فهرست مطالب

مجله علوم پزشکی رازی
سال هجدهم شماره 6 (پیاپی 87، شهریور 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/06/06
  • تعداد عناوین: 6
|
  • صلاح الدین دلشاد، محمد کاظم اولاد قباد، لیلی نجفی صفحه 1
    زمینه و هدف
    ناهنجاری آنوس بسته یکی از آنومالی های شایع نوزادان است که همراه با آن، نا هنجاری های دیگری نیز مشاهده می شود. هدف از این مطالعه تعیین میزان فراوانی نا هنجاری های همراه، در کودکان مبتلا به آنوس بسته می باشد.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی و گذشته نگر بر روی 245 نوزاد و کودک (137 پسر، 105 دختر و 3 بیمار با ابهام تناسلی) مبتلا به آنوس بسته، جهت بررسی آنومالی های همراه و تعیین فراوانی آن ها در بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) طی سال های 88-79 انجام گردید. اطلاعات این تحقیق از پرونده بالینی بیماران استخراج گردید و آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار SPSS17 صورت گرفت.
    یافته ها
    6/50% بیماران دارای نا هنجاری های همراه به شرح ذیل بودند: 18% آنومالی های قلب و عروق، 5/15% نا هنجاری های کلیوی، 7/14% نا هنجاری های گوارشی، 9/13% نا هنجاری های ستون مهره ها،1/13% آتومالی های ادراری- تناسلی و 2/8% نا هنجاری های اندام تناسلی خارجی. شایع ترین نا هنجاری همراه در این مطالعه نا هنجاری های سیستم ادراری – تناسلی و در درجه دوم آنومالی های قلبی- عروقی می باشد.
    نتیجه گیری
    بهتر است بیماران مبتلا به آنوس بسته در همان دوره نوزادی، تحت معاینه دقیق فیزیکی و رادیولوژی (شامل عکس رادیولوژی ساده از تمام بدن، اکوکاردیوگرافی و سونوگرافی ناحیه ادراری- تناسلی) جهت یافتن هر چه زودتر نا هنجاری های همراه قرار بگیرند.
    کلیدواژگان: آنوس بسته، نا هنجاری های همراه، فراوانی
  • فاطمه شیرانی، سید مهدی سبط روضاتی صفحه 8
    زمینه و هدف
    اسپوندیلیت انکیلوزان((Ankylosing spondylitis یکی از انواع اسپوندیلوآرتروپاتی ها با علت نامعلوم می باشد که اثرات گسترده روی اسکلت محوری و محیطی دارد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر پنتوکسی فیلین روی فعالیت شاخص (Bath Ankylosing Spondylitis Disease Activity Index = (Bath بیماری اسپوندیلیت انکیلوزان در بیماران کنترل نشده مراجعه کننده به کلینیک روماتولوژی بیمارستان حضرت رسول اکرم) ص) می باشد.
    روش کار
    این مطالعه به صورت آزمایشی (Pilot) روی 30 بیمار اسپوندیلیت انکیلوزانبا ایندکس Bath≥4 بدون توجه به سایرداروهای قبلی بیمار انجام شد. قرص پنتوکسی فیلین 400 میلی گرم سه بار در روز به بیماران داده شد و بعد از 6 و 12 هفته ایندکس فعالیت بیماری بررسی شد. تحلیل اطلاعات با آزمون Paired T test انجام شد و 05/0 > P معنی دار تلقی شد.
    یافته ها
    30 بیمار (26 مرد و 4 زن) بررسی شدند. متوسط سن آن ها 42/32 ± 14/8 بود. میانگین ایندکس Bath قبل از شروع پنتوکسی فیلین 12/1 ±53/6، بعد از 6 هفته 58/1 ±17/5 و بعد از 12 هفته از شروع درمان 66/1±88/4 بود (000/0 > P). بین ایندکس Bath قبل از شروع پنتوکسی فیلین و 12 هفته بعد از شروع آن تفاوت آماری معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    پنتوکسی فیلین می تواند برای اسپوندیلیت انکیلوزان کنترل نشده علیرغم مصرف سایر داروها به کار رود.
    کلیدواژگان: اسپوندیلیت انکیلوزان، ایندکس Bath، پنتوکسی فیلین
  • مینا شریفی سرخه ریزی، مهربان فلاحتی، فریده زینی، لامع اخلاقی، فریبا حیدری کهن، محسن غلمان، یه شریفی نیا صفحه 14
    زمینه وهدف
    ولوواژینیت کاندیدیایی (Vulvovaginal candidiasis) بیماری شایع زنان است که در اثر رشد غیر طبیعی کاندیداها در مخاط دستگاه تناسلی زنان ایجاد می شود. علایم و نشانه های بالینی ولوواژینیت کاندیدیایی اغلب غیر اختصاصی است؛ بنابراین تشخیص بیماری بر اساس آن ها قطعی نیست. هدف ازاین پژوهش ارزیابی ارزش روش های تشخیصی سرولوژیک ایمنوفلورسانس غیر مستقیم و الایز ا در مقایسه با آزمایش مستقیم و کشت در بیماران مبتلا به ولوواژینیت کاندیدیایی بود.
    روش کار
    این مطالعه یک روش توصیفی- مقایسه ای بود که بر روی 87 بیمار مشکوک به ولوواژینیت کاندیدیایی و 50 نفراز افراد سالم (گروه کنترل) انجام شد. نمونه ها مورد آزمایش مستقیم،کشت وآزمایش های تکمیلی برای شناسایی گونه های مختلف کاندیدا قرار گرفتند. سپس با استفاده از سرم بیماران تست های سرولوژیک شامل ایمنوفلورسانس غیر مستقیم و الایزا انجام گرفت. برای مقایسه متغیرهای کمی و کیفی به ترتیب از آزمون های t-student، chi-square ودر صورت لزوم آزمون دقیق فیشر استفاده شد.
    یافته ها
    از 87 نمونه مشکوک به ولوواژینیت کاندیدیایی در مجموع 50 مورد ولوواژینیت کاندیدیایی تشخیص داده شد. عوامل مسبب به ترتیب فراوانی عبارت بودند از: کاندیدا آلبیکنس، کاندیدا گلابراتا، کاندیدا کفایر، کاندیدا اینکونسپیکوا و کاندیدا فاماتا. هم چنین کاندیداهای جدا شده از افراد کنترل به ترتیب فراوانی عبارت بودند از: کاندیدا آلبیکنس، کاندیدا گلابراتا و کاندیدا کفایر. در این بررسی، تمام گروه کنترل در تست ایمنوفلورسانس غیر مستقیم منفی و در گروه بیماران 42 نفر (84%)مثبت و 8 نفر (16%) منفی بودند. با روش الایزا، همه گروه کنترل منفی و در گروه بیماران 40 نفر (80%) در این تست مثبت و 10 نفر (20%) منفی شدند.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد در مواردی که امکان انجام روش های مستقیم میکروسکوپی و کشت وجود نداشته باشد، روش های ایمنوفلورسانس غیر مستقیم و الایزا می توانند به عنوان روش های جایگزین در تشخیص ولوواژینیت کاندیدیایی مطرح باشند.
    کلیدواژگان: ولوواژینیت کاندیدیایی، روش های تشخیص، ایمنوفلورسانس غیر مستقیم، الایزا
  • مریم ملک، صابر محمدی، میر سعید عطارچی صفحه 24
    زمینه و هدف
    استرس شغلی، یکی ازشایع ترین عوامل زیان آور در محیط های کاری محسوب می شود و دارای عوارض و پیامدهای مختلف جسمی روانی و رفتاری است. دستیاران تخصصی پزشکی به جهت ماهیت و نوع کارشان در معرض عوامل تنش زای گوناگون قرار دارند. این مطالعه به هدف تعیین میزان استرس شغلی و عوامل موثر بر آن در دستیاران رشته های مختلف انجام شده است.
    روش کار
    این تحقیق به صورت مطالعه مقطعی بر روی305 نفر از دستیاران رشته های مختلف یکی از بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1389 انجام شده است. با استفاده از پرسشنامه استرس شغلی Osipow میزان تنش دستیاران ارزیابی شد. برای بررسی ارتباط متغیرها با میزان استرس از آزمون هایChi-Square، T-test، ANOVA و Logistic regression استفاده شد.
    یافته ها
    میزان پاسخ دهی به پرسشنامه ها87% بود. میزان استرس در اکثر دستیاران در حد متوسط بود. میانگین نمره استرس کلیه دستیاران 06/147 از 250 نمره بود. بیشترین میانگین نمره عامل تنش زا مربوط به بار کاری)05/31.از50) و مسئولیت پذیری(55/29 از50) بود. میزان استرس در دستیاران رشته های دارای کشیک OR=4.591)، CI=1.31-16.13،(P=0.017 وجراحی(OR=3.769، CI=2.10-6.76، P=0.001)، همچنین دستیارانی که ساعات کاری بیشتری در هفته داشتند (OR=1.242، CI=1.10-2.34،P=0.050) یا وقت استراحت کمتری در کشیک داشتند (OR=1.962،CI=1.12-4.08، (P=0.048 به طور معنی داری بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه بیشترین عامل استرس زا مربوط به بار کاری و مسئولیت پذیری بوده است، لذا توصیه می شود که جهت کاهش استرس، ساعات کاری دستیاران کمتر شده و حمایت بیشتری از آنان انجام شود.به علاوه آموزش هاو مشاوره هایی جهت انتخاب رشته دستیاری، به پزشکان داده شود.
    کلیدواژگان: استرس شغلی، دستیاری، عامل تنش زا
  • مهدی مقدسی، عاطفه حسینی نسب، امیر شیرعلی، مصطفی سلطان سنجری صفحه 36
    زمینه و هدف

    تشخیص به موقع بروز ناتوانی در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس اهمیت به سزایی دارد. هدف این مطالعه بررسی نتایج حاصل از استفاده از روش توموگرافی شبکیه هیدلبرگ Heidelberg Retinal Tomography) = HRT) در اندازه گیری ضخامت لایه عصبی شبکیه به عناون شاخصی برای پیش گویی سیر بیماری مالتیپل اسکلروزیس و هم چنین ارتباط آن با میزان ناتوانی کلینیکی این بیماران می باشد.

    روش کار

    در این مطالعه مقطعی - توصیفی، 69 بیمار مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس که بر اساس معیارهای تجدید نظر شده مک دونالد دارای شرایطی کامل جهت تشخیص بیماری بودند، مورد معاینه دقیق نورولوژیک قرار گرفته و مقیاس EDSS (Expanded Disability Status Scale) برای آن ها محاسبه شد. هم چنین اطلاعات مربوط به شدت بیماری، تعداد حملات که منجر به بستری شدن در بیمارستان شده، سابقه نوریت اپتیک(Optic Neuritis ON=)، مصرف اینترفرون و مدت مصرف آن، نوع اینترفرون مصرفی ثبت شد و بیماران جهت اندازه گیری ضخامت لایه عصبی شبکیه به روش HRT به درمانگاه چشم پزشکی بیمارستان ارجاع شدند. نهایتا اطلاعات توسط نرم افزار SPSS V.18 مورد تحلیل قرار گرفت و سطح معنی داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.) 66/0= (P

    یافته ها

    بیماران از 17 تا 59 سال سن داشتند، میانگین شاخص EDSS به ترتیب برای مردان و زنان برابر 69/2 و 86/2 می باشد که تفاوت معنی داری نداشتند. ارتباطی میان EDSS و میانگین ضخامت لایه عصبی شبکیه دو چشم در بیماران مبتلا به (Relapsing – Remitting) RR.MS مشاهده نشد) 66/0= (P. هم چنین میانگین ضخامت لایه عصبی شبکیه در بیمارانی که اینترفرون مصرف کرده اند 23/0 و در کسانی که مصرف نمی کردند 22/0 بود و تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد. بیمارانی که دارای سابقه نوریت اپتیک برای هر دو چشم می باشند، ضخامت لایه عصبی شبکیه آن ها نازک تر می باشد، اما میانگین ضخامت لایه عصبی شبکیه در بیماران مبتلا (صرف نظر از یک چشم یا دو چشم) و غیر مبتلا به نوریت اپتیک، تفاوت آماری معنی داری نداشت) 204/0= (P.

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که کاهش در ضخامت لایه عصبی شبکیه با افزایش نمره EDSS در روش HRT یافت نشد، شواهد نشان می دهند که هم HRT و هم انسجام توموگرافی نوری (tomography coherence OCT= Optical) می توانند کاهش ضخامت لایه عصبی شبکیه را نشان دهند اما طبق مطالعه حاضر به نظر می رسد OCT حساس تر باشد.

    کلیدواژگان: بیماری مالتیپل اسکلروزیس، نمره EDSS، ضخامت لایه عصبی شبکیه
  • شادمان نعمتی، عبدالرحیم کوشا، رحمت الله بنان، میرمحمد جلالی، هوشنگ گرامی، احسان کاظم نژاد، نسیم کوشا، فتانه بخشی صفحه 44
    زمینه و هدف

    کوچک کردن لوزه ها با رادیوفرکانس یکی از جدیدترین روش های درمان به ویژه برای لوزه های بزرگ انسدادی است. هدف از این مطالعه مقایسه نتایج کوتاه مدت و طولانی مدت تونسیلوتومی با رادیوفرکانس و تونسیلکتومی سنتی در بزرگسالان مبتلا به تونسیلیت راجعه بود.

    روش کار

    مطالعه آینده نگر تصادفی) به شماره ثبت IRCT: 201010091138N3) دریک بیمارستان دانشگاهی برروی بزرگسال مبتلا به تونسیلیت راجعه انجام شد. در 34 مورد تونسیلکتومی سنتی و در 38 مورد تونسیلوتومی توسط رادیوفرکانس با پروب (Radiofrequency Induced Thermotherapy RFITT=) انجام شد. مدت زمان جراحی، مقدار خونریزی حین عمل، زمان ریکاوری، اختلال در بلع، کاهش وزن و درد بعد از جراحی، زمان بازگشت به رژیم غذایی و فعالیت طبیعی و عوارض بعد از عمل جراحی در دو گروه مشخص شد. بیماران به مدت 24 ماه از نظر عود حملات تونسیلیت راجعه پی گیری شدند. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و تست های U- Man Whitney و chi-square انجام شد.

    یافته ها

    متوسط مدت زمان جراحی (89/16 دقیقه در مقابل 07/46 دقیقه)، زمان ریکاوری (32/14 در مقابل 11/17 دقیقه) و میزان خونریزی حین عمل (cc 20-15 و در مقابل cc 300-250) و به طور آشکار در گروه RF کمتر از گروه سنتی بود (005/0 P<). هیچ تفاوتی بین دو گروه از نظر وقوع تونسیلیت راجعه بعد از 24 ماه پی گیری وجود نداشت.

    نتیجه گیری

    تونسیلوتومی با RF یک روش ساده، سریع و موثر در بیماران بزرگسال با تونسیلیت راجعه است که می تواند در دراز مدت عود حملات تونسیلیت و فارنژیت را به خوبی کنترل نماید

    کلیدواژگان: تونسیلوتومی رادیوفرکانس، تونسیلکتومی سنتی با برش سرد، بالغین، تونسیلیت راجعه
|
  • Salaheddin Delshad, Mohammad Kazem Oladghobad, Laily Najafi Page 1
    Background
    Imperforate anus is a common anomaly associated with many other anomalies. The aim of this study is determining the frequency of associated anomalies in children with imperforated anus.
    Methods
    This retrospective, cross sectional study was conducted by 245 neonates and children (137 male, 105 female and 3 ambiguous genitalia) with imperforated anus diagnosis, in Ali-Asghar hospital 1999 – 2008. Our information was extracted from patient’s files and charts. SPSS 17 used for data analysis.
    Results
    50.6% of the patients had associated anomalies which included 18% cardiovascular, 15.5% renal, 14.7% gastrointestinal, 13.9% vertebral, 13.1% genitourinary, 8.2% external genitalia. The most prevalent associated anomaly in this study was genitourinary system anomalies and also cardiovascular anomalies in the second rank.
    Conclusion
    Patients with imperforated anus should undergo a detailed general physical, systemic and radiological examination (Infant gram, Echo cardiography, Ultrasonography of urogenital system) in neonatal period to detect associated anomalies in early period.
  • Fatemeh Shirani, Seyed Mehdi Sebt Rozati Page 8
    Background
    Ankylosing spondylitis (AS) is a spondyloarthropathy of unknown etiology, with widespread effect on axial and peripheral skeleton. The aim of this study was determination of Pentoxifylline effect on BASDAI number of uncontrolled AS patients in Rasool-e-Akram hospital rheumatology clinic.
    Methods
    This pilot study was performed on 30 patients with ankylosis spondylitis with BASDAI ≥ 4 without attention to previous medical treatment. Pentoxifylline tablets administered 400 mg TDS and patients evaluated at 6 and 12 weeks after treatment. Data were analyzed by Paired T test and p<0.05 was significant.
    Results
    30 patients (26 = Male (86.7%), 4 = Female (13.3%)) with Ankylosing spondylitis was evaluated. Mean age of patients was 32.42±8.14. mean ± standard deviation of BASDAInumber in our patients was 6.53±1.72 at baseline, which decreased to 5.17±1.58 at 6 weeks and 4.88±1.66 at 12 weeks of treatment.(P=0/000) Between BASDAI before and after treatment with Pentoxifylline differences was significant.
    Conclusion
    Pentoxifylline can be advised for uncontrolled AS patients regardless of current or previous treatment.
  • Mina Sharifi Sorkherizi, Mehraban Falahati, Farideh Zeini, Lame Akhlaghi, Fariba Haydari-Kohan, Mohsen Ghelman, Somayeh Sharifiniya Page 14
    Background
    Vulvovaginal candidiasis occurs due to the overgrowth of candida in genital system mucosa of females. Symptoms and signs of vulvovaginal candidiasis are unspecific, therefore its diagnosis based on them (symptoms and signs) is not certain. The aim of this research was comparison the result of indirect immunofluorescence and ELISA with culture and direct microscopy examination in patient with vulvovaginal candidiasis.
    Methods
    This was acomparative-descriptive study that was performed on 87 patients and 50 normal cases. All specimens were examined under direct microscopy, culturing and complimentary test to differentiate the candida species from each other. Serological tests such as indirect immunofluorescence and ELISA were performed on sera of the patients. To compare the quantitative and qualitative data in order t-student test, chi-square and exact fisher test were used, if necessary.
    Results
    Out of 87 specimens, 50 cases were diagnosed as vulvovaginal candidiasis. In order, frequency of the isolated pathogens were: C.albicans, C.glabrata,C.kefyr, C.inconspicua and C.famata. Also in order frequency of control groups were: C.albicans, C.glabrata and C.kefyr. In this study all of normal cases were negative in indirect immunofluorescence test and in patients group 42 person(84%) were positive and 8 (16%) negative. Control groups were negative in ELISA and in patient group 40 person(80%) were positive and 10 person(20%) negative.
    Conclusion
    It seems in cases that are not possible to perform direct microscopic and culturing methods, ELISA and indirect immunofluorescence can be used as a replacement method.
  • Maryam Malek, Saber Mohammadi, Mirsaeed Attarchi Page 24
    Background
    Occupational stress is one of the most common hazards in workplaces and leads to different physical, mental, and behavioral outcomes and complications. Medical residents, due to the nature and characteristics of their job, confront various stressors. This study has been designed in order to identify the frequency of occupational stress in medical residents and factors influencing it.
    Methods
    This cross-sectional study was conducted on 305 residents in various specialties in Rasoul-e-Akram Hospital on spring 1389. For measuring the degree of stress, we used Osipow occupational stress inventory. T-test, Chi-Square, ANOVA and Logistic regression were used to evaluate associations.
    Results
    Response rate was 87%. Most of the residents had moderate stress. Average score of total stress was 147.06 from 250. The most frequent stressor was work overload (31.05 from 50) and responsibility (29.55 from 50). Stress significantly increased with shift work (OR=4.591, CI=1.31-16.13, P=0.017), surgery (OR=3.769, CI=2.10-6.76, P=0.001) and also correlated with lower rest time (OR=1.962, CI=1.12-4.08, P=0.048) and higher weekly work hours (OR=1.242, CI=1.10-2.34, P=0.050).
    Conclusion
    As mentioned the most frequent stressors were work over load and responsibility, so it is recommended that in order to reduce stress, work hours must be limited and support residents more properly. In addition, some education and consultation for specialty choice must be giving to the physicians.
  • Mehdi Moghaddasi, Atefeh Hosseini Nasab, Amirali Shirali, Mostafa Soltan Sanjari Page 36
    Background

    Early diagnosis of multiple sclerosis disability is very important in managing patients. The aim of this study is to use Heidelberg Retinal Tomography (HRT) to evaluate the Retinal Nerve Fiber Layer (RNFL) of MS patient as a predictor factor of their disability scales.

    Methods

    In this cross-sectional study a total of 69 patients with RR.MS were included on the revised McDonald criteria. They were examined by a neurologist to calculate their EDSS scores. Demographic information and related data of patients such as history of Optic Neuritis (ON) and using Interferones were taken. Patients were referred to ophthalmology department of Rasool Akram hospital to assess their RNFL thickness using HRT method. Data Analyzed by SPSS software level of significance was below 0.05.

    Results

    The range of patient’s age was 17 to 59 years. The mean of EDSS scores of men and respecting women was 2.69 micrometer and 2.86 micrometer that show no significant difference (P=0.63). Spearman Correlation showed that there is no statistically significant correlation between EDSS and mean RNFL thickness in both left and right eyes (P=0.081 for right and P=0.052 for left). Also there was no statistically significant correlation between EDSS and mean RNFL thickness of both eyes in patients with or without optic neuritis (P=0.66, 0.28). Mean RNFL thickness of both eyes showed no significant difference in patients with and without optic neuritis (0.209).

    Conclusion

    This study pointed out that no decrease was detected in RNFL thickness by increasing EDSS scores using HRT method. There are evidences that both HRT and Optical Coherence Tomography (OCT) methods can show decreasing of RNFL but OCT appears to be more sensitive.

  • Shademan Nemati, Abdolrahim Kousha, Rahmatollah Banan, Mir Mohammad Jalali, Hooshang Gerami, Ehsan Kazem Nejad, Nasim Kousha, Fataneh Bakhshi Page 44
    Backgrounds

    Tonsil reduction by use of Radiofrequency waves is one of the newest therapeutic modalities, especially for obstructive large tonsils. The aim of this study was comparing short term and long term results of radiofrequency tonsillotomy and traditional cold dissection tonsillectomy in adult patients with recurrent tonsillitis.

    Methods

    a prospective randomized clinical trial on 72 adults with recurrent tonsillitis was performed in a tertiary referral university hospital. Traditional tonsillectomy in 34 cases and radiofrequency tonsillectomy (RF) by use of RFITT (Radiofrequency Induced Thermotherapy) probes in 38 cases were performed under general anesthesia. Time of surgery, amount of intraoperative bleeding, recovery time, post-surgical pain, dysphagia, weight loss, and time of return to normal diet and activity were measured. All the patients were followed for 24 months for recurrence of tonsillitis episodes. Statistical analysis was performed by use of SPSS version 16 software and X2 and Mann-Whitney U tests.

    Results

    Mean time of surgery(16.89 vs. 46.07 minutes) and recovery(14.32 min vs. 17.11 min), and amount of intraoperative bleeding(15-20 cc vs. 250- 300cc) were significantly less in the RF group compared to traditional tonsillectomy group (P<0.005). There was no difference among two groups in the recurrence of tonsillitis episodes after 24 months.

    Conclusion

    Tonsillotomy with RF is a simple, rapid, and effective method in adult patients with recurrent tonsillitis.