فهرست مطالب

عصر ارتباطات - پیاپی 16 (بهار 1390)

فصلنامه عصر ارتباطات
پیاپی 16 (بهار 1390)

  • ویژه نامه مدیریت و ارتباطات
  • 170 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/09/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمودرضا مرتضوی صفحه 0
  • شکوفه کلانتری صفحه 1
    بدون شک فروش محصول و کالا یا خدمات از اهداف و آرمانهای هر مدیرفروش و بازاریاب موفق است. به کارگیری راه ها و ترفندهای تبلیغات و بازاریابی در این مسیر به منظور تحقق این امر صورت می گیرد. وظیفه هر مدیر و بازاریاب پاسخ به نیاز و خواسته خریدار (مشتری) است. از آنجا که فروشنده و خریدار با هم در ارتباط هستند بنابراین دانستن مهارتهای بازاریابی و تکنیک های تبلیغاتی برای هر بازاریاب و مدیر فروش الزامی و ضروری است. بازاریابی مستقیم به همراه تبلیغات، روابط عمومی- فروش شخصی به عنوان ابزارهای ترویج به منظور برقراری ارتباط با مخاطبان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین با نظم سنجی و برآورد تمایلات و خواسته های مشتری آن را برای خرید متقاعد می کنیم. بازاریابی به معنی کلیه تلاشهایی است که که یک کارآفرین اقتصادی برای طراحی- تولید- توزیع یا فروش کالا و خدمت به مصرف کننده نهایی و جلب رضایت او متحمل می شود. امروز در کنار فروش و عرضه کالاهای سنتی و مواد طبیعی و مصرفی کالاها و خدمات فرهنگی نیز جایگاه اقتصادی ویژه ای دارند و ناشران به عنوان تولیدکنندگان یکی از شاخص ترین اقلام فرهنگی یعنی کتاب، به استفاده از روش های بازاریابی نیاز دارند. بازاریابی کتاب به شیوه های گوناگونی قابل اجراست. برگزاری نمایشگاه های کتاب، نوآوری در اداره کتابفروشی ها، آگهی های تجاری – توزیع هدایای تبلیغاتی – نقد و بررسی کتابها در مطبوعات، وبلاگ ها، کتابخانه های عمومی و سایر مراکز فرهنگی – توجه بیشتر به وضعیت کتاب، برگزاری جشن رونمائی از جمله روش ها و فعالیتهای است که به رونق بازاریابی کتاب در ایران کمک می نماید. اعمال برخی از این روش ها در میان ناشران کودک شایع تر از ناشران بزرگسال بوده است. در عین حال بسیاری از ناشران ایرانی تمایلی به سرمایه گذاری و فعالیت گسترده در حوزه بازاریابی کتاب ندارند. زیرا هزینه های مرتبط بر این نوع فعالیت ها را بیشتر از میزان سودی که به تجارت آنها باز میگرداند، می دانند.
    کلیدواژگان: بازاریابی، تبلیغات، مدیریت، نشر، کتاب
  • سمیه محمدی رحمت آبادی صفحه 41
    مدیریت انجام وظایفی چون برنامه ریزی، سازماندهی و هماهنگی است. برنامه ریزی به عنوان یکی از عوامل حیاتی در مدیریت موفق هر سازمان با تحقیق و بررسی آغاز می شود. فرآیند برنامه ریزی مربوط به عوامل داخلی و خارجی می باشد. عوامل داخلی شامل محیط شرکت، مقاصد بازاریابی و خصوصیات و فواید محصول است و عوامل خارجی شامل مخاطبان، بازار فروش، شبکه های توزیع کالا و رقابت می شود. مدیران موسسات و سازمان های موفق بخش های مجزا جهت پژوهش در نظر می گیرند. مسئولیت اصلی مدیر تحقیقات سرپرستی، هدایت و نظارت بر فعالیتهای پژوهشی است. طراحی و اجرای طرح های بازار سنجی قبل از عرضه محصول به بازار، سنجش نظرات و نگرشهای مصرف کنندگان بالفعل و بالقوه درباره محصولات، خدمات، نام تجاری و تبلیغات جمع آوری اطلاعات درباره رقیبان و موقعیت آنها در اذهان مصرف کنندگان و تدارک بازخوردهای لازم برای اصلاح و فعالیتهای کسب و کار و به ویژه افزایش اثربخشی روش های ترویجی از جمله وظایف مدیر تحقیقات است.
    کلیدواژگان: سازمان، مدیریت، تحقیق، راهبرد، فرآیند
  • علی گرانمایه پور، صفیه جانی پور صفحه 69
    امروزه به طور کلی روابط عمومی تغییر و تحولات جدی و گسترده ای را در سطح جهان گسترانیده است و افراد می توانند با برنامه ریزی صحیح روابط عمومی کارآمد و موثر این تغییر و تحولات را پی ریزی تا به موفقیت و کسب اهداف با انگیزه ی مناسب برسند.
    روابط عمومی نقش بسزایی در شکل گیری عقاید افراد دارد. مدیران روابط عمومی هر کدام دارای وظایف و خصوصیاتی هستند و در یک سازمان در هر سطح از مدیریت که باشند این ویژگی ها را به همراه خود دارند. روابط عمومی نقش کمک کننده و بسزایی در یک سازمان همچنین توانایی مدیریت بر آن سازمان را بر عهده دارد. این در صورتی می تواند کارآمد و نتیجه بخش باشد که خود آن روابط عمومی از مدیریت صحیح برخوردار باشد و بتواند به اصطلاح گلیم خود را از آب بیرون بکشد.
    بحث مدیریت در روابط عمومی از مباحث بسیار مهم و دارای اهمیت والا می باشد که با پرداختن به این موضوع در روابط عمومی بسیاری از معضلات را که سازمان ها دچار آن هستند و به شکل یک آفت در آمده است حل و فصل نمائیم. از این رو نگارنده در این مقاله قصد دارد تا انگیزه ای ایجاد کرده تا با پرداختن به نقش، وظایف و خصوصیات مسئولین روابط عمومی به شکلی شاهد روند رشد هر چه سریع تر در زمینه ی مدیریت روابط عمومی باشیم.
    کلیدواژگان: روابط عمومی، مدیریت، سازمان، برنامه ریزی و
  • حسین اسلامی، ندا تاجیک صفحه 107
    وجود یک سازمان هماهنگ شده و منسجم و منظم و موفق وابسته به ارتباطات موثر می باشد.وقتی در یک سازمانی که مدیران بیشتر با زیر دستان خود سروکار دارند برای پیشروی در کارها و بهبود شرایط نیازمند رابطه ی دقیق می باشد. معمولا هر مدیری بخشی از وقت خود را صرف برقرار کردن رابطه با کارمندان خود می کند. برای ایجاد این هماهنگی بین اعضاء به صورت یک گروه کارآمد و موثر برقراری ارتباط ضروری است. زیرا وقتی ارتباطی برقرار نشود، هماهنگی نیز به وجود نمی آید و فعالیتی در سازمان صورت نمی گیرد می توان نتیجه گرفت که یک مدیر کار سازمانی می تواند مدیریت کند که بتواند ارتباط برقرار کند.در این مقاله با ارتباط، ایجاد برقراری ارتباط،ارتباطات موثر،باید ها و نباید ها در ارتباطات، ارتباطات سازمانی و سازمان سرو کار داریم.
    کلیدواژگان: سازمان، مدیریت، ارتباط سازمانی، مدیران، کارکنان
  • داوود نعمتی انارکی، پروین شمسی نیا صفحه 141
    در این مقاله با توجه به موضوع بحث، علم مدیریت مهم بوده و نیازمند تعریف است که بعبارت هنر انجام دادن کار بوسیله دیگران می باشد و بخاطر علاقه مدیران به نقشهای اطلاعاتی(از نقشهای مدیریت) مفهوم اطلاعات دومین واژه قابل تعریف در این بخش می باشد و همینطور سیستم های اطلاعاتی و از آنجا که سیستم های اطلاعاتی به مجموعه اطلاعاتی سازمان یافته ای اطلاق می شود که جوابگوی نیازمندی های مدیریت می باشد. اطلاع رسانی که مقوله ایست به نوعی مرتبط با امر کتابداری (از جهت کارکرد اشتراکات فراوانی دارند، علیرغم وجود تفاوتهای بسیار) از جمله واژگان مطرح در این مقاله می باشند. فارغ از اینکه کدامیک از این دو مقوله زیرمجموعه دیگری است، دو نکته عمده قابل بررسی و تبیین است. اول اینکه: علیرغم تفاوت در مفهوم، در اینکه کتابداری و اطلاع رسانی دو مقوله با یک کارکرد در عرصه اطلاعات هستند، هیچ تردید نیست گرچه در زمانهای قدیم عمده امر اطلاع رسانی بوسیله کتابخانه ها و کتابداری انجام می شد، اما امروزه با پیشرفت قابل توجه علم و تکنولوژی (اینترنت، رادیو و تلویزیون و...) نقش کتابخانه ها به حداقل ممکن کاهش یافته است. نکته دیگر که بخشهایی از دنیا از آن رنج می برد، بحث سرریز اطلاعات است، حجم سنگین اطلاعات است از مجاری مختلف از دیگر مشکلاتی است که بر بشر امروز سنگینی می کند. گرچه زمانهای قدیم فقر اطلاعاتی اذیت میکرد و در اینجا مبحث مهندسی ارزش است که می تواند فعالیتهای عمده اطلاع رسانی و کتابداری از جمله: مجموعه سازی، سازماندهی اطلاعات، اشاعه اطلاعات، کتابخانه های رقومی، نشریات الکترونیکی و... را مدیریت نموده و در مسیر استفاده صحیح کاربران قرار دهد. در مبحث مهندسی ارزش این نکته که اطلاعات در چه موقع به مخاطب ارائه شود بسیار مهم است از سرریز اطلاعات جلوگیری می کند. عمده بحث این مقاله مدیریت دو موضوع فوق تا حصول نتیجه پایانی (مهندسی ارزش) است.