فهرست مطالب

پرستاری و مامایی ارومیه - سال دهم شماره 1 (پیاپی 36، فروردین و اردیبهشت 1391)

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
سال دهم شماره 1 (پیاپی 36، فروردین و اردیبهشت 1391)

  • تاریخ انتشار: 1390/11/26
  • تعداد عناوین: 15
|
  • یوسف حقیقی مقدم، آرام فیضی، حمیده خلیل زاده صفحه 11

    پیش

    زمینه وهدف

    رفتارهای بهداشتی جوانان بر سلامت آنان و سلامت و توسعه جامعه موثر است. رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی مناسب، از مهم ترین رفتارهای بهداشتی پیشگیرانه درجوانان می باشد که از افزایش خطر ابتلا یا بروز بیماری های مزمن (از جمله دیابت، چاقی و فشارخون) جلوگیری می کند لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان فعالیت فیزیکی و عادات غذایی جوانان دبیرستانی در شهرستان ارومیه انجام شد.

    مواد و روش کار

    مطالعه حاضر از نوع توصیفی - مقطعی است که با روش نمونه گیری چند مرحله ای (خوشه ای، طبقه ای- تصادفی) تعداد 1600 نفر از دانش آموزان دختر وپسر دبیرستان های ارومیه انتحاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه استاندارد Youth health behavior می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج تحقیق درارتباط با تغذیه دانش آموزان نشان داد که در طی هفت روز هفته، 3 درصد نمونه ها عدم مصرف سالاد، 19 درصد عدم مصرف سبزی و 6/32 درصد عدم مصرف شیر را گزارش کردند در حالی که فقط 3/0 درصد مصرف آب میوه طبیعی در طی هفت روز و 3/63 درصد نوشیدن نوشابه های گازدار را به طور روزانه ذکر کردند.
    درارتباط با فعالیت فیزیکی یافته ها نشان داد در طی هفت روز گذشته، 3/39 درصد هیچ گونه فعالیت فیزیکی نداشتند، 54 درصد هیچ فعالیت حرکتی یا ورزشی در مدرسه نداشته اند و 7/17 درصد در طول 12 ماه گذشته در هیچ تیم ورزشی شرکت نکردند در حالی که 4/51 درصد تماشای تلویزیون را روزانه بیش از 3 ساعت، استفاده از کامپیوتر و تماشای تلویزیون را روزانه بیش از 5 ساعت در امور غیر درسی را ذکر کردند.

    بحث و نتیجه گیری

    عادات بهداشتی سالم از جمله تغذیه و فعالیت فیزیکی مناسب در کاهش چاقی و بیماری های مرتبط با آن موثراست لذا والدین و مدارس می توانند دارای یک نقش اساسی در ارتقاء تغذیه و فعالیت فیزیکی جوانان همسو با سایر رفتارهای آنان داشته باشند.

    کلیدواژگان: فعالیت فیزیکی، عادات غذایی، جوانان دبیرستان
  • رحیم بقایی، یوسف محمدپور*، اعظم نادری، داود رسولی، ناصر شیخی صفحه 15
    پیش زمینه و هدف

    آموزش بالینی و ارزشیابی آن، از ارکان اساسی در سیستم آموزش پرستاری می باشد. این مطالعه به منظور بررسی میزان دست یابی دانشجویان پرستاری در کسب مهارت های بالینی انجام شده است. که در آن تاثیر کاربرد دو روش آموزشی مبتنی بر صلاحیت و آموزش مرسوم در سطح یادگیری بالینی و شناختی دانشجویان پرستاری مورد مقایسه قرار گرفته است.

    مواد و روش ها

    این مطالعه نیمه تجربی بر روی تعداد 28 نفر از دانشجویان پرستاری کارورزی بخش ICU در یکی از بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شد. نمونه ها به طور تمام شماری با چیدمان تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم بندی شدند و تحت روش آموزشی مبتنی بر صلاحیت آموزش های لازم را بر اساس دفترچه ثبت مهارت های بالینی در همان مدت و تحت نظر همان مربی دیدند. پیش آزمون و پس آزمون برای مهارت های شناختی و پس آزمون برای مهارت های بالینی به ترتیب برای هر دو گروه، از طریق پرسش نامه و فهرست وارسی برای مهارت های بالینی انجام گرفت.

    یافته ها

    سطح نمرات مهارت های بالینی و شناختی در دانشجویان گروه تجربی که آموزش خود را تحت روش آموزشی مبتنی بر صلاحیت دریافت نمودند به طور معنی داری بیش از دانشجویان گروه کنترل تحت آموزش مرسوم، بودند.

    بحث و نتیجه گیری

    نتایج این پژوهش نشان داد که کاربرد روش آموزش مبتنی بر صلاحیت از طریق دفترچه ثبت مهارت های بالینی، بیش از روش مرسوم، فرصت لازم برای ارتقاء و بهبود یادگیری مهارت های بالینی و شناختی دانشجویان پرستاری را فراهم می نماید. لذا پیشنهاد می شود از این روش در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری جهت آموزش و ارزشیابی استفاده گردد.

    کلیدواژگان: آموزش بالینی، یادگیری فعال، ارزشیابی، مهارت های شناختی، مهارت های بالینی
  • ماه منیر حقیقی، رحیم خلیل زاده صفحه 21
    پیش زمینه و هدف
    یکی از عوامل موثر بر سلامت روانی رفتاری کودکان، سبک فرزند پروری والدین می باشد.چندین عامل بر سبک های فرزند پروری تاثیر می گذارد مانند فرهنگ، عوامل اجتماعی اقتصادی، و رضایت زناشویی. در این مطالعه ما به بررسی رابطه بین رضایت زناشویی و سبک فرزند پروری پرداخته ایم.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه همبستگی، 90 نفر از مادران در مهد کودک های شهر تهران، پرسش نامه های فرزند پروری و رضایت زناشویی را تکمیل نمودند و اطلاعات با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد بین رضایت زناشویی و سبک فرزند پروری مستبدانه رابطه معکوس معنی دار وجود دارد ولی بین سبک اقتدار منطقی و رضایت زناشویی رابطه معنی دار یافت نشد (09/0 > p).
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه با فرضیه های بازتابی و جبرانی همسو می باشد. از یک سو ارتباط بین رضایت زناشویی و سبک فرزند پروری وجود دارد (فرضیه بازتابی) و از سوی دیگر رضایت زناشویی پایین به صورت جبرانی منجر به سبک فرزند پروری مثبت می شود.
    کلیدواژگان: رضایت زناشویی، روابط زناشویی، سبک های فرزند پروری
  • حسین رستمی، مهری گلچین، آمنه میرزایی صفحه 27
    پیش زمینه و هدف
    یکی از مشکلات عمده ای که افراد جامعه امروزی را تهدید می کند، عدم برقراری ارتباط صحیح و درک همدلانه است. از دیدگاه بیماران کیفیت خدمات از طریق برقراری ارتباط مناسب و موثر معنی پیدا می کند. به طوری که مطالعات نشان می دهد علت عمده اکثر شکایت ها و نارضایتی ها و تخلف های محیط بهداشتی درمانی عدم وجود ارتباط موثر می باشد. کید بیان می کند، فقط زمانی مراقبت پرستاری را می توان ارائه داد که ارتباط موثر بین پرستار و بیمار برقرار شده باشد. مشکلات فوق باعث شد پژوهشگران وضعیت مهارت های ارتباطی پرستاران با بیماران در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز مطالعه کنند.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. با توجه به میزان تخت فعال مراکز، ضریب اشغال تخت هر بخش و میانگین مدت اقامت بیماران، حجم نمونه 385 مورد برآورد شد که بعد از افت نمونه 383 مورد به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه، روش جمع آوری داده ها مصاحبه ساختار یافته بود پس از جمع آوری اطلاعات از طریق برنامه نرم افزاری SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    مشخصات دموگرافیک یافته های پژوهش نشان داد که از 383 مورد، 8/53 درصد زن و 2/46 درصد مرد بودند. از نظر وضعیت تحصیلی، 3/40 درصد (بیشترین) بی سواد و 3/1 درصد (کم ترین) فوق دیپلم بودند. 6/12 درصد پرستاران مهارت ارتباطی غیر کلامی ضعیف و 8/50 درصد متوسط و 6/36 در صد خوب داشتند و همچنین 6/39 در صد پرستاران مهارت کلامی ضعیف، 1/46 درصد متوسط و 3/14 درصد خوب داشتند.
    بحث و نتیجه گیری
    همان طوری که یافته های پژوهش نشان داد انتظار بیماران از پرستاران به عنوان ارتباط گر بیشتر است و در مطالعه حاضر فقط 3/14 در صد پرستاران دارای مهارت ارتباط کلامی موثر بودند. با توجه به اینکه آموزش در افزایش مهارت های ارتباطی پرستاران تاثیر زیادی دارد، مطالعات متعدد نشان داده است که برگزاری دوره های آموزشی تاثیر مثبت زیادی بر افزایش مهارت های ارتباطی پرستاران داشته است.
    کلیدواژگان: مهارت، ارتباط کلامی و غیرکلامی، مراقبت پرستاری، ارتباط پرستار، بیمار
  • جمیله امیرزاده، نوریه امیرزاده، جواد رسولی* صفحه 35
    پیش زمینه و هدف

    امروزه افزایش جمعیت سالمندان توجهات جوامع را به امر سلامت این قشر به همراه داشته است. از آنجایی که پدیده سالمندی به همراه بیماری های خاص این دوران، مشکلات تغذیه ای را هم به دنبال دارد، یکی از زمینه های مورد توجه سیاست مداران امر سلامت جوامع همین وضعیت تغذیه ای این قشر می باشد و همانطوریکه خیلی از مسائل مرتبط با سلامتی در دو منطقه شهر و روستا متفاوت می باشند، مطالعه حاضر به بررسی وضعیت تغذیه ای و مقایسه آن در سالمندان شهر و روستا پرداخته است.

    مواد و روش کار

    مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی(توصیفی-تحلیلی) بوده که در آن بررسی وضعیت الگوی غذایی با استفاده از پرسش نامه یادآمد غذایی 72 ساعته و اندازه گیری های آنتروپومتریک بر روی 432 نفر از سالمندان بالای 60 سال ساکن روستاها و شهر ارومیه صورت گرفته و اطلاعات پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار FP2 و SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها

    نتایج حاکی از این است که میانگین نمایه توده بدن در جمعیت روستایی برابر 99/3 ± 9/24 و در جمعیت شهری برابر 77/4 ± 72/26 بوده که این اختلاف از نظر آماری معنی دار می باشد ((P=0/001. از نظر ریز مغذی ها، ویتامین های A،B1،B2،B3،B6،B12،E،C و کلسیم در قیاس با RDA، بیشترین کمبودها مربوط به دریافت ویتامین های A1،B2،B6،B12،C بوده است و از نظر میانگین دریافت ویتامین های B12، و کلسیم اختلاف معنی داری بین دو گروه مشاهده گردید.

    بحث و نتیجه گیری

    مطالعه حاضر نشان داد که سالمندان ساکن روستا از وضعیت به نسبت مناسب تر تغذیه ای در قیاس با سالمندان شهری برخوردارند اما در کل هر دو گروه جمعیتی از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و کم و بیش دچار مشکلات تغذیه ای می باشند. فلذا باید برنامه های مناسب مداخله ای برای این گروه جمعیتی طراحی و اجرا گردد.

    کلیدواژگان: سالمندی، الگوی مصرف مواد غذایی، سوء تغذیه
  • فیروزه سپهریان صفحه 41
    پیش زمینه و هدف
    پیش یائسگی مرحله ای از زندگی زن است که سال ها قبل از یائسگی شروع می شود. زمانی که تخمدان ها به تدریج استروژن کمتری را تولید می کنند. عوامل متعددی، خواب زن را در مرحله پیش یائسگی مختل می کنند. بسیاری از درمانگرها برای درمان مشکلات خواب از مجموعه درمان های جسمانی، روانی مانند دارو درمانی و درمان های شناختی رفتاری استفاده می کنند و عده ای نیز روش های مکمل مانند ورزش و از جمله ورزش یوگا را مفید می دانند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر تمرین و سبک زندگی بر اساس یوگا بر مشکلات خواب زنان در مرحله پیش یائسگی می باشد.
    مواد و روش کار
    به منظور دست یافتن به اهداف مطالعه، از بانوان 40 تا 50 ساله که به کلاس های یوگا مراجعه کرده بودند، خواسته شد که به پرسش نامه کیفیت خواب پیتسبورگ (PSQI) پاسخ دهند. سپس20 نفر از آنان که بر اساس پرسش نامه و مصاحبه بالینی کیفیت خواب پایین داشتند به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. گروه کنترل بانوان غیر ورزشکاری بودند که با گروه آزمایشی از نظر وضعیت اجتماعی و اقتصادی، علائم پیش یائسگی و کیفیت خواب همتا شدند. بر این اساس، کل نمونه مورد مطالعه را 40 نفر تشکیل دادند.
    گروه آزمایشی هفته ای سه جلسه یک و نیم ساعته به مدت ده هفته سبک زندگی و تمرینات یوگا را انجام دادند. بعد از اتمام جلسات مجددا پرسش نامه کیفیت خواب پیتسبورگ برای هر دو گروه اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش ها و فن های آماری توصیفی و استنباطی مختلف از جمله روش های آماری میانگین، انحراف استاندارد، تحلیل کواریانس و آزمون تی مستقل استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که اختلال خواب و اختلال در عملکرد روزانه در دو گروه به طور معنی داری متفاوت بود. ولی در زیر مقیاس تاخیر در به خواب رفتن بین دو گروه آزمایشی و کنترل تفاوتی مشاهده نشد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتیجه مطالعه حاضر نشان داد که سبک زندگی و آساناهای یوگا در بهبود اختلال خواب زنان در مرحله پیش یائسگی موثر می باشد.
    کلیدواژگان: مشکلات خواب، پیش یائسگی، یوگا
  • صالح سلیمی، افسانه عظیم پور، محمد فشارکی، شهلا محمد زاده صفحه 49
    پیش زمینه و هدف
    در سراسر جهان اعتقاد بر این است که اصول نظری پرستاری بر پایه درک از مراقبت استوار است. هدف مطالعه حاضر بررسی درک پرستاران از رفتارهای مراقبتی و عوامل تعیین کننده آن بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی- همبستگی 143 پرستار به عنوان نمونه شرکت داشتند. نمونه ها با روش نمونه گیری سهمیه ای از چهار بیمارستان آموزشی در شهر ارومیه از آذر تا اسفند 1389 انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از دو پرسش نامه پایا و روایی CDI-25 و پژوهشگر ساخته DNCB-38 گردآوری شد. اعتبار ترجمه و ظاهری فرم فارسی پرسش نامه CDI-25 و اعتبار علمی DNCB-38 با نظر متخصصین فن تامین شد. پایایی هر دو پرسش نامه به روش آزمون مجدد و پایایی درونی با استفاده از روش آلفای کرونباخ تعیین شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 18، در سطح معنی داری 05/0 > P و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (تی تست، آنالیز واریانس و رگرسیون) آنالیز شدند.
    یافته ها
    نمرات شرکت کنندگان به مجموع آیتم های جسمانی و روانی- اجتماعی اختلاف معنی دار آماری نداشت. برخی از مشخصات جمعیت شناختی شرکت کنندگان (سن، دانشگاه محل تحصیل، نوع استخدام و سابقه خدمت) با نمرات عوامل تعیین کننده رفتارهای مراقبتی ارتباط آماری معنی داری داشت. مهم ترین رفتارهای مراقبتی از نظر پرستاران شامل «داشتن شایستگی و توانائی برای انجام پروسیجرهای بالینی»، «حفظ حریم خصوصی بیمار» و «شرکت دادن بیمار در مراقبت از خود» و کم اهمیت ترین رفتار مراقبتی را «مطلع کردن بستگان بیمار از وضعیت بیمارشان» ذکر کردند. مهم ترین عوامل تعیین کننده رفتارهای مراقبتی «حجم کار»، «میزان علاقه به حرفه پرستاری» «رضایت شغلی» بود، اما نتایج تست رگرسیون نشان داد که فاکتور «شرکت در دوره ها یا سمینارهای آموزشی مرتبط پس از فارغ التحصیلی» تنها عامل پیش بین کننده رفتارهای مراقبتی است.
    بحث و نتیجه گیری
    علی رغم تاکیدی که در رشته پرستاری وجود دارد، برخی از جنبه های مهم جسمانی- تکنیکی مراقبت (نظیر کمک در فعالیت های روزمره) و روانی- اجتماعی مراقبت (نظیر گوش کردن به بیمار یا نشستن با وی) مورد غفلت است. با توجه به تاثیرگذاری واضح دوره ها یا سمینارهای آموزشی بر رفتارهای مراقبتی پیشنهاد می شود در آموزش های ضمن خدمت پرستاران آموزش رفتارهای مراقبتی گنجانده شود. علاوه بر این لازم است به گونه ای در آموزش های ضمن خدمت تجدید نظر شود که امکان تصحیح برداشت های نادرست از مفهوم مراقبت در پرستاری فراهم شود. نکته حائز اهمیت دیگر اندیشیدن تمهیداتی برای جذب دانشجویان علاقه مند به رشته پرستاری است.
    کلیدواژگان: رفتارهای مراقبتی، درک پرستاران، عوامل تعیین کننده
  • شهریار صالحی، راهله جوانبختیان، سید علی محمد هاشمی نیا، حسین حبیب زاده صفحه 61
    پیش زمینه و هدف

    بهبود و حفظ کیفیت زندگی در بیماران همودیالیزی نیازمند حمایت جدی خانواده است لذا پژوهش حاضر با هدف تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر کیفیت زندگی بیماران همودیالیز مراجعه کننده به مرکز دیالیز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد 1389 بوده است.

    مواد و روش ها

    پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی تصادفی شده با حجم نمونه 99 نفر از بیماران تحت درمان با همودیالیز با نمونه گیری قابل دسترس که بعد از همسان سازی از نظر تعداد بار دیالیز در هفته، سن، جنس، سطح تحصیلات به صورت تصادفی ساده به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شده برنامه توانمندسازی خانواده در گروه آزمون برای مدت 6 ماه اجرا گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش برگه ثبت متغیرهای دموگرافیک و پرسش نامه کیفیت زندگی sf-36 ویرایش دوم بوده که پرسش نامه کیفیت زندگی قبل از مداخله از هر دو گروه بیماران به صورت خود گزارش دهی در حضور محقق تکمیل گردید. در اتمام شش ماه برنامه توانمندسازی خانواده در گروه آزمون مجدد آپرسش نامه کیفیت زندگی از بیماران هردو گروه مورد بررسی مجدد قرار گرفت و داده ها به وسیله نرم افزار spss و تست های آماری توصیفی و تحلیلی مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها

    بر اساس آزمون تی مستقل میانگین نمره کیفیت زندگی بیماران گروه آزمون در ابعاد عملکرد جسمی، محدودیت فعالیت به علت مشکل جسمی، انرژی و خستگی، درد بدنی و سلامت عمومی با 05/ p< تفاوت آماری داشته و از طرفی آزمون تی زوج با 05/0 p< بیانگر تفاوت معنی دار آماری در میانگین نمره کل ابعاد مختلف کیفیت زندگی در بدو مطالعه نسبت به شش ماه بعد از توانمندی خانواده در گروه آزمون بوده که این امر بیانگر ثبات و افزایش نمره کیفیت زندگی در گروه مورد مداخله نسبت به گروه کنترل بوده است.

    بحث و نتیجه گیری

    توانمندسازی خانواده بیماران تحت درمان با همودیالیز ضمن تقویت توانمندی آنان در امر مراقبت بیماران زمینه را برای ارتقا و حفظ کیفیت زندگی در بیماران فراهم می کند.

    کلیدواژگان: همودیالیز، کیفیت زندگی، الگوی توانمند کردن خانواده
  • حیدرعلی عابدی، صالح سلیمی، آرام فیضی، سمیرا صفری وقاصلو * صفحه 68
    پیش زمینه و هدف

    با توجه به اهمیت بیماری مزمن انسدادی ریه و نقش عوامل مختلف در خود مراقبتی بیماران مزمن انسدادی ریه، مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین خود کارآمدی و خود مراقبتی در بیماران مبتلا به COPD انجام گرفته است.

    مواد و روش کار

    در این پژوهش که از نوع توصیفی- همبستگی بود، 62 بیمار مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریوی بستری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1390 با استفاده از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. بعد از تعیین روایی و پایایی پرسش نامه ها و تکمیل فرم رضایت شرکت در مطالعه، پرسش نامه های جمعیت شناختی، خود کارآمدی و خود مراقبتی، جهت تکمیل به بیماران داده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی در SPSS نسخه 18 تحلیل شدند.

    یافته ها

    میانگین نمره خود مراقبتی در محدوده قابل اکتساب 140-34، 56/69 بود. یعنی پاسخگویان در حد متوسط، رفتارهای خود مراقبتی را انجام می دادند. همچنین میانگین نمرات خود کارآمدی در محدوده قابل اکتساب 175-35، 93/76 بود. نتایج حاصل از تست کای اسکوئر نشان دهنده ارتباط مثبت بین برنامه های خود کارآمدی با خود مراقبتی در بیماران مبتلا به COPD می باشد، به طوری که با افزایش خود کارآمدی، رفتارهای خود مراقبتی نیز افزایش می یابد (02/0 = p).

    بحث و نتیجه گیری

    با توجه به توان بالای عوامل خود کارآمدی در پیش بینی انجام رفتارهای خود مراقبتی و نیز پایین بودن سطح خود کارآمدی در این بیماران، در برنامه ریزی های آموزشی جهت ارتقای رفتارهای خود مراقبتی آن ها باید توجه بیشتری به تقویت عوامل کمک کننده به خصوص خود کارآمدی بشود.

    کلیدواژگان: خود کارآمدی، خود مراقبتی، بیماری مزمن انسدادی ریه
  • مسعود قربانعلی پور، حسن یعقوبی صفحه 75
    پیش زمینه و هدف
    تاثیر دین داری بر سلامت روان، سال ها مورد بحث بوده است، با این حال تنها در نیم قرن گذشته این موضوع به صورت تجربی مورد آزمایش قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر نیز مقایسه میزان سخت رویی در سطوح مختلف دین داری(بالا، متوسط و پایین) بود.
    مواد و روش ها
    بدین منظور 100 پرستار (41 مرد و 59 زن) از بین پرستاران شهر ارومیه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش نامه های سخت رویی کوباسا و مقیاس معبد گلزاری برای سنجش دین داری بودند. سپس افراد بر اساس نمره دین داری به سه گروه بالا، متوسط و پایین تقسیم شده و در میزان سخت رویی با یکدیگر مقایسه شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تجزیه و تحلیل واریانس استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میان سطوح دین داری در میزان سخت رویی تفاوت معنی داری وجود دارد و افراد با دین داری بالا، سخت رویی بالاتری در مقایسه با افراد دارای دین داری متوسط و پایین دارند.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش دین داری را به عنوان یکی از جنبه های مثبت انسان معرفی کرده که تاثیر مثبتی بر جنبه های مختلف سلامت روانی دارد.
    کلیدواژگان: دین داری، سخت رویی، سلامت روان
  • مجتبی کریمی پور، امیر کریم نیا، علیرضا رستم زاد صفحه 82
    پیش زمینه و هدف
    چاقی به عنوان یک معضل در حال رشد در کشورهای در حال توسعه است و دارای یک ارتباط مستقیم با ریسک فاکتورهای قلبی عروقی است. هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان اندازه دور گردن (به عنوان شاخص توزیع چربی زیر پوستی قسمت فوقانی بدن) در بیماران قلبی عروقی بستری در بخش آنژیوگرافی و مقایسه آن با افراد سالم و نرمال است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بر روی 200 نفر در دو گروه انجام شد. گروه اول شامل 50 زن و 50 مرد از بیماران (به عنوان گروه بیماران) و گروه کنترل شامل 50 زن و 50 مرد از افراد سالم و فاقد علائم و سابقه بیماری های قلبی عروقی بود. میانگین اندازه دور گردن در دو گروه مقایسه شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار اندازه دور گردن در مردان و زنان گروه بیماران نسبت به گروه کنترل بیشتر و از نظر آماری معنی دار بود (05/0 (P<
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به یافته های مطالعه حاضر که نشان داد اندازه دور گردن در بیماران عروق کرونر بیشتر از افراد سالم و کنترل است می توان گفت که از اندازه گیری دور گردن به عنوان یک روش ساده و بدون صرف هزینه می توان به عنوان یک شاخص برای ارزیابی چاقی و ریسک فاکتورهای قلبی عروقی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: اندازه دور گردن، آنژیوگرافی، عروق کرونر، چاقی
  • منیر نوبهار، فضل الله احمدی، فاطمه الحانی، مسعود فلاحی خشکناب صفحه 87
    پیش زمینه و هدف
    مدیران یکی از عوامل موثر در افزایش کارایی، اثربخشی و در نهایت بهره وری سازمان ها هستند. کارآیی مدیران پرستاری در موفقیت سازمان های بهداشتی نقش اساسی دارد. مطالعات قبلی نشان داد که تبیین تجارب پرستاران منجر به اثرات مستقیم و غیر مستقیم بر روند مراقبت و حرفه پرستاری می شود. هدف مطالعه تبیین تجارب پرستاران بازنشسته از مدیران و مدیریت پرستاری می باشد.
    مواد و روش کار
    این مطالعه در سال 1389 وبه روش کیفی با رویکرد آنالیز محتوی مرسوم انجام شد. تعداد بیست پرستار بازنشسته بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف و تئوریک در این پژوهش شرکت داشتند. روش اصلی جمع آوری داده ها مصاحبه های نیمه سازمان یافته بود. تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوی صورت گرفت.
    یافته ها
    تحلیل مصاحبه ها منجر به استخراج طبقات فرعی متعدد مثل عدم توجه کافی به فرآیند ارزشیابی، ضرورت ایجاد انگیزه، توجه به حمایت پرسنل و استفاده از سبک مدیریتی موثر و مطلوب و در داده های مطالعه، درون مایه مدیریت پرستاری نامطلوب از تاکید بیشتری برخوردار می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    استفاده از یافته های این مطالعه می تواند از تجربیات پرستاران بازنشسته در توسعه ارتباط های حرفه ای، تبادل تجربیات کاری، تدوین و اصلاح مدیریت، توسعه حمایت متقابل مدیران و پرستاران و انسجام حرفه ای و گسترش جو حمایت و اعتماد متقابل مدیران و پرستاران کمک نموده و نهایتا زمینه مناسبی برای پیشرفت و ارتقاء حرفه ای فراهم نماید.
    کلیدواژگان: مدیران، مدیریت پرستاری، پرستاران بازنشسته، آنالیز محتوی
  • رقیه وحدت، علی زینالی، زکیه احمدی دویران * صفحه 97
    پیش زمینه و هدف

    امروزه صاحب نظران تفکر انتقادی را به عنوان برونداد اصلی آموزش معرفی کرده و تدریس تفکر را نکته ی پایه برای یادگیری به شمار می آورند. این مطالعه به منظور بررسی رابطه ی بین گرایش تفکر انتقادی و پشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه صورت گرفت.

    مواد و روش کار

    این مطالعه، پیمایشی از نوع همبستگی بر روی 355 دانش آموز متوسطه که در سال تحصیلی 90-89 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها آزمون گرایش تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. برای تجزیه تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی و آزمون t-test و تحلیل واریانس و نرم افزار spss استفاده شد.

    یافته ها

    میانگین و انحراف استاندارد نمره ی کل گرایش تفکر انتقادی در دانش آموزان 09/34 ± 60/289 بود. به طوری که حداقل میزان گرایش تفکر انتقادی دانش آموزان مورد مطالعه برابر 190 و حداکثر 398 می باشد. نتایج نشان می دهد بین گرایش به تفکر انتقادی با پیشرفت تحصیلی بر حسب جنسیت، نوع مدرسه، رشته تحصیلی و پایه تحصیلی رابطه معنی داری وجود ندارد.

    بحث و نتیجه گیری

    در ای ن مطالعه حدود نمره ی کل گرایش به تفکر انتقادی دانش آموزان نشان دهنده ی گرایش مثبت متوسط آنان می باشد. برای آموزش تفکر انتقادی در شاگردان ایجاد حالت کنش متقابل میان شاگردان و معلمان و ایجاد یک چهارچوب سازمان یافته برای فرایندهای فکری و استفاده از مهارت ها و موقیعت هایی که در این فرایند به کار گرفته می شوند، ضرورت دارد.

    کلیدواژگان: تفکر انتقادی، پیشرفت تحصیلی، گرایش
  • معصومه همتی مسلک پاک، زینب امیریان، حمیدرضا خلخالی، شهیاد صالحی صفحه 105
    پیش زمینه و هدف
    بیماری های عروق کرونر سبب مرگ و میر و ناتوانی بخش وسیعی از نیروهای مولد کشور می شود. بهبود اکسیژن رسانی به دنبال بای پس عروق کرونر (CABG) در برگرداندن اثرات ناخوشایند همراه کافی نبوده و فعالیت فیزیکی منظم برای رسیدن به مزایای عملکردی بای پس عروق کرونر لازم می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر فعالیت بدنی منظم در منزل بر وضعیت جسمی بیماران تحت جراحی بای پس عروق کرونر انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی از نوع قبل و بعد، بر روی بیمارانی که در شهر ارومیه تحت بای پس عروق کرونر قرار گرفته بودند، انجام شد. 56 نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب و سپس با روش تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسش نامه استاندارد وضعیت جسمی با روش مصاحبه جمع آوری گردید. گروه مداخله تحت آموزش نظری و عملی ورزش های ترکیبی قرار گرفتند. تداوم اجرای برنامه، حین ملاقات های در منزل پیگیری گردید و مشاوره تلفنی نیز انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و استنباطی، تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    یافته های مطالعه نشان دهنده ارتقاء وضعیت جسمی بیماران گروه مداخله پس از انجام فعالیت فیزیکی منظم در منزل نسبت به قبل از مداخله بود (001/0 p =). در مقایسه دو گروه، وضعیت جسمی دو گروه بعد از مداخله دارای تفاوت معنی دار آماری بود (001/0 p =).
    بحث و نتیجه گیری
    فعالیت بدنی منظم در منزل اثرات مهمی بر روی ارتقاء وضعیت جسمی بیماران پس از جراحی بای پس عروق کرونر دارد
    کلیدواژگان: فعالیت بدنی منظم، وضعیت جسمی، بای پس عروق کرونر
  • عبدالله خرمی مارکانی، فریده یغمایی، محمد خدایاری فرد، حمید علوی مجد صفحه 113
    پیش زمینه و هدف
    در حالت تندرستی معنوی، فرد معنی، هدف و ارزش زندگی خود را یافته و به کمال می رسد. پرستاران انکولوژی، جهت ارایه مراقبت پرستاری کل نگر، به بیماران مبتلا به سرطان، لازم است در زندگی فردی و حرفه ای خود تعادل ایجاد نموده و از وضع تندرستی معنوی خود آگاه باشند. در ایران ابزاری متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی پرستاران مسلمان ایرانی طراحی نشده است. لذا هدف این پژوهش طراحی و روان سنجی مقیاس تندرستی معنوی پرستاران انکولوژی می باشد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش روش شناسی در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی برای طراحی عبارات مقیاس، با 24 نفر از پرستاران انکولوژی به صورت نیمه ساختار یافته مصاحبه شده و یک جلسه گروه مدار تشکیل شد. در بخش کمی، ویژگی های روان سنجی مقیاس شامل اعتبار محتوا، اعتبار صوری، اعتبار سازه، اعتبار ملاکی، پایایی همسانی درونی و ثبات مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    با انجام تحلیل محتوای کیفی، 245 عبارت بدست آمد که با 100 عبارت حاصل از مرور متون ادغام شد که پس از تعیین شاخص اعتبار محتوا و نسبت اعتبار محتوا، تعداد عبارات مقیاس به 78 عبارت کاهش یافت. تحلیل عاملی اکتشافی برای مقیاس 5 عامل زیر بنایی مشخص کرد که 5/48 درصد واریانس را تبیین نمودند. همبستگی نمرات مقیاس با «مقیاس تندرستی معنوی» پالوتزیان و الیسون (1983)، 48/0 r= محاسبه شد. پایایی همسانی درونی مقیاس (آلفا کرونباخ)، 84/0 و ثبات آن (بازآزمایی) 66/0 برآورد شد.
    بحث و نتیجه گیری
    «مقیاس تندرستی معنوی پرستاران انکولوژی» با روایی و پایایی بالا، می تواند برای سنجش تندرستی معنوی کلیه پرستاران، به ویژه پرستاران انکولوژی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: معنویت، تندرستی معنوی، پرستار انکولوژی، روان سنجی
|
  • Y. Haghighi Moghadam, A. Feizi, H. Khalilzadeh Page 11
    Background and Aims

    Health behavior of adolescence is effective on their health and health and development of a community. Proper nutrition and physical activity are the most important preventive health behaviors for adolescents. Poor or inappropriate dietary and physical activity habits increase the risk or incidence of chronic disease such as diabetes, hypertension and obesity among adolescents. This study aimed to assess physical activity and dietary habits of adolescents in high school students of Urmia

    Materials and Methods

    This descriptive, cross-sectional design was used on 1,600 students (boys and girls) that were selected with multi-stage sampling. Data were collected by youth health behavior questionnaire and were analyzed using descriptive statistics.

    Result

    The results of research related to nutrition showed that 3% of the sample didn’t have salad in 7 days, 19 % didn’t have vegetables and 32.6 % didn’t drink milk in 7 day while only 0.3 % drank neutral fruit juice during 7 days and 63.3% drank soda daily. The data related to physical activity showed 39.3 % didn’t have any physical activity in 7 days, 54% didn’t have physical activity and exercise in their school and 53.4% didn’t play in any team of sport while 51.4% watch television daily for more than 3 hours and 17.7% claimed to use computers and watch TV more than 5 hours a day.

    Conclusion

    Healthy lifestyle habits, including healthy eating and physical activity, lowers the risk of becoming obese and developing related diseases. Therefore parents and schools can build a strong foundation to effectively promote physical activity and healthy eating as well as other health-enhancing behaviors.

  • R. Baghaee, Y. Mohammadpour, A. Naderi, D. Rasouli, N. Sheikhi Page 15
    Background and Aims

    The clinical education and evaluation of nursing education is a fundamental pillar. This study aimed to assess the achievement of nursing students in clinical skills.

    Materials and Methods

    This quasi-experimental study was done on 28 nursing students who were passing ICU courses and they were selected by statistic sampling and then using simple randomization method to case and control group. pre and posttest for cognitive skills and clinical skills for both group, with questionnaire and clinical skills was conducted for the check list. At the end of the 28 students’ course, their clinical skills were evaluated through same check list by their educator.

    Result

    The mean scores of all ICU skills achieved by the experiment group whit competency based education were significantly higher than of the control group (P= 0.000<0.05).

    Conclusion

    Findings of this study showed that using competency based education whit Logbook method in experiment group could be an effective due to identify educational and evaluation objectives and providing guidelines for directing students toward improving clinical skills learning and the high quality of education. it is recommended to apply this methods to education and assessment in clinical education nursing students.

  • M. Haghighi, R. Khalilzadeh Page 21
    Background and Aims
    One of the important factors that is effective on children's mental behavioral health is parenting style. Several factors influence parenting style such as culture, socioeconomic factors, and marital relationship. In this study we assessed the relationship between marital satisfaction and parenting styles.
    Materials and Methods
    In this correlation study marital satisfaction and parenting styles questionnaires were filled by 90 mothers of children in Tehran kindergartens. The data were analyzed through Pearson's correlation coefficient.
    Results
    The finding revealed significant reverse relation between authoritarian style and marital satisfaction (p< 0.09). There was no significant relation between authoritative style and marital satisfaction.
    Conclusion
    The results were concurrent with spillover and compensatory hypotheses which showed there was relation between marital satisfactions leading to the positive parenting styles.
  • H. Rostami, M. Golchin, A. Mirzaei Page 27
    Background and Aims
    The ability to communicate effectively is one of the main problems of modern societies. Quality of services is powerfully related to effective communication skills. Studies showed that lack of effective communication is the main cause of dissatisfaction in health centers. This study aimed to investigate verbal and nonverbal communicational skills between nurses and patients in health and treatment centers of Tabriz University of Medical Sciences.
    Materials and Methods
    This descriptive-analytical study was performed in treatment and educational centers of Tabriz University of Medical Sciences in 2002. After considering variables such as number of beds, occupancy rate, and average length of stay per patient, the estimated sample size was 383. Data were collected with a questionnaire and analyzed by SPSS.
    Result
    From 383 cases, 53.8% were female and 46.2% were male. 40.3% of cases were illiterate and 1.3% were graduate. Nonverbal communication skills in 12.6% of nurses were low, in 50.8% middle and in 36.6% were good. Verbal communication skills in 39.6% of nurses were low, in 46.1% middle and in 14.3% were good.
    Conclusion
    Finding of this study showed that patients expect nurses to communicate more. In this study only 14.3% of nurses had good verbal communicational skills. Designing educational courses, regular watching for communication status, performing extensive investigations and evaluation of communication obstacles are mandatory.
  • J. Amirzadeh, N. Amirzadeh, J. Rasoli Page 35
    Background and Aims

    As elderly population is growing fast, it is vital to pay more attention to elevating elderly health care. Since aging is accompanied by specific diseases, nutritional problems decencies develop too. As health issues and nutrition habits are different in rural and urban people, this study surveys and compares the nutritional status in the rural and urban elderly people.

    Materials and Methods

    This cross sectional descriptive analytic study surveyed on dietary patterns. Data were collected using 72-hour recall and food frequency questionnaire, and anthropometric measurements on 432 aged people over 60 years living in rural and urban areas in Urmia. The data were analyzed by FP2 and SPSS.

    Result

    The mean BMI in the rural population was 24.9+3.99 and in the urban populations was 26.72+4.77 that shows significant difference. (p=0.001). According to Recommended Dietary Allowance (RDA) intak e of v itamins such as B1, B2, B3, B6, B12, E and calcium were not enough. The most inadequate intake was in B12 and calcium presenting a significant difference between groups.

    Conclusion

    The study showed elderly people living in rural areas had better nutritional statues than urban elderly people. Generally, both groups did not have standard nutritional habits so it is expected to design full implementation of the direct interventions.

  • F. Sepehrian Page 41
    Background and Aims
    Perimenopause is the stage of a woman's life that begins several years before menopause, when the ovaries gradually begin to produce less estrogen. A number of factors gang up in Perimenopause to disturb women's sleep. Most therapies for sleep problem use a mixture of different psycho physiological therapies including pharmacotherapy, cognitive therapy, and behavioral therapy. And some of them say that complementary methods as yoga are useful. The purpose of the present study was to examine whether yoga intervention has any effect on Perimenopausal women's problem sleep.
    Materials and Methods
    To achieve our aim, first the Pittsburgh sleep quality index was administered to women of 40-50 years old in the exercise classes. The base of the result questionnaires and interviews selected 20 subjects that had sleeping problem. Then 20 women who had poor sleep, but no sports experience were selected as control group. Experimental group participated in yoga for 10 weeks, 3 sessions of 1.5 hour. Finally Pittsburgh sleep quality index was administrated to both groups again. Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations, t-test and co-variance analyses.
    Result
    Analysis of the data submitted to t-test, and analysis of co-variance indicated significant differences between the pretest and posttest results. In other words, there was significant differences among the experimental vs., control group as for as the level of Impairment in daily functioning was decreased. Further analysis through the co-variance test showed that the level of sleep disorder significantly decreased in yoga group. Further more, there was no significant difference among groups, as far as the level of Delay in falling asleep.
    Conclusion
    The result of this study shows that yoga based lifestyle intervention has positive effects on Perimenopausal women's sleep problem.
  • S. Salimi, A. Azimpour, M. Fesharaki, Sh Mohammadzadeh Page 49
    Background and Aims
    It is recognized globally that the theoretical foundations of nursing are based on an understanding of caring. The purpose of this study was to investigate nurses’ perceptions of caring behaviors and determinant factors.
    Materials and Methods
    This descriptive-comparative study included 143 nurses. The participants were selected based on Quota sampling approach from four educational hospitals, Dec. 2010-Mar. 2011. Data were gathered using two valid and reliable questionnaires, CDI-25, DNCB-38. Translation accuracy and face validity of the Persian form of the CDI-25 and DNCB-38 were assured using expert panel review. Reliability of the tools determined using test-retest and Cronbach's alpha. The statistical analysis was performed using SPSS V. 18.0. The data were analyzed using descriptive statistics, t- test, ANOVA, and Chi square. A p-value of less than. 05 was considered statistically significant.
    Result
    There were no significant differences between overall scores of the psychosocial or technical items of caring. There were statistically significance correlation between some demographic traits of nurses (age, job experience, university of graduation, recruitment status) and their scores to DNCB sub-items. Three most important reported caring behaviors were: being technically competent with a clinical procedure, providing privacy for a patient, and involving a patient with his or her care. The least important reported caring behavior was keeping relatives informed about a patient. Three most important determinants of caring behavior were workload, interest in nursing profession, and job satisfaction, but the only predictor of caring behaviors was participation in educational course about ‘caring’ after graduation.
    Conclusion
    Findings showed that despite the emphasis in nursing profession, some important technical (e.g. assisting a patient with an activity of living) and psychological aspects of caring (e.g. listening to a patient or Sitting with a patient) might be neglected. We suggest revision in in-service education of the occupied nurses in order to improve quality of care and correction of misconceptions about caring in nursing. Furthermore, we suggest changing student selection process to the nursing course so that more interested students will select nursing profession.
  • Sh Salahi, R. Javanbakhtian, S. Am Hasheminia, H. Habibzadeh Page 61
    Background and Aims

    Improving and maintaining quality of life in hemodialysis patients needs strong support of family. This study aimed to study the effects of family-centered empowerment model on quality of life in hemodialysis patients.

    Materials and Methods

    This semi quasi-experimental study was done on 99 hemodialysis patients. After considering age, sex, education level, and rate of dialysis per weeks, they were divided into two groups of case and control. Family empowerment program was performed in case group for 6 months. A standard questionnaire was used to assess the quality of life by both groups before and after the intervention. The collected data were analyzed using descriptive statistics, independent t-test and paired t-test.

    Result

    Based on independent t-test, mean score of quality of life in case group in dominations such as physical functioning, activity limitation due to the difficult physical, vitality, body pain and general health had statistical significant difference(p<0.05). Paired t-test indicates statistically significant difference in mean total quality of life before and after the program. This increased stability and quality of life in the intervention group was compared to the control group.

    Conclusion

    Family Empowerment of patients treated with hemodialysis, while strengthening their capabilities to the field of patient care and improved quality of life preserved in patients provides.

  • Ha Abedi, S. Salimi, A. Feizi, S. Safari Vaghasloo Page 68
    Background and Aims

    Given the importance of the COPD and role of different factors in self-care behaviors of COPD patients, this study have been conducted to determine the relationship between self-efficacy and self-care in these patients.

    Materials and Methods

    In this descriptive-correlational study 62 COPD patients participated who were hospitalized in hospitals affiliated to the Urmia University of Medical Sciences in 2011. Samples were selected using purposive sampling. After determining the validity and reliability of the questionnaires and completing consent form, the demographic, self-efficacy, and self-care questionnaires were given to be completed. The data were analyzed using descriptive and analytic statistics in SPSS software.

    Result

    The mean score of self-care was 69.56 from the range of 34 through 140. This means that the participants performed self-care behaviors moderately. The mean score of self-efficacy scores was 76.93 from the range of 35 through 175. Results of the Kay Square showed a positive correlation between the self-care and self-efficacy in COPD patients so that with increasing self-efficacy, self-care behaviors are also increased (12x2' type="#_x0000_t75"> = 14.75, p=0.02).

    Conclusion

    Given the high potency of self-efficacy factors in predicting self-care behaviors and low self-efficacy scores of COPD patients, in their educational programs to improve self-care behaviors, more attention should be paid to strengthening the helping factors especially self-efficacy.

  • M. Gorbanalipour, H. Yagobi Page 75
    Background and Aims
    Effects of religion on mental health has been debated for years, nevertheless only in the last half century have these theories been empirically tested. The purpose of this study was to compare hardiness in different level of religiosity.
    Materials and Methods
    In this study 100 nurses (41 male and 59 female) were selected with cluster sampling from nurses in Urmia. Gholzary religiosity scale and Kobasa hardiness scales were administrated to them. The samples were divided into high, moderate and low group on the basis of religiosity degree and were compared in hardiness degree with each other. Data analysis was done using analysis of variance.
    Result
    The result showed that there is a significant difference among level of religiosity and hardiness. People with high level of religiosity have high level of hardiness compared to those with low and moderate religiosity.
    Conclusion
    Finally, religiosity is a positive characteristic of human being with positive impact on different aspect of mental health.
  • M. Karimipour, A. Karimnia, Ar Rostamzadeh Page 82
    Background and Aims
    Obesity is a public health problem in developing countries and is associated with cardiovascular risk factors. The aim of this study is to evaluate neck circumference (as an index of upper body obesity) in patients with cardiovascular disease that have been referred to angiography in comparison with healthy normal group.
    Materials and Methods
    A total of 200 subjects were used as two groups: 100 in patients group (50 male and 50 female) and 100 normal healthy group (50 male 50 female). Neck circumference was measured and compared in both groups.
    Result
    The results revealed that the mean of neck circumference in patients group was significantly (P<0.05) higher than normal group.
    Conclusion
    H igher neck circumference in patients with coronary heart disease were compared with healthy normal subjects, it seems this finding supports the suggestion of neck circumference as a simple method to serve as obesity evaluation and also as a predictor for increased risk for coronary heart disease.
  • M. Nobahar, F. Ahmadi, F. Alhani, M. Fallahi Khoshknab Page 87
    Background and Aims
    Managers are one of the effective factors in improvement of the organizations efficacy, effectiveness, and productivity. Nursing manager's efficacy has an important role in health organizations success. Last studies indicate that the exploration of nurse's experiences lead to direct and indirect effects on nursing care process and profession. The aim of the study is the exploration of retired nurse's experiences from nursing managers and management.
    Materials and Methods
    This study was a qualitative research in 2010. Twenty retired nurses were selected based on purposeful and theoretical sampling. The main way for data collection was semi-structured interviews. For analysis of data, we use qualitative content analysis method.
    Result
    Interviews analysis led to finding numerous subthemes for example not paying enough attention to evaluation process, motivation fostering necessity, attention to supporting staff and usage of effective and suitable management style. Unsuitable nursing management was more insisted.
    Conclusion
    Findings of this study that are based on retired nurse's experiences can improve relationships development, work experience exchange, efficient management, manager-nurse mutual support, professional consistency, and manager-nurse mutual trust and provide a suitable background for professional development and promotion.
  • R. Vahdat, A. Zeinali, Z. Ahmadi Doyran Page 97
    Background and Aims

    These days critical thinking has been introduced as the main output of education by field experts. They notice teaching of thinking as a principal of learning. This study aimed to examine the association between critical thinking and high school student's educational progress.

    Materials and Methods

    This correlational study was conducted on 355 high school students in 2010-2011. California Critical Thinking Willing test was used as data collection tool. Descriptive and analytical tests including t-test and ANOVA were applied for data analysis using SPSS.

    Results

    Mean and standard deviation of total score was 289.60 ±34.09. The lowest and highest scores were 190 and 398, respectively. Accordingly, the trend of critical thinking and educational achievement has no relationship with sex, major, and degree.

    Conclusion

    In the study, total score of critical thinking was high. Education of critical thinking between instructor and students required interaction each other and creating an organized frame work for intellectual processes and using relevant skills and positions.

  • M. Hemmati Maslakpak, Z. Amirian, Hr Khalkhali, Sh Salehi Page 105
    Background and Aims
    Coronary artery disease causes mortality and disability of large part of a country's productive people. Oxygen recovery following coronary artery bypass grafting (CABG) is not sufficient to prevent unpleasant effects, therefore regular physical activity is necessary to achieve to the functional benefits of CABG. This study aimed to determine the effect of regular physical activity at home on the physical status of patients undergoing coronary artery bypass surgery.
    Materials and Methods
    This experimental study carried out on patients under coronary artery bypasses surgery in Urmia. 56 samples were selected randomly and then allocated in two intervention and control groups. The data were gathered with standard physical status questionnaire. For intervention group practical and theoretical education about exercise was given. The program was continued through home visits and telephone follow-up consultation. Data were analyzed using descriptive and inferential statistical testes.
    Result
    The promotion of physical status among intervention group after performance of regular physical activity at home was obvious (p= 0.001). The comparison of two groups showed significant difference in physical status between the intervention and the control groups (p= 0.001).
    Conclusion
    Regular physical activity at home has important effects on patient's physical status promotion after coronary artery bypasses surgery.
  • A. Khorami Markani, F. Yagmaei, M. Khodayari Fard, H. Alavi Majd Page 113
    Background and Aims
    In spiritual wellbeing status, a person finds meaning, purpose and values of his/her life. In order to provide holistic nursing care to cancerous patients, oncology nurses should establish balance in their personal and professional life and be aware of their spiritual wellbeing state. There hasn’t developed any instrument congruent to social and cultural status of Muslim oncology nurses in Iran. The aim of this study was developing and measuring psychometrics of oncology nurses’ spiritual wellbeing scale.
    Materials and Methods
    This methodological study was carried out in two stages. In qualitative section, we interviewed as semi structured form with 24 oncology nurses and established a focus group session in order to develop scale items. In quantitative part we assessed content, face, construct, and criterion validity as well as internal consistency and stability of scale.
    Result
    Qualitative content analysis yielded 245 items that were mixed with 100 items from literature. After applying CVI and CVR, the number of scale items reduced to 78 items. Exploratory factor analysis specified 5 principal components that explained the 48.5 % of variance. The correlation scores between developed scale and Paloutzian and Ellison spiritual wellbeing scale (1983) were estimated 0.48. The internal consistency (alpha cronbach coefficient) and stability reliability (test- retest) were 0.84, 0.66, respectively.
    Conclusion
    Oncology Nurses’ Spiritual Wellbeing Scale with high validity and reliability can be used to assess nurse's spiritual wellbeing especially oncology nurses.