فهرست مطالب

مهندسی مدیریت - پیاپی 44 (بهمن و اسفند 1390)

دو ماهنامه مهندسی مدیریت
پیاپی 44 (بهمن و اسفند 1390)

  • 88 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/11/15
  • تعداد عناوین: 27
|
  • سیدمهدی میرحسینی زواره صفحه 4
    مطلعات نشان می دهد که اغلب مدیران ارشد متاثر ازخطاهای مهم شکست خورده اند، خیلی از آنها به طور غریزی مشکل را تشخیص می دهند اما اقدامی برای درمان اساسی درد نمی کنند. آن ها ناآگاهانه، با پرداختن به مسائل جزئی و افراط در این کار، از مسائل اصلی و کلان کسب و کار خود غافل می شوند. این مدیران با این روش، موفقیت سازمان خود را به مخاطره می اندازند زیرا نمی خواهند با پنج وسوسه مدیران عامل گلاویز شده و برآن غلبه کنند. مطلعات نشان داده است که علت عدم موفقیت اغلب مدیران در کار مدیریت مبتلا شدن به این 5 وسوسه است.
  • محمد طالقانی، شیوا حسنی مقدم، محمدرضا تقی زاده صفحه 6
    اخلاق و در بطن آن صداقت و دیگر فضایل اخلاقی مهمترین عواملی هستندکه کوچکترین خدشه ای درآنها همه چیز رااز بین خواهد برد. در چند دهه اخیر اصول اخلاقی به عنوان یکی از مهمترین موضوع ها در عرصه کسب و کارمطرح شده است. مقاله حاضر،مفهوم اخلاق را بطور کلی واخلاق بازرگانی را بطور ویژه مورد بررسی قرار داده ومباحثی در خصوص تاریخچه اخلاق بازرگانی، قلمرو اخلاق کسب وکار، رابطه دین، اخلاق واقتصاد و لزوم بکارگیری اخلاق در اقتصاد اسلامی را بیان می دارد.
  • محمدرضا جلالی صفحه 12
    مسئله بازسازی عقلانی پیشرفت علمی مسئله بحث برانگیز دهه 1960 بود. پوپر و کوهن دیدگاه های اساسی در این زمینه را فراهم آورده و متعاقب آن نظریات مقایسه ای پدید آمده بود. مهمترین دیدگاه مقایسه ای در این مقطع از زمان، دیدگاه ایمره لاکاتوش بود. لاکاتوش الگوی پیشنهادی خود را درباره تبیین ماهیت علم و روش آن، در قالب مقاله ای با عنوان روش شناسی برنامه های پژوهش علمی در 1968 پیشنهاد کرد و بر آن بود که این الگو واجد مزایا و فاقد مشکلات نظریه پوپر و کوهن بوده و مطابقت بیشتر این الگو با تاریخ پیشرفت علم، برتری آن را بر دیگر روش شناسی های علم اثبات می کند. در الگوی پیشنهادی لاکاتوش، بر خلاف نگرش اثبات گرایی و ابطال گرایی که واحد دستاورد علمی را یک فرضیه منفرد قلمداد می کردند، نظریه های علمی در قالب ساختاری به تصویر کشیده شده و معنا می یابند که اجزاء این ساختار را هسته سخت(hard core، مفروضات اساسی غیر قابل ابطال) و کمربند محافظ(protective belt، کمربند محافظ شامل فرضیه های صریح، گزاره های مشاهدتی و مفروضاتی می شود که در توصیف شرایط اولیه نهفته اند) تشکیل می دهند.
  • سحر حقیقی جدید صفحه 13
  • دکترحسین پهلوانیان صفحه 14
  • مژینه سادات میرارض گر صفحه 16
  • محمدهادی عسگری، داوود کیاکجوری، مریم بابایی صفحه 18
    هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین رابطه بین نوع شخصیت معلمان و سبک های تدریس آنان در مدارس راهنمایی غرب استان مازندران بود. پژوهش به روش علی – مقایسه ای انجام شد و تعداد 152 نفر از معلمین راهنمایی غرب استان براساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادی طبقه ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل دو مقیاس: الف- سبک های شخصیتی با دو سبک (شاگرد محور و معلم محور) ب- شیوه تدریس با دو سبک (حل مساله و تفکر انتقادی) بود. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون های همبستگی کانونی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته های بدست آمده از تحقیق نشان داد که بین نوع شخصیت معلمان (معلم محور و شاگرد محور) و سبک های تدریس (حل مساله و تفکر انتقادی) آنان رابطه معنادار وجود دارد- بین نوع شخصیت معلم محور و سبک تدریس حل مساله رابطه معنادار وجود دارد- بین نوع شخصیت معلم محور و سبک تدریس تفکر انتقادی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. – بین نوع شخصیت شاگرد محور و سبک تدریس تفکر انتقادی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. – بین نوع شخصیت شاگرد محور و سبک تدریس حل مساله رابطه مثبت و معنادار وجود دارد؟
  • مهندس حسین پایندانی صفحه 26
  • شهرام گیلانی نیا صفحه 28
    به منظور افزایش بهره وری ونهایتا دستیابی به مزیت رقابتی جهت ماندگاری پایداردرعرصه تجارت، بخش وسیعی ازتمرکز وتوجه به رفع مسائل، مشکلات ونقاط ضعف موجوددر سیستم ها وفرایندهای می ‘گردد.یکی از روش های موجوددراین زمینه بازمهندسی مجددفرایند کسب وکار وازنو فکرکردن می باشد. باز مهندسی فرایند کسب و کارمدیران را به تفکر مجدد درباره روش های سنتی انجام کار و نیز تعهد بیشترنسبت به مشتری مداری در سازمان ترغیب می کند. البته لازم به توجه است که در بسیاری از سازمان های برجسته مدیران ضمن بازمهندسی فرایند کسب وکار، شیوه رهبری خود راحفظ کرده اند. شرکتهایی که از این تکنیک استفاده کرده اند توفیقات مهمی را در سطح عملیاتی خود در زمینه های مختلفی چون روابط با مشتری، کاهش زمان عرضه محصولات جدید به بازار، افزایش بهره وری، کاهش ضایعات تولید و افزایش سوددهی گزارش کرده اند. در بازمهندسی از تکنیک های مشخص برای بهبود نتایج بنگاهی استفاده می شود و اثربخشی ساختار سنتی سازمان به زیرسوال می رود. تشریح، اندازه گیری، تحلیل و بازمهندسی فرایندهای کاری در جهت جلب رضایت مشتری از طریق روش های گوناگون انجام پذیر است که یکی از این روش های اندازه گیری با ابزاری مثل شش سیگما می تواند صورت پذیرد.بنابراین اگر می خواهی چیزی را بهبود دهی باید وضع موجود خود را بشناسی و نقطه ای را هم که می خواهی به آن برسی معلوم کنی. اگر هدف معینی نداشته باشی، معلوم نیست که به نقطه مورد نظر برسی. اعداد شفافیت ایجاد می کنند.
  • احمد انصاری گیلانی صفحه 34
  • اسدالله اسدی هریس صفحه 35
    دانشمندان با گذشت قرن ها از زمانی که انسان به واسطه جایگاه خورشید در آسمان تغییرات فصل ها را تخمین می زد اکنون با بررسی های دقیق تر حرکات مداری زمین، دلایل علمی و زمان دقیق تغییر فصل ها را تعیین می کنند.فصل ها تاثیراتی غیر قابل انکار بر زندگی انسانها دارند، آنها بر روی فعالیت هایی که انسان انجام می دهد،خوراکی که نیاز دارد و لباس هایی که به تن می کند و مهمتر از همه حالات روحی تاثیر می گذارد.
  • فیض الله اسدی شوکی صفحه 36
    جامعه و سازمانی می تواند در مسیر توسعه، حرکت رو به جلو و با شتابی داشته باشد که با ایجاد بسترهای لازم، منابع انسانی خود را به دانش و مهارت کارآفرینی مولد تجهیز کند تا آنها را با استفاده از این توانمندی ارزشمند، سایر منابع جامعه سازمان رابه ایجاد ارزش و حصول رشد و توسعه، مدیریت و هدایت کند. برای حل مسائل، کارآفرینی، توان گردآوری انسان ها، ایده ها و منابع مالی را دارد. این مقاله ضمن بیان مفاهیم و تعاریف و اهمیت ضرورت کارآفرینی، فرایند کارآفرینی، کارآفرینی در دولت و نقش آن، سازمان کارآفرین و کارگزاران کارآفرین، الگوهای متداول کارآفرینی، سابقه کارآفرینی در ایران، موانع کارآفرینی در ایران و نهایتا به راهبردهای توسعه کارآفرینی در کشور می پردازد.
  • مهندس مهدی دوستی صفحه 43
  • امین موجودی، فرزاد صادقی صفحه 44
    میانه ی دهه ی 1990 مشتریان به طور روزافزونی به مسائل زیست محیطی علاقه مند شدند. مشتریان کلیدی تبدیل شدند به یک نیرو قوی در مصرف گرایی سبز و از شرکت ها می خواستند که در برابر جامعه و مسائل اجتماع،خود را مسئول بدانند.در این هنگام ما شاهد ظهور مفهوم مشتری سبز بودیم. مشتری سبز اینگونه تعریف می شود: کسی که از محصولاتی که سلامتی خودش و دیگران را به خطر می اندازد، دوری می کند. این تحقیق به دنبال پاسخگویی به دو سوال می باشد:سوال اول تحقیق: مهمترین عوامل موثر بر رفتار خرید سبز چیست؟
    سوال دوم تحقیق: ترتیب این عوامل از نظر اهمیت چیست؟. نتایج نشان داد که میزان خطرادراک شده مشکلات زیست محیطی بیشترین تاثیر، و داشتن نگرش زیست محیطی کمترین تاثیر را بر رفتار خرید سبز دارد.
  • فرهاد روشنفکر صفحه 52
  • حسن لطیفی صفحه 54
    انتخاب روش مدیریت از طرف فرد مدیر با خواسته سازمان ‘موقعیت زمانی‘ شخصیت فرد مدیر و... بستگی دارد.هر اندازه دستورالعمل های سازمان محدوده ای برای فرد مدیر ایجاد کند، در واقع سبک مدیریت او قبلا تعیین نموده است. در چنین حالتی فرد مدیر از اعمال نظر و به کارگیری ابتکارات فردی به دور خواهد ماند. علاوه بر این، هر آینه در امر مدیریت، ملاک ها و موازین سازمان دخل و تصرف ننمایند، امکان دارد ‘که موقعیت زمانی‘ از نظر بحرانی بودن اوضاع جوی جامعه ای که موسسه در آن قرار دارد و یا موقعیت خاصی که در خود دستگاه حاکم است، در تعیین روش های مدیریت دخالت تام بنماید. ولی در هردو مورد یاد شده، در نحوه ی استنتاج از پدیده های ناشی از خود سازمان یا موقعیت زمانی آن، شخصیت فردی مدیر، دخالت بسزایی دارد که نمی تواند در انتخاب راه اعمال مدیریت و بکارگیری امکانات مادی و بزودی نیروی انسانی سازمان بی تاثیرباشد.
  • علیرضا قلی فامیان، فاطمه معصومی صفحه 56
    در چارچوب علوم رایانه، هستان شناسی یعنی بازنمود صریح و صوری فهم و درکی مشترک. هستان شناسی حوزه نیز سامانه ای که اصطلاحات یک حوزه عمومی یا تخصصی را گردهم می آورد و در قالب مفاهیم، کنش ها، و روابط میان آنها پیاده سازی می کند. هستان شناسی ها باید توسط انسان و رایانه قابل خواندن و درک باشند و به همین دلیل ویژگی مشترک در تعریف هستان شناسی گنجانده شده است. در این مقاله پس از آشنایی گذرا با مفهوم هستان شناسی و هستان شناسی حوزه، با سه هستان شناسی حوزه شامل هستان شناسی حوزه حمل و نقل، آشپزی و نیز حوزه اصطلاحات ساختواژی زبان فارسی آشنا می شویم.
  • ابراهیم لطفی نیا صفحه 66
    طی سه دهه ی گذشته، سرمایه ی فکری به عنوان منبع اصلی ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت ها شناخته شده است. مطابق استانداردهای عمومی پذیرفته شده ی حسابداری، سرمایه ی فکری ارزش دارایی های نامشهود شرکت را ارایه می کند که در ترازنامه انعکاس نیافته اند. سرمایه فکری برای ایجاد و به کارگیری دانش در شرکت مورد استفاده قرار گرفته که این امر منجر به افزایش ارزش شرکت خواهد شد. بنابراین در مقاله ی حاضر، به دنبال بررسی چگونگی تاثیر سرمایه ی فکری بر ارزش شرکت ها می باشیم. بدین منظور ابتدا تعریف سرمایه ی فکری و اجزای تشکیل دهنده ی آن بیان می شود، سپس اهمیت اندازه گیری سرمایه ی فکری و دو مدل تئوری اختیار حقیقی و ارزش افزوده ی بازار ارایه گردیده اند. در ادامه، رابطه ی بین سرمایه ی فکری و ایجاد ارزش در شرکت و دیدگاه های موجود در این زمینه به طور کامل تشریح شده اند. در نهایت نیز به نتیجه گیری و جمع بندی مطالب، پرداخته شده است.
  • مهندس مهران رضاپور صفحه 72
  • محمدحسن قلی زاده، محمود مرادی، مه رو همتی صفحه 74
    در فضای رقابتی تجارت جهانی مساله ایجاد و حفظ مشتریان وفادار مساله پر اهمیتی است با گذار از عصرتولید وانقلاب صنعت به عصر انقلاب تجاری امروزه نقش مشتریان سود آور در بازار تجارت،توسعه فزاینده ای یافته است که زمینه ساز اهمیت مدیریت مشتری مدار در ورای سیستم مدیریتی گردیده است. در عصر حاضر شرکتها می دانند که مشتریان وفادار بخش مهمی از سرمایه های جاری یک شرکت هستند و برای حفظ این سرمایه نیاز به برنامه ریزی دقیق و استراتژی درست می باشد.و از سوی دیگر مشتریان نیز به نقش خود به خوبی واقف شده اند و در فضای رقابتی بازار تنها از کالا و محصولاتی حمایت می کنند که علاوه بر کیفیت برای مشتریان و مصرف کنندگان خویش اهمیت وسهم بیشتری قائل باشند. در این راستا این تحقیق به بررسی سازو کارهای مدیریتی توسعه بازار در سه بعد انگیزشی، مالی، اداری پرداخته است ومطالعات کتابخانه ای برای مدل مفهومی تحقیق صورت گرفته و همچنین از پرسشنامه برای گرد آوری اطلاعات استفاده شده و در نهایت از طریق تجزیه و تحلیل آماری ارتباط بین مولفه ها مورد بررسی قرار گرفت.
  • اسدالله سقطی جلالی صفحه 78
    تعهد سازمانی عامل موثری در رفتار سازمانی کارکنان و بازده سازمان هاست و عبارت از نگرش های مثبت یا منفی افراد نسبت به کل سازمانی است که در آن مشغول به کارند. شخص دارای تعهد سازمانی، نسبت به سازمان احساس وفاداری قوی دارد. در حالی که فرد دارای تعهد اسلامی، مسوولیت را امانتی الهی می داند و خود را متعهد به حفظ و حراست از آن می بیند و با تمام وجود در جهت انجام دادن وظایف محوله و کسب رضای حق تعالی کوشش می کند.
  • اکبر احمدی صفحه 80
    سیستم های اطلاعاتی بیمارستانی مجموعه نرم افزارهایی هستند که دو مرکز درمانی برای بهبود در انجام امور مراقبتی به کار می روند کیفیت در ارائه خدمات درمانی به معنی افزایش در میزان رضایت بیماران و نزدیک شدن به استاندارهای مراقبتی است کارایی در ارائه خدمات درمانی و ب معنی تامین اهداف مراقبتی با کمترین هزینه و بیشترین نتیجه ممکنه است سیستم های اطلاعاتی بیمارستانی از طریق کاهش خطاهای پزشکی کاهش عوارض دارویی- کاهش عفونت بیمارستانی و استفاده از علائم هشدار الکترونیکی باعث افزایش کیفیت مراقبت های بهداشتی می گردند. همچنین این سیستم ها از طریق دو رویکرد کاهش استفاده از نیاز به ارائه خدمات درمانی و کاهش زمان تامین خدمات درمانی منجر به افزایش میزان کارآیی در ارائه خدمات درمانی می شوند.
  • مهندس رسول حسین زاده صفحه 84