فهرست مطالب

پرستاری و مامایی ارومیه - سال نهم شماره 6 (پیاپی 35، بهمن و اسفند 1390)

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
سال نهم شماره 6 (پیاپی 35، بهمن و اسفند 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/09/30
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سهیلا آهنگرزاده رضایی، حمیده خلیل زاده صفحه 417
    پیش زمینه و هدف
    نوجوانی و دوران بلوغ یکی از حساس ترین دوره های زندگی انسان است که موجب می شود شخص به گونه ای متفاوت احساس و رفتار کند. بدون تردید سیر تحولات دوران بلوغ تاثیر مستقیمی بر نیازهای جسمی نوجوان از جمله تغذیه، فعالیت های جسمی و نیازهای روحی دارد. لذا این مطالعه با هدف ارتقاء توانمندی نوجوانان و مادران آنان در مقابله با بحران بلوغ انجام گرفته است.
    مواد و روش کار
    پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است. نمونه های پژوهش شامل 80 مادر و دختر واجد شرایط تحت پوشش پایگاه تحقیقات جمعیتی ارومیه می باشند. ابزار گردآوری داده های پرسش نامه استاندارد، تست مقابله با بحران «اندلر و پارکر» بود که مشتمل بر دو بخش می باشد که بخش اول مشخصات دموگرافیک، بخش دوم در ارتباط با اهداف طرح تحقیق می باشد که در طی پیش آزمون و پس آزمون توسط واحدهای مورد پژوهش تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی – استنباطی (فراوانی، آزمون تی و آزمون ویل کاکسون) استفاده گردید.
    یافته ها
    یافته های تحقیق نشان داد آموزش در ارتقاء توانمندی دختران در ارتباط با مسائل جسمی در درمانگاه شماره 2 و 3 به ترتیب با سطح معنی داری 01/0= P، 04/0= P موثر بوده است. ضمنا یافته ها نشان داد که آموزش در ارتقاء توانمندی مادران در ارتباط با مسائل تغذیه دوران بلوغ دختران در درمانگاه شماره 2 و در ارتباط با مسائل جسمی در درمانگاه شماره 1 و 2 به ترتیب با 01/0= P، 04/0= P، 022/0= P موثر بوده است. ولی آموزش در ارتباط با مسائل روانی – اجتماعی در هر دو گروه مادران و نوجوانان تاثیر نداشته است.
    بحث و نتیجه گیری
    پژوهش حاضر نشان داد آموزش می تواند با توجه به تغییرات شگرف بلوغ در نوجوانان و والدین آن ها، سهم به سزایی در کاهش بحران دوران بلوغ ایفا نماید. از آنجا که سلامت جامعه در گرو سلامت خانواده است. لذا پیشنهاد می گردد مسئولین محترم، آموزش های مستمری را در مدارس راهنمایی و دبیرستانی برای نوجوانان و والدین آن ها در ارتباط با تغییرات دوران بلوغ و نحوه مقابله صحیح با این تغییرات برنامه ریزی نمایند.
    کلیدواژگان: نوجوانی، بحران بلوغ، مقابله
  • فاطمه بهادری، طاهره بهروزی لک، فرزانه برومند، فریبا نان بخش صفحه 425
    پیش زمینه و هدف

    در برخی شرایط طبی مامائی القاء زایمان و ختم حاملگی قبل از شروع خودبه خود انقباضات و آماده سازی سرویکس یک ضرورت می باشد. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی میزوپروستول واژینال در آماده سازی سرویکس و طول مدت زایمان و بیشاب اسکور پایین در سه ماهه سوم می باشد.

    مواد و روش ها

    در این طرح که به صورت کارآزمایی بالینی با تخصیص تصادفی انجام شد 100 خانم باردار ترم با اندیکاسیون ختم حاملگی و بیشاب اسکور پایین دردو گروه مساوی تحت آماده سازی با gμ 25میزوپروستول واژینال و سپس اکسی توسین(مورد) و یا اکسیتوسین به تنهایی (شاهد) قرار گرفته و از نظر وضعیت سرویکس، طول مدت زایمان، نحوه زایمان و نتایج نوزادی مقایسه گردیده و نتایج آماری بین دو گروه ارزیابی شد.

    یافته ها

    در گروه مورد بیشاب اسکوراز 25/1±76/1به 57/2 ± 4/5 افزایش پیدا کرد(05/0 P<). میانگین و انحراف معیار زمان شروع القاء تا زایمان درگروه مورد کم تر از گروه شاهد بود. (008/0 P). در گروه مورد 22 نفر نیاز به ادامه القاء با اکسی توسین نداشتند که 16 نفر (7/72درصد) زایمان واژینال طبیعی و 6 نفر(3/27درصد) تحت سزارین واقع شدند. روش زایمان، دفع مکونیوم، آپگار دقایق اول و پنجم و وزن نوزادان در دو گروه تفاوتی نداشتند. در گروه مورد سه رخداد تهوع داشتیم که نیاز به درمان خاصی نداشت.

    بحث و نتیجه گیری

    استفاده از میزوپروستول قبل از القاء زایمان در ختم حاملگی های ترم با سرویکس نامناسب توصیه می گردد. در خصوص دوز لازم و دفعات آن مطالعات گسترده تری لازم می باشد.

    کلیدواژگان: اکسی توسین، میزوپروستول، آماده سازی سرویکس، القاء زایمان
  • منیژه سرشتی، شایسته بناییان، افسانه کاظمیان، معصومه دل آرام، فرانک صفدری، تهمینه صالحیان صفحه 431
    پیش زمینه و هدف
    آموزش مهارت های حرفه ای یکی از تجارب تنش زا محسوب می شود. معاینه واژینال به ویژه زنان باردار و دانشجویان را حساس و آسیب پذیر می نماید. این مطالعه با هدف تعیین میزان و علل اضطراب دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد قبل و بعد از انجام اولین معاینه واژینال در طی سال های 85 و 87 انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 47نفر از دانشجویان ترم چهار مامایی که برای اولین بار جهت کارآموزی لیبر، وارد این بخش شدند به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، شامل پرسش نامه اضطراب موقعیتی خصیصه ای اشپیل برگر و پرسش نامه محقق ساخته بود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های آماری توصیفی و آزمون دقیق فیشر و تی زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از 47 پرسش نامه توزیع شده 43 عدد عودت داده شد. میانگین نمره اضطراب آزمون اشپیل برگر قبل و بعد از معاینه به ترتیب 3/17 ± 86/79 و 05/11 ± 91/38 بود. اختلاف آماری معنی دار بین میانگین نمره اضطراب قبل و بعد از معاینه وجود داشت(0001/0 p<). مهم ترین علل اضطراب دانشجویان احساس شرم و ترس از صدمه به بیمار گزارش شد (0001/0> P). ارتباط آماری معنی دار بین سابقه معاینه بر روی مانکن و سطح اضطراب وجود داشت (045/0=P).
    بحث و نتیجه گیری
    مربیان آموزش مامایی، باید به اضطراب دانشجویان مامایی هنگام اولین معاینه واژینال توجه نموده و عوامل شایع اضطراب را شناسایی و با بحث و تبادل نظر در مورد عوامل ایجاد کننده اضطراب قبل از شروع آموزش های بالینی به کاهش اضطراب آنان کمک نمایند.
    کلیدواژگان: معاینه واژینال، دانشجوی مامایی، اضطراب
  • شراره ضیغمی محمدی، اسماعیل زینعلی صفحه 440
    پیش زمینه و هدف
    دانش و نگرش پرستاران در ارتباط با ایدز حائز اهمیت است چرا که بر رفتار، تمایل به مراقبت و کیفیت مراقبت اثر می گذارد. هدف از مطالعه حاضر تعیین آگاهی و نگرش پرستاران بخش های داخلی و عفونی در رابطه با ایدز در تهران، سال 1388 بود.
    مواد و روش ها
    این یک مطالعه توصیفی مقطعی است. جامعه مورد مطالعه شامل 180 پرستار بخش داخلی و عفونی از چهار بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی بود. در این مطالعه از روش نمونه گیری سرشماری استفاده گردید و 165 پرستار در این مطالعه شرکت نمودند. داده ها توسط ابزار خود گزارشی جمع آوری گردید. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل فرم مشخصات دموگرافیک، پرسش نامه آگاهی در رابطه با ایدز و مقیاس نگرش به ایدز بود. اطلاعات توسط نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آمار توصیفی، تی تست، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل گردید.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که 6/57درصد پرستاران آگاهی متوسطی در رابطه با ایدز داشتند. تفاوت آماری معنی داری در میانگین نمره آگاهی مربوط به ایدز با سطح تحصیلات(009/0= P)، سمت (048/0= P)، نوبت کاری (005/0= P)، دریافت آموزش در رابطه با ایدز (042/0= P) وجود داشت. میانگین نمره نگرش به ایدز 86/0 ± 79/0بود و پرستاران، کمی نگرش توام با همدردی داشتند. رابطه آماری معنی داری بین آگاهی و نگرش به ایدز وجود نداشت (598/0= P).
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این مطالعه به نظر می رسد که پرستاران نیاز به برنامه ریزی های آموزشی جهت ارتقاء دانش و نگرش در ارتباط با ایدز، اثرات منفی انگ اجتماعی مربوط به ایدز و مسائل اخلاقی در حیطه مراقبت، به منظور ارتقاء کیفیت مراقبت از بیماران مبتلا به ایدز دارند.
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، ایدز، داخلی، عفونی، پرستار
  • علیرضا شریعتی، حمید آسایش، محمد مجرلو، حبیب الله کریمی طالقانی صفحه 450
    پیش زمینه و هدف
    تولید ناکافی اریتروپوئیتین علت اصلی آنمی در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه می باشد و کمبود آهن ذخیرشده یا در دسترس، شایع ترین علت کاهش پاسخ به اریتروپوئیتین صناعی در درمان آنمی بیماران تحت همو دیالیز می باشد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر تجویز آهن تزریقی و خوراکی بر میزان پاسخ دهی به اریتروپویتین صناعی در افزایش هموگلوبین بیماران همودیالیزی انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این کارآزمایی بالینی یک سوکور 42 بیمار همودیالیزی مرکز آموزشی درمانی پنجم آذر گرگان که غلظت هموگلوبین آن ها پس از هفت هفته درمان با 2000 واحد اریتروپویتین زیر جلدی (هفته ای سه نوبت پس از پایان هر جلسه دیالیز) کم تر از 10 بود وارد مطالعه شدند. پس از یک هفته فاصله زمانی از پایان آخرین دوز تزریق اریتروپویتین، اندازه گیری های پایه سطح سرمی Hb، Ferritin و SI/TIBC انجام شد. پس از تخصیص تصادفی، گروه اول مصرف اریتروپیتین همراه آهن خوراکی(قرص 50 میلی گرمی روزانه) و گروه دوم مصرف اریتروپیتین همراه آهن تزریقی (100 میلی گرم ونوفر هفته ای سه نوبت پس از پایان هر جلسه دیالیز) به مدت هفت هفته دریافت کردند و در نهایت متغیرهای وابسته مورد نظر مجددا اندازه گیری شدند. داده ها توسط آزمون های آماری تی مستقل و تی زوجی با نرم افزار SPSS16 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین هموگلوبین و درصد اشباع آهن در هر دو گروه بعد از مداخله افزایش معنی داری داشت (05/0> P) ولی اختلاف میانگین قبل و بعد در گروه آهن تزریقی بیشتر از گروه آهن خوراکی بود و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود(05/0> P). میانگین فریتین قبل و بعد در گروه آهن خوراکی معنی دار نبود(05/0< P) درحالی که در گروه آهن تزریقی این اختلاف معنی دار بود(05/0> P).
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از آهن تزریقی در کنار اریتروپویتین، پاسخ بهتری در درمان آنمی بیماران همودیالیزی ایجاد می کند.
    کلیدواژگان: بیماران همودیالیزی، آهن تزریقی، آهن خوراکی، اریتروپوئتین، آنمی
  • سید رضا محبی، محمد رستمی نژاد، سید محمد ابراهیم طاهایی، محمد امین پور حسین قلی، منیژه حبیبی، پدرام عظیم زاده، حامد ناقوسی، فرامرز درخشان، محمدرضا زالی صفحه 457
    پیش زمینه و هدف
    ویروس هپاتیت E دومین عامل شایع بیماری هپاتیت حاد در افراد بالغ است. راه انتقال این بیماری از طریق مدفوعی-دهانی می باشد. اطلاعات ناچیزی در مورد اپیدمیولوژی ویروس هپاتیت E در جمعیت عمومی ایران وجود دارد. این مطالعه با هدف اندازه گیری شیوع آنتی بادی هپاتیت E در جمعیت کلی مناطقی از استان تهران که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودند، انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی-تحلیلی در فاصله زمانی سال های 1385 و 1386 در استان تهران انجام شد. 493 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ایتصادفی انتخاب و نمونه خون و اطلاعات دموگرافیک (توسط پرسش نامه) از آن ها اخذ شد. تعیین آنتی بادی بر علیه ویروس هپاتیت E به روش الایزا انجام گردید. آزمون مربع کای، لجستیک رگرسیون و تی برای آنالیز آماری استفاده شد.
    یافته ها
    از 493 نفر با میانگین سنی 10/17±98/40، 180 نفر مرد و 313 نفر زن بودند. از این تعداد، 48 نفر (7/9درصد) دارای آنتی بادی IgG علیه هپاتیت E بودند. بین جنسیت و گروه های سنی مختلف با مثبت شدن آنتی بادی تفاوت معنی داری دیده نشد.
    بحث و نتیجه گیری
    میزان شیوع در جمعیت تهرانی بالا و نشان از اندمیک بودن این عفونت در جامعه دارد. نتایج این مطالعه مشابه نتایج به دست آمده از شرق استان گلستان و متفاوت با نتایج کسب شده از استان اصفهان می باشد. به دلیل درصد بالای افراد حساس به عفونت در جامعه، شیوع اپیدمی در جامعه چندان دور از ذهن نیست.
    کلیدواژگان: ویروس هپاتیت E، سرواپیدمیولوژی، استان تهران، آنتی بادی ضد ویروس هپاتیت E
  • حمیده محدثی، آرام فیضی*، رضا سالم صافی صفحه 464
    پیش زمینه و هدف

    بدون شک توجه به عوامل موثر در تدریس اثر بخش و یادگیری می تواند منجر به ارتقای کیفیت آموزش گردد. استفاده از ملاک های معلم خوب دانشگاهی که مورد نظر دانشجویان هم می باشد، انگیزه یادگیری را در دانشجویان ارتقاء و کیفیت فرایند یاد دهی – یادگیری را بهبود می بخشند، لذا پژوهشی با هدف تعیین شاخص های تدریس اثر بخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه طراحی و اجرا گردید.

    مواد و روش کار

    در این پژوهش توصیفی - مقایسه ای 284 نفر از دانشجویان سال آخر و 79 نفر از اساتید دانشگاه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسش نامه دو قسمتی که قسمت اول آن مشخصات فردی- اجتماعی و قسمت دوم آن 49 گویه در حیطه های روش تدریس، ویژگی فردی استاد، دانش پژوهی و توانایی در ایجاد ارتباط و مشاوره بود. روایی پرسش نامه از روایی محتوا وپایایی آن از روش آزمون - بازآزمون و فرمول اسپیرمن براون تعیین شد. داده های بدست آمده به کمک روش های آماری توصیفی و استنباطی (تعیین میانگین و انحراف معیار، آزمون های t وآنالیز واریانس یک طرفه) تجزیه وتحلیل شدند.

    یافته ها

    یافته ها نشان داد که از دیدگاه اساتید، حیطه روش تدریس و از دیدگاه دانشجویان حیطه توانایی در ایجاد ارتباط و مشاوره مهم ترین حیطه های تاثیر گذار بر اثر بخشی تدریس می باشند اگرچه بین میانگین نمرات داده شده توسط اساتید و دانشجویان به حیطه ویژگی های فردی اختلاف معنی دار آماری مشاهده نشد، اما در برخی از گویه های این حیطه میانگین نمرات اساتید و دانشجویان دارای تفاوت معنی داری بود. ایجاد ارتباط دوستانه با دانشجویان گویه ای بود که در آن میانگین نمره دانشجویان (29/8) به شکل معنی داری (000/0 p=) از میانگین نمرات داده شده توسط اساتید (86/6) بیشتر بود.

    بحث و نتیجه گیری

    با توجه به یافته های پژوهش، چنین به نظر می رسد که اساتید دانشگاه از دیدگاه معلم-محوری به جای دانشجو- محوری استفاده می نمایند. دانشجویان بیشتر انتظار دارند در محوریت فرایند یاددهی - یادگیری قرار گرفته و استقلال و خود راهبری آنان در یادگیری حفظ گردد.

    کلیدواژگان: یادگیری، تدریس اثر بخش، دانشجویان علوم پزشکی
  • کبری میرزاخانی، ناهید جهانی شوراب، ناهید گلمکانی، مهین تفضلی، سعید ابراهیم زاده صفحه 472
    پیش زمینه و هدف
    با انجام مهارت های مامایی مناسب می توان از بسیاری از مرگ ها و عوارض مادری، جنینی، و نوزادی پیشگیری نمود. کیفیت آموزش مامایی تاثیر عمیقی بر ارائه مهارت های فوق دارد. لذا مطالعه ای با هدف تعیین مهارت های بالینی فارغ التحصیلان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد شاغل در مراکز بهداشتی درمانی مشهد، انجام شده است.
    مواد و روش کار
    روش مطالعه بررسی مقطعی می باشد. جامعه پژوهش فارغ التحصیلان 3 ساله اخیر رشته مامایی شاغل در مراکز بهداشتی درمانی مشهد (30 نفر) و مسئولین آن ها (30 نفر) می باشد. ابزار این پژوهش شامل: 1 پرسش نامه خود ارزیابی ماما 2- پرسش نامه ارزیابی ماما توسط مسئولین. سپس داده های جمع آوری شده آنالیز آماری گردید.
    یافته ها
    به طور میانگین 8/72درصد فارغ التحصیلان مامایی در حیطه اداره شرایط پر خطر مادر و کودک، گزارش نمودند که این مهارت ها در برنامه های درسی به آن ها آموزش داده شده است و در زمان فارغ التحصیلی در انجام آن ها مهارت کافی داشتند و به طور میانگین 9/56درصد مسئولین مربوطه،عملکرد فارغ التحصیلان را در اداره شرایط پرخطر مادر و کودک، در حد انتظار و یا بالاتر از حد انتظار ارزیابی نمودند. فارغ التحصیلان مامایی نسبت به مسئولین به طور معنی داری عملکرد خود را بالاتر ارزشیابی کردند(01/0 P<). فارغ التحصیلان مامایی و مسئولین آن ها، انجام مهارت های مامایی در اداره شرایط پر خطر را نسبت به کم خطر به طور معنی داری پایین تر ارزیابی کردند (05/0 P<).
    بحث و نتیجه گیری
    در برنامه ریزی آموزش مامایی نیاز به برنامه ریزی مطلوب جهت کسب صلاحیت و شایستگی بیشتر در اداره شرایط پر خطر مامایی و نیز کاهش شکاف بین آموزش و بالین وجود دارد.
    کلیدواژگان: ارزیابی، مهارت های بالینی، فارغ التحصیلان مامایی
|
  • S. Ahangrzadeh Rezaei, H. Khalilzadeh Page 417
    Background And Aims
    Adolescence and puberty is one of the most sensitive periods of human life that causes the person feel and behave differently. Undoubtedly adolescence directly affects nutritional status and nutrient needs and is associated by physical activity, emotional and social changes. Therefore, this study was conducted to promote the management of mothers during adolescence of their daughters in guidance schools of Urmia.
    Materials and Method
    This quasi-experimental study included 80 mothers and their daughters. The questionnaire was Endler and Parker's Coping Inventory for Stressful Situations (CISS) that included demographic data and research objectives. A pre and post test was taken. The data were analyzed using inferential and descriptive statistics were used.
    Results
    The findings showed girls knowledge on nutrition issues during puberty increased significantly in clinic one; of physical problems in clinic two and three respectively (p=0.076, p=0.01, p=0.04). Maternal training improved nutritional issues during puberty in clinic two and in connection with physical problems in clinics one and two, respectively (p=0.013, p=0.04, p=0.022). There was no significant relationship between training and psychological-social problems among mothers and daughters.
    Conclusion
    This study showed that training offers dramatic changes in knowledge of adolescents and their parents during puberty. It is recommended to continue such training courses in schools for both teens and their mothers to enhance managing puberty period.
  • F. Bahadori, T. Behroozilak, F. Bromand, F. Nanbakhsh Page 425
    Background and Aims

    Induction of labor with an unfavorable cervix is one of the common reasons of pharmacologic and non pharmacologic agents available for cervical ripening and labor induction. The aim of this study was the assessment of cervical ripening with misoprostol in third trimester termination of pregnancy.

    Materials and Methods

    This clinical trial study was conducted on 100 candidates for termination of pregnancy in Kosar hospital with gestational age ≤ 28 weeks. The including criteria were nuliparity and primiparity intact membrane single fetus bishop score ≤5 reassuring FHR and cephalic presentation. The excluding criteria were unexplained vaginal bleeding placental previa estimated fetal weight over 4kg any C.P.D previous uterine scar and medical contraindication of misoprostol. The patients were divided into two groups with random allocation. In case group one dose of vaginal misoprostol inserted posterior cul-de-sac. In control group induction of labor with low dose of oxytocin was done.

    Result

    T he gestational age of mother's parity initial bishop score mode of delivery staining of meconium first and fifth Apgar score was similar in both groups. Interval induction until delivery in misoprostol group was less than other group 442.7 ± 345 min Vs 635.9 ±371 min. About 22 women in misoprostol group did not need oxytocin for induction and alone with single dose of misoprostol were delivered (16womans 72/7%) NVD and (6womans 27/3%) C/S.

    Conclusion

    Further studies are recommended on the use of misoprostol on labor induction before the end of term pregnancies with unfavorable cervix.

  • M. Sarashti, Sh Banaiyan, A. Kazamiyan, M. Delaram, F. Safdari, T. Salahiyan Page 431
    Background and Aims
    The professional education can be a very stressful experience. Vaginal examinations are especially sensitive, both for the inexperienced midwifery student and for the pregnant woman being examined. This study aimed to determine anxiety of midwifery students when they conduct their first vaginal examination.
    Materials and Methods
    In this cross-sectional study included 47 sophomore midwifery students of Shahrekord University of Medical Sciences. The students were asked to complete two questionnaires. Spielberger's State Anxiety Inventory was to measures anxiety, and another questionnaire consisted of demographic characteristics and anxiety and confidence feelings before and after conducting their first vaginal examination. The data were analyzed using descriptive statistics, Fisher exact test, and paired t –test.
    Result
    Out of 47 distributed questionnaires, 43 were returned. The results showed that for the study population, the mean anxiety score on Spielberger anxiety test before and after was 79.86±17.3 and 38.91±11.05, respectively. Student's anxiety was significantly elevated immediately before and fell to below baseline levels after the examination (p<0.001). Feeling embarrassed to harm patients was the most dominant cause of student anxiety in learning vaginal exam (p<0.0001). The use of the mannequin-based simulation curriculum was effective in decreasing (p<0.045) student anxiety in learning vaginal exam.
    Conclusion
    Midwifery educators should focus on student's anxiety when they conduct their first vaginal examination which increases sensitivity. Recognizing and discussing sources of anxiety before preclinical education is vital to decrease students’ anxiety level.
  • Sh Zeighami Mohammadi, E. Zeinali Page 440
    Background and Aims
    Nurse's knowledge and attitudes related to AIDS is important as it affects their behavior, willingness to care, and quality of care. The aim of this study was to determine knowledge and attitudes of internal and infectious wards nurses toward AIDS in Tehran, 2009.
    Materials and Methods
    This descriptive cross-sectional study was conducted on 180 internal and infectious wards nurses from four selected hospitals of Tehran and Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Through census sampling method and 165 nurses participated in this study. Data were collected through self administered questionnaire. The instruments used included demographic data form, AIDS knowledge questionnaire, and AIDS attitude scale. The data were analyzed by SPSS software and using descriptive statistics, t-test, ANOVA and coefficient Pearson correlation.
    Results
    57.6% nurses had moderate knowledge on AIDS. A significant statistical different was found between the mean score of knowledge related to AIDS with education level (P=0.009), capacity (P=0.048), shift work (0.005), and received HIV related training (0.042). The mean score of attitudes toward AIDS was 0.79±0.86 and nurses had low empathy attitude. There were not statistically significant association between knowledge related to AIDS with attitudes toward AIDS (P=0.598).
    Conclusion
    Regarding the results of this study seems that nurses need more HIV related training to improve their knowledge and attitudes related to AIDS, AIDS-related stigma, ethical issues related to HIV treatment in order to improve quality of AIDS patients care.
  • Ar Shariati, H. Asayesh, M. Mojerloo, H. Karimi Taleghani Page 450
    Background and Aims
    Inadequate production of erythropoietin is the main cause of anemia in chronic kidney disease (CKD) patients and iron deficiency is the common cause of low response to synthetic erythropoietin in treatment of hemodialysis patients with anemia. This study was aimed to compare the effect of intravenous and oral iron administration on responsiveness to synthetic erythropoietin in increasing hemodialysis patients’ hemoglobin.
    Materials and Methods
    In this controlled single blind clinical trial, 42 hemodialysis patients with hemoglobin concentrations less than 10 mg/dl after seven weeks of treatment with 2000 unit's subcutaneous erythropoietin (three times a week after the end of each dialysis session) entered the study. After random allocation the patients were divided into two groups: oral iron supplementation (50 mg tablet as daily) was given to one and intravenous iron (100 mg three times a week after each dialysis session) for the other group. Finally, the dependent variables were measured again. The data were analyzed by t-test and paired t-test using SPSS software.
    Results
    The mean of hemoglobin and iron saturation was significantly increased in both groups (P<0.05). However, the average difference was statistically significant in intravenous iron group before and after injection compared with oral iron group (P<0.05). Ferritin level was not significantly different before and after iron supplement taking in oral iron group (P>0.05) whereas it was significant in intravenous iron group (P<0.05).
    Conclusion
    The current study finding indicated intravenous iron with erythropoietin leads to better response in treatment of hemodialysis patient's anemia.
  • S. R Mohebbi_M. Rostaminejad_S. M Ebrahim Tahaei_Ma Pourhoseingholi_M. Habibi_P. Azimzadeh_H. Naghoosi_F. Derakhshan_Mr Zali Page 457
    Background and Aims
    Hepatitis E virus (HEV) is the second prevalent causative agent of acute hepatitis in adults after hepatitis B. Transmission routes of this infection is fecal-oral. There are limited studies on epidemiology of this virus in Iranian general population. In this study, we evaluated the prevalence of hepatitis E infection in general population of some towns of Tehran province and Eastern and Northern section of Tehran city.
    Materials and Methods
    In this cross-sectional study conducted in 2006 and 2007 a number of 501 subjects selected by random cluster sampling from Tehran province were studied. Demographic data (through a questionnaire) and blood samples were collected and anti-HEV antibodies were measured by ELISA method. Chi-square test, logistic regression, and T-test were used for statistical analysis.
    Result
    O f the total 493 subjects with mean age of 40.98± 17.10, 180 were men and the rest (313 subjects) were women. Of these numbers, 48 subjects (9.7%) were positive for anti-HEV antibody. There were no significant differences in HEV seropositivity and different sex or age groups.
    Conclusion
    T he prevalence in Tehran province was high and this indicates the endemic state of this infection in the studied population. Results are similar to those in eastern section of Golestan province and are in contradiction with results from Isfehan Province.
  • H. Mohaddesi, A. Feizi, R. Salem Page 464
    Background and Aims

    Undoubtedly, taking the influential factors in effective teaching and learning into consideration improves the quality of education. The present research aimed to identify and compare teacher's and student's opinions about effective teaching principles and standards in improving educational achievement.

    Materials and Methods

    In this descriptive-comparative study, 284 senior students from different majors and 79 teachers from four schools were selected through simple random sampling. We used a two-part questionnaire for data gathering. The data were analyzed using descriptive and inferential statistical methods such as mean, standard deviation, student's t-test, and ANOVA. A p-value of less than 5% was considered significant.

    Result

    According to the results, teaching methods and communication and consultation skills were the most important factors in effective teaching from the perspective of teachers and students, respectively. Although there was not any significant difference between teacher's and student's mean values in teacher's personal characteristics, there were significant differences in some items of this domain. There was a significant difference between teacher's (6.86) and students’ (8.29) mean values in establishing a friendly relationship with students. (p=0.000)

    Conclusion

    According to the findings, teachers of Urmia University of Medical Sciences mostly prefer traditional teaching and classrooms. They prefer teacher-centered classes to student-centered ones. On the other hand, students expect to be the center of teaching-learning process.

  • K. Mirzakhani, N. Jahani Shorab, N. Golmakani, M. Tafazoli, S. Ebrahimzadeh Page 472
    Background and Aims
    Suitable Midwifery skills could prevent many deaths of maternal, fetal, and neonatal. Midwifery education has a profound impact on the quality of the above skills. Therefore, this study aimed to d etermine clinical skills of graduated midwives from Mashhad nursing and midwifery faculty who are working at the Mashhad Health care centers.
    Materials and Methods
    present research would be a kind of cross – sectional investigation. Subjects of this research were the graduated midwives in the recent three years and employed at Mashhad health care centers (30 subjects) and their supervisors (3 0 subjects). The research tools were “midwife self assessment questionnaire and “evaluation questionnaire by the supervisors “. The collected data was analyzed statistically.
    Result
    72/8% of graduates reported their curriculum had a sufficient training program on the management of high-risk condition faced to mothers and children. 56/9% of supervisor were evaluated the skills of graduated in managing high-risk condition of mother and child as expected as or higher than expected. Midwifery graduates performance evaluation with regard to themselves compared to the supervisors evaluation was higher (P <0 / 01). Midwifery graduates and their supervisor evaluations in managing high-risk condition were evaluated lower than the low risk condition (P <0 / 05).
    Conclusion
    Midwifery curriculum requires good plan to obtain more qualified midwifery clinical skills for the management of high-risk conditions may reduce the gap between education and practice.