فهرست مطالب

مجله علوم پزشکی رازی
سال هجدهم شماره 9 (پیاپی 90، آذر 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/09/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • منوچهر ایلخانی، منوچهر کرمی، گوهر کیامرزی، آرمیتا شاه اسماعیلی صفحه 1
    زمینه و هدف

    تشخیص بیماری مرآلژی پارستتیکا (Me ralgia Paresthetica (MP)) عمدتا بر اساس علایم بالینی صورت می گیرد، اما انجام مطالعات الکتروفیزیولوژیک و تصویربرداری در جهت تایید تشخیص و رد تشخیص های افتراقی ضروری است. یکی از روش های تشخیصی مورد توجه، استفاده از پتانسیل های بر انگیخته سوماتوسنسوری (Somatosensory Evoked Potentials SEPs=) عصب پوستی طرفی ران(LFCN=Lateral Femoral Cutaneous Nerve of thigh) می باشد که در گذشته مطالعات کمی در خصوص کارایی این روش در تشخیص بیماری مرآلژی پارستتیک به انجام رسیده است.

    روش کار

    شرکت کنندگان در این مطالعه مقطعی شامل 60 نفر از بیماران دارای تشخیص بالینی مرآلژی پارستتیکا می باشند،که به صورت متوالی(Consecutive) به بیمارستان لقمان حکیم تهران در سال های 1388 و 1389 مراجعه کرده اند. پتانسیل های بر انگیخته سوماتوسنسوری ران طرف درگیر و سالم در تمامی بیماران با استفاده از آزمایش SEPs که بر مبنای تحریک الکتریکی عصب پوستی طرفی ران و ثبت پاسخ برانگیخته سوماتوسنسوری در محل قرار گرفتن کورتکس پاریتال حسی طرف مقابل تحریک روی جمجمه بیمار می باشد؛ انجام گرفته است.

    یافته ها

    حساسیت آزمون SEPs در تشخیص بیماری مرالژی پارستتیکا برابر با 3/53 درصد، با فاصله اطمینان 95 درصد(3/66- 0/40) می باشد. ویژگی این آزمون نیز 3/98 درصد، با فاصله اطمینان 95 درصد(9/99- 0/91) است.

    نتیجه گیری

    اگر چه توانایی آزمون SEPs درتشخیص (Ruling in) بیماران مبتلا به مرآلژی پارستتیکا کم است، ولی نتایج آزمون درتشخیص (Ruling out) افراد سالم از بیمار بسیار مفید واقع می گردد.

    کلیدواژگان: مرآلژی پارستتیکا، پتانسیل برانگیخته سوماتوسنسوری، اعتبار
  • مریم دارنهال، میر سعید عطارچی، سید محمد سید مهدی، عباس رحیمیان، ترانه یزدان پرست صفحه 7
    زمینه و هدف

    کمر درد یکی از علل شایع غیبت از کار می باشد. در سنین کاری کمر درد ناشی از هریناسیون دیسک کمری (Lumbar disc (herniations یکی از علل مهم از کارافتادگی محسوب می شود. عدم بازگشت به کار، هزینه های اقتصادی واجتماعی زیادی به صنایع تحمیل می نماید. این مطالعه با هدف تعیین میزان بازگشت به کار و عوامل مرتبط با آن، پس از جراحی هریناسیون دیسک کمری انجام شد.

    روش کار

    در این مطالعه مقطعی، کلیه بیمارانی که به علت هریناسیون دیسک کمری طی سال های 1384 تا 1388 در دو بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران جراحی دیسککتومی (discectomy) شده بودند وارد مطالعه شدند. اطلاعات لازم با بررسی پرونده بیماران توسط پرسشنامه ای که از قبل طراحی شده بود جمع آوری شد و با تماس تلفنی با افراد تحت مطالعه وضعیت بازگشت به کار آنان مورد بررسی قرار گرفت. جهت بررسی ارتباط متغیرهای کمی وکیفی مطالعه به ترتیب از آزمون های تی تست((T-test و کای مربع (Chi-square) استفاده گردید.

    یافته ها

    از 603 فرد تحت مطالعه، پس از گذشت حداقل 6 ماه از جراحی، 504 نفر (6/83%) بازگشت به کار داشتند. از این تعداد 364 نفر (2/72%) به طور تمام وقت و 140 نفر (8/27%) به صورت نیمه وقت به کار بازگشتند. نتایج آنالیز چند متغیره نشان داد که بین سن، جنس، سطح تحصیلات، شاخص توده بدنی،انتظار مثبت از جراحی پیش از جراحی، تشویق پزشک مبنی بر بازگشت به کار، مدت بستری در بیمارستان، کار دستی و رضایت شغلی با بازگشت به کار رابطه معنی داری وجود داشت (05/0> p)، ولی بین بازگشت به کار و وضعیت تاهل، میزان درآمد، درخواست غرامت، وضعیت بیمه، حمایت همکاران و همین طور کار از نظر وضعیت میزان نیاز به انرژی رابطه معنی داری وجود نداشت (05/0< p).

    نتیجه گیری

    یافته های ما بر اهمیت عوامل روانی-اجتماعی و عوامل شغلی در تعیین بازگشت به کار پس از جراحی هریناسیون دیسک کمری تاکید می کند. به نظر می رسد با برقراری استراتژی های مناسب جهت افزایش رضایت شغلی، انتظار مثبت از جراحی و تشویق بیمار برای بازگشت به کار در زمان مناسب می توان میزان بازگشت به کار را افزایش داد.

    کلیدواژگان: بازگشت به کار، هرنیاسیون دیسک کمری، جراحی هرنیاسیون دیسک کمری
  • مونا فرهادی، سید بهنام الدین جامعی، پریسا حیات صفحه 17
    زمینه و هدف
    نوروپاتی های محیطی و مرکزی یکی از مهمترین عوارض ابتلا به دیابت شیرین می باشد، تاکنون مکانیسم های دقیق سلولی و مولکولی نوروتوکسیسیتی ناشی از افزایش گلوکز مشخص نگردیده است. در تحقیقات سال های اخیر به نقش رادیکال های آزاد به عنوان یکی از دلایل نوروپاتی های دیابتیک توجه شده است. بر این مبنا استفاده از آنتی اکسیدان ها یکی از گزینه های درمانی برای جلوگیری از آسیب های ناشی از عوامل استرس اکسیداتیو مانند افزایش گلوکز می باشد. در تحقیق حاضر اثرآنتی اکسیدانی عصاره تام و فلاو نوییدی گیاه سس با نام علمی Cuscuta lehmanniana Bunge، که گیاه انگلی بومی ایران می باشد، برسلول های 12 PC تحت تیمار با افزایش گلوکز به عنوان مدل سلولی نوروپاتی دیابتیک استفاده گردید.
    روش کار
    در تحقیق حاضر از سلول های رده 12 PC در محیط کشت با افزایش گلوکز به عنوان القا مدل سلولی نوروپاتی دیابتیک استفاده گردیده است.از گیاه سس، پس از جمع آوری عصاره تام و فلاونوییدی تهیه گردید. فعالیت به دام اندازی رادیکال های آزاد عصاره های گیاه به روش (2،2-diphenyl-1-picrylhydrazyl) DPPH و سپس اثر عصاره تام و فلاو نوییدی بر روی سلول های 12 PC تحت افزایش گلوکز با استفاده از تست MTT، رنگ آمیزی هسته ای PI-Annexin و وسترن بلاتینگ (Western blot) برای پروتئین پروآپوپتوتیک Bax مورد مطالعه قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج DPPH نشان داد که عصاره تام و فلاو نوییدی گیاه سس دارای خاصیت به دام اندازی رادیکال های آزاد می باشند. پس از به کار بردن عصاره فلاو نوییدی با غلظت μg/ml 50 رادیکال های آزاد نسبت به گروه کنترل، 45/70% کاهش نشان داده اند. نتایج تست MTT هم چنین نشان داد که عصاره تام گیاه در غلظت 100μg/ml و عصاره فلاو نوییدی با غلظت 50μg/ml توان حیاتی سلول ها را به ترتیب 70 و 83% افزایش داده است. رنگ آمیزی Annexin نشان داد که تعداد سلول های آپوپتوتیک در مقایسه با گروه کنترل از 2/38% به 8/15% کاهش یافته است، سنجش وسترن بلاتینگ هم چنین نشان دهنده کاهش معنی دار بیان پروتئین پروآپوپتوتیک Bax متعاقب استفاده از عصاره تام و فلاونوییدی می باشد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این تحقیق عصاره تام و فلاونوییدی گیاه سس دارای خاصیت نوروپروتکتیو در برابر افزایش گلوکز در محیط کشت می باشند، به نظر می رسد خواص درمانی این گیاه بتواند در کنترل و یا کاهش نوروپاتی های دیابتیک موثر واقع گردد.
    کلیدواژگان: گیاه سس، نوروپاتی دیابتیک، سلول های 12 PC
  • جلیل کوهپایه زاده، ماشااله عقیلی نژاد، الهه کبیر مکمل خواه، مجید گل آبادی صفحه 27
    زمینه و هدف

    یکی از اختلالات شایع در محیط های کاری، فرسودگی شغلی است که می تواند بر احساس رضایت حرفه ای و سلامت جسمی-روانی افراد شاغل تاثیر منفی داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان فرسودگی شغلی و عوامل موثر بر آن در کارکنان شاغل در دانشکده های مختلف دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق انجام شد.

    روش کار

    در یک مطالعه مقطعی، 445 نفر از کارکنان دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق که در سال 1389 حداقل شش ماه در جایگاه فعلی سابقه کار داشتند، وارد مطالعه شدند. اطلاعات فردی این افراد جمع آوری شد و جهت بررسی میزان فرسودگی شغلی، از پرسشنامه مازلاک-جکسون استفاده گردید. داده ها با استفاده از آزمون های آماری و با درنظر گرفتن سطح معنی داری (05/0 p<) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    میانگین نمره کلی خستگی هیجانی (8/9±) 13/13، مسخ شخصیت (49 /4±)4 و کفایت شخصی (13/10±) 63/22 بود. در آنالیز واریانس، فرسودگی شغلی در بعد خستگی هیجانی و مسخ شخصیت در کارکنان زن بالاتر از مردان بود. هم چنین در کارکنان با سابقه کاری 10 سال و کمتر بیش از سایر کارکنان بود (05/0 p<). خستگی هیجانی و مسخ شخصیت در افراد با مدرک تحصیلی فوق دیپلم از بقیه گروه ها بیشتر بود (05/0 p<). در کارکنان دانشکده بهداشت نمره کفایت شخصی کمتر و نمره مسخ شخصیت بیش از بقیه دانشکده ها بود (05/0 p<). در آنالیز رگرسیون، فقط سابقه کاری هم بستگی منفی با فرسودگی شغلی نشان داد.

    نتیجه گیری

    به طور کلی فرسودگی شغلی در بعد خستگی هیجانی و مسخ شخصیت در سطح پایین و در بعد کفایت شخصی در سطح بالا بود. کارکنان با سابقه کاری کمتر، سطح فرسودگی شغلی بالاتری را نشان دادند. به نظر می رسد کارکنان زن، کارکنان فوق دیپلم و نیز کارکنان بعضی دانشکده ها، استعداد بیشتری برای فرسودگی شغلی داشتند که باید ضمن علت یابی، توجه بیشتری در این زمینه به آنان مبذول گردد.

    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، استرس، کارکنان، دانشکده
  • مرضیه نجومی، بیتا بیجاری، سیده زهرا مصطفویان، مریم کاشانیان صفحه 37
    زمینه و هدف

    اندومتریوز (Endometriosis) یک بیماری التهابی وابسته به استروژن و از شایع ترین بیماری های مزمن ژنیکولوژیک می باشد. علایم و عوارض بیماری می تواند بر پارامترهای روانی- اجتماعی تاثیر بگذارد و منجر به کاهش کیفیت زندگی مرتبط با سلامت شود. هدف ما از این مطالعه بررسی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در مبتلایان به آندومتریوز می باشد.

    روش کار

    این مطالعه مقطعی در مبتلایان به اندومتریوزیس مراجعه کننده به چند بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران با نمونه گیری غیرتصادفی انجام شد.کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در این بیماران با پرسشنامه اختصاصی کیفیت زندگی در بیماران اندومتریوز (Endometriosis Health Profile-30 = EHP-30) که کیفیت زندگی بیماران را در ابعاد مربوط به درد، میزان کنترل، حمایت اجتماعی، عاطفی و خویشتن بینی اندازه گیری می کند بررسی شد. داده ها بعد از جمع آوری، وارد نرم افزار SPSS(15) شده و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    تعداد 100 بیمار مبتلا به آندومتریوز با میانگین سنی 54/7± 5/39 سال در این مطالعه شرکت کردند. نمرات کیفیت زندگی در در ابعاد پرسشنامه اصلی EHP-30 بین20/36 تا 73/46 و در پرسشنامه ضمیمه بین 85/34 تا 55/50 قرارداشت. بیشترین حوزه ای که تحت تاثیر بیماری قرار گرفته بود، حوزه روحی - روانی و بعد از آن حوزه درد در پرسشنامه اصلی و حوزه نازایی در پرسشنامه ضمیمه بود. کمترین حوزه متاثر شده از بیماری، خویشتن بینی یا self image بود.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه بیانگر این است که کیفیت زندگی زنان مبتلا به اندومتریوز بویژه در ابعاد روحی روانی و درد کاهش یافته که نشان دهنده اهمیت پرداختن به کیفیت زندگی بیماران در کنار درمان های جسمی موجود می باشد.

    کلیدواژگان: آندومتریوزیس، کیفیت زندگی، پرسشنامه اختصاصی کیفیت زندگی
  • مریم مبینی، فرزاد بزرگی صفحه 44
    مقدمه
    استخوان سازی هتروتوپیک (Heterotopic ossification) به ایجاد استخوان در خارج سیستم اسکلتی اطلاق می شود. اندوسولفان (Endosulfan) یک سم آفت کش از خانواده ارگانوکلرین (organochlorine) است که در صورت ایجاد مسمومیت، علایم سمیت نورولوژیک آن غالب بوده و به صورت کاهش هوشیاری، تشنج منتشر و بحران صرعی (status epilepticus) تظاهر می کند. مواردی از وقوع استخوان سازی هتروتوپیک، به دنبال حوادث نورولوژیک و مسمومیت وجود دارد ولی بر اساس اطلاعات موجود، ایجاد این مشکل به دنبال مسمومیت با اندوسولفان تاکنون گزارش نشده است.
    معرفی بیمار: بیمار مرد 44 ساله ای است که به علت درد لگن و اختلال در راه رفتن مراجعه کرد. بیمار 4 ماه قبل به دنبال مسمومیت با سم اندوسولفان دچار تشنج مکرر و کاهش سطح هوشیاری در حد کما گردیده بود. در رادیوگرافی بیمار شواهد استخوان سازی هتروتوپیک مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    با توجه مرگ و میر و ناتوانی بالای مسمومیت با اندوسولفان و با توجه به این که آنتی دوت ((antidote موثری برای آن وجود ندارد، محدودیت دسترسی به سم همراه با درمان فوری مسمومیت، شامل درمان ضد تشنج توصیه می شود.
    کلیدواژگان: اندوسولفان، استخوان سازی هتروتوپیک، مسمومیت
|
  • Manoochehr Ilkhani *, Manoochehr Karami, Gohar Kiamarzi, Armita Shah Esmaeli Page 1
    Background

    Although the diagnosis of Meralgia paraesthetica (MP) is always made based on clinical background, but electrophysiological evaluation is helpful in confirming the diagnosis. We investigated the Somatosensory Evoked Potentials (SEPs) of the lateral femoral cutaneous nerve (LFCN) of the thigh. Because of lack of knowledge in case of its diagnostic utility in our country, this study is performed.

    Methods

    In this cross sectional study, we entered sixty consecutive patients referred to the Loqman Hospital in Tehran (2009 – 2010), who have clinical symptoms and signs consistent with a diagnosis of MP underwent bilateral studies of SEPs elicited by stimulation of the LFCN of the thigh.

    Results

    SEPs was abnormal in 32 (53.3%) patients, all of whom were clinically diagnosed with MP. The specificity of the SEPs test was 98.3% (95% CI, 91.0%– 99.9%) for the diagnosis of MP.

    Conclusion

    Our findings suggest that SEPs is an extremely useful test for “ruling out” the diagnosis of MP.

    Keywords: Meralgia Paraesthetica, Somatosensory Evoked Potentials, Validity
  • Maryam Darenhal, Mirsaeed Attarchi, Seyed Mohammad Seyed Mehdi *, Abbas Rahimiyan, Taraneh Yazdanparast Page 7
    Background

    The disability caused by the lower back pain is one of the leading factors contributing to work absenteeism. This disability which is usually due to spinal disc herniation prevents an employee from doing his/her daily job, thus creating numerous destructive socioeconomic consequences for him/her as well as the society. The goal of this study is to determine the patients return-to-work rate after undergoing the lumbar disc herniation surgery and to study the related factors.

    Methods

    This study was a cross sectional study. All patients suffered from lumber discetomy from 2005 to 2009 at two TUMS (Tehran University of Medical Sciences) educational hospitals were included in this study. Required data about the patients were gathered from the hospital documents, and the return-to-work rate was evaluated by following up on patients via phone calls. Chi-square and T tests were used for evaluation of quantitative and qualitative variables, respectively.

    Results

    From 603 final participants, at least 6 month after the surgery, 504 cases (83.6%) returned to work. From these 504 cases, 364 patients (72.2%) returned full time, and 140 patients (27.8%) returned part time. A multivariate regression analysis showed that the return-to-work rate has a strong correlation with age, sex, educational level, body mass index, positive expectation from the surgery before doing it, doctor's encouragement, hospitalization time, manual work, and job satisfaction (p<0.05); however, it had no significant correlation with marriage status, income level, impairmentrequest, insurance coverage, peer support, and the work category with respect to physical labor demand (p>0.05).

    Conclusions

    Our findings show the importance of work related and psychological factors as the determinants of the return-to-work rate after the lumbar disc surgery. From this study, it is apparent that appropriate strategies and team work (between the patient, the surgeon, the rehabilitation specialist, the occupational medicine specialist, and the employer) would elevate the job satisfaction and positive expectations about the surgery, and therefore, they encourage the patient to return to work at a suitable time which in turn, may increase the total return-to-work rate.

    Keywords: Return to work, Lumbar disc herniation, Lumbar disc herniation surgery
  • Mona Farhadi, Seyed Behnamaddin Jameie, Parisa Hayat Page 17
    Background
    Central and peripheral neuropathies are the most common side effects of Diabetes Mellitus (DM). The exact mechanisms of diabetic neurotoxicity are still unknown. Recently oxidative stress is introduced as one of the factors for diabetics’ neuropathies. Antioxidants also used as therapeutic agents to reduce the side effects of diabetes. In the present research the antioxidant effects of total and flavonoid extracts of Cusseta lehmaniana Bunge on high glucose inducted Pc12 were studied.
    Methods
    PC12 cell line treated with high glucose was used. Total and flavonoid extract of C. lehmaniana Bungs were prepared. PC12 cells treated with 6X fold high glucose concentration exposed to extracts. Antioxidant activity of extracts, cell viability and apoptosis were studied by DPPH, MTT, Annexin staining and Western Blotting respectively.
    Results
    The MTT result showed 50μg/ml of flavonoid extract and 100μg/ml of total C. lehmaniana Bungs extract increased cell viability after 3 hours pretreatment. DPPH assay demonstrated 50 μg/ml flavonoid extract can increased radical scavenging inhibits compare with ascorbic acid. Several assays were used for evaluated of anti apoptotic effect such as: Annexin, SubG1and Western blotting for expression of Bax protein.
    Conclusion
    Based on our findings, it is concluded that both total and flavonoid extract of C. lehmaniana Bungs have the potential to protect PC12 cells against glucose neurotoxicity by reducing apoptosis via increased Bax expression protein.
    Keywords: PC12 cells, Diabetic neuropathy, C. lehmaniana Bunge
  • Jalil Kouhpayezade, Mashallah Aghilinejad, Elahe Kabir Mokamelkhah, Majid Golabadi Page 27
    Background

    Job burnout is a common disorder in work places which has negative impacts on job satisfaction, physical and mental health status of employees of faculties. Aim of this study was to investigate job burnout and related factors in employees of Ex-Iran University of Medical Sciences faculties.

    Methods

    In a cross-sectional survey, in the year 2010, 445 employees of Ex-Iran University of Medical Sciences, with total job history of more than one year and recent position history of at least 6 months, were included in study. A questioner included demographic questions and the Maslach Burnout Inventory (MBI) for evaluating job burnout was used in this study. The data analyzed with statistical methods. p<0.05 used for significance in this study.

    Results

    Mean of emotional exhaustion scores was 13.13 (±9.8), depersonalization 4 (±4.49) and personal accomplishment 22.63(±10.13). In analysis of variance, emotional exhaustion and depersonalization levels in female workers was more than males and in employees with job history of ≤10 years was higher than others (p<0.05). Emotional exhaustion and depersonalization levels in employees with above diploma degree was higher than others (p<0.05). In employees of Hygiene faculty, personal accomplishment was lower and depersonalization was higher than other faculties. In analysis of regression only duration of work, was negatively correlated with job burnout.

    Conclusion

    Generally job burnout in emotional exhaustion and depersonalization was mild and in personal accomplishment was high. Employees with lesser duration of work had more job burnout. Probably, female workers, above diploma workers and workers of some faculties were more susceptible to job burnout. It is necessary to have a suitable approach for this.

    Keywords: Professional Burnout, Stress, Employee, Faculty
  • Marzieh Nojomi, Bita Bijari, Zahra Mostafavian, Maryam Kashanian Page 37
    Background

    Endometriosis is a estrogen- depended and chronic gynecological disease. The symptoms of this with an overall negative impact on the psychosocial parameters in the patients, leading to a significant reduction of health-related quality of life. The aim of this study was to evaluate health-related quality of life in patients with endometriosis.

    Methods

    This cross-sectional study was performed on women with endometriosis in Several hospitals affiliated Tehran University of Medical Sciences, with non randomized sampling method. Health-related quality of life in patients with endometriosis was investigated with endometriosis health profile (EHP-30) questionnaire in 5 scales including Pain, Emotional well-being, control and powerlessness, Social support and self imaging scales. Data analyzed by descriptive statistics in SPSS (15) software.

    Results

    Mean age of 100 Participants in this study was 39.5±7.54 years. Quality of life scores in core questionnaire domains was 36.20 to 46.73 and in modular questionnaire domains was 34.85 to50.55.Most aspects affected by disease were psychological and pain in core questionnaire and infertility in modular questionnaire. The least affected by the disease was self image domain.

    Conclusion

    Our study showed that Endometriosis impairs health related quality of life, especially in the domains of psychological and pain. Emphasizing on life Quality of patients using appropriate medication therapy and Psychotherapy is necessary and important.

    Keywords: Endometriosis, Quality of life, Endometriosis health profile questionnaire
  • Maryam Mobini, Farzad Bozorgy Page 44
    Introduction
    Heterotopic Ossification is bone formation outside the skeletal system. Endosulfan is a pesticide in organochlorines family and endosulfan poisoning can make neurologic toxicity with loss of consciousness, diffuse convulsion and status epilepticus. There are some reports about heterotopic ossification due to neurologic and poisoning events, but there is not any report of it after endosulfan poisoning in the literature.Case report: A 44 year old man, presented with pelvic pain and difficulties in walking. There was a history of status epilepticus and coma 4 months ago due to endosulfan poisoning. There was some heterotopic bone formation around hip joints in radiography.
    Conclusion
    Because of high mortality and morbidity due to endusolfan toxicity and absence of any antidote, it is recommended that its availability be restricted and its toxicity be treated immediately specially for convulsion.
    Keywords: Endosulfan, Heterotopic Ossification, Poisoning