» و در ادامه برای تجزیه و تحلیل داده ها از «مدل یابی معادلات ساختاری» استفاده شده است. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که در میان مصرف کنندگان ایرانی، نیاز به منحصر به فرد بودن با گرایش به محصولات خارجی ارتباط مستقیم دارد. همچنین در بین عوامل مختلف اثرگذار بر قصد خرید محصولات خارجی به ترتیب دو بعد ار زش احساسی و ارزش اجتماعی بیشترین تاثیر را بر قصد خرید محصولات خارجی دارند، ولی ارتباط میان ارزش کارکردی با قصد خرید محصولات خارجی تایید نگردید.
    کلیدواژگان: برندهای خارجی، برندهای داخلی، نیاز به منحصر به فرد بودن، ارزش احساسی، ارزش اجتماعی، ارزش کارکردی، از دست رفته های مشتری
|
  • M. A. Abdolvand *, N. Reihani Page 1
    The knowledge of consumer' behavior is considered essential for successful marketing. This is even more important for luxury products, because motives for buying special products are more psychological. In recent years, due to advanced technology, the purchase of luxury products has become the goal of many people, especially young adults. This study examines consumer behavior of young people (aged 18 to 35) purchasing luxury products. We focus on brand antecedents and psychological antecedents. Variables such as gaining respect, gaining popularity, getting noticed by others, showing who I am, symbol of success, symbol of prestige, indicates wealth, indicates achievement, interest in status, and enhances my image are psychological antecedents; other variables like brand symbolism, brand image congruency and self-concept, brand familiarity and brand aroused feelings are brand antecedents. The study distributed a questionnaire to 525 consumers of luxury watches in Tehran City. The findings show that two criteria significantly affect the consumption behavior of luxury products among youth. Also, the strength of influence for each variables differed due to revenue level, education and sexuality. According to the results, we can apply better communication strategies to this section of the target market.
    Keywords: Luxury Consumption, consumer behavior, Brand Antecedent, Psychological Antecedent, Watch
  • K. Heidarzadeh *, E. Adelpour Page 35
    The rapid expansion of information and communication technologies in daily business activities is the most important long-term trend in the business world. Accordingly, large growth potential is forecasted especially for the provision of products and services via the Internet. If and how this potential can be exploited depends largely on an Internet retailer’s ability to meet customers’ expectations in the virtual shopping environment. Evidence exists that service quality delivery through websites is an essential strategy to success. To deliver superior service quality, managers of companies with web presences must first understand how customers perceive and evaluate online customer service. The goal of this article is to evaluate the role of e-service quality, overall service quality, and customer satisfaction on Iranian consumers’ purchase intentions regarding online shopping. Data from a survey of 229 online consumers were used to test the research model. The results show that responsiveness and security/privacy affect overall service quality and customer satisfaction. Site aesthetics has a direct impact on overall service quality, but assurance/trust, reliability and personalization were not significantly related to overall service quality or customer satisfaction. The results also indicate that overall service quality has a direct and positive impact on customer satisfaction and that customer satisfaction has a direct impact on consumers’ purchase intentions.
    Keywords: Online shopping, Electronic Service Quality, customer satisfaction, Purchase intentions, structural equation modeling
  • M. Samadi, Z. Ziaei * Page 69
    The purpose of this paper is to evaluate the joint effect of brand cognitive and brand relationships variables on consumer purchase behavior. For this purpose, the proposed model combines brand knowledge and brand relationship variables and shows how knowledge and relationships affect current and future purchases. To identify the proposed effect of brand knowledge and relationships on consumer purchase behavior, a total of 170 usable questionnaires were collected from AIU faculty members. Multiple regression analysis was used to test and analyze hypothesizes on Hacoupian Clothing. It was found that brand awareness positively affects current and future purchases, brand satisfaction and brand trust. Both brand satisfaction and brand trust have a positive effect on brand attachment. Finally, brand attachment affects future purchases but not current purchases.These findings can assist brand managers who spend considerable resources on measuring brand awareness and brand image. It is recommended that practitioners also use brand relationship measures and develop strategic and tactical initiatives that ensure that consumers are satisfied with the brand, trust it, and feel attached to it.
    Keywords: consumer behavior, Brand knowledge, Brand image, Brand Relationships, Brand Personality
  • R. Radfar, F. Hossein Zadeh Lotfi, A. Khaliloo * Page 93
    The main purpose of this research is to determine effective indexes of customer satisfaction from ATM service and to determine the customer satisfaction level from each index using fuzzy data.After collecting indexes from different sources and using the Delphi method, the importance of each index was approved by bank expert. A questionnaire divided in to two parts, expectation and performance, was used to collect data. To determine the level of customer satisfaction in each index, we made three rules bases in separate of perception and expectation. If customer expectation is very high in both the bank and customer indexes, then customer expectation from satisfaction is very high.
    Keywords: Expectation, Preference, ATM, customer satisfaction, fuzzy logic
  • B. Kheiri, S. Zolfaghari * Page 115
    This paper reviews the effects of RFID Technology on supply chain efficiency. The results show that RFID Technology improves efficiency by detemining accurate placement of goods in each warehouse, improving productivity, decreasing costs, minimizing the ordering process, among other ways. To achieve the most efficiency in supply chain, foodmanufacturing companies must use RFID Technology for sales, warehouse, production, supply of management, distribution.
    Keywords: SCM, RFID, Information Technology, Information system, The Bull Whip Effect, efficiency
  • Sh. Nayebzadeh *, H. Dehghandehnavi, M. R. Feiz Page 141
    This paper assesses the quality of services delivered in Melli Banks using the SERVQUAL approach. The present research examines the extent of existing gaps between expectations and services as perceived by the customers of Melli banks. Questionnaires were distributed to 385 bank customers. Assurance was the most important dimension, followed by reliability, accountability, and empathy. Tangibles were the least important dimension. Moreover, the largest gap between expectations and perceptions was in the tangible dimension, and the smallest gap between these areas was associated with confidence.
    Keywords: Service quality, electronic banking, SERVQUAL
  • H. R. Saeidnia, S. Jamalinejad * Page 167
    Brand loyalty is a fundamental concept in strategic marketing. Companies plan marketing strategies to increase brand loyalty, maintain their market share, and garner higher profits. Having a large number of loyal customers helps the organization decrease marketing costs and gain competitive advantages. Loyal customers are an asset for a brand and have been identified as a major determinant of brand equity. The purpose of this study is to evaluate the influence of product involvement on brand loyalty using Kapferer and Laurent’s Consumer Involvement Profile (CIP). A total of 270 usable questionnaires were collected from students of I.A.U. Tehran Science and Research Branch University. In this study, a cell phone was selected as the product, and Structural Equation Model (SEM) was used to analyze results. It was found that product involvement has a positive effect on brand loyalty and that brand loyalty is affected by all dimensions of product involvement. Interest and hedonic value, sign value, and risk importance positively affect brand loyalty, while risk probability and brand loyalty have a significant and reversed relationship.
    Keywords: Brand loyalty, Product Involvement, interest, Hedonic Value, Sign Value, Risk Probability, Risk Importance
  • M. Hassanzadeh *, A. Ghadiri Page 193
    Achieving customer loyalty and satisfaction are important goals for today’s companies. This paper examines the importance of brand credibility and customer loyalty, proposing ways to present better services. Data from 534 samples were collected from customers of Bank Melli Iran and Parsian Bank in Ghazvin. The results show that an increase in brand credibility has a direct and meaningful effect on customer satisfaction. Moreover, an increase in loyalty commitment has a direct and meaningful effect on word-of mouth recommendation, and anincrease in customer satisfaction has a direct and meaningful effect on loyalty.
    Keywords: Brand Credibility, Satisfaction, Loyalty Commitment, Continuance commitment, Word-of-Mouth Recommendation, Switching Propensity, Customer loyalty, Customer behavior
  • P. Ghafari Ashtiani *, P. Charsetad, N. Loni Page 227
    In many developing countries, many individuals (especially young people) view foreign brands as a status symbol. This paper explores the various factors affecting consumer preferences for foreign brands. College students in Arak City were surveyed, and structural equation modeling was used for data analysis. The results show that a need for uniqueness has a direct effect on attitudes toward foreign brands. Moreover, emotional value and social value have a greater effect on purchase intention toward foreign brands.
    Keywords: Foreign Brands, Domestic Brands, Need for Uniqueness, Emotional Value, Social value, Functional Value, Perceived Sacrifices