فهرست مطالب

پزشکی بالینی ابن سینا - سال هجدهم شماره 4 (پیاپی 62، زمستان 1390)

مجله پزشکی بالینی ابن سینا
سال هجدهم شماره 4 (پیاپی 62، زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/11/24
  • تعداد عناوین: 12
|
  • زویا پهلوانی، فاطمه اقبالیان، فاطمه زراعتی*، زهرا ترابی خواه صفحه 5
    مقدمه و هدف

    واضح است که کشیدن دندان با درد همراه است. داروهای متفاوت با روش های متفاوتی به منظور تسکین درد بعد از کشیدن دندان مورد استفاده قرار گرفته است. ایبوپروفن یک ضد درد غیر مخدر است و استامینوفن به عنوان یکی از پرمصرف ترین ضد دردها جهت تسکین دردهای متوسط تا شدید مورد استفاده قرار می گیرد. این مطالعه با هدف مقایسه اثر استامینوفن، ایبوپروفن و ترکیب این دو دارو در تسکین دردهای دندانی به دنبال کشیدن دندان تحت بی حسی موضعی در کودکان انجام گرفت.

    روش کار

    در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده 105 کودک 11-6 ساله که به منظور کشیدن دندان مولر به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی همدان مراجعه کرده بودند پس از اخذ رضایتنامه از والدین و گرفتن تاریخچه، دقیقا وزن شدند. کودکان این مطالعه اولین تجربه دندانپزشکی آنان بود. بصورت تصادفی در 3 گروه 35 تایی قرار گرفتند: گروه اول: شربت استامینوفن با دوز mg/kg 15، گروه دوم شربت ایبوپروفن با دوز mg/kg 5 و گروه سوم شربت استامینوفن با دوز mg/kg 5/7 بهمراه شربت ایبوپروفن با دوز mg/kg 5/2. یک ساعت قبل از کشیدن دندان دارو به کودک خورانده شد و بلافاصله بعد از کشیدن دندان و 15 دقیقه بعد میزان درد کودک طبق جدول (CHEOPS) ارزیابی گردید. داده های جمع آوری شده تحت برنامه SPSS ویرایش پانزدهم و با استفاده از آزمونهای آماری من ویتنی یو، مجذور کای و تی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج

    میانگین سنی کودکان تحت بررسی در گروه شربت استامینوفن 81/1±62/8 سال، در گروه شربت ایبوپروفن 68/1±45/8 سال و در گروه شربت استامینوفن توام با شربت ایبوپروفن 27/1±71/8 سال بود. ترکیب جنسی کودکان تحت بررسی دختر / پسر در گروه شربت استامینوفن 6/48% / 4/51%، در گروه شربت ایبوپروفن 6/48% / 4/51% و در گروه شربت استامینوفن توام با شربت ایبوپروفن 3/34% / 7/65% بود. میانگین رتبه دردهای دندانی بلافاصله بعد از کشیدن دندان در گروه دارویی اول برابر 19/33، در گروه دارویی دوم برابر 81/37 و درگروه دارویی سوم برابر 86/47 بود. میانگین رتبه های درد 15 دقیقه بعد از کشیدن دندان در گروه دارویی استامینوفن 10/35، ایبوبروفن 90/35 و توام آنها 83/40 بود.
    نتیجه نهایی: گروهی که شربت ایبوپروفن و گروهی که شربت استامینوفن را دریافت کرده بودند در مقایسه با گروهی که شربت استامینوفن توام با ایبوپروفن را مصرف نموده بودند، اثر تسکینی بیشتری در درد دندان، بلافاصله و 15 دقیقه بعد از کشیدن دندان از خود نشان دادند (05/0P<). تفاوت آماری معنی داری در تسکین درد دندانی بلافاصله و 15 دقیقه بعد از کشیدن دندان در گروهی که به تنهایی استامینوفن mg/kg 15 و ایبوپروفن 5mg/kg را دریافت کرده بودند مشاهده نشد.

    کلیدواژگان: استامینوفن، ایبوپروفن، درد، کشیدن دندان
  • نازلی نمازی، علی طریقت اسفنجانی، مسعود آوری، جواد حشمتی صفحه 10
    مقدمه و هدف
    دیابت ملیتوس بیماری شایعی است که تقریبا 5/1 میلیون نفر در ایران به آن مبتلا میباشند. با توجه به عوارض داروهای شیمیایی، گرایش به استفاده از گیاهان رو به افزایش است. از میان گیاهان دارویی می توان به گزنه اشاره کرد. هدف از این مطالعه تعیین اثر عصاره ی هیدروالکلی گزنه برمقاومت به انسولین و برخی از عوامل التهابی در بیماران دیابتی نوع 2 می?باشد.
    روش کار
    این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی یک سوکور بود که بر روی 50 مرد و زن مبتلا به دیابت نوع 2، با میانگین سنی75/13±39/52 سال صورت گرفت. بیماران به طور تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم بندی شدند. آنان از 100 میلی گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن عصاره ی گزنه یا دارونما به صورت منقسم در سه نوبت به مدت دو ماه استفاده کردند. در ابتدا و انتهای مطالعه سطوح انسولین ناشتا و برخی از عوامل التهابی (اینترلوکین 6(IL-6)، فاکتور نکروز توموری (αTNF -) و(hsCRP) high sensitive C-Reactive Protein سرم اندازه گیری شد. آنالیز آماری داده ها توسط SPSS نسخه ی 18 و با استفاده از آزمونهای آماری تی و کولموگرف اسپیرنوف انجام شد. P<0.05 در تمام اندازه گیری ها معنی دار در نظر گرفته شد.
    نتایج
    hsCRP و IL-6درگروه مداخله نسبت به گروه شاهد، در پایان مطالعه کاهش معنی داری را نشان داد(P<0.05). سطوح αTNF -، انسولین ناشتا و حساسیت به انسولین در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد، تغییر معنی داری را نشان نداد.
    نتیجه نهایی: عصاره ی هیدروالکلی گزنه پس از دو ماه مداخله سبب کاهش hsCRP و IL-6 در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شد.
    کلیدواژگان: التهاب، انسولین، دیابت شیرین نوع 2، گزنه
  • حمیدرضا کرمانشاهی، فرزاد ناظم*، حیدر طویلانی، مجید جلیلی صفحه 15
    مقدمه و هدف

    پدیده ارتباط اضافه وزن و چاقی با عوامل متابولیک تهدید کننده قلبی-عروقی در دوره نوجوانی با ملاحظه الگوهای حرکتی گوناگون و نا منظم، توجه پژوهشگران را به خود معطوف کرده است. هدف این مطالعه تعیین متغیرهای بیوشیمیایی و آنتروپومتریک خطرساز قلبی-عروقی، حجم فعالیت بدنی روزانه بر پایه تعداد گام و آمادگی هوازی پسران نوجوان وزن نرمال و اضافه وزن می باشد.

    روش کار

    56 پسر نوجوان بطور مساوی در دو گروه اضافه وزن-چاق به عنوان گروه ریسک پذیر(n=28) و گروه وزن نرمال (n=28)جای گرفتند. چربی خون، گام های روزانه، ترکیب بدن و آمادگی هوازی به روش استاندارد اندازه گیری شدند و اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری و آزمونهای مناسب تجزیه و تحلیل گردیدند.

    نتایج

    مقادیرTG،TC، LDL-CوVLDL–C پلاسمایی و نسبت های TC/HDL-C وLDL-C/HDL-C گروه نرمال کمتر از گروه وزن مازاد بود(به ترتیب05/0>P و005/0>P). ظرفیت هوازی گروه وزن نرمال بیش از گروه وزن مازاد بود(001/0=P). گامهای روزانه پسران نوجوان اضافه وزن (868±12617 گام در روز) کمتر از همتایان وزن نرمال (1159±14941 گام در روز) بود(001/0=P).
    نتیجه نهایی: به نظر می رسد پسران نوجوان می توانند با انتخاب سبک زندگی فعال (81/1159±14941 گام در روز) در کاهش ریسک فاکتورهای بیوشیمیایی و آنتروپومتریک خطر ساز قلبی-عروق گام بردارند

    کلیدواژگان: بیماریهای قلب و عروق، لیپوپروتئین ها، نوجوانان، وزن بدن
  • رضا میرنژاد، سپیده مستوفی، فرامرز مسجدیان صفحه 22
    مقدمه و هدف
    اسینتوباکتر بومانی که به چندین دارو مقاومت نشان می دهد، یک عامل مهم عفونت بیمارستانی در سراسر دنیا بوده و برای بهداشت عمومی تهدید می باشد. مطالعات مکانیسم های مقاومت داروئی در این باکتری ها نشان داد که ژنهای مقاومت داروئی بروی اینتگرون ها قرار دارد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین نقش اینتگرون کلاس 2 در الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی اسینتوباکتر بومانی ایزوله شده از بیمارستان های شهر تهران بود.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی مقطعی در3 بیمارستان بزرگ شهر تهران بروی 500 نمونه کلینیکی در طی مدت 10ماه (اسفند 1388 تا آذر 1389) انجام شد. در آزمایشگاه، پس از شناسائی اسینتوباکتر بومانی با استفاده از روش های کشت و بیوشیمیائی، تعیین حساسیت این باکتری ها به 13 آنتی بیوتیک با استفاده از روش دیسک دیفیوژن و بر اساس معیار CLSI انجام شد. سپس با استفاده از پرایمرهای Int2F/R جهت بررسی انتشار ژن هایی که حاوی اینتگرون کلاس 2 هستند، PCR انجام گردید. در نهایت ارتباط بین وجود اینتگرون کلاس 2 و مقاومت داروئی مورد مطالعه قرار گرفت.
    نتایج
    از مجموع 500 نمونه کلینیکی، 50 مورد (5/71%) اسینتوباکتر بومانی، 12 مورد(17%) اسینتوباکتر لوفی و 8 مورد(5/11%) سایر گونه های اسینتوباکتر تشخیص داده شدند. در تست آنتی بیوگرام، اسینتوباکتر بومانی مقاومت بسیار بالائی نسبت به سفی پیم، سفتازیدیم، آزترونام، نورفلوکساسین، سیپروفلوکساسین، اوفلوکساسین و آمیکاسین نشان داد. همچنین مقاومت کمتری نسبت به ایمی پنم، جنتامیسین، آمپی سیلین- سولباکتام، پایپریسیلین- تازوباکتام مشاهده شد. مروپنم و توبرامایسین، موثرترین آنتی بیوتیک ها در این بررسی بودند. در 41 مورد (82%) از نمونه ها اینتگرون کلاس 2 شناسائی شد. همچنین ارتباط معنی داری میان اینتگرون ها و مقاومت به آنتی بیوتیک های سیپروفلوکساسین، نورفلوکساسین، اوفلوکساسین، سفتازیدیم، سفپیم، آزترونام و آمیکاسین مشاهده شد.
    نتیجه نهائی: نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که اینتگرون کلاس 2 بطور وسیعی در بین اسینتوباکتر بومانی ایزوله شده در شهر تهران انتشار دارد و نقش مهمی در اکتساب مقاومت به چند دارو در این باکتری ها دارد. بنابراین مونیتورینگ مقاومت داروئی ناشی از اینتگرون ها به خصوص کلاس 2 با استفاده از PCR، در پروتکل های کنترل عفونت ناشی از سویه های اسینتوباکتر بومانی مقاوم به چند دارو در بیمارستانهای مختلف شهر تهران دارای اهمیت می باشد.
    کلیدواژگان: اسینتوباکتر بومانی، اینتگرون کلاس 2، مقاومت همزمان به چند دارو
  • فهیمه محمدقاسمی، سینا خواجه جهرمی، نیلوفر هدایتی امامی صفحه 29
    مقدمه و هدف
    ملاتونین مهمترین هورمون مترشحه غده اپی فیز، به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی پتانسیل بالائی جهت خنثی سازی سموم دارویی دارد. هدف از این مطالعه، تعیین اثر ملاتونین بر کیفیت اسپرماتوژنز و پارامترهای اسپرم در بیضه موش بالغ تحت درمان با استیل سلیسیلیک اسید(ASA) می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی موش های نر NMRI به 4 گروه تقسیم شدند: 1) کنترل 2) تحت درمان با ASA 3) تحت درمان با ملاتونین 4) تحت درمان با ASA و ملاتونین. ASA به میزان mg/kg50 از طریق گاواژ برای مدت 14 روز و ملاتونین به میزان mg/kg10 بصورت داخل صفاقی به مدت 5 روز تجویز می شد. موش های کنترل از طریق گاواژ نرمال سالین دریافت می کردند. 15 روز پس از درمان بیضه و اپیدیدیم تشریح شد. ارزیابی ها از طریق جدول جانسون و مطالعه پارامترهای اسپرم انجام شد. آنالیزهای آماری از طریق آزمون ANOVA صورت گرفت.
    نتایج
    موش های تحت درمان با ASA در مقایسه با گروه کنترل، کاهش معنی داری در درجه بندی جدول جانسون و کیفیت اسپرماتوژنز (05/0>P)، و پارامترهای اسپرم (001/0>P) داشتند. ملاتونین در گروه 4، بصورت معنی دار بلوغ لوله های سمی نیفروس (05/0>P)، کیفیت و کمیت پارامترهای اسپرم را در مقایسه با گروه 2 افزایش داد(05/0>P).
    نتیجه نهائی : چنین به نظر می رسد که تجویز داخل صفاقی ملاتونین به مدت 5 روز، یک عامل مهم برای بهتر کردن کیفیت اسپرماتوژنز و پارامترهای اسپرم موش، در بیضه تحت درمان با ASA می باشد و این عمل از طریق کاهش دادن استرس های اکسیداتیو صورت می گیرد.
    کلیدواژگان: آسپرین، اسپرم سازی، بیضه، ملاتونین
  • ملیحه عرب، مریم مکتبی، هانیه ژام، پریچهر کیمیایی، شیرین دولو صفحه 37
    مقدمه و هدف
    تشخیص صحیح توده های تخمدانی از نظر احتمال بدخیمی گاهی مشکل است و علت آن نمای متنوع این توده ها میباشد. تشخیص صحیح قبل از جراحی در برنامه ریزی درمانی مناسب برای بیمار بسیار مفید است. هدف از مطالعه حاضر تعیین افزایش دقت پیش بینی بدخیمی توده های تخمدان با افزودن مقدار CA125 به یافته های سونوگرافی است.
    روش کار
    در یک مطالعه مقطعی ابتدا با استفاده از مدل پیش بینی بدخیمی با استفاده از یافته های سونوگرافی و سپس با ساختن مدل جدید بر مبنای سونوگرافی و مقدار CA125 سرم، سطح زیر منحنی ROC(Recessive Operative Characteristics) دو روش از نظر دقت تشخیص در گروه بیماران 430 نفری جراحی شده توده تخمدان با استاندارد مقایسه گزارش پاتولوژی تعیین و مقایسه گردید. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS18 و توسط آزمون رگرسیون لوجستیک انجام شد.
    نتایج
    مدل جدید OMPS2 بدین شکل محاسبه شدOMPS2=OMPS1+1.444(CA125=36-200) or +3.842 (CA125>200)AUC (Area under Curve) منحنی ROC پیش بینی بدخیمی با فرمول OMPS2 معادل 3/84% و نسبت به فرمول OMPS1 که معادل 1/78% است، افزایش دارد.
    نتیجه نهائی: افزودن اندازه گیری CA125 به نتایج سونوگرافی در پیش بینی بدخیمی توده های تخمدان نسبت به در نظر گرفتن سونوگرافی به تنهایی به دقت تشخیص می افزاید.
    کلیدواژگان: آنتی ژن 125 CA، سرطان های تخمدان، سونوگرافی
  • سید حمیدهاشمی، سعادت ترابیان، مژگان ممانی*، شیرین موذن دهکردی صفحه 41
    مقدمه و هدف

    آسیب ناشی از سرسوزن و اشیاء نوک تیز یک خطر شغلی مهم در میان کارکنان بهداشتی و از علل مهم انتقال پاتوژن محسوب می شود. هدف از این مطالعه تعیین میزان آسیب در میان کارکنان درمانی بیمارستانهای آموزشی شهر همدان بود.

    روش کار

    این مطالعه مقطعی بر روی 700 نفر از کارکنان در معرض خطر، بین سالهای 1388 لغایت 1389 انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای طراحی شد و در5 بیمارستان آموزشی شهر همدان توزیع گردید. در این پرسشنامه افراد وقوع آسیب و مشخصات آن را در طی 12 ماه قبل از مطالعه ذکر کردند. اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری و توسط روش های آماری توصیفی و آزمونهای c2 و t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج

    میزان بروز آسیب سرسوزن و اشیاء نوک تیز 1/24% بود. در مجموع، 6/83% از شرکت کنندگان یک دوره کامل واکسیناسیون در برابر هپاتیت B را دریافت کرده بودند. بیشترین احتمال آسیب، در گروه سنی 34-30 سال (3/33%) بود و این احتمال در زنان بیشتر از مردان بود (به ترتیب 3/27% و 3/17%). 5/48% از موارد در حین رگ گیری یا گرفتن نمونه خون از بیمار رخ داده بود.
    نتیجه نهایی: آسیب سرسوزن و اشیاء نوک تیز در بین کارکنان درمانی بیمارستانها شایع است. برنامه های مناسب آموزشی با هدف پیشگیری از حوادث سرسوزن و نحوه دفع زباله های پزشکی می تواند خطر ابتلا افراد در معرض خطر را کاهش دهد.

    کلیدواژگان: آسیب های سر سوزن، کارکنان بهداشتی، هپاتیت ب
  • یاور راثی، صادق محمدی ازنی*، محمدعلی عشاقی، محمدرضا یعقوبی ارشادی، مهدی محبعلی، محمدرضا عبایی، فاطمه محترمی، زینب نوکنده، سینا رفیع زاده صفحه 47
    مقدمه و هدف

    لیشمانیوز توسط تک یاخته اجباری داخل سلولی از جنس لیشمانیا ایجاد می شود.این بیماری در بیش از نیمی از استانهای کشورایران گزارش شده است. ناقلین بیماری گونه های مختلفی از پشه خاکی ها هستند.شناسایی ناقلین بیماری وداشتن اطلاعات کافی در خصوص آنها جهت اجرای برنامه کنترل اهمیت بسزایی دارد.

    روش کار

    این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1387 در شهرستان دامغان انجام شده است.ازابتدای فروردین لغایت پایان آبان پشه خاکی ها هر 15 روز یکبار بوسیله تله های چسبان از اماکن داخلی و خارجی صید شده اند. سر و دو بند انتهایی پشه خاکی ها جدا و با استفاده از پوری روی لام مونته وتعیین هویت شده اند. سایر قسمت های بدن جهت جستجوی انگل لیشمانیا در فرایند استخراج DNA قرار گرفته و با استفاده از پرایمرهای اختصاصی kinetoplast DNA با روش Nested PCR آزمایش شده اند.

    نتایج

    مجموعا6110 پشه خاکی از8 گونه مختلف صید شده اند.بیشترین وفور مربوط به فلبوتوموس پاپاتاسی بوده است (7/46%). آزمایشات مولکولی280 پشه خاکی جهت تعیین آلودگی نشان داد که تعداد 28 پشه خاکی(10%) آلوده به انگل لیشمانیا ماژور بوده اند که24پشه، فلبوتوموس پاپاتاسی(7/85%) و4پشه فلبوتوموس کوکازیکوس(3/14%) بوده است. بالاترین میزان آلودگی پشه خاکی ها از لانه جوندگان (9/42%) بوده است. آلودگی پشه خاکی ها در شهریور ماه بیشتر از ماه های دیگر بوده است(3/89%).
    نتیجه نهایی: وفور بالای پشه خاکی فلبوتوموس پاپاتاسی وآلودگی آن به انگل لیشمانیا ماژور ثابت می کند که این گونه ناقل اصلی و قطعی می باشد. آلودگی فلبوتوموس کوکازیکوس به انگل لیشمانیا ماژور در لانه جوندگان نیز نشان می دهد این گونه به عنوان ناقل ثانویه در بین جوندگان نقش دارد. بیشترین آلودگی پشه خاکی ها در شهریورماه بوده لذا رعایت حفاظت شخصی در این ماه اهمیت بیشتری دارد.با توجه به وفور ناقلین و آلودگی بالای آنها انجام اقداماتی جهت کاهش وفور پشه خاکی ها وکاهش گزش انسان توصیه می شود.

    کلیدواژگان: فلبوتوموس پاپاتاسی، لیشمانیوز جلدی، لیشمانیا ماژور، واکنش زنجیره ای پلیمراز
  • محسن جدیدی، حسن احدی، کتایون خوشابی، نورعلی فرخی صفحه 53
    مقدمه و هدف
    رویکردهای مختلفی برای درمان اختلال بیش فعالی- نقص توجهADHD)) وجود دارد که می توان از بین آن ها به دارودرمانی، رفتاردرمانی، آموزش مدیریت خانواده و نروفیدبک اشاره نمود. مطالعه حاضر به منظور مقایسه اثر بخشی شیوه های درمانی نروفیدبک و ریتالین بر مشکلات سلوک و شاخص بیش فعالی آزمون کانرز انجام شده است.
    روش کار
    این مطالعه شبه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون دو گروهی بدون کنترل بود که جامعه آماری آنرا کودکان مبتلا به اختلال ADHD ساکن شهر تهران تشکیل میدادند. از بین مراجعه کنندگان به کلینیک تخصصی روانپزشکی کودک، بیست کودک مبتلا به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب و بر اساس اهداف پژوهش در دو گروه درمانی ریتالین و نروفیدبک قرار گرفتند. افراد مورد مطالعه قبل و بعد از ارائه درمان توسط مقیاس درجه بندی کانرز(فرم 48 سوالی والدین، CPRS-48) ارزیابی گردیدند و اطلاعات بدست آمده با استفاده از آمار توصیفی، استنباطی وروش تحلیل کوواریانس (ANCOVA) تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج
    یافته های مطالعه حاضر نشان میدهدکه بین اثر بخشی دو روش درمانی ریتالین و نروفیدبک بر بهبود مشکلات سلوک تفاوت معنادار وجود دارد((P=0.009 به نحوی که درمان با ریتالین تاثیر بیشتری نسبت به نروفیدبک در بهبود مقیاس سلوک داشته است لیکن بین این دو روش درمانی برای بهبود شاخص بیش فعالی کودکان ADHD، تفاوت معنادار وجود نداردP=0.187)).
    نتیجه نهایی: بطورکلی با توجه به تاثیر مطلوب تر ریتالین نسبت به نروفیدبک بر طیف خاصی از علائم و نشانه های این اختلال می توان عنوان نمود که اولویت درمانی می بایست بر اساس نوع، دامنه و شدت علائم و نشانه ها انتخاب گردد.
    کلیدواژگان: اختلال بیش فعالی، کمبود توجه، ریتالین، نروفیدبک
  • فرزاد جلیلیان، شهره امدادی، مهرداد کریمی، مجید براتی، حسن غریب نواز صفحه 60
    مقدمه و هدف
    افسردگی از شایع ترین اختلالات روانی در میان دانشجویان می باشد که در این بین مدارک و شواهد موجود دال بر وجود سطح بالایی از افسردگی در بین دانشجویان رشته های پزشکی است. هدف از این مطالعه تعیین رابطه بین خودکارآمدی عمومی، میزان حمایت اجتماعی درک شده و افسردگی در بین دانشجویان می باشد.
    روش کار
    این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که بر روی 235 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گرفته است. نمونه گیری به صورت طبقه بندی با انتساب متناسب انجام گرفته و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد (تست افسردگی بک، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی و پرسشنامه حمایت اجتماعی درک شده) استفاده شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS-13 و توسط آزمون های آماری مناسب تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج
    در کل 37 درصد از دانشجویان درجات مختلفی از افسردگی را نشان دادند. بین خودکارآمدی و افسردگی (581/0- r = 000/0 = P)، حمایت اجتماعی و افسردگی (617/0 –r = 000/0=P) رابطه آماری معنی دار معکوسی مشاهده شد. بین محل سکونت و افسردگی رابطه معنی داری دیده شد(000/0 = P 233 df= 69/6t=) به طوریکه افسردگی در دانشجویان ساکن خوابگاه بیشتر بوده است.
    نتیجه نهایی: به نظر می رسد که توجه به نقش حمایت اجتماعی در کاهش افسردگی بتواند نتایج سودمندی را به دنبال داشته باشد. همچنین با آموزش خودکارآمدی به دانشجویان می توان وضعیت سلامت روان آنان را بهبود بخشید.
    کلیدواژگان: افسردگی، حمایت اجتماعی درک شده، خودکارآمدی عمومی، دانشجویان پزشکی
  • شمسی میری غفارزاده، حمیدرضا فرخ اسلاملو، حمید فرامرززاده، حسن نظری، زکیه احمدی دویران صفحه 67
    مقدمه و هدف
    بررسی حاضربا هدف دستیابی به تصویری جامع از شیوع مصرف اکستازی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال تحصیلی 86-1385صورت گرفته است.
    روش کار
    این مطالعه از نوع توصیفی و مقطعی بوده که در آن 950 نفر از دانشجویان بصورت سرشماری انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارجمع آوری داده ها پرسشنامه ای شامل اطلاعات دموگرافیک و مصرف اکستازی بودکه توسط دانشجویان تکمیل شد. داده هادر بانک اطلاعاتی ثبت شده و با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های توصیفی آنالیز شدند و برای تعیین همبستگی از آزمون مجذور کای استفاده شد.
    نتایج
    از 930 دانشجوی مورد مطالعه 798 نفر اصلا قرص اکستازی مصرف نکرده بودند ولی در مقابل 132 نفر (18 نفر همیشه، 58 نفر فقط یک بار و 56 نفر گاهی به صورت تفننی) مصرف کرده بودند درنتیجه میزان شیوع نقطه ای مصرف قرص اکستازی در بین دانشجویان 19/14 درصد بود. 233 نفر از آنان اصلا با واژه اکستازی آشنا نبودند و در مقابل 116 نفر از طریق کتب علمی، 56 نفر اینترنت، 489 نفر رسانه های عمومی، 28 نفر دوستان و 2 نفر از طریق خانواده با واژه اکستازی آشنا شده بودند. بین مصرف قرص اکستازی و متغیرهایی نظیر: سطح سواد والدین، سکونت در خوابگاه دانشجویی، شرکت در محافل دوستانه، مصرف سیگار، مصرف قلیان، مصرف حشیش، مصرف تریاک رابطه آماری معنی داری وجود داشت.
    نتیجه نهایی: نتایج حاصل از این مطالعه نشان دادمیزان شیوع نقطه ای مصرف قرص اکستازی در بین دانشجویان 19/14% بود که به مداخله هدفمند و برنامه ریزی جهت پیشگیری و کاهش عوارض این معضل نیازمند است.
    کلیدواژگان: اکستازی، دانشجویان پزشکی، سوء مصرف مواد
  • مهدی ترابی، مریم شفیعی صفحه 73
    مقدمه
    متانول مایعی سمی می باشد که در بسیاری از محلولهای پاک کننده و ضد یخ یافت می شود. مسمومیت با آن بعد از خوردن این مایعات به قصد خودکشی ویا به صورت تصادفی و گاهی به علت مصرف مشروبات الکلی تقلبی ویا سایر مشروبات الکلی مشاهده شده است.مسمومیت با متانول باعث اسیدوز شدید، کوری، اختلال نورولوژیک، پارکینسونیسم و مرگ می شود. CT اسکن و MRIقادر به نمایش عوارض توکسیک آن روی مغز می باشند. نکروز بازال گانگلیا و ضایعات ماده سفید زیر کورتکس مکرر ترین یافته ها می باشند.
    معرفی بیمار : بیمار مردی است 20 ساله که چندین ساعت بعد از خوردن الکل با کاهش سطح هوشیاری به بخش اورژانس آورده شده بود.یافته های CT وMRI مغزی بیانگر مسمومیت با متانول بودند.بیمار با نکروز و خونریزی دو طرفه پوتامن و ضایعات ماده سفید زیر کورتکس دچارپارکینسونیسم، پاراپلژی وپلی نوروپاتی شده بود که این عوارض بعد از مسمومیت با متانول به ندرت دیده میشوند. بعد از پیگیری چهار ماهه بیمار، علایم نورولوژیک وی اصلاح نشده اند و کماکان در منزل به مراقبت کامل پرستاری نیاز دارد.
    نتیجه نهایی: سوء مصرف مشروبات تقلبی، یکی از علل مسمومیت با متانول می باشد. با توجه به ایجاد سمیت تاخیری(بعد از 12-24 ساعت) و مراجعه دیررس بیماران ممکن است در آنها سکل مغزی، اختلال بینایی، پارکینسونیسم، پاراپلژی و پلی نوروپاتی ایجاد شود. بهترین درمان، پیشگیری است که این امر با دادن آموزش و آگاهی به مردم امکان پذیر می باشد. عوارض این مسمومیت برگشت ناپذیر است که این موضوع اهمیت پیش گیری از طریق آموزش دادن را پر رنگ تر می کند.
    کلیدواژگان: بازال گانگلیا، پارکینسونیسم، متانول، نکروز
|
  • Z. Pahlavani, F. Eghbalian, F. Zeraati, Z. Torabikhah Page 5

    Introduction &

    Objective

    It is clear that tooth extraction is painful. Different drugs with various functions have been used in order to relieve the pain after extraction. Ibuprofen is a non-narcotic analgesic and acetaminophen is considered as one of the most consumption anti-inflammatory drugs and is administrated to relieve moderate to severe pains. Our purpose is comparing the effects of acetaminophen, ibuprofen and combination of them to relieve the teeth pain due to extraction under local anesthesia.

    Materials and Methods

    In this randomized clinical trial, we divided 105 children (6-11 years old) referred to pediatrics ward of dental faculty of Hamadan University into 3 groups of 35 after getting their parent's consents, taking, their history and weighing them. Group1: received acetaminophen syrup with dose of 15mg/kg, group2: received ibuprofen syrup with dose of 5 mg/kg, and group3 received acetaminophen syrup with dose of 7.5mg/kg and ibuprofen syrup with dose of 2.5mg/kg.. One hour before and 15 min after tooth extraction, severity of their pain was evaluated according to table(CHEOPS).Drug effects in every group was studied by c2, t-test and Mann Whitney U test.

    Results

    Age average of the children under survey in the group of acetaminophen syrup was 8.62±1.81 years old and in the group of ibuprofen syrup was 8.45±1.68 years old, and in the group of acetaminophen with ibuprofen was equal with 8.71±1.27 years old. Sex combination of the under survey children in the group of acetaminophen syrup was 51.4% / 48.6% (female/male), in the group of ibuprofen syrup was 51.4%/48.6%, and in the group of acetaminophen syrup with ibuprofen syrup was 65.7%/34.3%. Grade average of toothache immediately after extraction in the group treated with acetaminophen syrup was 33.19 and, in group treated with ibuprofen syrup equaled 37.81, and in the group treated with acetaminophen syrup with ibuprofen syrup was 47.86. Grade average of toothache 15 min after extraction in the group 1 was 35.1, in the second group was 35.9, and in the third group was 40.83.

    Conclusion

    The group received ibuprofen syrup and in the group received acetaminophen syrup in comparison with the group received acetaminophen with ibuprofen on the instant and 15 min after extraction showed much more relieved effect (P<0.05). No meaningful statistic differences were observed between the group received acetaminophen I5 mg/kg and the group received ibuprofen 5 mg/kg.

  • N. Namazi, A. Tarighat Esfanjani, M. Avari, J. Heshmati Page 10
    Introduction &
    Objective
    Diabetes mellitus is a common disease that almost 1.5 million people in Iran are affected, Regarding to the adverse effects of chemical drugs, the tendency to use medicinal plants, among which nettle was chosen to be studied, is growing. In this research the effect of hydroalcoholic extract of nettle on insulin sensitivity and some inflammatory factors in type II diabetic patients were studied.
    Materials and Methods
    A blind randomized clinical trial on 50 men and women with type 2 diabetes; (mean age: 52.39±13.75) was designed to determine the aforementioned effect. Patients were randomly divided into intervention and control groups who received 100 mg/kg, Nettle extract or placebo respectively three times a day for 8 weeks. Fasting Insulin and some inflammatory factors (Interleukin-6 (IL-6), Tumor Necrosis Factor-α (TNF-α), and hsCRP (High Sensitive C-Reactive Protein) levels at the beginning and end of the study were measured.
    Results
    IL-6 and hsCRP showed a significant decrease (P <0.05), TNF-α, insulin sensitivity and hsCRP showed no significant change at the end of the study in the intervention group compared to the control. Statistical analysis was performed with SPSS software version 18 and P <0.05 was considered significant for all measurements.
    Conclusion
    The hydroalcoholic extract of nettle showed significant decrease in IL-6 and hsCRP after 2 months of intervention in patients with type 2 diabetes.
  • H. Kermanshahi, F. Nazem, H. Tavilani, M. Jalili Page 15

    Introduction &

    Objective

    Relationship between overweight being and obese with metabolic risk factors of the cardiovascular disease in adolescent boy considering the variety and irregular motional patterns, has attracted the researcher's attention. The aim of this study was to investigate biochemical and anthropometrical risk factors of the cardiovascular system, daily physical activity (steps/day) and aerobic capacity of overweight and normal weight adolescent boys.

    Materials and Methods

    Fifty six adolescent boys were recruited in two groups; over weight-obese as a risk receptive group (n=28) and normal weight (n=28). Blood lipids, daily steps (physical activity volume), body composition and aerobic capacity were measured with standard methods.

    Results

    TG, TC, LDL-C and VLDL–C concentrations and TC/HDL-C and LDL-C/HDL-C in the normal weight individuals were significantly lower than the overweight subjects (P<0.05 and P<0.005 respectively). The Aerobic capacity of normal weight was better than overweight-obese ones (P<0.001). The Mean of Daily steps of overweight group (12617±868 steps/day) was significantly lower than normal weight group(14941±1159 steps/day)(P<0.001).

    Conclusion

    It seems that living an active life (14941±1159 step day) can reduce biochemical and anthropometrical risk factors of the cardiovascular disease.

  • R. Mirnejad, S. Mostofi, F. Masjedian Page 22
    Introduction &
    Objective
    Acinetobacter baumannii is an important nosocomial pathogen all over the world and has emerged as a threat to public health which also exhibit multiple-antibiotic resistance. Studies of antibiotic resistance mechanism in these bacteria have demonstrated the presence of specific antimicrobial resistance genes located mainly in integrons. The purpose of this study was to search for the presence of the class 2 integron in strains of A. baumannii found in Tehran-Iran and the relationship between the presence of this integron and the antimicrobial susceptibility patterns.
    Material and Methods
    This cross sectional study was performed in three main hospitals in Tehran on 500 clinical samples during a 10 month period (March to December 2010). In laboratory, after identifying the species of A. baumannii by using culture and biochemical methods, disc diffusion method according to CLSI guidelines was performed to determine the sensitivity of 50 isolates of these bacteria to 13 antibiotics. Polymerase chain reaction (PCR) was performed for the detection of integron class 2 by Int2F/R primers. Eventually correlation of multi-drug resistance and existence of integron class II were studied.
    Results
    Of these 500 samples, 50(71.5%) strains of A. baumannii, 12(17%) A. lwoffii strains and 8 (11.5) other Acinetobacter species were isolated. The most common resistance detected among 50 isolates was to Cefepime, Ceftazidime, Aztreonam, Norfloxacin, Ciprofloxacin, Ofloxacin, and Amikacin. Also, less resistance was observed to imipenem, Gentamycin, Ampicillin- sulbactam, Piperacillin-Tazobactam. Meropenem and Tobramycin were considered as effective drugs in this study. Class 2 integrons were found in 41 (82%) of the 50 isolates of A. baumannii. Moreover, a significant correlation between integron class2 and resistance to antibiotics of Cefepime, Ceftazidime, Aztreonam, Norfloxacin, Ciprofloxacin, Ofloxacin, and Amikacin were observed.
    Conclusion
    Our findings indicates that class 2 integron are widely spreads among A. baumannii isolated in Tehran, Iran and plays an important role in multidrug resistance in these bacteria. Therefore, monitoring drug resistance due to integron class 2 by PCR, in protocols of infection control due to multidrug-resistant A. baumannii in hospitals of Tehran is important.
  • F. Mohammad Ghasemi, S. Khaje Jahromi, N. Hedayati Omami Page 29
    Introduction &
    Objective
    Melatonin, the most important secretary hormone of pineal gland, as a powerful antioxidant has a high potent for neutralizing the toxicity of drugs. In the present study we aimed to demonstrate the effect of melatonin on testicular damage and sperm parameters deficiency induced by acetylsalicylic acid, in adult male mice.
    Materials and Methods
    Male NMRI mice were divided into 4 groups: 1) control 2) acetylsalicylic acid treated group 3) melatonin treated group 4) Melatonin-acetylsalicylic acid treated group. Acetylsalicylic acid was administered at a dose of 50mg/kg orally through gavage for 14 days. Melatonin was administered in dose of 10 mg/kg for 5 days intraperitoneally. The control mice were received vehicle (normal saline) orally through gavage. The animals were sacrificed and their testes and epididymis were dissected on the 15th day after the treatment. Evaluations were made by determining Johnson's score, epididymal sperm count, and sperm morphology and sperm motility. Statistical analysis was performed by ANOVA test.
    Results
    Acetylsalicylic acid treated mice showed a reduction in Johnson's score and quality of spermatogenesis (P<0.05), sperm count, normal morphology and motility percent (P<0.001), compared to the control. Melatonin in group 4, significantly increased maturation of seminiferous tubules (P<0.05), and quality and quantity of sperm parameters (P<0.05) in comparison with group 2.
    Conclusion
    It seems that intraperitoneal administration of melatonin for 5 days is a potentially beneficial agent to improve the quality of spermatogenesis and sperm parameters in testis damaged by acetylsalicylic acid, probably by decreasing oxidative stresses.
  • M. Arab, M. Maktabi, H. Zham, P. Kimiaei, Sh. Davalo Page 37
    Introduction &
    Objective
    The aim of the present study is to determine the accuracy of malignancy prediction in adnexal mass if CA125 measurement is added to sonographic findings.
    Materials and Methods
    In a cross sectional study, AUC of ROC Curve of malignancy prediction based on sonographic findings in comparison to a new model (OMPS2) based on sonography plus serum CA125 was calculated. Pathologic reports of 430 operated adnexal masses were included in the study. Logistic regression analysis was used.
    Results
    New model (OMPS2) was constructed as follow: OMPS1+1.444(if CA125=36-200) or 3.842 (if CA125 is above 200).AUC of ROC curve of malignancy prediction increased from 78.1% (based on OMPS1) to 84.3% (in OMPS2).
    Conclusion
    Serum CA125 measurement in addition to sonography increased the accuracy of malignancy prediction in comparison to only sonography.
  • S.H. Hashemi, S. Torabian, M. Mamani, Sh. Moazen Dehkordi Page 41

    Introduction &

    Objective

    Needlestick and sharps injuries (NSSIs) is an important occupational risk among health care workers (HCWs); and it is an important cause of transmission of blood-borne pathogens to this population. The aim of this study was to determine the rate of NSSI among HCWs in the teaching hospitals in Hamadan.

    Materials and Methods

    This cross-sectional study was carried out on 700 HCWs between 2009 and 2010. A questionnaire was designed for data collection. Questionnaires were distributed in 5 hospitals to collect self-reported NSSI in the past 12- months.

    Results

    The rate of accidental NSSI was 24.1% for one year prior the study. Totally, 83.6% of the participants had a full vaccination course against hepatitis B. The majority of NSSIs occurred in the 30-34 age group (33.3%) and most of them were female. Also, 48.5% of NSSIs were during blood sampling or IV catheter insertion.

    Conclusion

    Developing appropriate educational programs regarding prophylactic tasks, disposal of medical wastes, and using safe needle devices can reduce the risk of NSSIs among HCWs.

  • Y. Rasi, S. Mohammadi Azni, M.A. Oshaghi, M.R. Yaghoubi Ershadi, M. Mohebali, M.R. Abaei, F. Mohtarami , Z. Nokandeh, S. Rafizadeh Page 47

    Introduction &

    Objective

    Cutaneous Leishmaniasis is caused by obligatory intracellular parasite of genus Lieshmania. The disease is reported from more than half of Iran's provinces. Various species of sand flies are vector of the disease. Determination of vectors and gaining knowledge about them are important for devising of control program.

    Materials and Methods

    This survey was performed as a cross-sectional study in order to determine the vector(s) of cutaneous leishmaniasis in Damghan district during 2008-2009. Sand flies were collected from indoors and outdoors by sticky traps twice in month from April to November. Head and last abdominal segments of the samples were removed and mounted in a drop of Puri’s medium and identified. The rest of the sand flie's bodies was subjected to DNA extraction for molecular detection of Leishmania parasite by Nested PCR using specific primers of minicircle kinetoplast DNA

    Results

    Totally, 6110 sand flies in 8 species were collected. P. papatasi had high density (46.7%). Examination of 280 female sand flies by Nested PCR showed that 28 sand flies (10%)include 24 specimens P.papatasi (85.7%) and 4 specimens P.caucasicus(14.3%)were found naturally infected with L.major. The highest rate of infected sandflies were observed in rodents burrow (42.9%). Maximum rate of sand fly infection was in September (89.3%).

    Conclusion

    With respect to high density of P.papatasi and isolation of L.major from it, this species was the main vector of the disease. Detection of L.major from P.caucasicus shows that this species was the secondary vector in rodent burrow. The highest rate of sand leis infected was in September, so personal protection in this month is very important and necessary. Regarding to the high density of vectors and high infection rate of them taking actions to decrease the sand fly abundance and prevention of human biting are suggested.

  • M. Jadidi, H. Ahadi, K. Khoushabi, N.A. Farrokhi Page 53
    Introduction &
    Objective
    There are varieties of interventions to treatment of ADHD, among which drug therapy, behavior therapy, parental management training and neurofeedback can be cited. The present study designed to investigate and compare the effectiveness of neurofeedback and Ritalin on improving conduct problems and hyperactivity.
    Materials and Methods
    Quasi-experimental research method with pretest-post test design has been applied in the research. Statistical population of the study consisted of ADHD children of Tehran. The study samples of the study were patients referred to children psychiatric clinic. Based on the purpose of the study' 20 children were randomly selected and classified into 2 groups according to random assignment. CPRS-48 (parent form) was administered by parents before and after the treatments as research tools. Recruited data was analyzed by SPSS-19 in two sections of descriptive and inferential statistics. ANCOVA revealed some differences in the groups.
    Results
    The findings of the study showed that there was a significant difference between Ritalin and neurofeedback on improving conduct problems; in other words, Ritalin was more effective in alleviating the problems. Also there was no significant difference between the interventions on improving hyperactivity index.
    Conclusion
    With respect to more efficiency of Ritalin than neurofeedback on certain continuum of signs/symptoms of ADHD, as a whole, preferences of interventions should be based on type, magnitude and severity of the syndrome.
  • F. Jalilian, Sh. Emdadi, M. Karimi, M. Barati, H. Gharibnavaz Page 60
    Introduction &
    Objective
    Depression is the most common psychiatric disorder reported among college students. Evidence suggests that depression rate is especially high among medical students. The goal of this study was to examine the relationship of general self-efficacy and social support with depression levels of university students.
    Materials and Methods
    This was a descriptive analytic study carried out among 235 students in Hamadan University of medical sciences. Samples were classified with the appropriate assignment done and gathering information from standard questionnaires (Beck Depression Inventory test & General Self Efficacy Scale & Perceived Social Support Scale). The data were analyzed by SPSS-13.
    Results
    37 percent of students showed different degrees of depression. A significant negative correlation was found among depression, self efficacy (P.value= 0.000, r= -0.581), and social support (P.value= 0.000, r= -0.617). Also the results showed that there was significant relationship between depression and student's dwelling (P<0.05).
    Conclusion
    These findings also indicated the potential roles of social support in mediating depression. According to the results self efficacy strategies could improve the student's mental health.
  • Sh. Miri Ghaffarzadeh, H. Farrokh Eslamloo, H. Faramarzzadeh, H. Nazari, Z. Ahmadi Doiran Page 67
    Introduction &
    Objective
    The present study aims to achieve a comprehensive depiction of ecstasy consumption among the students of Urmia University of medical sciences in 2007.
    Materials and Methods
    Totally 950 students were surveyed in this cross-sectional descriptive study. A census was used as a sampling method. A self-report questionnaire regarding demographic details and ecstasy consumption was completed by students. Data was stored in a database and then was analyzed through descriptive tests by SPSS software. Chi square test was used to determine the correlation coefficient.
    Results
    There were 798 subjects of all target population who had never used this drug. However, 132 subjects (18 regularly, 56 occasionally for fun and 58 at least once) consumed ecstasy pills. Thus the point prevalence of ecstasy consumption among the students was 14.19 percent. There were 232 subjects who had never heard of the term “ecstasy". Instead, the knowledge source of the rest about ecstasy was books (116 subject), internet (56 subjects), mass media (489 subjects), friends (28 subjects), and family (2 subjects). A significant relation was observed between ecstasy consumption and other variables (parent's education, residence in student campus, attending parties, smoking, canabis and opium consumption).
    Conclusion
    Results of this study revealed that the point prevalence of ecstasy pills consumption among university students was 14.19% that raises the need for purposive intervention and the necessity of planning to prevent and decrease this phenomenon
  • M. Torabi, M. Shafiei Page 73
    Introduction
    Methanol is a toxic material and is found as an ingredient of many products, such as anti freezes and washer fluid. Acute poisoning is a rare accidental or suicidal intoxication or occurs after ingestion of alcohol. Methanol poisoning can cause severe metabolic acidosis, neurologic dysfunction, visual loss, parkinsonism, and death. Basal ganglia necrosis, and subcortical white matter lesions are the most frequent CT scan and MRI findings.Case Report: Our patient is a 20 year old man, who was brought to the emergency department with decreased level of consciousness several hours after ingestion of alcohol. Brain CT scan and MRI findings were bilateral putaminal necrosis, and subcortical white matter lesions. Parkinsonism, paraplegia, polyneuropathy were the side effects. However, he is bedridden at home with nursing care and suffers from persistent neurologic sequelae.
    Conclusion
    Alcohol abuse is one of the causes of methanol toxicity. Due to the late effects (after 12-24hrs) and delay in hospital referring, CNS sequelae and parkinsonism syndrome or paraplegia or polyneuropathy can occur. The best treatment is prophylaxis, that is achievable through education and giving more information. The side effects are irreversible that highlight the importance of prophylaxis.