فهرست مطالب

پوست و زیبایی - سال دوم شماره 3 (پیاپی 7، پاییز 1390)

فصلنامه پوست و زیبایی
سال دوم شماره 3 (پیاپی 7، پاییز 1390)

  • 200 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/10/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حمیده هریزچی قدیم، شهلا بابایی نژاد، فریده گل فروشان، حمیده عظیمی، آزاده آزادی صفحه 137
    زمینه و هدف
    اثرات ضدالتهابی و نیز کاهش رنگدانه ی پوستی با مصرف موضعی ترتینوئین و همین طور آلفاهیدروکسی اسیدها شناخته شده است. در مطالعه ی اخیر میزان اثربخشی کرم ترتینوئین 05/0% در برابر آلفاهیدروکسی اسید 7% در درمان کک ومک مورد مقایسه قرار گرفته است.
    روش اجرا: مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی بوده، تعداد 80 بیمار دچار کک ومک انتخاب شدند. بیماران به دو گروه 40 نفره تقسیم شده، برای گروه اول کرم آلفاهیدروکسی اسید 7% یک شب درمیان و برای گروه دوم کرم ترتینوئین موضعی 05/0% یک شب درمیان تجویز گردید. هر دو گروه از ضدآفتاب نیز استفاده می نمودند. پیگیری به صورت ماهانه تا پنج ماه ادامه یافت.
    یافته ها
    در گروه تحت درمان با ترتینوئین 3 نفر (5/7%) و در بیماران تحت درمان با آلفاهیدروکسی اسید، 8 نفر (20%) پاسخ به درمان عالی داشتند. هم چنین پاسخ به درمان در گروه کرم ترتینوئین در 20 نفر (50%) و در گروه آلفاهیدروکسی اسید در 16 نفر (40%) خوب ارزیابی شد. میزان رضایت مندی بیماران از نتایج درمان نیز با نتایج ارزیابی پزشک هم خوانی داشت. به طوری که تفاوت معناداری بین میزان پاسخ به درمان ازنظر پزشک معالج و بیماران وجود نداشت (384/0=P و 132/0=P).
    نتیجه گیری
    در درمان کک ومک کرم ترتینوئین و آلفاهیدروکسی اسید هر دو موثر بوده، استفاده از یکی به دیگری ارجحیتی ندارد.
    کلیدواژگان: کک ومک، ترتینوئین، آلفاهیدروکسی اسید
  • پروین منصوری، سهیلا حصوری، علیرضا فیروز، علیرضا خاتمی، حامد زرتاب، عسل عطارد، رضا چلنگری، کاتالین مارتیتس چلنگری، فریبرز صادقی صفحه 143
    زمینه و هدف
    درماتیت روش اصلی آتوپیک یک بیماری خارش دار، مزمن و عودکننده است که در نوزدان و کودکان شایع تر است. درمان بیماری، مصرف نرم کننده ها و کورتیکوستروییدهای موضعی و هم چنین اجتناب و پرهیز از محرک هاست، اما عوارض جانبی ناشی ازکورتیکوستروییدهای موضعی مصرف آن ها را محدود کرده است. هدف از انجام این مطالعه بررسی بی خطری و تاثیر پماد تاکرولیموس 03/0% در درمان این بیماری بود.
    روش اجرا: در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده و دوسویه کور، 76 بیمار مبتلا به درماتیت آتوپیک با سن بیشتر از 2 سال در دو گروه مساوی تحت درمان با پماد تاکرولیموس 03/0% (داروسازی ابوریحان، ایران) یا پلاسبو 2 بار در روز و به مدت 6 هفته قرار گرفتند. پاسخ به درمان هر 2 هفته یک بار با مقیاس SCORAD در 2 گروه بررسی و مقایسه گردید.
    یافته ها
    29 نفر در گروه تاکرولیموس و 26 نفر در گروه دارونما، مطالعه را به پایان رساندند. کاهش میانگین SCORAD پس از 2 و 4 هفته در گروه تاکرولیموس به صورت معنی داری بیشتر از گروه دارونما بود (05/0P).
    نتیجه گیری
    پماد تاکرولیموس 03/0% در درمان درماتیت آتوپیک موثرتر از دارونما است.
    کلیدواژگان: درماتیت آتوپیک، درمان، کورتیکواستروئید، مهارکننده ی کلسی نورین
  • علی عباسی، علیرضا شریعتی، حمید آسایش، محمد مهدی ابراهیمی صفحه 150
    زمینه و هدف
    خارش یکی از ناتوان کننده ترین عوارض در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه می باشد که بر کیفیت زندگی این بیماران اثر منفی دارد. هدف از این مطالعه تعیین میزان شیوع خارش اورمیک و عوامل مرتبط در بیماران همودیالیزی مراجعه کننده به مراکز دیالیز استان گلستان بود.
    روش اجرا: در این مطالعه ی مقطعی، تمامی 375 نفر بیمار همودیالیزی مراجعه کننده به هشت مرکز همودیالیز استان گلستان در سال 1388، با استفاده از روش سرشماری انتخاب و وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه های اطلاعات دموگرافیک و خارش یوسیپویچ جمع آوری شدند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری t مستقل و مربع کای انجام شد.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار سن بیماران27/13±36/48 سال بود و 2/51% از بیماران مرد بودند. شیوع کلی خارش اورمیک 3/48 % (181 نفر) بود. کمترین و بیشترین میزان شیوع خارش در بین مراکز بررسی شده به ترتیب 9/37% و 1/57% بود. 2/60% از بیماران خارش محدود داشتند و شایع ترین محل خارش، ناحیه ی پشت بدن (8/68%) بود. میزان شیوع خارش اورمیک با تعداد جلسات دیالیز بیماران در هفته (003/0= P) و سطح سرمی فسفر (001/0>P) ارتباط معنادار داشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که خارش اورمیک هنوز یکی از مشکلات شایع در بیماران همودیالیزی می باشد. اتخاذ راه کارهایی برای رفع یا کاهش این مشکل، ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: خارش، خارش اورمیک، همودیالیز، نارسایی مرحله ی پایانی کلیه، نارسایی کلیه
  • رضوان طلایی، عباس درودگر، سیدغلام عباس موسوی، نسرین عبدولی صفحه 158
    زمینه و هدف
    نوروپاتی دیابتی در حدود 50% افراد با دیابت شیرین طولانی مدت نوع 1 یا 2 اتفاق می افتد. این مطالعه با هدف بررسی نوروپاتی حسی در بیماران دیابتی در خطر ابتلا به زخم مراجعه کننده به درمانگاه دیابت دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1387 تا 1389 با استفاده از مونوفیلامان و نیز نشانه های نوروپاتی انجام شد.
    روش اجرا: 352 بیمار مبتلا به دیابت وارد این مطالعه ی مقطعی شدند. در ابتدا بیماران با کمک پرسش نامه ای در مورد نشانه های سوبژکتیو مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس نشانه های نوروپاتیک آن ها با کمک Quantitative Neuropathy Symptom Score بررسی و بیماران با کمک مونوفیلامان 5.07/10g معاینه شدند. توصیف و تحلیل داده ها با استفاده از گزارش نسبت شانس (Odds Ratio [OR]) و فاصله اطمینان 95% (95% Confidence interval [CI])، ارایه میانگین، انحراف معیار و نسبت ها و انجام آزمون های مربع کای و کاپا صورت گرفت.
    یافته ها
    6/15% بیماران دیابتی در ارزیابی به وسیله ی مونوفیلامان، مبتلا به نوروپاتی بودند. 4/19% مردان و 3/14% زنان دیابتی مبتلا به نوروپاتی بودند (OR=1.4، 0.24=P). میانگین طول مدت ابتلا به دیابت در بیماران مبتلا به نوروپاتی بیشتر از بیماران دیابتی بدون نوروپاتی بود (96/9 در برابر 68/9 سال،P>0.05) 7/72% بیماران دارای سابقه ی ابتلا به زخم پا دارای علایم نوروپاتی بودند (OR=16.6، p<0.001)براساس علایم، 8/27% بیماران دارای نوروپاتی شدید، 8/41% دارای نوروپاتی متوسط، 8/12% دارای نوروپاتی خفیف و 6/17% بیماران فاقد نوروپاتی بودند.
    نتیجه گیری
    لازم است کلیه ی بیماران دیابتی جهت پیش گیری از ابتلا به زخم پای دیابتی به وسیله ی آزمون مونوفیلامان ازنظر ابتلا به نوروپاتی، بدون درنظرداشتن علایم نوروپاتی غربالگری شوند.
    کلیدواژگان: دیابت شیرین، نوروپاتی حسی دیابتی، آزمون مونوفیلامان، زخم پای دیابتی
  • سودابه زندی، سیمین شمسی میمندی، صادق هاشمی نسب گرجی*، فاطمه صبوری شهر بابک صفحه 166
    زمینه و هدف

    پسوریازیس یک بیماری مزمن و عودکننده است که دارای تاثیراتی بر روی جسم، روح و کیفیت زندگی بیماران است. هدف از این مطالعه بررسی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پسوریازیس بود.
    روش اجرا: در این مطالعه ی مقطعی که در سال 1388 انجام شد، 97 بیمار مبتلابه پسوریازیس مراجعه کننده به درمانگاه و مرکز PUVA درمانی بیمارستان افضلی پور در شهر کرمان انتخاب شدند. کیفیت زندگی بیماران با استفاده از پرسش نامه ی شاخصکیفیت زندگی (DLQI) Dermatology Life Quality Index و شدت بیماری آنان با(PASI) Psoriasis Area Severity Index مورد ارزیابی قرار گرفت و نمره ی اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون های آماری One-way AVONA و مربع کای مورد تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    7/55% بیماران مذکر بودند و میانگین سنی افراد 3/35سال (از 16 تا 75 سال) بود. شایع ترین نوع بیماری، پسوریازیس ولگاریس (3/76%) بود و 1/3% مبتلا به آرتروپاتی بودند. متوسط مدت ابتلا به بیماری 21 ماه (از 11ماه تا 30سال)، میانگین نمره ی کیفیت زندگی افراد 1/14 (حداقل 1 و حداکثر 29) و میانگین نمره ی شدت بیماری 6/18 (حداقل 6/0 و حداکثر6/66) بود. نمره ی DLQI با شدت بیماری، وضیعت تاهل و نوع بیماری از لحاظ آماری ارتباط معنی داری داشت (05/0>P).

    نتیجه گیری

    بیماری پسوریازیس با تخریب کیفیت زندگی بیماران همراه است، بنابراین برای کاهش اثرات سوء بیماری بر زندگی بیماران باید اقدامات حمایتی روانی و اجتماعی صورت گیرد.

    کلیدواژگان: پسوریازیس، کیفیت زندگی، شدت بیماری
  • مونا ملک محمدی، حسین عبدل تهرانی، ناصر اقدمی صفحه 174
    اسید هیالورونیک، عمده ترین و مهم ترین جزء تشکیل دهنده ی ماتریکس خارج سلولی، یک گلیکوزآمینوگلیکان است که آب جذب می کند و به مقدار زیاد در بافت آسیب دیده درحال ترمیم یا درحال رشد دیده می شود. کمبود اسید هیالورونیک یکی از عوامل اصلی و اساسی بروز ضایعات پوستی به ویژه با بالارفتن سن است. بیشتر از 50% از کل اسید هیالورونیک بدن در پوست قرار دارد زیرا برای ثبات و نگهداری ماتریکس داخلی و بسیاری از عملکردهای سلول ها موردنیاز است. یکی از راه های ترمیم جراحات پوستی استفاده از ژل های پرکننده حاوی اسیدهیالورونیک خارجی است. از این جهت که این مواد منشا درونی انسانی ندارد و از حیوانات و یا باکتری ها تهیه می شود، در بسیاری از موارد باعث بروز حساسیت های پوستی می شوند و نیمه عمر کوتاهی دارند. تلاش برای حفظ و یا افزایش ترشح اسید هیالورونیک توسط سلول های فیبروبلاست پوست انسان در پیشگیری و برطرف کردن علائم پیری پوست بسیار حائز اهمیت است.
    کلیدواژگان: ماتریکس خارج سلولی، فیبروبلاست، پیری پوست، پرکننده ها
  • علی اخوان، مسعود شبانی صفحه 188
    اپیدرمولیز تاولی گروهی از بیماری های پوستی هستند که با تاول و زخم به دنبال ضربه های کوچک مشخص می شود. از مهم ترین عوارض آن بروز سرطان سلول سنگفرشی در بیماران است. گرچه بروز سرطان سلول سنگفرشی در پوست یافته ی شایعی است اما بروز آن در مخاط ها بسیار نادر است. در این مقاله ما دو عضو یک خانواده با سرطان سلول سنگفرشی در مری و زبان را معرفی می کنیم.
    کلیدواژگان: اپیدرمولیز تاولی، سرطان پوست، سرطان سلول سنگفرشی
|
  • Herizchi Qadim Hamideh, Babaei Nejad Shahla, Golfroushan Farideh, Azimi Hamideh, Azadi Azadeh Page 137
    Background And Aim
    Anti-inflammatory and hypo- pigmenting effects of topical tretinoin and alpha-hydroxy acids have been documented. This study was designed to compare the efficacy of 0.05% tretinion cream with 7% alpha-hydroxy acid in the treatment of ephelides.
    Methods
    In this clinical trial 80 patients with ephelides were selected and allocated into two groups. One group was treated with 0.05% tretinoin cream every other night. The other group was treated with 7% alpha-hydroxy acid cream in the same manner. Both groups were treated with antisolar creams and followed every month for 5 months.
    Results
    After 5 months excellent therapeutic response was achieved in 3 (7.5%) of patients who were treated with 0.05% tretinoin cream compared to 8 (20%) in alpha-hydroxy acid cream. Good therapeutic response was observed in 20 (50%) of tretinoin group versus 16 (40%) in alpha-hydroxy acid group. Patient's satisfaction from treatment was consistent with evaluation by dermatologists (P=0.384 and P=0.132).
    Conclusion
    Both 0.05% tretinoin cream and 7% alpha-hydroxy acid cream are equally efficient in the treatment of ephelides.
  • Mansouri Parvin, Hasouri Soheila, Firooz Alireza, Khatami Alireza, Atarod Asal, Zartab Hamed, Chalangari Reza, Martits Chalangari Katalin, Sadeghi Faribroz Page 143
    Background And Aim
    Atopic dermatitis (AD) is a chronic, relapsing, pruritic skin disease more common in infancy and childhood. Emollients, topical corticosteroids, and avoidance of irritating factors are the mainstay of its treatment, but fear of side effects has limited the use of topical corticosteroids. The objective of this study was to evaluate the safety and efficacy of topical tacrolimus 0.03% ointment in the treatment of AD.
    Methods
    In this randomized, double-blind, clinical trial, 76 patients with AD older than 2 years were randomly allocated in two groups and treated with either tacrolimus 0.03% ointment (Abu-Rayhan Co., Iran) or placebo, twice a day for 6 weeks. Responses to treatment were compared every 2 weeks using SCORAD.
    Results
    Twenty-nine patients in tacrolimus group and 26 in placebo group completed the trial. The reduction in SCORAD after 2 and 4 weeks in tacrolimus group was significantly higher than placebo group (P<0/05). The frequency of treatment-induced pruritus and burning sensation was similar in both groups but erythema was more observed in the placebo group (P<0/05).
    Conclusion
    Tacrolimus 0.03% ointment is more effective than placebo in the treatment of AD.
  • Abbasi Ali, Shariati Alireza, Asayesh Hamid, Ebrahimi Mohammad Mahdi Page 150
    Background And Aim
    Pruritus is one of the most disabling complications in patients with chronic renal failure that have negative effect on patients’ quality of life. The aim of this study was to determine the frequency of the uremic pruritus and its associated factors in hemodialysis patients referred to the dialysis centers in Golestan Province.
    Methods
    In this cross-sectional study, all 375 patients referred to eight dialysis centers in Golestan Province were selected via census sampling method. Data were gathered by using demogeraphic and Yosipovitch pruritus questionnaires. Data analysis was performed using SPSS software through conducting t and chi square tests.
    Results
    The mean ± standard deviation of patient's age was 48.36 ± 13.27 years and 51.2% of patients were male. One hundred and eighty one (48.3%) patients had uremic pruritus. The lowest and highest frequency of pruritus among surveyed centers were 37.9% and 57.1%, respectively. 60.2 % of patients had localized pruritus and the most common location was back (68.8 %). There was a statistically significant correlation between uremic pruritus with number of dialysis session (P<0.001) and serum level of phosphorus (P<0.001).
    Conclusion
    The results indicated that uremic pruritus is still one of the most common problems in hemodialysis patients. Therefore it seems necessary providing ways to eliminating or reducing the problem.
  • Talaee Rezvan, Doroudgar Abbas, Muosavi Seyyed Gholamabbas, Abdevali Nasrin Page 158
    Background And Aim
    Diabetic neuropathy occurs in about 50% of individuals with long-standing type 1 and type 2 diabetes mellitus. The aim of the study was to detect sensory neuropathy in diabetic patients at risk for foot ulceration, using monofilament and neuropathic symptoms in Diabetes clinic of Kashan University of Medical Sciences from 2008 to 2010.
    Methods
    Three-hundred and fifty-two diabetic patients were enrolled in this cross-sectional study. Firstly patients were surveyed with a questionnaire concerning their subjective symptoms. The neuropathic symptoms were assessed using a quantitative neuropathy symptom score. Then the patients were examined by 5.07/10g monofilament. Data description and analysis were performed by reporting mean ± standard deviations, proportions, odds ratios (OR) and 95% confidence interval (95% CI) and conducting chi square and kappa tests.
    Results
    15.6% of patients had sensory neuropathy using monofilament test. 19.4% of men and 14.3% of women had neuropathy (OR=1.4, P=0.24). The mean duration of diabetes in patients with neuropathy was longer than patients without neuropathy (9.96 vs 9.68 year, P>0.05). 72.7% of patients with history of foot ulcer had neuropathy (OR=16.6, P<0.001). According to neuropathic symptoms 17.6% of patients had no neuropathy, 12.8% had mild neuropathy, 41.8% had moderate neuropathy and 27.8% had severe neuropathy.
    Conclusion
    Screening with monofilament test is necessary for all diabetic patients to prevent diabetic foot ulcer development, without considering neuropathic symptoms
  • Zandi Soodabeh, Shamsi Meymandi Simin, Hasheminasab Gorji Sadegh, Sabouri Shahrebabak Fatemeh Page 166
    Background And Aim

    Psoriasis is a chronic, relapsing disease of the skin with psychological and somatic impacts that leads to substantial effects on the quality of life. The aim of this study was to determine the quality of life in psoriatic patients.

    Methods

    This cross-sectional study was conducted on 97 psoriatic patients in dermatology and PUVA clinic in Afzalipour hospital in Kerman from March 2009 to March 2010. Quality of life and disease severity were Dermatology Life Quality Index (DLQI) and Psoriasis Area SeverityIndex (PASI). Data analysis was done through conducting,chi-square and one-way AVONA tests and P<0.05 was considered as significant.

    Results

    55.7% of patients were male and mean age of them was 35.3 years (range: 16-75 years). Psoriasis vulgaris was the most common type (76.3%), and arthropathy was seen in 3.1% of patients. The mean duration of the disease was 21 months (range: 11 months-30 years).The mean of DLQI score was 14.1(range: 1-29) and mean PASI score was 18.6 (range: 0.6-66.6). DLOI score correlated with severity of disease (PASI), marital status, and type of the disease (P<0.05).

    Conclusion

    Psoriasis has a severe negative impact on the quality of life of the patients. Therefore, supportive social and spiritual efforts are necessary to decrease these effects.

  • Malekmohammadi Mona, A. Tehrani Hossein, Aghdami Nasser Page 174
    Hyaluronic acid (HA), the main and most important constituent of extracellular matrix, is a glycosaminologycan with water-absorbing capacity found in large amount in growing and repairing tissues. One of the main causes of skin problems, particulary in aging skin, is HA deficiency. More than half of the body HA is in the skin and is necessary for the maintenance of internal matrix and several cellular functions. Filler gels containing HA are used to repair skin defects. As these substances are derived from animals and bacteria, not the human, may cause skin reactions and have short half-life. So efforts to maintain and/or increase HA secretion from skin fibroblasts are important in the prevention and treatment of skin aging.
  • Akhavan Ali, Shabani Masoud Page 188
    Epidermolysis bullosa (EB) is a group of dermatological conditions characterized by development of bullae and ulcers following trivial trauma. One of the most important complications of EB is squamous cell carcinoma. While occurance of skin squamous cell carcinoma is common in epidermolysis bullosa, its occurence on mucosal surface is rare. Herein, we report two members of a family who developed squamous cell carcinoma on their esophagus and tongue.