فهرست مطالب

نشریه انرژی ایران
سال سیزدهم شماره 3 (پیاپی 48، پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/08/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • شاهین حیدری، شهلا غفاری جباری * صفحه 1

    هدف از ارائه این مقاله بررسی عملکرد سیستمهای خورشیدی فعال در ساختمان می باشد. دلیل انتخاب این موضوع، در طی مطالعه سه ساله، به دنبال نبود تشکلی منسجم که معرف معماری همساز با اقلیم باشد، حاصل شد. پرسش اصلی مقاله این است که مجموعه طراحی شده، چقدر جوابگوی نیاز حرارتی استفاده کنندگانش است و اگر این بناها تنها با اتکا به شرایط اقلیمی منطقه طراحی شود، در مقایسه با مجموعه مجهز به سیستم های خورشیدی، چقدر بر کاهش مصرف انرژی اثر می گذارد. برای پاسخگویی به این موضوع، در ابتدا مجموعه ای بدون سیستم خورشیدی در نظر گرفته شد و محاسبات بار گرمایی آن انجام گرفت. سپس سیستمهای خورشیدی به طرح اضافه گردید و میزان تاثیر سیستم های خورشیدی در بهبود شرایط حرارتی به دست آمد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که میزان گرمایش مورد نیاز در این مجموعه با استفاده از سیستم های خورشیدی در حدود %65 کاهش می یابد.

    کلیدواژگان: اقلیم سرد، تکنیک غیر فعال، تکنیک فعال، بار گرمایی، انرژی گرمایی، محاسبات گرمایشی ایستا
  • ویدا ورهرامی صفحه 15
    انرژی یکی از نهاده های موثر بر رشد اقتصادی در کشورهای مختلف است. ایران نیز دارای مخازن زیاد انرژی می باشد که در فعالیت های تولیدی مختلف از انواع فراورده های نفتی به عنوان نهاده استفاده می شود. لذا اطلاع داشتن از نحوه تاثیرگذاری و آثار مستقیم و غیرمستقیم مصرف انرژی بر رشد اقتصادی کشور می تواند سیاست گذاران را در راستای سیاست گذاری صحیح هدایت نماید. در این مقاله برای بررسی آثار مستقیم و غیرمستقیم مصرف انرژی بر رشد اقتصادی، فاصله سالهای 87-1359 را در نظر می گیرم و جهت برازش، یکبار مطالعه را به فاصله سالهای 68-1359 و یکبار نیز برای فاصله سال های 87-1369 انجام می دهم، زیرا در فاصله سالهای 68-1359 کشور درگیر جنگ تحمیلی بود و در این دوران از میزان رشد اقتصادی کشور و بهره برداری از منابع انرژی کاسته شد. نتایج این بررسی حاکی از آن است که در ایران ارتباط مثبتی بین مصرف انرژی و رشد اقتصادی حتی در سال های جنگ تحمیلی (هر چند اندک) وجود دارد.
    کلیدواژگان: مصرف انرژی، رشد اقتصادی، جنگ تحمیلی، آثار مستقیم و غیرمستقیم
  • سپهر صنایع، شهرام صدقی قادیکلایی صفحه 30
    در سیستم های سرمایش تراکمی رایج، برای حذف بار نهان هوا، آن را تا پایین تر از نقطه شبنم سرد می کنند تا بخار آب موجود در هوا چگالیده شده و از آن خارج شود. سپس هوای رطوبت زدایی شده مجددا گرم می شود تا به دمای مورد نظر برای ورود به فضای تهویه برسد. در این روش رطوبت زدایی دو بار تهویه به دستگاه وارد می شود: 1) انرژی مورد نیاز برای کاهش دمای هوا تا پایین تر از دمایی که در آن چگالش بخار آب موجود در هوا رخ می دهد. 2) انرژی مورد نیاز برای بازگرمایش هوا و رساندن دمای هوا به شرایط آسایش. برای کاهش این بار، می توان از سیستم رطوبت زدای دسیکنت به عنوان یک مکمل در کنار سیستم های سرمایش تراکمی استفاده کرد تا سیستمی اقتصادی تر و هوایی با کیفیت بالاتر داشته باشیم. در این مقاله به بهینه سازی فنی و اقتصادی سیستم سرمایش هیبرید-دسیکنت مایع پرداخته شده است. در چنین سیستم هایی در مرحله اول، هوا از واحد رطوبت زدای دسیکنت و در مرحله دوم از تبخیرکننده سیستم سرمایش تراکمی عبور می کند. دسیکنت مایع، با استفاده از حرارت خارج شده از چگالنده سیستم سرمایش تراکمی و نیز انرژی حاصل از سوختن گاز طبیعی بازیافت خواهد شد. ضریب عملکرد سیستم و هزینه سالانه کل (هزینه سرمایه گذاری و عملکردی)، توابع هدف می باشند و با استفاده از تکنیک الگوریتم ژنتیک، بهینه سازی دو متغیره انجام می شود. نتایج حاصل برای شرایط مورد مطالعه (دو شهر اهواز و بندرعباس) با شرایط کاری، 12 ساعت در روز و 6 ماه در سال و به مدت 15 سال، نشان می دهد که هزینه سیستم سرمایش هیبرید-دسیکنت در شهر اهواز و بندرعباس به ترتیب 10% و 24% نسبت به سیستم سرمایش تراکمی ارزان تر است. همچنین مصرف برق در شهر اهواز و بندرعباس به ترتیب 575/0 کیلووات و 664/0 کیلووات به ازای هر تن تبرید نسبت به سیستم سرمایش تراکمی کاهش خواهد یافت.
    کلیدواژگان: سیستم سرمایش هیبرید، دسیکنت، هزینه کل سالیانه، بهینه سازی چند هدفه
  • کریم مقصود، امیرحسین عتیق صفحه 47
    راندمان وتوان توربینهای گازی با افزایش دما و رطوبت هوای محیط کاهش می یابد، کاهش توان خروجی بویژه در فصل گرما که مصرف انرژی به حداکثر مقدار خود می رسد، مشکلات زیادی ایجاد می نماید. برای جبران این کاهش، از خنک کاری هوای ورودی به کمپرسور به کارمیرود. بسته به شرایط اقلیمی روش های مختلفی برای خنک کاری هوا به کار می رود که به طور خلاصه شامل روش های تبخیری، روش های تبریدی و سیستمهای ذخیره ساز انرژی می باشند. پیش بینی عملکرد توربین گازی در شرایط خارج از نقطه طراحی (با تغییر شرایط محیطی یا سرمایش هوای ورودی)، نیازمند مدلپ سازی عملکرد تک تک اجزاء واحد گازی و ایجاد تطابق کاری بین اجزاء می باشد. در این مقاله شبیه سازی عملکرد توربین گازی تک محوره همراه با سرمایش هوای ورودی، بر اساس روابط ترمودینامیکی مربوط به سیکل توربین گازی به منظور پیش بینی بتوان عملکرد توربین گازی در نقاط خارج از طرح انجام گرفته و تاثیر روش های خنک کاری هوای ورودی (تبخیری و تبریدی) در شرایط اقلیمی مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. نتایج مدل سازی توربین گازیSolar Centaur T4500 نشان می دهد در شرایط محیطی مردادماه شهر اهواز (متوسط دمای بیشینه ̊C2/48 و رطوبت نسبی 13%)، کاهش توان خروجی توربین گازی مربوطه بیش از 28% می باشد. باتوجه به نتایج حاصل از بررسی تاثیر سرمایش هوا هرچه رطوبت نسبی محیط بیشتر باشد، کارائی روش های سرمایش تبخیری کاهش یافته، بر همین اساس در مناطق گرم و مرطوب استفاده از سیستمهای تبریدی از نظر میزان افزایش توان خروجی، مناسبتر خواهد بود.
    کلیدواژگان: توربین گازی، راندمان، سرمایش هوای ورودی، روش های تبخیری، روش های تبریدی
  • حسن لاجوردی صفحه 72
    برق به عنوان یکی از فراگیر ترین خدمات دولتی شناخته شده است، لذا اعمال هرگونه سیاست از جمله هدفمند کردن یارانه ها علاوه بر پیامدهای اقتصادی واجتماعی در کل کشور بر بخش های مختلف از جمله صنعت برق نیز تاثیر می گذارد، لذا دست اندرکاران صنعت برق علاقه مند هستند تا پیامدهای این سیاست کلان را از دیدگاه مردم مورد بررسی قرار دهند. یکی از شیوه های کسب نظرات در حیطه مسائل اجتماعی و اقتصادی نظرسنجی است. مقاله حاضر با هدف بررسی نگرش مشترکین نسبت به پیامدهای اقتصادی و اجتماعی هدفمند کردن یارانه های برق در سطح استان تهران برروی گروه نمونه ای با حجم 1000 نفر از مشترکین خانگی سرپرست خانوار که به شیوه نمونه برداری تصادفی انتخاب شده بودند، در سال 1389 اجرا گردید. ابزار پژوهش را یک پرسشنامه نگرش سنج با 90 ماده و شش مقوله بر پایه مقیاس لیکرت با درجات 0 تا 3 تشکیل داده و برای تحلیل داده ها از روش های متداول آماری استفاده شد.
    کلیدواژگان: یارانه های برق، صنعت برق، مشترکین خانگی برق
  • صالح رازینی، سید مسعود مقدس تفرشی، سید محمد تقی بطحایی صفحه 85
    در این مقاله به منظور آینده پژوهی در موضوع توسعه نیروگاهی در ایران جهت تامین تقاضای برق در بلند مدت، سناریوهایی طراحی و تحلیل شده است. هدف این مطالعه بررسی اثرات سیاست های انرژی کشور در حوزه تولید برق بر روی سهم انواع نیروگاه ها در آینده می باشد. از آنجا که منابع انرژی قابل استفاده برای تولید برق در ایران به سه دسته کلی منابع فسیلی، هسته ای و تجدیدپذیر قابل تقسیم می باشد، سه سناریو برای آینده صنعت برق که هرکدام مبتنی بر یکی از منابع یاد شده می باشد، طراحی و مطالعه خواهد شد. برای این منظور با مطالعه وضعیت فعلی عرضه و تقاضای انرژی الکتریکی در ایران، روندهای محتمل برای آینده تولید برق در کشور بررسی و پاسخ های محتمل برای این پرسش که «چه زمانی، چه نیروگاه هایی و با چه ظرفیتی باید ساخته شود تا بتوان تقاضای برق را به نحو مطلوبی تامین کرد؟» واکاوی می گردد. در این راستا به کمک نرم افزار LEAP سه سناریو برای تامین تقاضا تا 20 سال آینده طراحی و در قالب برنامه های 5 ساله ارائه می گردد. نتایج به دست آمده گویای این مطلب است که سهم منابع فسیلی تا سال 1409 در سناریو مبتنی بر انرژی های فسیلی که همان ادامه روند موجود می باشد حدود 82 درصد خواهد بود. در حالیکه اگر سیاست توسعه استفاده از انرژی هسته ای اتخاذ گردد (سناریو دوم) سهم منابع فسیلی به حدود 67 درصد و در صورت تاکید بر گسترش بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر به حدود 70 درصد خواهد رسید.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی بلندمدت، تولید برق در ایران، سناریونگاری
  • سید باقر سلطانی، سید اصغر غلامیان *، کسری دستجانی فراهانی صفحه 100

    قدم اول جهت دست یابی به انرژی باد، مکان یابی نقاطی با چگالی قدرت باد مناسب در کشور است. داده های باد که در یک ایستگاه هواشناسی سینوپتیک ثبت می شوند، بهترین گزینه در دسترس برای مطالعه پتانسیل باد یک منطقه به شمار می روند. در این تحقیق دوره سرعت باد ایستگاه هواشناسی سینوپتیکی بندر امیرآباد مورد مطالعه قرار گرفت، زیرا در میان 15 ایستگاه هواشناسی استان مازندران از سرعت بالاتری برخوردار می باشد (بجز بلده). ضرایب k و c ویبول برای 58 ماه از مارس 2005 تا دسامبر 2009 محاسبه شد و از روی آن ها چگالی قدرت باد بدست آمد. میانگین کل ضریب k و c در این ایستگاه برای ارتفاع 50 متر به ترتیب برابر با 23/1 و 01/4 متر بر ثانیه بدست آمدند. با استفاده از این اعداد، میانگین ضرایب چگالی قدرت باد در ارتفاع 50 متر برابر با 97/97 وات بر متر مربع نتیجه شد که در کلاس باد جزء مناطق با پتانسیل ضعیف می باشد. بیشترین چگالی مربوط به ماه ژولای با 10/142 وات بر مترمربع و کمترین آن متعلق به ماه اکتبر با حدود 62 وات بر متر مربع می باشد.

    کلیدواژگان: چگالی قدرت باد، سرعت باد، توزیع ویبول، ایستگاه هواشناسی سینوپتیک
|
  • Shahin Heidari, Shahla Ghafari Page 1

    The objective of this paper is to examine the performance of solar systems in buildings. This subject waschosen, because there are not sustainable buildings in Iran. In this paper, the main question is that How designed buildings are responsive to thermal requirement and if these buildings can be designed by relying on regional climate conditions, what the impact would be on energy consumption reduction.For responding to thisquestion, design was accomplished in two stages. At first, thermalload wascalculated for this design without solar systems Then, the solar system was added to the project and its impact on improving the thermal conditions was calculated. The results show, using a solar system can reduce the amount of required heating about 65%.

  • Vida Varahrami Page 15
    Energy is one of the important inputs that affects economic growth in different countries. There are many energy resources in Iran and energy which is utilizedas supply factor in different production processes. Therefore direct and indirect effects of energy consumption on economic growth can help policy makers to adopt right policies. In this paper,tosurvey the energy consumption effects on economic growth The years between 1359 to 1368, when the country was involved in imposed war, and the afterward years (between 1369 to 1378) were taken into consideration the results show that that there is positive relation between energy consumption and economic growth even during imposed war period.
  • Sepehr Sanaye, Shahram Ghadikalayi Page 30
    In order to remove the latent load, the traditional refrigerant vapor compression system (VCS), the process air is cooleddown below its dew point in order to condense out water vapor contained therein. The dehumidified air is then reheated to meet the required indoor temperature conditions. This way two loads will be added to the system. which are, (1) the energy required to bring the air from the supply temperature down to the temperature of condensation of water vapor contained in the process air (below the dew point of the air), and (2) the energy needed to reheat the air from that temperature up to the supply air temperature. The desiccant cooling can be either a perfective supplement to the traditional vapor compression air conditioning technology to attenuate the effects of its drawbacks, or an alternative to it for assuring more accessible, economical, and cleaner air conditioning. Technical and economic optimization of a hybrid-liquid desiccant cooling system is investigated in this paper. In such a system air passes through the liquid desiccant dehumidifier in the first stage and over evaporator of a vapor compression cooling system in the next stage. The liquid desiccant was recovered by using both heat rate provided by the condenser of vapor compression cooling system as well as natural gas energy. The system COP and the total annual cost (investment and operating costs) were chosen as two objective functions. The optimization was performed by using multi-objective Genetic algorithm technique. The results of modeling and optimization for our case studies (Ahvaz and Bandarabbas) with 12 hours system running per day and 6 months per year for 15 years showed that the costs of Hybrid-Descicant cooling system in Ahvaz and Bandarabbas are about 10% and 24% cheaper in comparison with vapor compression cooling system, respectively. Also, Power consumption rate is reduced 0.575 (Kw) and 0.664 (Kw) per refrigeration Ton for Ahvaz and Bandarabbas, respectively in comparison with the application of vapor compression cooling system.
  • Karim Maghsoodi, Amrihoessin Atigh Page 47
    Efficiency and energy outputof gas turbine decrease while temperature and humidity increase, the maximum loss is insummer which results in a lot of problems. To compensate this loss, cooling of compressor inlet air is used. Dependingonthe place and condition of thesite, different methods are used to achieve this target that briefly consist of vaporizing method, chilling method and storage method. Simulation of gas turbine items is necessary to predict the operation of gas turbine off-design condition. In this research, a single shaftgas turbine in condition of off-design is used and the effects of different methods of cooling have been studied. results of modeling of Solar Centaur T4500 in Ahwaz (the average of maximum temperature of 48.2 C and relative humidity of13%) exhibits 28% decreace in energy output. According to the results,whenrelative humidity increases, performance of vaporizing method decreases, then in warm and wet places, using chilling methods are recommended.
  • Hassan Lajevardi Page 72
    Electricityhas been recognizedasone of themost pervasivepublicservices, Therefore,anypoliciesincludingremoving subsidies will economic and socialconsequencesindifferent partsofthe country, includingelectricity industry.Therefore, managers of electricityindustry,are interested in studying the consequences of this policy from people's points of view. One wayto obtainfeedbackwithinthesocial and economic issues,is doing surveysurveys. This paper wasimplementedin1389, with the aim of studying subscribersattitudetoward theeconomic and socialconsequences of removing subsidies ofelectricity in Tehranprovince onasample of 1000 person s that werechosen with therandomsamplingmethod. Researchtools formed with agaugeattitudes questionnaire with 90 items and six categories based on Likert scalefrom 0 to3degrees and commonstatisticalmethodswere usedfordata analysis.
  • S. Razini, S.M. Moghadastafreshi, S.M. Bothaei Page 85
    In this study some scenarios are designed and analyzed in order to future studyon Iran power plant development for meeting long term electricity demand. The aim of this study is analyzing effects of Iran electricity generation policies on shares of different power plants. Iran energy resources for power generation can be divided into three general categories: fossil, nuclear and renewable resources, therefore three scenarios based on each resource are designed and studied. For this purpose, current situation of electricity demand and supply in Iran are studied and possible paths for future power generation and possible answers to the question: “When, how much and which power plant should be built to support future demand?” are discussed. Hence using LEAP software, three scenarios are designed to supply 20 years demand and are presented in 5 year programs. Result shows that based onfossil scenario (business as usual), share of fossil recourses will ach to 82 percent of total resources until 2030. But based on thesecond scenario with development of utilization of nuclear energy, share of fossil recourses will be 67 percent and by emphasizing on renewable energies at the third scenario this share will be 70 percent.
  • S.B. Soltani, S.A. Gholamian, K.D. Farahani Page 100

    The first step to achieve wind potential is the selection of suitable sites in the country with appropriate wind power density. The best available option to carry out such a study for a particular location, is the wind data recorded by the nearest synoptic metrological office. For this study, the wind velocity period recorded by Amir Abad Synoptic Metrological Office has been used since it shows a faster wind velocity amongst the fifteen metrological stations located in Mazandaran Province (except for Baladeh region). The k and c (weibull parameter) were computed for a period of 58 months from March 2005 to December 2009 from which the density of wind strength was obtained. The total average k and c in this station at theheight of 50 meters werecalculated to be 1.23 and 4.01 m/s. using these figures, the average wind density coefficient at theheight of 50 meters was calculated 97.97 Watts/m2 indicating a Weak Potential wind category. The maximum density at 142.10 Watts/ m2 was attributed to to the month of July and the minimum at approx. 62 Watts/ m2 was attributedto the month of October.