فهرست مطالب

مجله دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی
سال ششم شماره 2 (تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/27
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مجید پورفرج صفحه 1
    مقدمه
    درمان پذیرش و تعهد، یکی از درمان های رفتاری نسل سوم درزمینه درمان هراس اجتماعی است. این تحقیق به منظور بررسی اثربخشی درمان گروهی پذیرش و تعهد بر هراس اجتماعی دانشجویان انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    این تحقیق از نوع مطالعات مداخله ای است. 24 دانشجوی مبتلا به اختلال هراس اجتماعی، بر اساس مصاحبه بالینی و پرسش نامه هراس و اضطراب اجتماعی از میان دانشجویان موسسه آموزش عالی شمال شهرستان آمل (دانشگاه شمال) انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. درمان گروهی پذیرش و تعهد در 10 جلسه 90 دقیقه ای درمورد گروه مداخله انجام شد و گروه شاهد، درمانی دریافت نکرد. نمرات پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماهه بعد از دوره درمانی درمورد هر دو گروه، با روش تحلیل واریانس چندمتغیری و t مستقل مورد تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج نشان داد که در انتهای درمان، نمرات اضطراب اجتماعی گروه مداخله نسبت به گروه شاهد به طور معناداری کاهش یافته است (05/0>P) و این کاهش در مدت پیگیری یک ماه نیز تغییر معناداری نیافته است (05/0P>).
    نتیجه گیری
    درمان گروهی پذیرش و تعهد، بر درمان اختلال اضطراب اجتماعی در میان دانشجویان موثر است.
    کلیدواژگان: هراس اجتماعی، درمان گروهی پذیرش و تعهد، دانشجویان
  • علی بیگی صفحه 6
    مقدمه
    معتادان گمنام، انجمن متشکل از مردان و زنانی است که برای رهایی از اعتیاد، تجاربشان را به اشتراک می گذارند و از برنامه های معنوی 12 قدمی تبعیت می کنند. پژوهش حاضر با هدف یافتن سهم ابعاد مولفه های معنویت در پیش بینی کیفیت زندگی اعضای انجمن معتادان گمنام انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه پس رویدادی، 96 مرد داوطلب از اعضای انجمن معتادان گمنام شهرستان شاهرود، در محدوده سنی 20-40 سال، که حداقل 6 ماه پرهیز از مواد داشته اند، وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه های مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و مقیاس تجربه معنوی بود و برای تحلیل داده ها از رگرسیون خطی با استفاده از نرم افزار SPSS، استفاده شد.
    نتایج
    شکوفایی و فعالیت معنوی و فعالیت های اجتماعی مذهبی، به عنوان ریزمولفه های معنویت، به طور معناداری در پیش بینی کیفیت زندگی اعضای انجمن معتادان گمنام نقش داشتند. ریزمولفه شکوفایی و فعالیت معنوی 25/0(25/0=R2، 01/0>P) و ریزمولفه فعالیت های اجتماعی مذهبی در ترکیب با ریزمولفه اول 34/0(34/0=R2،01/0>P) از واریانس کیفیت زندگی را تبیین کردند.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که شرکت داشتن فعال معتادان در انجمن معتادان گمنام و تبعیت از اصول 12گانه، باعث تحول و شکوفایی فعالیت معنوی و فعالیت های اجتماعی مذهبی افراد می شود که زمینه ارتقای کیفیت زندگی افراد را فراهم می کند.
    کلیدواژگان: معتادان گمنام، تجربه معنوی، کیفیت زندگی
  • مرتضی صادقی، مجید متولی باشی صفحه 13
    مقدمه
    ماتریکس متالوپروتئیناز-9 (MMP-9) به تازگی به عنوان یکی از ژن های مارکر برای بسیاری از سرطان ها گزارش شده است. باتوجه به یافته های قبلی درمورد این ژن، در این مطالعه به مقایسه ارتباط میزان پلاسمایی و سرمی این آنزیم با خصوصیات بالینی بیماران مبتلا به سرطان پستان پرداختیم.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مورد- شاهدی، 114 بیمار مبتلا به سرطان پستان به همراه 87 فرد سالم مورد تحقیق قرار گرفتند. برای بررسی میزان MMP-9 در سرم و پلاسمای بیماران از روش زیموگرافی ژلاتین و کیت بایو رد (Bio-Rad، Richmond، CA) استفاده شد.
    نتایج
    میزان MMP-9 پلاسمایی در بیماران بسیار بیشتر از افراد سالم بود و تفاوت آن بیشتر از میزان تفاوت MMP-9 سرمی این دو گروه بود (001/0P<). ارتباط معناداری بین افزایش میزان MMP-9 پلاسمایی و متاستاز به غدد لنفاوی (019/0=P، 4/3OR،) و تهاجم وریدی (033/0=P، 14/4OR،) بیماران مورد مطالعه وجود داشت. ارتباط خاصی بین میزان MMP-9 سرمی و متاستاز لنفاوی یا تهاجم وریدی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان می دهد که برای تشخیص زودهنگام بدخیمی سرطان پستان، میزان پلاسمایی این آنزیم، مناسب تر از میزان سرمی آن است.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، ماتریکس متالوپروتئیناز، 9، میزان پلاسمایی، میزان سرمی
  • فتاح مرادی، حسن متین همایی، محمدعلی آذربایجانی، مقصود پیری صفحه 18
    مقدمه
    گرلین پلاسما تحت تاثیر وضعیت تغذیه ای فرد بوده و تصور می شود که در تنظیم کوتاه مدت و دراز مدت خوردن غذا و وزن بدن ایفای نقش می نماید. مطالعه حاضر با هدف مقایسه هورمون رشد، شاخص مقاومت انسولینی، نیمرخ لیپیدی و عملکرد قلبی تنفسی در مردان چاق و لاغر غیرفعال و تعیین ارتباطات آن ها با سطوح گرلین آسیل دار پلاسما اجرا شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقایسه ای 19 مرد جوان چاق (نمایه توده بدنی kg/m2 0/31) و 19 مرد جوان لاغر (نمایه توده بدنی kg/m25/18) که طی 6 ماه گذشته هیچ گونه فعالیت بدنی منظمی نداشتند، به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. پس از 12 ساعت ناشتایی (در ساعت 8 صبح)، نمونه های خون جهت تعیین سطوح گرلین آسیل دار، انسولین، هورمون رشد، گلوکز و نیمرخ لیپیدی جمع آوری شد. حداکثر اکسیژن مصرفی (به عنوان شاخص عملکرد قلبی تنفسی) آزمودنی ها نیز مورد سنجش قرار گرفت.
    نتایج
    آزمودنی های چاق نسبت به لاغر، از سطوح انسولین و HOMA-IR (شاخص مقاومت انسولینی) بالاتری برخوردار بودند، درحالی که سطوح گرلین آسیل دار، هورمون رشد و حداکثر اکسیژن مصرفی در آنان پایین تر بود (01/0 > P). هیچ گونه تفاوت معناداری بین مقادیر فشارخون سیستولیک و دیاستولیک، گلوکز ناشتا و نیمرخ لیپیدی در دو گروه مشاهده نشد (01/0 P). رابطه معناداری بین غلظت گرلین آسیل دار و مقادیر فشارخون سیستولیک و دیاستولیک، گلوکز ناشتا و نیمرخ لیپیدی مشاهده نگردید (01/0 < P).
    نتیجه گیری
    مردان جوان چاق و لاغر غیرفعال از سطوح گرلین آسیل دار، هورمون رشد، انسولین، شاخص مقاومت انسولینی، عملکرد قلبی تنفسی و درصد چربی بدنی متمایزی برخوردار بوده و به نظر می رسد درصد چربی بدن، انسولین و هورمون رشد قوی ترین عوامل تعیین کننده سطوح گرلین آسیل دار هستند.
    کلیدواژگان: گرلین آسیل دار، چاق، لاغر، شاخص مقاومت انسولینی، هورمون رشد
  • فریده توحیدی، افسانه برقعی صفحه 26
    مقدمه
    تاکنون تقسیم بندی و تعیین گونه انگل لیشمانیازیس به طورغالب براساس مشخصات بالینی، پراکندگی جغرافیایی و گاهی اندازه انگل بوده است. باتوجه به محدودیت های این تقسیم بندی این پژوهش جهت تعیین وضعیت اپیدمیولوژیک و تعیین دقیق گونه های انگل براساس روش های مولکولی و تعیین گونه غالب انگل در مناطق آلوده استان گلستان به عنوان یکی از کانون های لیشمانیوز جلدی نوع مرطوب (روستایی) در ایران طراحی شده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه مورد مطالعه آن را 63 بیمار دارای زخم های مشکوک به سالک تشکیل می دهند که در سال های 83-86 به آزمایشگاه ها و خانه های بهداشت روستایی مناطق آلوده استان گلستان مراجعه کرده بودند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه ای حاوی متغیرهای دموگرافیک مانند: سن، جنس و محل سکونت و نیز متغیرهای بالینی مانند: شکل، نوع، محل، تعداد و اندازه زخم، سابقه ابتلای قبلی وجود اسکار، تعداد و محل اسکار بود. همچنین هم زمان با تکمیل پرسش نامه از نمونه زخم بیماران لام مستقیم تهیه شد و نیز نمونه ای جهت کشت در محیط کشت دی فازیک N.N.N (نویی، مک نیل، نیکول) تهیه گردید. پس از رشد انگل در محیط کشت، DNA انگل استخراج و سپس آزمایش های PCR انجام شد.
    نتایج
    رابطه آماری معناداری بین گونه لیشمانیا و قومیت و جنس وجود داشت (05/0P<)، به طوری که 100%)54 نفر) موارد ابتلا در قومیت ترکمن را لیشمانیا ماژور و 100% (3 نفر) موارد مبتلا در قومیت سیستانی را لیشمانیا تروپیکا تشکیل می دادند. در قوم فارس 3/33% (2 نفر)گونه ماژور و 7/66% (4 نفر)گونه تروپیکا دیده شد. اکثر بیماران، متعلق به مناطق روستایی شهرستان گنبد بودند. این بیماری در هر دو جنس دیده شد، ولی تعداد مردان مبتلا (1/57%) بیش از زنان (9/42%) گزارش شده است.
    نتیجه گیری
    این پژوهش نشان داد که گونه غالب انگل در مناطق آلوده استان گلستان لیشمانیا ماژور و بیماری لیشمانیوز جلدی آن از نوع روستایی یا مرطوب می باشد.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز جلدی، استان گلستان، PCR، گونه
  • الهه ارمی، محمد صوفی آبادی، محمدحسین اسماعیلی، هاشم حق دوست یزدی، حسن اژدری زرمهری صفحه 32
    مقدمه
    تزریق سیستمیک مرفین سبب بی دردی در آزمون فرمالین می شود، ولی هسته ها و مراکز مغزی که این بی دردی را وساطت می کنند، مشخص نشده است. بنابراین در این مطالعه اثرات تزریق داخل هسته پاراژیگانتوسلولاریس جانبی (LPGI) مرفین را روی پاسخ رفتاری به درد در آزمون فرمالین بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه ی رفتاری از مدل درد التهابی به وسیله فرمالین در موش های صحرایی سفید، در محدوده وزنی 200 تا 300 گرم استفاده شد. به وسیله عمل جراحی استروتاکسی، کانول راهنما در داخل هستهLPGI قرار گرفت و پس از 1 هفته استراحت آزمون فرمالین با تزریق 50 میکرولیتر محلول فرمالین 2% به زیر پوست پنجه پای حیوان انجام شد.
    نتایج
    تزریق مرفین به داخل LPGI سبب کاهش شدید رفتارهای دردی در مرحله فاز 1، اینترفاز و فاز 2 آزمون فرمالین شد (دوز 50 نانومول). در مقایسه با تزریق داخل LPGI مرفین که رفتارهای دردی را در فاز 1، اینترفاز و فاز 2 آزمون فرمالین شدیدا کاهش داد (001/0>P)، تزریق جانبی تر نسبت به LPGI مرفین، هیچ تاثیری روی رفتارهای دردی آزمون فرمالین نداشت.
    نتیجه گیری
    تزریق داخل LPGI مرفین سبب کاهش شدید رفتارهای دردی در مرحله فاز 1، اینترفاز و فاز 2 آزمون فرمالین شد. که پیشنهاد می کند گیرنده های اپیویئدی در LPGI سبب مداخله با مکانیسم های رفتارهای دردی در آزمون فرمالین به عنوان درد التهابی می شود.
    کلیدواژگان: مرفین، بی دردی، هسته پاراژیگانتوسلولاریس جانبی، آزمون فرمالین
  • کوکب نمکین، غلامرضا شریف زاده، حسن مجنونی، فرزاد فیروزی، مجیدرضا لطیفی صفحه 38
    مقدمه
    سوء تغذیه در کل جهان به خصوص در کشورهای در حال توسعه از مهم ترین مشکلات سلامت عمومی به شمار می رود که اثرات نامطلوبی روی رشد و تکامل ذهنی کودکان ایجاد می نماید. مطالعات متعدد در ایران حاکی از وجود سوء تغذیه در نقاط مختلف است اما به ندرت مطالعه ای به منظور بررسی وضعیت تغذیه ای کودکان در مناطق محروم انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی 1211 دانش آموز 7 تا 14 ساله (مدارس ابتدایی و راهنمایی) از مناطق محروم استان خراسان جنوبی که به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای سهمی از مناطق شهری و روستایی پنج شهرستان تحت پوشش استان انتخاب شده بودند، انجام شد. اندازه گیری قد و وزن توسط کاردان و کارشناسان طرح انجام و برای بررسی سوء تغذیه از سه شاخص وزن به سن (کم وزنی)، وزن به قد (لاغری) و قد به سن (کوتاه قدی) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و EP Info 2000 و آزمون کای اسکوئر در سطح معناداری 05/0α= مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    نتایج
    از 1211 دانش آموز 2/54% پسر و بقیه دختر بودند. 6/70% دانش آموزان کم وزن، 70% کوتاه قد و 20% لاغر بودند. بیش ترین موارد کم وزنی، کوتاه قدی و لاغری از نوع خفیف و کم ترین موارد از نوع شدید بود. نتایج نشان داد که شیوع کم وزنی و کوتاهی قد با افزایش سطح تحصیلات مادران به طور معناداری کاهش می یابند (001/0P<).
    نتیجه گیری
    درصد بالایی از دانش آموزان مناطق محروم از سوء تغذیه رنج می برند و اقداماتی مانند افزایش سواد مادران و توجه بیش تر به بهبود وضعیت تغذیه ای دانش آموزان در خانواده های محروم توصیه می شود.
    کلیدواژگان: سوء تغذیه، کودکان، خراسان جنوبی، مناطق محروم
  • مرجان قنبریان، مریم قنبریان، احمد خسروی، مسعود قنبریان صفحه 43
    امروزه یکی از مهم ترین معضلات زیست محیطی، مواد زاید تولیدی در مراکز دندانپزشکی است که به علت دارا بودن عوامل خطرناک، سمی و بیماری زا از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف این مطالعه بررسی و آنالیز، مواد تولیدی در مراکز دندانپزشکی شهر شاهرود می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی، کل مطب های دندانپزشکی شهر شاهرود انتخاب و از هر مطب سه نمونه در انتهای سه روز کاری متوالی (روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هر هفته) برداشت شد. نمونه ها به صورت دستی جداسازی و به 64 جزء مختلف تفکیک و با استفاده از ترازوی آزمایشگاهی توزین شدند. در مرحله بعد اجزای توزین شده بر اساس ویژگی و پتانسیل خطرزایی دسته بندی شدند.
    نتایج
    میزان کل پسماند تولیدی در مطب های دندانپزشکی شهر شاهرود برابر با 48/2425 کیلوگرم در سال می باشد. سهم تولید پسماندهای عفونی، پسماندهای شبه خانگی، پسماندهای شیمیایی و دارویی و پسماندهای سمی به ترتیب برابر با 0/46%، 8/43%، 2/9% و 0/1% می باشد.
    نتیجه گیری
    در رابطه با مدیریت بهینه ای دندانپزشکی پیشنهاد بر این است که علاوه بر آموزش دندانپزشکان جهت انجام فعالیت های مربوط به کاهش، جداسازی و یا بازیافت پسماند در داخل مطب، جمع آوری، حمل و نقل و دفع هر کدام از بخش های پسماندهای دندانپزشکی به صورت جداگانه و مطابق با دستورالعمل ها و ضوابط مربوطه انجام گیرد.
    کلیدواژگان: پسماند دندانپزشکی، پسماند عفونی، پسماند شیمیایی و دارویی، پسماند سمی
|
  • Page 1
    Introduction
    Acceptance and commitment therapy is a third generation behavior therapy. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of acceptance and commitment group therapy in social phobia of students.
    Methods
    This investigation is an experimental study. Twenty students with social phobia were selected based on clinical interview and social phobia and anxiety inventory from Shomal University of Amol and were randomly assigned to experimental and control groups. Acceptance and commitment group therapy was administered to the experimental group in ten 90- minute sessions and control group did not receive any therapy. Pretest, posttest and one-month fallow up scores of the two groups were analyzed by multiple analyses of variance and independent t-test.
    Results
    The result of analyses showed that in final of treatment social anxiety score of experimental group significantly decreased (P<0.05)and in one-month fallow up did not significantly differ (P>0.05).
    Conclusion
    Acceptance and commitment group therapy is effective in the treatment of social phobia of students.
  • Ali Beygi Page 6
    Introduction
    Narcotic anonymous (NA) is an association of men and women who share their experiences to abstain from addiction and follow its 12 steps. This study examined the role of spirituality dimensions as predictors of quality of life in narcotic anonymous.
    Methods
    In this expo facto study, 96 male members of NA with age range of 20-40, minimal clean 6 mounts from Shahrood completed World Health Organization Quality of Life Scale (WHOQoL), and Spirituality Experience Scale. To analyze the data stepwise regression analysis with SPSS 16 was used.
    Results
    Spiritual development and performance and socio-religious functions as subscales of spiritual experience were significant predictors of quality of Life in NA. Also spiritual development and performance subscale 0.25 (P<0.01, R2= 0.25), and socio-religious functions subscale in compound with first subscale explained 0.34 (P<0.01, R2= 0.34) variance of quality of life.
    Conclusion
    It seems that active attendance in NA and following its 12 principles leads to the development of spiritual performance and socio-religious functions. Therefore, this development enhances quality of life.
  • Morteza Sadeghi Page 13
    Introduction
    Matrix metalloproteinase-9 (MMP-9) has recently been reported as a marker gene for several cancers. With respect to our previous results about this gene, in the present study we compare the correlation between the plasma and serum MMP-9 levels and clinical features of breast cancer patients.
    Methods
    In this case-control study, 114 breast cancer patients and 87 healthy controls were studded. MMP-9 level was quantitatively measured by zymography and Bio Rad kit (Bio-Rad, Richmond, CA).
    Results
    Plasma MMP-9 level was significantly elevated in breast cancer patients compared with the control subjects (P<0.001). Also there was a correlation between the plasma MMP-9 level and lymph node metastasis (OR, 3.4; P=0.019) and venous invasion (OR, 4.14; P=0.033) of the patients. There was no correlation between the serum MMP-9 level and lymphatic metastasis or venous invasion of the patients.
    Conclusion
    According to our findings, plasma MMP-9 level is a better marker than the serum MMP-9 level for early diagnosis of breast cancer metastasis.
  • Fatah Moradi Page 18
    Introduction
    Plasma ghrelin is influenced by nutritional status and is thought to play a role in acute and chronic regulating of food intake and body weight. The purpose of this study was to compare GH, insulin resistance index, lipid profile, and cardiorespiratory function in obese and lean inactive young men and determine their relationships with plasma acylated ghrelin levels.
    Methods
    Study design of this research was causal-comparative. Obese (n=19, BMI: 31.0 kg/m2) and lean (n=19, BMI: 18.5 kg/m2) young men, without experience of regular physical activity during the previous six months, were selected. After 12 h fasting (at 8 a.m.), blood samples were collected to determine blood parameter levels. Also, maximal oxygen uptake (as indicator of cardiorespiratory function) of subjects was assessed.
    Results
    Insulin levels and HOMA-IR (insulin resistance index) were higher, and GH, acylated ghrelin and maximal oxygen uptake levels were lower in obese men compared to lean men (P<0.01). No significant differences were observed in systolic and diastolic blood pressure, fasting blood glucose, and lipid profiles between obese and lean groups (P>0.01). Plasma acylated ghrelin concentrations were negatively correlated to body mass, body fat percent, body mass index, insulin and HOMA-IR, and positively correlated to GH levels and maximal oxygen uptake (P<0.01). No significant correlations were observed between plasma acylated ghrelin concentrations and systolic and diastolic blood pressure, fasting blood glucose, and lipid profiles in none of groups (P>0.01).
    Conclusion
    Obese and lean inactive young men had different levels of acylated ghrelin, GH, insulin, insulin resistance index, cardiorespiratory function and body fat percent. Body fat percent, insulin, and GH levels appear to be the strongest determinant factors of acylated ghrelin levels.
  • Farideh Tohidi, Afsane Barghei Page 26
    Introduction
    Classification and identification of parasite species Leishmaniasis has been mainly based on the clinical features, geographical distribution and size of the parasite. Noting the limitations of this division, this study aimed to determine the epidemiological status and accurately determine the dominant parasite species based on molecular methods in the infected area in Golestan province as one of the foci of cutaneous leishmaniasis wet type (rural) in Iran.
    Methods
    This is a descriptive analytical study that was performed on the 63 patients suspected with ulcers of leishmaniasis and referred to the laboratories of rural health centers from 2004 to 2007. The data collection instrument was a questionnaire containing demographic variables, such as age, sex and residence as well as clinical variables such as shape, type, location, number and size of ulcers, previous history of oscar, the number and location of the scar. Along with the completion of questionnaires, direct samples from the wounds of patients and were taken and cultured in medium biphasic NNN (Novy, McNeill, Nicole).After the parasite growth in the culture, then DNA was extracted and PCR experiments were performed.
    Results
    Statistically significant relationship was found between species of Leishmania and ethnicity and gender (p <0.05). 100% (N=54) in the Turkmen ethnicity had Leishmania major, 100% (N=3) of patients of Sistani ethnicity had leishmania tropica. The 33/3% (N=2) of Fars ethnicity patients had major species and 66/7% (N=4) had the tropica. Most patients were from rural areas of Gonbad. The disease was observed in both sexes. The number of males (57/1%) was higher than women (42/9%).
    Conclusion
    The study showed the dominant species of parasites in the infected area in Golestan Province was Leishmania major and its cutaneous leishmaniasis was of the rural type.
  • Page 32
    Introduction
    Systemic injections of morphine have been shown to elicit analgesic responses in formalin test. However, the locations of central sites that may mediate these effects have not been clearly elucidated. This study assessed the antinociceptive action of morphine after microinjection into the nucleus reticularis paragigantocellularis lateralis (LPGI) in the formalin test in rats. Formalin-induced behaviour is characterized by two phases relevant to acute and tonic.
    Methods
    In this behavioral study, Inflammatory Pain Model by formalin was used in white rats with weight range of 200-300g. Using a stereotaxic apparatus, canulla was inserted into the LPGI. After 1 week recovery, animals were initially submitted to the injection of 50 ml of 2% formalin solution in hind paw.
    Results
    Intra-LPGI microinjection of morphine produced robust inhibition of formalin-evoked behaviour in phase 1, interphase and phase 2 (P<0.001); however, exogenous injection of morphine in the LPGI had no effect on reducing formalin induced nociceptive behaviors
    Conclusion
    The results suggested that morphine plays an anti-nociceptive role in LPGI in phase 1, interphase and late phase of formalin test in rats, which suggests that opioid receptors in the LPGI may be involved in the LPGI -mediated depression of formalin test as inflammatory pain.
  • Kokab Namakin Page 38
    Introduction
    Malnutrition is one of the important health problems throughout the world, particularly in developing countries, which has undesirable effects on mental and physical health of children. Multiple research studies showed malnutrition is a problem in Iran but little research is available on the nutrition-status of children in deprived areas.
    Methods
    This cross sectional and descriptive analytical study was done on 1211 school children aged 7-14 years in five deprived regions, selected through multistage cluster sampling methodology. The data were collected through measuring of weight and height. To study malnutrition, three indices were used; namely "weight to age"(underweight),"weight to height" (wasting) and "height to age" (stunting). The obtained data was analyzed by means of chi-square test, SPSS software and EPI-Info 2000, and α= 0.05 was taken as the significant level.
    Results
    Of the 1211 subjects, 54.2% were males and the rest were females. The prevalence of under nutrition among children was as follows: underweight (70.6%), stunting (70%), wasting (20%). With the increase in education levels of mothers, stunting and under weight significantly decreased in children (p<0.001).
    Conclusion
    The results revealed that a high percent of children suffered malnutrition. Increasing the education of mothers and promoting nutrition status of children are recommended in deprived areas.
  • Marjan Ghanbarian Page 43
    Today, one of the most important environmental issues is dental solid wastes that because of the presence of hazardous, toxic and pathogen agents have special importance. In this study, solid waste produced in Shahroud general dental offices was studied.
    Methods
    In this descriptive study, all dental offices in Shahrood were selected. From each office 3 samples were analyzed at the end of successive working days (Monday, Tuesday and Wednesday). Samples were manually sorted into different 64 components and by means of laboratory scale were measured. Then, measured components were classified on the basis of characteristic and hazardous potential as well as material type.
    Results
    Total annual waste produced in dental offices in Shahrood is 2425.48 kg. Production percentages of infectious, domestic type, chemical and pharmaceutical, and toxic wastes were 46.0%, 43.8%, 9.2% and 1.0%, respectively.
    Conclusion
    For the proper management of dental waste, it is suggested that in addition to educating dentists in waste reduction, separation and recycling inside the offices, each section of dental waste be managed separately and according to related criteria.