فهرست مطالب

مجله تاریخ نگری و تاریخ نگاری
سال نوزدهم شماره 1 (بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/03/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • هاشم آقاجری، احمد فضلی نژاد * صفحه 1

    حاکمیت ایلخانان مغول بر ایران که در پی فتح بغداد و سقوط خلافت پانصد ساله ی عباسی صورت گرفت، پیامدهای مهمی در عرصه ی فرهنگ و سیاست ایرانیان بر جای نهاد که مهم ترین آن بازیابی هویت ایرانی و خودآگاهی صاحبان دفتر و دیوان در زمینه ی وضعیت و موقعیت تاریخی و محدوده ی سرزمینی خویش است. حمد الله مستوفی قزوینی از جمله کسانی است که با نگارش آثار ارزشمند در تاریخ، جغرافیا و حماسه سرایی به احیای این هویت تاریخی کمک فراوان نمود. او در نزهت القلوبکه اثری جغرافیای است، سرزمین ایران را به عنوان کشوری باستانی با مرزهای مشخص در میانه ی جهان معرفی کرده و به معرفی ایالات آن می پردازد و در ظفرنامه که تاریخی منظوم به سبک فردوسی است، در احیای مفهوم ایران زمین و هویت ایرانی تلاش فراوان نشان می دهد. در این اثر ارزشمند، بارها از ایران و ایرانیان یاد کرده و در ادامه ی راه خاندان جوینی و رشیدالدین فضل الله با محور قرار دادن ایران، به ایرانی ساختن حاکمان مغول و انطباق آن ها با شاهان باستانی ایران می پردازد. ظفرنامه نشان می دهد که آن چه در اندیشه ی مستوفی می گذرد، تداوم مفهوم ایران زمین براساس آیین شهریاری باستانی در دوره ی اسلامی و ایجاد یک رنسانس ایرانی- اسلامی است.

    کلیدواژگان: حمد الله مستوفی، ایران زمین، ظفرنامه، نزهت القلوب، فردوسی، ایلخانان
  • فریدون اللهیاری صفحه 27
    تهاجم ویرانگر مغول و فروپاشی خلافت بغداد با وجود پیامدهای گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در تاریخ ایران دوران اسلامی از منظر بررسی فرایند بازسازی هویت و موجودیت سیاسی ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. بازنمایی مفهوم ایران در متون تاریخی، جغرافیایی و ادبی این دوره و بازتاب نظری و عملی فرهنگ سیاسی ایرانی و الگوی ملکداری ایران از جمله ویژگی های مهم این دوره تاریخی به شمار می آیند. بی تردید متون تاریخی و نوشته های مورخین بزرگ این دوره تاریخی از حوزه های بسیار مهم بروز و بازتاب این مفاهیم و افکار و اندیشه ها به شمار می آیند. ناصرالدین منشی کرمانی به عنوان یکی از مورخان برجسته دوره ی مغول به سبب تالیف آثار مهمی چون «سمط العلی للحضره العلیا» و «نسائم الاسحار من لطائم الاخبار» از جمله مورخین برجسته ی تاریخ میانه ی ایران به شمار می آید که به سبب پاره ای ویژگی های تاریخنگاری و پردازش موضوعی می توان افزون بر داده های تاریخی ویژه، با بررسی و جست وجو در نوشته های او مفاهیم مهمی درباره ایران و تفکر ایرانی و بازتاب الگوی نظام سیاسی ایران شناسایی کرد. از این رو مقاله حاضر تحت عنوان «بازتاب مفهوم ایران و اندیشه ایرانی در آثار ناصرالدین منشی کرمانی» با روش توصیفی و تحلیلی و بر پایه مطالعات اسنادی و کتابخانه ای با چنین رویکردی به بررسی موضوع می پردازد. این مقاله پس از مقدمه، روش و مفاهیم و مروری بر زندگی ناصرالدین منشی کرمانی و آثار و نوشته های او بازتاب ایران و هویت ایرانی را در این آثار و نگرش او را درباره نهاد شاهی، ویژگی ها و کارکردهای آن، وزارت، نظم سیاسی اجتماعی و توازن عناصر موثر در ساخت قدرت بر پایه ی منطق تبیین تاریخی او در «سمط العلی للحضره العلیا» و «نسائم الاسحار من لطائم الاخبار» مورد بررسی قرار می دهد.
    کلیدواژگان: ایران، مغول، ایلخانان، نهاد شاهی، وزارت، هویت سیاسی ایران، اندرزنامه نویسی سیاسی، اندیشه ی ایرانشهری، منطق تبیین تاریخی، وزارت نامه نویسی
  • محسن خلیلی صفحه 61
    هیچ واقعه گذشته فی نفسه واجد اهمیت نیست.شناخت آن تنها از این جهت ارزشمند است که ما را به بررسی و ارزیابی دقیق و عینی آینده هدایت کند.تاریخی که به این هدف کمک نکند به اندازه بلیط باطله اتوبوس، بی ارزش است. توماس ماکائولی چکیده هم سرنوشت بودن داستان و تاریخ، معمای غامضی نیست.زیرا اندکی دقت در مفهوم واژه تاریخ می تواند چاره ساز باشد.بی گمان این نکته پذیرفتنی است که جهان تشکیل شده از رویدادهای بسیار است.اما میان رویدادهای معطوف و رویدادهای به شمار نیامده، تفاوت بسیار است.تاریخ به معنای پژوهش درباره رویدادهایی است که در یک دوره زمانی خاص از سوی افراد پژوهشگر به شمار آمده، به چشم دیده شده و در ذهن، مورد عطف توجه قرار گرفته و به کار ساختن سازه ای از روایت درباره همان رویدادها آمده اند.واقعیت فزون بر تاریخ است و با فاصله ای بسیار از حیث عدد و رقم، پیشتاز است.این امر به زایش هویت می انجامد.هویت در این معنا یکی از محک هایی است که می توان با تکیه بر آن، رخداد تاریخی شده را مورد بررسی قرار داد.هنگامی که از هویت به مثابه فرآیند سخن می گوییم در حقیقت از استمرار پدیده های تاریخی شده ای سخن به میان آورده ایم که یک فرد، گروه، قوم یا ملت در مقام پاسخ به پرسش هایی که از او درباره گذشته اش پرسیده اند برمی آید.نگارنده با واکاری پنج اثر تاریخی در صدد بررسی عنصر فرنگی در گزارش های تاریخی روزگار قاجاران برآمده است.
    کلیدواژگان: هویت، تاریخ نگاری، عنصر فرنگی، قاجاریه، کیستی و چیستی ایران
  • مهدی فرهانی منفرد، محبوبه شرفی صفحه 99
    کتاب تجزیه الامصار و تزجیه الاعصار، مشهور به تاریخ وصاف، تالیف عبدالله شیرازی، مقلب به وصاف الحضره، یکی از مهم ترین متون تاریخنگاری ایرانی است.این اثر، افزون بر اخبار تاریخی، دیدگاه های مولف درباره ی اصول و مبانی دانش تاریخ را نیز در بردارد.این نوشتار می کوشد از خلال سبک تاریخنگاری و صاف و همچنین اشارات مستقیم و غیرمستقیم او، به دیدگاه هایش در این زمینه دست یابد.برای تحقق این هدف، پرسشس چنین مطرح شده است:دیدگاه های معرفت شناسانه ی وصاف شیرازی درباره ی مبانی علم تاریخ چیست و چه تاثیری در روش تاریخنگاری وی داشته است؟در پاسخ به این پرسش فرضیه ای نیز ارائه شده است:بینش معرفت شناسانه ی وصاف شیرازی دربارهی مبانی علم تاریخ، سبب اتخاذ روش علی، انتقادی، بر پایه ی بی طرفی تاریخی شده و تاریخنگاری وی را از سطح یک واقعه نگاری به سطحی نزدیک به تاریخنگاری علمی ارتقاء داده است. در این مقاله ضمن مروری بر زندگینامه ی وصاف شیرازی از دیدگاه های او درباره ی چیستی تاریخ، فایده و هدف معرفت تاریخی و ملاحظات روش شناختی در اثر او سخن رفته است.وصاف به علم بودن معرفت تاریخی باور داشته و تاریخ را از اقسام حکمت دانسته است.او در روش تاریخنگاری خود به دو رویکرد انتقادی و علی توجه داشته و کوشیده است با رعایت بی طرفی تاریخی، این دو رویکرد را در تاریخ خود به کار بندد.بدینسان او از واقعه نگاری محض فاصله گرفته و بینش تاریخی را از مرزهای سنتی و رایج آن فراتر بوده است.
    کلیدواژگان: تاریخ نگاری، علم تاریخ، تاریخ وصاف، ایلخانان، وصاف شیرازی
  • حسین مصباحیان صفحه 123
    این مقاله تلاش کرده است تا با ارجاع به تاریخ دانشگاه در تمدن غرب و نیز اندیشه های فیلسوف فرانسوی، ژاک دریدا، دانشگاه به مثابه یک نهاد، آنگونه که در تاریخ ظهور کرده است، را در مقابل ایده دانشگاه، آنگونه که در فلسفه فهم شده است، قرار دهد و از این طریق وضع موجود دانشگاه را در مقابل آنچه دانشگاه «در راه» و یا «در حال آمدن» نامیده شده است، قرار دهد.برای به سرانجام رساندن چنین هدفی این مقاله در پنج قسمت کوتاه که چهار قسمت اول آن به تاریخ دانشگاه و قسمت آخر آن به ایده یا فلسفه دانشگاه اختصاص یافته، سامان پذیرفته است.قسمت اول این نوشته به دانشگاه پاریس که از طریق توسعه مدارس کلیسای جامع اروپای قرون وسطی، شکل گرفت، اختصاص یافته است.دانشگاهی که برای قرنها هدف آن این بود که به اهداف جامعه مسیحی یاری رساند.با جدایی مدرن نهاد، دولت از نهاد دین (کلیسا)، دانشگاهی که به وجود آمده بود تا به ایمان مسیحی خدمت کند، به نهادی تبدیل شد که قرار بود خود را وقف خدمت به منافع ملی کند.نماد این برش از تمدن غرب و این نوع مواجهه با دانشگاه، دانشگاه آلمانی هاله دانسته شده و بررسی آن به قسمت دوم این مقاله سپرده شده است.بخش سوم نوشته به دانشگاه برلین، که در صدد ایجاد ارائه الگویی از دانشگاه بود که نه در خدمت دین باشد و نه سر سپرده دولت، می پردازد و عناصر اساسی آن را در قالب مفاهیمی نظیر«جستجوی حقیقت»، «زندگی کردن با ایده ها» و «تنهایی و آزادی»، برجسته می سازد.بخش چهارم نوشته به عصر جهانی شدن (اقتصادگرایی) در تمدن غرب می پردازد.دانشگاهی که این دوره از تاریخ تمدن غرب را نمایندگی می کند، دانشگاه آمریکایی فینکس است.فلسفه بنیادی این دانشگاه، این است که وظیفه ی اصلی آموزش عالی، آموزش مهارتها و معارف مفید به «مشتریان» خود است، بدانگونه که بیشترین سوددهی را برای سهامدارانش در بر داشته باشد.منظور از مشتریان در اینجا همان دانشجویان هستند.اندیشیدن به تغییراتی که دانشگاه در طول تاریخ هزار ساله ی خود پذیرفته است، به عهده یک فیلسوف، ژاک دریدا، و پرسش های بنیادی او نهاده شده است که: «اگر ما [عناصر دانشگاهی] می توانستیم بگوییم ما، شاید از خود می پرسیدیم کجا هستیم؟چه کسانی هستیم؟آیا ما مسئول هستیم؟در برابر چه کسانی و برای چه امری؟»پرسش هایی که تامل بر آنها در پنجمین و آخرین بخش این نوشته مورد بررسی قرار گرفته است.مقاله با نتایج و ملاحظاتی پیرامون ضرورت در دستور کار قرار گرفتن تحلیل تاریخی و فلسفی دانشگاه، نقد دو دیدگاه عمده بر گرفته از تاریخ دانشگاه (نظر گاه های سنت گرایان و ترقی خواهان) و از آنجا طرح دیدگاه سومی از دانشگاه بر پایه ی «در برگیری دیگری» و نهایتا اشاراتی به جایگاه نهاد دانشگاه در ایران و ضرورت تلاش نظری و عملی دانشگاهیان برای تغییر این جایگاه پایان یافته است.جایگاه که هم فهم آن و هم نحوه حرکت دادن آن به سمت وضعی دیگر، به مطالعات بعدی سپرده شده است.
    کلیدواژگان: پاریس، هاله، برلین، فینکس، جستجوی حقیقت، زندگی کردن با ایده ها، تنهایی و آزادی، دریدا، دانشگاه بدون شرط، دربرگیری دیگری
  • جمشید نوروزی صفحه 157
    یکی از جنبه های تاریخ نگاری شبه قاره هند، مساعدت فارسی زبانان به اعتلاء و رشد این علم است.بخشی از این مهم، به وسیله ایرانیانی انجام گرفته که به دلایل مختلف به هند مهاجرت کردند.یکی از مهاجران ایرانی که در ترقی تاریخ نگاری شبه قاره ایفای نقش نموده، اسدبیگ قزوینی است.وی با تالیف یک اثر کم حجم ولی پرفایده، به نام تاریخ اسدبیگ، توانسته است به تبیین تاریخ سیاسی و اجتماعی دوره ای کوتاه از تاریخ هند در اواخر حکومت اکبرشاه و اوایل سلطنت جهانگیر شاه بپردازد. اسدبیگ در تاریخ نگاری، تحت تاثیر اندیشه و اعتقاداتش و نیز محدودیت های خاص محیط زندگی اش قرار داشت.این تاثیرپذیری، مانع تبیین بهینه واقعیت ها و حقایق گردیده است؛ با این حال، با روشنگری های ارزنده و ارائه برخی اطلاعات کمیاب، به بازسازی بخشی از تاریخ هند مدد رسانده است.در این مقاله، ابتدا تلاش می شود که شناخت اجمالی از زندگی مولف تاریخ اسدبیگ و شخصیت و طرز تفکر او به دست آید.آنگاه با بررسی مندرجات اثر تاریخی وی، به بیان ویژگی های تاریخ نگاری کتاب اسدبیگ پرداخته شود.مشخص ساختن چگونگی برخورد مولف تاریخ اسدبیگ با اهالی قدرت، میزان شجاعت و صراحت وی در بیان واقعیت ها، حد پایبندی او به مستندنویسی و علت جویی وقایع، میزان اهتمامش در رعایت ترتیب زمانی مطالب کتاب، محدود نشدن مولف به تاریخ سیاسی و عنایت به تبیین تاریخ اجتماعی و اقتصادی آن روزگار، از جمله نکاتی است که در بحث تاریخ نگاری مطرح می شود.
    کلیدواژگان: تاریخ نگاری مغولان هند، تاریخ اسدبیگ، اسدبیگ قزوینی، مهاجران ایرانی
  • غلامرضا وطن دوست، سیمین فصیحی، زهرا حامدی صفحه 181
    بی تردید، نظام آموزشی، یکی از مهم ترین پایه های هر جامعه به شمار می آید، که ضمن اثرگذاری بر دیگر نظام های اجتماعی، از آن ها نیز تاثیر می پذیرد.دولت پهلوی اول با هدف مدرن سازی کشور، از جمله این عرصه را مورد توجه خود قرار داد.از آنجا که هر نظام سیاسی دارای شاخصه هایی است، یکی از اصلی ترین شاخصه های عصر پهلوی اول ملی گرایی(ناسیونالیسم) بود، که در این دوره در شکل میهن دوستی، شاه پرستی، توجه به نژاد آریا و گذشته گرایی با تکیه بر دوران باستان بروز یافت.در این عصر میهن دوستی در پیوند نزدیک با مولفه های شاه پرستی و باستان گرایی قرار گرفت و در بخش های مختلف اجتماع آن دوره از جمله نظام آموزشی و به ویژه در تدوین کتاب های درسی تاثیر گذاشت. این مقاله تبلور پدیده ناسیونالیسم در کتاب های درسی تاریخ را با تکیه بر مقطع ابتدایی مبنای پژوهش قرار داده است و به این سوال پرداخته است که پدیده ناسیونالیسم در این دوره چه تاثیری بر محتوای کتاب های درسی تاریخ گذاشت.پرسشی که پاسخ آن در «باستان گرایی»، «میهن دوستی» و «شاه پرستی» به مثابه مظاهر ناسیونالیسم در متون درسی تاریخ جستجو شده است.
    کلیدواژگان: پهلوی اول، رضا شاه، ناسیونالیسم، کتاب های درسی تاریخ - نظام آموزشی
|
  • H Aghajari, A Fazlinezhad Page 1

    The Mongol Ilkhanid Rule over Iran which began after the conquest of Baghdad and the collapse of five hundred years reign under Abbasid Dynasty had some important side effects on Iranian culture and politics but above all was the revival of Iranian identity and awareness of intellectuals and officials regarding the historical condition and state of affairs within the restriction of their own territories. Hamdollah Mostofi Qazvini is one of the well known writers who has valuable writings on subjects such as history, geography and epics. Those have helped in clarifying Iran’s historical identity. In his book Nozhat-al-Qoloob, he has illustrated Iran as an ancient country with distinct borders and has explained about its provinces. In his Zafarname which is an epic poem using the Ferdowsi style, he has given very much significance to the concept and identity of Iran. In this remarkable works, Mostowfi has persistently acclaimed and mentioned "Iran" and "Iranians" and following the jovayni and Rashid-alddin Fazl allah By using Iran as a conceptual centre, he has tried to assimilate the Mongol rulers into the life style and policy of ancient Iranian kings. The Zafarname reveals Mostowfi’s thoughts about the continuation of the concepts of Iran according to the ancient royalty during the Islamic epoch and the construction of an Iranian-Islamic Renaissance.

  • F. Allahyari Page 27
    Regardless of the fact that such an invasion entailed political, social, economic, and cultural consequences in the post Islamic period of Iranian history, the devastative Mongol invasion and the fall of Baghdad mark an important phase of history from cultural point of view, due to the fact that this invasion played a crucial role on the process of the reconstruction of the identity and political integrity of Iran. Typical characteristics of this period include reappearance of the concept of Iran in historical, geographical and literary texts of the period, theoretical and practical reflection of Iranian political culture and land-holder-ship patterns and structures. Undoubtedly the scripts and writing of prominent historians of this period are considered very important in displaying thoughts and concepts in such a period. Naseral- din Monshi Kermani is among major historians who is known as an important historian of Mongol era of Iran because of his great works such as Semt-al-ola –lelhazrat-alolia and Nasaem-al–ashar-men-lataem-al-akhbar. In these important works of him -as one of the most prominent mid - history historiographers- there are some traits historiography and thematic presentation that could be considered more than special facts on historical data and recognize serious concepts about Iran and Iranian thought and reflection of the pattern of Iranian political system. Thus present paper attempts to study reflection of the concept of Iran and Iranian notion in the period of Naser-al-din Monshi Kermani by descriptive and analytical method which based on attributive and library studies. This article after an introduction, describing method and concepts and revision on life of Naseral- din Monshi Kermani and his works, investigates the reflection of Iran and Iranian identity in this period and his theory is about kingdom institution, its traits and functions, ministry, political and social order and balance of effective elements in power structure based on logic of his historical expression in Semt-ol-ola and Nasaem-al-ashar.
  • M Khalili Page 61
    It’s not an enigma that story and history have the same fate. A little attention to the concept of history could be helpful. It’s acceptable that the world is consisted of several events. But there’s a huge difference between considered and unconsidered events. History means research on events that at a certain time have been considered, observed and kept in mind by researchers and has built astructure of the story about same events. Reality is greater than history and in terms of number exceeds it highly. This leads into identity generating. In this sense, identity is a criterion that historical event can be studied based on it. As we speak of identity as a process, indeed, we have spoke of the continuity of phenomenon having become historical in response to the questions of a person, a group, an ethical group or a nation about his past. When we speak of identity as a process, we indeed talk about the continuity of historized phenomena when answering the questions rose respecting about past. With reviewing five historical works, the writer has sought to study the factor of Farang (West) on Iranian identity in historical reports in Qajar era.
  • M. Farahani Monfared, M. Sharafi Page 99
    The book Tajziah –al- Amsar wa Tazjiah – al – Aasar known as Tarikhe- Vassaf compiled by Abdallah Shirazi titled as Vassaf – al – Hazreh `is one of the most important texts of Iranian historiography. In addition to historical events, this work also encompasses historical viewpoints of the writer about basis and principles of history knowledge. This writing tries to reach Vassaf’s viewpoints through, his historiography style and his direct and indirect signs. The following question is designed in order to meet this
    Objective
    What are the knowledgeable viewpoints of Vassaf-e- Shirazi about the principles of history science and how could it affect on his historiography manner? In response to this question, the following hypothesis is given: Knowledgeable insight of Vassaf -e- Shirazi about the principles of history science led to using the causal and critical method based on historical impartiality and improved his historiography from event-graphy level to a level close to a very scientific one Besides reviewing of Vassaf-e- Shirazi biography and his viewpoints about history entity, this article also studies the historical knowledge and methodological remarks in his work. Vassaf believed that history was a part of philosophy. In historiography method, he has paid attention to two causal and critical approaches and has tried to use these approaches in his history by considering historical impartiality. Therefore, he took step far away from mere event - graphy and took the historical knowledge beyond its widespread and traditional frontiers.
  • H. Mesbahian Page 123
    By referring to the history of university in western civilization and the thoughts of French Philosopher, Jacques Derrida, concerning the definition of University, this paper briefly examines the problem concerning university as an institution and as an idea(The way it’s been learnt by philosophy). By doing this he put current situation of university against what has been called “University on the way” or “Coming University”. To do this, I argue that the history of the university intimately follows the history of western culture. Described it in 5 chapters, in the first chapter the collapse of the Western Roman Empire it was the Christian church that held western culture as one. The University of Paris was the medieval university par excellence and established by developing cathedrals’ schools during medieval ages. In 1694 a new type of university came to existence that separated from the ways of the past. Established approximately five centuries after the University of Paris, the University of Halle departed from the Parisian idea that higher education must be comprehended inside the framework of the Christian faith and introduced the idea of the university as a secular institution, existing to assist the secular state. This idea is theessential element of the modern university. If the universities of Paris and Halle emphasize that aspect of the university that has represented the interest of the wider society, the University of Berlin was founded for very different reasons. The University of Berlin was founded in order that a few, academically capable individuals could pursue knowledge. The age of globalization, however, which has been formed around the idea of economism will necessitate a new type of university, one extremely alike to the University of Phoenix. The University of Phoenix, founded in 1976, is a business-related university compelled by law to make the most financial gain for its financiers. The idea forming the foundation of this university is that the most significant purpose of higher education is to teach functional skills and knowledge to its “customers”—the word it prefers to “students”. While the term university as an institution has tended to have limited connotations, Derrida argues that university as an idea has a boundless, unrestricted and unconditional implication. Thus, he questions the common connotation of university as an exclusively institutional term. The conclusion summarizes the major themes articulated in those discussions, and suggests further directions to explore toward the constructive conceptualizing of university, based on the "Inclusion of the Other."
  • J. Nowroozi Page 157
    One of the most important aspects of historiography in the Indian subcontinent was Iranians and Persian language assistance to exalting the field in the region. Important part of this art was carried out by the Iranians who migrated to India for different reasons. One of these Iranian immigrants who played a significant role in development of historiography in India was Asad Bayg Qazvini. He wrote a compact and beneficial work entitled Tarikh- e- Asad Bayg. In his book he explained social and political situation of India in a short course of the late reign of Akbar Shah and early reign of Jahangir Shah. In historiography, he was under the influence of ideas, beliefs, and certain restrictions of his living environment. This impression prevents optimal representation of reality and facts; however, with Enlightenment and providing some valuable information his help was fundamental to restoration of Indian history. In this article, first of all we try briefly introduce author of Tarikh - e - Asad Bayg, his character and way of thinking. Then we go through content of this historical book and review historiography style of it, make clear how Asad Bayg dealt with power, his bravery and frankness in expressing the facts, his commitment to the limits of documentary and cause of writing and examine events, chronological order of the book, not to be bounded to political history and considering on social and economic representation of the era, and including other tips on writing such historical books that all will be considered in our article.
  • Gh. Vatandost, S. Fasihi, Z. Hamedi Page 181
    Without a doubt educational system is one of the most important pillars of every society. Although it influences other societal systems, at the same time it is also under influence of them. With the goal of modernization of country, first Pahlavid government also paid attention to it. Since each political system has its characteristics, one of the main characteristics of the Pahlavi 1st’s era was nationalism, which in this period appeared in the shape of, “Patriotism”, “worship of the king”, and “Attention to the Arian race and archaism”. In this era Patriotism was linked closely with worship of king and archaism and influenced different sections of the society such as educational system, especially in the form of textbooks compilation. This article has based its research on fomation of the nationalism phenomena on history textbooks, particularly in elementary schools, and tries to answer the question on, how nationalism influenced the contents of history textbooks in this period. The answer is searched in “archaism”, “worship of king”, and “Patriotism” as manifestation of nationalism in history textbooks.