فهرست مطالب

مجله مدیریت بازاریابی
پیاپی 10 (بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/03/17
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدرضا پاکدل، شهناز نایب زاده، حسن دهقان دهنوی صفحه 1
    هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بازارگرایی، نوآوری و وفاداری مشتریان با عملکرد کسب و کار گروه پوشاک پل می باشد؛ در راستای دست یابی به این هدف پرسنل واحدهای تولید، اداری، مالی، بازرگانی، کنترل کیفیت، انبارداری و طراحی گروه پوشاک پل به عنوان جامعه آماری تحقیق جهت جمع آوری داده ها در نظر گرفته شده و با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده در تحقیقات بین المللی مورد سوال قرار گرفتند. متغیرهای اصلی تحقیق عبارتند از: بازارگرایی، عملکرد نوآوری، میزان نوآوری، وفاداری و عملکرد کسب وکار. روش تحقیق کاربردی و نیز تحلیلی توصیفی بوده و جهت بررسی رابطه بین متغیرها و فرضیه های تحقیق از مدل تحلیل مسیر استفاده شده است. تحلیل داده های تحقیق و آزمون فرضیات بیان گر این است که در گروه پوشاک پل افزایش درجه نوآوری نتیجه افزایش سطح بازارگرایی بوده و این امر خود به عملکرد نوآوری بهتر در شرکت می انجامد؛ نتیجه رشد عملکرد نوآورانه شرکت نیز افزایش وفاداری مشتریان است که در نهایت افزایش سطح عملکرد کسب و کار را به دنبال دارد.
    کلیدواژگان: بازارگرایی، نوآوری، وفاداری مشتریان، عملکرد کسب وکار، گروه پوشاک پل
  • پیمان غفاری آشتیانی، علیرضا اسکندری مهرآبادی صفحه 27
    فروشگاه های زنجیره ای به عنوان یکی از حلقه های نظام توزیع، نقش بارزی در کنترل قیمت ها، کاهش هزینه های توزیع و قیمت نهایی دارند و برای عرضه مناسب کالاهای خود نیازمند طراحی برنامه هایی هستند که با ترغیب به افزایش تکرار خرید مشتریان مزایایی را هم برای فروشگاه و هم مشتریان به همراه داشته باشند. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین ویژگی های برنامه وفاداری و وفاداری به فروشگاه است، علاوه بر آن، نقش میانجی رضایت از فروشگاه مورد سنجش قرار می گیرد. جامعه آماری تحقیق، شامل مشتریان فروشگاه زنجیره ای رفاه اراک است. دوره زمانی این تحقیق 6 ماه در طی تابستان و پاییز سال 88 می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی است و از تحلیل رگرسیون ساده برای آزمون فرضیه ها استفاده شده است. در این تحقیق ویژگی های سخت عموما عناصر ملموسی مثل تخفیف یا کالاهای رایگان هستند درحالیکه ویژگی های نرم ارتباط خاص یا رفتار ترجیحی با مشتری را شامل می شوند و معمولا ویژگی های نرم احساسی محور هستند. با توجه به نتایج مشخص شد برنامه های وفاداری رابطه معناداری بر وفاداری به فروشگاه دارند و نقش میانجی رضایت از فروشگاه نیز تایید شد. ویژگی های نرم نسبت به ویژگی های سخت پیش گوهای محکم تری از رضایت از فروشگاه در ابعاد کالا، شکل بندی تجاری فروشگاه و خدمات مشتری هستند. بنابراین ویژگی های نرم در مقایسه با ویژگی های سخت، اثر بیشتری دارند.
    کلیدواژگان: برنامه وفاداری، رضایت از فروشگاه، وفاداری به فروشگاه، ویژگی سخت، ویژگی نرم
  • محمود سمیعی نصر، سید مسلم علوی، مهدی نجفی سیاهرودی صفحه 47
    امروزه اهمیت مفهوم برند در خرید مشتریان به حدی است که برخی از صاحب نظران از آن به عنوان یک محصول کامل یاد کرده و معتقدند بسیاری اوقات مشتریان در عوض آن که محصولی را خریداری نمایند، برندها را می خرند. از این رو شناخت عوامل موثر بر این انتخاب و بررسی ویژگی های خاص برند اهمیتی دو چندان یافته و انجام تحقیقات متنوعی را در این زمینه ضرورت می بخشد. تحقیق حاضر نیز با این هدف و تحت عنوان بررسی علل و عوامل موثر بر انتخاب برند به انجام رسیده است. تحقیق حاضر از لحاظ روش ماهیتی پیمایشی، توصیفی و از لحاظ هدف ساختاری کاربردی دارد. جامعه تحقیق شهروندان شیرازی و نمونه آماری با توجه به شاخص تحلیل عاملی برابر400 نفر (روش منطقه ای) مد نظر قرارگرفته است. طبق یافته های آماری به دست آمده،30 متغیر تاثیرگذار در انتخاب برند در دسته کلی قرار گرفته اند، که از میان این30 متغیر، 5 متغیر شامل قابلیت تلفظ آسان برند، مبهم نبودن برند، به خاطر سپرده شدن آسان برند، زبان نوشتاری و قابل فهم بودن برند در مهم ترین دسته قرار گرفته اند. از طرفی بر اساس تحلیل کیفی دادها نیز مشخص گردید، «تجربه قبلی از خرید برند» برای فرد بیشترین تاثیر را در انتخاب برند از جانب وی داشته است.
    کلیدواژگان: برند، انتخاب برند، خوشه بندی مشتریان، تحلیل عاملی
  • حسین صفرزاده، بهرام خیری، ریحانه آقاسیدآقا صفحه 65
    یکی از مهم ترین موضوعات علم بازاریابی، مقوله رفتار مصرف کننده است. فرهنگ مصرف کننده در سال های اخیر به تدریج به سمت یکی از قدرتمندترین عناصر و عاملی موثر در شکل دادن به افراد و جوامع گسترش پیدا کرده است. از منظر استراتژی بازاریابی، درک الگوهای خرید برندهای مختلف از سوی مصرف کنندگان بسیار مهم است و یکی از اهداف بازاریابان در مطالعه رفتار و یادگیری مصرف کنندگان، تشویق آن ها به وفادار بودن به برند (نام و نشان تجاری) است. و لذا هدف کلی از انجام تحقیق حاضر، بررسی تاثیرات عوامل زمینه ای وهمچنین معیارهای وفاداری به برند و تغییر دادن برند به طور همزمان بر روی تصمیم خرید مصرف کنندگان جوان می باشد. زمینه به آن دسته از عوامل موقعیتی یا بیرونی که گزینه های موجود را به فرد تصمیم گیرنده تحمیل می کنند، اطلاق می گردد. بنابراین در این راستا پنج فرضیه تحقیقی تدوین گردید. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شامل تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی- مقطعی می باشد که به صورت میدانی و با کمک ابزار پرسشنامه انجام شده است. تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق بر اساس مدل یابی معادلات ساختاری انجام پذیرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که عوامل زمینه ای بیشترین و قوی ترین تاثیر را بر روی معیارهای وفاداری به برند دارند و پس از آن بیشترین تاثیر را بر روی فرآیند تصمیم خرید دارند.
    کلیدواژگان: رفتار مصرف کننده، تصمیم خرید، عوامل زمینه ای، تمایلات رفتاری، وفاداری به برند، تغییردادن برند
  • مهدی حقیقی کفاش، مسعود اکبری صفحه 95
    در دنیای پررقابت امروزی برای داشتن یک موقعیت مسلط در بازار، ارایه محصولات با کیفیت برتر به مشتریان یک امر مهم است که از آن می توان به عنوان یک اهرم ایجاد کننده مزیت رقابتی بادوام نام برد. وفاداری مشتری یک حق نیست بلکه امتیازی است که باید کسب شود. هدف از مقاله حاضر، اولویت بندی عوامل موثر بر وفاداری مشتریان شرکت شیرین عسل است. در زمینه رضایت و وفاداری مشتریان مدل های متفاوتی توسط اندیشمندان ارائه شده که در این پژوهش از مدل رضایت مشتری اروپایی استفاده گردیده که در آن سه عامل رضایت مشتری، تصویر درک شده از شرکت و کیفیت درک شده از نرم افزار (عناصر تعاملی در خدمت ارائه شده یا بخشی از کیفیت که نمایانگر عناصر تعاملی در خدمت ارائه شده مانند رفتار پرسنل و یا ویژگی های محیط ارائه خدمت است) بر روی وفاداری موثر می باشند. در این تحقیق تعداد 420 پرسشنامه میان مصرف کنندگان محصولات این شرکت در شهر تهران پخش گردید که تعداد 385 پرسشنامه تکمیل شده جمع آوری شد. نتایج به دست آمده از تحقیق پس از انجام تجزیه و تحلیل های آماری نشان داد که در سطح اطمینان 95% کلیه عوامل شناسایی شده بر روی دو شاخص اصلی وفاداری - تکرار خرید و معرفی محصول به دیگران- مصرف کنندگان محصولات شرکت شیرین عسل موثر می باشند.
    کلیدواژگان: بازاریابی، وفاداری، رضایت مصرف کننده و رفتار مصرف کننده
  • جلال حقیقت منفرد، الهام سرایی نیا صفحه 119
    امروزه سازمان ها مشتریان را محور تمام فعالیت های خود قرار داده و استراتژی های بازاریابی و فروش خود را بر این اساس تنظیم می کنند. در همین راستا یکی از چالش های اصلی بنگاه های اقتصادی، تدوین استراتژی نظام مدیریت ارتباط با مشتری است. مطالعات نشان داده که سازمان هایی که در تدوین استراتژی های خود از رویکرد کارت امتیازی متوازن1 استفاده می نمایند در اجرای استراتژی های خود موفق تر هستند. تلفیق کارت امتیازی متوازن با نظام مدیریتی ارتباط با مشتریان به عنوان یکی از ابزارهای قوی تدوین استراتژی نظام مدیریت ارتباط با مشتری قابل استفاده می باشد. این کارت طرح های مدیریت ارتباط با مشتری را به عوامل کلیدی موفقیت و معیارهای عملکردی تبدیل و نهایتا منجر به تدوین برنامه های اجرایی می گردد. این مقاله، در قالب یک مطالعه موردی سعی در ارائه یک متدولوژی ابتکاری برای تدوین استراتژی نظام مدیریت ارتباط با مشتری با رویکرد کارت امتیازی متوازن دارد.
    کلیدواژگان: مدیریت ارتباط با مشتری، کارت امتیازی متوازن، عوامل کلیدی موفقیت، شاخص های کلیدی عملکرد، نقشه استراتژی نظام مدیریت ارتباط با مشتری
  • عبدالحسین نیسی، مهدی قنواتی صفحه 145
    هدف از این مطالعه بررسی جذابیت و رفتار تغییر خدمات دهندگان تلفنهای همراه در میان کاربران این خدمات با تاکید بر مدل هو و کوک (2003) است. در این جا پارامترهایی راهبردی مورد بررسی قرار گرفته تا خدمات دهندگان تلفن های همراه روش هایی را که می توانند به وسیله آن ها مصرف کنندگان جدید خود را به دست آورند، تشخیص دهند. برای تجزیه تحلیل موضوع، متغیر وابسته را قصد مشترکان این گونه خدمات در تغییر خدمات دهندگان خود به خدمات دهندگان جدیدی که دارای سرویس های شخصی سازی شده هستند، در نظر گرفتیم. لذا پنج ساخته اصلی تبلیغات عمومی، تناسب، ارزش ادراک شده، حجم تبلیغات و پیام های کوتاه، و مباحث مربوط به حریم خصوصی افراد پیرامون تبلیغات شخصی سازی شده مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج تحلیل تجربی تحقیق نشان می دهد تمام این ساخته ها بر تصمیم مشتریان برای تغییر خدمات دهنده خود تاثیر معنی داری دارند. لذا پنج ساخته اصلی تبلیغات عمومی، تناسب، ارزش ادراک شده، حجم تبلیغات و پیام های کوتاه، و مباحث مربوط به حریم خصوصی افراد پیرامون تبلیغات شخصی سازی شده مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج تحلیل تجربی تحقیق نشان می دهد تمام این ساخته ها بر تصمیم مشتریان برای تغییر خدمات دهنده خود تاثیر معنی داری دارند.
    کلیدواژگان: تجارت تلفن های همراه، شخصی سازی، حریم خصوصی، خدمات دهندگان تلفن های همراه و رفتار تغییر مشتریان
|
  • M. R. Pakdel, Sh. Nayebzadeh, H. Dehghan Dehnavi Page 1
    The present research aimed at investigating the market orientation,innovation and loyalty of the costumers with business performance of Pol clothing group. To this end the personnel of production, official, financial, trading, quality control, storekeeping and designing unit of Pol clothing were chosen as the research statistical population. The main variables of theresearch were market orientation, innovation performance, innovation rate, loyalty and business performance. A standardized questionnaire was used for studying the relationship between the research variables; the path analysis model has been used for hypothesis test. The findings of the study indicated that the increase in innovation degree was due to the increase in market orientation and this subject would lead to the better innovation performance in the company; the outcome of innovative performance was the increase in costumer's loyalty and would result in an increase in business performance.
    Keywords: Market Orientation, Innovation, Customer Loyalty, Business Performance, Pol Clothing Group
  • P. Ghafari Ashtiani, A.R. Eskandary Mehrabady Page 27
    Chain stores as one of distribution system rings, play a significant role in controlling the prices and the reduction of distribution costs at final price; therefore, proper supply of products requires planning a number of programs which can persuade customers to do repeated purchases as this purchasing is advantageous to both the chain store and customers.The main purpose of present study was to investigate the relationship between loyalty program attributes and store loyalty; it also aimed at examining mediating role of store satisfaction in the chain stores. The study population consisted of the customers of Refah chain store.This research has taken six month at summer and autumn of 2009.Methodology of this research is descriptive, and the simple regression was used to test hypothesis. In this research hard attributes are generally tangible elements such as discounts and gifts; whereas, soft attribute are such things as special communication and preferential treatment. Typically Soft attributes are more emotionally oriented.The findings of the study indicated that loyalty programs have a significant relationship with store loyalty and the mediating role of store satisfaction. Soft attributes in relation to hard attributes proved to be stronger predictors to store satisfaction through the application of the merchandize trading format and customer services. Therefore, soft attributes were of greater impact as compared to hard attributes.
    Keywords: Loyalty Program, Store Satisfaction, Store Loyalty, Hard Attribute, Soft Attribute
  • M. Samiei Nasr, S. M. Alavi, M. Nadjafi Siahroudi Page 47
    Nowadays, the importance of brand concept is so high that some researchers believe that brand is a perfect product and argue that most of the time customers instead of buying a product, buy the brand. Therefore, recognizing the factors influencing brand choice and investigating the specific features of brand is of importance and requires various studies. The present study aimed at investigating into factors that affect brand choice. The methodology of this study was applied research and for data collection, survey approach was used.The statistical population consisted of buyers in Shiraz and statistical sample based on Factor Analysis were 400 buyers (sampling
    Method
    regional method). Based on statistical analyses, 30 factors that affect brand choice were categorized in 9 classifications; five factors, namely the simplicity of brand's pronunciation, non-ambiguity of brand, simplicity of brand memorization; writing language and understandability of brand, were classified as the important ones. Further, based on qualitative analyses, result revealed that “past experience of buying” for respondents affects in brand choice to a great extent.
    Keywords: Brand, Brand Choice, Customer Clustering, Factor Analysis
  • M. Haghighi Kaffash, M. Akbari Page 95
    In This Competitive world a dominant position in the market and offering products with superior quality are factors that help producers in establishing a durable competitive advantage. Customer loyalty isn’t a privilege but it's a score that should be achieved. The main purpose of this present paper was to identify the effective factors on customer loyalty of Shirin -Asal Company.This research used “European Customer Satisfaction Index “through focusing on three factors of "Customer satisfaction", "perceive image from company" and "software perceive quality" which are effective in gaining customers’ loyalty.In this research 420 questionnaires were distributed among products consumers of company in Tehran randomly and 385 completed questionnaires were collected. The statistic analysis the study findings indicated that at 95% confidence level, all the factors identified on the two main indexes of consumers loyalty (Frequency of purchase and Introduction the products to others) of Shirin- Asal company products were effective.
    Keywords: Marketing, Loyalty, Customer Satisfaction, Consumer Behavior
  • J. Haghighat Monfared, E. Saraeenia Page 119
    Today organizations focus on their customers to set and regulate their sale and marking strategies. Modern organizations try to present the best for their customers as the aim of customer relation management is to develop longterm and stable dependencies between the companies and their customers.The importance of this subject is better understood by considering guidelines on customers’ satisfaction and customer relation management system strategies.One of the most important challenges to modern organizations is the implementation of strategies which are regulated by thought and systematic methods. Organizations which have used performance evaluation systemparticularly balanced score card- prove to be strategically successful. It is believed that CRM’s score card is one of the strongest tools in collecting customer relation management system strategy. This card converts CRM plans to key factors which predict success of CRM. This research aimed at collecting data on customer relation management system strategy based on balanced score card as an organization concentrates on four approaches (financial, customer, domestic process and learning and growth). In this research after identifying mission, perspective and current strategies of organization, the strategic goals of customer relation management system were determined for each aspect of balanced score card. After conducting Extensive theoretical studies in order to recognize the key factors of success in customer relation management system and Screening them, next step wascollecting performance key indices for each of mentioned factors which were then prioritized by AHP method and establishing balanced score card. JOURNAL OF MARKETING MANAGEMEMT 7 Finally the formulating map for customer relationship management system strategy was determined for each one of success factors.
    Keywords: Customer Relationship Management, Critical Success Factor, Analytic Hierarchy Process, Balance Score Card, Strategy Formulation
  • A. H. Neisi, M. Ghanavati Page 145
    The present study aimed at studying the attractiveness and the users of Mobile Service Providers Switching behavior through emphasizing on the HO and Kwok (2003) models. In the present study, the strategic parameters have been studied in order to determine the ways in which mobile service providers acquire new customers. For the purpose of analysis, the dependent variable is the service subscribers’ intention to switch to a new service provider with personalized services. Five main constructs have been studied the amount and the perceived usefulness of general advertisements, suited with user needs and desire, the perceived usefulness and privacy issues about personalized advertisements.This empirical study indicates that all five constructs are significant in affecting the decision by subscribers to change to a new mobile service provider.
    Keywords: Mobile Commerce, Personalization, Privacy, Mobile Service Providers, Customers Switching Behavior