فهرست مطالب

پژوهشنامه مدیریت اجرایی - سال سوم شماره 5 (بهار و تابستان 1390)

پژوهشنامه مدیریت اجرایی
سال سوم شماره 5 (بهار و تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/11/06
  • تعداد عناوین: 7
|
  • عزت الله اصغری زاده، احمد بیطرف، محمدرضا نازآبادی صفحه 13
    این مقاله به ارائه مدلی برای برونسپاری خدمات وارانتی محصولات تولیدی پرداخته است. در فاز اول مدل پیشنهادی، که از دو مرحله تشکیل شده؛ هنگامیکه محصول معیوبی برای تعمیر ارجاع می گردد، ابتدا با استفاده از روش پرومتی(PROMETHEE) شروع به رتبه بندی پیمانکاران طرف قرارداد نموده و در فاز بعدی با استفاده از برنامه ریزی خطی چندهدفه نسبت به تخصیص و ارسال محصول معیوب جهت انجام خدمات مورد نیاز اقدام می شود. هدف اصلی در این مسئله کمینه کردن هزینه های انجام تعمیر و همچنین بیشینه کردن رضایت مشتریان بوده که این امر با استفاده از برنامه ریزی خطی صفر و یک چندهدفه و با تکیه بر اولویت های تعیین شده محقق می شود. به عنوان یک نتیجه، باکاهش زمان انتظار برای تعمیر محصول یا کاهش فواصل در ارسال محصول برای تعمیر، میتوان افزایشی برای رضایت مشری را متوقع بود.
    کلیدواژگان: برونسپاری، وارانتی، پرومتی(PROMETHEE)، برنامه ریزی خطی
  • سید محمد باقری صفحه 29
    در ادبیات مربوط به حوزه ی انتشار نوآوری، تحقیقات زیادی در مورد پذیرش نوآوری صورت گرفته است. در مدل مفهومی این تحقیق، سازو کار تاثیر سازه های ویژگی های نوآوری و کیفیت رابطه در چارچوب متغیرهای ادراکی ارزش و مخاطره ادراک شده بر قصد پذیرش افراد مورد مطالعه قرار گرفته است. این تحقیق از نظر دسته بندی تحقیقات برحسب هدف، از نوع کاربردی و از نظر دسته بندی بر حسب نحوه گرد آوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است. ابزار اصلی گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه است. جامعه ی آماری این تحقیق استفاده کنندگان حداقل یکی از محصولات الکترونیکی ذکر شده در طرح تحقیق بوده اند و نمونه ی آماری نهایی این تحقیق نیز شامل 373 مشتری بالفعل محصولات الکترونیکی در مناطق 22 گانه ی شهر تهران هستند. روش اصلی تجزیه و تحلیل داده ها ماتریس همبستگی یا کواریانس با رویکرد تحلیل مسیر بوده است. نتایج تحقیق نشان داد که ابعاد تعهد رابطه ای و اعتماد عام با تاثیر بر مخاطره و ارزش ادراک شده پذیرندگان بر قصد پذیرش آنان تاثیر می گذارند. علاوه بر این، از میان ابعاد نوآوری نیز تنها ابعاد سازگاری و قابلیت آزمایش بر قصد پذیرش افراد تاثیر مستقیم دارند، ابعاد پیچیدگی و قابلیت استفاده بر مخاطره ادراک شده تاثیر دارند و همچنین قابلیت استفاده و مزیت نسبی نوآوری نیز بر ارزش ادراک شده ی نوآوری موثرند.
    کلیدواژگان: قصد پذیرش، ارزش ادراک شده، مخاطره ادراک شده، کیفیت رابطه، ابعاد نوآوری
  • نسرین جزنی، غلامعلی طبرسا، امیرهوشنگ نظرپوری صفحه 53
    خرید آن لاین یک فرآیند پیچیده می باشد که می تواند به زیر فرآیندهای متنوعی شامل، گردش در وب سایت، جستجوی اطلاعات، انجام معاملات الکترونیکی، و تعاملات آن لاین مشتری/عرضه کننده، تقسیم شود. مشتریان الکترونیکی، ارتباطات و تعاملات دقیق، دایمی و مفید، و بدون محدودیت های جغرافیایی را خواستار هستند. هدف این تحقیق بررسی کیفیت خدمات آن لاین در شرکت رجا می باشد که از مدل عدم تطابق انتظارات –ادراکات استفاده شده است. جامعه آماری شامل مشتریان شرکت رجا می شود که از طریق وب سایت شرکت اقدام به تهیه بلیط می کنند. حجم نمونه انتخابی بر اساس فرمول نسبت موفقیت برابر 170 نفر تعیین شده است. در این تحقیق برای گردآوری داده ها از پرسشنامه دو وجهی که ادراکات و انتظارات مشتری از کیفیت خدمات آن لاین را مورد سنجش قرار می دهد، استفاده شده است. به منظور بررسی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده که میزان ضریب آلف برابر 87/0 بدست آمده است. فرضیه های تحقیق با استفاده از آزمون مقایسات زوجی مورد آزمون قرار گرفته اند. نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی، وجود عدم تطابق یا ناهمخوانی بین کیفیت خدمتی که مشتری یا کاربر انتظار دریافت آن را دارد و آن چه که عملا با آن مواجه می شود را نشان می دهد. یافته های حاصل از آزمون فرضیه های فرعی اول و سوم، عدم تطابق بین کارایی و قابلیت پاسخگویی وب سایت شرکت رجا را نشان می دهد. هم چنین آزمون فرضیه های فرعی دوم، چهارم و پنجم نشان می دهد که در سطح خطای 5درصد، ناهمخوانی یا عدم تطابق بین قابلیت اعتماد، انجام تعهدات و رازداری در وب سایت وجود ندارد. در نهایت با استفاده از نتایج تحقیق و استفاده از نظرات خبرگان و متخصصان طراحی وب، راهکارهایی برای از میان بردن شکاف و ناهمخوانی ها، ارایه شده است.
    کلیدواژگان: رضایت مشتری، تئوری عدم تطابق، خدمات مطلوب، انتظارات، ادراکات
  • شمس سادات زاهدی، محمد خانباشی، الهام رضایی صفحه 69
    بسیاری از تحقیقات پیشین در حوزه مسائل مدیریت دولتی نشان داده اند که افزایش منابع و مسئولیت های بخش عمومی با سطح پاسخگویی آن چندان هماهنگ نبوده و این امر احتمالا بر کاهش میزان اعتماد عمومی به سازمان های دولتی موثر بوده است. البته صرف نظر از عامل پاسخگویی تحقیقات گذشته بر نقش برخی عوامل محیطی در این زمینه نیز تاکید داشته اند. هدف اصلی مقاله حاضر مطالعه نقش عامل پاسخگویی در تبیین اعتماد عمومی است. لذا در این مقاله پس از بررسی مبانی نظری اعتماد، چگونگی تاثیر ادراک عمومی از سطح پاسخگویی دولت و میزان اعتماد اجتماعی را در تغییرات اعتماد عمومی مطالعه می کنیم و ضمن ارائه یک الگوی سه وجهی، پیشنهادهایی را برای بهبود و اصلاح وضعیت کنونی مطرح خواهیم نمود. روش پژوهش نیز توصیفی از نوع پیمایشی است و برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه و جهت تحلیل فرضیات آن از نرم افزار SPSS استفاده شده است. مدارس و مناطق آموزش و پرورش شهر تهران جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند که نمونه آماری از میان جامعه آماری فوق انتخاب و پرسشنامه نهایی میان آنها توزیع شد. نتایج حاصل از تحلیل های صورت گرفته در این پژوهش حاکی از تاثیر مستقیم میزان پاسخگویی بر ارتقای سطح اعتماد عمومی در کشور است. لذا به نظر می رسد از طریق اصلاح نسبی وضعیت پاسخگویی در سازمان های دولتی تا حد زیادی می توان به افزایش اعتماد عمومی در سطح جامعه امیدوار بود.
    کلیدواژگان: اعتماد عمومی، اعتماد سیاسی، پاسخگویی، سرمایه اجتماعی
  • سیدمصطفی رضوی، محمدرضا زالی، محمود رشیدی، جاوید دیداری صفحه 95
    هدف این تحقیق تعیین نقش مشتری مداری و عدم اطمینان محیطی در ارتباط بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد سازمانی شعبه های بانک ملت بود. به این منظور، پرسشنامه های گرایش کارآفرینانه، مشتری مداری و عدم اطمینان محیطیدر مناطق هفت گانه مدیریت شعب بانک ملت شهر تهران، و در میان172 مدیر و کارشناس شعب که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند تکمیل گردید. عملکرد شعب بانک ملت به وسیله دو شاخص درآمد کل و سود خالص شعب در سال مالی 1389،بر اساس اسناد و مدارک مثبته ی بانک، جمع آوری شد. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد گرایش کارآفرینانه به طور مسقیم (34/0) و از طریق استراتژی مشتری مداری (38/0) بر عملکرد شعب بانک ملت شهر تهران تاثیر دارد. در حالی که عدم اطمینان محیطی تاثیری بر ارتباط بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد نداشت، اما به طور منفی اثر مستقیمی بر گرایش کارآفرینانه داشت (5/0-). یافته های پژوهش پیشنهاد می کند که از طریق افزایش نوآوری، پیشگامی و رقابت تهاجمی می توان عملکرد شعب بانک ملت را بهبود داد. همچنین با خدمت رسانی و مشتریی مداری، می توان اثرات گرایش کارآفرینانه بر عملکرد را تقویت نمود.
    کلیدواژگان: گرایش کارآفرینانه، عملکرد شعب، عدم اطمینان محیطی، مشتری مداری
  • سید رضاسیدجوادین، مجتبی براری، کاظم ذبیح زاده صفحه 117
    هدف از تحقیق حاضر بررسی رعایت اخلاق از سوی بانک ها در فعالیت های خود و تاثیر آن بر روابط میان بانک و مشتریانش می باشد. لذا پس از بررسی ادبیات تحقیق مدل مفهومی تحقیق ارائه گردیده است. در این مدل مفهومی برای بررسی روابط میان مشتری و بانک چهار متغیر اعتماد، تعهد، وفاداری و ارتباط دهان به دهان در نظر گرفته شده است. همچنین مقاله حاضر یک مطالعه توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق 184 نفر از مشتریان یک بانک دولتی در شهرستان اصفهان می باشد. ابزار گردآوری داده ها پرشسنامه بوده و مدل مفهومی نیز با روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که متغیر مستقل، رعایت اصول اخلاقی از سوی بانک تاثیر مثبت و معناداری بر متغیرهای وابسته اعتماد، تعهد، وفاداری و ارتباط دهان به دهان مشتری داشته است. همچنین با توجه به مدل مفهومی تحقیق، اعتماد و تعهد مشتریان بر متغیر وفاداری و وفاداری مشتریان نیز بر متغیر ارتباط دهان به دهان تاثیر مثبت و معناداری داشته است. همچنین مدل تحقیق برازش مناسبی با داده ها داشته است.
    کلیدواژگان: اخلاق، اعتماد، تعهد، وفاداری، ارتباط دهان به دهان
  • سعید مرتضوی، حسن حکیمی، نعمت الله سودی، رضا قلی زاده صفحه 137
    تسهیم دانش، عاملی حیاتی در اقتصاد مبتنی بر دانش به ویژه در تعاملات میان تیم ها به شمار می آید و طفره رفتن اجتماعی، پدیده ای است که باعث کاهش تسهیم دانش در بین اعضای تیم و عملکرد آنها می گردد. در مطالعه حاضر با اتخاذ استراتژی تحقیق پیمایشی و به کارگیری نظریه مبادله اجتماعی به عنوان چهارچوب نظری تحقیق، به بررسی تاثیر ابعاد عدالت و اعتماد بر طفره رفتن در تسهیم دانش، در تیم ها پرداخته شده است. جامعه آماری این مطالعه متشکل از اعضای تیم های تحقیق و توسعه شرکت های مختلف واقع در شهرک صنعتی توس مشهد و مجاور آن است، که82 نفر در قالب21 تیم کاری -بعنوان نمونه مورد مطالعه- در تحقیق مشارکت داشته اند. داده های به دست آمده بوسیله پرسشنامه های توزیع شده، از طریق نرم افزار پی.ال.اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که عدالت توزیعی، رویه ای و اعتماد مبتنی بر خیرخواهی از تاثیر منفی با طفره رفتن در تسهیم دانش برخوردارند. این یافته ها حاکی از این است که تسهیم دانش از رفتار صادقانه، رعایت منافع دیگران، تخصیص منصفانه منابع و تدوین رویه های شفاف و به دور از تبعیض تاثیر می پذیرد
    کلیدواژگان: تسهیم دانش، نظریه مبادله اجتماعی، طفره رفتن اجتماعی، عدالت، اعتماد
|
  • Ezzat Allah Asghari Zadeh, Ahmad Bitaraf, M.Reza Nazabaadi Page 13
    In this study we introduce a model for warranty service outsourcing. This model was built based on two phases. First, by referring a failed item, using PROMETHEE, we start to rank the priority of our partners to assign the defective products. In the second phase, we assign the products to the partner with multi-objective linear programming based on the priorities that was earned from the first phase. Minimizing the costs and maximizing the customer satisfaction are the major goals in this paper. To do this we apply multi-objective zero-one L.P. counting determined ranking. As a result, decreasing the waiting time for repair the item or decreasing intervals to send the item for repair, we can expect an increase for customer satisfaction.
  • Seyed Muhammad Bagheri Page 29
    The adoption of innovation is widely discussed within the innovation diffusion literature. The conceptual model of the study measures the effect of variables naming innovation characteristics, adopter's perceptions and relationship quality on the adopter’s intention to adopt regarding their perceptions of the new electronic products. This study could be categorized as a descriptive study with the questionnaire as the main instrument of the study. The study population was the potential adopters of the 4 electronic products in Tehran city. The sample size was 373 people within the city of Tehran which were selected accidentally. Therefore, as far as the data gathering method is concerned, this study falls within survey category. The reliability of the instrument was also tested using Cronbach Alpha. The path analysis method is used to analyze the data.The findings indicate that the adopter's perceived value is more influential on their intention to adopt new products than their perceived risk.Furtheremore,of the 6 innovation characteristics, the usability and complexity dimensions do effect the adopters perceived risk while their perception of usability and comparative advantage proved to influence their perceived value of the innovation. In addition, the results show that general trust and commitment have a meaningful effect on the adopter's intention while their perceived value has the mediating role in this regards. Finally, findings show that none of the relationship dimensions have direct effect on their intention to adopt new products.
  • Nasrin Jazani, Gholam Ali Tabarsa, Amir Hooshang Nazarpoori Page 53
  • Dr Shamsosaadaat Zahedi Mohammad Khanbashi, Elham Rezaee Page 69
    There are many evidences show that increase in resources and responsibilities of public sector is not match to the degree of accountability in this section. Many factors such as lack of social capital, influence of critical media and decrease or lack of accountability in public institutions has diminished public trust to the government and its organizations. But there are many evidences show that strategic environmental variables such as social trust in society may be effective on current situation too. In this article, we firstly study trust literature and provide a three dimensional model. Then evaluate the effect of public accountability in increase or decrease of public trust to the government and political institutions. We present suggestions to improve current situations too. Thus the purpose of this article is the study and explaining the role of accountability in public trust to governments. We use descriptive method (survey research). Data are gathered with questionnaires and analyzed with SPSS software. Our statistical sample has selected from the research community that formed from educational organizations in Tehran. As regards the role of accountability indicators in public and political trust, this article tries to emphasize this important role and suggests developed model for accountability and public trust to government in Iran. Hence the article can help to improve and complete the knowledge in relevant areas.
  • Seyed Mostafa Razavi, Mohammadreza Zali, Mahmood Rashidi, Javid Didari Page 95
    The purpose of this study was to determine the role of customer orientation and environmental uncertainty in relationship of entrepreneurial orientation and organizational performance of Tehran city's Mellat banks. To this aim, 172 managers and experts selected randomly from seven management areas of Tehran city's Mellat banks and completed entrepreneurial orientation (Hughes & Morgan, 2007), customer orientation (Donavan et al., 2004), and environmental uncertainty for commercial environment (Miller, 1993) questionnaires. Organizational performance was determined using two indicators included total income and pure profit in 2010 financial year. Results of structural equation modeling showed that structural relationships between entrepreneurial orientation, customer orientation, environmental uncertainty, and performance have acceptable fit with the collected data (χ2=31.03, p=.176, RMSEA=.041, RMR=0.07, GFI=.92). In this model, entrepreneurial orientation directly (β = 0.34) and indirectly through the customer orientation path (β = 0.38) has significant effects on the organizational performance. The environmental uncertainty had not a significant effect on the entrepreneurial orientation and performance relationship, but negatively had a direct effect on the entrepreneurial orientation (β = - 0.50). Finding of this study suggest that innovativeness, proactiveness, and competitive aggressiveness are important determinants of Mellat bank performance and service delivery and read customer needs reinforce the effects of entrepreneurial orientation on performance, however, entrepreneurial orientation in this bank is influenced by environmental components.
  • Seyed Reza Seyedjavadin, Mojtaba Barari, Kazem Zabihzadeh Page 117
    The present study has studied the effect of ethics in banking activities on variables such as customer’ trust, commitment, loyalty, and word of mouth communication. This is a descriptive survey study. The research population was 184 customers of different branches of a government bank in Isfahan city. For data collection, questionnaires were applied. After collection, the data were analyzed through structural equations modeling and Lisrel software. The results indicated that for customer, bank’s ethics had a positive significant effect on customer trust, commitment, loyalty, and word of mouth communication. Furthermore, it was revealed that trust and commitment had a positive significant effect on customer loyalty. The same was true for loyalty on word of mouth communication as well. Also fitting indicators suggest that data have been fitted well with the model.
  • Saeed Mortazavi, Hassan Hakimi, Nemat-Al-Allah Soudi, Reza Gholi Zadeh Page 137
    Knowledge sharing is considered as an essential factor in the knowledge-based economy, particularly in interactions between the teams. Social loafing is a phenomenon that reduces knowledge contribution among team members as well as their performance. In this study, analytical survey research strategy and social exchange theory are used as the theoretical framework of research, and the effect of dimensions of justice and trust on loafing in knowledge contribution between teams has been investigated. The studypopulation consists of research and development team members of different industries, located in Toos, the Industrial Town of Mashhad and nearby in which 82 people participated in the form of 21 working teams as the sample of study. Data obtained from the questionnaires and were analyzed by PLS software. The results showed that distributive and procedural justice and benevolence-based trust have negative effect on social loafing in knowledge contribution. These findings suggest that knowledge contribution is affected by honesty behavior, respect the interests of the others, fair allocation of resources, developing transparent and bias-free procedures.