فهرست مطالب

مطالعات ایرانی - پیاپی 19 (بهار 1390)

مجله مطالعات ایرانی
پیاپی 19 (بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/11/10
  • تعداد عناوین: 17
|
  • رمضان ابراهیمی شاه آبادی صفحه 1
    مقاله حاضر به منظور ریشه یابی و بررسی وجه تسمیه واژه کرمان و بیان کرسی نشین این ایالت در طول تاریخ با استفاده از روش کتابخانه ای و سند کاوی تنظیم و نگاشته شده است. ابتدا در این نوشته دیدگاه های مختلف مورخان، جغرافی دانان، و شعرا با توجه به اسناد، کتیبه ها، اسطوره ها، داستان ها و افسانه های کهن مورد بررسی قرار گرفته و درستی و نادرستی آنها با دلیل و برهان عنوان شده است. سپس، روند اطلاق واژه های بردشیر، گواشیر، بردسیر و سرانجام «شهرکرمان» در ادوار مختلف برکرسی نشین این ایالت بیان شده است. در نهایت، به این نتیجه رسیده است که واژه «کرمان» از نام طایفه ای به نام «گرمانی» از طوایف دهگانه قوم پارس آریایی نژاد گرفته شده که از هزاره سوم تا هزاره اول قبل از میلاد به این سرزمین مهاجرت کرده اند.
    کلیدواژگان: کرمان، گواشیر، بردسیر، قالی، وجه تسمیه
  • محمد افروغ صفحه 13

    فرش از جمله مهمترین نشانه ها و نمادهای ذوق، هنرو روح زیبایی جامعه ایرانی است. نقوش انتزاعی و بس دلربای آن از دید مفسرا ن و اندیشمندان سنت گرای شرقی، صرفا نقش و نگاری رنگین درپر کردن فضای خالی نیست؛ بلکه هر خط و رنگ آن در هر پیچ و چرخشی نشان و نمادی از معانی و مفاهیم مکنون جهان بینی انسان شرقی و بویژه ایرانی است که اغلب بر مسایل آرمانی، اعتقادی، ملی و اساطیری تکیه و تاکید دارد. اندیشه های هنری، فلسفی، عرفانی، دینی و از همه مهمتر، اسطوره ای گاه آن چنان در ذهن انسان شدت یافته اند که زبان منطق و حقیقت از بیان آن عاجز شده و بیان غیرمستقیم و تجریدی در انتقال این مفاهیم، چاره گر بوده است. این بیان غیرمستقیم و تجریدی «نماد» است. و یکی از عرصه های جلوه گری و ظهور و بروز نمادها، هنر ملی یعنی فرش و فرشبافی است که بسته به مفهوم و اندیشه مورد نظر از بیان های نمادین مختلفی بهره می گیرد.
    در این پژوهش به مبحث نمادگرایی(1) و انواع نمادها در فرش و نشانه شناسی(2)؛ سیستم نشانه شناسی و ارتباط آن با عناصر همنشینی و جانشینی(3) در ارتباط با فرش پرداخته می شود.

    کلیدواژگان: فرش(قالی)، نشانه، نماد، محور همنشینی و جانشینی
  • آرش اکبری مفاخر صفحه 43
    یکی از آثار باارزش و ماندگار زبان و ادبیات گورانی، سرود آرش کمانگیر از پیرکاظم کنگاوری در قرن هشتم هجری است. این سرود به ماجرای تیراندازی آرش کمانگیر در روزگار منوچهرشاه می پردازد. سرود آرش کمانگیر در شش بیت و در وزن ده هجایی سروده شده و در عین کوتاهی، دارای ارزش های اسطوره شناسی، تاریخی و زبان شناسی ویژه ای است. این مقاله به منظور شناخت این سرود با شیوه توصیفی به آوانویسی، واژه شناسی و ترجمه این سرود گورانی پرداخته است.
    کلیدواژگان: آرش کمانگیر، پیرکاظم کنگاوری، گورانی، تیرگان، منوچهرشاه
  • محمد جواد اولادحسین، محمد مطلبی صفحه 63
    گویش فسایی،گویش رایج در فسا،یکی از شهرستان های استان فارس است که در بخش های مختلف فسا، گونه های متفاوتی از آن به کار می رود. پژوهش حاضر به بررسی و توصیف نظام آوایی گونه رایج در مرکز شهرستان فسا می پردازد. در این مقاله پس از مقدمه، در بخش واج ها با استفاده از آزمایش جفت های کمینه، واج های گویش در دو دسته صامت و مصوت استخراج و توصیف می شوند، سپس در بخش توزیع آوایی گویش، مقولات ساختمان هجا و خوشه های صامتی بررسی می شود.
    کلیدواژگان: گویش فسایی، گویش های استان فارس، گویش شناسی، نظام آوایی، صامت ها و مصوت ها
  • معصومه باقری حسن کیاده صفحه 85
    ستیز میان دو اندیشه «وجود مرگ» و «عشق به زندگی جاوید» که انسان در دوره زندگی خویش همواره با آن رو به رو بود، سرانجام با پیروزی اندیشه دومین، یعنی باور انسان به «جاودانگی» و «زایشی نو در جهانی دیگر» پایان پذیرفت.
    بازتاب رسیدن به اندیشه جاودانگی در شکل های متفاوت اسطوره «جهان مردگان» دردوره های مختلف زمانی به خوبی نمایان است. در این مقاله تلاش شده است تا با توجه به متون اوستایی قدیم و جدید و نوشته های دوره میانه ایرانی، روند دگرگونی اندیشه وجود جهان مردگان و تقسیم آن به طبقات متفاوت بهشت، برزخ و دوزخ در اندیشه ایرانیان باستان مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مرگ، جهان مردگان، بهشت، دوزخ، برزخ، ایران باستان، اوستا، گاهان، متون پهلوی
  • حمیده بحرانیان صفحه 99
    امپراتوری عظیم اورارتوها در نیمه دوم هزاره اول قبل از میلاد به مدت دو قرن در قسمتی از ایران و محدوده ای از کشور فعلی ترکیه، عراق، سوریه و ارمنستان حکومت می کردند. از این تمدن بزرگ در ایران سیزده کتیبه به خط و زبان اورارتویی در دو استان آذربایجان غربی و شرقی بر جای مانده است. زبان اورارتویی جزیی از زبان های آزیاتیک محسوب می گردد و به لحاظ ساختاری با زبان های آشوری و حوری خویشاوندی دارد و به لحاظ نگارش خط نیز خط اورارتویی میخی دارای علامت های خاص مربوط به مصوت ها، هجاها و ایدئوگرام ها است. در این مقاله سعی شده است برای معرفی این زبان توضیحات اجمالی در ارتباط با ساختارهای دستوری ذکر گردد.
    کلیدواژگان: اورارتویی، دستور، زبان
  • مژگان پیرایش شیرازی نژاد صفحه 113
    جستجوی درک رمزآمیز همنشینی امام زاده ها با آب و درخت راهی ست که این مقاله بدان گام نهاده است. جذابیت های این راه علاوه بر تقدس امام زاده ها و جایگاه معنوی وروحانی آنها، معطوف به ریشه های اساطیری و ارزش های نمادین آب و درخت نیز می باشد. بی دلیل نیست که مدفن امام زاده ها با آب و درخت پیوند خورده است و مکانی معنوی برای تجلی امر قدسی و تجربه آن فراهم شده است. این مقاله ضمن بیان جایگاه آب و درخت در رویکردی اساطیری وبه مثابه نمادهایی جهانی که به تعبیری ریشه در ناخودآگاه جمعی انسان ها دارند، به وصف ارزش های نمادین آنها در رویکردی معنوی و اسلامی می پردازد و تقدس و جذابیت مترتب بر آنها را هم به مثابه نمادهای اساطیری در فرهنگ جهانی و ایرانی و هم به عنوان نمادهایی دینی و آیات عالم امر در جهان خلقت و توصیف کننده بهشت موعود در قرآن مجید پی گیری می کند و در پایان به تبیین همنشینی رمزآمیز آرامگاه متبرک امام زاده ها با آب و درخت می پردازد.
    کلیدواژگان: رویکرد اساطیری، رویکرد معنوی، نماد، امام زاده، آب ودرخت
  • حمید جعفری قریه علی، نوشین بهرامی احمدی صفحه 131
    فرامرزنامه منظومه ای است که براساس تصحیح میترا مهرآبادی در حدود 9372 بیت دارد. این منظومه که بنیان آن بر نبردهای فرامرز در سرزمین هند نهاده شده، نظیر بسیاری از منظومه های ادب فارسی گوشه هایی از آداب و عادات کهن اقوام ایرانی را بیان می کند.
    منظومه های حماسی، صحنه های اسطوره ای را ترسیم می کنند که در آن به طور معمول پهلوانان با یکدیگر یا با اژدهایان، دیوها و شریران نبرد می کنند. در واقع این نبردها براساس رویارویی خیر و شر یا تقابل ایزدان و اهریمنان پایه ریزی شده و برای برقراری و ایجاد نظم آفرینش انجام می شود. با درنگ در این آثار حماسی می توان بن مایه های اسطوره ای آن ها را نشان داد. در این پژوهش بن مایه های اساطیری برخی از روایات منظومه فرامرزنامه بررسی می شود. شناخت مایه های اساطیری این منظومه ما را در بازیابی تاریخ تمدن و فرهنگ اقوام ایرانی یاری می کند. آیین های مربوط به نیایش و کشتن اژدها و مبارزه با دیوها که در منظومه فرامرزنامه بیان شده، به گونه ای با تلاش انسان برای زنده ماندن و یاری جستن از ایزدان و بازسازی جهان در پیوند است.
    کلیدواژگان: فرامرزنامه، اسطوره، کشتن اژدها، نیایش
  • پرویز حسین طلایی صفحه 149
    ارمنستان منطقه ای بود که مصالح دو امپراتوری باستان(ایران و روم) از سده های اول میلادی تا اواخر عصر ساسانی به خاطر تسلط بر راه های بازرگانی و نظامی و تسلط بر کرانه های دریای سیاه و همچنین، برخورداری از منابع زیرزمینی و زمینی، ایجاب می کرد که بر این سرزمین تسلط داشته باشند. بنابراین، همواره مورد طمع این دو امپراتوری قرار داشت و به جهت رقابت دیرینه ایران و روم بر سر این سرزمین، گاه به گاه تحت تسلط یکی از این دو قدرت باستان قرار می گرفت. در اواخر قرن سوم میلادی، علاوه بر تنش هایی که بر سر مسایل ارضی بین دو قدرت بزرگ باستان (ساسانیان و روم) وجود داشت، عامل مذهبی (به مسیحیت درآمدن ارمنستان و بعد از آن روم) نیز به آن اضافه شد. ساسانیان در پی این رویداد بود که خطر از دست رفتن تسلط بر این منطقه را به وضوح حس کردند. همین عامل بر تشدید مناقشات میان دو دولت ایران و روم بر سر ارمنستان افزود تا این که پس از سه قرن و نیم (یعنی از سال 53 م. تا 387 م.) درگیری بر سر تصرف این سرزمین به راه حل تقسیم ارمنستان رسیدند. با این که این تقسیم البته نه به طور دقیق، تا اواخر دوره ساسانی پابرجا ماند، اما هنوز مناقشات بر سر تسلط کامل بر این سرزمین بین دو دولت ایران و روم ادامه پیدا کرد.
    کلیدواژگان: ایران، روم، ساسانیان، ارمنستان، مناقشات، تقسیم ارمنستان
  • حسین داوری، ابوطالب ایرانمهر صفحه 175
    دامنه نفوذ و گسترش واژه های زبان فارسی در دیگر زبان ها چه از حیث شمار زبان های وام گیرنده و چه از حیث گستره جغرافیایی آن ها، موضوعی درخور پژوهش است که تاکنون تنها ابعاد اندکی از آن هویدا گشته است. از جمله این زبان ها، می توان به زبان های اروپایی اشاره کرد که عمدتا به طور غیرمستقیم وام گیرنده واژه هایی از زبان فارسی بوده اند. بررسی و تحلیل این امر تنها با درنظرگرفتن شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تاریخی میسر می باشد. از این رو در این پژوهش نظر به اهمیت موضوع، واژه های اسپانیایی با ریشه فارسی بر پایه منابع معتبر در چارچوبی نظام مند و پرهیز از هرگونه نگاه جانبدارانه و خودداری از ریشه یابی های عامیانه و غیرعلمی با شیوه ای تحلیلی- توصیفی معرفی شده اند. جدای از معرفی واژه در زبان اسپانیایی و ریشه آن در زبان فارسی، به اجمال و به فراخور حال به موضوعاتی چون سیر انتقال، زبان های واسط، تغییرات آوایی، دگرگونی های معنایی و شواهدی از زبان مبدا پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: وام واژه، ریشه شناسی، زبان فارسی، زبان اسپانیایی
  • بتول ریاحی دهنوی صفحه 203
    این نوشتار تحقیقی است پیرامون بررسی جایگاه زنان دربار ساسانی از زمان اردشیر یکم تا پایان دوره شاپور یکم، به استناد سنگ نوشته شاپور یکم در کعبه زرتشت. بر محققان تاریخ پوشیده نیست که سنگ نوشته ها بهترین و مستند ترین مدارک تاریخی هستند که در هر زمینه برای راز گشایی رازهای نهفته تاریخ، به یاری پژوهندگان می آیند. سنگ نوشته شاپور یکم یک گنجینه بسیار گرانبها و پر ارزش از نام های خاص ایران باستان است. افزون بر این، از نظر شناخت درباریان و مناصب آن ها و به ویژه زنان دربار، سپس مقامات درباری دارای اهمیت ویژه ای است، اما مهمترین ویژگی این سنگ نوشته دارا بودن نام شانزده تن از زنان دربار ساسانیان، القاب و عناوین آن هاست که با تکیه بر آن ها می توان به نژاد و جایگاه آنان در دربار پی برد.
    کلیدواژگان: شاهبانو، آذر ناهید، دینک، میرود، رودک
  • جواد سعدون زاده صفحه 245
    خطه یزد، این دارالعباده سرزمین پهناورایران، به گواه تاریخ خاستگاه مردان بزرگ دین،علم وادب بوده و خواهد بود. به شهادت تاریخ،جمعی از مشهورترین رجال مذهبی، ملی، ادبی وفرهنگی ایران زاده و پرورش یافته دامن گرم و پرمهر وصفای این گوشه از خاک میهن اسلامی ما، ایران هستند. وجه مشترک عموم این آزادمردان، وطن دوستی، اعتقاد به اسلام و ارزش های اسلامی است. مرحوم محمد فرخی یزدی(1318-1267هجری شمسی) بر خلاف پندار و باوربعضی از معاصرین و پژوهشگران عرصه ادبیات و تاریخ معاصر ایران، یکی از همین آزادمردان خدا باور و دین محور این سرزمین می باشد. موضوعی که نگارنده آن را در این مقاله مورد توجه خود قرار داده و با ارائه شواهد محکم وطن دوستی، عشق به ایران و اعتقاد به اسلام و ارزش های دینی را درجای جای آثار واشعار فرخی یزدی روشن نموده است.
    کلیدواژگان: فرخی یزدی، ادبیات معاصر، ایران دوستی، اسلام باوری
  • مهناز شریفی صفحه 271
    بازرگانان جهت عرضه محصولات کشاورزی و صنعتی خود همواره نیاز به راه های قابل اطمینان داشته اند، بزرگترین و مهمترین این راه ها در طول تاریخ جاده ابریشم بوده است.این جاده مسیری طولانی از چین تا روم شرقی را به هم ارتباط می داده است.رونق این مسیر، بستگی به اقتدار حکومت مرکزی و حفظ امنیت آن داشت.حاکمان ایران در دوره اشکانی از این موقعیت منطقه ای بهترین استفاده را کرده و از تماس تجاری مستقیم بازرگانان چین و روم شرقی جلوگیری می نمودند و از این راه، موجب رونق اقتصادی کشور خود می شدند.
    تجارت پارتیان با دیگر سرزمین ها از طریق راه ابریشم انجام می یافت. مطالعه درباره جاده ابریشم به تعبیری مطالعه درباره جنبه های مهم فرهنگ های آسیا و اروپا و روابط بین آنهاست. جاده ابریشم در گذشته ای نه چندان دور، همانند رودی بزرگ، آسیا را به اروپا پیوند می داد، این جاده از شرق ژاپن تا غرب حوزه دریای مدیترانه ادامه داشت و شاخه های فرعی آن، نواحی شمال و جنوب این مسیر را حیات فرهنگی و اقتصادی می بخشید و فلات ایران سرچشمه اصلی آن بود. در دوره پارتیان بازرگانی بسیار رونق داشت، و سکه های اشکانی در کنار ولگا و در قفقاز و ترکستان چین و جاهای دیگر به ویژه در نیمه اول قرن اول میلادی فراوان یافت شده است،دلیل این ادعاست.
    کلیدواژگان: اشکانیان، جاده ابریشم، تجارت و اقتصاد
  • دکترجوادعباسی، لیلاامیری صفحه 301
    شهر باستانی جیرفت برای قرن ها دارای موقعیت راهبردی مهمی درحوزه جنوب شرق ایران بود.این شهر پایتخت زمستانی ملوک کرمان و یکی ازشهرهای مهم درتولید محصولات صنعتی ومعدنی به شمارمی رفت. عبور شاهراه تجاری هرمز به کرمان ازجیرفت، باعث می شد که این شهر مرکزتوجه بازرگانان داخلی وخارجی باشد. علی رغم حمله اقوام مختلف کوچ، بلوچ و نکوداریان جیرفت توانست موقعیت خود را به عنوان واسطه تجارت نواحی داخلی ایران با حوزه خلیج فارس حفظ کند ونقش سیاسی و اقتصادی مهمی در مجموعه قلمرو ملوک کرمان داشته باشد.دراین مقاله تلاش بر این است تا با استفاده ازشواهد ومنابع موجود واستفاده از رویکرد تحقیقات تاریخی، تجارت جیرفت درسده های ششم تاهشتم هجری بررسی شود. اهمیت این بررسی درآن است که وضعیت وموقعیت تجاری منطقه در دوران قبل و بعد از سلطه مغولان بر ایران و عصر حاکمیت خاندان های مهمی چون سلجوقیان کرمان،قراختاییان وآل مظفررا دربرمی گیرد.
    کلیدواژگان: تجارت، سلجوقیان، قراختاییان، آل مظفر، خلیج فارس، کرمان، جیرفت
  • کتایون فکری پور صفحه 321
    در مورد جایگاه زنان در دوره باستان هرگونه اظهار نظری کاری بس دشوار است. آنچه در مورد زنان در دوره باستان گفته می شود، بر پایه شواهد باقی مانده از آن دوران مانند الواح، اسناد، کتاب ها و نوشته های مورخان یونانی است. در این میان صحت نوشته های مورخان یونانی به دلیل دیدگاه مغرضانه شان مورد تردید است. پس الواح باروهای تخت جمشید و کتاب های حقوقی دوره ساسانیان می تواند بهترین منبع ما برای بررسی تاریخی باشند. این شواهد نیز دربرگیرنده طبقه خاصی از زنان بوده وشامل همه اقشار جامعه نمی شود. این مقاله در صدد است تا فراز و نشیب هایی را که زنان ایرانی از پیش از تاریخ تا پایان دوره ساسانیان با آن مواجه بوده اند، نشان دهد. در بخش مقدمه به دلیل تاثیر تمدن های همسایه بر روی فرهنگ ایران آن روزگار، وضعیت زنان در تمدن های میان رودان مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: زنان، مسایل حقوقی، اجتماعی، ایران باستان
  • شمس الدین نجمی، حمید کاویانی پویا صفحه 341
    در دوره هخامنشیان ستایش و تقدس ایزدانی مطرح بود که ما از آنها از طریق گزارش مورخان و اسناد و کتیبه های موجود مطلعیم. هخامنشیان به بزرگی و خداوندی اهورا مزدا و دیگر بغان معتقد بودند و تا دوره اردشیر دوم هخامنشی این تقدس از «اهورا مزدا و دیگر بغان» در کتیبه های شاهنشاهان هخامنشی مطرح می گردید و شاهنشاه در امور مملکتی از این ایزدان (به ویژه اهورامزدا) یاری و مدد می گرفت. با گذر ایام در سال های 405-359 تحولاتی در امور دینی صورت می گیرد؛ به نحوی که از دیگر خدایانی سخن به میان می آید که نامی از آنان در دهه های پیش نبود و در این دوره اهمیت و ارزش بیشتری یافته اند (همچون مهر و آناهیتا). این تغییر و تحولات با بر افتادن هخامنشیان و ورود اسکندر و یونانیان به ایران هر چند پررنگ تر می گردد، اما در دوره اشکانی نیز ایزدانی مورد ستایش واقع می گردند که در دوره پیشین موجود بودند و نیز همان رسوم و آیین ها برای بزرگداشت و ستایش این ایزدان، البته با اندکی تغییر، انجام می پذیرد که در دوره قبل انجام می گرفت. این میراث دینی با انتقال به دوره ساسانیان که دولتی مبتنی بر دین و برخاسته از پرستشگاهی دینی (معبد آناهیتایاستخر) بودند، جایگاه برتری نسبت به دوره های پیشین یافت و این بار پرستش و اعتقاد به ایزدانی که در کتیبه-های هخامنشیان و در دربار اشکانیان مطرح بود، جلوه و جایگاه مهم تر و پررنگ تری یافت و ساسانیان با اجرای این امور دینی که آن را از اشکانیان و آن ها از هخامنشیان دریافت کرده بودند، شایستگی خود را به عنوان یک شاهنشاه ایرانی که جانشین بر حق هخامنشیان بود، بیشتر مورد توجه مورخین و گزارشگران تاریخی قرار دادند. زیرا این ها همان ایزدان (اهورامزدا و مهر و ناهید و ماه و...) را مورد تقدس و ستایش قرار داده و یاری از ایزدان می گرفته و حکومت خود را مورد تایید ایزدانی می دیدند که روزگاری هخامنشیان بدان ها تاسی می جستند.
    کلیدواژگان: میراث دینی، باورهای دینی، تغییرات و تحولات، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان
  • احمد رضا یلمه ها صفحه 357
    آنچه درباره گوزن و شاخ گوزن در شعر فارسی آمده و مشهور است، بیشتر ویژگی های انحنا و پیچ در پیچ بودن، بی ثمری و بی بری، خمیدگی و پر گره بودن شاخ گوزن و صفاتی از این قبیل است. در برخی از اشعار ادب فارسی، ماه و نیز کمان را به شاخ گوزن تشبیه کرده اند. جستجو در متون ادب فارسی نکته ای ظریف را به اثبات می رساند که تا کنون به آن توجه نشده است و آن نکته این است که این ترکیب (و نیز کلمه شاخ به تنهایی) گاه صریحا و گاه تلویحا مفهوم نوعی جام شراب داشته که به تدریج به فراموشی سپرده شده و دانستن این مفهوم نادر در رفع ابهام بسیاری از ابیات کارگشا خواهد بود. این پژوهش بر آن است تا برای نخستین بار به اوصاف و ویژگی های گوزن در شعر و ادب فارسی، تصاویر برساخته از شاخ گوزن و نیز مفاهیم لغوی و اصطلاحی و استعاری این ترکیب بپردازد و سپس، مفهومی تازه را از آن که تا کنون توجه چندانی بدان نشده است، مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.
    کلیدواژگان: شعر فارسی، ادب غنایی، شاخ گوزن، بزم ابزار، جام می، اسطوره ایرانی
|
  • Dr. Ramazan Ebrahimi Shah-Abadi Page 1
    The present article tries to offer an etymological study to investigate the origin of the word ‘Kerman’ and to discuss the names used for calling the province by adopting a library research methodology. At first, the viewpoints of different historians, geographers and poets have been examined by paying attention to the available documents, inscriptions, myths and legends and the truth or falsehood of each opinion has been stated by offering reasons. Then the process of choosing different names such as: Bardshir, Gavashir, Bardsir and Kerman for this province have been studied. Finally, it has been suggested that the origin of this word is the name of a tribe called ‘Germani’ who were one of the tenfold tribes of the Aryans who migrated to this city from the third millennium up to the first millennium B.C.
  • Mohammad Afroug Page 13

    Carpet is one of the important signs and symbols of taste, art, beauty and spirit of the Iranian society. Abstract and deceptive designs that traditional scholars and thinkers of the East see, is not only the colourful design but also every colour and every twist which reflects Eastern and specially Iranian world view. The world view emphasizes on ideal, reliance and national and mythical issues.This research investigates the symbolism and semiotics system of signs and their relationship with companion elements and substitution in carpet.

  • Dr. Arash Akbari Mafakher Page 43
    Hymn of Arash-e Kamangir is one of the immanent and valuable works in the Gurani language and literature from Pir Kazem-e Kangavari in eighth century. This hymn is about story of Arash-e Kamangir in king Manouchehr time. This hymn is in six verses and syllabic meter. This hymn has mytological, linguistics and historical valences. This paper presents transcription and philological analyis and a translation of this Gurani hymn.
  • Mohammad Javad Owladhosseyn, Dr. Mohammad Motallebi Page 63
    Fassayi dialect, spoken in Fassa, a town of Fars province, is a variety of Persian language. In different parts of Fassa town, different varieties of this dialect are spoken. This study investigates linguistic description of the sound system of the varieties used in Fassa city, the centre of the town. In this article, after an introduction, in phonemes section, phonemes of the dialect are refined using minimal pairs test, and are described in two groups: consonants and vowels. Then, in sound distribution section, subjects such as: syllable construction, consonantal clusters are analyzed.
  • Dr. Masoumeh Bagheri Page 85
    The conflict between two views namely the ‘existence of death’ and ‘love for eternal life’ has always preoccupied man’s mind. It has eventually ended with the victory of the second belief that is ‘immortality’and ‘a new birth in another world’.The reflection of attaining eternity in different forms of the myth of ‘the world of the dead’is clearly apparent in different time periods.In this article, the author endeavors to study the trend of evolution in the thought of ‘the world of the dead’and its classification into various stages of paradise, purgatory (inter-world) and hell as conceived by people of ancient Iran based on old and new Avestan texts and Middle Persian scripts.
  • Hamideh Bohranian Page 99
    The great Urartu empire ruled about 900 B.C in parts of Iran and also in confines of present countries such as Turkey, Iraq, Syria and Armenia. There are twelve inscriptions remained from this great civilization in urartu transcript and language in west and east Azarbaijan. Urartu language which is a member of Asiatic languages group in the light of structure has relationship with Assyria and Hori languages. Urartu cuneiform has special signs of vocal, syllables and ideograms. In present research introduces this language with brief explanations about grammatical construction.
  • Mojgan Pirayesh Shirazi-Nejad Page 113
    The Sacredness of Imamzadehs and their spiritual place is influenced by mythical origins and symbolic values of ‘water and tree’.The connection between imamzadehs and ‘water and tree’ is reasonable since it has made a spiritual place for manifesting ‘the Holy’ and experiencing it. This article tries to express the place of ‘water and tree’ through a mythical approach, rooted in humans’ collective unconsciousness as every universal symbol, while describing their symbolic values through Islamic and spiritual approach. It traces back ‘the sacredness and the attraction’ resulted from ‘water and tree’ as mythical symbols in Iranian & worldly culture, and also as religious symbols and a vision of spiritual world in material world, furthermore it represents an illustration of ‘the paradise’ in the Holy Quran, and eventually it explains the mystic association of the holy mausoleums of Imamzadehs with the two prettiest features of nature i.e. water and tree.
  • Dr. Hamid Jafari Ghariyeh Ali, Nooshin Bahrami Ahmadi Page 131
    Faramarznāmeh is book of poems with about 9372 couplets based on the corrections made by Mitra Mehrabadi. The poems are based on fights of Faramarz in India. The book of poems similar to other books of Persian literature expresses angles of old Iranian customs. Epics dipict mythological scenes in which heros either fight with eachother or with dragons, demons or bad personalities. In fact such fights are based on fights between good and evil or Izads and Ahremans and occurs in order to observe order in creation. Through investigation in such epic works, it is possible to show their mythological roots. This research investigates mythological basis of some stories of Faramarznāmeh. Undrestanding the mythologies of this epic helps us to better undrestand the history of civilization and culture of the Iranians. Rituals pertaining to prayers and killing of dragon or fighting with demons is in one way or anther in relation to stuggle of human being for existance and seeking help from gods to renew the world.
  • Parviz Hossein Talaie Page 149
    Armenia used to be a region that was of interest to two ancient empires of Iran and Rome from the early to late centuries AD in the Sassanid’s era. This was because of the existing trade and military routes and asserting dominance over the shores of the Black Sea and also the country benefiting from the ground and underground resources. Therefore, Armenia was invariably like a gem to these two empires. Hence, as a result of the persistent rivalry between the Iranian and Roman empires, it was often under the dominion of either of them. In the late 3rd century, in addition to the tensions between the two ancient powers over territorial issues, religious issues (conversion of Armenia and after that Rome to Christianity) came on the scene to aggravate the tensions. It was after this event that the Sassanids clearly felt the danger of losing dominion over this region and this intensified the conflicts between the two governments of Iran and Rome over Armenia and it was not until three and half a century later (i.e. since 53 until 387 AD) that they worked out a solution to settle the conflicts by dividing Armenia. Whereas, but not precisely, this division was upheld until late in the Sassanid’s era, the conflicts over the complete dominion over this land continued between Iran and Rome.
  • Hossein Davari Page 175
    The scope of Persian word's influence and spread in other languages, both respecting the number of languages and the geographical domain worth researching which only a few aspects of it have been studied. Among the languages, we can refer to European languages which are mostly the indirect borrowers of Persian words. In this regard, any research on the topic involves considering the social, political, cultural, and historical conditions. Thus, in this research, concerning its importance, the Spanish words with Persian origins have been studied and introduced in an analytic and descriptive way based on the authentic resources, in a systematic framework, and without having any biased attitude or resorting to folk etymologies. In addition to introducing the Spanish words and its Persian origins, topics including its transfer, intermediary languages, phonetic changes, semantic shifts, and some examples from the Persian language have been presented.
  • Batool Riahi Dehnoi Page 203
    This is a research on analysis of the role of women in Sasanian court from Ardeshir I to the end of Shahpour I with referece to inscriptions of Shahpour I at Ka’beh Zartosht. It is evident to the historians that tablet inscriptions are the best and most reliable historical evidence that are very useful in decoding historical myths. Inscriptions of Shahpout I is a very valuable source of proper nouns in ancient Persia. Moreover, it is important in knowing the royalties and their roles specially royal women and also other royalties. Most impotantly, this inscription contains names of 16 Sasanian royal women and their titles which throgh studying them, it will become evident who they were in the court.
  • Dr. Javad Sadoonzadeh Page 245
    Yazd region has always been and will be the birth place for the shcolars of literature, religion and science. This is also mentioned in history. The common grounds of these scholars are love of country, belief in Islam and Islamic values. Mohammad Farokhi Yazdi (1267-1318 HS) despite common belife of some researchers of comtomporary history of Iran is one of such scholars. The researcher had provided evidences to prove Farokhi Yazdi’s love of Iran, believe in Islam and religious values in every corner of his peoms.
  • Mahnaz Sharifi Page 271
    The merchants have always required safe and reliable routes for trading; the longest and also the most important route has been ‘Silk Road’ throughout the history. This road would connect a long distance from China to Eastern Rome. The development of this route had been directly dependent on the power of the central government as well as maintaining the road’s safety. During the Parthian time, the Iranian rulers succeeded in making the most of the location of this road; they would prevent a straightforward trade between China and Eastern Rome, consequently, their economic situation improved. The Parthian would use Silk Road for their international commercial purposes. In other words, studying Silk Road means learning about different cultural aspects of Asia, Europe and their bilateral interactions. In the past, this road traversed Asia and Europe and would connect them to each other like a river does. The start point of this road was placed in the East of Japan and it was continued to the West side of the Mediterranean Sea, and the subsidiary branches of it would both culturally and economically intensify the areas located on the North and the South of this route; Iranian Plateau was the main place among these areas.Silk Road, due to its fundamental role in transmitting culture and technology, was considered as an important issue to be argued and focused on across the world over the 20th century. This road has experienced the most substantial events such as wars, invasions, and enormous migrations, and renouned commanders such as Crassus risked their lives to find ascendency over it. So many massive wars have taken place for predominating over the geopolitical spots of this road such as Khorasan, Armenia, Mesopotamia, and Syria between Iran and Rome or Iran and the tribes of Central Asia. There has been a time when some cities like Termez, Balkh, Merv, Nishapur, Rey, Babel, Syria, Ctesiphon, Dura-Europos, Hatra, Palmyra and Antioch, which all were situated along Silk Road, extremely developed owing to the high rate of trading. However, most of the above mentioned cities fell into ruin and got damaged during some other periods of time as a result of the wars which happened in them as they were rich cities possessing a lot of properties and wealth. The main aim of this essay is to shed light on the traits of the commercial interrelations carried out between Iran and Central Asia using The Silk Road as well as their communicative ways. Moreover, we would like to find out that how influential the city of Damghan had been in the regional and inter- regional interactions as an essential city on Silk Road based on the archaeological data and evidence.
  • Dr. Javad Abbasi, Leila Amiri Page 301
    Ancient city of Jiroft has had a crucial position in south-eastern Iran for centuries. It was winter Capital for rulers of Kerman and also important for mineral and artifacts productions.The main trade road from Hormuz to Kerman passed from Jiroft and so it was important for both internal and external trade. Despite the invades of different people including Kuch, Baluch and Nikuderids, the city maintained its intermediate role and so was important for governors of Kerman. Even incedents such as Mongol invasion and their rule over Iran could not decrease its importance. Present article studies the commercial situation of region during 6th to 8th centuries in which Seljukids, Qarakhataids and Mozaffarids ruled over Kerman.
  • Dr. Katayoon Fekripoor Page 321
    Giving any remarks on women position in ancient times is very difficult. Whatever is said about women in the olden days is on the basis of tablets, documents, books and writings of Greek historians. In the meantime, writings of Greek historians are far from truth because of their prjudice points of view. Thus, tablets of Persepolis fortifications and law books of Sassanian period can be the best source of historic research, but all of them comprising women of the special class not all of social strata.This article intends to show ups and downs of situations which women faced from prehistoric until the end of Sassanian period. Situation of women in Mesopotamian civilizations is discussed in introduction because of influence of these civilizations on Iranian culture of that time.
  • Dr. Shamsoddin Najmi Page 341
    In the Achaemenian era, lauding the gods was under consideration and we are aware of them by historian, documents and available inscriptions. The Achaemenian believed in dignity and Godlyness of Ahura Mazda and other gods; it was untill Aredeshir the second, the Achaemenian king, when this sanctity was mentioned in inscriptions and the king sought help from those gods and especially Ahura Mazda in state affairs. Some religious changes occur in the period between 359-405 where names of other gods who were not present previously are mentioned and gain more importance and value; gods such as Anahita and Mehr. Such changes increased by declining of Achaemenian dynasty and invstion of Alexander and the Greeks to Iran. In Parthian dynasty, some gods were lauded which were existent in previous period i.e. Achaemenians. By transferring this religious heritage to Sassanian period, which was a government based on religion and religious temple (Anahita Estakhr Temple), gained a higher position compared to previous periods; this time worshiping and believing in gods which were under consideration in Achaemenian inscriptions and Parthian imperial court found more important position. Sassanian by fulfilling these religious obligations which inherited them from Pathrians, proved their competence to rightfully follow Achaemenians and win more attention from historians. Since Sasanian lauded the same god (Ahura Mazda, Mehr, Nahid, Moon) and sought help from those gods and saw their government under the confirmation of gods which one day the Achaemenian relied on them.