فهرست مطالب

Annals of Military and Health Sciences Research - Volume:9 Issue: 4, 2012

Annals of Military and Health Sciences Research
Volume:9 Issue: 4, 2012

  • تاریخ انتشار: 1390/10/27
  • تعداد عناوین: 11
|
  • هادی پورجعفر، حمید میرزایی، رضا قاسم نژاد، عزیز همایونی راد صفحه 233
    سابقه و هدف
    لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به عنوان یک پروبیوتیک دارای اثرات مفید زیادی می باشد و قابلیت زیستی اندک این باکتری و سایر پروبیوتیک ها در شرایط دشوار اسیدی- صفراوی دستگاه گوارش و نیز فرآورده های غذایی، پژوهشگران را همواره به یافتن شیوه های بهبود این شاخص ترغیب کرده است. ریزپوشانی به عنوان یکی از تازه ترین شیوه ها، اثر قابل ملاحظه ای در این ارتباط داشته است. هدف از این مطالعه بررسی ویژگی های ریخت شناسی و حفاظتی دانک های های حاصل از ریزپوشانی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس می باشد.
    مواد و روش ها
    بعد از فعال سازی کشت آغازگر La5 درمحیط broth MRS، جهت تخلیص باکتری از دستگاه سانتریفوژ با سرعت 10000rpm به مدت10دقیقه استفاده شد. ریزپوشانی به وسیله آلژینات کلسیم و نشاسته مقاوم و با روش اکستروژن انجام گرفت و ریخت شناسی دانک ها به وسیله میکروسکوپ نوری مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی استحکام دانک ها در طی 12 ساعت و بررسی میزان بقای باکتری های ریزپوشانی شده در طی 120 دقیقه، در داخل محلول اسید هیدروکلریک، بافر فسفات 1/0 مولار و محلول حاوی پودر دایجستیو انجام گرفتند.
    یافته ها
    ویژگی های ریخت شناسی دانک ها با میکروسکوپ نوری نشان داده شد. نتایج نشان دادند که میزان استحکام دانک ها تحت تاثیر محیط های مختلف، متفاوت بوده و تنش فیزیکی نقش مهمی در آن دارد. تحت شرایط نامساعد محیطی، ریزپوشانی با آلژینات کلسیم و نشاسته مقاوم، نقش بسیار مهمی در حفاظت از پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس ایفا می کند و میزان زنده مانی باکتری های ریزپوشانی شده در تمام شرایط، به طور معنی داری بیشتر از باکتری های آزاد بود (p<0/05). بحث و
    نتیجه گیری
    ویژگی های ریخت شناسی و استحکام دانک ها جهت بررسی عملکرد حفاظتی آن ها از باکتری های پروبیوتیک از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و ریزپوشانی با آلژینات کلسیم و نشاسته مقاوم، نقش مهمی در افزایش زنده مانی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس ایفا می کند.
    کلیدواژگان: ریزپوشانی، پروبیوتیک، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، فلور غالب روده
  • کامران آزما، ابوالفضل نجاران صفحه 241
    سابقه و هدف
    سردرد یکی از شایع ترین حالت های دردناکی است که بشر را درگیر می کند و تا به حال علل فراوانی برای آن مطرح شده است.باوجود حجم قابل توجهی از مطالعات که دلالت بر سردردهای با منشا گردن دارد، نقش ستون فقرات گردن درایجاد سردرد جدال برانگیز است. این مطالعه با هدف مشخص کردن ارتباط اختلالات عضلانی و اسکلتی ستون فقرات گردنی و سردرد مزمن انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مورد – شاهد می باشد که در آن 50 بیمار مبتلا به سردرد مزمن و 50 فرد کنترل که سردرد و بیماری مرتبط نداشته اند و به درمانگاه مغز و اعصاب بیمارستان امام رضای تهران طی یک دوره شش ماهه مراجهه نموده بودند و از لحاظ سن و جنس با گروه بیماران مطابقت داده شدند. از نظر وجود اختلالات عضلانی – اسکلتی گردنی در دو بخش شرح حال و معاینه فیزیکی مورد مطالعه قرار گرفته و با استفاده از آزمون های آماری کای دو و تی تست مورد مقایسه قرار گرفتند.
    یافته ها
    در مقایسه انواع اختلالات عضلانی- اسکلتی فقرات گردنی شامل: محدودیت حرکتی تندرنس مفصلی نقاط ماشه ای و تندرنس عضلات گردن و شانه) بین بیماران مبتلا به سردرد و گروه کنترول اختلاف معنی داری وجود داشت درصد فراوانی این اختلالات به ترتیب در بیماران مبتلا به سردرد 14 %، 42 %، 32 %، 64 % به دست آمد در حالی که درصد فراوانی این اختلالات در افراد بدون سابقه سردرد به ترتیب 8 %، 9 %، 6 %، 12 % بود.
    بحث و نتیجه گیری
    اختلالات ستون فقرات گردنی می تواند باعث سردرد شود که با تشخیص و درمان این اختلالات در بیماران با سردرد مزمن می توان به آنها کمک کرد.
    کلیدواژگان: سردرد مزمن، ستون فقرات گردنی، اختلالات عضلانی - اسکلتی
  • خسرو صادق نیت حقیقی، زهره یزدی*، محمد علی زحل صفحه 245
    سابقه و هدف

    سندرم آپنه انسدادی هنگام خواب یکی از انواع اختلال های خواب شایع است. شکایت بی خوابی نیز یکی از شایع ترین اختلال های خواب در جمعیت است. در طی دهه های گذشته به ارتباط بین ابتلا به سندرم آپنه انسدادی حین خواب و بی خوابی توجه کمی از سوی محققان شده است.این مطالعه شیوع بی خوابی در بیماران مبتلا به آپنه انسدادی و عوامل مرتبط با آن را ارزیابی کرده است.

    مواد و روش ها

    این مطالعه به صورت بر روی 151 بیمار که جهت بررسی آپنه انسدادی خواب تحت پلی سومنوگرافی شبانه قرار گرفتند، انجام شد. از بیماران شرح حال کاملی در مورد خواب آنها گرفته شد. بی خوابی و خواب آلودگی بیش از حد هنگام روز به ترتیب توسط پرسش نامه استاندارد شاخص شدت بی خوابی (Insomnia severity index) و پرسش نامه ارزیابی خواب آلودگی طی روز ایپورث (Epworth Sleepiness Scale) بررسی گردید. بیماران با نتایج پرسش نامه بی خوابی بیشتر از 8 به عنوان افراد دچار بی خوابی در نظر گرفته شدند. یافته های پلی سومنوگرافی بیماران در دو گروه با و بدون بی خوابی مقایسه گردید.

    یافته ها

    بی خوابی شکایت شایعی در بیماران مبتلا به آپنه خواب بود و در بین 126 بیمار با تشخیص آپنه خواب، 7/81 % از یکی از 4 نوع بی خوابی رنج می بردند. 43 نفر (1/34 %) از بیماران مشکل در شروع خواب، 55 نفر (2/37 %) از بیماران بیدار شدن مکرر در طی شب و 45 نفر (2/37 %) از بیماران زود بیدار شدن صبحگاهی داشتند. فقط 37 نفر (3/29 %) از بیماران از خواب شان رضایت داشتند. ارتباط آماری معنی دار بین شکایت بیماران از بی خوابی و میانگین اشباع اکسیژن خون شبانه مشاهده نشد (P> 0/05).

    بحث و نتیجه گیری

    بی خوابی شکایتی شایع در بیماران با تشخیص آپنه خواب است. ارتباطی بین شکایت بیماران از بی خوابی و شدت آپنه واشباع اکسیژن خون شبانه مشاهده نشد. با توجه به نتایج ما هیپوکسی شبانه نمی تواند علتی برای شیوع بالای بی خوابی در بیماران دچار آپنه حین خواب باشد.

    کلیدواژگان: آپنه انسدادی هنگام خواب، بی خوابی، خواب آلودگی روزانه
  • عصمت قانعی، علیرضا نصراللهی، محمدرضا رزاقی صفحه 251
    سابقه و هدف

    پیوند کلیه درمان انتخابی برای اکثر بیماران با نارسایی پیشرفته مزمن کلیه است.ولی بعد از پیوند میزان بقای بیمار و گرافت اهمیت داردو نتایج آن تا حدودی در مراکز مختلف در دنیا متفاوت است.در حال حاضر پیوند کلیه در بیش از 25 مرکز در ایران انجام می شود. در این مطالعه بقای کوتاه مدت و دراز مدت بافت پیوندی و بیماران پیوند کلیه از دهنده زنده یا مرگ مغزی در بیمارستان شهدای تجریش در یک مطالعه همگروهی بررسی شده و با نتایج سایر مراکز پیوند کلیه مقایسه شده است.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه همگروهی تعداد 353 بیمار پیوندکلیه در این مرکز، (از سن 11 تا 65 سال) با نارسایی مزمن پیشرفته کلیه (ESRD) بین سال های 1374 تا 1390 بررسی شدند. متد کاپلان مایر و نرم افزار SPSS نسخه 16جهت بررسی میزان بقای بیمار و کلیه پیوندی استفاده شده است.

    یافته ها

    میزان بقای یک ماهه گرافت وبیمار2/93 % و 99 %، یک ساله 89 % و4/97 % و 5 ساله به ترتیب 5/82 % و 1/89 % بود. کراتینین یک ماه بعد از پیوند (P=0/016)، سن (P=0/021) و جنس دهنده (P=0/021) مهمترین فاکتور در میزان بقای گرافت بودند.

    بحث و نتیجه گیری

    به طور کلی براساس نتایج به دست آمده در این مطالعه ودر مقایسه با مطالعات مشابه از سایر مراکزبزرگ دنیا نشان می دهدکه میزان بقای کوتاه مدت و طولانی مدت بیمار و گرافت در بیماران پیوندی در این مرکز مناسب بوده و مهمترین عوامل در تعیین پروگنوز گرافت، شامل: کراتینین موقع ترخیص بیمار، سن و جنس دهنده می باشد.

    کلیدواژگان: پیوند کلیه، بقای بیمار، گرافت
  • مژگان محمدی مهر، حسن ملکی، علیرضا خوشدل، عباس عباس پور صفحه 256
    سابقه و هدف
    امروزه صاحب نظران، کسب مهارت های مورد نیاز یادگیری مادام العمر را به عنوان برونداد اصلی آموزش معرفی کرده و نقش اساتید را در این زمینه مهم برشمرده اند. این مطالعه به منظور تعیین ویژگی و نقش اعضای هیات علمی در تربیت یادگیرندگان مادام العمر در برنامه درسی طب نظامی صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش کیفی انجام گرفت. جهت جمع آوری نمونه ها از روش نمونه گیری هدفمند (شیوه گلوله برفی) و مصاحبه نیمه ساختار یافته باز پاسخ با 21 نفر از صاحب نظران و اساتید استفاده شد. تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوا بر اساس رویکرد کریپندورف انجام گرفت. برای تامین اعتبار و مقبولیت داده ها از شیوه نظارت و بررسی همکار و ناظر خارجی استفاده شد. این مطالعه برگرفته از پایان نامه دانشجویی می باشد.
    یافته ها
    مشارکت کنندگان در این مطالعه، شش خصوصیت که شامل: نقش الگویی، نقش تسهیل گر و راهنما، داشتن شایستگی های یادگیرنده مادام العمر، داشتن صلاحیت های حرفه ای، تسلط بر دانش تخصصی و دانش تجربه ای را به عنوان نقش اساتید برای تربیت یادگیرندگان مادام العمر در برنامه آموزش طب نظامی مطرح نمودند.
    بحث و نتیجه گیری
    با عنایت به اهمیت نقش اعضای هیات علمی در تربیت یادگیرندگان مادام العمر در طب نظامی، توجه به کسب مهارت های لازم در این زمینه توسط اعضای هیات علمی توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: یادگیری مادام العمر، آموزش پزشکی، تحقیق کیفی، استاد
  • محمد رفعتی فرد، فرزانه تقیان، مریم پاک فطرت، فرهاد دریانوش، حمیدرضا محمدی صفحه 264
    سابقه و هدف

    کاهش میزان تصفیه گلومرولی (GFR) مشخصه اصلی بیماری کلیه است به نظر می رسد فعالیت بدنی می تواند GFR وعملکرد کلیه را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعه با هدف تعیین تاثیر 8 هفته دویدن روی نوارگردان بر GFR و دیگر فاکتورهای عملکردی کلیه در بیماران کلیوی مزمن انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی نیمه تجربی با کد اخلاق 490004 از دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان می باشد و از بین بیماران کلیوی مزمن مرد، تعداد 27 نفر به صورت هدفمند و غیر تصادفی انتخاب شدند و بر اساس سن و GFR به طور نسبی همتاسازی شده و در دو گروه کنترل (15 نفر) و تجربی (12 نفر) با قرار گرفتند. قبل از شروع دوره تمرین ها، GFR (با روش کلیرانس کراتینین)، کراتینین سرم، نیتروژن اوره سرم و کراتینین دفع شده در ادرار24ساعته ثبت شدند.گروه تجربی تحت تاثیر یک برنامه تمرینی قرار گرفتند. برنامه تمرینی عبارتند از: 8 هفته دویدن روی تردمیل باشدت 80-50 درصدضربان قلب بیشینه، که هفته ای 3 جلسه و هر جلسه 30 تا 40 دقیقه به طول می انجامید. بعد از پایان دوره فعالیت دوباره از کلیه ی آزمودنی های گروه کنترل و تجربی آزمایش های خون و ادرار تحت شرایط مشابه قبل به عمل آمد.

    یافته ها

    GFR بین دو گروه کنترل و تجربی بعد از 8 هفته دویدن روی تردمیل تفاوت معناداری نشان داد (03/0= P).میزان کراتینین دفع شده در ادرار 24 ساعته بین دو گروه کنترل و تجربی بعد از 8 هفته دویدن روی تردمیل تفاوت معناداری نشان داد (003/0= P). میزان کراتینین سرم (8/0= P) و میزان نیتروژن اوره سرم (1/0= P) بین دو گروه کنترل و تجربی بعد از 8 هفته دویدن روی تردمیل تغییر معناداری مشاهده نشد.

    بحث و نتیجه گیری

    فعالیت هوازی می تواند در پیشگیری ازبیماری کلیوی مزمن در مراحل اولیه و در جلوگیری یا به تعویق انداختن پیشرفت نارسایی مزمن کلیه موثر باشد.

    کلیدواژگان: میزان تصفیه گلومرولی (GFR)، بیماران کلیوی مزمن، تمرین هوازی
  • ابراهیم حضرتی، محمدرضا رفیعی، شهریار یزدانی صفحه 271
    سابقه و هدف
    اصلی ترین و شناخته شده ترین عارضه بلوک وریدی، مسمومیت سیستمیک ناشی از بی حس کننده موضعی است که متعاقب باز شدن اتفاقی تورنیکه بلافاصله بعد از تزریق دارو ایجاد می شود. مطالعه حاضر جهت بررسی امکان استفاده ازدوز کمتر (غیر سمی) لیدوکایین انجام شد بدین منظور از ترکیب آن با کتامین باهدف تقویت اثرات بلوک حسی وحرکتی لیدوکایین و کاهش عوارض جانبی بهره گرفته شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی با کد اخلاق 3057 می باشد.40 بیمار 15 تا 50 ساله با کلاس 1، ASA یا 2 کاندید عمل جراحی الکتیو اندام فوقانی در ناحیه زیر آرنج در بیمارستان شهید رجایی شهر قزوین بررسی شدند. بیماران به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. بعد از بانداژ اسمارچ و تخلیه خون اندام، تورنیکه دوبل در پروگزیمال اندام بسته شد و از طریق راه وریدی پشت دست در گروه شاهد 200 میلی گرم لیدوکایین 5/0 % و در گروه مداخله 100 میلی گرم لیدوکایین 25/0 % به همراه 40 میلی گرم کتامین 1/0 % تزریق شد. بلوک حسی با استفاده از سوزن کند و بلوک حرکتی با ارزیابی توانایی بیمار در حرکت انگشتان دست ارزیابی شدند.جهت ارزیابی داده های کمی از آزمون آماری T-Student وداده های کیفی از Chi-Square استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین بلوک حسی و بلوک حرکتی در گروه شاهد به ترتیب 63/0 ± 25/4 و 24/0 ± 65/7 دقیقه و در گروه مداخله به ترتیب 62/0 ± 35/4 و 67/0 ± 35/8 دقیقه بود. زمان آغاز بلوک حرکتی در گروه لیدوکایین و کتامین به طور معنی داری بیش تر از گروه لیدوکایین بود (p= 0/003).
    بحث و نتیجه گیری
    استفاده از کتامین در دوزهای کمتر بیهوشی به همراه لیدوکایین جهت بلوک وریدی، بلوک حسی و حرکتی قابل قبولی نسبت به روش معمول بلوک وریدی با لیدوکایین تنها ایجاد می کند و باعث به حداقل رسیدن خطر عارضه مسمومیت سیستمیک با بی حس کننده موضعی می شود.
    کلیدواژگان: بیهوشی ناحیه ای، لیدوکایین، بلوک حسی، بلوک حرکتی، کتامین
  • کیوان مجید زاده، محمد سلیمانی، آرش قلیان چی لنگرودی صفحه 275
    سابقه و هدف
    بیماری تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو (CCHF)، یک بیماری ویروس خونریزی دهنده تب دار حاد مشترک بین انسان و دام می باشد.میزان مرگ و میر گزارش شده این بیماری بین 50 – 2 % است. تشخیص دقیق و سریع جهت کنترل، درمان و شناسایی بیماران و همچنین برای مطالعات همه گیرشناسی حیاتی است.
    مواد وروش ها
    در این مقاله، مروری جامع با استفاده از بررسی منابع و همچنین نتایج حاصل از مطالعات و تحقیقات نویسندگان در خارج و داخل کشور بر روی روش های تشخیص بیماری CCHF (شامل: امنیت زیستی، نمونه گیری و روش های آزمایشگاهی) گردیده است.
    یافته ها
    روش های آزمایشگاهی تشخیص بیماری CCHF بر سه راهکار جداسازی ویروس، روش های سرولوژیکی (الایزا، آزمون فلورست غیر مستقیم و مهارآگلوتیناسیون مهاری غیر فعال معکوس) و روش های تعیین آنتی ژن (الایزا، واکنش زنجیره ای پلی مراز و ریز آرایه) استوار است.
    بحث و نتیجه گیری
    تشخیص سریع برای درمان به موقع بیماران، جلوگیری از عفونت های بیمارستانی و حملات بیوترورستی مفید است. همچنین تشخیص بین سویه های غیر نوترکیب شده و نوترکیب شده بسیار حیاتی است. با توجه به امکانات موجو در ایران و کمبود اطلاعات از عامل این بیماری، باید روش های بومی در هر سه جنبه تشخیصی ذکر شده، به ویزه با تاسیس امکانات آزمایشگاهی با امنیت زیستی چهار طراحی و عملیاتی شود.
    کلیدواژگان: تب خونریزی دهنده کریمه، کنگو، روش تشخیصی، تست آزمایشگاهی
  • محمد مهدی صداقت، عبدالرضا صلاحی مقدم، روح الله دهقانی صفحه 285
    سابقه و هدف

    کژدم ها در زمره مهمترین بندپایان سمی دنیا محسوب می گردند و هر ساله تعداد زیادی از افراد مورد گزش آنان واقع می شود که از عوارض دردناک آن رنج برده، یا این که در اثر نیش سمی جان خود را از دست می دهند. در کشور ایران نیز کژدم زدگی از مسائل عمده بهداشتی کشور به ویژه درمناطق گرمسیری و جنوبی به شمار می آید. با توجه به اهمیت موضوع، نقشه سازی پراکندگی جغرافیایی کژدم های مهم ایران جهت استفاده مراکز بهداشتی درمانی مورد تهیه قرار گرفت.

    مواد و روش ها

    کلیه مقالات در دسترس از مجلات معتبر داخلی و خارجی در مورد کژدم های ایران مورد مطالعه قرار گرفته اند. سپس با توجه به محل صید کژدم ها و با استفاده از نرم افزار ArcGIS، نقشه سازی برای هر گونه جداگانه انجام گرفت. مقالات در خصوص کژدم های ایران از بانک های اطلاعاتی معتبر نظیر Iranmedex و PubMed استخراج و مورد مقایسه و داده های آن در نقشه ها وارد گردید.

    یافته ها

    نتایج این مطالعه نشان می دهد که مناطق گرمسیری و جنوب و جنوب غربی کشور تراکم گونه ای بیشر از بقیه نقاط کشور داشته است و مطالعات متنوع تری توسط پژهشگران ایرانی در این مناطق انجام شده است.

    بحث و نتیجه گیری

    نقشه های به دست آمده بیانگر پراکندگی کژدم های صید شده در کشور می باشد و می تواند به عنوان راهنمای انتشار کژدم ها، مورد استفاده مراکز بهداشتی درمانی مناطق مختلف کشور قرار گیرد.

    کلیدواژگان: کژدم، ایران، پراکندگی جغرافیایی، نقشه سازی
  • حمزه شا ه علی_آزاده امیرآبادی فراهانی صفحه 297
    سابقه و هدف
    یکی از مهم ترین ملزومات هوانوردی در ارتفاع پروازی بیش از ده هزار پا و دریانوردی زیرسطحی در هر عمقی امکانات تولید موثر اکسیژن (به خصوص در حیطه نظامی) است که نقش مهم و ارزنده ای در پیشگیری از هیپوکسی و هیپرونتیلاسیون ایفا می کند. هدف از ارائه مطالعه مذکور آشنایی پزشکان، پرستاران، امدادگران و غیره با سازوکار تولید و ذخیره اکسیژن و چگونگی برخورد با هیپوکسی در هوا و دریاست.
    مواد و روش ها
    مطالعه مشتمل بر اطلاعات جمع آوری شده از مجموعه کتب و مقالات معتبر موجود در زمینه امکانات تولید اکسیژن در هوانوردی نظامی است. بدین منظور ضمن با استفاده از منابع پزشکی و هوانوردی معتبر موجود در این زمینه اهم مطالب با بیانی آسانتر جهت استفاده علاقه مندان ارائه گردیده است.
    یافته ها
    منابع تولید اکسیژن این گاز را در سه حالت گاز، مایع و ترکیب شیمیایی (مولد اکسیژن) ذخیره می کنند و به صورت گاز اکسیژن با فشار های مختلف (مرتبط با نیاز) و دمای مطبوع ارائه می کنند.کلیه منابع تامین اکسیژن واجد دو جزء منبع اصلی (Main Source) و ذخیره پشتیبان (Back Up/ Emergency) می باشند تا در شرایط اضطراری امکان استفاده از اکسیژن کافی مقدور باشد. متعلقات مرتبط مانند لوله های ارتباطی، رگولاتورها، رقیق کننده ها و ماسک ها دارای مقدورات و مشخصات منطبق با نیاز می باشند. نحوه کارکرد امکانات مذکور می تواند بر حسب نیاز به صورت دستی و اتوماتیک باشد.مهم ترین ویژگی دستگاه های مورد بحث، شامل: امکان رقیق کردن اکسیژن، تولید اکسیژن 100 %، افزایش فشار پایه ارایه اکسیژن، دمای مطلوب آن و انطباق با نیاز های فیزیولوژیکی کاربر می باشد.دستیابی به اطلاعات مبسوط از طریق مطالعه مذکور مقدور می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    پیشرفت روزافزون فن آوری هوانوردی و دریانوردی و ابداع امکانات پیچیده و روزآمد مستلزم آگاهی مناسب گروه های هوایی و دریایی مرتبط (به خصوص مهندسین و پزشکان هوا فضا و زیرسطحی) جهت پیشگیری از هیپوکسی و عوارض حاصل می باشد.به خصوص آگاهی پزشکان هوا فضا و زیرسطحی به دلیل عدم سابقه احتمالی آشنایی با علوم فنی و مهندسی از اهمیت بالایی برخوردار است. این مقاله در همایش طب پیشگیری و بهداشت شناور های سطحی و زیر سطحی بندر عباس در سال 1389 ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: امکانات تولید اکسیژن، هوانوردی، دریانوردی، هیپوکسی
  • سلمان دهخدا، احمد نریمانی صفحه 306
    سابقه و هدف
    سندروم روده کوتاه در بزرگسالان به حالتی است که در آن طول روده کوچک کمتر از 200سانتی متر باشد. تعریف عملکردی این سندروم وقتی است که ظرفیت جذبی روده ناکافی بوده و سبب ایجاد علایم بالینی مثل اسهال، دهیدراسیون و سوء جذب می شود.
    معرفی بیمار: بیمار آقای 31 ساله ای است که از 3 هفته پیش از مراجعه به بیمارستان دچار درد پهلوی چپ شده اند. بیمار در نهایت با تشخیص پریتونیت و گانگرن روده باریک تحت عمل جراحی رزکسیون و آناستوموز قرار گرفتند و فقط حدود 10-15 سانتی متر ابتدای ژژونوم و 30 سانتی متر دیستال ایلئوم برای بیمار باقی ماند. کولون مشکلی نداشت و بیمار حدود یک سال بعد از عمل بدون نیاز به TPN زندگی معمول پیدا کرد.
    بحث و نتیجه گیری
    در بیماران با ایسکمی مزانتریک حاد که به دلیل گانگرن روده باریک لاپاراتومی می شوند، چنانچه طول روده باریک سالم باقی مانده خیلی کوتاه باشد، اغلب رزکسیون و آناستوموز توصیه نمی شود، زیرا احتمال زنده ماندن بیمار با این طول روده باریک کم است. ولی با توجه به بیمار فوق توصیه می شود در این بیماران و یا در هر حالت دیگری که کولون سالم است و می توان 15-10 سانتی متر ابتدای ژژنوم و 30-20 سانتی متری انتهای ایلئوم را سالم نگه داشت، بهتر است بیمار تحت جراحی کامل رزکسیون و آناستوموز قرار گیرد و احتمال زنده ماندن بیمار بدون وابستگی به تغذیه وریدی در واقع وجود دارد.
    کلیدواژگان: سندرم روده کوتاه، ایلئوم، ژژنوم
|
  • M. H. Pourjafar * H. Mirzaei R. Ghasemnezhad_Dvm A. Homayouni Rad Page 233
    Background
    lactobacillus acidophilus as a probiotic has more useful effects and low viability of this bacterium and other probiotics under hard acidic-bile conditions of digestive system and food products, have encouraged researchers to find methods to solve this problem. Microencapsulation as one of the newest methods has noticeable effects in this field. The aim of this study was to evaluate the morphological and protective characteristics of beads obtained from microencapsulation of Lactobacillus acidophilus.
    Materials And Methods
    After activation of starter culture of la5 in MRS-broth medium, in order to purification bacteria was used centrifuge device with speed of 10000rpm for 10 minutes. Microencapsulation was done by calcium alginate and resistant starch with extrusion method. Morphology of beads was evaluated by optical microscope. The study of beads stability was done for 12 hours and the study of survival microencapsulated bacteria was done for 120 minutes within hydrochloric acid, phosphate buffer (0.1 mol) and digestive powder inclusion solution.
    Results
    A morphological characteristics of beads was indicated by optical microscope. These results showed that the strength of beads in various environments is different and in this regard physical tension is very important. Under unfavorable environmental conditions, microencapsulation with calcium alginate and resistant starch was played an important role in the protection of lactobacillus acidophilus. The survival rate of microencapsulated bacteria in all conditions was significantly higher than free bacteria (P <0/05).
    Conclusion
    Morphological characteristics and strength of beads had great importance in theirs protective function of probiotic bacteria. Microencapsulation with calcium alginate and resistant starch plays an important role in increasing the rate of lactobacillus acidophilus survival.
  • Md K. Azma A. Najaran Page 241
    Background
    Headache is one of the most common painful conditions that affects human and many reasons for it has been suggested. Despite a considerable amount of studies indicate that headaches originating from the cervical spine, it has a controversial role for cervical spine to create headaches. The purpose of this study is to determine the relationship between musculoskeletal cervical spine abnormalities and chronic headache
    Materials And Methods
    This observational (case - control) analytical study conducted on fifty patient with chronic headache and fifty individuals as control who had not a headache and their related conditions referred to Neurological Clinic of Imam Reza Hospital in Tehran. All studied individuals were matched for age and sex. Their musculoskeletal cervical spine abnormalities evaluated by history and physical examination then compared by statistical analysis like chi-square and t tests
    Results
    Several types of musculoskeletal abnormalities of cervical spine including Limitation of Motion, joint tenderness, trigger point and cervical & shoulder muscular tenderness had significant difference in prevalence between patients with headache and control groups
    Conclusion
    Cervical spine disorders could be cause of headache and we can help the patients with chronic headache by diagnosis and treatment of musculoskeletal cervical spine abnormalities.
  • Md Kh. Sadegh Niyat Haghighi Z. Yazdi Ma. Zohal Page 245
    Background

    Obstructive sleep apnea syndrome (OSAS) is a common sleep disorder. Insomnia complaint is the most common sleep disorders in the general population. The association between OSAS and insomnia symptom has received little attention from sleep investigators in the past few decades. This study investigates the prevalence of insomnia symptoms and related factors in patients with OSAS.

    Materials And Methods

    This is a retrospective study of 151 consecutive patients with OSA who underwent sleep polysomnography. Patients were interviewed about their detailed sleep history. Insomnia and subjective daytime sleepiness was assessed using the Insomnia Severity Index and Epworth Sleepiness Scale. Polysomnographic recordings were compared in patients with and without insomnia symptom.

    Results

    Insomnia was a common complaint in patients being evaluated for obstructive sleep apnea. Among 151 patients with OSAS diagnosis, 81.7% of patients complained from one of the four insomnia symptom, 33.4% reported difficulty in falling sleep, 38.8% difficulty in sleep maintenance and 31.4% early morning awakening. Only 29.3% of patients were satisfied with their sleep quality. No significant association found between the insomnia symptom and mean nocturnal saturation of oxygen (P>0.05).

    Conclusions

    Insomnia is a common complaint in the patients suffering from OSAS. There was no relationship between insomnia symptom and severity of apnea or oxygen desaturation. Thus, nocturnal hypoxia is less likely to explain the high prevalence of insomnia among patients with OSAS.

  • M. Mohammadimehr H. Malaki A. Khoshdel A. Abbaspour A. Page 256
    Background
    Life- long learning is considered as a main outcome in education and the role of faculty is considered very important. This study was designed to introduce the characteristics and the role of academic members in the training of life- long learners in particular for Military Medical Courses.
    Material And Methods
    This study was conducted by utilizing qualitative method. In a purposive sampling twenty one professionals from Education Development Centers were interviewed. Data analysis was carried out using content analysis based on Krippendorff’s approach. For data credibility and authentication, we conducted the peer check and external observer method.
    Results
    The obtained results indicated the following factors as important roles for a Faculty member: Facilitator and Mentorship, Role Model, having Competencies of Life-Long Learner, having Professional Competencies, Master of Specific Knowledge and having Tacit Knowledge.
    Conclusion
    According to the important role of academic members, focusing on aimed empowerment necessary skills for academic member is suggested.
  • Msc M. Rafati Fard F. Taghian M. Pakfetrat F. Daryanoosh H. Mohammadi Page 264
    Background

    The main characteristic of kidney disease is the decrease in Glomerular filtration Rate (GFR). Physical exercise seems to influence GFR and the operation of kidney. The study has been conducted to determine the effect of eight weeks running on treadmills on the amount of GFR and another factor of operation of kidney of patients with chronic renal.

    Materials And Methods

    Twenty seven subjects were chosen among male patients with chronic renal who had gone to kidney disease clinics. Before the beginning of the exercise period, blood test and 24 hour urine samples were taken and the amounts of the GFR were calculated using the Creatinine Clearance Method. An exercising program was given to the empirical group including eight weeks running on treadmills with the intensity of 50-80% maximal heart rate, which was practiced thrice a week, each session lasting 30- 40 minutes. After the end of the exercising period, blood and urine tests were taken from both control and experimental groups under the same condition.

    Results

    Meaningful differences was perceived in the amount of GFR between control and empirical groups after 8 Week Running on Treadmills (P= 0.03). There was also a significant difference between excreted creatinine of the 24 hour urine of the control group and empirical group after 8 Week Running on Treadmills (P= 0.003). But there was no meaningful difference in the amount of creatinine serum (P= 0.8) and serum urea nitrogen (P= 0.1) between control and empirical groups after eight weeks running on treadmills.

    Conclusion

    Aerobic activities could be prevent chronic renal in the first stages. It can also be effective in the prevention or postponement of the development of chronic renal failure.

  • Md E. Hazrati Mr. Rafiei Sh. Yazdani Page 271
    Background
    The most important side effect of venous (Bier) block is systemic toxicity induced by local anesthetics. This is occurred by accidental tourniquet release after drugs’ injection. Effects of sensory and motor block of lidocaine increase by use of subanesthetic dose of ketamine with lidocaine simultaneously and its toxicity reduces. To evaluate the sensory and motor block via venous block in patients under upper extremity, surgeries induced by lidocaine compared to lidocaine and ketamine.
    Material And Methods
    Forty ASA physical status I-II patients, undergoing elective surgery of the hand or the forearm, were studied in Shahid Rajaee University Hospital. Patients divided in two groups randomly (n= 20). The affected extremity was exsanguinated by elevating it and wrapping it with an esmarsh bandage. The proximal double- cuffed tourniquet was inflated on the arm of affected extremity and local anesthetics administered (each patient in control group received with 40 ml of lidocaine 0.5% and each patient in intervention group received 40 ml of lidocaine 0.25% plus ketamine 0.1% (40 mg)). Sensory blocking was assessed by using a blunt pin every 1 minute after local anesthetic injection. Motor block also assessed based on patient’s ability to move the operative hand fingers. Data were analyzed using t- test.
    Results
    the mean time of sensory and motor blocks were 4.25±0.63 and 7.65±0.24 minutes in control group and 4.35±0.62 and 8.35±0.67 minutes in intervention group resoectively. Time of motor block was significantly longer in lidocaine and ketamine group compared to lidocaine group (p= 0/003).
    Conclusion
    Using lidocaine combined with ketamine is safe method for the intravenous regional anesthesia especially in surgeries on hand or forearm. In this method lidocaine doses for blocking is lessen and reach to nontoxic level.
  • K. Majidzadeh Ardabili M. Soleimani, Dvm, Dvsc A. Gheilanchi Langrodi Page 275
    Background
    Crimean-Congo hemorrhagic fever (CCHF) is a potentially fatal zeonosis disease caused by a tick-borne virus from the Bunyaviridae family. The CCHF virus is transmitted to humans through the bite of the Ixodid ticks or contact with the blood or tissues of CCHF patients or infected livestock. Human infections begin with the nonspecific febrile symptoms, but progress to a serious hemorrhagic syndrome with a case fatality rate of 2-50%. As Rapid and precise diagnosis approach is critical for control, treatment and detection of patients and is useful for epidemiological studies.
    Materials And Methods
    We conducted a review study on the different research works on diagnosis field in the world and Iran scientific databases, according to laboratory diagnosis of CCHFin bio safety, sampling and diagnosis assays aspects.
    Results
    Laboratory Diagnosis of CCHF is based on three approaches: Virus Isolation, Serological assays (IIF, RPHA, and ELISA) and antigen detect assays (ELISA, RT-PCR, Real Time RT-PCR and Microarray)
    Conclusion
    Early diagnosis is critical for patient therapy, prevention of potential nosocomial infections and in biological attacks. Also, the ability to distinguish between an infection with a reassortant and a non-reassortant variant may have prognostic value. According to Iranian health center facilities, we should design and established domestic methods in each three approaches especially in BSL4 facilities in Iran.
  • Mm. Sedaghat Ar. Salehi Moghadam R. Dehghani Page 285
    Background

    Scorpions are important venomous arthropods which kill many people annually globally. Scorpion sting is one of important health issues in subtropical area in south of Iran. Scorpions are subjects of many studies conducted before in many parts of Iran. The aims of this study were to find the dispersion and mapping the distribution of scorpion specimens based on published documents.

    Materials And Methods

    In this study all published documents on Iranian scorpions which indexed with Iranmedex and PubMed including locally information and collection details were studied. Scientific names and collection details were arranged as a shape file in ArcGIS software and were mapped. Alternatively, a systematic literature review was preformed and the data and/or metadata were used for evaluation of the findings.

    Results

    Maps show the distribution of scorpions across Iran and pro­vide preliminary information for its monitoring. Further prevention and control pro­grams are needed. There was not considerable difference between the distribution of the studied specimens and the other information obtained from the other studies. The specimens of a few species which previously reported from some parts of Iran were not available. The existence of some species which was reported from different parts of the country needs to be confirmed by experts.

    Conclusion

    It seems that more species of scorpions in Iran may found in central and south part of Iran and areas with low altitude.

  • Page 297
    Background
    the most important qualification of aviation at flight altitude over tenthousand feet and sub aquatic seafaring (in all deeps) are the effective oxygen production instruments which have the worthwhile role in prevention of hypoxia and hyperventilation. These systems were used invention inFirstWorld War and greatly improved since this century. Informed about this systems and their introduction, function and probable failures are very necessary.
    Material and Methods
    This study documents collected based on any books, articles and knowledge about marine.
    Results
    Oxygen generator systems produce this gas as a shape of gas, liquid and chemical compounds. All the oxygen generators consist of two major sources: main source and back up source which help on emergency situations. Function of this system was based on two
    Methods
    automatic and manual operation. Relative appurtenants such as connecting pips, regulators, air dilution systems and masks have accurate points depend on their facilities. Best part of their functions are air dilution ability, generation of 100% oxygen, positive pressure breathing and suitable oxygen temperature.
    Conclusion
    Progressive development of aviation and seafaring technology and up to date investigations implicate enough flight and sea crew orientation about oxygen and its equipments for hypoxia and hyperventilation prevention.
  • S. Dehkhoda A. Narimani Page 306
    Introduction
    Short bowel syndrome in adult means the condition that length of short bowel is less than 200 cm. Functional definition of this syndrome refers to decreased absorption capacity of intestine. This problem will cause some clinical manifestations such as diarrhea, dehydration and malabsorption. Case Report: Our studied case was a 31 years old man who had pain in his left flunk since three weeks ago. After the peritonitis and gangrene diagnosis, he was operated and just 10-15cm from proximal of jejunum and 30cm from distal of ileum remained. His colon had not any problem. The patient one year after operation came back to the normal life without any need to the Total Parenteral Nutrition (TPN).
    Discussion
    In patients with acute mesenteric ischemia due to gangrene of intestine, resection and anastomosis is not usually recommended because it decreases the patient’s survival. We concluded that if colon has not any problem and 10 to 15cm from proximal of jejunum and 20 to 30cm from distal of ileum were remained, it’s better to do the complete resection and anastomosis. In this paper we showed that these patients could really survive.