فهرست مطالب

حکمت سینوی - پیاپی 45 (بهار و تابستان 1390)

نشریه حکمت سینوی
پیاپی 45 (بهار و تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/09/26
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سعیده سادات شهیدی صفحه 5
    معرفت انسان به واجب الوجود و توجه به محدودیت های این معرفت، از موضوعاتی است که ابن سینا در فلسفه خود به آن توجه ویژه ای داشته است. از نظر بوعلی با آن که انسان دچار محدودیت های معرفتی بسیاری است، اما باب معرفت الهی به کلی مسدود نمی باشد. از نظر او انسان توانایی نیل به ذات و حقیقت موجودات را ندارد و آن ها را از طریق لوازم و خواص آن ها می شناسد. در باب حق تعالی نیز شناخت از طریق همین لوازم که اوصاف او را تشکیل می دهد، صورت می گیرد. مهم ترین لازم باری تعالی، وجوب وجود است. دیگر اوصاف باری تعالی با وساطت وجوب وجود درک می شود. در باب تصدیق وجود حق تعالی، ابن سینا به شیوه های مختلف ناشی از اختلاف سطح معرفتی انسان ها توجه داشته است. او سطح متوسط تصدیق را ناشی از براهین طبیعی و از سوی عامه مردم دانسته است که از موجودات دیگر بر خداوند استدلال می کنند و سطح عالی تصدیق را ناشی از براهین فلسفی و از سوی صدیقین دانسته است. علاوه بر برهان، شیخ به مشاهده عقلی واجب تعالی نیز توجه داشته است.
    کلیدواژگان: ابن سینا، معرفت، تصور، تصدیق، وجوب وجود، برهان صدیقین، مشاهده عقلی
  • فروغ سادات رحیم پور، فاطمه زارع صفحه 23
    عقل فعال، موجودی برتر از عالم طبیعت، عاری از ماده و احکام آن، قائم به نفس، غیر ذی وضع، و فعلیت صرف است. این عقل، حلقه ارتباط بین مجردات و مادیات و مبدا صدور کثرات جهان مادی است و در کنار تمام افعال مرتبط با تدبیر عالم ماده، نقش برجسته ای در ارتباط با انسان یافته است. از منظر شیخ الرئیس در تمام مراحل حیات آدمی نقش بی واسطه و باواسطه عقل فعال مشهود است. در ناحیه حدوث انسان عقل فعال با عهده دار شدن نقش باواسطه در ایجاد مزاج و نقش بی واسطه در افاضه نفس به مزاج مستعد، خودنمایی می کند. همچنین در استکمال قوای نفس به ویژه قوه عاقله و به فعلیت رساندن عقل نظری و عملی دخالت تام دارد. عقل فعال تنظیم کننده ارتباط نفس ناطقه با عالم غیب، در خواب و در بیداری به شمار می رود و در مسئله نبوت هم به عنوان ملک وحی جلوه گر می شود. نحوه بقای نفوس پس از مرگ به چگونگی ارتباط نفس با عقل فعال وابسته است و نفوسی که به سبب شدت اتصال به کمال علمی و عملی رسیده اند، با مرگ و مفارقت از بدن به مرحله اتصال تام می رسند و باقی به بقای عقل فعال خواهند بود، اما نفوس ناقص که فاقد معقولات بالفعل اند، ارتباطی با عقل فعال ندارند، بلکه با تعلق به نفوس فلکی به مراحلی از کمال دست خواهند یافت.
    کلیدواژگان: عقل فعال، نفس ناطقه، حدوث، بقاء، قوه عاقله، ابن سینا
  • محمد داودی صفحه 42
    یادگیری، علاوه بر آن که در روان شناسی از جایگاه مهمی برخوردار است، در بحث های نظری و کاربردهای عملی در تعلیم و تربیت نیز دلالت های برجسته ای دارد. ابن سینا دراین باره آرایی را طرح می نماید که هم با فرهنگ اسلامی سازگار است و هم می تواند در تدوین نظریه تربیتی بومی در دوران معاصر کارآمد باشد. وی یادگیری را آموختن مطلبی می داند که برای یادگیرنده نادانسته بوده است و برای آن سه قسم را مطرح می کند: یادگیری مستقیم و بی واسطه، یادگیری با واسطه عقلی و یادگیری با واسطه وهمی. از میان این سه نوع، آنچه می تواند در بومی کردن روان شناسی یادگیری نقش مهمی ایفا کند، قسم نخست یادگیری است که در روان شناسی یادگیری معاصر نادیده گرفته شده است. ابن سینادر تبیین فرآیند یادگیری نیز معتقد است، فعالیت های تعلیم و تعلم تنها زمینه ساز یادگیری می باشد و علت اصلی یادگیری، افاضه علوم از عقل فعال است. وی علاوه بر استعداد از عوامل موثری چون اشتغال و دلبستگی نفس و نیز قدرت و شرافت آن نام می برد که در روان شناسی معاصر مورد غفلت واقع شده است. توجه به این نکات می تواند بر غنی سازی تحقیقات معاصر درباره یادگیری بیفزاید.
    کلیدواژگان: یادگیری، انواع یادگیری، عوامل یادگیری، استعداد، اشتغال نفس، قوت نفس، ابن سینا
  • مهدی عباس زاده صفحه 62
    در این نوشتار، افکار و آراء دنس اسکوتوس درباره اثبات وجود خدا بررسی و تبیین می شود و تاثیر افکار ابن سینا بر آن از زاویه ای واقع بینانه و مستند روشن می گردد. اسکوتوس در بحث از اثبات وجود خدا، به لحاظ پیش انگاره ها یا مقدمات و مبانی و حتی به لحاظ ساختار استدلال کاملا تحت تاثیر ابن سینا قرار دارد. اسکوتوس به تبع ابن سینا برهان ارسطویی محرک اول را در اثبات وجود خدا نامعتبر می داند. او استدلال خود را با «موجود به طور کلی» آغاز می کند، مفهوم موجود را مشترک معنوی می داند، امکان را به معنای امکان خاص لحاظ می کند، خدا را علت فاعلی به معنای حقیقی و معطی الوجود و به مثابه علت تامه، موجده و مبقیه می داند، و در استدلال خود از برهان وسط و طرف استفاده می کند. گذشته از موارد تاثیرپذیری اسکوتوس از ابن سینا شباهت ها و تفاوت هایی نیز میان آراء این دو متفکر وجود دارد. نتیجه استدلال های هر دو متفکر، خدایی است با ویژگی های یکسان به لحاظ فلسفی، اما متفاوت به لحاظ دینی. در شیوه استدلال بر وجود خدا نیز ابن سینا و اسکوتوس همانند یک دیگرند، جز این که در فلسفه ابن سینا با این شیوه علت فاعلی اول اثبات می شود، اما در تفکر اسکوتوس با همین شیوه تفوق سه وجهی خدا به صورت یک جا اثبات می شود.
    کلیدواژگان: خدا، وجود، واجب الوجود، ضرورت، امکان، علیت، ابن سینا، دنس اسکوتوس
  • زینب برخورداری، احد فرامرزقراملکی صفحه 78
    در انتساب برخی از آثار منتشر نشده ابن سینا به او تردید وجود دارد. شناخت نظام معرفتی و تحول اندیشه منطقی ابن سینا در گرو داوری در مورد صحت انتساب این آثار به او است. بررسی ساختار و سبک نگارش و تحلیل محتوایی و اسناد مربوط می تواند در این راستا گره گشا باشد.
    اثر منطقی مفاتیح الخزائن از جمله آثار یاد شده است. تطبیق آن با سایر آثار شیخ و گذر از موارد شباهت و تفاوت ظاهری و رسیدن به مواضع خلاف و وفاق واقعی برای مشخص شدن صحت انتساب رساله به شیخ الرئیس ضروری است.
    تحلیل محتوایی و مقایسه تطبیقی مفاتیح الخزائن با متون منطقی شیخ الرئیس تفاوت ها و نوآوری هایی را در این رساله نسبت به آثار ابن سینا تایید می کند. در نوشتار حاضر با مقایسه متن مفاتیح الخزائن با آثار مسلم ابن سینا از لحاظ ساختار و محتوا، انتساب این اثر به ابن سینا بررسی خواهد شد.
    این اثر شباهت بسیاری به اشارات ابن سینا دارد و اگر صحت انتساب به وی اثبات شود باید گفت رساله یاد شده از آثاری است که شیخ الرئیس آن را در اواخر عمر نگاشته است.
    کلیدواژگان: ابن سینا، منطق، مفاتیح الخزائن، اشارات، ساختار، منطق نگاری، انتساب
  • لیلا کیان خواه، رضا اکبریان، محمد سعیدی مهر صفحه 93
    هر چند که نظام فلسفی ابن سینا نظام عقلانی محضی است که بسیاری از اصول زیربنایی آن را اصول فلسفه ارسطویی تشکیل می دهد و فلسفه او فلسفه مشائی خوانده می شود، ولی با این وجود، ابن سینا هرگز خود را ملزم به حفظ تمامی مبانی فلسفه ارسطویی نمی داند و در بسیاری از موارد به نقد آن ها نیز می پردازد. ابن سینا با پذیرش برخی مبانی ارسطویی و ارائه اصول خاص فلسفی خود، موسس نظام فلسفه مشاء اسلامی به شمار می رود که فلسفه ای بر محور موجود است. او موضوع مابعدالطبیعه خود را موجود بما هو موجود می داند و اصول مابعدالطبیعی خود را بر مبنای آن بنا می کند.در طول تاریخ فلسفه، علاوه بر ابن سینا بسیاری از فیلسوفان پس از او نیز در عالم اسلام و در مغرب زمین، موضوع مابعدالطبیعه را موجود بما هو موجود می دانند، اما این هرگز بدین معنا نیست که همه این فلاسفه دارای ساختار مابعدالطبیعی واحدی هستند؛ در فلسفه ابن سینا موجود، مفهومی مشترک معنوی است که به تشکیک بر مصادیقش صدق می کند. معنای موجود بما هو موجود به قدری عام و فراگیر است که تمام موجودات عالم، محکی و مصداق آن قرار می گیرند. دامنه وسیع موجود بما هو موجود، همه موجودات را شامل می شود؛ از خداوند تبارک وتعالی گرفته تا ممکنات مجرد و سپس ممکنات مادی و در نهایت در پایین ترین مرتبه وجود، هیولای اولی. در میان این موجودات خداوند وجود محض مستغنی داشته، به هیچ موجود دیگری وابسته نیست و در مقابل، ممکنات وجود ربطی و تعلقی به واجب الوجود داشته و در حدوث و بقاء نیازمند وجود واجب اند.
    کلیدواژگان: وجود، موجود، فلسفه مشاء، مابعدالطبیعه، ممکنات، واجب الوجود، ابن سینا
  • سعیدرضا رهاوی عزآبادی، بیوک علیزاده صفحه 115
    علم تفصیلی خدای تعالی به جهان هستی، یکی از مسائل فلسفی است که با بحث ها و چالش های بسیاری رو برو بوده است. در این میان، اندیشمندان اسلامی به تبیین این مسئله پرداخته، تلاش کردند تا بر چالش های مطرح شده نیز فائق آیند؛ در یکی از این بحث ها سازگاری مفاهیم به کار رفته در آموزه «خدای دگرگون ناپذیر، عالم به غیر است» مورد بررسی قرار می گیرد.
    یک راه برای نشان دادن توفیق یا عدم توفیق هر یک از این اندیشمندان، ارزیابی دلایل، پیش فرض ها و لوازم سخن ایشان در مورد علم به خداست. ابن سینا علم تفصیلی واجب تعالی را «لازم ذات» می داند که هیچ گونه وجود منحازی ندارد تا ذات واجب برای عالم شدن ناگزیر از پیداکردن وضع، نسبت به آن باشد و از این رو در دیدگاه او چنین علمی موجب دگرگونی ذات الهی نمی شود.. ابن سینا معتقد است این نظریه از سازگاری درونی برخوردار است؛ اما تحلیل سخن او نشان می دهد که این دیدگاه در بردارنده پیش فرض هایی است که برخی از آن ها مورد اعتراض صدرالمتالهین است. وی بر آن است که ابن سینا میان دو گونه «لازم ذات» خلط کرده است و به این جهت از تبیین سازگاری یاد شده ناتوان است.
    کلیدواژگان: واجب تعالی، علم، دگرگون ناپذیری، لوازم ذات، سازگاری درونی، ملاصدرا، ابن سینا
|
  • Saeedeh Sadaat Shahidi Page 5
    Man’s knowledge of Neccessary Being and attention to the limitations of this knowledge is among the subjects that Ibn Sina in his philosophy has paid a special attention to it. In Ibn Sina’s view, while man suffers from many cognitive limitations, but the way to divine knowledge is not completely closed. In his view human being has no ability to know the essence and truth of God and he knows them through their requirements and properties. This applies also to the recognition of the truth Most High through the same requirements which constitute his attributes. The most important requirement of the creator’s requirement is the neccessity of his existence. Other attributes of the creator is perceived through the neccessity of existence. On the affirmation of the Thruth most High, Ibn Sina has taken into account the difference in cognitive levels due to the capacity of human beings in different ways. He has considered the medium level of affirmation arising from natural proofs and on the part of the masses of people who argue from other creatures to the existence of God and he regards the high level of affirmation as due to philosophical arguments and no the part of true believers. In addition to demonstration, Shaykh also paid attention to the intellectual contemplation of Neccessary Most High.
  • Forouq Sadaat Rahimpour, Fatemeh Zare Page 23
    Active Intellect, a being higher than natural world, devoid of matter and it’s rules, self - subsistent, without position and pure actuality. This intellect is a connecting link between incorporeal beings and material things and the source of emanution of multiplicities in the natural world and has gained a prominent role alongside all actions pertaining to the management of the world of matter. In Ibn Sina’s view the immediate and mediate role of active intellect in all the stages of human life is apparent. In the domain of creating man active intellect by undertaking a mediate role in producing temperament and an immediate role in effusion of soul to the disposed temperament shows itself. Also active intellect has a very difinitive role in the perfection of soul especially the rational faculty and actualization of theoritical and practical reason. Active intellect is considered as regulating the relation of rational soul with the invisible world in dream and in waking and in the problem of prophethood as well it appears as the angel of revelation. The mode of the survival of soul after death depends on the quality of the relation of soul with the active intellect and the souls which due to the intensity of conjunction have achieved to practical and scientific perfection, after death and leaving the body achieve the stage of complete union and survive according to the rule of active intellect, but incomplete souls which lack actual intelligible have no relation to active intellect but by belonging to celestial souls achieve to some stages of perfection.
  • Mohammad Davoodi Page 42
    Learning, besides having a very important place in psychology, it has also prominent denotations in theorical discossions and practical usages in education. Ibn Sin introduces ideas on this subject that are both compatible with Islamic culture and can be efficient in the formuation of a native educational theory in contemporary world. He considers learning as a process of knowing a matter which is unknown to the learner and he divides it into three kinds: direct and indirect learning, intellectual learning and illusory learning. Of these three kinds, what can play an important role in native psychology is the first kind of learning which has been ignored in contempory psychology of learning. Ibn Sina in explaining the process of learning also believes that the activities of teaching and learning are only providing the background of learning and the primary cause of learning is the emanation of sciences from Active Intellect. In addition to predisposition, he mentions effective factors such as occupation and devotion of soul and as well it’s power and honesty which have been neglected in contemporary psychology. Attention to these points can add to the ridness of contemporary investigations about learning.
  • Mehdi Abbaszadeh Page 62
    In this writing the thoughts and ideas of Duns Scotus on the existence of God is studied and the influence of Ibn Sina on it from a realistic angle on the basis of documents will be elucidated. Scotus in his discussion of proving the existence of God in view of presuppositions or premises and principles and even by way of the structure of argumentation is quite under the influence of Ibn Sina: Following Ibn Sina, Scotus regards Aristotelian argument from the first mover as invalid, begins his argument with “existent in general”, considers the concept of existent as univocal, takes possibility in the meaning of contingency, regards God as efficient cause in the real sence and bestower of existence and as prefect, creative cause, and in his argument he uses the middle and around term. Besides the influence of Ibn Sina on Scotus there is similarities and differences among the ideas of these two thinkers: the result of the arguments of both thinkers in a God with similar characteristics philosophically, but different in religious point of view. In their argument to the existence of God as well Ibn Sina and Scotus are alike, except that in the philosophy of Ibn Sina in this way efficient cause is first proved, but in Scotus by the same way of argument the treefold supremacy of God as a whole is proved.
  • Zeinab Barkhordari, Ahad Framarze Ghramaleki Page 78
    There is some doubts as to ascribing some unpublished works of Ibn Sina to him. A recognition of the cognitive system and evelution of the logical thinking of Ibn Sina depends on the sound judgement as to the truth of the ascription of these works of Ibn Sina. A Survey of the structure, style of writing, content analysis and relevant document can be resolver of difficulties in this direction. The logical work of “Miftah al Khazaen” is one of the afore-mentioned works. A comparison between this work and other books of Shaykh and passing from similar cases and apparent difference and achieving to the locus of real difference and agreement is necessary for the recognition the truth of ascription this treatise to Shaykh al Rais. Content analysis and comparative study of “Miftah al Khazaen” in relation to logical texts of Shaykh al-Rais confirms the differences and innovations of this treatise in relation to other works of Ibn Sina. In the present writing by comparing the text of the “Miftah al Khazaen” with in disputable works of Ibn Sina in view of stracture and content, the ascription of this work to Ibn Sina will be studies. This work has a strong similarity to Ibn Sina’s “Isharat” and if its ascription to him be confired it should be said that the above mentioned treatise is one of the works that Ibn Sina has written in the last years of his life.
  • Leila Kiankhah, Reza Akbarian, Mohammad Saeedi Mehr Page 93
    Although the philosophical system of Ibn Sina is a purely intellectual one that many of its underlying principles is constituted by the principles of Aristotelian philosopy and his philosophy is called “peripatetic philosophy”, but Ibn Sina never commits himself to the preservation of all the principles of Aristotelian philosophy and in many cases criticises them. By accepting some Aristotelian principles and presenting his own philosophical principles, Ibn Sina is considered the founder of Islamic prepatetic philosophical system which is a philosophy based on existent. He regards the object of his metaphysics existent qua existent and founds his metaphysical principles of the basis of that concept. Throughout the history besides Ibn Sina many of the philosophers after him as well in the Islamic world and in the west consider the object of metaphysic as existent qua existent, but it does not mean at all that all these philosophers have a single metaphysical structure. In the philosophy of Ibn Sina existent is a univocal concept which by anological gradution applies to its exemplifications. The concept of existent qua existent is so universal and comprehensive that all the objects in the universe are the extentions and denotations of it. The wide scope of existent qua existent include all creatures, from the blessed and exalted God to abstract possibilities and then corporeal possibilities and at last at the lowest level of existence, the primary matter. Among these existents God has a pure self subsitent existence, depends on no other being and by contrast possible being have a correlative and dependent existence on neccessary beings and in their existence and survial need neccessary being.
  • Saeedreza Rahavi Ezabadi, Buick Alizadeh Page 115
    Detailed knowledge of exalted God to the world of creation is one of the problems that been faced with many disputes and challenges. At the same time, Islamic thinkers have explained this problem, and tried to overcome the challenges posed by this problem as well; in one of these disputes compatibility of the concepts being used in the doctrine “unchangeable God is knower of other things” is the subject of study. One way of showing the success or failure of each of these thinkers is a appraisal of the reasons, presuppositions and requirements of their sayings about our knowledge of God. Ibn Sina regards the detailed knowledge of the Necessary Most High as a “requirement by essence” that has no object so that necessary Being for having a knowledge does not bring about a change in Devine Essence. Ibn Sina belives that this doctrine has an inner coherence; but analysis of his saying shows that this view includes presuppositions which some of them has been criticised by Sadra al Muta’alihin. He holds that Ibn Sina has confuesd between two kinds of “requirement by essence” and thereby is incapable to explain the above mentioned compability.