فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی ایلام - سال نوزدهم شماره 3 (پیاپی 72، پاییز 1390)

مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سال نوزدهم شماره 3 (پیاپی 72، پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/11/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • راضی ناصری فر، فاطمه غفاری فر *، عبدالحسین دلیمی اصل، زهره شریفی صفحه 1
    مقدمه

    توکسوپلاسموز یکی از بیماری های زئونوز و دارای انتشار وسیع در جهان بوده که اثرات شدید بالینی و دام پزشکی عدیده ای را ایجاد می کند. این انگل داخل سلولی باعث عوارض عصبی و بیماری های چشمی در افراد دارای ضعف ایمنی و نوزادان متولد از مادران آلوده می شود. بروز موارد زیاد بیماری همراه با عوارض شدید و کشنده توکسوپلاسموز ضرورت یافتن واکسن موثری برای این بیماری را نشان می دهد. یکی از مهم ترین راه های کنترل بیماری واکسیناسیون است که تاکنون واکسنی موثر علیه این انگل پیدا نشده است. با عنایت به زئونوز بودن بیماری در جهان، یکی از مهم ترین راه های آلودگی انسان مصرف گوشت های خام یا نیم پز حاوی انگل است. بر همین اساس، استفاده از واکسن مناسب حیوانی نیز می تواند باعث تحریک ایمنی حیوان شده و از آن در مقابل تولید کیست در بدن محافظت نماید. با توجه به شیوع وسیع این انگل داخل سلولی در انسان و حیوانات و اثرات شدید و کشنده آن، تولید واکسن های جدید بر علیه این بیماری ضرورت می یابد. ایمن سازی با پلاسمید حاوی ژن های کدکننده پروتئین های محافظت کننده، به عنوان روشی نسبتا ابداعی و راهکاری امید بخش از تکنیک های ساخت واکسن به شمار می آید. به همین دلیل پلاسمید کدکننده ژن 5GRA را تهیه تا بتوان از آن برای ساخت واکسن بر علیه این عفونت استفاده نمود.

    مواد و روش ها

    در این تحقیق، ژن GRA5 با استفاده از روش PCR در پلاسمید انتقالی pTZ57R کلون و پس از آن در باکتری اشرشیاکلی سوش TOP10 ترانسفورم شد. سپس پلاسمید نوترکیب از باکتری میزبان استخراج و ژن هدف با استفاده از آنزیم های Hind3 و EcoRI از پلاسمید pTZ57Rجدا گردید. در مرحله بعد پلاسمید pcDNA3 برای پذیرش قطعه GRA5 و انجام کلونینگ نیز با آنزیم های Hind3 و EcoRI برش داده شد و ژن GRA5 درون پلاسمید pcDNA3 ساب کلون شد. محصول واکنش اتصال در باکتری فوق ترانسفورم و در محیط LB حاوی آمپی سیلین کشت داده شد. پلاسمیدهای نوترکیب pcGRA5 با استفاده از کیت استخراج پلاسمید، از باکتری تخلیص و در مرحله بعد در سلول یوکاریوتی CHO ترانس فکت گردید و در خاتمه بیان پلاسمید نوترکیب مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته های پژوهش: به منظور تایید مراحل مختلف کار از روش های PCR و برش آنزیمی استفاده شد. پس از الکتروفورز مشخص شد که قطعه GRA5 در پلاسمید pcDNA3 کلون شده است. قطعه مورد نظر بر روی ژل الکتروفورز در حدود 363 bp بود که هم اندازه ژن GRA5 توکسوپلاسما گوند ای است. به منظور تایید نهایی، قطعه مورد نظر از تعیین توالی استفاده و با قطعه استاندارد ثبت شده در بانک ژن مقایسه گردید. برای تایید بیان ژن مورد نظر در سلول CHO از روش وسترن بلات استفاده شد.

    بحث و نتیجه گیری

    نتایج نشان داد که کلونینگ و ترانسفورم قطعه GRA5 در پلاسمید pcDNA3 با موفقیت انجام شده و با استفاده از روش وسترن بلات بیان پروتئین 13 کیلو دالتونی تایید گردید.

    کلیدواژگان: توکسوپلاسما گوند ای، کلونینگ، GRA5، pcDNA3، بیان سلولی، وسترن بلات
  • پگاه شکیب، نورخدا صادقی فرد، محمدرضا ذوالفقاری، سبحان غفوریان، عباس ملکی، رضا محبی، رضا رنجبر صفحه 13
    مقدمه
    کلبسیلاپنومونیه پاتوژن فرصت طلبی است که امروزه به عنوان یکی از مهم ترین باکتری های دخیل در عفونت های بیمارستانی است و سبب بیماری های مختلفی مانند عفونت دستگاه ادراری، سپتی سمی، پنومونی و عفونت های داخل شکمی در بیماران بستری در بیمارستان می گردد. در این مطالعه به بررسی بیان پورین های غشای خارجی در کلبسیلاپنومونیه و ارتباط آن با آنزیم های بتالاکتاماز وسیع الطیف پرداخته شد.
    مواد و روش ها
    ایزوله های باکتری با روش های مرسوم آزمایشگاهی شناسایی شدند. برای شناسایی سویه های تولیدکننده آنزیم بتالاکتاماز وسیع الطیف، حساسیت سویه ها به آنتی بیوتیک های بتالاکتام سفتازیدیم، سفوتاکسیم، سفتریاکسون، سفپودوکسیم، آزوترونام اندازه گیری شد. سویه های تولیدکننده آنزیم های بتالاکتاماز با طیف گسترده با استفاده از دیسک های ترکیبی، سفتازیدیم/کلاوولانیک اسید، سفوتاکسیم کلاوولانیک اسید، سفپودوکسیم/کلاوولانیک اسید تائید شدند. در مرحله بعد با استفاده از PCR و SDS-PAGE وجود و بیان این پورین ها در سویه های کلبسیلاپنومونیه تولید کننده بتالاکتاماز و فاقد بتالاکتاماز بررسی شد.
    یافته های پژوهش: در بین ایزوله ها، 30/42 در صد با روش های تاییدی و PCR حاوی ESBL بودند. جهت مقایسه بیان پورین های OmpK35 و OmpK36 در سویه های تولید کننده ESBL و فاقد ESBL، به تعداد مساوی از آن ها انتخاب و مشاهده شد که بیان پورین های OmpK35 و OmpK36 در سویه های دارای ESBL به ترتیب 54/54 درصد و72/72 درصد است، در حالی که بیان پورین های OmpK35 و OmpK36 در سویه های فاقد آنزیم بتالاکتاماز وسیع الطیف به ترتیب 45/95 و 100 درصد بود.
    بحث و نتیجه گیری
    تقریبا بیشتر ایزوله های بالینی کلبسیلاپنومونیه فاقد بتالاکتاماز وسیع الطیف هر دو پورین OmpK35 و OmpK36 را بیان می کردند، در حالی که درصد کمتری از ایزوله های کلبسیلاپنومونیه دارای ESBL، OmpK36 و OMPK35 را بیان می کردند. از این مطالعه می توان نتیجه گرفت که در سویه های تولید کننده ESBL بیان پورین ها کاهش می یابد به صورتی که ارتباط معکوس بین کاهش بیان پورین ها و افزایش مقاومت وجود دارد.
    کلیدواژگان: بتالاکتاماز وسیع الطیف(ESBL)، پورین OmpK35، OmpK36
  • سکینه نوروزیان، افسانه شمشکی، پریچهر حناچی صفحه 21

    فعالیت ورزشی علی رغم این که با ایجاد فشار اکسایشی موجب افزایش رادیکال های آزاد می شود، با افزایش تولید آنزیم های ضد اکسایشی موجبات کاهش رادیکال های آزاد در بدن را نیز فراهم می آورد. نتایج موجود حاصل از تمرین های بدنی مختلف در افزایش یا کاهش رادیکال های آزاد، سوالی اساسی در مورد این نوع تمرین به حساب می آید. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات حاد دو نوع فعالیت اکسنتریک و کانسنتریک بر برخی عوامل اکسایشی و ضد اکسایشی نمونه خون خانم های رشته تربیت بدنی دانشگاه الزهرا طراحی و اجرا شد.

    مواد و روش ها

    بیست و چهار دانشجوی دختر داوطلب شرکت کننده در این پژوهش به صورت تصادفی در 3 گروه: کنترل(بدون اجرای تمرین)، گروه تمرین اکسنتریک(اجرای تست الستد پشت به صفحه نمایشگر تا حد واماندگی) و گروه تمرین کانسنتریک(اجرای تست الستد رو به صفحه نمایشگر تا حد واماندگی) تقسیم شدند. از آزمون شونده ها در دو نوبت(یک ساعت قبل و بلافاصله بعد از آزمون) نمونه های خونی برای سنجش ضد اکسایش غیر آنزیمی(GSH)، شاخص فشار اکسایشی(MDA) و ظرفیت ضد اکسایشی تام(TAC) اخذ گردید. تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS نسخه 13، با استفاده از آزمون t همبسته و در سطح اطمینان 95 درصد(P<0/05) انجام شد.
    یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که، میزان TAC، MDA، GSH در پلاسما بعد از فعالیت اکسنتریک و کانسنتریک نسبت به قبل از فعالیت افزایش معنی دار داشت(P<0.05)، البته این افزایش در میزان TAC پلاسما در کروه تمرین کانسنتریک معنی دار نبود.

    بحث و نتیجه گیری

    به نظر می رسد که فعالیت های شدید اکسنتریک و کانسنتریک محرک مهمی برای ایجاد تغییرات قابل توجه در دستگاه ضد اکسایشی بدن است و این فعالیت ها می توانند بهبود ظرفیت های ضد اکسایشی را موجب شوند.

    کلیدواژگان: فعالیت اکسنتریک و کانسنتریک، عوامل اکسایشی و ضد اکسایشی، خانم های جوان
  • کیومرث جمشیدی، هادی پیمان، ایرج پاکزاد، علی دل پیشه صفحه 32
    مقدمه
    سل به عنوان یکی از معضلات پزشکی-اجتماعی بیش از یک سوم مردم دنیا را آلوده نموده است. فقر، بیماری های تضعیف کننده سیستم ایمنی و ایدز از مهم ترین عوامل موثر بر بروز سل هستند. این مطالعه اپیدمیولوژیک با هدف بررسی روند و عوامل موثر در شیوع سل در استان ایلام طی سال های 1386-1382 صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش از نوع توصیفی-مقطعی بوده و داده های آن با استفاده از چک لیست از پرونده بیمارانی که در مراکز بهداشتی درمانی استان ایلام طی سال های مذکور تحت درمان قرار گرفته بودند، استخراج شد. داده های گردآوری شده با نرم افزارهای i nfo -Epi و SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته های پژوهش: شیوع بیماری سل در استان ایلام طی 5 سال گذشته منتهی به 1386 از یک روند افزایشی معنی دار برخوردار بوده است(P<0/04) از مجموع 213 فرد مسلول در طی این دوره 5 ساله، 117 نفر(5/54 درصد) زن و بیشترین مبتلایان در محدوده ی سنی بیشتر از 65 سال قرار داشتند. در مجموع 172 نفر(8/80 درصد) مبتلا به سل ریوی و 41 نفر(2/19 درصد) به سل خارج ریوی مبتلا بودند. نسبت ابتلای زنان به مردان به سل خارج ریوی 2 برابر(OR=2.1، 95 CI، 1.56-3.85) و میزان عود سل در زنان 5/2 برابر مردان بود(P<0.01). بیشترین و کمترین فراوانی افراد مبتلا به ترتیب مربوط به شهرستان های ایلام و ایوان و سال های 86 و 84 بوده است.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به روند افزایشی سالانه و نیز افزایش میزان عود سل در زنان نسبت به مردان و در بین سالمندان نسبت به سایر گروه های سنی، توصیه می شود در برنامه های آموزش بهداشت و غربالگری بیماری سل به این گروه های پرخطر توجه ویژه ای مبذول گردد.
    کلیدواژگان: سل ریوی، سل خارج ریوی، ایلام
  • فاطمه حاجی حسینی، سید حمید شریف نیا، رزیتا رضایی، رقیه نظری، سرور ملوک زاده صفحه 41
    مقدمه
    حوادث عروق مغزی جمعیت بالایی را در بیماران دیابتیک به خود اختصاص می دهد. شناسایی عوامل خطرزای سکته مغزی، به عنوان پیش گیری اولیه بهترین گام جهت جلوگیری از وقوع آن است. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل خطرزای وقوع حوادث عروق مغزی در بیماران دیابتیک نوع 2 در مدت زمانی کوتاه، انجام شده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر پژوهشی از نوع توصیفی-مقطعی است. 240 نفر از بیماران دیابتیک نوع 2 که در سال 1388 به مرکز تحقیقات دیابت بیمارستان های امام رضا(ع) و 17 شهریور شهرستان آمل مراجعه کردند به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسش نامه استاندارد 17 سوالی شامل عوامل خطرزا بوده که مستقیما توسط کمک پژوهش گر تکمیل شدکه روایی پرسش نامه با تایید اعضای هیات علمی و سنجش پایایی آن با آزمون مجدد به دست آمد. پرسش نامه در زمان انتظار بیماران جهت معاینه ماهانه طی زمان 10 دقیقه تکمیل شد. پس از جمع آوری کل نمونه ها، داده ها از طریق نرم افزار SPSS 16 و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته های پژوهش: در مورد عوامل خطرزای حوادث عروق مغزی مهم ترین عوامل خطرزا عبارت بودند از: سابقه چربی خون بالا 177نفر(8/73 درصد)، سابقه هیپرتانسیون 112 نفر (7/46 درصد) و شاخص توده بدن بیشتر یا مساوی 30، 105 نفر(8/43 درصد). هم چنین نشان داده شد که کمترین عوامل خطرزا مصرف الکل 2 نفر(8/0درصد)، گزارش تنگی عروق گردنی 4 نفر(7/1درصد) و مصرف توتون، تنباکو و مواد مخدر 5 نفر(1/2 درصد) بوده است.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج پژوهش نشان داد عوامل خطرزای حوادث عروق مغزی در بیماران دیابتیک نوع 2 زیاد بوده که با توجه به عوارض فراوان ناشی از آن غربالگری و ارجاع افراد در معرض خطر به مراکز بالاتر ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: عوامل خطرزا، حوادث عروق مغزی، دیابت نوع 2
  • میترا جبل عاملی، نسترن ایزدی مود، مریم شریف، امیر شفا، حمیدرضا شتابی صفحه 51
    مقدمه
    انتقال بیماران از تخت عمل به ریکاوری می تواند منجر به تغییرات همودینامیک گردد. عوامل موثر بر پارامترهای همودینامیک و اکسیژناسیون شریانی شامل نوع ماده بیهوشی، طول مدت جراحی، انتقال بیمار، سن، بیماری های زمینه ای و غیره است. در زمینه تغییرات به وجود آمده در اطفال اطلاعات دقیقی در دسترس نمی باشد لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی تغییرات همودینامیک و اکسیژناسیون شریانی اطفال در بدو ورود به ریکاوری است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی آینده نگر 120 کودک 12-1 ساله تحت عمل جراحی مینور با بیهوشی عمومی مورد مطالعه قرار گرفتند. فشارخون سیستولیک، دیاستولیک و متوسط شریانی، ضربان نبض، O2sat در زمان های قبل از آغاز بیهوشی و جراحی بلافاصله قبل از انتقال و بدو ورود به ریکاوری اندازه گیری و ثبت گردید و سپس توسط نرم افزار SPSS مورد آنالیز قرار گرفت.
    یافته های پژوهش: میانگین فشارخون سیستولیک، دیاستولیک، متوسط شریانی و O2sat بدو ورود به ریکاوری نسبت به سایر زمان ها کاهش و میانگین ضربان نبض افزایش معنی داری را نشان داد.(P<0.05)
    بحث و نتیجه گیری
    علت هیپوتنشن می تواند هیپوکسی شریانی، کاهش بازگشت وریدی و افت برون ده قلب در اثر هیپووالمی باشد. تاکیکاردی می تواند به صورت جبرانی در پاسخ به کاهش فشارخون، درد، هایپوکسی و استرس ناشی از اکستوباسیون باشد. هایپوکسی در اثر انسداد راه هوایی فوقانی، آتلکتازی و ضعف ناشی از داروهای بیهوشی است. پیشنهاد می شود با اعمال دقت بیشتری در زمینه تسریع انتقال کودکان و دریافت اکسیژن حین انتقال به ریکاوری تا حدود زیادی از بی ثباتی پارامترهای فوق پیش گیری کرد.
    کلیدواژگان: هیپوکسی، ریکاوری، فشارخون، اطفال
  • فیض الله پورسردار، عباس امان الهی فرد، قباد بهامین، نرگس چرخاب صفحه 57
    مقدمه
    رویکرد روان شناسی مثبت تبلور تغییر در علم روان شناسی از صرف پرداختن به ترمیم آسیب ها به سمت بهینه سازی کیفیت زندگی است. این جنبش در پی آن است که از نقاط قوت انسان ها به عنوان سپری در مقابل بیماری روانی بهره گیرد. در این بین گذشت به عنوان یکی از عوامل موثر در سلامت و بهبود روابط انسانی، به دلیل تسهیل کنندگی که در روابط بین فردی و زناشویی دارد، در طی سال های اخیر توجه متخصصین حرفه های یاورانه و بهداشت روان را به خود معطوف نموده است. هدف پژوهش حاضر مقایسه سلامت روان، کیفیت زندگی، صمیمیت و نگرش های مذهبی در متاهلین باگذشت و بدون گذشت کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی شهر آبدانان است.
    مواد و روش ها
    طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی-مقایسه ای است. جامعه این پژوهش کارکنان متاهل شبکه بهداشت شهر آبدانان بودند که کل آن ها(170 نفر) به عنوان نمونه پژوهش، مورد مطالعه قرار گرفتند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش از مقیاس گذشت خانواده(Family Forgiveness Scale)، پرسش نامه سلامت عمومی(General Health Questionnaire-28)، پرسش نامه کیفیت زندگی (WHO-QOL-BREF)، پرسش نامه صمیمیت و پرسش نامه نگرش های مذهبی استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل واریانس تک متغیری استفاده شد.
    یافته های پژوهش: آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که کارکنان متاهل باگذشت و بدون گذشت از نظر سلامت روان(28/20F=)، کیفیت زندگی(45/13F=) و صمیمیت(52/48F=) تفاوت معناداری دارند. هم چنین نتایج این پژوهش نشان داد که بر خلاف فرضیه این پژوهش، کارکنان متاهل باگذشت و بدون گذشت از نظر نگرش های مذهبی(14/0F=) تفاوت معناداری نداشتند.(P<0/0001)
    بحث و نتیجه گیری
    افرادی که به همسر خود گذشت بیشتری نشان می دهند، سلامت روان بیشتری دارند، کیفیت زندگی بهتری دارند و میزان صمیمیت بین آن ها بالاتر است. هم چنین ممکن است که افراد باگذشت و بدون گذشت، نگرش های مذهبی متفاوتی نداشته باشند.
    کلیدواژگان: گذشت، سلامت روان، کیفیت زندگی، صمیمیت، نگرش های مذهبی
  • محمدرضا حافظی احمدی، سجاد علیزاده، علی دل پیشه صفحه 66
    مقدمه
    خال سباسه یک هامارتوم پوستی مادرزادی است که معمولا ناحیه صورت و اسکالپ را درگیر می کند. نئوپلاسم های متعدد خوش خیم و بدخیم می توانند در آن ایجاد و گسترش یابند که کارسینومای سلول پایه ای یکی از این نوع بدخیمی هاست.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه یک فرد مبتلا به کارسینومای سلول پایه ای در زمینه خال سباسه در ناحیه اسکالپ معرفی می شود. پس از جراحی، ضایعه به صورت کامل خارج گردید.
    یافته های پژوهش: یافته های هیستوپاتولوژی بیماری کارسینومای سلول پایه ای را در زمینه خال سباسه تایید می کند.
    بحث و نتیجه گیری
    هر گونه رشد غیر طبیعی در ناحیه سر و گردن به خصوص در زمینه خال سباسه باید مشکوک در نظر گرفته شود و بیوپسی انجام گیرد.
    کلیدواژگان: خال سباسه، کارسینومای سلول پایه ای، اسکالپ
|
  • R. Naserifar, F. Ghaffarifar, A. Dalimi Asl, Z. Sharifi Page 1

    Abstract

    Introduction

    Toxoplasmosis is a one of the most world-wide spread zoonosis representing a very serious clinical and veterinary problem. Toxoplasma gondii is an intracellular parasite that causes severe neurologic and ocular disease in immune compromised and congenitally infected individuals. The heavy incidence and severe or lethal damages of toxoplasmosis clearly indicate the need for the development of a more effective vaccine human vaccines are not available and current anti-toxoplasma treatment is disappointing. Immunization with plasmid DNA، a relatively novel technique، is a promising vaccination technique. To improve the immune response by DNA vaccination various is one of the key for the success of the vaccine in the field. One of the most efficient ways to control this disease is immunization. However، so far، there is no effective vaccine available against this pathogen. An important source of human contamination with T. gondii is the consumption of raw or undercooked meat products. Toxoplasma gondii are widely prevalent in humans and other animals which can cause severe or lethal toxoplasmosis. So، the development of a more effective vaccine is needed urgently. Therefore، we prepare gra5 plasmid to use as a vaccine.

    Materials and Methods

    In this study، GRA5was cloned in pTZ57R; afterwards، it was transformed into TOP10 strain of E. coli Bacteria. The recombined plasmid extracted from E. coli bacteria and amplified through PCR technique. Besides، pcDNA3 Plasmid for receiving and cloning of GRA5 segment was digested by Hind3 & EcoRI enzymes. GRA5 was sub-cloned into pcDNA3 and the reaction ligation product was transformed for the above bacteria. The bacteria grew in LB culture with ampicillin. Recombined pcGRA5 plasmids were purified from E. coli by Plasmid extraction kit. Finally، recombinant plasmid using cell culture method was expressed in Cho cell.

    Findings

    The accuracy of the results was confirmed by using restriction enzymes and PCR methods. GRA5 was cloned into expression eukaryotic plasmid pcDNA3. After sequencing pcGRA5 plasmid for cell expression Western blot method was used. Discussion &

    Conclusion

    The results showed that cloning and transformation of fragment GRA5 in pcDNA3 was done properly.

  • P. Shakib, N. Sadeghifard, M. Zolfaghary, S. Gafouryan, A. Maleki, R. Mohebi, R. Ranjbar Page 13
    Klebsiella pneumonia is a major nosocomial pathogen causing pneumonia، urinary tract infections، and bacteremia، particularly in immune-compromised patients. The aim of our study was expression of OMPK36 and OMPK35 in ESBLs production and non-ESBLs K. pneumoniae.
    Materials and Methods
    Clinical isolates of K. pneumoniae were identified. ESBLs were assayed by Phenotypic (screening and confirming) and genotypic (PCR) methods. OMPK35 and OMPK36 were tested by polymerase chain reaction and SDS- PAGE.
    Findings
    Our findings showed that 42. 3% of K. pneumoniae were ESBLs positive. Twenty-two K. pneumoniae producing ESBLS and Twenty-two non-ESBLs K. pneumoniae were selected for porines detection. We found out that 54. 54% and 72. 72% of K. pneumoniae producing ESBLS were positive for Ompk35 and Ompk36 respectively، while our findings in non-ESBLs K. pneumoniae showed that 95. 94% and 100% of isolates were positive for Ompk35 and Ompk36، respectively. Discussion &
    Conclusion
    Many of clinical isolates of non- ESBL K. pneumoniae had expressed both Ompk35 and Ompk36 porins، while our results in ESBLs positive K. pneumoniae had only showed expression of Ompk36. A few of non-ESBLs and ESBLs K. pneumoniae were found as negative for both OMPK35 and OMPK36. Our findings released that lack of porins in K. pneumoniae are defined as an antibiotic- resistant mechanism in many isolates.
  • S. Nowroozian, A. Shamshaki, P. Hanachi Page 21
    Introduction

    Physical activity، despite an increased production of free radicals due to stress oxidation، reduces production of free radicals due to product antioxidant enzymes. The aim of this study was to investigate the acute effects of eccentric and concentric exercise on oxidant and antioxidant factors in active young women.

    Materials and Methods

    Twenty four voluntary female students participated in the study، who were randomly assigned to three groups: control (no training)، eccentric training group (ellestad test with reverse slope)، and concentric training group (ellestad test with straight slope). Blood samples were collected 1h before and immediately after exercise for assessment of plasma total antioxidant capacity (TAC)، glutathione (GSH)، and malondialdehyde (MDA). The SPSS software Ver. 13 was used، while one-way variance was applied to determine dependent variables. T-test analysis was performed on values from blood samples to obtain differences between pre-and post training values.

    Findings

    The results showed that after eccentric and concentric exercise، there were a significant increase in plasma TAC، GSH، MDA levels compared with that of what before the exercise، (p<0. 05). However، there was no significant increase in TAC concentric training group. Discussion &

    Conclusion

    In conclusion، we suggest that eccentric and concentric exercise may improve antioxidant levels and the defenses of athletic bodies in facing with free radicals.

  • K. Jamshidi, H. Peyman, I. Pakzad, A. Delpisheh Page 32
    Introduction
    Tuberculosis (TB) is considered a socio-medical problem from which more than one-third of the world’s population suffer. Poverty، immune system suppressive diseases and AIDS are important factors in incidence of TB. The aim of this cross-sectional study was to investigate epidemiology of TB in Ilam province (western Iran) during 2003-7
    Materials and Methods
    Data was collected using a checklist from patients'' documents available at Ilam Health Centers. Epi-info and SPSS statistical software was used for all the analysis.
    Findings
    Prevalence of TB disease in Ilam province، in years terminated to 2007 had an increasing significant trend (p<0. 04). Altogether، 213 health records with TB diagnosis were verified in which 117 cases (54. 5%) were women of whom the most infected were over 65 year. Altogether، 80. 8 percent (172 cases) were infected by pulmonary TB and 19. 2 percent (41 cases) by non pulmonary TB respectively. The women/men ratio affected with non-pulmonary TB was 2:1. (OR=2. 1، 95% CI، 1. 56-3. 85). TB relapse in women was 2. 5 times higher than men (p=0. 01). Discussion &
    Conclusion
    According to increasing yearly trend and increase of prevalence and rate of relapse in women compared to that of the men and among geriatrics in comparison with other age groups، effective health education programs and screening of TB disease، special attention to women and geriatrics are recommended.
  • F. Haji Hosseini_S. H Sharifnia_R. Rezaee_R. Nazari_S. Molukzadeh Page 41
    Introduction
    Cerebrovascular accidents involve a high population of diabetic patients. Recognizing risk factors is the best step for prevention of CVA occurance. This survy was done to detect the CVA risk factors in type 2 diabetic patients at short term.
    Materials and Methods
    This descriptive-crossectional study was performed on 240 type 2 diabet mellitus patients who refered to diabet investigation centers of Emam Reza (PBUH) and 17 Shahrivar hospitals via random selection in 2009. Investigation instrument was standard questionnaire with 17 questions that consisted risk factors and completed directly by survey assistance. Its reality and reliability was acquired through faculty members approval and test-re-test respectively. Then with regard to age and accuired squre of samples، the risk degree was determined in three levels: low، moderate، and high. After overall data collection، analyzes was done with SPSS v. 16 software and descriptive and analytic statistics (Chi-Square test). The significant level was p<0/05.
    Findings
    Hyperlipedimia (177 cases (73/8%)، history of hypertention (112cases (946/7%) and BMI≥30 (105 cases (43/8%) were the most common risk factors. Alcohol consumption (2 cases (0/08 %)، report of carotid stenosis (41 cases (1/7%)، tobacco and opium consumption (5 cases (2/1 %)) were the less common factors. Discussion &
    Conclusion
    Findings of this study showed that risk factors of CVA in type 2 diabetic patients was high. Considering its high frequency of side effects، education and referring susceptible people to high level centers sounds necessary
  • M. Jabal Ameli_N. Izadi-Mood_M. Sharif_A. Shafa_H. R Shetabi Page 51
    Introduction
    Transportation of patients from operating room to recovery can cause hymodynamic changes. Factors that can affect hemodynamic and O2sat include: type of anesthetic، duration of surgery، transportation، age، previous underlying disease، …. There are poorly documented studies about such changes in children. So، the goal of this study was to evaluate the hemodynamic and O2sat variabilities among children at recovery room.
    Materials and Methods
    In this prospective-discriptive study، 120 children aged 1-12 years undergoing minor surgery with general anesthesia were investigated. Systolic، diastolic and mean arterial pressure and O2sat were measured before the anesthesia and surgery، immediately before transfer to recovery and after arrival at recovery room. Data was analyzed by SPSS software.
    Findings
    Mean systolic، diastolic، mean arterial blood pressure and O2sat in recovery room decreased and pulse rate increased significantly compared with the other times، (P<0. 05). Discussion &
    Conclusion
    Hypotension can be due to hypoxemia، decreasing in venous return and cardiac output. Tachycardia may be the result of compensatory response to hypotension، pain، hypoxia، and the stress due to extubation. Hypoxia may indicate upper airway obstruction، atelectasia and anesthetic depression. It can be suggested that careful and rapid transfer of children and O2 supplement during transfering to recovery room can prevent instability of the above parmeters.
  • F. Pursardar, A. Amanelahfard, Gh Bahamni, N. Charkhab Page 57
    Introduction
    Forgiveness is an effective factor in mental health and improvement in human relationships. Because of facilitating in interpersonal and marital relationships، researchers have paid more attention to forgiveness in recent years. Forgiving and seeking forgiveness are of great importance to marital durability and satisfaction. The aim of this study was to compare mental health، quality of life، intimacy and religious attitudes in forgiving and unforgiving married employees of Abdanan health centers. Methods & Materials: This study was descriptive in method and ex-post facto research in type. Population of this study included married employees in Abdanan health and therapeutic centers، all of whom selected as the samples of the study. The scales used in this study were the Family Forgiveness Scale (FFS)، General Health Questionnaire (GHQ)، Quality of Life (WHO-QOL-BREF)، Intimacy Inventory and Religious Attitudes Scale. MANOVA and ANOVA were used for testing the hypotheses.
    Findings
    The findings showed that there was a significant difference in mental health (F=20/28)، quality of life (F=13/45) and intimacy (F=48/52) between forgiving and unforgiving married employees. Also، the results indicated that، contrary to our expectation، there was not significant differences in religious attitudes (F=0/14) between the forgiving and unforgiving married employees. Discussion &
    Conclusion
    It was concluded that people who show more forgiveness to their partners have more mental health and better quality of life and the level of their intimacy is higher. Although it is possible that the forgiving and unforgiving married people do not differ in their religious attitudes.
  • Mr Hafezi Ahmadi, S. Alizadeh, A. Delpisheh Page 66
    Introduction
    Nevus Sebaceus of Jadassohn (NSJ) is a conjenital hamartomatous lesion which usually involves the face or the scalp. Number of benign and malignant neoplasms can increase. Basal Cell Carcinoma (BCC) is a typical kind of such malignancies.
    Materials and Methods
    Hereby، we report a case of BCC of the scalp arising from NSJ. The lesion was surgically taken away completely.
    Findings
    Histopathologic results has confirmied BCC arising from NSJ. Discussion &
    Conclusion
    Any unnatural growth at the region of head and neck must be considered suspicious and a biopsy is suggested to clarify the case.