فهرست مطالب

مجله زبان و ادبیات عربی
سال سوم شماره 2 (پیاپی 5، پاییز و زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/11/13
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مجید بهره ور، محمود حیدری صفحه 1
    وصف در ادب جاهلی عرب، همواره از برجستگی های هنری و بلاغی آن بوده است و وصف مناظر طبیعت نیز پس از پراکندگی مسلمان در دیگر سرزمین های فتح شده، بیشتر پسندیده ی ذوق عرب گشت. هرچقدر که «شعب بوان» در گستره ی تاریخ و ادب ایران گمنام مانده باشد، برعکس در نوشته های عربی، به عنوان یکی از چهار بهشت گیتی، بسیار سرشناس و به یادماندنی گشته است. توصیف تماشاگران شعب بوان، خبر از خوشنامی این گذرگاه کهن نزد جغرافی دانان و جهانگردان مسلمان می دهد؛ تا جایی که زیبایی دره به عنوان موضوعی ادبی، سرچشمه ی انگیزش و الهام بسیاری از ادبای عرب شده است.
    در نوشتار حاضر، از طریق نقد روان کاوانه و از دریچه ی ذهنیت ادبی عرب، به تحلیل مجموع تصاویری خواهیم پرداخت که در آن عناصر طبیعت و جغرافیای شعب بوان را با شیوه های خیال انگیز و مکانیسم های رویاپردازانه توصیف نموده اند؛ سعی ما بر آن است تا از روی آن عناصر خیال و رویا، پاسخ روان شناسانه ی درستی درباره ی رویکرد یکسویه-ی ادبای عرب به موضوع، ارائه دهیم.
    کلیدواژگان: شعب بوان، ادب عرب، وصف، نقد روان کاوانه، متنبی
  • علی اصغر حبیبی صفحه 35
    انگاره ها و اسطوره ها به عنوان یکی از شالوده های میراث کهن کارکرد ارزشمندی دارند. این کارکرد به وسیله ی تکنیک های فنی و ادبی تنوع بیشتری می یابد و تاثیر عمیق تری بر جا می گذارد. شاعر معاصر برای آن که تجربه ی شعری خویش را از سطح فردی به سطحی بشری و ملموس ارتقا دهد از شخصیت های اسطوره ای، دلالتی همسو با تجربه ی معاصر خویش می آفریند و برای افزایش دامنه ی نفوذ این دلالت، از کارآمدترین شگردهای هنری استفاده می کند. نقاب از جمله تکنیک های پرکاربرد در این راستا است و نقاب تموز در شعر معاصر یکی از پر بسامدترین هاست. سیاب به عنوان یکی از پیشگامان شعر تموزی که به اندیشه مرگ و نوزایی و رستاخیز اعتقاد دارد، اسطوره تموز را در سطوح مختلف از جمله: فراخوانی، الهام گیری و همزاد پنداری و نقاب پردازی، بارها تصویر کرده است. از این رو و با توجه به پردامنه بودن کاربرد نقاب تموز در شعر او، در این نوشتار، فرایند بهره گیری شاعر از نقاب و دلالت های شخصیتی تموز در ابعاد گوناگون و با محورهای ذیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت:- نقاب تموز و جانشینی محبوبه اسطوره ای(عشتار) با محبوبه معاصر(وفیقه)- آمیختگی نقاب تموز با دیگر اسطوره های هم سلک (تکنیک تعدد صداها Poly phony) - عشق تموز به عشتار و امید به دگرگونی شرایط سیاسی و اجتماعی- نقاب تموز و ناامیدی از نوزایی و رستاخیز
    کلیدواژگان: سیاب، نقاب، تموز، همزاد پنداری، شعر معاصر عربی
  • سید محمد باقر حسینی صفحه 65
    زبان مهمترین ابزار ارتباط و پیوند میان انسانها برای بیان مفاهیم ذهنی آنهاست و هر زبان را اسلوبی است که در آن با گزینش کلمات برروح و جان شنونده یا خواننده اثرمی بگذارد.. بر همین اساس خبرگان وادی سخنوری، برای سنجش ارزش سخن معیارهایی ارائه نموده اند و در این میان قرآن کریم را بهترین و برترین الگوی این مهم برشمرده اند و تمام اسلوب های بکار رفته در آن را نمونه والای فصاحت و بلاغت دانسته اندکه هر کس بنا به قابلیت ها و درک وفهم خویش می تواند از این دریای بی کران معانی بهره ببرد.
    یکی از اسالیب قابل توجه در آیات قرآن، اسلوب تاکید است که با صور مختلف در اوج شیوایی و زیبایی بیان گردیده و سعی این مقاله بر آن است که به استناد آیات قرآنی به توضیح وتبین وجوه تاکید مثل اطناب، تکرار، تفسیر، ایغال، تذییل، تتمیم، اعتراض و... بپردازد وبه تحلیل جنبه های بلاغی آن از دیدگاه بزرگان علم بلاغت اشاراتی داشته باشد.
    کلیدواژگان: تاکید، بلاغت، إطناب، اسلوب قرآن
  • روح الله صیادی نژاد صفحه 93
    زبان به عنوان یک پدیده اجتماعی همواره پلی میان زندگی بشر و اندیشه های او بوده است. پیامبراکرم (ص) نیز با فصاحت وبلاغت خویش توانستند چنان از این عنصر فعال و پویا برای انتقال سخنان واندیشه های خود استفاده کنند که زبان شناسان قدیم ومعاصر عربی به توفیقی وتوقیفی بودن زبان ایشان اذعان نموده اند. از این روست که نص حدیث شریف یکی از منابع مهم زبان شناسان ونحویان در استشهاد به جنبه های لغوی وزبانی ونیز در پژوهش های آوایی زبان عربی است. زبان حدیث نتوانست به گویش های عامیانه خاتمه دهد به همین جهت زبان عربی از همان قدیم دو بیانه بوده است.
    با واکاوی در احادیث نبوی در می یابیم که دوگانکی زبان در این احادیث در سطوح مختلف نحوی، صرفی، صوتی وآوایی واستعمال الفاظ غریب وناآشنا قابل بررسی است. پیامبراکرم(ص) هیچ تعصبی نسبت به زبان ولهجه خاصی نداشتند.گاهی به لهجه ی خطاب لب به سخن می گشودند و از تمامی ظرفیت های صوتی وآوایی آن لهجه که به رسایی و روانی سخن کمک می کرد بهره می گرفتند.نمی توان از دوگانگی زبان در احادیث نبوی به عنوان عامل ضعف و سستی زبان یاد کرد؛ چرا که همراه با حفظ قوانین تطور زبان، در تغییر وتحول واژگان به یکدیگر اصل «مشابهت»رعایت گردیده است.
    کلیدواژگان: دوگانگی زبان، لهجه، زبان شناسی، احادیث نبوی، آوا، قبیله
  • عباس عرب، یونس حق پناه صفحه 115
    صعالیک گروهی بودند که از دل جامعه ی جاهلی سربرآوردند و رو در روی آن قرار گرفتند. در این راستا، آنان دست به تمرد زدند و بر سنت ها و هنجا رهای اجتماعی، فرهنگی و ادبی شوریدند. بی شک هدف قرار دادن هنجارهای اجتماعی و پیوستن شمار قابل توجهی از اعضای جامعه ی جاهلی عرب به جریان صعالیک، حکایت از وجود یک اشکال اساسی در نظام اجتماعی موجود داشته است.
    بررسی اوضاع و شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در این دوره، تصویری از یک ساختار معیوب و ناسالم در نظام قدرت را نشان می دهد. در این فضا، قدرت در انحصار طبقه ای خاص است و نهادهای فرهنگی دارای کارکردی ایدئولوژیک اند تا این وضعیت در جهت منافع عنصر مسلط استمرار یابد. از نقطه نظر مکتب روانشناسی آدلر، در این شرایط، ساختار بیمار قدرت، تحقیر را تکثیر کرده و منجر به ایجاد عقده ی حقارت می گردد. در پی ایجاد این احساس کهتری، میل به قدرت و مهتری شدیدا احساس می شود و سپس انواع مختلفی از واکنش ها و مکانیسم های جبرانی، متاثر از این گره روانی، بروز پیدا می کند.
    از آنجا که به گواهی تاریخ، صعالیک نیز دارای چنین وضعیتی بودند، کوشش می شود تا بازتاب واکنش ها و شیوه های جبرانی، در اشعار شان نشان داده شود و بر اساس الگوی روانشناسی آدلر مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: صعالیک، عصر جاهلی، آدلر، احساس حقارت، واکنش وجبران
  • جواد غلامعلی زاده، سید باقر حسینی صفحه 145
    علی رغم شهرت زیاد ابونواس، شاعر و متکلم پرآوازه دوره عباسی، همچنان هاله ای از ابهام شخصیت حقیقی او را در برگرفته است. یکی از ابعاد مبهم شخصیتی وی، گرایش مذهبی و سیاسی اوست، به طوری که از یکسو در اشعارش، مظاهر الحاد و بی دینی و از سوی دیگرمظاهرایمان به خدا و قیامت مشاهده می شود؛ به لحاظ سیاسی نیز از یک طرف مدافع حکومت عباسیان است و از طرفی دیگر او را در صف شیعیان و علویان می یابیم. مقاله حاضر می کوشد با بهره گیری از اشعار و مباحث تاریخی مرتبط با زندگی و اندیشه ابونواس، آرای پژوهشگران را در این زمینه نقد و در نهایت او را به عنوان شاعری شیعی و محب اهل بیت (علیهم السلام) معرفی کند.
    کلیدواژگان: ابونواس، تشیع، اهل بیت، تعصبات عقیدتی
  • حسین ناظری، کلثوم صدیقی صفحه 167
    پژواک نوای عشق، هنوز در سروده های شاعر اندیشمند عرب، خلیل حاوی به گوش می رسد و افسانه های افسون پریان و حکایت سیب زندگی در میان شعرهای او همچنان رساترین آوایی است که روایت مرگ آرزوهای دیرینه ی بشر و بی گناهی نخستین او را به گاه زندگی در آرمانشهر پردیس یا همان فردوس باز می گوید و هبوط و فرود او را از افلاک به خاک و از لاهوت به ناسوت اعلام می دارد.
    این نوشتار برآن است تا خاستگاه روان شناختی نمود دو مفهوم پری وعشق را در سروده های این شاعر درد آشنا مورد بررسی قرار ده زیرا حضور پیوسته ی این دو مفهوم در کنار مظاهر شر- مادر ازلی مانند:جادوگر، افعی، اژدها، مرگ، گور، غار و...در شعر حاوی با ترسیم فضایی رمزآلود و تراژیک، بازگوکننده ی خیال هایی ابهام آمیز هستند که در پس سایه ای غریب محو می گردد و ذهن خواننده یا شنونده را با این پرسش روبرو می سازد که براستی این خیال های غریب و این فرازهای روبه فرود از کدامین بخش ذهن شاعر سرچشمه گرفته و حضور ابعاد دوگانه ی مادر ازلی در سروده های او چگونه قابل توجیه است؟!
    کلیدواژگان: عشق، پری، روان ناخودآگاه، حاوی
|
  • Dr. Majid . Bahrevar_Dr. Mahmood Heidari Page 1
    Description of the nature in Arab literature of Jáhilyya (Bedouin) was a salient aspect of its artistic and rhetorical manner. Moreover after Muslems dispersion in other occupied territories, description of the landscapes suited more to the taste of Arabs. Though Sheb Bawwan (the Vale of Bawwán) has remained unknown in history and literature of Iran, it has been more well-known and memorable in Arabic writings as one of the four earthly paradises of the Muslems. The visitor's descriptions of the Vale of Bawwán declare the reputation of this ancient pass among Muslem geographers and tourists, and likewise beauties of the vale, as a literary subject, motivated and inspired several men of letters of Arabs. In this article referring to Arab's literary subjectivity, we will psychoanalyze the whole images relating to natural and geographical elements of Bawwán vale which are described by imagery tropes and dream mechanisms. By this imaginary and dream we aim to find an appropriate psychological answer for Arab's unilateral literary attitude towards the subject.
  • Dr. Ali Asghar Habibi Page 35
    Fable and myths- as one of the foundations of ancient heritage-have found a valuable function in modern poetry, and various literary techniques have been created to use them in a richer field. Modern Arab poets utilize these myths to raise the level of their own personal poetic experience to a humanistic level. They create a new implication out of mythical personality, identical to their own experience. To give a profound impression to their poetry they use the most effective literary techniques, from which the mask is the most efficient one. Mask of Tammuz is one of the most frequent ones in modern Arabic poetry and Badr Shaker al-Sayyab is considered one of the pioneers in this field. He believes in the idea of death, renewal and resurrection. He applies Tammuz fable to his poetic experiences in different literary ways, e.g. invocation, inspiration and mask processing. The following issues will be discussed in this paper regarding the usage of Tammuz mask in his poetry:- Tammuz mask and the replacement of goddess (Isther (for Sayyab's beloved Wafigha - Combining of Tammuz mask with other similar fables or mythical personalities (poly phony) - Tammuz love for (Isther) and the hope for political and social revolution- Tammuz mask and disappointment form renewal and resurrection.
  • Dr.Sayyed Mohammad Baqer Hosseini Page 65
    Language is the most important medium for communication among human beings to express their intensions and concepts; and all languages possess one or more specific styles through which the author(s) can influence the addressee's and audience's souls and minds. Accordingly, connoisseurs of oration arena have propounded criteria and styles to assess speech value, and they have enumerated the Quran, as the superior and best paradigm of this significant affair; and they have regarded all styles applied in it as the high paradigm of fluency and eloquence to which man's thought and meditation is not able to access. One of the considerable styles in the Quranic verses is that of emphasis which has been expressed at the peak of expressiveness and beauty; and in this paper we are going to deal with the rhetorical aspects of this style.
  • Dr. Ruhollah Sayyadinezhad Page 93
    Language as a social phenomenon bridges between human life and his thoughts. The Prophet Mohammad-PBUH- best used this active factor to transfer the ideas through an eloquent speech. Ancient and contemporary Arabic linguists have confessed his great divine talent and eloquence. Thus his sacred speech texts-Traditions- are considered one of the most important resources of linguistic and syntactic studies. The language of Tradition did not put an end to regional dialects and this is why diglossia can be observed in the Prophet's Traditions. This phenomenon is a good field for researches at various syntactic, morphologic and phonologic aspects.The Prophet didn’t consider any special dialect or language as superior to others. While using a specific dialect, he would use all phonologic capacitieshelping the eloquence of his speech. Hence, no one can claim that diglossia in the Traditions is a sign of weakness, because in the process of word transformation, the nature of the word has remained intact and the similarity has been observed.
  • Dr. Abbas Arab, Yunes Haqpanah Page 115
    Sa’aliks were a group or sect of Jáhilyya society who emerged in the Age of Ignorance of Arab history and defied it. They rebelled against the social, cultural and literary traditions of their time. The fact that they targeted the social norms, and that a considerable number of the society members joined the Sa’alik's movement, indicates a fundamental shortcoming in the relevant social order. An examination of the political, social and cultural conditions of the relevant time reveals a defective and unsound power structure. Power was monopolized by a particular class and the cultural institutions served for a certain ideology in order to preserve the status quo in favor of the current hegemony. From the point of view of Adler's psychological theory, the ailing power structure under such conditions promotes humiliation in people and consequently brings about the inferiority complex. Following the inferiority feelings, comes about a thirst for power and superiority, which is manifested in various sorts of reaction formations and compensatory mechanisms.According to historical studies, Sa’aliks also exhibited similar features. Thus, the present study aims, first to show the reaction formations and compensatory means reflected in their poems, and then to analyze them according to Adler’s theories.
  • Jawad Gholamalizadeh, Dr.Sayyed Bagher Hosseini Page 145
    Despite the great fame the well-known Abbasid poet –Abu Nuwas- enjoys, his real character is covered in a misty cloud. One of the vague aspects of his character is his religious and political tendency in a way that his poems carry the features of both atheism and belief in GOD and the Judgment day. From a political perspective, he is an advocate of Abbasid government, and at the same time a shiite and an Alawis proponent. The current article tries to discuss view points of researchers in this field and finally, using poems and historical points related to AbuNuwas's life and thoughts, introduce him as a shiite poet and an advocate of Ahl –al -Beit(PBUT).
  • Dr.Hossein Nazeri, Kolsum Seddiqi Page 167
    The echo of love melody is still heard in the songs of the Arabic intellectual poet khalil Hawi and the legends of fairie's charm and the story of the apple of life are the most audible songs of his poems narrating the fable of early human innocence and his fall from the heaven to the earth.The present article aims to review the psychological implications of “fairy” and “love in Hawi's songs, since the perpetual presence of these two motifs along with the evil archetypal symbols like magician, serpent, death, grave, cave,and… in his poetry, through drawing a cryptic and tragic atmosphere, depict ambiguous imaginations which fade away under a strange shadow and confront the human mind with this question that actually from which part of the poet’s mind these strange imaginations and high imagery- which are directed downward- are originated and how the presence of the mutual dimensions of archetypal symbols in his songs are justifiable.