فهرست مطالب

پزشکی قانونی - سال شانزدهم شماره 3 (پیاپی 59، پاییز 1389)

مجله پزشکی قانونی
سال شانزدهم شماره 3 (پیاپی 59، پاییز 1389)

  • 74 صفحه، بهای روی جلد: 12,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/10/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فریبا برهانی، فاطمه الحانی*، عیسی محمدی، عباس عباس زاده صفحه 165
    زمینه و هدف
    صلاحیت اخلاقی یکی از مهم ترین ابعاد صلاحیت حرفه پرستاری است. یافته های مطالعات مرتبط نشان می دهد با وجود اهمیت این موضوع، در تعریف و تبیین ابعاد این مفهوم مشکلات زیادی وجود دارد. این مطالعه به منظور بررسی درک مدرسین از صلاحیت های اخلاق حرفه ای دانشجویان پرستاری انجام شده است.
    روش بررسی
    برای انجام این پژوهش کیفی، با 20 نفر از مدرسین پرستاری دانشکده های پرستاری شهر تهران، مصاحبه انجام شد. مشارکت کنندگان به صورت هدفمند انتخاب شده و داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختار و عمیق جمع آوری گردیدند. بعد از ضبط و دست نویس مصاحبه ها، داده ها با استفاده از آنالیز محتوا به روش گرانهام و لاندمن تجزیه و تحلیل گردیدند.
    یافته ها
    تجزیه و تحلیل داده ها پنج طبقه اصلی در ساختار صلاحیت اخلاق حرفه ای دانشجویان پرستاری را به شرح زیر نشان می دهد: ویژگی های فردی و اعتقادی، دانش نظری و مهارت فنی، توجه به کلیت وجود انسان، توانایی تفکر انتقادی و تصمیم گیری، برقراری ارتباط مناسب انسانی.
    نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش می تواند در توسعه و ارتقاء برنامه های آموزش پرستاری و آموزش های مداوم مورد استفاده قرار گیرد. توجه به این ابعاد در توسعه صلاحیت های اخلاقی دانشجویان می تواند سبب ارایه مراقبت های با کیفیت بهتر شده، از خطاها و اشتباهات پیشگیری کرده و در تامین حقوق مددجویان موثر باشد.
    کلیدواژگان: صلاحیت، اخلاق حرفه ای، دانشجویان پرستاری، مدرسین پرستاری، آنالیز محتوا
  • سجاد رضایی*، سیدولی الله موسوی، شاهرخ یوسف زاده، سیدحشمت الله موسوی صفحه 175
    زمینه و هدف
    هدف از پژوهش حاضر، مقایسه بیماران با و بدون ادعای غرامت مالی از نظر وجود اختلالات روانی در پیگیری 4 ماهه پس از آسیب مغزی تروماتیک بود.
    روش بررسی
    درمجموع 238 بیمار دچار TBI (43 زن و 195 مرد) در قالب یک مطالعه توصیفی- طولی به شیوه نمونه گیری غیراحتمالی و پیاپی وارد مطالعه شدند و هر یک از آنها تحت معاینات جراحی اعصاب قرار گرفتند و پس از کسب رضایت، اطلاعات جمعیت شناختی آنها گردآوری گردید. پس از 4 ماه پیگیری، 1/65% (155 نفر) از بیماران جهت تعیین اختلالات روانی ناشی از TBI با استفاده از مصاحبه ساختار یافته بالینی بر پایه ضوابط تشخیصی DSM-IV به یک روانپزشک مراجعه نمودند.
    یافته ها
    از 155 بیمار پیگیری شده، 92 نفر به دلیل حادثه منجر به TBI هنوز پیگیر ادعای غرامت مالی بودند و 47 نفر مایل به طرح دعوی قضایی نبودند و اطلاعات 16 بیمار دیگر نامشخص بود. 66 بیمار شاکی و 37 بیمار غیر شاکی نیز (به ترتیب 8/71% و 7/78%) پس از 4 ماه از آسیب دیدگی شان اختلالات روانی پس از TBI را از خود نشان دادند. نتایج آزمون مجذور کای بیانگر آن بود که هیچ تفاوت معنی داری بین دو گروه با و بدون ادعای غرامت مالی از نظر وجود اختلالات روانی ناشی از TBI حتی پس از کنترل شدت آن و سطح ناتوانی کلی ناشی از TBI وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    فراوانی بالای اختلالات روانی در مرحله حاد پس از TBI به همراه موارد جدید تغییر شخصیت، اختلالات خلقی و اضطرابی، چشمگیر است اما در این میان بیماران شاکی و غیر شاکی، تفاوت قابل ملاحظه ای از نظر بروز اختلالات روانی تا 4 ماه پس از TBI با یکدیگر ندارند.
    کلیدواژگان: آسیب مغزی تروماتیک، اختلالات روانی، بیماران شاکی و غیر شاکی، ادعای غرامت مالی
  • سید محمد سید مهدی، فائزه دهقان، سعیده سالاری، مریم هدایتی مشکله، میرسعید عطارچی* صفحه 187
    زمینه و هدف
    بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت حوادث رانندگی مسبب یک میلیون و 300 هزار مرگ در سال می باشند. در صورت عدم توجه به این مقوله انتظار می رود تا سال 2020 میزان آسیب ها تا 65% و میزان مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی تا بیش از 80% افزایش یابد. آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که ایران یکی از بالاترین آمارهای مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی را در جهان دارا می باشد. هدف این مطالعه بررسی فراوانی حوادث رانندگی و عوامل مرتبط با آن در رانندگان حرفه ای وسایل نقلیه سنگین می باشد.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی – تحلیلی می باشد که بر روی 1136 نفر از رانندگان وسایل نقلیه سنگین انجام شده است که جهت انجام معاینات دوره ای به یکی از مراکز مجاز انجام معاینات رانندگان در شهر یزد مراجعه کرده بودند. اطلاعات لازم از جمله سابقه حوادث رانندگی، سن، سابقه کار، ساعت کار در هفته و... در پرسشنامه ای جمع آوری شد.
    یافته ها
    میزان تصادفات گزارش شده در طول یک سال 88 مورد (7/7%) بود. بین سن، شاخص توده بدنی، ساعت کاری و شیفت کاری با میزان بروز حوادث، رابطه معنی دار مشاهده شد (05/0> P)؛ ولی بین شغل دوم، بیماری های مزمن همراه و سابقه کاری رابطه معنی -داری یافت نگردید (05/0 P).
    نتیجه گیری
    به دلیل افزایش ریسک تصادف با افزایش سن بیش از 60 سال به نظر می رسد کاهش ساعات کاری رانندگان حرفه ای پس از این سن در کاهش تصادفات رانندگی موثر باشد. همچنین توصیه و نظارت در مورد کاهش ساعت کار هفتگی رانندگان می تواند به کاهش تصادفات رانندگی منجر شود.
    کلیدواژگان: رانندگان، وسایل نقلیه سنگین، تصادفات رانندگی
  • اردشیر شیخ آزادی، فخرالدین تقدسی نژاد، مهدی مصری*، مهدی عزیزآبادی فراهانی صفحه 195
    مقدمه
    افشای خطای پزشکی موضوعی است که در دو دهه اخیر به میزان چشمگیری مورد توجه محققین نظام سلامت و حتی عموم مردم در سراسر جهان قرار گرفته است. با این وجود در داخل کشور مطالعه ای در این زمینه یافت نشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی نگرش پزشکان، در خصوص افشای خطاهای پزشکی انجام شد.
    روش اجرا: در مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر، از لیست اسامی پزشکان بخشهای داخلی و جراحی بیمارستان امام خمینی تهران، تعداد 107 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ضمن توضیح اهداف طرح، چک لیستی شامل اطلاعات دموگرافیک (سن، جنس و نوع تخصص) و پرسشنامه ای در رابطه با موضوع افشای خطا های پزشکی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.
    نتایج
    میانه (کوارتایل 25% و 75%) بروز خطای پزشکی بزرگ، کوچک و نزدیک به اشتباه، به ترتیب 0 (0 و 1)، 2 (0 و 4) و 5/1 (0 و 3) درصد بود. افشای خطای پزشکی بزرگ، کوچک و نزدیک به اشتباه، به ترتیب مورد تایید 77%، 53% و 44% نفر از پزشکان بود. افشای خطای پزشکی از دیدگاه 83% از پزشکان کاری دشوار بوده و از نگاه 48% از پزشکان، باعث سلب اعتماد بیماران می گردد. شکایت بیمار از پزشک به دنبال افشای خطای پزشکی از دیدگاه 50% از پزشکان شایع ترین علت دشوار بودن افشای خطا گزارش شد. 78% از پزشکان، با اطلاع رسانی در مورد وقوع خطای پزشکی به مسوولین بخش یا بیمارستان و 53% با اطلاع رسانی به سایر همکاران موافق بودند. تقریبا تمامی پزشکان عقیده داشتند که افشای خطای پزشکی توسط فردی غیر از پزشک منجر به پیگیری قضایی قطعی (27%) یا احتمالی (71%) پزشک توسط بیمار می شود. 92% از پزشکان افشای خطای پزشکی را یکی از چالش های اصلی نظام سلامت دانسته و 88% از آنان ایجاد یک سیستم جامع جهت ارتقای افشای خطا را ضروری دانستند. بروز خطاهای پزشکی بزرگ در جنس مونث در مقایسه با مذکر (94/0 و 79/0، 043/0=P) و دستیاران در مقایسه با پزشکان (06/1 و 63/0، 019/0=P) بود. جراحان به میزان معنی داری، بیش از متخصصین داخلی با اطلاع-رسانی وقوع خطا به مسوولین بیمارستان و بخش] 87% در مقابل 70%، 039/0=[P و همچنین سایر همکاران] 66% در مقابل 41%، 009/0=[P موافق بوده و به علاوه بیش از آنان اعتقاد داشتند که افشای خطا توسط پزشک، احتمال شکایت را کاهش می دهد] 60% در مقابل 42%، 049/0=[P. در سایر موارد اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد (05/0
    نتیجه گیری
    یافته های مطالعه حاضر نشان داد که اگر چه اغلب پزشکان با افشای خطای پزشکی بزرگ برای بیمار موافقند، اما 90% آن ها همچنان افشای خطای پزشکی را یکی از چالش های اصلی نظام سلامت دانسته و ایجاد یک سیستم جامع جهت ارتقای افشای خطا را ضروری عنوان نموده اند. این نتایج حاکی از آنست که امروزه موضوع افشای خطای پزشکی در داخل کشور به شکلی جدی نیازمند توجه سیاست گزاران سیستم درمان می باشد.
    کلیدواژگان: افشای خطای پزشکی، نگرش، پزشکان، دستیاران
  • سیدمهدی صابری، سعیده سادات مصطفوی*، مریم دلاوری صفحه 205
    زمینه
    هدف از مطالعه حاضر، بررسی روند ارجاع متقاضیان عمل جراحی تغییر جنسیت به کمیسیون پزشکی قانونی تهران با توجه به استانداردهای بین المللی است. این مطالعه در قالب طرحی پژوهشی و در طی یک سال در سازمان پزشکی قانونی تهران صورت گرفته است.
    روش
    در این پژوهش توصیفی– مقطعی، تعداد 129 مورد از پرونده های موجود در پزشکی قانونی تهران که در سال های 1383 تا 1387 برای مجوز عمل جراحی تغییر جنسیت صادر شده بود، با توجه به چک لیستی محقق ساخته بر پایه پژوهش های بنیادین پیرامون اختلال هویت جنسی و با استفاده از ملاک های تشخیصی DSM_IV_TR و ملاک های موسسه بین المللی ملال جنسی هری بنجامین برای اختلال هویت جنسی و همچنین با مجوز کمیته اخلاقی تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور مبنی بر محرمانه بودن اطلاعات بیماران، مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    در نمونه مورد پژوهش تعداد افراد متقاضی تغییر جنسیت از مونث به مذکر، 7/52% از متقاضیان را شامل شده که این یافته با نتایج مطالعات خارجی متفاوت بوده است. با توجه به متغیرهای اصلی پژوهش (وضعیت تشخیصی مراجعین، انجام دوره های روان درمانی، زندگی در قالب نقش جنسی مقابل و بررسی وضعیت هورمونی، نتایج توصیفی به دست آمده نشان داد که تنها 13/27% از پرونده ها با مراحل و استانداردهای بین-المللی روند درمان تطابق کامل دارند. بنابراین فرضیه این پژوهش مبنی بر عدم تطابق کلیه پرونده ها با استاندارد بین المللی تایید گردید (01/0p<).
    نتیجه گیری
    با توجه به میزان اندک تطابق روند درمان بیماران با استانداردهای بین المللی و نواقص موجود در شرایط زندگی همه جانبه در قالب نقش جنسی مقابل برای بیماران مبتلا به اختلال هویت جنسی در کشورمان، اهمیت توجه به تمامی مراحل درمان این بیماران ضروری به نظر می رسد. البته محدودیت در اجرای این مرحله از درمان (زندگی در نقش مقابل) تا حد زیادی به موانع فرهنگی- اجتماعی و خانوادگی در ارتباط با پذیرش این بیماران، به خصوص متقاضیان تغییر جنسیت از جنس مذکر به مونث، ارتباط دارد که نیازمند بسترسازی گسترده فرهنگی و اجتماعی جهت فراهم کردن شرایطی مطلوب است.
    کلیدواژگان: اختلال هویت جنسی، مداخلات روان درمانی، زندگی در قالب نقش مقابل، جراحی تغییر جنسیت
  • حسین جودکی، آرش رشیدیان*، علیرضا میلانی فر صفحه 215
    مقدمه
    هدف مطالعه حاضر بررسی قوانین رسیدگی به تخلفات پزشکان و شکایات پزشکی در ایران است تا ضمن ایجاد تصویری جامع از این قوانین، نقاط ضعف و قوت آن ها در رابطه با تولیت نظام سلامت آشکار شود.
    روش بررسی
    پنج بانک اطلاعاتی داخلی و دو پایگاه اطلاع رسانی حقوقی مرتبط به صورت هدفمند و با استفاده از واژگان کلیدی جستجو شدند. با انجام این جستجوها، ده قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، دو آیین نامه مصوب هیات وزیران، شش نهاد (ساختار) مرتبط و سیزده مقاله و کتاب علمی مرتبط شناسایی شد. قوانین و منابع به دست آمده با استفاده از روش کیفی تحلیل محتوا توسط دو نفر از محققان و با توجه به دیدگاه های نه نفر از صاحبنظران تحلیل و دسته بندی شدند. از سایر منابع برای تکمیل بحث استفاده شد.
    یافته ها
    قوانین و آیین نامه های یافت شده بر اساس پنج دسته از تخلفات شامل اداری، تعزیری، بیمه ای، حرفه ای و کیفری تقسیم بندی شدند. در مورد هر گروه تعریفی از نوع تخلف، مصادیق تخلف، سازمان های مجری قانون و افراد تحت شمول ارایه شد.
    نتیجه گیری
    قانون گذار جنبه های مختلف اعمال پزشکی را تحت نظارت قرار داده و در هر مورد برای عدول از رفتارهای تعیین شده مجازات هایی در نظر گرفته است. اما ضعف هایی در چگونگی تعریف، تقسیم بندی و قانون گذاری در خصوص این مساله وجود دارد. نامشخص بودن معیار تعریف جرایم پزشکی، ابهام در صلاحیت مراجع، ابهام در برخورد با تخلفات بیمه ای و ابهام در تعریف و توان بازدارندگی بعضی مجازات های تعیین شده از آن جمله اند.
    کلیدواژگان: قانون، آیین نامه، جرم، تخلف، شکایت، قصور، پزشکی
  • مهرداد ستاره*، مسعود ایزدی نژاد، فهیمه تیموری صفحه 225
    مقدمه
    آنومالی های عروق کرونر جزء بیماری های مادرزادی نادر بوده که در مواردی باعث مرگ ناگهانی در افراد جوان و به ویژه در ورزشکاران و در حین فعالیت ورزشی می شود. معرفی مورد: در این گزارش مرد جوان 17 ساله ای معرفی می شود که مبتلا به آنومالی مادرزادی عروق کرونر بوده، که در منزل دچار درد ناگهانی اپی گاستر شده و در عرض کمتر از 6 ساعت حین اعزام به بیمارستان فوت می نماید.
    نتیجه گیری
    در موقع بررسی قلب به ویژه در افراد جوان که بدون هیچ علت خاصی (در موقع استراحت و یا بویژه در حین یک فعالیت فیزیکی) فوت شده اند باید آنومالی عروق کرونر را در نظر داشت و بررسی کرد.
    کلیدواژگان: مرک ناگهانی، شریان کرونر، سینوس والسالوا، آنومالی منشا شریان کرونر چپ
|
  • Fariba Borhani, Fatemeh Alhani*, Isa Mohammadi, Abbas Abbaszadeh Page 165
    Background
    Ethical competency is one of the most important aspects of qualification in the nursing profession. In spite of the consensus over its importance, findings of the relevant studies show that there are many problems in the way of defining this concept. The aim of this study is description and expression of perception of nursing teachers about nursing students’ professional ethical competency.
    Methods
    For this qualitative study, twenty teachers from Tehran nursing faculties were selected purposively. The data were gathered by employing semistructured interviews. The interviews were verbatim transcribed and analyzed according to the qualitative content analysis based on Graneheim and Lundman method.
    Findings
    The analysis of data demonstrated five main categories about structure of nursing students’ professional ethical competency include: Individual characteristics and believes, theoretical knowledge and practical skills, holistic view on patient, ability to critical thinking and decision making, employing proper humanitarian relations.
    Conclusion
    The results of this research could be useful in development of nursing educational programs. Paying attention to these dimensions of professional ethical competency can enhance the quality of nursing care. Also can prevent medical care errors and guarantee patients’ rights.
    Keywords: Professional Ethical Competency, Nursing Students, Nursing Teachers, Qualitative Content Analysis
  • Sajjad Rezaei*, Vali Allah Moosavi, Shahrokh Yousefzadeh, Heshmat Allah Moosavi Page 175
    Background
    This study aimed at comparing patients with and without compensation claim with respect to the presence of mental disorders as a result of a follow-up study four months post traumatic brain injury (TBI).
    Methods
    Overall, 238 TBI patients (43 females and 195 males), were chosen by nonprobability and consecutive sampling in the form of a descriptive-longitudinal study; each of whom, underwent neurosurgical examinations. Then, their demographic data were collected after obtaining written consent form. After 4 months follow-up, 65. 1٪ (155 cases) of patients referred to a psychiatrist to determine mental disorders due to TBI using a structured clinical interview based on DSM-IV diagnostic criteria.
    Findings
    Out of 155 followed-up patients, 92 cases were still claiming compensation due to TBI incident and 47 cases were not interested in litigation and information of other 16 patients were unspecified. Also, 66 complained and 37 noncomplained patients (71. 7٪ and 78. 7 ٪, respectively) demonstrated post-TBI mental disorders 4 months post injury. The results of Chi-square test showed no significant difference between the two groups (with and without compensation claim), considering presence of mental disorders resulting from TBI, even after controlling for TBI severity and the level of overall disability due to TBI.
    Conclusion
    The high frequency of mental disorders in the acute phase following TBI, along with many novel cases of personality changes, mood and anxiety disorders are evident; though meanwhile, no significant differences are observed in complained and noncomplained patients in terms of mental disorders 4 months after TBI.
    Keywords: Traumatic Brain Injury, Mental Disorders, Complained, Noncomplained Patients, Compensation Claims
  • Seyyed Mohammad Seyyedmehdi, Faezeh Dehghan, Saeede Salari, Maryam Hedayati Mashkale, Mirsaeed Attarchi* Page 187
    Background
    Based on World Health Organization (WHO) report, 1. 3 million deaths per year in the world are due to traffic accidents. Without a care, it is expected that any number of injuries and deaths resulted from traffic accidents would rise by 65٪ and 80٪ respectively till year 2020. Data from WHO reveals that Iran has one of the highest mortality rates from traffic accidents in the world. The aim of this study is assessment of traffic accident rates and related factors in professional drivers of heavy Vehicles.
    Methods
    This study is a cross sectional descriptive- analytic survey. 1136 professional heavy vehicle drivers had come to one of driver’s periodic examination centers in city of Yazd included in the study. Required data such as history of traffic accident, age, driving experience, weekly work hours and etc was collected through a questionnaire.
    Findings
    The rate of reported accidents in one year was 7. 7٪. The findings showed that there is a significant relationship between factors such as age, body mass index, work hours, shiftworks and traffic accidents (P < 0. 05٪). Second job, chronic illnesses, and driving experience had no significant relationship with traffic accidents (P > 0. 05٪). Even after adjustment of study variables by regression analysis, again significant relationship between weekly work hours, body mass index, and age over 60 and under 29 and traffic accidents was found (P < 0. 05٪).
    Conclusion
    Because of increased risk of traffic accidents, related to the age over 60, it seems that decreasing professional drivers work hours after this age may reduce traffic accidents. Also, advice and supervision on reduction of drivers’ weekly work hours could lead to traffic accidents decrement.
    Keywords: Drivers_Heavy Vehicle – Road Accidents
  • Ardeshir Sheikhazadi, Fakhroddin Taghadosi Nejad, Mahdi Mesri*, Mahdi Aziz Abadi Farahani Page 195
    Introduction
    In recent decades, health care policy makers and even general population have seriously paid attention to disclosure of medical errors (DME). However, the authors of this study didn’t find any study of this field in Iran. The aim of this study was the assessment of physicians and residents attitude about DME.
    Methods
    In this cross-sectional study, 107 physicians and residents of surgical and internal specialty of Imam Khomeini hospital in Tehran were randomly selected. Goals of study were explained to participants. Then, any participants filled a questionnaires containing of demographic data (age, sex and specialty) and medical errors (amount of any types of medical error per year that occurred by them) and questions about their attitude of medical errors disclosure.
    Findings
    Median (quartile 25٪-75٪) of major, minor and near miss medical errors occurred per year were 0 (0-1), 2 (0-4) and 1. 5 (0-3), respectively. Disclosure of major, minor and near miss medical errors have been approved by (77٪), (53٪) and (44٪) of participants, respectively. 83٪ of participants displayed that disclosure of medical errors to patient, by her/his doctor, is very difficult. “Patients litigation due to DME by her/his doctor” (50٪) was The most common cause of difficulty of DME. Ninety percent of participants knew medical error disclosure as one of the main challenges of health care system and revealed that creation of a comprehensive system to promote DME is essential. Major medical errors have been occurred by females were significantly higher than males (0. 94 Vs. 0. 79, P=0. 043) and by residents were significantly higher than physicians (1. 06 Vs. 0. 63, P=0. 019).
    Conclusion
    The findings of this study showed that although the majority of participants approved DME, ninety percent of them still knew DME as one of the main challenges of health care system and revealed that creation of a comprehensive system promote DME is essential. These results indicate that nowadays DME process requires serious attention of policymakers in health care system, in Iran.
    Keywords: Disclosure of medical errors, Attitude, Physicians, Residents
  • Seyyed Mahdi Saberi, Saideh Sadat Mostafavi *, Maryam Delavari Page 205
    Background
    The purpose of this study is to investigate the referral process of cases requesting Sex Reassignment Surgery in Tehran legal medicine center according to the international standards. This study has been performed as a research during one year.
    Methods
    Within a descriptive cross sectional study, 129 files which all of them have been given surgery permission, have been studied in Tehran legal medicine center since 2004 until 2008. A checklist of criteria was made by researchers according to DSM-IV-TR criteria and Harry Benjamin international gender dysphoria association (HBIGDI) for evaluation of research variables. The ethical permission was given to the researchers by LMO.
    Findings
    In this case 52. 7٪ of files have been female that this rate is not similar to other international research fingings. Regarding to the main research variables (diagnostic situation, psychological intervention, real life opposite sex role, hormonal tests), descriptive results show that only 27. 13 ٪ of cases are in agreement with the standards and hypothesis of this study. Therefore, the hypothesis of this study based on all cases of non-complinace with the international standards were confirmed (P<0. 01).
    Conclusion
    Regarding to low level compliance of patients’ therapies process with international standards and lack of sufficient real life in opposite sex role, it is necessary to attend to all of therapeutically process. Most of these real life problems are related to cultural situations in social acceptance of GID cases and need more suitable ground for enhancing.
    Keywords: Gender Identity Disorder, Psychological Interventions, Real life Exam, Test, Sex Reassignment Surgery
  • Hossein Joudaki, Arash Rashidian*, Ali Reza Milanifar Page 215
    Background
    We reviewed the laws and regulations in Iran for the management of medical misconducts and complaints. We aimed to determine a comprehensive view of the laws, as well as their potential weaknesses and strengths relevant to health system stewardship.
    Methods
    we reviewed five scientific databases and two related websites using keywords. As a result, ten Parliamentary Acts, two regulations adopted by the Cabinet, six related organization, and thirteen books and papers were identified and retrieved. Two reviewers used content analysis approaches to analyze and categorize the issues extracted from and the laws and documents. We benefited from the advice of nine experts in this process. Other sources of data were used for complementing discussion.
    Findings
    Retrieved laws and regulations were classified into five groups based on five law violation behaviors: administrative,’taazirat’, insurance, professional and criminal. For each group, examples of violation, enforcing organizations and the groups covered by law were introduced.
    Conclusion
    Various aspects of medical practice are covered by the law and related punishments are established in legal system of Iran. There are weaknesses and overlaps in definitions, classifications and legislations about violation of the law. Examples include ambiguity in defining medical crimes, ambiguity in insurance fraud, and limitation in deterrent power of these laws.
    Keywords: Laws, Regulation, Crime, Misconducts, Complaints, Medical Malpractice
  • Mehrdad Setareh*, Masoud Izadi Nejad, Fahimeh Teimoury Page 225
    Introduction
    Coronary artery anomalies are rare congenital disorders. These anomalies sometimes Result in sudden death in the young, particularly, in athletic field.
    Case Presentation
    In this report a 17 years old male is presented with acute severe epigastric pain at rest. He died before he was taken to hospital. Postmortem examination and forensic autopsy revealed congenital anomaly of coronary artery as the main cause of death.
    Conclusion
    evaluation of sudden death in young adult (at rest and / or particularly in physical effort), coronary artery anomalies must be evaluated in examination of the heart.
    Keywords: Sudden Death, Coronary Artery, Valsalva Sinus, Anomalous Origin of Left Coronary Artery