فهرست مطالب

نشریه روابط خاک و گیاه
پیاپی 7 (پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/11/17
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمدرضا دیلمقانی حسنلویی، سیاوش همتی صفحه 1
    در سیستم کشت هیدروپونیک، گیاهان در تمام مراحل رشد نیاز به تامین عناصر غذایی کافی دارند که باید در بستر کشت مهیا باشند. این پژوهش با هدف بررسی اثر بسترهای مختلف کشت بر جذب عناصر غذایی و عملکرد کمی و کیفی توت فرنگی گلخانه-ای صورت گرفت. آزمایش در قالب طرح کامل تصادفی با پنج تیمار در چهار تکرار در گلخانه تحقیقاتی و آموزشی مجتمع تحقیقاتی جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی اجرا شد. پنج تیمار شامل پرلیت- کوکوپیت در نسبت های حجمی 100-0، 75-25، 50-50، 25-75 و 0-100 بودند. ویژگی های فیزیکوشیمیایی و غلظت عناصر غذایی، علاوه بر عملکرد میوه، اندازه گیری شد. مقایسه تیمارهای بستر کشت نشان داد که بیشترین تعداد گل و میوه در بستر مخلوط پرلیت- کوکوپیت با نسبت حجمی75-25 به دست آمد. بیشترین عملکرد میوه در تیمارهای پرلیت–کوکوپیت به نسبت حجمی 75-25 و 50-50 به دست آمد. ارزیابی خصوصیات کیفی میوه نشان داد که بیشترین مقدار وزن خشک و TSS میوه ها در پرلیت-کوکوپیت (به نسبت حجمی 100-0) بود. بیشترین غلظت نیتروژن و پتاسیم میوه در تیمار پرلیت- کوکوپیت (به نسبت حجمی 100-0) بود. میوه های رشد کرده در بستر پرلیت- کوکوپیت (به نسبت حجمی 0-100) بیشترین غلظت کلسیم و منیزیم را در مقایسه با سایر تیمارها داشتند. نتیجه گیری کلی نشان می دهد که بیشتر خصوصیات کمی و کیفی میوه توت فرنگی در کشت هیدروپونیک به ترکیب بستر آن بستگی داشته، به طوری که بهترین خصوصیات کمی و کیفی میوه از بستر مخلوط پرلیت- کوکوپیت با نسبت های حجمی75-25 و 50-50 به دست آمده است.
    کلیدواژگان: هیدروپونیک، کوکوپیت، پرلیت، توت فرنگی گلخانه ای، تغذیه گیاه
  • کورش روستا، مطهره آبادی خواه، محمدرضا بخشی صفحه 9

    هدف مطالعه حاضر، ارزیابی اقتصادی واحدهای تولیدی خیار گلخانه ای در شهرستان بیرجند و بررسی عوامل موثر برآن می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه گلخانه داران تولید کننده خیار گلخانه ای در سطح شهرستان بیرجند (50 واحد) تشکیل داده اند که به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفته اند. برای ارزیابی اقتصادی واحد های تولیدی از شاخص درآمد کل به هزینه کل (TR/TC) و تحلیل تبعیضی بهره گرفته شده است. بر اساس شاخص TR/TC و تحلیل خوشه ایبه روش K- میانگین، جامعه مورد نظر به دو گروه موفق و کمتر موفق تقسیم شد. به طوری که واحدهایی که شاخص TR/TC آنها بیشتر از 49/1 بود در گروه موفق و واحدهایی که دارای نسبت TR/TC کمتر از 49/1 بودند در گروه کمتر موفق قرار گرفته اند. پس از تفکیک گروه ها، با استفاده از تحلیل تبعیضی، متغیرهای متمایز کننده گروه ها تعیین شدند. نتایج به دست آمده از تحلیل تبعیضی نشان داد که مهمترین متغیرهایی که بر میزان سودآوری واحد های تولید گلخانه ای در شهرستان بیرجند تاثیرگذار بوده و سبب تمایز دو گروه موفق و کمتر موفق شده اند عبارتند از میزان مصرف کودهای میکرو، مساحت گلخانه، تعداد دفعات آبیاری، میزان کود حیوانی مصرفی، استفاده از فیلم های آموزشی– ترویجی و بازدید از فعالیت های گلخانه داران دیگر.

    کلیدواژگان: خیار گلخانه ای، ارزیابی اقتصادی، شاخص TR، TC، تحلیل تبعیضی
  • حمیدرضا روستا، فاطمه قربانی صفحه 19
    آکواپونیک علم تلفیق تولید ماهی و گیاه در یک رابطه هم زیستی است. آزمایشی در دانشگاه ولی عصر رفسنجان به صورت فاکتوریل با دو فاکتور سیستم کشت در دو سطح (هیدروپونیک و آکواپونیک) و گونه گیاهی در دو سطح (نعناع فلفلی و نعناع معمولی) و طرح پایه کامل تصادفی با سه تکرار اجرا گردید. نتایج نشان داد که اکثر فاکتورهای رویشی در دو گونه نعناع در سیستم هیدروپونیک بیشتر از سیستم آکواپونیک بودند. به طوری که وزن تر و خشک اندام های هوایی و ریشه، سطح برگ و تعداد گره در هر دو گونه نعناع در سیستم هیدروپونیک بیشتر از سیستم آکواپونیک بود. شاخص سبزینگی به طور معنی داری تحت تاثیر سیستم کشت قرار گرفت و میزان آن در سیستم هیدروپونیک بیشتر از سیستم آکواپونیک بود. گونه نعناع معمولی در محیط هیدروپونیک و گونه نعناع فلفلی در محیط آکواپونیک بیشترین اسانس را داشتند. کم بودن غلظت عناصر منیزیم و منگنز در برگ های نعناع معمولی و نیتروژن، فسفر، منیزیم و منگنز در برگ های نعناع فلفلی دلیل احتمالی کاهش رشد گیاهان در سیستم آکواپونیک در مقایسه با سیستم هیدروپونیک بوده است.
    کلیدواژگان: آکواپونیک، اسانس، عناصر غذایی، هیدروپونیک، نعناع
  • سیبگل خوشکام، مهدیه ساعی صفحه 29
    منطقه جیرفت با سطح زیر کشت گلخانه ای بالغ بر 1250 هکتار و تولید حدود 250000 تن، یکی از مهمترین مناطق تولید و عرضه محصولات گلخانه ای در ایران است. کاهو از گروه سبزی ها از نوع کاهوپیچ معمولی و کلمی می تواند در شرایط گلخانه کشت شود. جهت انجام این پروژه، کاهو پیچ معمولی رقم Great Lakes 118 به صورت آزمایش کرت های خرد شده در قالب طرح فاکتوریل با 8 تیمار و 3 تکرار کشت شد. عامل اصلی مکان کشت در دو سطح گلخانه و فضای باز و عامل فرعی تاریخ های کشت در 15 مهر و 30 مهر و توالی کشت به صورت سه و چهار توالی کشت در شرایط گلخانه و یک و دو توالی در شرایط فضای باز بودند. نشاهای کاهو از قبل در خزانه آماده شده و بعد از مرحله چهار برگی(20- 25 روز) منتقل شدند. ردیف های کشت به طول 6 متر، عرض 70 سانتی متر و فواصل 30 سانتی متر از هم آماده شدند. بوته ها به فواصل 10-8 سانتی متر از لبه پشته، به صورت دو ردیفه و زیگزاگ، با فاصله 25 سانتی متر از هم در هر کرت، در گلخانه و فضای آزاد کشت شدند. فاکتورهای مورد اندازه گیری عبارت بودند از عملکرد کرت، عملکرد در واحد سطح، میانگین وزن طبق (هد) و میزان تجمع نیترات در برگ ها. بر اساس نتایج مطالعه، عملکرد کل محصول در شرایط گلخانه 9/167 تن در هکتار و در فضای باز 22/41 تن در هکتار بود. هم چنین از نظر اقتصادی، سرمایه گذاری در تیمار کشت کاهو در 30 مهر با چهار مرتبه توالی کشت در شرایط گلخانه بر سایر تیمارها برتری داشت. سود ناخالص تولید کاهو در شرایط گلخانه بیش از برخی محصولات گلخانه ای بود.
    کلیدواژگان: کاهو، تاریخ کشت، توالی کشت، فضای باز، گلخانه، مقایسه اقتصادی
  • روح الله رنجبر، سعید عشقی*، مسلم رستمی صفحه 41

    در این پژوهش، اثر محلول پاشی سولفات نیکل و اوره بر رشد زایشی، عملکرد و برخی ویژگی های کیفی میوه توت فرنگی مطالعه شد. گیاهان دختری ریشه دار شده توت فرنگی، رقم پاجارو، در گلدان های 3 لیتری در گلخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز کاشته شدند. گیاهان مستقر شده در مرحله 4 تا 5 برگی با سولفات نیکل در غلظت های صفر، 150، 300 و 450 میلی گرم در لیتر و اوره در غلظت های صفر و 2 گرم در لیتر محلول پاشی شدند. عملکرد، وزن اولین، دومین و سومین میوه، نسبت طول به قطر میوه، تعداد گل آذین و تعداد گل در گل آذین از ویژگی های مورد نظر رشد زایشی و ویتامین ث، درصد مواد جامد محلول و اسید کل از ویژگی های کیفی میوه مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تیمار 300 میلی گرم در لیتر سولفات نیکل بدون اوره باعث افزایش معنی دار عملکرد، وزن میوه های اولیه و ثانویه و تعداد گل آذین نسبت به شاهد شد. هم چنین تیمار 300 میلی گرم در لیتر سولفات نیکل همراه با 2 گرم در لیتر اوره بیشترین میزان اسید کل (75/0 درصد) را دارا بود. در مجموع، محلول پاشی سولفات نیکل با غلظت 300 میلی گرم در لیتر همراه با 2 گرم در لیتر اوره برای افزایش عملکرد توت فرنگی پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: نیکل، اوره، توت فرنگی، عملکرد
  • جهانگیر عابدی کوپایی، سید سعید اسلامیان، محمد جواد زارعیان صفحه 51

    آگاهی از میزان تبخیر- تعرق گیاه در هر زمان در مدیریت سیستم های آبیاری گلخانه بسیار حائز اهمیت می باشد. تغییرات تبخیر-تعرق گیاهی در طول دوره رشد بر اساس نسبت بین تبخیر- تعرق گیاه و تبخیر- تعرق مرجع که به آن ضریب گیاهی (Kc) اطلاق می شود، بیان می شود. به منظور تعیین میزان تبخیر- تعرق سه گیاه خیار، گوجه فرنگی و فلفل، مطالعه ای به مدت هفت ماه در داخل گلخانه شیشه ای دانشگاه صنعتی اصفهان، با استفاده از میکرولایسیمتر انجام شد. برای به دست آوردن بیلان رطوبتی خاک داخل میکرولایسیمتر ها از روش وزنی استفاده گردید. هم زمان، میزان تبخیر- تعرق مرجع با استفاده از یک لایسیمتر زهکش دار تعیین گردید. نتایج نشان داد که مقدار کل تبخیر- تعرق مرجع در گلخانه طی هفت ماه انجام پژوهش، 824 میلی متر بود. هم چنین مقدار کل تبخیر- تعرق خیار طی سه ماه و نیم دوره رشد 202 میلی متر، گوجه فرنگی طی شش ماه دوره رشد 524 میلی متر و برای فلفل طی هفت ماه دوره رشد 667 میلی متر به دست آمد. تغییرات هفتگی ضریب گیاهی گیاهان مختلف طی دوره رشد نشان دهنده روند متغیر ضریب گیاهی بود، به نحوی که برای خیار مقدار متوسط ضریب گیاهی در دوره های ابتدایی، رشد و توسعه، میانی و پایانی به ترتیب 41/0، 69/0، 98/0 و 77/0 به دست آمد. برای گوجه فرنگی، این مقادیر به ترتیب 44/0، 68/0، 15/1 و 68/0 بود. برای فلفل نیز مقادیر 25/0، 53/0، 03/1 و 75/0 برای این مراحل رشد به دست آمد. برای یافتن ارتباط میان داده های اقلیمی گلخانه با میزان تبخیر- تعرق گیاه، با استفاده از نرم افزار SPSS اقدام به مدل سازی فرایند تبخیر- تعرق گردید. نتایج نشان داد که بهترین مدل پیشنهادی شامل یک معادله رگرسیونی غیر خطی مبتنی بر دمای متوسط روزانه، تشعشع خورشیدی و ارتفاع گیاه می باشد.

    کلیدواژگان: گلخانه، تبخیر، تعرق، رطوبت خاک، مرحله رشد گیاه
  • شهرام کیانی، کامران میرزاشاهی صفحه 65
    ماندگاری و کیفیت نامطلوب گل های بریده رز (Rosa hybrida L.) در دوره پس از برداشت، از مشکلات تولید گل رز در اکثر گلخانه های ایران است. کلسیم یکی از مهمترین عناصر غذایی است که نقش مهمی در ماندگاری گل های بریده رز دارد. به منظور مطالعه تاثیر تغذیه برگی قبل از برداشت با مقادیر و منابع مختلف کلسیم بر عملکرد و شاخص های کیفی گل رز رقم ایلونا، آزمایشی به صورت فاکتوریل با دو عامل غلظت کلسیم شامل صفر، 3/0 و 6/0 گرم در لیتر و منبع کودی شامل نیترات کلسیم (Ca(NO3)2.4H2O) و کلات کلسیم (Ca-EDTA) در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار از سال 1384 به مدت دو سال در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول اجرا گردید. نتایج نشان داد اگرچه تغذیه برگی سطوح کلسیم از منابع مختلف تاثیر معنی داری بر عملکرد و شاخص های کیفی هنگام برداشت گل رز از قبیل وزن تر و طول ساقه گل دهنده و طول و قطر جام گل نداشت، اما منجر به افزایش معنی دار (P< 0.01) ماندگاری گل رز به میزان 7/2 و 9/2 روز به ترتیب در سطوح 3/0 و 6/0 گرم در لیتر کلسیم شد که این مسئله به دلیل افزایش غلظت کلسیم در برگ ها و گلبرگ ها بود. تاثیر هر دو منبع نیترات کلسیم و کلات کلسیم در تامین کلسیم مورد نیاز گل رز و افزایش طول عمر پس از برداشت یکسان بود. براساس نتایج این پژوهش، برای افزایش ماندگاری گل رز در طی دوره پس از برداشت، تغذیه برگی کلسیم با غلظت 3/0 گرم در لیتر از منبع نیترات کلسیم و یا کلات کلسیم در شرایط شمال خوزستان تحت شرایط پرورش گلخانه ای توصیه می شود.
    کلیدواژگان: تغذیه برگی، عملکرد، کلسیم، گل رز، ماندگاری
  • زهرا رزمی، علی اصغر قائمی * صفحه 75

    به منظور تعیین دقیق تبخیر- تعرق واقعی گوجه فرنگی در گلخانه، به بررسی ضریب گیاهی و ضریب تنش آب خاک پرداخته شد. تبخیر- تعرق واقعی این گیاه در پنج تیمار با دور آبیاری متفاوت (1، 2، 4، 6 و 8 روزه) و با 4 تکرار در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی تعیین و با هم مقایسه شد. این تحقیق در داخل گلخانه دو طرفه با پوشش شیشه ای به ضخامت 4 میلی متر انجام شد. هر 24 ساعت یکبار در داخل گلخانه، دمای حداقل و حداکثر و تشعشع خورشیدی و هر دو ساعت یکبار، رطوبت نسبی اندازه گیری و ثبت شد. اطلاعات هواشناسی در خارج گلخانه نیز به طور هم زمان در ایستگاه هواشناسی نصب شده در فاصله 100 متری گلخانه برداشت گردید. تبخیر- تعرق گیاه مرجع در داخل و خارج گلخانه با استفاده از روش فائو- پنمن- مانتیث محاسبه شد. نتایج نشان داد که تبخیر- تعرق گیاه مرجع داخل گلخانه 73% خارج گلخانه می باشد. به منظور تعیین تبخیر- تعرق واقعی گوجه فرنگی در داخل گلخانه، از روش بیلان آب استفاده شد. ضریب گیاهی در داخل گلخانه با اعمال اطلاعات به دست آمده از پرژئومتر و آلبیدومتر برای مراحل توسعه، میانی و پایانی رشد به ترتیب 85/0، 0/1 و 77/0 به دست آمد. ضریب تنش آب خاک با ضریب سهل الوصول 7/0 برای همه تیمارها در دامنه 53/0 تا 98/0 تعیین شد و برای تیمار با دور آبیاری 4 روزه، که طبق نتایج عملکرد دچار تنش شده بود، به طور متوسط برابر 88/0 به دست آمد. این ضریب برای تیمار با دور آبیاری 8 روزه به طور متوسط به 72/0 تقلیل یافت.

    کلیدواژگان: گوجه فرنگی، تبخیر، تعرق، فائو، پنمن، مانتیث، گلخانه
  • پیمان نامور، محمدحسن صفرعلیزاده، ولی الله بنی عامری صفحه 89

    مگس مینوز برگ سبزی، از جمله مهمترین آفات سبزی های گلخانه ای و فضای باز، به ویژه خیار و گوجه فرنگی، محسوب می شود. کاهش مصرف حشره کش های شیمیایی به منظور به حداقل رساندن باقیمانده سموم روی این محصولات، یکی از ملزومات اساسی امنیت غذایی به حساب می آید. استفاده از حشره کش های گیاهی و در راس آنها ترکیبات تجاری چریش به دلیل دارا بودن مزایای متعدد از اهمیت خاصی برخوردار است. تاثیر فرمولاسیون تجاری عصاره چریش با غلظت های مختلف این ترکیب روی بوته های خیار در شرایط گلخانه ای مورد آزمایش قرار گرفت. مطالعه سال اول در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 6 تیمار و سه تکرار صورت پذیرفت. پنج تیمار این طرح شامل غلظت های مختلف ترکیب تجاری چریش (NeemAzal-T/S) بود که عبارتند از 25/0، 5/0، 75/0، 1 و 5/1 ml/m2. تیمار ششم نیز به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که در روزهای سوم و هفتم پس از سم پاشی، تیمار های 75/0، 1 و 5/1 ml/m2 با میزان تاثیر بیش از 80% موثرترین تیمارها بوده و با تیمار های 25/0 و 5/0 ml/m2 تفاوت معنی دار داشتند. در سال دوم اجرای طرح، کارایی دو غلظت 1 و 5/1 ml/m2 ترکیب تجاری عصاره چریش با حشره کش های کلرپایریفوس، آبامکتین و پرمترین مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که میزان تاثیر دو غلظت ترکیب تجاری چریش با حشره کش های کلرپایریفوس و آبامکتین هیچ تفاوت آماری معنی داری نداشت. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ترکیب تجاری چریش قابل توصیه است تا با موفقیت جایگزین حشره کش های شیمیایی گردد.

    کلیدواژگان: خیار گلخانه ای، ترکیب تجاری چریش، پرمترین، آبامکتین، کلرپایریفوس
|
  • M. R. Dilmaghani, S. Hemmaty Page 1
    Plants need adequate nutrients in all stages of growth, which should be available in the growing medium. This study was performed to examine the effect of different substrates on nutrient uptake and quantitative and qualitative yield of greenhouse strawberry. The experiment was carried out in the research greenhouse of Jihad-e- Daneshghahi, West Azarbaijan, using a completely randomized design with 5 treatments and 4 replications. Five different growth media consisted of perlite-cocopeat ratios (v/v) of 100-0, 75-25, 50-50, 25-75 and 0-100. Physical and chemical properties and nutrients concentrations as well as fruit yield were measured. Comparison of the growth media showed that the highest number of flower and fruit was in ratio of 75-25 perlite-cocopeat. The highest fruit yield was obtained from ratios of 75-25 and 50:50 of perlite-cocopeat. Evaluation of qualitative fruit-characteristics indicated that the highest dry matter and total soluble solids were measured in 100-0 ratio of perlite-cocopeat. The highest quantity of fruit N and K was found in 100-0 ratio of perlite-cocopeat. Fruits grown in 0-100 ratio of perlite-cocopeat had the highest calcium and magnesium as compared to other substrates. The general conclusion is that most quantitative and qualitative traits of strawberries grown in hydroponic system depend on the substrate, and the best of these traits were obtained in ratios of 75-25 and 50-50 of perlite-cocopeat.
  • K. Roosta, M. Abadikhah, M. R. Bakhshi Page 9

    The objective of this study was economic assessment of greenhouse-cucumber production units in Birjand Township and investigation of factors influencing it. Statistical population of this research consisted of all the greenhouse owners in Birjand (50 units). For economic assessment, the profitability index (TR/TC) and discriminative analysis were used. Based on the TR/TC index and cluster analysis with –K mean method, the considered society was divided into two groups of successful and less-successful units. The median of this index was more than 1.49 in the successful group and less than1.49 in the other group. After dividing the groups by discriminative analysis, the variables distinguishing the groups were determined. Results showed that the most important variables which influence the TR/TC index and distinguish these two groups are amount of applied micronutrients, greenhouse area, number of irrigations, amount of the applied manure, educational-extension films, and visiting other greenhouse-owners’ activities.

  • S. Khoshkam, M. Saei Page 29
    Abstract Jiroft area, with upwards of 1250 ha of greenhouses and 250000 ton of yield, is one of the most important areas for production and supply of greenhouse products in Iran. Lettuce is one of the salad vegetable crops that is planted in vast areas in open space and greenhouse conditions. In this study, Great Lakes 118 lettuce variety was planted in a split-plot experiment with factorial design, eight treatments and three frequencies. The studied treatments were planting condition at two levels of greenhouse and open space, planting dates in Oct. 7 and Oct. 22, and 3 and 4 cultivation frequencies in greenhouse and 1 and 2 frequencies in open space. Lettuce plantings were pre-planted in nursery and were transferred after four-leaf process (20-25 days). Planting rows were provided with 6 m length, 70 cm width and 30 cm distance from each other. Shrubs were planted in greenhouse and open space with 8-10 cm distance from the border, 2 rows and 25 cm distance in every plot. Measured factors were: plot yield, total yield per unit area, average head weight and the amount of nitrate accumulation in leaves. On the base of results, total yield of product in greenhouse and open space was 167.9 t/ha and 41.22 t/ha, respectively. Economic analysis showed that the investment in treatment Oct. 22 with four frequencies under greenhouse condition was superior to others and the gross profit of lettuce production in greenhouse condition was more than some other crops.
  • R. Ranjbar, S. Eshghi, M. Rostami Page 41

    In this study, effect of spraying nickel sulfate and urea on reproductive growth, yield and some qualitative characteristics of strawberry fruit were investigated. Rooted daughter plants of strawberry, cv. Pajaro, were grown in 3 L pots in greenhouse of College of Agriculture, Shiraz University. The established plants were sprayed, at 4-5-leaf stage, with nickel sulfate at concentrations of 0, 150, 300 and 450 mg/L and urea at concentrations of 0 and 2 g/L. Some traits such as yield, weight of primary, secondary and tertiary fruits, length: diameter ratio, inflorescence number and number of flowers in each inflorescence, vitamin C, total soluble solids and total acid were recorded. Results showed that 300 mg/L nickel sulfate without urea increased significantly the yield, primary and secondary fruits’ weight and inflorescence number as compared to control. Also, the 300 mg/L nickel sulfate treatment with 2 g/L urea had the highest rate of total acid (0.75%). In general, spraying 300 mg/L nickel sulfate with 2 g/L urea is recommended for increasing the strawberry yield.

  • Page 51

    Knowing crop evapotranspiration at any time is very important in management of irrigation systems for greenhouse. Changes in evapotranspiration during the crop growth period are described by crop coefficient (Kc), which is defined as the ratio between crop evapotranspiration and reference evapotranspiration. This study was conducted to determine the evapotranspiration of cucumber, tomato and pepper at Isfahan University of Technology greenhouse using micro-lysimeters for 7 months. Gravimetric method was used to determine the water balance of soil in micro-lysimeters. Simultaneously, reference crop evapotranspiration was estimated using drained lysimeters. Results indicated total reference evapotranspiration during the 7 months of the study in greenhouse was 824 mm. Total evapotranspiration for cucumber in 3.5 months of growth period was 202 mm, for tomato in 6 months was 524 mm and for pepper in 7 months was 667 mm. Weekly changes in crop coefficients of different crops in the growth period were variable. The average crop coefficients for cucumber at the initial, development, midseason and late season were obtained as 0.41, 0.69, 0.98 and 0.77, respectively. For the tomato, these values were 0.44, 0.68, 1.15 and 0.68, and for pepper were 0.25, 0.53, 1.03 and 0.75, respectively. To find the relationship between climatic data of greenhouse and crop evapotranspiration, the SPSS software was used to model the evapotranspiration process. Results indicated that the best proposed model is a nonlinear regression equation, based on the average daily air temperature, solar radiation and crop height.

  • Sh. Kiani, K. Mirza Shahi Page 65
    Short vase life and low quality of cut rose flowers are the main problems of most rose greenhouses in Iran. Calcium is one of the most important nutrients that plays a major role in vase life of cut rose flowers. In this study, a factorial experiment was conducted based on completely randomized blocks design to elucidate the effects of foliar application of calcium rates and sources on yield and quality of rose flowers cv. Illona. Rose plants were sprayed by three rates of 0, 0.3 and 0.6 g/L calcium in combination with two sources of calcium nitrate (Ca(NO3)2.4H2O) and calcium chelate (Ca-EDTA) before the harvest. The experiment was conducted in 3 replications during 2005-2007 in Safi Abad Agricultural Research Center, Dezful. The results revealed that rose yield and flower quality indices at harvest time consisting of flowering stem fresh weight and length and length and diameter of buds were not affected by different rates and sources of calcium. But, vase life of cut rose flowers was increased significantly by 2.7 and 2.9 days in 0.3 and 0.6 g/L treatments, respectively (P<0.01). This was due to increased Ca concentration in the rose leaves and petals. There was no significant difference between the calcium nitrate and calcium chelate in supplying calcium and increasing vase life of cut rose flowers. According to the results of the present study, pre-harvest foliar application of calcium nitrate or calcium chelate at the rate of 0.3 g/L is recommended to improve vase life of cut rose flowers in north Khuzestan under greenhouse conditions.
  • Z. Razmi, A.A. Ghaemi Page 75

    Abstract In order to determine the actual evapotranspiration of tomato in the greenhouse, crop and soil-water stress coefficients were surveyed. To compare the actual evapotranspiration at different irrigation intervals (1, 2, 4, 6 and 8-day), a completely randomized blocks design with four replications was performed. The present study was carried out in a greenhouse covered by 4 mm thick glass. Maximum and minimum temperatures and solar radiation were measured inside the greenhouse once in 24 h. Relative humidity was measured in the greenhouse once in 2 h. Microclimate data were measured in a metrological station, 100 m from the greenhouse, simultaneously, at outside the greenhouse. Reference crop evapotranspiration was calculated by FAO Penman-Monteith method for inside and outside of the greenhouse. Results indicated that the reference evapotranspiration in the inside of the greenhouse was 73% of outside the greenhouse. The actual evapotranspiration of tomato for inside of the greenhouse was determined by using the water balance method. By using the pergeometer and albidometer data, the crop coefficient for inside the greenhouse at three different stages (development, mid, and end) of growth was determined as 0.85, 1.0 and 0.77, respectively. Soil-water stress coefficient, with readily available coefficient of 0.7, was determined to be in the range of 0.53 to 0.98 for all the treatments. This coefficient was 0.88 for water-stressed 4-day treatment, and reduced to 0.72 for 8-day treatment.

  • P. Namvar, M.H. Safaralizadeh, V. Baniameri Page 89

    Serpentine leaf miner is one of the serious pests of vegetable crops in greenhouse and open fields، especially on cucumber and tomato. Reduction of synthetic insecticides’ use in order to minimize pesticide residues on these crops is an important basis of food safety. Application of bio-insecticides، especially neem products’ oil، is a very important alternative. Investigation on the efficacy of the commercial neem extract formulation with different concentrations was experimented on cucumber under greenhouse conditions. In the first year، experiments were performed in a completely randomized blocks design with six treatments and three replications. Five treatments included various concentrations of NeemAzal-T/S including 0. 25، 0. 5، 0. 75، 1 and 1. 5 ml/m2 and the sixth one was control without any chemicals. The results showed that on the third and seventh day of the treatment with concentrations of 0. 75، 1 and 1. 5 ml/m2، more than 80% mortality was observed، which shows a significant difference with 0. 25 and 0. 5 ml/m2 treatments. In the second year، the efficiency of two concentrations (1 and 1. 5 ml/m2) of NeemAzal-T/S was evaluated in comparison with chlorpyrifos، abamectin and permethrin. Results revealed that efficiency of the two neem concentrations had no significant difference compared with chlorpirophos and abamectin. Therefore، it could be concluded that NeemAzal-T/S could be successfully recommended to replace the chemical insecticides.