فهرست مطالب

نشریه علوم دامی (پژوهش و سازندگی)
پیاپی 90 (بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/11/25
  • تعداد عناوین: 10
|
  • بهمن ایلامی صفحه 1
    در دشت گره بایگان فسا از استان فارس (ایستگاه پخش سیلاب کوثر)، حدود 1365 هکتار از زمین های منابع طبیعی جهت ایستگاه پخش سیلاب تخصیص داده شده و گونه های مختلف درختان اکالیپتوس و آکاسیا کاشته شده است. 20 کلنی زنبورعسل (.Apis mellifera L) در جنگل اکالیپتوس این منطقه مستقر گردید. به مدت یک سال، ضمن مشخص کردن زمان و دوره گل دهی گونه های اکالیپتوس و آکاسیا، متوسط اجزای عملکرد کلنی های زنبورعسل در هر ماه مشخص شد. نمونه های عسل استخراج شده موردتجزیه شیمیایی قرار گرفت. گونه های Eucalyptus gillii، Acacia victoria و Eucalyptus camaldulensis در فصل بهار، گونه Eucalyptus microtheca در فصل تابستان، گونه Eucalyptus oleosea در فصل پاییز، گونه Acacia salicina در فصل های پاییز و زمستان و گونه Eucalyptus gillii برای بار دوم در فصل زمستان در طول سال گل دهی دارند. گل دهی گونه های موجود بر روی هم پوشش دارد به طوری که زنبورعسل می تواند در طول سال از آنها استفاده کند. عملکرد کلنی های زنبورعسل در فصل بهار بسیار خوب بود. در فصل تابستان با وجود گل و شهد فراوان، به دلیل بالارفتن درجه حرارت و وجود آفات زنبور عسل، انتقال کندوها به مناطق کوچ می باید انجام شود. در فصل پاییز با توجه به گل دهی گونه های موجود، کلنی ها با ذخیره کردن شهد و گرده، زمستان گذرانی خوبی داشتند. نتایج تجزیه شیمیایی نمونه های عسل اکالیپتوس تولیدی و مقایسه آن با استانداردهای بین المللی و اطلاعات دیگر کشورها، نشان داد که این عسل از عسل های با کیفیت خوب است.
    کلیدواژگان: زنبورعسل، صفات تولیدی، اکالیپتوس، آکاسیا، استان فارس
  • یحیی عباسپور، علی اصغر مقدم، صیفعلی ورمقانی، هوشنگ جعفری، فتح الله سرحدی، قاسم مقصودی نژاد صفحه 8
    این تحقیق به منظور بررسی شاخص های تولیدمثلی گاوداری های شیری صنعتی استان ایلام و ارائه راه کارهای مناسب جهت افزایش راندمان تولیدمثلی اجرا گردید. ابتدا به روش سرشماری و با مراجعه مستقیم به تمام گاوداری های استان، واحدهای فعال و غیر فعال شناسایی و برای تمام واحدهای فعال با استفاده از مشاهدات عینی و اطلاعات موجود و مصاحبه با مدیر واحد پرسشنامه تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه ها بر اساس طرح کاملا تصادفی نامتعادل و مقایسه میانگین ها با استفاده از آزمون چند دامنه ای دانکن صورت گرفت. صفات مورد مطالعه در استان با مقادیر گزارش شده سایر محققین با استفاده از آزمون t مورد مقایسه آماری قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمایش نشان داد که معیارهای کمی راندمان تولیدمثلی شامل میانگین تعداد تلقیح به ازاء آبستنی، فاصله زایش تا اولین فحلی، فاصله زایش تا اولین تلقیح، فاصله زایش تا آبستنی(روزهای باز)، طول دوره شیردهی، طول دوره خشکی و فاصله گوساله زایی در گاوداری های شیری صنعتی استان ایلام به ترتیب 09/0±3/2 بار، 03/1±3/52، 28/1±1/88، 96/1±2/125، 98/2±4/333، 48/1±1/72 و 49/2±3/407 روز می باشد که با مقادیر گزارش شده برای گاو هلشتاین اختلاف معنی داری(01/0 >p) دارند. راندمان تولیدمثلی نیز برای گاوداری های شیری استان 20/1±8/68 درصد بدست آمد.
    کلیدواژگان: گاو شیری، راندمان تولیدمثل، استان ایلام
  • محمد مهدی معینی، محمدرضا سنجابی، امیر حسین علی بیگی صفحه 13
    جامعه آماری این تحقیق توصیفی- همبستگی شامل 130 نفر از مالکین واحدهای گاوداری سنتی تحت پوشش بیمه در استان اصفهان بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (100=n) و دراین تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم استفاده شد. نسبت غرامت های پرداختی به حق بیمه دریافتی در اصفهان نشان می دهد که استان اصفهان با ضریب خطر 1/1 در حد متوسط کشور است و مهم ترین عوامل خطر در گاوداری ها، بیماری، آتش سوزی و سرما بوده است. بیش از 74 درصد از گاوداران این تحقیق نگرش مثبتی نسبت به بیمه داشتند. نگرش مثبت به بیمه، میزان رضامندی از و ضعیت بیمه گذاری، سرعت درپرداخت خسارت، رعایت اصول بهداشتی و تغذیه ایی و تعداد گاوهای موجود در گاوداری ها از مهم ترین عوامل موثر بر پذیرش بیمه توسط گاوداران سنتی برآورد شد. بهبود نگرش دامداران به بیمه و رضایت مندی از صندوق بیمه در افزایش نرخ پذیرش بیمه تاثیر بسزایی دارد.
    کلیدواژگان: بیمه، ضریب خطر، پذیرش بیمه، گاوداری سنتی
  • محمد مهدی معتمدی، فریدون افتخار شاهرودی، رضا ولی زاده، همایون فرهنگ فر، مسلم باشتنی، حسین نعیمی پور صفحه 22
    در این تحقیق، از 1300 رکورد مربوط به 480 راس گاو نژاد هلشتاین متعلق به واحد گاوداری دانشکده کشاورزی مشهد در یک دوره 14 ساله (از ابتدای سال 64 تا انتهای سال 77) استفاده شد. برای تخمین پارامترهای وراثت پذیری و همبستگی ژنتیکی، از مدل دام استفاده گردید. صفات تولیدی شامل تولید شیر در یک دوره شیردهی، تولید در اوج شیردهی و متوسط تولید شیر روزانه و صفات تولید مثلی شامل طول دوره آبستنی، تعداد روزهای باز و فاصله گوساله زایی بود. اجزای (کو) واریانس ژنتیکی و محیطی توسط نرم افزار DFREML برآورد شد. وراثت پذیری صفات تولیدی به ترتیب 05/0 ±276/0، 05/0 ± 215/0 و 06/0 ± 311/0 بود. برآورد وراثت پذیری صفات تولید مثلی به ترتیب 04/0 ± 173/0، 02/0 ± 085/0 و 03/0 ± 059/0 بود. همبستگی ژنتیکی افزایشی صفت متوسط تولید شیر روزانه با تولید در اوج شیردهی پائین و حدود 13/0 و همبستگی ژنتیکی صفت مذکور با تولید شیر در یک دوره شیردهی، بسیار بالا وحدود یک برآورد گردید. لذا از رکورد شیر روزانه گاوها برای انتخاب ژنتیکی می توان استفاده نمود. با توجه به وراثت پذیری پائین صفات تولید مثلی، بهبود شرایط محیطی پرورش، سبب افزایش عملکرد باروری حیوانات در سطح گله خواهد شد.
    کلیدواژگان: پارامترهای ژنتیکی، تولید و تولید مثل، گاو هلشتاین، مدل دام
  • اکبر یعقوبفر، امیر محمودی، کیوان کرکودی صفحه 28
    به منظور تعیین اثرات استفاده از اسید های آمینه کل و قابل هضم جیره های غذایی بر عملکرد جوجه های گوشتی تعداد 400 قطعه جوجه گوشتی یک روزه سویه آرین در قالب طرح کاملا تصادفی با روش فاکتوریل 2×2 با 4 تیمار آزمایشی (جیره های غذایی) و 5 تکرار (تعداد 20 قطعه جوجه گوشتی در هر تکرار) استفاده شد. جیره های غذایی بر اساس توصیه نیازمندی مواد مغذی وانرژی قابل متابولیسم سویه آرین در دو مرحله سنی پرورش صفر تا 21 و 22 تا 42 روزگی تنظیم گردید. صفات مورد ارزیابی شامل مقدار خوراک مصرفی، وزن زنده، درصد تلفات، ضریب تبدیل غذایی و ترکیبات لاشه بود. برای بررسی ترکیبات لاشه، در سن 42 روزگی از هر تیمار آزمایشی تعداد 4 قطعه پرنده کشتار گردید. نتایج آزمایش نشان داد که جیره های غذایی تنظیم شده با اسید های آمینه قابل هضم نسبت به اسید های آمینه کل مواد خوراکی سبب بهبود وزن زنده، ترکیبات لاشه و ضریب تبدیل غذایی جوجه های گوشتی می شود. جیره های آزمایشی که بر اساس اسیدهای آمینه کل نسبت به اسیدهای آمینه قابل هضم نیازمندی جوجه های گوشتی بود در عملکرد پرنده بیشتر تاثیر داشت. با توجه به نتایج آزمایش جیره نویسی بر اساس اسید آمینه قابل هضم مواد خوراکی با اسید آمینه کل نیازمندی جوجه های گوشتی سویه آرین قابل توصیه است.
    کلیدواژگان: اسید های آمینه کل، اسیدهای آمینه قابل هضم، جوجه گوشتی
  • اکبر یعقوبفر، ایوب نادی پور، سید داوود شریفی، احمد افضل زاده صفحه 36
    در این آزمایش عملکرد جوجه های گوشتی با استفاده از جیره های تنظیم شده بر اساس سیستم های بیان انرژی قابل متابولیسم ظاهری و حقیقی تصحیح شده برای ازت (AMEn و TMEn) و اسیدهای آمینه ی کل و قابل هضم خوراک، مورد بررسی قرار گرفت. به همین منظور، تعداد 480 قطعه جوجه ی گوشتی یکروزه در یک آزمایش فاکتوریل 2*2 شامل دو عامل سیستم انرژی قابل متابولیسم ظاهری و حقیقی تصحیح شده برای ازت و دو عامل بیان اسیدآمینه ی کل و قابل هضم جیره های غذایی، در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تیمار آزمایشی و شش تکرار و 20 قطعه جوجه گوشتی در هر تکرار استفاده شد. نتایح آزمایش نشان داد که وزن بدن، خوراک مصرفی و ضریب تبدیل غذایی، بازده لاشه و درصد سینه، تحت تاثیر سیستم های بیان انرژی قابل متابولیسم و اسیدهای آمینه قرار گرفت (05/0 >p). بطوری که سیستم بیان انرژی قابل متابولیسم خوراک به صورت TMEn و اسید آمینه ی قابل هضم سبب بهبود عملکرد جوجه های گوشتی گردید. فرموله کردن جیره های غذایی بر اساس سیستم بیان انرژی متابولیسمی و نوع اسید آمینه جیره تاثیر معنی داری بر روی وزن کبد و چربی حفره بطنی نداشت. نتایج نشان داد جیره های غذایی فرموله شده بر اساس انرژی قابل متابولیسم حقیقی تصحیح شده برای ازت و اسید آمینه ی قابل هضم سبب بهبود عملکرد جوجه های گوشتی می شود.
    کلیدواژگان: اسید آمینه کل، اسید آمینه قابل هضم، انرژی قابل متابولیسم ظاهری (AMEn)، انرژی قابل متابولیسم حقیقی (TMEn)
  • احمد افضل زاده، محسن آبسالان، سید داود شریفی، علی اکبر خادم، داود قندی صفحه 44
    بیست راس بره نر زندی با 4 جیره غذایی حاوی صفر، 4، 8 و 16 درصد پنبه دانه به مدت 90 روز در قالب طرح کاملا تصادفی تغذیه و افزایش وزن روزانه، خوراک مصرفی روزانه، ضریب تبدیل غذایی و مورفولوژی روده کوچک بررسی شد. جیره ها از نظر انرژی و پروتئین قابل متابولیسم مشابه بودند. میانگین افزایش وزن روزانه بره ها بین تیمارهای مختلف تفاوت معنی داری با هم نداشت. وارد شدن سطوح مختلف پنبه دانه در جیره به طور معنی داری ضریب تبدیل خوراک را در مقایسه با تیمار شاهد کاهش داد. جیره های حاوی 8 درصد پنبه دانه فراوانی خمل های زبانی(8/16 درصد) را در مقایسه با تیمار شاهد(14 درصد) به طور معنی داری افزایش داد (05/0 >P). اثر محل نمونه برداری بر فراوانی خمل های زبانی، انگشتی و پیچیده معنی دار بود(05/0 >P) به طوری که با نزدیک شدن به انتهای روده، فراوانی خمل های زبانی و پیچیده کاهش و فراوانی خمل های انگشتی افزایش یافت (05/0 >P). ارتفاع خمل و نسبت ارتفاع خمل: عمق غدد کریپت با افزایش سطح پنبه دانه در جیره به طور خطی افزایش یافتند (05/0 >P). ارتفاع خمل ها در دوازدهه بلند تر از خمل های موجود در دو قسمت دیگر روده کوچک بود (05/0 >P). نتایج نشان داد که بره های پرواری، پنبه دانه کامل را تا سطح 16 درصد بدون هرگونه مشکلی مصرف کرده و افزایش سطح پنبه دانه در جیره منجر به افزایش نسبت ارتفاع خمل به عمق کریپت می شود که بیانگر افزایش در جذب مواد مغذی باشد.
    کلیدواژگان: پنبه دانه، افزایش وزن، مورفولوژی روده، نژاد زندی
  • مهدی رضایی، محمد امیر کریمی ترشیزی، یوسف روزبهان صفحه 52
    به منظور مقایسه تاثیر افزودن منبع فیبر خوراکی فرآوری شده (Vitacel R200) و فرآوری نشده (پوسته ذرت) هر کدام در سطوح صفر، 3، 4 و 5 گرم در کیلوگرم و بررسی تاثیر آن ها بر مورفولوژی روده کوچک و عملکرد از تعداد 560 قطعه جوجه نر گوشتی سویه راس (308) در قالب طرح کاملا تصادفی استفاده شد. عملکرد در طی 42 روز دوره آزمایش به صورت هفتگی و ویژگی های مورفومتری مخاط روده کوچک در پایان آزمایش مورد بررسی قرار گرفت. در قسمت های مختلف روده بیشترین ارتفاع پرز، نسبت طول پرز به عمق کریپت و تعداد سلول های گابلت در گروه مصرف کننده 5 گرم در کیلوگرم فیبر خوراکی فرآوری شده و کمترین آن ها در گروه مصرف کننده 5 گرم در کیلوگرم پوسته ذرت مشاهده شد. گروه های مصرف کننده 5 گرم در کیلوگرم پوسته ذرت و فیبر فرآوری شده به ترتیب بیشترین و کمترین میزان عمق کریپت را در قسمت های مختلف روده نشان دادند. بیشترین افزایش وزن روزانه، کمترین خوراک مصرفی و ضریب تبدیل غذایی در گروه مصرف کننده 5 گرم در کیلوگرم فیبر فرآوری شده مشاهده شد. گروه مصرف کننده 5 گرم در کیلوگرم پوسته ذرت بیشترین خوراک مصرفی و بالاترین ضریب تبدیل غذایی را نشان داد. بین سطوح مختلف فیبر تجاری با تعداد سلول های گابلت، ارتفاع پرز و نسبت ارتفاع پرز به عمق کریپت در بخش های مختلف روده و افزایش وزن روزانه رابطه خطی افزایشی و با ضریب تبدیل غذایی رابطه خطی کاهشی وجود داشت. در این تحقیق مشاهده شد که اثرات فیبر نامحلول فرآوری شده در مورد مورفولوژی روده کوچک و عملکرد کاملا متفاوت با فیبر پوسته ذرت است و تاثیر مثبت ناشی از افزودن فیبر فرآوری شده بر عملکرد را می توان به اثر مطلوب این افزودنی در بهبود مورفولوژی روده کوچک نسبت داد. بهترین نتایج با استفاده از سطح 5 گرم در کیلوگرم فیبر فرآوری شده بدست آمد.
    کلیدواژگان: فیبر فرآوری شده، پوسته ذرت، جوجه گوشتی، عملکرد، مورفولوژی روده
  • مهدی فجری، رسول پیرمحمدی، شاپور حسن زاده صفحه 61
    این آزمایش به منظور بررسی اثرات سطوح مختلف تفاله خشک گوجه فرنگی بر خصوصیات هیستومورفومتریک روده باریک جوجه های گوشتی انجام شد. آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با پنج تیمار، شش تکرار و 5 مشاهده در هر تکرار بر روی 150 قطعه جوجه گوشتی نر سویه لوهمن1 انجام شد. 5 تیمار این آزمایش به ترتیب، شامل استفاده از سطوح صفر، 5، 10، 15 و 20 درصدی از تفاله خشک گوجه فرنگی در جیره های آزمایشی بود. طول دوره آزمایش 8 هفته شامل مراحل آغازین (1 تا 21 روزگی)، رشد (22 تا 42 روزگی) و پایانی (43 تا 56 روزگی) بود. در سن 56 روزگی سه پرنده از هر تیمار به صورت تصادفی جداسازی و کشتار شده، از هر یک از قسمت های دئودنوم، ژژونوم و ایلئوم روده باریک هر قطعه جوجه، 3 نمونه (3×3) با ثبت مشخصات آن تهیه و پس از مراحل پاساژ (الف- آبگیری ب- شفاف نمودن ج- آغشته نمودن بافت ها با پارافین) جهت قالب گیری آماده گردیدند. اندازه طول و ضخامت پرزها، ضخامت لایه های عضلانی، مخاطی و زیرمخاطی در نمونه ها اندازه گیری گردید. نتایج مطالعه خصوصیات هیستومورفومتریک روده جوجه ها نشان داد پرندگانی که از سطوح بالای تفاله گوجه فرنگی تغذیه شده بودند، در قسمت دوازدهه آنها از طول پرزها و ضخامت لایه های مخاطی و زیر مخاط به طور بسیار معنی داری (01/0 ≥ P) کاسته شد. ضخامت پرزها در قسمت ایلئوم این پرندگان به طور معنی دار افزایش نشان داد (05/0 ≥ P). بر اساس نتایج این تحقیق می توان بیان نمود که استفاده از سطوح بالاتر تفاله گوجه فرنگی (میزان فیبر خام جیره غذایی بیشتر از 6 درصد) می تواند بر خصوصیات هیستومورفومتریک روده جوجه های گوشتی تاثیر منفی بگذارد. این اثر می تواند موجب کاهش سطح جذب مواد مغذی شده و در نتیجه باعث کاهش عملکرد تولید شود.
    کلیدواژگان: تفاله گوجه فرنگی، جوجه گوشتی، هیستو مورفومتری، روده باریک
  • محمد علی طالبی، سید رضا میرایی آشتیانی، اردشیر نجاتی جوارمی، محمد مرادی شهر بابک صفحه 72
    در این تحقیق شاخص های انتخاب اقتصادی برای بهبود رشد و ترکیب لاشه برای گوسفندان لری بختیاری محاسبه شد. صفات وزن گوشت لخم و وزن چربی لاشه در اهداف انتخاب و صفات وزن زنده بدن، برآورد وزن دنبه و عمق بافت نرم حاصل از اولتراسوند در سن شش ماهگی در شاخص انتخاب قرار گرفتند. پاسخ های مورد انتظار به انتخاب برای صفات اهداف انتخاب با ضرایب اقتصادی نسبی 61/4 و 92/0- به ترتیب برای صفات وزن گوشت لخم و وزن چربی لاشه و با شاخص های متفاوت محاسبه شد. پاسخ های مورد انتظار به انتخاب در شاخص های مختلف با نسبت های 02/0، 04/0، 06/0، 08/0 و 10/0 قوچ برآورد شد. متوسط نسبت شدت انتخاب به فاصله نسل برای دو جنس با نسبت های مختلف قوچ به ترتیب 52/0، 48/0، 45/0، 43/0 و 41/0 بود. بیشترین پاسخ همبسته به ازای هر سال برای افزایش وزن گوشت و کاهش میزان چربی بر اساس شاخص انتخاب کامل که شامل صفات وزن زنده بدن، عمق بافت نرم حاصل از اولتراسوند و برآورد وزن دنبه و شاخص انتخاب که شامل صفات وزن زنده بدن و برآورد وزن دنبه بود، مشاهده شد. با شاخص انتخاب کامل پاسخ غیر مستقیم به انتخاب برای وزن گوشت از 320 تا 252 گرم در سال و برای وزن چربی لاشه از 118- تا 93- گرم در سال برای نسبت های قوچ 02/0 تا 10/0 بود. پاسخ اقتصادی با شاخص انتخاب کامل و شاخص انتخاب شامل صفات وزن زنده بدن و برآورد وزن دنبه مشابه و بیش از به دو شاخص دیگر بود. بازده پاسخ همبسته با شاخص انتخاب کامل نسبت به پاسخ مستقیم برای میزان گوشت و چربی لاشه، 82/0 بود. با اهداف و شاخص انتخاب متفاوت، با افزایش نسبت قوچ پیشرفت ژنتیکی وزن گوشت به ازای هر سال کاهش یافت و میزان کاهش برای میزان گوشت در شاخص انتخاب کامل بیش از میزان چربی به ازای هر سال بود.
    کلیدواژگان: شاخص انتخاب، رشد، ترکیب لاشه، گوسفند لری بختیاری
|
  • B. Eilami Page 1
    In Garebygone plain of Fars province، about 1365 hectares of bare land were allocated for a flood water spreading station and different species of Acacia and Eucalyptus trees were planted. In this Eucalyptus jungle، a twenty honey bee colonies (Apis mellifera) was studied for one year. Having determined the flowering time and flowering period of the different species of Eucalyptus and Acacia trees، the productive characteristics of the colonies were recorded monthly، and the produced honey chemically analyzed. Various species of the Eucalyptus and Acacia planted in the flood spreading system flower in a 12-month season; therefore، enough nectar and pollen are available for honeybees throughout the year. In spring the yield and production characteristics of the colonies were good. Although the amount of nectar and pollen abounded in summer، the colonies were carried to the cold regions، because the temperature and pest population were high in the experimental site. In fall and winter the honeybees collected the nectar and pollen of the trees which bloomed in these seasons and had good wintering. Comparing the experimental honey with the standard criteria indicated it was a honey of quality.
  • Y. Abaspour, S. Varmaghani, H. Jafari, F. Sarhadi, Gh. Maghsoudinezhad Page 8
    This study was carried out in order to determine reproduction condition of industrial dairy cow farms of Ilam province. First of all، a list of industrial dairy cow farms was provided and then active and inactive farms were recognized. Questionnaires were completed for active farms and data were collected. Means were compared based of completely randomized design with the Duncan multiple range test. Average of services per conception، intervals of parturition to first heat، parturition to first service and parturition to conception (open day)، lactation period، dry period and calving interval were 2. 33±0. 09 times، 52. 3±1. 03، 88. 1±1. 28، 125. 2±1. 96، 333. 4±2. 98، 72. 1±1. 48 and 407. 3±2. 49 days respectively، that showed significant differences (P<0. 01) with the reports of Holstein dairy cow. Also reproduction efficiency of industrial dairy cow of Ilam province was 68. 8±1. 20 percent.
  • Mohammad Mehdi Moeini, Mohammad Reza Sanjabi, Amir Hossein Alibeyghi Page 13
    Insurance is a way of risk management in cattle production units. The purpose of this descriptive-correlation research was to determine the factors influencing the rate of insurance adoption by traditional farmers. The population of this study consisted of traditional farms in Isfahan province. A sample of 130 members was selected by using stratified random sampling method. Based on the findings، disease is the important peril in cattle production. Danger coefficient، the ratio of insurance payment to receiving compensation in Isfahan province was 1. 09 which is the moderate compared with other provinces. In general، cattlemen have positive attitude toward insurance. However، 26% of them had very low adoption rate. Attitude toward insurance، satisfaction with insurance procedures، animal hygiene and nutrition، and herd size were the most important factors influencing the adoption rate of insurance among cattlemen. Hence، in order to increase the rate of insurance adoption، attention to these factors is recommended.
  • M.M. Motamedi, F. Eftekharshahrodi, R.Valizadeh, H. Farhangfar Page 22
    In this research، a set of 1300 records belonging to 480 Holstein cows reared in dairy herd of agriculture faculty، Mashhad was used. The records were collected from 1985 to 1998 (14 years). For estimation heritability and genetic correlation animal model was fit to the data. The production traits were lactation milk yield، milk yield at peak time and average daily milk yield. The reproduction traits were gestation length، open days and calving interval. Genetic and environmental variances and covariances were estimated by DFREML software. The heritability estimates were 0. 276 (SE=0. 05)، 0. 215 (SE=0. 05) and 0. 311 (SE=0. 06) for production traits and 0. 173 (SE=0. 04)، 0. 085 (SE=0. 02) and 0. 059 (SE=0. 03) for reproduction traits، respectively. Average daily milk yield had positive genetic correlations with milk yield at peak time (0. 13) and lactation milk yield (approximately 1) indicating that average daily milk yield could be used for genetic selection. With respect to low heritability of reproduction traits، environmental improvement could results in increasing fertility performance in the herd under consideration.
  • A.Yaghoofar, Mahmoudi A., Karkoudi K Page 28
    A study was conducted to evaluate application of digestible or total amino acid formulation of diet for broiler chickens. Diet was formulated using total or digestible amino acid as requirement or feed ingredient as suggested by Aryan broiler chick recommitted on 0-21 and 22-42 days. This experiment was in order to using 400 broilers chicks.The experiment was carried out using a complete randomize design as a factorial arrangement (2×2) with 5 replicated (20 chicks per each replication).result showed that digestible amino acid contents of feed stuffs compare to true digestible amino acid performance of birds as feed intake body weight and FCR (p<0/05). However performance data obtained of broiler chicks demonstrate the advantage of feed formulation based on digestible amino acid in feed ingredients compare to digestible amino acid requirement of birds.The results obtained in the present study suggest that diet formulation based on digestible amino acid ingredients and total amino acid requirement of bird.
  • A.Yaghoubfar, Nadipour A. Afzalzadeh A Page 36
    This study was conducted to indicate the effects of metabolizable energy (AMEn and TMEn) and total or digestibility amino acid ration on broilers performance (Arian strain). 480 broiler chickens were used in factorial experiment 2 × 2 with two factor energy (AMEn and TMEn) and two total and digestible amino acid in a completely randomized design with four treatment and 6 replicate and (20 chickens per each replicate). The results of experiment showed that the body weight gain، breast weight، carcass weight، feed intake and feed conversion were significantly affected by expression metabolizable energy and total and digestible amino acids content of ration (P<0. 05). Other way TMEn and amino acid digestible cause to increased body weight gain، breast weight، carcass weight and feed intake، and decreased feed conversion in broiler chances. Formulating of diet on the based of metabolizable energy and amino acids digestibility did not have any significant effect on abdominal fat (p>0. 05). The results of this study showed that formulating ration according to true metabolizable energy nitrogen correction (TMEn) and amino acid digestible were improving broiler performance.
  • Afzalzade A., M. Absalan, S.D. Sharifi, A. Khadem, D. Ghandi Page 44
    The effect of various levels of Whole cottonseed (WCS) on performance and small intestinal morphology was carried out by using 20 Zandi male lambs in a completely randomized design with four treatments (0، 4، 8 and 16 percent WCS) for 90 days period. The diets were iso-nitrogenous and iso-caloric. The average daily weight gain of lambs were not affected by dietary WCS levels، significantly، but، different levels of WCS in diets decreased feed conversion ratio (P<0. 05). Diet containing 8 percent WCS، increased significantly (P<0. 01) the frequency of leaf shape villi compared to control (16. 8 vs. 14%). The effect of sampling location of small intestine was significant on frequency of villi، so that by moving toward the end of intestine، the frequency of tongue shape and convoluted villi decreased، whereas the finger shape villi increased. Villi height and crypt depth increased linearly by increasing the WCS inclusion rate to diet، significantly (P<0. 05). The villi in duodenum were higher than the villi of other segment of small intestine (p<0. 05). The results of this experiment showed that the fattening male lamb can be fed with diets containing 16 percent of WCS and the increasing the inclusion rate of WCS to diets increase the height of villi and villi height: crypt depth ratio، Thus، improve nutrients absorption.
  • Mahdi Rezaei, Mohammad Amir Karimi, Yousef Rouzbehan Page 52
    In this experiment، 560 day old male broilers (Ross 308) in a completely randomized design were used to study the effect of two fiber sources (processed fiber and corn hull) at inclusion levels of 3، 4، and 5 g/kg of diet on the performance and intestinal morphology. In all three sections of small intestine the maximum number goblet cells، villus height and ratio of villus height to crypt depth and minimum crypt depth were observed in processed fiber groups especially at 5 g/kg of processed fiber. Growth rate and feed efficiency were improved when diets contained 5 g/kg of processed fiber (P<0. 01). It was shown that there were an increasing linear regression between levels of processed fiber inclusion in the diet and goblet cell numbers، villus height and ratio of villus height to crypt depth in all intestinal sections and body weight gain. A similar but decreasing linear regression was observed for feed efficiency. There was an increasing linear response between corn hull levels and crypt depth، feed efficiency and feed intake. A decreasing linear response was evidenced for villus height and ratio of villus height to crypt depth. In conclusion، the processed fiber behaves in a different manner from conventional fiber in terms of small intestinal morphology and performances. The superior performance of processed fiber fed birds could be attributed to healthier small intestine، especially at supplementation level of 5 g/kg.
  • Fadjrim., Pirmohammadir., Hasanzadeh, Sh Page 61
    In order to study the effects of inclusion of dried tomato pomace (DTP) in broilers diets، this experiment was executed. Experiment was conducted with 5 treatments and 6 replicates With 5 bird per each replicate in a completely randomized design with over all 150 male Lohmann day old broilers in a total period of 56 days including 21 days for starter، 21 days for grower and 14 days for finisher periods. Treatments were control (no DTP)، 5، 10، 15 and 20 % of DTP. Three birds of each treatment were randomly selected and slaughtered. Small intestine samples of selected birds were collected in duodenum، jejunum and ileum and were studied on length and width of villi، width of muscular، mucosal and sub mucosal layers. Analysis of morphological data showed that length of villi and width of mucosal and sub mucosal layers in duodenum was significantly (P≤0. 01) decreased، but width of villi in ileum increased (P≤0. 05) with DTP increasing. According to the results of this study، it may conclude that the use of DTP levels up to 10% (crude fiber more than 6% in diet) has a negative effect on intestine morphological characteristics and this may lead to a decrease in nutrients uptake of the birds and their poor performance.
  • M. A. Talebi, S. R. Miraei-Ashtiani, . A. Nejati-Javaremi Page 72
    Selection indices to improve growth traits and carcass composition for Lori-Bakhtiari sheep calculated. The selection goal comprised carcass lean weight (CMW) and carcass fat weight (TFTW) at six months of age and selection criteria were included live weight (BW6M)، estimated fat-tail weight (EFTW) and ultrasonic soft tissue depth (UGR) at six months of age. The expected annul responses to selection on different indices were culculated with relative economic values of 4. 61 and -0. 92 for carcass lean weight and carcass fat weight، respectively. The expected annul responses to selection on base different indices with different proportional ram (2، 4، 6، 8 and 10 percent) were calculated. Average ratios of selection intensity to generation interval، for the two sexes، were 0. 52، 0. 48، 0. 45 0. 43 and 0. 41، respectively. The highest expected response to selection annually were observed for increase lean weight and decrease fat weight with full selection index comprised BW6M، EFTW and UGR traits. The expected annul responses to selection ranged from 320 to 252 g CMW and from -118 to -93 g TFTW with selection index comprised BW6M، EFTW، and UGR traits for proportional ram 0. 02 to 0. 10. Economic response of full selection index and selection index included BW6M and EFTW traits were similar and higher than other indices. The efficiency expected response than direct selection for CMW and TFTW was 0. 82 with full selection index. The genetic gain annually of CMW decreased with increasing proportional ram and in difference selection goal and index. The lean weight than to fat weight decreased higher annually in full selection index.