فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی گرگان - سال سیزدهم شماره 3 (پیاپی 39، پاییز 1390)

مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان
سال سیزدهم شماره 3 (پیاپی 39، پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/11/09
  • تعداد عناوین: 15
|
  • علی شهرکی، آرزو قهقایی، زهرا ذاکری صفحه 1
    ال-گلوتامات نوروترانسمیتر عمده تحریکی در دستگاه عصبی مرکزی است که در بسیاری از شرایط فیزیولوژیک نظیر تکامل مغز، انعطاف پذیری سیناپسی، حافظه و یادگیری دخالت دارد. با این حال افزایش غلظت گلوتامات خارج سلولی و فعالیت بیش از حد گیرنده های گلوتامات، به ویژه گیرنده های یونوتروپیک آن باعث سمیت تحریکی می گردد که مسیر پاتولوژیک اصلی برای آسیب به سلول های عصبی می باشد. به دلیل عدم تخریب آنزیمی گلوتامات در فضای خارج سلولی، خارج سازی گلوتامات آزاد شده در اثر فعالیت نورون ها به واسطه انتقا ل دهنده های اسیدهای آمینه تحریکی صورت می گیرد. انتقال دهنده های مذکور که در سلول های گلیال احاطه کننده فضای سیناپس و در سلول های عصبی وجود دارند؛ تحت عنوان انتقال دهنده های وابسته به سدیم و با تمایل بالای گلوتامات خوانده می شوند و مسوول اصلی حفظ غلظت گلوتامات خارج سلولی در مقادیری کمتر از مقادیر ایجادکننده سمیت تحریکی می باشند. علاوه بر این گروه دیگری از انتقال دهنده های غشایی تحت عنوان معاوضه کننده های سیستین-گلوتامات می باشند که غیروابسته به سدیم بوده و انتقال گلوتامات را در نواحی وی‍‍ژه ای از دستگاه عصبی مرکزی تنظیم می کنند. شواهد حاکی از آن است که اختلال در انتقال دهنده های گلوتامات در اختلالات حاد عصبی نظیر سکته و ضربه و اختلالات مزمن آن نظیر ALS (Amyotrophic Lateral Sclerosis)، صرع، اسکیزوفرنی و بیماری آلزایمر دخالت دارد. در این مقاله نحوه سنتز و آزادسازی گلوتامات در دستگاه عصبی مرکزی، توصیف و تشریح انتقال دهنده های گلوتامات، فعالیت آنها و ارتباطشان با یکدیگر و نقش انتقال دهنده های مذکور در سمیت تحریکی مرور شده است.
    کلیدواژگان: گلوتامات، انتقال دهنده های گلوتامات، دستگاه عصبی، سمیت تحریکی، سلول های گلیال
  • فاطمه گشادرو صفحه 16
    زمینه و هدف
    آلزایمر به وسیله تغییرات دژنراتیو مغز مشخص می شود و در اثر آن یادگیری و حافظه معیوب می گردد. یادگیری و حافظه ارتباط نزدیکی با فعالیت سیستم کولینرژیک مغز دارد و هسته قاعده ای ماینرت منبع اصلی فیبرهای کولینرژیکی است که به قشر و هیپوکامپ می روند. این مطالعه به منظور بررسی تغییر پردازش اطلاعات حسی نورون های قشر بارل موش صحرایی مدل بیماری آلزایمر انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی 14 موش صحرایی نر نژاد ویستار با وزن 350-250 گرم به طور تصادفی به دو گروه کنترل (n=6) و تجربی (n=8) تقسیم شدند. برای ایجاد مدل بیماری آلزایمر، μg/μl 5 اسیدایبوتونیک به طور دو طرفه با استفاده از سرنگ هامیلتون و دستگاه استریو تاکس به هسته قاعده ای ماینرت (Nucleus Basalis of Meynert: NBM) تزریق گردید. گروه کنترل موش هایی بودند که هسته قاعده ای ماینرت آنها آسیبی ندید و فقط حلال دارو دریافت نمودند. دو هفته بعد از آسیب هسته قاعده ای ماینرت هر حیوان ابتدا از نظر یادگیری احترازی غیرفعال (PAL) مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از روش ثبت خارج سلولی پاسخ نورون های قشر بارل ثبت گردید.
    یافته ها
    تزریق اسیدایبوتونیک به هسته قاعده ای ماینرت به طور معنی داری حافظه را کاهش داد (P<0.05). پاسخ هایی که از تحریکات ترکیبی ویسکرها در آزمایشات ثبت الکتروفیزیولوژیک به دست آمد؛ نشان داد که میدان دریافتی تحریکی نورون ها در گروه مدل آلزایمری نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری افزایش و میدان دریافتی مهاری کاهش می یابد (P<0.05). همچنین بزرگی پاسخ نورون ها به جابجایی ویسکر اصلی در گروه مدل آلزایمری نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری کاهش یافت (P<0.05).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که پردازش اطلاعات حسی در گروه مدل بیماری آلزایمری نسبت به گروه کنترل تغییر یافته است. به طوری که پاسخ نورون ها به تحریکات کاهش یافته؛ میدان دریافتی تحریکی افزایش و میدان دریافتی مهاری کاهش می یابد. این تغییرات احتمالا می تواند منجر به کاهش ادراک حسی و تشخیص دقیق خصوصیات محرک و محل دقیق آنها در حیوانات مدل آلزایمری گردد.
    کلیدواژگان: آلزایمر، پردازش اطلاعات حسی، اسیدایبوتونیک، هسته قاعده ای ماینرت، قشر بارل، موش صحرایی
  • علیرضا ابراهیم زاده بیدسکان، محمدرضا نیکروش، علیرضا فاضل صفحه 26
    زمینه و هدف
    نوروهیپوفیز از کف دیانسفالون مشتق می گردد و تکامل آن حاصل میان کنش های متعددی سلولی است که به واسطه مولکول های شیمیایی از جمله قندهای انتهایی گلیکوگانژوگیت میانجیگری می گردد. این مطالعه به منظور تعیین تغییرات برخی از قندهای انتهایی گلیکوکانژوگیت ها طی تکامل نوروهیپوفیز در موش صحرایی با روش لکتین هیستوشیمیایی انجام گردید.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی از 40 سر موش صحرایی ماده دوماهه و20 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار با وزن تقریبی 280-250 گرم استفاده شد. پس از آمیزش و تعیین روز صفر حاملگی، موش های باردار در فاصله روزهای 10 تا 20 حاملگی قطع نخاع گردیدند و جنین های آنان به منظور مطالعات بافت شناسی جمع آوری گردید. سپس با جداسازی و فیکس سرهای نمونه های یاد شده و تهیه برش های سریال از مناطق دارای بافت هیپوفیز به رنگ آمیزی لکتین هیستوشیمیایی مبادرت گردید. لکتین های OFA، LTA، UEA-1 VVA،SBA GSA1-B4، PNA وWFA باHRP نشان دار شدند. به طوری که OFA، LTA، UEA-1 برای قندهای انتهایی، α- L –FucoseوGSA1-B4، ، SBA PNA وWFA به ترتیب برای D-Gal α، ß-D-GalNAc، α، D-GalNAc، D-Gal-(1-3) و D-GalNAc اختصاصی هستند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که اکثر سلول های نوروهیپوفیز با لکتین OFA از روز دهم حاملگی واکنش نشان دادند و در روز پانزدهم افزایش آماری معنی داری در شدت واکنش سلول ها ملاحظه گردید (P<0.05). در روز هفدهم به طور معنی داری شدت واکنش کاهش یافت (P<0.05). لکتین PNA از روز سیزدهم جنینی با تعدادی از سلول های نوروهیپوفیز واکنش نشان داده و تا روز شانزدهم بر شدت این واکنش ها افزوده شد و پس از آن شدت واکنش کاسته شد (P<0.05). واکنش لکتین SBA از روز چهاردهم شروع و تا روز هیجدهم با همان شدت ادامه یافت و سپس کاهش یافت (P<0.05). واکنش به لکتین WFA از روز سیزدهم شروع شد و در روزهای چهاردهم و پانزدهم به صورت معنی داری شدت یافت (P<0.05) و پس از آن به تدریج از شدت واکنش کاسته شد. در مورد لکتین های UEA-1، LTA، VVA و GSA1-B4 هیچ گونه واکنشی مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که احتمالا بیان قندهای انتهایی α- L–Fucose، α، ß-D-GalNAc و D- Gal – (ß-1-3) - D-GalNAc با استفاده از یک نقش کلیدی و نوعی الگوی زمانی و مکانی مشخص در فرایندهای تکاملی از جمله تکامل نوروهیپوفیز تنظیم شده است.
    کلیدواژگان: نوروهیپوفیز، لکتین، گلیکوکانژوگیت، تکامل، موش صحرایی
  • شیدا رفیع زاده قره تپه، اکرم ثناگو، منصوره حسینی، امین قلعه قافی، رضا مکرم، لیلا جویباری صفحه 35
    زمینه و هدف

    قاعدگی دردناک یکی از اختلالات شایع دستگاه تناسلی است که تقریبا 50 درصد از زنان دارای دوره قاعدگی منظم را درگیر می کند. دیسمنوره اولیه به درد قاعدگی در غیاب بیماری قابل اثبات لگنی اطلاق می گردد که معمولا در دو سال اول بعد از قاعدگی هنگامی که تخمک گذاری برقرار می شود؛ بروز می کند. این مطالعه به منظور تعیین اثر توام ویبریشن و گرما بر کاهش دیسمنوره اولیه انجام شد.

    روش بررسی

    این مطالعه کارآزمایی بالینی روی 75 دانشجوی دختر ساکن خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در سال 1387 انجام شد. دختران با گروه سنی 18 تا 22 سال براساس نمونه گیری مبتنی بر هدف در مطالعه شرکت نمودند. هر فرد طی دو سیکل قاعدگی مورد بررسی قرار گرفت. در سیکل اول (گروه کنترل) هیچ مداخله ای صورت نگرفت و تنها شدت درد قاعدگی قبل و بعد از انجام روش های روتین تسکین درد شامل داروهای صناعی، گیاهی و درمان های خانگی به صورت خودگزارشی ثبت شد. در سیکل دوم (گروه مداخله) با شروع درد قاعدگی از دستگاه توام ویبریشن و گرما و هر نوبت به مدت ده دقیقه استفاده شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و خط کش درد استفاده شد. با استفاده از نرم افزار SPSS-14 و آزمون های آماری تی و ویلکاکسون داده ها تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    شدت درد در گروه کنترل، قبل از مداخله روتین 5.34 بود و بعد از مداخله روتین به میزان 4.09 کاهش یافت (P<0.0001). در گروه آزمایش میانگین شدت درد قبل از مداخله 5.34 و بعد از مداخله 3.44 تعیین شد و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (P<0.05). اریتم مختصر در 8 درصد از افراد گروه مداخله مشاهده شد.

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که ویبریشن و گرما در مقایسه با روش روتین باعث کاهش بیشتر درد ناشی از دیسمنوره اولیه در دختران می گردد.

    کلیدواژگان: درد، دیسمنوره اولیه، ویبریشن، گرما، کارآزمایی بالینی
  • اعظم باقری، محسن رئیسی، رضا وهاب کاشانی صفحه 42
    زمینه و هدف

    سندرم تونل کارپال یکی از شایع ترین نوروپاتی های اندام فوقانی است که در اثر گیرافتادن عصب مدین در مچ ایجاد می شود. این مطالعه به منظور مقایسه اثر اسپلینت های دورسال و کوکاپ مچ دست بر سندرم تونل کارپال براساس یافته های الکترودیاگنوزیس حسی عصب مدین انجام شد.

    روش بررسی

    این کارآزمایی بالینی روی 22 زن مبتلا به سندرم تونل کارپال خفیف یا متوسط که به مرکز پزشکی امین اصفهان طی بهمن ماه سال 1387 لغایت شهریور ماه سال 1388 مراجعه نمودند؛ انجام شد. بیماران مبتلا به سندرم تونل کارپال درمان نشده که با انجام تست های الکترودیاگنوزتیک، مبتلا به نوع خفیف یا متوسط شناخته شدند؛ به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه (12 نفر) اسپیلنت دورسال مچ دست و گروه دیگر (10 نفر) اسپیلنت کوکاپ مچ دست (هر دو در وضعیت نوترال مچ) را استفاده نمودند. بیماران یک بار قبل از مداخله درمانی و بار دیگر به فاصله زمانی چهارهفته پس از مداخله درمانی؛ مورد ارزیابی توسط تست های الکترودیاگنوزتیک قرار گرفتند. متغیرهای مورد بررسی شامل تاخیر هدایت حسی دیستال عصب مدین، آمپلیتود و سرعت هدایت عصب حسی بود. داده های توسط آزمون های کولموگروف اسمیرونوف، t مستقل و t زوجی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    نتایج به دست آمده نشان داد که متغیرهای هدایت عصب حسی مدین در هر دو گروه کوکاپ و دورسال پس از مداخله چهار هفته ای بهبود قابل ملاحظه ای داشته است (P<0.05). همچنین مقایسه متغیرهای الکترودیاگنوزیس حسی بین دو گروه پس از چهارهفته اختلاف آماری معنی داری را نشان داد (P<0.05).

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که به لحاظ علائم الکترودیاگنوزیس حسی عصب مدین، اسپلینت دورسال مچ دست نسبت به اسپلینت کوکاپ مرسوم تاثیر بیشتری در بهبود علائم سندرم تونل کارپال دارد.

    کلیدواژگان: سندرم تونل کارپال، اسپیلنت دورسال مچ دست، اسپیلنت کوکاپ مچ دست، سرعت هدایت عصبی
  • بصیر مجدالاسلام، مهیار صلواتی، اسماعیل ابراهیمی، سید مرتضی کاظمی، علی اکبر اسماعیل جاه، روشنک بقایی رودسری صفحه 48
    زمینه و هدف

    یکی از آسیب های متداول در مفصل زانو، پارگی لیگامان صلیبی قدامی می باشد. این مطالعه به منظور تعیین اثر جراحی بازسازی بر رفلکس همسترینگ در بیماران مبتلا به پارگی لیگامان صلیبی قدامی انجام شد.

    روش بررسی

    این مطالعه شبه تجربی روی 30 بیمار مبتلا به پارگی لیگامان صلیبی قدامی شامل 16 مرد و 14 زن با میانگین سنی 8.72±26.52 سال در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی طی سال 1385 انجام شد. بیماران قبل و بعد از جراحی مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور ارزیابی وضعیت رفلکس همسترینگ از دستگاه ایجاد ضربه و Kinsiological Electromyography برای اندازه گیری میزان فعالیت عضلانی استفاده شد. از آزمون تی زوجی و اسمیرونوف کولموگروف برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید.

    یافته ها

    وضعیت رفلکس همسترینگ در اندام مبتلا به پارگی لیگامان صلیبی قبل از جراحی بازسازی 3.22±73.25 و بعد از جراحی بازسازی 3.85±47.35 تعیین شد (P<0.05).

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که جراحی بازسازی در بیماران پارگی لیگامان صلیبی قدامی در بهبود رفلکس همسترینگ تاثیر بارزی دارد.

    کلیدواژگان: جراحی بازسازی، رفلکس همسترینگ، لیگامان صلیبی قدامی، میزان فعالیت عضلانی
  • محسن جام شیر، سیدمهران حسینی، زهرا حاجی مشهدی، حبیب عظیمی صفحه 54
    زمینه و هدف

    در شرایط طبیعی متابولیت های اکسیژن فعال (Reactive Oxygen Species: ROS) توسط آنتی اکسیدان ها خنثی و بدین ترتیب مولکول های بیولوژیک از استرس های اکسیداتیو محافظت می شوند. در مدل های In Vitro تولید ROS در شرایط هیپوکسی گزارش و به نام استرس احیاء نیز نامیده شده است. با توجه به نقش مکانیسم های دفاعی In Vivo و به منظور بررسی پدیده اخیر در شرایط فیزیولوژیک که در فعالیت های روزمره تجربه می شود؛ اثر توقف ارادی تنفس بر سطح سرمی ROS بررسی گردید.

    روش بررسی

    این مطالعه نیمه تجربی روی 12 داوطلب مرد سالم با میانگین سنی 3±21 سال از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1387 انجام شد. هیچ کدام از افراد ورزشکار حرفه ای نبودند. توقف ارادی تنفس از انتهای دم عادی شروع شد و به مدت 40 ثانیه ادامه داشت. تعداد و عمق تنفس، ضربان قلب و درصد اشباع هموگلوبین خون شریانی به شکل پیوسته ثبت و نمونه های خون وریدی در دو نوبت شامل قبل از شروع آپنه ارادی و در انتهای آن و قبل از برقراری مجدد تنفس جمع آوری و سطح سرمی ROS در آنها با روش استاندارد D-ROM (Derivatives of reactive oxygen metabolites) اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-11.5 و آزمون t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    میانگین و دامنه زمان آپنه ارادی افراد به ترتیب 7.9±52.5 و 7/61-40 ثانیه بود. ضربان قلب 12.75 درصد (P<0.003) و درصد اشباع هموگلوبین 2.05 درصد (P<0.001)؛ به ترتیب از میانگین 3.03±93.3 با دامنه 107-87 ضربه در دقیقه به مقدار 3.7±81.43 با دامنه 93-71 ضربه در دقیقه و از درصد اشباع 0.16±97.6 با دامنه 98-97 به مقدار 0.33±95.6 با دامنه 97-94 نسبت به مقادیر پایه کاهش داشت. سطح سرمی ROS هنگام40 ثانیه آپنه ارادی تغییر معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری

    براساس اندازه گیری سطح سرمی ROS با روش D-ROM توقف ارادی تنفس در افراد غیرورزشکار تغییری در غلظت های ROS سرم ایجاد نمی نماید.

    کلیدواژگان: متابولیت های اکسیژن فعال، آپنه ارادی، ROS، استرس احیاء، استرس اکسیداتیو
  • بابک ایزدی، نداکامکار، مالک کنانی، صدیقه خزاعی، سید حمیدمدنی صفحه 60
    زمینه و هدف

    بیماری هیرشپرونگ یک بیماری مادرزادی است که بر مبنای فقدان سلول های گانلگیونی در شبکه عصبی زیرمخاط و لایه عضلانی تشخیص داده می شود. روش استاندارد تشخیص، رنگ آمیزی H&E است و با توجه به محدودیت های تشخیصی که برای مشاهده سلول گانگلیونی در آن وجود دارد؛ این مطالعه به منظور مقایسه روش H&E و رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی با نشانگر BCL-2 انجام شد.

    روش بررسی

    در این مطالعه آزمایشگاهی 71 نمونه بافتی بیماران مشکوک به بیماری هیروشپرونگ در بخش پاتولوژی بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه طی سال های 87-1385 و 20 نمونه مثبت بیماری هیرشپرونگ براساس روش H&E از سایر مراکز (تهران و کرمانشاه) طی سال های 87-1385 بررسی شدند. از 36 نمونه که در برش های H&E سلول گانگلیونی در آن دیده شده بود و 35نمونه فاقد سلول گانگلیونی در برش های رایج H&E، برش های جدید تهیه شد و تحت رنگ آمیزی H&E و BCL-2 قرار گرفت.

    یافته ها

    از 36 مورد با سلول گانگلیونی مثبت در رنگ آمیزی H&E، سلول گانگلیونی در 29 مورد با نشانگر BCL-2 مشاهده شد و در 7 مورد این سلول مشاهده نگردید. در 35 موردی که با رنگ آمیزی H&E سلول گانگلیونی مشاهده نگردید؛ سلول گانگلیونی در 5مورد با رنگ آمیزی BCL-2 مشاهده شد. حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی در رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی با مارکر BCL2 به ترتیب 81درصد، 86درصد، 85درصد و 86درصد تعیین شد. عدم توافق (discordancy) رنگ آمیزی BCL-2 مثبت (یعنی یافتن سلول گانگلیونی) و H&E منفی (یعنی عدم مشاهده سلول گانگلیونی) 14 درصد تعیین شد. تفاوت مشاهده شده از لحاظ آماری معنی دار نبود.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان داد که رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی با BCL-2 برای یافتن سلول های گانگلیونی در موارد مشکوک به بیماری هیرشپرونگ از نظر علایم بالینی، نمی تواند جایگزین روش رایج H&E شود؛ اما استفاده از BCL-2 به عنوان یک روش تکمیلی، تعداد موارد منفی کاذب در یافتن سلول گانگلیونی را کاهش داده و در نتیجه از موارد تشخیص نادرست بیماری هیرشپرونگ می کاهد.

    کلیدواژگان: هیرشپرونگ، BCL، 2، ایمونوهیستوشیمی، سلول گانگلیونی، کسیلین ائوزین
  • رحیم گل محمدی، اکبر پژهان صفحه 65
    زمینه و هدف
    سرطان پستان یکی از مهم ترین تومورهای بدخیم و دومین سرطان شایع در زنان است. مجموعه ای از عوامل محیطی و آسیب های ژنتیکی در ایجاد این سرطان نقش دارند. ژن Ki67 یک پروتوانکوژن است که در روند تکثیر سلولی فعال است. بررسی پروتئین Ki67 از نظر پاسخ به شیمی درمانی و پیش آگهی بیماری اهمیت دارد. این مطالعه به منظور بیان ژن Ki67در بیماران مبتلا به سرطان پستان به روش ایمونوهیستوشیمی انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی تحلیلی به روش ایمونوهیستوشیمی روی نمونه های سرطانی بافت پستان 80 بیمار (79 نفر زن و یک نفر مرد) مراجعه کننده به بیمارستان های شهر سبزوار در سال های 88-1385 انجام شد. بعد از ثابت کردن نمونه ها در فرمالین، پاساژ بافتی بر روی نمونه ها انجام شد. پس از رنگ آمیزی با هماتوکسیلین و ائوزین در صورت تشخیص بدخیمی توسط متخصصین آسیب شناس، بیان ژن Ki67 به روش ایمونوهیستوشیمی در نمونه ها تعیین شد و با توجه به در نظر گرفتن درصد و شدت رنگ پذیری سلول ها، اسلایدها به درجات منفی، ضعیف، متوسط و شدید تقسیم بندی شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-15 و آزمون کای اسکوئر و تست دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    از تعداد 80 نمونه سرطانی بافت پستان در 37 نمونه (46.3 درصد) مارکر پرولیفراتیو Ki67 در بیش از 10درصد سلول ها مشاهده شد که میزان رنگ پذیری آنها در 15 مورد یک مثبت (+)، در 14 مورد 2 مثبت (++) و در 8 مورد سه مثبت (+++) بود. بین مرحله و نوع تومور با بیان ژن Ki67 ارتباط آماری معنی داری یافت شد (P<0.05)؛ اما بین درجه تومور و بیان ژن Ki67 در سلول های سرطانی ارتباط آماری معنی داری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    بیان ژنKi67 در بیماران مبتلا به سرطان پستان که در مرحله پیشرفته بیماری و متاستاتیک قرار داشتند؛ بیشتر مشاهده شد. لذا احتمال بیان ژن Ki67در تومورهای مهاجم و پیشرفته بیشتر می باشد.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، Ki67، ایمونوهیستوشیمی
  • محمدرضا پورمند، هومن صدیقیان، زهرا عبدالصمدی، مریم کشت ورز، نادیا مردانی، صدیقه قورچیان، مرضیه حاجتی صفحه 72
    زمینه و هدف

    نایسریا مننژیتیدیس باکتری بیماری زای اجباری انسان می باشد که به طور گذرا در بخش فوقانی دستگاه تنفس کلونیزه شده و در صورت عدم وجود علائم بیماری فرد به عنوان ناقل موقت شناخته می شود. بررسی اپیدمیولوژی و جمع آوری اطلاعات در مورد وضعیت کلونیزاسیون، اقدام موثری در راستای طراحی به موقع برنامه واکسیناسیون خواهد بود. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی ناقلین حلقی نایسریا در دانش آموزان 12-10ساله شهر تهران انجام شد.

    روش بررسی

    این مطالعه توصیفی روی 364 دانش آموز پسر پایه چهارم و پنجم ابتدایی چهار دبستان مناطق یک، شش و سیزده تهران در بهار و زمستان سال 1387 انجام شد. نمونه گیری با استفاده از سواب استریل و کشت به روی محیط تایرمارتین آگار صورت گرفت.

    یافته ها

    نایسریا مننژیتیدیس از ناحیه حلق هیچ دانش آموزی جدا نگردید. هیچ یک از دانش آموزان مورد مطالعه دارای علائم بیماری نبودند. ناحیه حلق 3 نفر (0.8 درصد) از دانش آموزان کلاس پنجم ناقل نایسریا لاکتامیکا بود.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان دهنده عدم حضور عامل اصلی ایجاد کننده مننژیت در اوروفارنکس دانش آموزان بود.

    کلیدواژگان: نایسریا مننژیتیدیس، دانش آموز، نایسریا لاکتامیکا، ناقل، حلق
  • شهرام ارسنگ، انوشیروان کاظم نژاد *، فیروز امانی صفحه 78
    زمینه و هدف

    مشخص نمودن روند بیماری ها و تغییرات آن در طول زمان می تواند اهمیت به سزایی در ارزیابی میزان و نحوه دستیابی به استراتژی های به کار گرفته شده برای کنترل بیماری ها، توسعه شاخص های سلامت و نیز برنامه ریزی های بهداشتی داشته باشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین وضعیت اپیدمیولوژیک روند تغییرات بیماری سل در کشور ایران طی سال های 87-1380 بود.

    روش بررسی

    در این مطالعه توصیفی مقطعی درصد تغییرات سالانه (APC)، متوسط درصد تغییرات سالانه (AAPC)، میزان بروز بیماری سل، مرگ و میر ناشی از بیماری سل، درصد بیماریابی، درصد موفقیت در درمان و موارد عود بیماری در ایران طی سال های 87-1380 مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. از مدل رگرسیون تکه ای خطی برای تحلیل روند تغییرات بیماری سل استفاده شد و متغیرهای مدل با استفاده از روش حداقل مربعات برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری Joinpoint-3.4 استفاده گردید.

    یافته ها

    میزان بروز سل ریوی اسمیر مثبت در ایران طی سال های 87-1380 سیر نزولی داشت و به طور میانگین سالانه 4.1 درصد از میزان بروز بیماری سل و 3.6 درصد از موارد عود بیماری در کشور کاسته شده است. سالانه به طورمتوسط 6.8 درصد از موارد مرگ ناشی از بیماری سل کاهش و 2.5 درصد بر میزان بیماریابی سل افزوده شده بود؛ ولی طی سال های مورد بررسی موفقیت در درمان سل با AAPC برابر 0.5 درصد از روند نزولی برخوردار بود. در سال 81 الگوی روند بروز بیماری در مردان و زنان تغییر کرده؛ به طوری که از تعداد موارد بیماری در زنان کاسته شده و در مردان با روند ثابتی ادامه یافته است. همچنین بیشترین موارد مشاهده شده در هر دو جنس مربوط به افراد بالای 65 سال بود.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان داد که در ایران بروز سل ریوی اسمیر مثبت و درصد موفقیت در درمان بیماری سل از روند نزولی و درصد بیماریابی از روند صعودی برخوردار است.

    کلیدواژگان: اپیدمیولوژی، میانگین درصد تغییرات سالانه (AAPC)، بیماری سل، اسمیر مثبت، ایران
  • ابراهیم غفاری، عبدالستار شاهی، رحمان بردی اوزونی دوجی، رقیه رستمی صفحه 87
    زمینه و هدف

    سلامت روان یکی از جنبه های مفهوم کلی سلامت می باشد. این مطالعه به منظور تعیین سلامت روان زنان و مردان ساکن در مناطق آسیب خیز اجتماعی شهر گرگان انجام شد.

    روش بررسی

    این مطالعه توصیفی روی 376 فرد (188 مرد و 188 زن) متاهل ساکن در سه منطقه آسیب خیز اجتماعی شهر گرگان در سال 1387 انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی طبقه ای برای پاسخگویی به پرسشنامه سلامت عمومی (General Health Questionnaire: GHQ) انتخاب شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-16 و آزمون های کروسکال والیس و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    فراوانی موارد مشکوک به اختلالات روانی 37 درصد بود. این میزان در مردان 33.5 درصد و در زنان 40.4 درصد تعیین گردید. میزان فراوانی اختلال افسردگی 24.45 درصد (مردان 22.5 درصد و زنان 26.4 درصد)تعیین شد. فراوانی اختلال اضطراب 31.6 درصد (مردان 31.2 و زنان 32 درصد) بود. 21 درصد افراد (19.2 درصد مردان و 22.7 درصد زنان) از لحاظ عملکرد اجتماعی دارای مشکل بودند. اختلالات روان تنی در 28.5 درصد (22 درصد مردان و 35 درصد زنان) مشاهده شد. بین فراوانی اختلال روانی و بعدخانوار و طبقه اقتصادی در افراد مورد مطالعه رابطه معنی دار آماری یافت شد (P<0.05).

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که اختلال سلامت روان در مناطق آسیب خیز اجتماعی شهر گرگان در 37 درصد افراد وجود دارد.

    کلیدواژگان: سلامت روان، اختلال روانی، مناطق آسیب خیز
  • مسعود ابوالحلاج، نرگس حاتم آباد، کامبیز عباچی زاده صفحه 94
    زمینه و هدف
    بیمارستان به عنوان یکی از سازمان های اصلی ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی، حساسیت و اهمیت ویژه ای در اقتصاد و بهداشت دارد و به منظور بهینه سازی کارکرد آن به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید از تحلیل های اقتصادی استفاده نمود. این مطالعه به منظور تعیین منابع درآمدی بیمارستان های عمومی و آموزشی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی – تحلیلی 150 بیمارستان عمومی - آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کل استان های کشور در سال 1386 بررسی شدند. اطلاعات موردنیاز با استفاده از نرم افزار تحت وب و تکمیل توسط مدیران مالی و بودجه دانشگاه های علوم پزشکی جمع آوری گردید. همچنین پرسشنامه های اطلاعاتی شامل متغیرهای مربوط به مشخصات بیمارستان ها و ردیف های درآمدی، توسط کارشناسان دفتر بودجه وزارت بهداشت جمع آوری گردید.
    یافته ها
    درآمد حاصل از 23674 تخت فعال بیمارستانی، 4116 میلیارد ریال بود و از این میزان 3127 میلیارد ریال (75.97 درصد) از محل اسناد ارسالی به سازمان های بیمه گر و 989 میلیارد ریال (24.03 درصد) از محل دریافتی های نقدی بیماران وصول شده بود. هر تخت فعال بیمارستانی به طور متوسط 174 میلیون ریال درآمد داشت. از مجموع درآمدهای بیمه ای 46.7 درصد از سازمان بیمه خدمات درمانی، 32درصد از سازمان تامین اجتماعی، 5.8 درصد از بیمه نیروهای مسلح، 2.9 درصد از بیمه کمیته امداد، 2.7 درصد از محل سایر بیمه ها و 9.7 درصد از محل مصدومین ترافیکی (بیمه های تجاری)، 0.1 درصد از منابع کمک خیرین و 0.1 درصد از سایر منابع درآمدی وصول شده بود.
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده نشان دهنده وابستگی شدید درآمد بیمارستان ها به سازمان های بیمه گر است. هر نوع تاخیر یا اختلال در وصول این درآمد منجر به بروز اشکال در کارکرد بیمارستان ها خواهد شد. انجام مداخلات متناسب مانند اصلاح ساختار بیمه و سازوکار تعیین تعرفه خدمات ضروری می نماید.
    کلیدواژگان: درآمد، بیمارستان، بیمه، تخت فعال
  • لیلا براتی، فرزاد قزلسفلی، رامین آذرهوش، فریده حیدری، محمد نورا صفحه 101
    زمینه و هدف
    عفونت ادراری شایع ترین عفونت باکتریایی در زمان بارداری است. زنان باردار بیشتر در معرض ابتلا به پیلونفریت می باشد. شناسایی به موقع عفونت ادراری و درمان متناسب با آن به خصوص در زنان باردار در مواقعی که دسترسی به انجام کشت ادرار وجودندارد؛ می تواند در کاهش عوارض ناشی از آن موثر باشد. این مطالعه به منظور تعیین حساسیت باکتری اشریشیاکلی جدا شده از کشت ادرار زنان باردار نسبت به آنتی بیوتیک های رایج در شهرستان کلاله انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی روی باکتری اشرشیاکلی جدا شده از نمونه ادرار 360 زن باردار مراجعه کننده به آزمایشگاه مرکز بهداشت شهرستان کلاله در سال 1387 صورت گرفت. پس از کشت نمونه های ادرار در محیط های ائوزین متیلن بلو EMB، بلادآگار و محیط های کشت افتراقی سوش اشرشیاکلی؛ آنتی بیوگرام با روش انتشار دیسک Kirby-Bauer انجام شد و هاله عدم رشد آن طبق استانداردهای کمیته ملی برای آزمایشگاه های بالینی نسبت به آنتی بیوتیک ها تعیین شد.
    یافته ها
    میزان حساسیت به آنتی بیوتیک کواموکسی کلاو 5.72 درصد، آمپی سیلین 8.86 درصد، آموکسی سیلین 11.87درصد، سفازولین 32.12 درصد، سفالکسین 36.1 درصد، جنتامایسین 40.28 درصد، کوتریموکسازول 48.15 درصد، نالیدیکسیک اسید 55.3 درصد، نیتروفورانتویین 72.48 درصد و سفتریاکسون 80.78 درصد تعیین گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان دهنده میزان بالای مقاومت باکتری اشرشیاکلی جدا شده از ادرار زنان باردار نسبت به آنتی بیوتیک های آموکسی سیلین و آمپی سیلین (داروی معرفی شده خط اول در دستورالعمل مراقبت مادران باردار) در این منطقه می باشد. همچنین بالاترین حساسیت نسبت به سفتریاکسون و نیتروفورانتویین مشاهده گردید.
    کلیدواژگان: اشرشیاکلی، بارداری، کشت ادرار، آنتی بیوتیک
  • فیروز امانی، عبدالله مهدوی، بتول حامدی، سولماز زارع رسولی، زهرا کارگر جاهد، المیرا محمدزاده صفحه 108
    زمینه و هدف

    کسب رضایت از بیمار برای انجام مراقبت های پزشکی یک الزام قانونی است. رضایت بیمار یعنی تمایل قلبی و موافقت وی مبنی بر این که تعرضی بر خلاف قانون علیه حقوق و آزادی های او انجام نشود. رضایت نامه عبارت است از مدرکی که بیمار قبل از تن دادن به هرگونه رضایت، از کلیه خطرات عمل، راه های درمان و جایگزین و خطرات آن توسط پزشک آکاهی پیدا کند. این مطالعه به منظور تعیین نحوه اخذ رضایت از بیماران در بیمارستان های شهر اردبیل انجام شد.

    روش بررسی

    این مطالعه توصیفی مقطعی روی 150 بیمار با مراجعه حضوری و مصاحبه با آنان در بخش های جراحی سه بیمارستان آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل طی بهار سال 1389 انجام شد. بیماران به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. متغیرهای مورد بررسی شامل مشخصات دموگرافیک، نسبت فرد رضایت دهنده با بیمار، نوع مراجعه، وضعیت هوشیاری بیمار (GCS) و نیز سایر متغیرها براساس پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری و با استفاده از روش های آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شدند. برای بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون آماری کای اسکوئر استفاده گردید.

    یافته ها

    میانگین سنی افراد 35 سال بود. 86 نفر (57درصد) از بیماران زن و 64 نفر (43درصد) مرد بودند. 35 نفر (23درصد) از افراد رضایت دهنده بی سواد بودند و تحصیلات 92 نفر (61درصد) زیردیپلم و دیپلم بود. همچنین 23 نفر (16درصد) تحصیلات دانشگاهی داشتند. 45درصد از افراد در مورد بیماری شان از پزشک معالج خود اطلاعاتی کسب کرده بودند. طبق نظر رضایت دهندگان در 13درصد موارد، کارکنان بخش پذیرش بیمارستان نسبت به تکمیل فرم اهمیت نداده بودند. 65 نفر (43.3 درصد) از بیماران بیان داشتند که محتوای فرم رضایت نامه ناخوانا و طولانی بود. میزان تکمیل هر 4 قسمت پرسشنامه برای بیماران 87درصد و افراد درجه 1و2 همراه بیمار به ترتیب 71درصد و 64درصد بود. 40درصد از پرسشنامه های تکمیل شده به تایید شاهد نرسیده بود. اختلاف نظرات بین بیماران و افراد همراه نسبت به محتویات فرم از لحاظ ناخوانا بودن به لحاظ آماری معنی دار بود (P<0.001).

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان داد که بعضی از رضایت نامه های اخذ شده اعتبار پایینی داشتند و لازم است برای بهبود کیفیت اخذ رضایت نامه از بیماران تدابیر لازم به کار گرفته شود.

    کلیدواژگان: پرسشنامه رضایت نامه، حقوق بیمار، مدارک پزشکی
|
  • Shahraki A., Ghahghaei A. , Zakeri Z. Page 1
    L-glutamate is the major excitatory neurotransmitter in the central nervous system (CNS). It contribute in various physiological conditions such as brain development, synaptic plasticity, memory and learning. However, increasing of the extracellular glutamate concentration and overactivation of glutamate receptors in particular ionotropic subtypes leads to excitotoxicity which is the fundamental pathological pathway of neuronal injury. Due to lack of extracellular enzymatic destruction, the removal of released glutamate is achieved through the excitatory amino acid transporters (EAATs) which are distributed in glia that tightly surround the synaptic clefts, as well as in neurons. EAATs which known as Na+-dependent high-affinity glutamate transporters are the main responsible for maintaining extracellular glutamate concentration below excitotoxic levels. Moreover another membrane transporters regulating the flux of glutamate in different areas of the CNS. This system is cystine-glutamate exchanger (XCG-) that is Na+-independent system. Dysfunction of EAATs has been implicated in both acute insults e.g. stroke, trauma and chronic neurological and neuropsychiatric disorders e.g. amyotrophic lateral sclerosis, epilepsy, schizophrenia and Alzheimer's disease. Therefore, the purpose of this review article is to explain the pathway of glutamate biosynthesis, its release into CNS, discribing and elaborating Glutamate transporters, activites and their role in excitoxcity in CNS.
  • Goshadrou F. Page 16
    Background And Objective
    Alzheimer’s disease is caractrized by brain degenerative alterations with subsequent learning and memory loss. Learning and memory is closely associated with brain colinergic system. Colinergic fibers originated from minent basal nucleus which is extended to cortex and hippocampus. This study was conducted to investigate sensory processing in the barrel cortex neurons of Rat model of Alzheimer’s disease.
    Materials And Methods
    In this experimental study, 14 male Wistar Rats weighing 250-350g randomly divided into control and experimental groups. Alzheimer’s disease in Rats induceted, by infusion of ibotenic acid (5 µg/µl in each site) into nucleus basalis of Meynert (NBM) using Hamilton syringe and stereotaxic apparatus. The control group was non-lesion Rats with vehicle treatment. Two weeks after NBM-lesion, each animal was tested by passive avoidance learning (PAL), then neural response assessed by extracellular recording.
    Results
    In cases, ibotenic acid infusion into NBM, significantly reduced memory (P<0.05). The results evoked by multiple whisker stimulation in extracellular single unit recording showed that in Alzheimer’s disease model of animals excitatory receptive field (RF) of neurons were extended but inhibitory RF was decreased (P<0.05). In addition the magnitude of neural response following principal whisker deflection decreased in cases (P<0.05).
    Conclusion
    This study indicated that in animal model of Alzheimer’s disease possibly reduce sensory processing and contact discrimination.
  • Ebrahimzadeh Bideskan Ar , Nikravesh Mr , Fazel Ar Page 26
    Background And Objective
    The neurohypophysis originates from the floor of diencephalon. Its development controles by several cellular interactions that mediated by some molecules such as cell surface and extra cellular matrix Glycoconjugates terminal sugars. In this study we used lectin histochemichal technique to evaluate distribution of the Glycoconjugates and their changes during development of neurohypophysis.
    Materials And Methods
    This experimental study carried on 40 female and 20 male adult Rats. After mating and appointment day zero of pregnancy, pregnant Rats were sacrificed from days 10-20 of gestation and their embryos were collected for histochemical study. The serial section of head specimens were fixed and incubated with different HRP-lectins from Orange fungus (OFA) Vicica villosa (VVA), Glycine max (SBA), Wistaria floribunda (WFA), peanut (PNA), Griffonia simplicfolia (GSA1-B4), Lotus tetragonolobus (LTA) and Ulex Europeus (UEA-1). OFA, LTA and UEA-1 lectins are specific for terminal sugars α-L–Fucose and WFA, SBA, VVA and PNA are specific for D-GalNAc, α, ß-D-GalNAc and GalNAc, D-Gal-(ß-1-3)- D-GalNAc of complex glycoconjugates respectively.
    Results
    Our findings demonstrated that the reaction of neurohypophysis cells with OFA initiated from gestational GD10 and increased to GD15 (P<0.05) and then increased to GD17 (P<0.05). A few cells of neurohypophysis reacted with PNA from GD13 to GD16 and decreased afterward (P<0.05). Some cells of neurohypophysis reacted with SBA from GD14 to GD18 and decreased afterward (P<0.05). Reacting of many cells of neurohypophysis with WFA started on GD13 and increased to GD15 (P<0.05) and then decreased afterward (P<0.05). Neurohypophysis cells showed no reaction with the UEA-1, LTA, VVA and GSA1-B4 lectins.
    Conclusion
    The expression of Glycoconjugates with terminal sugars α-L–Fucose, α, ß-D-GalNAc and D- Gal– (ß-1-3)- D-GalNAc have importanct role and special spatiotemporal situation in neurohypophysis development.
  • Rafizadeh Ghareh Tappeh Sh , Sanagoo A. , Hossieni M. , Ghalleh Ghafi A., Mokarram R. , Jouybari Lm Page 35
    Background And Objective

    The painful menstruation is one of the common disorders of ‎female sexual organ which is experienced by almost fifty percent of the women affected ‎by regular menstrual periods. The primary dysmenorrhea is referred to as the ‎menstrual pain in absence of undetectable pelvic disease which occurs usually during 2 years after first menstruation when ovulation is established. This study was done to investigate the effect of heat and vibration on primary dysmenorrhea.

    Materials And Methods

    This clinical trial study carried out on 75 female students, aged 18-22 years old from Islamic Azad ‎University. Each subject evaluated for two menstrual cycles. At first cycle the participants received the routine pain-relief method. During the second cycle each of them applied combined heat-vibration device for ten minutes during ‎menstrual pain. Data collected using ‎questionnaire and pain visual analog scale and analyzed using SPSS-14, t student and Wilcoxon tests.

    Results

    In contols, pain score was 5.34 and 4.09 prior and after routine intervertion, respectively (P<0.001). Also, in cases pain score significantly reduced from 5.34 to 3.44 after intervention by heat and vibration. In 8% of cases a slight redness was observed.

    Conclusion

    This study showed that heat and vibration is more effective than routine intervention in pain during menstrual cycles.

  • Bagheri A. , Reisi M. , Vahab Kashani R. Page 42
    Background And Objective

    Carpal tunnel syndrome (CTS) is one of the most common disease among the entrapment neuropathies. The purposes of this study was to compare the efficacy of a new dorsal wrist splinting versus common palmar splinting for CTS based on sensory nerve conduction measurements.

    Materials And Methods

    This single blind randomized control trial study was carried out on 22 idiopathic CTS patients. Subjects were randomly divided in two groups: Dorsal splint group (n=12) and palmar splint group (n=10). Both groups used splints for 4 weeks. Sensory conduction study of median nerve were done initially for having baseline and after 4 weeks follow up. SPSS-16 and Kolmogorov–Smirnov, independent T, and paired T tests were used for analysis of Data

    Results

    After four weeks median nerve sensory distal latency and conduction velocity improved significantly in both groups (P<0.05). There was significant difference between both groups due to electro-diagnostic improvement.

    Conclusion

    This study showed that based on electro-diagnostic method, dorsal wrist splint is more effective than cockup splint in carpal tunnel syndrome.

  • Majdoleslam B. , Salavati M. , Ebrahimi E. , Kazemi M. , Esmaeiljah Aa , Baghaei Roodsari R. Page 48
    Background And Objective

    Anterior cruciate ligament (ACL) tear is one of the most common injuries at knee joint. This study was done to evalute the effect of reconstruction surgery on hamstring reflex in patients with ACL tear.

    Materials And Methods

    In this Quasi- experimental study, 30 patients (16 males, 14 females) with ACL tear, with mean age of 26.52±8.72 years old were recruited during 2007. Patients were selected in a non probability sampling manner. The Kinsiological Electromyography and trauma mechanism were used for testing the hamstring reflex. Muscle activity were measured as a dependent variable. Data were analyzed with Paired T-Test, ICC, SEM and K-S tests.

    Results

    Hamstring reflex in affected knee and after reconstruction surgery was 73.25±3.22 and 47.35±3.85, respectively. This difference was significant (P<0.05).

    Conclusion

    Reconstruction surgery in patients with ACL tear at acute phase is effective in improvement of hamstring reflex.

  • Jamshir M., Hosseini Sm , Hajimashhadi Z. , Azimi H Page 54
    Background And Objective

    The reactive oxygen species (ROS) continuously are neutralized by antioxidant. Biological molecules become protected from oxidative stress under normal conditions. The production of ROS during hypoxia is reported In Vitro which is also known as reductive stress. In order to study this phenomenon at physiologic scales which occurs in routine activities, this study was conducted to evalute, the effect of voluntary apnea on serum ROS level.

    Materials And Methods

    In this semi-experimental study, the participants were 12 healthy non-athlete men aged 21±3 years. At the end of normal depth inspiration the voluntary apnea had been started till 40 seconds. The respiratory rate and depth, heart rate and arterial oxyhemoglobine saturation percent were continuously monitored. Venous blood samples were collected at two times: (1) immediately after the apnea and (2) at the end of it and before re-breathing. The serum ROS level was measured using the standard D-ROM test.

    Results

    The mean and the range of breath holding time were 52.5±7.9 and 40±61.7 seconds respectively. The heart rate and the arterial oxyhemoglobine saturation percent decrease 12.75% (P<0.003) and 2.05% (P<0.001) respectively. The mean and the range of basal vs. apnea of these parameters were as follow: 93.3±3.03 and 87-107 bpm vs. 81.43±3.7 and 71-93 bmp; 97.6±.16 and 97-98 percent vs. 95.6±.33 and 94-97%. The serum ROS level after 40 seconds of apnea did not show significant differences.

    Conclusion

    In non-athletes the voluntary apnea had no effect on serum reactive oxygen species level.

  • Izadi B. *, Kamkar N. , Kanani M. , Khazaei S. , Madani Sh Page 60
    Background And Objective

    Hirschsprung’s disease is a congenital disorder, characterized by the absence of ganglion cells in the intramural and submucosal plexus in distal parts of large bowel. Diagnosis is based on the histopathologic examination of hematoxilin and eosin stained sections. Due to diagnosis limitation by Hematoxylin and Eosin staining (H&E), this study was done to identify the ganglion cells by BCL-2 immunoreactivity and compared it with H&E staining.

    Materials And Methods

    In this laboratory study, paraffin blocks of 36 specimens demonstrating ganglion cells on original H&E stained sections and 35 specimens lacking ganglion cells on H&E staining, were selected. Recuts were stained by H&E and BCL-2 methods.

    Results

    Ganglion cells were observed in 36 cases by H&E staining but in BCL-2 staining ganglion cells were detected in 29 cases. In 35 cases reported negative for ganglion cells on H&E staining, ganglion cells were detected in 5 cases by BCL-2 method. Sensitivity, spesificity, positive and negative predictive values for BCL-2 method for diagnosis of hirshsprung’s disease were 81%, 86%, 85% and 86% respectively.discordancy (positive BCL-2, negative H&E) was 14%.

    Conclusion

    Immunohistochemistry method using BCL-2 improve the accuracy of diagnosis in hirschsprung’s disease, when accompanied with H&E staining, particulary for negative slides.

  • Golmohammadi R., Pejhan A. Page 65
    Background And Objective
    Breast cancer is one of the most important malignant tumors world -wide and the second common cancer in the females. Breast cancer is associated with a number of environmental factors and genetic damages. Ki67 is a proto-oncogene which is activated in cell proliferation process. Ki67 is important in prognosis and response to chemotherapy. The aim of this study was to investigate the Ki67 gene expression in patients with breast cancer by immunohistochemistry method.
    Materials And Methods
    This descriptive laboratory study was conducted on 80 breast cancer specimens from patients admitted to the hospitals in Sabzevar, Iran during 2005-09. Samples were fixed in formalin, the tissue processing was done and sections were stained by Hematoxilin and Eosin method. The malignancy was diagnosed by two pathologists blindly. Over expression of ki67 was determined with the immunohistochemistry method. Slides were scored into negative, weak, average and strong based on percentage of cells which were stained. The Data were analyzed by SPSS-11.5, Chi-Square and Fisher’s exact tests.
    Results
    Ki67 proliferative marker was observed in 37 (46.3%) specimens with breast cancer. Sensivity of staining was one positive (+) in 15 cases, two positive (++) in 14 cases and three positive (+++) in 8 cases. There was a significant relationship between Ki67 gene expression and tumor type and tumor staging (P<0.05), but there was no significant relationship between Ki67 gene expression and tumor grade.
    Conclusion
    It is concluded that, ki67 is expressed mostly in invasive and developed breast cancer.
  • Pourmand Mr *, Sadighian H. , Abdossamdi Z. , Keshtvarz M. , Mardani N. , Ghoorchian S. , Hadjati M. Page 72
    Background And Objective

    Neisseria meningitidis is an obligate pathogen of human and temporary colonizes the mucosa of upper respiratory tract. This study was done to determine the frequency of pharyngeal Neisseria Carriage among 10-12 years old pupiles.

    Materials And Methods

    This cross sectional study was carried out on 364 pupiles at four primary schools in Tehran during spring 2008 and winter 2009. The samples were collected from pharyngeal region and were cultured on Thayer-Martin Agar.

    Results

    Among 364 collected samples from pharynx of pupiles, Neisseria meningitidis not found on the selective media, but three of pupiles were carrier of Neisseria lactamica.

    Conclusion

    This study showed that Neisseria meningitides colonization was not observed in the pharynx of 10-12 years old pupiles.

  • Arsang Sh, Kazemnejad A., Amani F. Page 78
    Background And Objective

    The characterization of any disease have important role for the evaluation and control strategy and programming of diseases. This study was done to determine the epidemiology of Tuberculosis in Iran during 2001-08.

    Materials And Methods

    In this descriptive cross sectional study, Annual percentage change (APC), average annual percentage change (AAPC) of Tuberculosis incidence rate, mortality of Tuberculosis, case detection rate, success percentage in Tuberculosis treatment and relapses cases during 2001-08 have been studied in Iran. Linear segmented regression model was used for analysis trend of Tuberculosis and estimate parameters.

    Results

    The trend of Tuberculosis smear positive (SP) incidence rate was reduced in Iran during 2001-08. Anually, 4.1% and 3.6% reduction took place in incidence rate and relapses cases, respectively. Tuberculosis mortality decreased annually by 6.8% and success in case detection increased by 2.5%. The Tuberculosis treatment though AAPC is decreasing by 0.5%. The trend of Tuberculosis are higher among women and in both sexes over 65 years of age.

    Conclusion

    This study showed that trend of SP pulmonary tuberculosis and treatment success rate is decreased, but case detection was increased.

  • Ghaffari E. , Shahi As *, Ozouni Davaji Rb , Rostami R. Page 87
    Background And Objective

    Normal psychological behaviour is one of the general concept of health. This study was carried out to evalute psychological disorders among inhabint residing in poor social district of Gorgan, Iran.

    Materials And Methods

    This cross-sectional study was done on 376 subjects (188 males and 188 females) with simple random sampling method. Data were gathered using the general health questionnaire (GHQ-28). Data was analyzed by SPSS-16, Kruskal–Wallis and Pearson tests.

    Results

    The prevalence of psychological disorders was 37% (33.5% in men, 40.4% in women), depression was 24.45% (22.5% in men and 26.4% in women) and anxiety was 31.6% (31.2% in men, 32% in women). Social affairs disorder 21% (19.2% in men, 22.7% in women) and psychosomatic disorders in 28.5% (22% of men, 35% of women). The relationship between psychological disorder with economic level and family size was significant (P<0.05).

    Conclusion

    This study showed that 37% of inhabint residing in poor social district of Gorgan, Northern Iran had psychological disorders.

  • Aboulhallaje M. , Hatamabad N. , Abachizadeh K. Page 94
    Background And Objective
    In term of health and economic, Hospitals is the most important sector in the healthcare providers. Therefore it is necessary to use economic analysis to achieve optimum performance. This study was done to determine the revenue sources of 150 Iranian educational hospitals during 2007.
    Materials And Methods
    In this descriptive analytical study, data was collected by using of web based software in 150 educational hospitals affiliated to medical universities in Iran. We used the questionnaire for gathering the hospital profile which was filled by experts of budget personel in Minstry of Health and Medical Education.
    Results
    23674 active beds were in 150 selected hospitals. The total revenue was 4116 billion Iranian rial. The two major sources of total revenue were insurance organizations reimbursement (75.97%) and out of packet payment (24.03%). Per bed revenue was 174 million rial. The composition insurance organizations reimbursement are medical services insurance organization (46.7%), social security organization (32%), army force insurance organization (5.8%), Emdad committee insurance (2.9%), traffic injuries (business insurance) (9.7%), donors funds (0.1%) and the other insurance program (2.7%).
    Conclusion
    The revenue of hospitals in Iran, highly depended on insurance reimbursement. Therefore, the hospitals confront serious problem if insurance organizations delay the reimbursement.
  • Barati L. , Ghezelsofla F. , Azarhoush R. , Heidari F. , Noora M. Page 101
    Background And Objective
    Urinary tract infection is the most common bacterial infection during pregnancy. The pregnant women seems to be at risk for pyelonephritis and untreated infection. Timely recognition and on-time appropriate treatment of urinary tract infection particularly in pregnant women reduce the related complications. This study was done to assesse Sensitivity of isolated E.coli from pregnant women urine to antibiotics.
    Materials And Methods
    In this descriptive study E.coli isolated from 360 urine samples from pregnant women, were examined, using Eosin Methylene Blue, blood sugar method. Antibiogram diffusion disk Kirby-Bauer was performed to assess the antibiotic response.
    Results
    The persent of sensitivity of Escherichia coli to antibiotics were Co-amoxiclav (5.72%), Ampicillin (8.86%), Amoxicillin (11.87%), Cefazolin (32.12), Cephalexin (36.1%), Gentamicin (40.28%), Co-trimoxazole (48.15%), Nalidixic acid (55.3%), Nitrofurantoin (72.48%) and Ceftriaxone (80.78%).
    Conclusion
    This study showed that there is a high level of E.coli antibiotics resistance toward Amoxicillin and Ampicillin high sensevity is related to Ceftriaxone and Nitrofurantoin in this region.
  • Amani F. *, Mahdavi A. , Hamedi B. , Zarerasouli S. , Kargarjahed Z. , Mohammadzadeh E. Page 108
    Background And Objective

    Patients consent for medical care is a legal requirement. Consent is a document that patient must be necessary aware about all risks of surgery, treatment strategy, Substitution and the risks involved by physician. This study was done to evaluate status of filled consent form of hospitalized patients in Ardabil – Northwest of Iran.

    Materials And Methods

    This descriptive cross sectional study was done by interview with patients and accompained patients in hospitals of Ardabil – Northwest of Iran during 2010. Patient demographics and other variables gathered by a questionnaire. Data was analyzed by Chi-Square test.

    Results

    86 (57%) of patients were female and 64 (43%) male. 35 (23%) were illiterate and 92 (61%) under diploma. 45% of patients get information about their illness from doctors. According to patient ideas, 13% of reception personals did not complete consent form. 65 (43.3%) of patients stated that the context of consent form was unreadable and long. Rate of completing form for patients were 87%. 40% of completed forms was not signed by witnesses. The patients and relatives were not satisfied with the form itself, and this observation statistically was significant (P<0.001).

    Conclusion

    This study showed that validity of completed consent forms are low and it is necessary to design programs for improvement the quality of filling the consent forms.