فهرست مطالب

نامه مفید - پیاپی 74 (آبان 1388)

مجله نامه مفید
پیاپی 74 (آبان 1388)

  • نامه فلسفی
  • 152 صفحه، بهای روی جلد: 45,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/08/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقالات
  • میرسعید موسوی کریمی صفحه 3
    پس از ارائه نظریه های جدید کی هان شناسی در فیزیک، یعنی دو نظریه رقیب مهبانگ و حالت پایدار، دو مفهوم «خلق از عدم عالم» و «خلق مدام ماده از عدم» از اواسط قرن بیستم وارد حیطه علوم تجربی شدند. آدولف گرونباوم، فیلسوف علم شهیر معاصر تلاش کرده است نظریه حالت پایدار را به گونه ای تعبیر کند که خلق مدام ماده از عدم در این نظریه به صورت کاملا فیزیکی قابل توضیح و تبیین باشد. در این مقاله نشان داده می شود که تعبیر گرونباوم دست کم با سه مشکل مواجه است: عدم تمایز بین علت فاعلی و علت مادی؛ ناسازگاری درونی؛ و تعبیر نادرست از قانون بقای چگالی.
    کلیدواژگان: گرونباوم، نظریه حالت پایدار، خلق از عدم، خلق مدام، علت فاعلی، علت مادی، بقای چگالی، انبساط جهان
  • محمدکاظم رضازاده جودی صفحه 17
    جان هیک، فرضیه کثرت گرایی دینی خود را، بر سه مبنای فلسفی: اصل زودباوری سوئین برن، دیدن به عنوان ویتگنشتاین و معرفت شناسی ادراک حسی کانت، استوار کرده است.اما اعمال این موارد، بر کثرت گرایی دینی، دارای اشکالات متعددی است از جمله: اصل زودباوری مستلزم پذیرش دیدگاه های متناقضی در تجارب دینی است و رجوع به تجارب دیگر، براهین عقلی و امکان منطقی و مانند آن، این تناقض را برطرف نمی سازد.
    هیک دیدن به عنوان را، به تجربه به عنوان توسعه می دهد و آن را شامل همه تجارب بشری که مطابق با مفاهیم ذهنی و نظام های دینی افراد شکل می گیرد، می داند این رویکرد، سبب اثبات ناپذیری حقیقت متعالی، جدای از تجارب دینی و انکار موارد مشترک تجربه ها می گردد. هیک با پذیرش معرفت شناسی کانتی، واقعیت فی نفسه را بیان ناپذیر می داند و آنچه توصیف و تجربه می شود، تجلیات و پدیدارهای آن است. این نظر منجر به شرک یا الحاد می گردد.
    کلیدواژگان: تجربه دینی، اصل زودباوری، دیدن به عنوان، شی فی نفسه، پدیدار
  • بیژن عبدالکریمی صفحه 35
    این مقاله در صدد است تا نشان دهد که چگونه نظام های نظری تئولوژیک، که در حول و حوش همه ادیان تاریخی شکل می گیرند - و لذا باید میان این نظام های نظری با روح اصلی و معنوی ادیان به تمایزی بنیادین قائل بود - تاریخ و شخصیت ها و رویدادهای تاریخی را در چارچوب اعتقادی خویش تفسیر کرده، و از تاریخ «آن گونه که باید باشد»، و نه «آن گونه که هست» سخن می گویند. همین امر، یعنی وفاداری به نظام های تئولوژیک مورد پذیرش یک قوم یا یک گروه، سبب می گردد که معتقدان به یک نظام تئولوژیک - درست همچون پیروان نظام های ایدئولوژیک در دوره جدید - مواجهه ای ابزاری با تاریخ و رویدادهای آن داشته، از تاریخ نه به منزله یک منبع مهم معرفتی، بلکه به عنوان ابزاری به منظور استخراج پاره ای از مویدات تاریخی به منظور اثبات باورهای اعتقادی خود و لذا نادیده گرفتن همه مواردی که ناقض باورهای آنان است، بهره جویند. لذا تفسیرهای یکسویه معتقدان به نظام های تئولوژیک را باید، به دلایل سرشت نحوه تفکر تئولوژیک و ویژگی های آن، یعنی به جهت اوصافی چون جدلی بودن، دوری بودن، سیستم ساز بودن، گزافی و دلبخواهانه بودن، دوگانه انگاری و...، بیش از آنکه گزارشی از تاریخ تلقی کنیم، باید به منزله نوعی «تاریخ سازی» و حتی نوعی «دروغ مقدس» تلقی کنیم. باید توجه داشت که تعابیری چون «تاریخ سازی» یا «دروغ مقدس» را به هیچ وجه نباید به عنوان اموری کاملا آگاهانه و در معنایی اخلاقی، بلکه باید به مثابه اموری ناخودآگاه و به منزله خطایی معرفتی فهم کرد. به تقدیر، در نظام های تئولوژیک، تاریخ به منزله یک منبع معرفتی اساسی از دسترس معتقدان به این نظام ها خارج می شود.
    کلیدواژگان: تئولوژی، دین، تاریخ، حیث تاریخی، تاریخ سازی، دروغ مقدس
  • میرسعید موسوی کریمی صفحه 51
    مقاله «تاملی بر تاریخ سازی های تئولوژیک»، در کل، مدعایی تقریبا روشن دارد، و متن مقاله نیز روان و تا حد زیادی قابل فهم است. البته، موضوع و مدعای اصلی مقاله، یعنی ویژگی های نگاه نظام های کلامی به تاریخ، قبلا در کتب و مقالات متعددی مورد بحث واقع شده است. به عنوان مثال، برخی از مورخین نشان داده اند که دست کم بخش هایی از آنچه به عنوان تاریخ یهودیت، مسیحیت و همین طور اسلام ثبت شده است، توسط گرایش های فکری و سیاسی جعل شده اند، و ساختگی و غیرواقعی هستند. اما در هر حال، انتشار مقالاتی این چنین، ضمن به یاد آوردن مجدد برخی نکاتی که غالبا مغفول واقع می شوند، این حسن را دارد که می تواند به تضارب افکار و آراء و بازاندیشی دربار برخی مفروضات بیهوده مسلم و مقدس فرض شده، کمک نماید.
    از این رو، هم تلاش فکری نویسند محترم مقاله و هم اهتمام نشریه «نامه مفید» جهت چاپ مقاله شایسته قدردانی است. اما نویسند محترم، با توجه به دغدغه نیکویی که دارد، لاجرم این فرصت را نیز مغتنم خواهد شمرد که مدعا و ادله وی به شکل نقادانه ای ارزیابی شود تا دیدگاه وی به مشکلات همان رویکردی که در پی نقد آن است، مبتلا نشود.
    این نقد نه چندان کوتاه با همین انگیزه به رشته تحریر درآمد تا نشان دهد مدعا و ادله مقاله مورد نظر واجد برخی ایرادات جزئی و بعضی اشکالات کلی است. شایان ذکر است که برخی از اعتراضات مندرج در این نقد در واقع ناشی از ابهام در موضع نویسنده است و به قصد ایضاح بیشتر مطلب ذکر شده اند، و برخی دیگر نیز مدعا و یا دلیل خاصی را رد کرده اند.
  • مازیار چیت ساز، سید محمد علی حجتی، لطف الله نبوی، علی اکبر احمید افرمنجانی صفحه 71
    نظریه تصوری معنا عبارت از آن است که معنای واژه ها را تصورات ذهنی بدانیم. به این نظریه که مدافع اصلی آن لاک است (گر چه مبدع آن نیست)، امروزه توجه چندانی نمی شود زیرا مشکلات متعددی دارد که به آن ها به خوبی پاسخ داده نشده است. در این مقاله به یک جنبه خاص از این نظریه، یعنی دلالت شناسی اسم عام پرداخته می شود. علاوه بر اینکه موضع لاک دربار مفهوم تصور و اسم عام تشریح می شود، اصلاحاتی برای این نظریه پیشنهاد می شود که به عقید نگارندگان می تواند موضع این نظریه را تقویت کند. در این مقاله نشان داده خواهد شد که چگونه استفاده از مفهوم کلاس می تواند تا حدی مشکلات این نظریه معنا را رفع کند.
    کلیدواژگان: نظریه معنا، تصور، لاک، فلسفه زبان، اسم عام
  • کامران قیوم زاده، ضیاء موحد صفحه 91
    مهم ترین هدف فلسفی فرگه تعیین و فهم شان معرفت شناختی و هستی شناختی صدق ریاضی بود. او برای این مهم آموز منطق گرایی را مطرح کرد. آموز منطق گرایی را می توان چنین بیان کرد: 1- همه صدق های حساب را می توان به زبان منطق بیان کرد؛ و 2- همه صدق های حساب را می توان از اصول موضوعه منطق محض با بکارگیری قواعد منطق و تعاریف به دست آورد. برای دفاع از این نظر، فرگه در صدد تعریف کاملی از عدد با استفاده از حدود منطق محض برآمد. اما تعاریف او از عدد، جدای از نواقصی دیگر با مسئله سزار روبرو شدند. این مسئله عبارت است از امکان این همانی اشیاء ریاضی با اشیاء انضمامی و آن را می توان چنین بیان کرد: آیا سزار با یک عدد این همان است؟ هیچ یک از تعاریف فرگه نمی تواند به این سوال پاسخ دهد و تلاش های بعدی نیز برای حل این مسئله همچنان ناموفق بوده است.
    در این مقاله نشان داده ایم که مسئله سزار تنها دارای یک بعد نیست و تنها راه حلی برای این مسئله موفق است که بتواند به سه بعد معرفت شناختی، متافیزیکی و معنا شناختی آن پاسخی درست ارائه بدهد. سپس راه حل نو منطق گرایی را برای این مسئله آزمایش کرده ایم و نشان داده ایم که این راه حل به علت در نظر نگرفتن ابعاد مختلف مسئله ناموفق بوده است.
    کلیدواژگان: مسئله سزار، فلسفه ریاضیات، فرگه، نومنطق گرایی
  • علی حسین خانی صفحه 109
    مک داول معتقد است که گویندگان با اظهار التفاتی جملات زبان خود، به بیان اندیشه می پردازند. به عبارتی، رفتار زبانی گویندگان را باید انجام افعالی گفتاری در نظر گرفت که دارای محتوای مشخص (اندیشه ها) و نوع مشخص (همچون بیان اندیشه، درخواست، پرسش و غیره) هستند. مک داول با طرفداری از مفهوم اعتدال معتقد است که نظریه پرداز معنا، باید شخصی در نظر گرفته شود که دارای فهمی پیشینی از یک زبان، همچون فرا زبان است. اما به نظر دامت، نظریه معنا نباید فهم بخشی از زبان را پیش فرض بگیرد. در نگاه او، این نظریه باید تمام مفاهیم اولیه زبان را تبیین کند و توضیح دهد که دارا بودن این مفاهیم به وسیله گویندگان به چه معنا است. مک داول نیز با نقد این رهیافت تاکید می کند که دامت به دام رفتارگرایی محض خواهد افتاد و مجبور خواهد بود معنا را در عباراتی تحویلی و رفتاری تبیین کند، که چنین کاری، مخالف با این شهود بنیادین ما است که معنا عقلانی و هنجارین است. به این ترتیب، مک داول، اساسا ارائه نظریه ای غیرمعتدل را ناممکن می داند. در این نوشته، علاوه بر طرح دیدگاه های دامت و مک داول در باب کارکرد یک نظریه معنا، استدلال مک داول را علیه نظریه غیرمعتدل معنا، بررسی و ارزیابی خواهیم کرد.
    کلیدواژگان: نظریه معتدل معنا، نظریه نیرو، مفهوم محتوا، مک داول، دامت
  • حاتم قادری، عبدالرسول حسنی فر صفحه 127
    تاثیر افلاطون در تحولات اندیشه تا اندازه ای است که مکتب های سیاسی، اجتماعی و فلسفی عصر ما هنوز خود را با توجه به این متفکر ارزیابی می کنند.
    از جمله مهم ترین آثار افلاطون همپرسه های «جمهور»، «سیاستمدار» و «قوانین» هستند. این سه اثر به خصوص در حوزه اندیشه سیاسی اهمیت بسزایی دارد و موجب شده اند افلاطون به عنوان بنیانگذار اندیشه سیاسی شناخته شود. محتوا و صورت متفاوت این سه اثر موجب شده است اندیشه سیاسی افلاطون مورد تفسیرها و برداشت های مختلف قرار گیرد.
    به نظر می رسد بررسی سیر تحول اندیشه های سیاسی افلاطون و تدقیق جایگاه سه همپرسه جمهور، سیاستمدار و قوانین بر مبنای گذار از فلسفه سیاسی به علم سیاست (نظریه گذار)، موجب حل بسیاری از مشکلات و روشن شدن زوایای تاریک اندیشه این متفکر شود.
    یکی از جنبه های متفاوت نظریه گذار در مقایسه با دیگر نظریه ها، توجه عمیق به همپرسه سیاستمدار است. از نظر این دیدگاه همپرسه سیاستمدار برای توضیح گذار افلاطون از فلسفه سیاسی در همپرسه جمهور به علم سیاست در رساله قوانین، به عنوان حلقه رابط نقش برجسته ای دارد.
    در این مقاله با تمرکز بر همپرسه سیاستمدار و خوانش آن در پرتو نظریه گذار از فلسفه سیاسی به علم سیاست، سیر تحول اندیشه های سیاسی افلاطون را مورد بررسی قرار داده ایم.
    کلیدواژگان: افلاطون، فلسفه سیاسی، علم سیاست، سیاستمدار، نظریه گذار
|
  • Mir Saeid Mousavi Karimi Page 3
    Some physicists, notably Adolf Grünbaum, have claimed that the process of formation of new matter in the steady state theory can be explained purely physically. In effect, the central idea of this approach is that the laws of nature such as density-conservation are sufficient causes of the continuous creation of matter out of nothing. In this paper, however, it will be shown that this approach encounters insoluble problems, and the process of “creatio continua” of new matter out of nothing in the steady-state theory cannot be explained physically.
    Keywords: Material Cause, Density, Conservation, Grünbaum, Laws of Nature, Continuous Creation, Steady, State Theory, Transformative Causation
  • Mohammad Kazem Rezazadeh Joudi Page 17
    John Hick has based his Hypothesis of pluralism on three philosophical Principles, namely: Swinburne's principle of credulity, Wittgenstein's seeing-as, and Kant's Epistemology of perceptual Experience.But application of these principles on religious pluralism entails several problems as Follows: acceptance of contradictory ideas about religious experiences, which is not resolvable with referring to other experiences, intellectual arguments, and logical Possibility and the like. In the principle of credulity Hick has extended Wittgenstein’s seeing–as to the experiencing as and believes that it includes all human experiences which is formed according to individuals’ mental conceptions and religious systems.This approach leads to the improvability of the supreme Reality and denying the joint cases of religions. According to Kantian epistemology, Hick accepts that noumenal reality is ineffable and all descriptions and experiences belonging to the manifestations and phenomena. So, this idea results in polytheism or atheism. In this paper, firstly, three mentioned principles and their application in the pluralism have been explained and recited, and finally, there are some critiques which have been considered.
    Keywords: Religious Experience, the Principl of Credulity, Seeing, As, Noumenon, Phenomenon
  • Bijan Abdolkarimi Page 35
    The Article seeks to demonstrate how theological theoretical systems which formed around many historical religions and therefore, we must distinguish between the theoretical systems and the main and intellectual esprits of the religions themselves¬ that interpret history and historical events and personalities on the base of their frameworks of belief. They speak about the history as it must be and not as it is. For this reason, namely because of the commitment to a theological system, its believers, as well as followers of an ideology in modern time, have an instrumentalistic approach to history and its events and use history not just as an essential source for knowledge but as an instrument, in order to find some historical confirmations of their believes. In this approach to history, it is easily denied all historical cases which refute their believes. Because of the theological aspect and its characteristics, namely being polemic, circle, arbitrary, dualistic, and system-maker, the partial interpretations of the believers of theological systems must be conceived as a kind of "history-making" or "forging holy lies". But it must be attended that the expressions like "history-making" or "forging holy lies" must by no means conceived as attentive and moral actions, but as an unconscious action and a epistemic failure. However, in theological systems we lose history a main source of our knowledge.
    Keywords: Theology, Religion, History, Historicity, History, Making, Forging Holy Lies
  • Maziar Chitsaz, Seyed Mohammad Ali Hojjati, Lotfollah Nabavi, Ali Akbar Ahmadi Aframjani Page 71
    The ideational theory of meaning is the theory according to which the meaning of words is subjective ideas. This theory whose main defender (though not innovator) is Locke, has not been regarded greatly nowadays, because there are several problems which have not been resolved. In this paper, we focus on a specific aspect of this theory, namely: the semantics of general terms. First, we explain Locke’s definition of "Idea" and his position on "General Terms"; then we propose some suggestions that we believe could support and modify this theory. Finally, by using the concept of “Class” we show how some problems of the ideational theory of meaning can be resolved.
    Keywords: Theory of Meaning, Idea, Locke, Philosophy of Language, General Term
  • Kamran Ghayyoum Zadeh, Seyed Zia Movahed Page 91
    Frege's main philosophical goal was to understand and determine both the ontological and epistemological status of mathematical truth. He proposed the doctrine of logicism for this goal. The doctrine of logicism explains that: 1. all the truths of arithmetic can be expressed using only logical notions. And 2.all arithmetical truths can be obtained from purely logical axioms using just logical laws and definitions. In order to defend this view, it would seem to be essential to provide a definition of the number of words in purely logical terms. But his definitions of the number of words, apart from other defects, were in conflict with the Caesar problem. The Caesar problem is the possibility of identity between mathematical objects and concrete objects; shown by the statement: 'is Caesar a number?' Frege's definitions and other contemporary solutions do not provide us with any answer to this question.In this essay, we divide the Caesar problem into a variety of epistemological, metaphysical and semantically dimensions and we also show that a right solution must give us a sufficient answer to all these dimensions. Then we test Neo- logicism and show that this solution cannot solve this problem.
    Keywords: Caesar Problem_Philosophy of Mathematics_Frege_Neo – Logicism
  • Ali Hossein Khani Page 109
    McDowell thinks that speakers, when they are uttering a sentence intentionally, in fact, are expressing a thought which the sentence is used for communication. In McDowell’s view, we must take speaker’s linguistic behavior as a performance of a speech act with a specific content (various thoughts) and specific type (such as expressing a thought, asking a question, and so on). McDowell defends a modest theory of meaning and argues that an interpreter or a theorist should be seen as a person who has and has had a prior grasp of a language. But, Dummett believes that a theory of meaning should not take for granted some piece of a language or presuppose having some primitive concepts of that language by a speaker. A theory of meaning, as Dummett says, must explain all primitive concepts which primitive terms of the language in question express, and describe what it is to have these concepts by a speaker. McDowell by criticizing this view insists that, this approach to meaning falls in the mere behaviorism and then, Dummett is forced to explain meaning in reductive and non-intentional (behavioral) terms. McDowell urges that giving this behavioral account of meaning attacks our intuitive and common sense view that language and meaning are normative and rational. Thus, giving an immodest theory of meaning, in McDowell’s view, is impossible. In this essay, after describing McDowell’s and Dummett’s views on workings of a theory of meaning, I will describe McDowell’s argument against possibility of giving an immodest theory of meaning and eventually, I’m going to evaluate the plausibility of the argument.
    Keywords: Modest Theory of Meaning, Theory of Force, the Notion of Content, McDowell, Dummett
  • Hatam Ghaderi, Abdol Rasool Hasanifar Page 127
    The impact of Plato in evolution of philosophical and political thought is so, that still current political, social and philosophical schools are being evaluated with his thought. The dialogue between Republic, Statesman and Laws are three of his most important works. These three works, especially, are so important in the field of political thought and by writing these works, Plato, is known as the founder of political thought. His different form and context are caused that his political thought would be interpreted differently. It seems that leaning on the theory of Transmission from political philosophy to politics in Plato’s thought and emplacing these three dialogues in their proper stance would solve most of the problems and help to enlightening dark aspects of his thoughts. Special attention to Statesman is among the features which distinguish the theory of transition from the others. According to this idea, Statesman dialogue intermediates Plato’s political philosophy in Republic and politics as well as one of the distinguished role in connective segments. In this article, we try to represent a more accurate interpretation of Plato’s political thought of transformation by reading and interpreting the statesman in virtue of `Transmission Theory` from political philosophy to politics.
    Keywords: Plato, Political Philosophy, Politics, Statesman, Transmission Theory