فهرست مطالب

مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت) - پیاپی 25 (پاییز 1390)

نشریه مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
پیاپی 25 (پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/09/25
  • تعداد عناوین: 9
|
  • بهنام دارابی صفحه 5
    تقریب مذاهب اسلامی، جنبشی اصلاحی بود که در سال 1947م توسط شیخ قمی و اساتید الازهر در کشور مصر آغاز شد و در مدت کوتاهی موفقیت بسیاری یافت و با مرگ بنیان گذاران آن در مصر، به خاموشی گرایید. اما در ایران پس از جنگ تحمیلی، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، به دستور آیت الله خامنه ای احداث شد و فعالیت خود را در جهت تقریب مذاهب آغاز نمود. برای شناخت تقریب و آسیبها و نقاط قوت آن، به ناچار باید تقریب مذاهب را با دارالتقریب و به عنوان جنبشی اجتماعی بررسی کرد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
  • محمود خوش خبر صفحه 10
    حضور فزاینده زنان در مراحل مختلف تحصیلات عالیه، باعث بالا رفتن سطح انتظارات و توقعات متقابل زنان و جامعه شده است. در مورد فعالیتهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زنان و نیز نقش آفرینی و تصمیم سازی آنها در طول تاریخ در جوامع مختلف، دیدگاه های متفاوت و چه بسا متعارضی وجود داشته است. گروهی زن را به منزله موجودی برای بهره برداری مردان و انجام خدمات منزل در نظر گرفته اند و گروهی به آنان نقشی همپای مردان داده و آنها را همتراز مردان دانسته اند. این موضوع، اگرچه مورد توجه فقی هان متقدم نبوده و کمتر بدان پرداخته اند، ولی همواره مورد بحث و تبادل نظر اندیشمندان متاخر بوده است. در این تحقیق با توجه به دیدگاه فقی هان اهل سنت، به بررسی تحلیلی موافقان و مخالفان اشتغال زن، پرداخته می شود. براساس آراء فقی هان و عنایت به خصوصیات جسمی و روحی بانوان و عرف، بهترین و مهم ترین نقش زنان در جامعه نقش همسری و مادری است. اسلام به بانوان اختیار داده که بیرون از منزل کار کنند، اما نه به قیمت مسخ خصوصیات زنانه آنها؛ یعنی کار زن در محدوده مشخص و مشروط، تجویز شده است.
  • علی صیادانی، رسول بازیار صفحه 24
    «بینامتنی» نظریه ای است به معنای ارتباط موجود میان هر متن ادبی با متون قبل و یا معاصر خود. این نظریه، با شیوه هنرمندانه ای که ناقد فرانسوی «ژولیا کریستوا» در آغاز دهه 60 قرن بیستم میلادی ارائه کرد، مورد استقبال شمار زیادی از نویسندگان و شاعران واقع شده است. در این میان، شاعران انتفاضه از جمله شاعرانی به شمار می روند که در راستای بیان اهداف والای انسانی و به منظور ارائه تصویر مظلومیت ملت فلسطین، به انجام این مهم برخاسته اند. این فن جدید، در اشعار شاعران انتفاضه به گونه های مختلفی به کار رفته است که بیشترین نوع رابطه «بینامتنی» آن با قرآن کریم از نوع مضمون است.
  • عبدالوهاب سلیمی پور صفحه 31
    اکثر قریب به اتفاق فقی هان مسلمان، قائل به مشروعیت تغلیظ هستند و به دلایلی از کتاب، سنت، اجماع و آثار صحابه استناد جسته اند، اما در اسباب، آثار و کیفیت تغلیظ، باهم اختلاف نظر دارند. آنان در تغلیظ دیه، با افزایش ثلث، تغلیظ دیه در صفت و سن، زمان پرداخت دیه و پرداخت کننده آن اختلاف دارند. علاوه بر این، برای تغلیظ دیه، اسبابی را چون وقوع قتل در ماه های حرام، حرم مکی، حالت احرام و نیز قتل اقارب ذکر کرده اند.
    تغلیظ دیه با توجه به انواع قتل متفاوت می باشد، چنانچه وقوع قتل به صورت خطا و در یکی از ماه های حرام یا در حرم مکه اتفاق بیفتد، یا اینکه مقتول در حالت احرام و یا از محارم جانی باشد، تغلیظ از دیدگاه بعضی فقها، با افزایش یک سوم (افزودن ثلث) دیه انجام می گیرد. فقی هان شافعیه، حنابله و امامیه در اضافه کردن ثلث دیه بر مقدار مشخص دیه، در تغلیظ متفق هستند، اما در حالاتی که دیه در آن تغلیظ می شود، اختلاف دارند.
    چنانچه قتل به صورت عمد یا شبه عمد اتفاق بیفتد، از نظر فقهای مذاهب مختلف، تغلیظ دیه به گونه ای دیگر و متفاوت خواهد بود و آن با توجه به سن و صفت شترها صورت می پذیرد، یا با توجه به افراد پرداخت کننده و یا زمان پرداخت دیه، مغلظه می شود.
    در باب وجوب تغلیظ بر پرداخت کننده، اگر پرداخت کننده دیه جانی باشد، در اینکه تغلیظ اعمال می شود، اختلافی میان فقها نیست، اما در وجوب تغلیظ دیه بر عاقله، اهل دیوان و بیت المال، اختلاف نظر وجود دارد. همچنین تغلیظ مالی شامل قتل خطا نمی شود؛ زیرا روایات به دلیل ضعف سندی قابل احتجاج نیست.
  • مرتضی قاسمی حامد، حامد جمالی صفحه 42
    سید جمال الدین اسدآبادی به سال 1254ق در کوی سیدان اسدآباد همدان دیده به جهان گشود. او در طول حیات خود از محضر شخصیتهای برجسته ای همچون سید صادق طباطبایی، شیخ مرتضی انصاری و آخوند ملا حسین همدانی بهره برد. از جمله آثار او، تالیف مقالات و انتشار چندین نشریه در کشورهای مختلف است، اما بیش از آن اندیشه و روان او بر جهان اسلام اثر گذاشت. وی در نهایت در شوال 1314ق به وفات رسید. مهم ترین تفکرات سید که عامل پیشرفت جهان اسلام بود، از این قرارند: بازگشت به اسلام اصیل و احیای تفکر دینی، وحدت و همبستگی جهان اسلام، ایستادگی در مقابل استعمار خارجی و رهایی از استبداد داخلی، پیوند دین و سیاست، و علم آموزی مسلمانان و شناخت آنان از علوم جدید. همچنین، از جمله ابعاد شخصیتی سید جمال که باعث بروز آن تفکرات گردید عبارتند از: عاشق علم و عالم، قناعت و سادگی، خطیبی توانا و قدرت استدلال، آگاه به زمانه، سخت کوش، مردی شجاع و صریح و بی پروا، باهوش، عامل و متعهد به قرآن و اسلام، تارک دنیا و عزت گرا و مخالف ذلت، شهادت طلب، قدردان و رک و راست بودن، عمل کننده به وحدت کلمه، نیکو شمایل و جذبه داشتن، اجتناب از درویشی، و بی نام و نشان و نام آشنای جهان اسلام. بهره برداری از هریک از ابعاد شخصیتی سید جمال الدین حسینی، راهی برای الگوپذیری جوانان جهان اسلام می گشاید؛ چراکه اگر جوانان از این ویژگی ها برخوردار باشند، باعث پیشرفت جهان اسلام می گردند، همان گونه که سید جمال نیز باعث پیشرفت آن بود. سید جمال، الگویی بی بدیل برای ساخت شخصیت یک مسلمان در دوران کودکی و بزرگسالی، به خصوص جوانی است؛ چراکه اگر یک جوان در دوران پرشور جوانی، دارای خصایصی همچون شجاعت، علم اندوزی، تعهد به قرآن، مخالف ذلت و شهادت طلب باشد، باعث ارتقای جهان اسلام می گردد.
  • ابراهیم عزیزی فخر صفحه 50
    با وجود اهمیت خاص عبادت خصوصا نماز، از جمله مباحث مهم و مطرح در این زمینه، قضای نماز است. جمهور بر این نظرند که اگر نماز با هر سببی در وقت خودش خوانده نشود، بعدا باید قضا شود. اما برخی فقها قضای نمازی را که از روی سهل انگاری و عمد خوانده نشده باشد، مشروع نمی دانند. قضای نماز به جای غیر، یکی از زیرمجموعه ها یا بحثهای قضای نماز است. غیر می تواند هم فرد زنده و هم میت را شامل شود. گرچه اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما فقها اتفاق نظر دارند که قضای نماز (فرض و مستحب) به جای انسان زنده، در هر حالتی (با اجرت یا بدون اجرت) جایز نیست؛ زیرا مقصد اصلی عبادت که خشوع در برابر خالق یکتاست، حاصل نمی گردد و به نظر می رسد، قضای نماز به جای غیر در صورت فوت شخص، چه به صورت تبرعی و چه به دلیل نسبی، با وجود اختلاف نظر فقها، جایز نمی باشد و این بر مبنای عدم وجود نص صحیح و صریح در این زمینه است؛ چرا که اصل در عبادت توقیف بر نصوص مقدس است و قیاس آن با روزه مبنی بر پرداخت فدیه به جای نماز های فوت شده متوفی، نیز صحیح نیست؛ زیرا قیاس در عبادت صحیح نمی باشد. در مورد استیجار برای قضای نماز به جای میت هم باید گفت: به رغم وجود چندین دیدگاه، نظر جمهور مبنی بر عدم جواز استیجار به صورت مطلق به حق نزدیک تر است، چه نماز فرض با عذر ترک شده یا بدون عذر و چه نذر باشد، فرقی نمی کند. اما به نظر برخی علما، شخص می تواند ثواب نماز سنت خود را به میت هدیه نماید.
  • عبدالصمد مرتضوی صفحه 59
    ابوحنیفه حدیث را مهم ترین مصدر پس از قرآن، جهت استنباط احکام تلقی می کرد و تقسیم بندی خاصی را در مورد احادیث قائل بود. وی در مقابل احادیث متواتر و مشهور، کاملا تسلیم بود و از هرگونه نظریه پردازی و یا استفاده از قیاس در برابر آن، خودداری می کرد. او در قبول اخبار آحاد احتیاط می نمود، ولی این گونه هم نبود که به کلی اخبار آحاد را رد کند. ابوحنیفه انواع مختلف حدیث شامل آحاد، مرسل و حتی ضعیف را بر قیاس مقدم می شمرد و تنها در صورت فقدان نص یا عدم اعتماد به نصی که احتمال جعل آن را می داد، به قیاس متوسل می شد. البته باید توجه داشت قیاس مورد استناد ابوحنیفه، قیاس مبتنی بر قرآن و سنت می باشد، نه قیاسی که از صرف عقل یا هوای نفسانی نشئت گیرد.
  • صفحه 66
|
  • Page 5
    Proximity of Islamic sects was a reforming movement and established by Sheikh Ghomi in Egypt on 1947 and in a short time attained a great success, but this movement waned with death of its establisher in Egypt. Nevertheless, after Iran’s war with permission of Ayatollah Khamenei “The World Forum for Proximity of Islamic schools of thoughts” established in Iran and started its activity with aim of Islamic proximity. To have better recognition for proximity and for illustrating the wanes and waxes must examine both proximity of Islamic sects and “Dar Al Taghrib” as a social movements.
  • Page 10
    The participation of women in various aspects of high education is raising the expectancy of women and society. There are also different views through social, political and economic activities of women and also in their playing role in society that some of them are dissident with each other. Groups suppose that the role of woman is for utilization of man and performing house works, but on the contrary a group believe women are equal with men. This issue for old masters (Faghih) wasn’t in their core of attention but recent Faghih discus about this issue a lot. In this research with paying attention to Soni scholars examines agree and disagree ideas of women’s working out of house. According to Fogaha viewpoint, the physical situation of women, and also long- standing laws (Orf) the most important role of woman in the society and in the home is the role of “Motherhood” and “Wife”. Islam allows woman to work out of her house but with certain conditions that this working must have adaptation with her feminine physic and characteristic.
  • Page 24
    “Intertextual” is a theory that means the relationship of a text with its pervious and contemporary texts. This theory has introduced by French criticism “Julia Kristeva” in 1960s and her points became well received by many writers and poets. In this case Entefazeh poets use this type of poem for introducing their great humanistic purpose and for showing their wronged image to the world. This new technique used in the Entefazeh poetry with various types which the most important issue is intertextual relationship with Qur’an.
  • Page 31
    Most of Muslim Fagh’ih accepting the legitimacy of Taghliz and they proof their idea with pointing to Qur’an, Sonnah and other reliable Islamic sources, but they have different idea in the evidence and quality of performing Taghliz. Taghliz of blood- money depends on the type of murder. Furthermore, if the murder is deliberate or manslaughter the Taghliz has different aspect by the view of each Islamic scholar in different school of thought.
  • Page 42
    Seyed Jamal Addin Hoseini born in Asad Abad of Hamedan in 1254(H). His great masters were Seyed Sadegh Tabatabaei, Sheikh Morteza Ansari and Akhond Mola Hosein Hamedani. A number of his works are books, articles that published in a few magazines in different countries, but his thoughts had a great effect on Islam world. He passed away in Shaval of 1314(H). The most important thoughts of Sheikh that lead to the improvement of Islam’s world are: returning to Islam and revival of religious thought, unity of Islamic world, standing in front of outer colonization and release from inner hegemony, confederacy between religion and politics and Muslim’s education and recognizing them from new science. Furthermore, a number of Sheikh’s personalities that lead to appearance of these thoughts are: loving of science and scholars, contentment and simplism, a capable prolocutor and strong in reasoning, knowing his Era, hardworking, brave and frank man, smart, a great performer to Qur’an and Islam, ascetic and honor full and against of abjectness, martyrdom, acting to unity, has a attractive character, avoiding from Dervish and famous to Islamic world. Utilizing any character of Seyed Jamal Addin Hoseini would be a great pattern for youths which could improve Islamic world. Seyed Jamal is a measureless pattern for making personalities of a Muslim in his/her childhood, adulthood and especially in youth, because if a young person in this age have such a character s/he would improve Islam’s world.
  • Page 50
    Worshiping God especially Sallah is an important issue and Qada of Sallah is one of these issues. Most of scholars believe that any person who unable to perform one's prayer (Sallah) within the prescribed time, the prayer must be performed the Qada of Sallah. But a number of Foghaha believe that there is no need for Qada if the Sallah of a person become Qada inadvertently. Furthermore, Praying Qada of Sallah instead of other person is one of subsets of the issue of Qada. Despite of all various ideas in this subject, but Foghaha are certain that Sallah of Qada is not allowed for alive person. Because the philosophy of Sallah is stooping for God, and in this case the purpose wouldn’t occur. Therefore most of Foghaha claim that Sallah of Qada for dead person is not allowed as well. But we could pray for him/her and send the divine reward (Savab) of the Sallah for the soul of the dead person. All these issues would discuss in this Article thoroughly.
  • Page 59
    Abu Hanifeh believed that Hadith after Qur’an is the most important source for understanding Ahkam of Islam, and in this case, he had a specific categorization for Hadith. He in the case of Motevater and Mashhur Hadith was submission and didn’t use analogy (Ghiyas) for them. Abu Hanifeh was considerate in hearing Akhbar Ahad but he didn’t deny them at all. Abu Hanifeh also preceded all type of Hadith to analogy (Ghiyas) and if there wasn’t any reliable Nas, he would use analogy (Ghiyas). The analogy (Ghiyas) that Abu Hanifeh used it was an analogy which depends on Qur’an and Sonnah, and this analogy weren’t only relying on logic and desires.