فهرست مطالب

مطالعات علوم پزشکی - سال بیست و دوم شماره 6 (بهمن و اسفند 1390)

مجله مطالعات علوم پزشکی
سال بیست و دوم شماره 6 (بهمن و اسفند 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/12/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • نجف احمدی، شاکر سالاری لک، محمد کرمی یار، حمیدرضا خلخالی صفحه 495
    پیش زمینه و هدف
    اختلال رشد یکی از مشکلات مهم سلامت کودکان در جهان و کشورهای در حال توسعه می باشد. مطالعه حاضر به منظور بررسی عوامل خطر مربوط بروز اختلال رشد در کودکان زیر یک سال شهرستان سلماس صورت می پذیرد.
    مواد و روش کار
    روش مطالعه از نوع هم گروهی تاریخی بود که طی آن 473 کودک متولد شده در شهرستان سلماس به مدت یک سال مورد پیگیری قرار گرفت. جمع آوری داده ها از طریق پرسش نامه، در دو مقطع زمانی قبل از شش ماهگی و پایان یکسالگی صورت گرفت. برای بررسی وجود رابطه بین متغیرهای تحت مطالعه از روش های آماری کای دو و رگرسیون لجستیک استفاده گردید
    یافته ها
    از میان 473 نفر کودک 219 نفر (3/46درصد) در طول یک سال حداقل یکبار دچار اختلال رشد وزنی گردیدند. بر اساس نتایج رگرسیون چند متغیره اختلال رشد کودکان با شروع زودرس تغذیه کمکی، وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین، ابتلا کودک به بیماری بعد از شش ماهگی، وزن زمان تولد، ابتلا مادر به بیماری ارتباط آماری معنی دار داشت ولی با سن و سواد والدین، رتبه تولد، فاصله از تولد قبلی، دور سر و قد زمان تولد، سیگاری بودن والدین رابطه معنی داری نشان نداد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد، میزان بروز اختلال رشد در کودکان شهرستان سلماس بالا بوده و آموزش کارکنان و مادران در زمینه تغذیه صحیح و مبارزه با بیماری های عفونی شایع کودکان، به خصوص در اقشار محروم جامعه می تواند در کاهش این مشکل موثر باشد.
    کلیدواژگان: اختلال رشد، عوامل خطر، صدک رشد، کودکان کمتر از یک سال
  • بهاره بهمن بیجاری، پدرام نیک نفس، سعید مداحیان صفحه 501
    پیش زمینه و هدف
    میزان مرگ و میر نوزادان در کشورهای در حال توسعه نسبتا چشم گیر است در حالی که دانش ما در مورد مهم ترین علل مرگ نوزادان بسیار محدود است. این مطالعه به منظور بررسی علل مختلف مرگ نوزادان در استان کرمان انجام شد.
    مواد و روش کار
    این مطالعه یک مطالعه مقطعی است و جمعیت مورد مطالعه کلیه نوزادان متولد شده با سن بارداری بیشتر از 20 هفته از مادران ساکن استان کرمان بودند که در چهار هفته اول تولد فوت شده اند. اطلاعات مربوط به مرگ و میر نوزادان در سال 1387 شمسی در استان در فرم های مخصوص توسط پرسنل دوره دیده جمع آوری شد. علت مرگ و میر نیز بر اساس مدارک پزشکی و توسط یک متخصص کودکان مشخص شد. یافته ها توسط نرم افزار SPSS15 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    مجموعا 535 مورد مرگ در دوره نوزادی ثبت شد. علل نهایی مرگ شامل علل مربوط به نارسی (4/36درصد)، آسفیکسی حوالی تولد (7/20درصد)، سپسیس (6/13درصد)، و ناهنجاری های تکاملی مادرزادی (8/13درصد)، علل ناشناخته (3/15درصد) بود. کم وزنی خصوصیات زایمانی از جمله سطح سواد عامل زایمان، عضو نمایش جنین و وجود عوامل خطر در حین بارداری بیشترین ارتباط را با میزان و علل مختلف مرگ نوزادی نشان دادند.
    بحث و نتیجه گیری
    میزان مرگ نوزادی همچنان رقم قابل توجهی است و این موارد اکثرا مربوط به علل قابل پیشگیری می باشند. برای کاهش مرگ نوزادان ارتقاء خدمات اولیه بهداشتی بسیار ضروری است. مراقبت کافی از نوزادان نارس و پیشگیری از تولد زودرس خودبه خودی می تواند عامل موثری در کاهش مرگ دوران نوزادی باشد.
    کلیدواژگان: مرگ نوزادی، علت مرگ، نوزاد نارس، آسفیکسی حوالی تولد
  • نعمت بیلان، میررضا قائمی میرآباد صفحه 507
    پیش زمینه و هدف
    پلی نوروپاتی و میوپاتی بیماری بحرانی (CIPNM) عارضه مهمی از بیماری بسیار وخیم و درمان آن است. تاکنون علل خطر بسیاری برای CIPNM مطرح شده که از جمله می توان به سپسیس، نارسایی چند ارگانی، عوامل مسدودکننده عصبی-عضلانی و غیره اشاره نمود. با این وجود، اطلاعات موجود ناهمگون بوده و هنوز در این مورد توافق وجود ندارد. هدف از این مطالعه بررسی عوامل خطر احتمالی ایجاد CIPNM در بخش مراقبت های ویژه کودکان است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مشاهده ای، 57 بیمار (از یک ماه تا 14 سال) که در بخش مراقبت های ویژه کودکان بستری و حداقل به مدت یک هفته تحت تهویه مکانیکی بودند، طی مدت 24 ماه در بیمارستان آموزشی کودکان تبریز بررسی شدند. CIPNM در 13 (8/22درصد) بیمار بر اساس یافته های بالینی و الکترودیاگنوستیک تشخیص داده شد. متغیرهای مختلف نظیر سن، جنس، امتیاز پریسم، مدت تهویه مکانیکی و بستری در بخش مراقبت های ویژه، وضعیت های پاتولوژیک همراه، داروها و سرانجام بیمارستانی بین دو گروه با و بدون CIPNM مقایسه گردید.
    یافته ها
    سپسیس و نارسایی چند ارگانی به طور معنی داری در گروه CIPNM بیشتر بود (به ترتیب 8/6درصد در برابر 5/38درصد، 01/0=p، 5/8=OR با 95%CI 7/1 تا 1/43 و 2/43درصد در برابر 9/76درصد؛ 03/0=p، 4/4=OR با 95%CI 1/1 تا 2/18). تجویز میدازولام در گروه CIPNM به طور معنی داری بیشتر صورت گرفته بود (6/885 در برابر 8/535، 01/0=p، 2/0=OR با 95%CI 6/0 تا 0/0). از نظر سن، جنس، امتیاز پریسم، مدت تهویه مکانیکی و بستری در بخش مراقبت های ویژه، سایر وضعیت های پاتولوژیک همراه (سوء تغذیه، بی حرکتی طولانی مدت) و سایر داروها (پانکرونیوم، استروئید، آمینوگلیکوزید) تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت. میزان مرگ و میر بین دو گروه تفاوت آماری نداشت (5/4درصد در گروه غیر CIPNM در برابر 4/15درصد در گروه CIPNM، 22/0=p). در مطالعه چند متغیره تنها پارامترهای مستقل مرتبط با CIPNM سپسیس و تجویز میدازولام بودند.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های مطالعه فعلی، سپسیس ریسک فاکتور مستقل CIPNM است. از سوی دیگر، تجویز میدازولام احتمالا نقش محافظتی مستقل در برابر این وضعیت دارد.
    کلیدواژگان: پلی نوروپاتی و میوپاتی بیماری بحرانی، بخش مراقبت های ویژه کودکان، عوامل خطر
  • ندا تقوی دوست، سعید دستگیری صفحه 512
    پیش زمینه و هدف
    بیماری های غیر واگیردار عامل 60درصد مرگ و میرها و 47درصد بار بیماری ها در سطح جهان هستند که 75درصد این مرگ و میرها مربوط به کشورهای در حال توسعه است. علت اغلب این بیماری ها ریسک فاکتورهای مشترکی نظیر استفاده از تنباکو، هایپرتانسیون، بی تحرکی فیزیکی، دیابت، هایپرکلسترولمی، چاقی و تغذیه ناسالم می باشد. هدف از این مطالعه، تعیین شیوع ریسک فاکتورهای فوق در استان آذربایجان شرقی در سال های 1383و1386و مقایسه آن ها است.
    مواد و روش کار
    این بررسی، یک مطالعه توصیفی مقطعی با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایبود که در آن بالغین 64-15 ساله استان آذربایجان شرقی در خوشه های 20 نفره شامل چهار نفر (دو نفر مرد و دو نفر زن) از پنج گروه سنی مورد مطالعه قرارگرفتند. حجم نمونه سال 83، 3740 نفر و حجم نمونه سال 86، 995 نفر بود. پس از تحلیل داده ها با نرم افزار spss، نتایج به دست آمده در دو مقطع زمانی با محاسبه حدود اطمینان 95درصد مورد مقایسه قرار گرفتند.
    یافته ها
    میزان شیوع ریسک فاکتورهای یاد شده در سال 1383 و 1386 به ترتیب به این شرح بود: هیپرکلسترولمی 1/12درصد با (186) CIو 13درصد با (15-10) CI، حداقل 10 دقیقه ورزش در اوقات فراغت 6/29درصد با (3921) CIو 6/33درصد با (3630)CI، هیپرتانسیون3/16درصد با (923)CI و 1/24درصد با (2721) CI، دیابت 5/5درصد با (101) CIو 4/11درصد با (1410) CI، استعمال سیگار 7/10درصد با (105)CI و 5/14درصد با (1712)CI و چاقی 17درصد با (2410)CI و 6/23درصد با (2621)CI، مصرف میوه 95درصد با (9991)CI و 6/95درصد با (9794) CI، مصرف سبزی83درصد با (9076) CI و 97درصد با (98-96)CI، مصرف ماهی 7/29درصد با (38-20) CI و 7/70درصد با (73-68)CI، مصرف روغن نباتی جامد 9/89درصد با (96-84)CI و 1/68درصد با (77-60) CI و مصرف روغن نباتی مایع 4/7 درصد با (12-2) CIو 5/28درصد با (37-20)CI.
    نتیجه گیری
    شیوع کلی هیپرکلسترولمی، حداقل10دقیقه ورزش در اوقات فراغت، هیپرتانسیون، استعمال سیگار، چاقی و مصرف میوه تفاوت آماری معنی داری در دو مقطع زمانی موردبررسی نداشته اما شیوع دیابت افزایش و سایر عادات تغذیه ای بهبودی چشمگیر یافته بود.
    کلیدواژگان: عوامل خطر، سیگار، هایپرتانسیون، فعالیت بدنی، دیابت، هایپرکلسترولمی، چاقی
  • سارا جوانمردی، فرشید صراف زاده رضایی، نوروز دلیرژ، رحیم حب نقی صفحه 521
    پیش زمینه و هدف
    جراحات زردپی جز رایج ترین جراحات بدن می باشند. زردپی التیام یافته برای بدست آوردن قدرت کششی کافی به منظور تحمل بارهای فیزیولوژیکی نیاز به تثبیت به مدت چند هفته دارد. مهندسی بافت با سلول درمانی موجب ترمیم بافت های مریض و آسیب دیده می شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر تزریقی سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان به صورت داخل زردپی بر سرعت و وسعت ترمیم در مراحل ابتدایی ترمیم جراحات زردپی خم کننده عمقی بندهای انگشت بعد از التیام اولیه در خرگوش می باشد.
    مواد و روش کار
    27 قطعه خرگوش سفید نیوزلندی بالغ با وزن 8/1 تا 5/2 کیلوگرم مورد استفاده قرار گرفتند. 20 قطعه از خرگوش ها به عنوان حیوانات آزمایشی و هفت قطعه باقیمانده به عنوان منبع تهیه سلول های بنیادی مزانشیمی الون مشتق از مغز استخوان (bMSCs) مورد استفاده قرار گرفتند. تحت بیهوشی عمومی، عمل تنوتومی تجربی در قسمت میانی زردپی خم کننده عمقی بند انگشتان انجام گرفت. زردپی قطع شده بلافاصله با استفاده از الگوی حلقه بسته شده بخیه شد. در گروه کنترل هیچ گونه درمانی صورت نگرفت در گروه درمان، سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان داخل زردپی در محل ضایعه زردپی و اطراف ضایعه تزریق شد. اندام های حرکتی جراحی شده به مدت دو هفته بعد از عمل گچ گرفته شدند. در هفته سوم بعد از جراحی نمونه های زردپی برای ارزیابی های بیومکانیکی و ایمونوهیستوشیمی اخذ گردیدند.
    یافته ها
    یافته های بیومکانیکی نشان داد که فراسنج های بیومکانیکی در گروه درمان شده با سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان در هفته سوم نسبت به گروه کنترل افزایش داشت (P < 0.05) یافته های ایمونوهیستوشیمی افزایش میزان تولید رشته های کلاژن نوع 1 متراکم تر و منظم تری را در گروه درمان شده با سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از آسپیره مغز استخوان نسبت به گروه کنترل نشان داد.
    نتیجه گیری
    کاربرد داخل زردپی سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان باعث بهبود معنی دار مشخصات بیومکانیکی و ایمونوهیستولوژیکی در مراحل اولیه التیام زردپی شد. دوره اولیه التیام زردپی جزء مراحل حیاتی در ترمیم زردپی می باشد.
    کلیدواژگان: سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان، زردپی خم کننده عمقی بند انگشتان، خرگوش، بیومکانیک، ایمونوهیستوشیمی
  • علی عیسی زادگان، سیامک شیخی، سجاد بشرپور صفحه 530
    پیش زمینه و هدف
    دشواری در شناسایی و توصیف احساسات، فقدان ظرفیت عاطفی در تشخیص و توصیف هیجانات و به کلام در آوردن آن ها (آلکسی تیمیا) و سنخ شخصیتی D می تواند با سلامت عمومی در ارتباط باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رابطه و پیش بینی سلامت عمومی از طریق آلکسی تیمیا و تیپ شخصیتی D انجام شده است.
    مواد و روش کار
    روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه ایی به حجم 431 دانشجو (193 پسر و 238 دختر) به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای از میان دانشجویان دانشگاه ارومیه انتخاب و با پرسش نامه های سلامت عمومی 28 سوالی (GHQ – 28). نسخه فارسی مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو (FTAS – 20) و مقیاس تیپ شخصیتی D ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از روش های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگر سیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان دادکه آلکسی تیمیا با تمام زیر مقیاس های تیپ شخصیتیD یعنی عاطفه منفی (01/0 p<، 39/0 =r)و بازداری اجتماعی (01/0 p<، 44/0 =r) رابطه مثبت معنی داری دارد. همچنین آلکسی تیمیا با تمام زیر مقیاس های سلامت عمومی یعنی علائم جسمانی (01/0 p<، 27/0 =r) اضطراب (01/0 p<، 31/0 =r)، اختلال در کارکرد اجتماعی (01/0 p<، 34/0 =r)، افسردگی (01/0 p<، 33/0 =r) رابطه مثبت معنی داری دارد. از بین متغیرهای پژوهش عاطفه منفی و دشواری در شناسایی احساسات 36 در صد از واریانس سلامت عمومی را تبیین نمودند.
    بحث و نتیجه گیری
    بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که آلکسی تیمیا با دو بعد تیپ شخصیتی D یعنی عاطفه منفی و بازداری اجتماعی با سلامت عمومی پایین رابطه دارد.
    کلیدواژگان: آلکسی تیمیا، تیپ شخصیتی D، سلامت عمومی
  • حمیدرضا فرخ اسلاملو، محمد اسلامی، معصومه حاجی شفیعها صفحه 539
    پیش زمینه و هدف
    آمپول های تزریقی از روش های بسیار موثر کنترل باروری می باشند. سیکلوفم که حاوی استروژن و پروژسترون می باشد، برای اولین بار از سال 1387 در نظام ارائه خدمات تنظیم خانواده کشور مورد استفاده قرار گرفت. در این بررسی جنبه های مختلف شامل مقبولیت، اثر بخشی، عوارض جانبی و عوامل موثر بر قطع استفاده از روش تزریقی سیکلوفم مورد پژوهش قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در یک طراحی مقطعی و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایتعداد 644 زن واجد شرایط دریافت کننده سیکلوفم در طول دوره زمانی یک ساله در شهرستان ارومیه مورد بررسی قرار گرفتند. میزان شکست و تداوم روش در پایان 12 ماه پیگیری، به صورت برآورد نقطه ای و با استفاده از تحلیل بقا با روش احتمالات تجمعی جدول طول عمر محاسبه شد.
    یافته ها
    در طول پژوهش در مجموع 4144 زن- ماه از سیکلوفم استفاده کردند. میزان تداوم استفاده از سیکلوفم در پایان 12 ماه، 2/36 به ازای 100 زن- سال بود. شایع ترین دلیل قطع استفاده از روش سیکلوفم، مشکلات مربوط به بی نظمی های خون ریزی قاعدگی بود. میزان شکست روش در این بررسی صفر بود.
    بحث و نتیجه گیری
    میزان شکست صفر یا بسیار پایین برای سیکلوفم قبلا گزارش شده بود که در این بررسی تائید شد. میزان تداوم روش بعد از یک سال استفاده از سیکلوفم 2/36 به ازای هر یک صد- زن سال محاسبه گردید که در مطالعات قبلی بیشتر از این مقدار گزارش شده بود. مهم ترین و شایع ترین دلیل قطع استفاده از روش، مشکلات مربوط به بی نظمی های خون ریزی قاعدگی و آمنوره تعیین شد که قابل مقایسه با سایر پژوهش ها نمی باشد. افزودن سیکلوفم به روش های پیشگیری از بارداری در دسترس متقاضیان استفاده از تنظیم خانواده در نظام ارائه خدمات کشور می تواند مورد استقبال بیشتری قرار گیرد.
    کلیدواژگان: سیکلوفم، روش های پیشگیری از بارداری تزریقی، مقبولیت، اثربخشی
  • مسعود فلاحی مطلق، علیرضا نجف پور، محمد بیات، کامران جهانبخش صفحه 546
    پیش
    زمینه وهدف
    هدف از انجام این مطالعه بررسی عدم وجود اسکار به دنبال جراحی جنین در موش صحرایی می باشد.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه بر روی 14 موش صحرایی ماده آبستن نژاد ویستار با متوسط وزنی 20±420 گرم اقدام به ایجاد برش و زخم در محل لب بالا به روش جراحی باز جنین گردیده و میزان اسکار بعد زایمان به صورت بالینی بررسی شد.زمان جراحی در روز 16 تا 18 بارداری بود. یک مورد از موش ها به علت مرگ قبل از زایمان از مطالعه حذف گردید.
    یافته ها
    در معاینه بالینی در 11 مورد اسکار از نقطه نظر بالینی قابل تشخیص نبود و در دو مورد اسکار مشخصی وجود داشت.
    بحث و نتیجه گیری
    عدم وجود اسکار در محل زخم در جراحی داخل رحمی یکی از مزیت های این روش جراحی است که به همراه سایر مزیت های دیگر می تواند باعث بدست آوردن نتایج بهتر در درمان شکاف لب و کام گردد.اگر چه احتمال سقط به دنبال انجام جراحی داخل رحمی وجود دارد ولی می توانددر آینده به عنوان روش جایگزین در درمان این نوع ناهنجاری ها باشد.
    کلیدواژگان: شکاف لب، جراحی جنین، موش صحرایی
  • میثم گنجی بخش، وحید نجاتی، معصومه اسدی، نوروز دلیرژ، فرح فرخی صفحه 551
    سابقه و هدف
    قابلیت بالای سلول های دندریتیک در عرضه ی آنتی ژن و عملکرد حرفه ای این سلول ها در انجام این وظیفه، محققان را بر آن داشت که این سلول ها را در درمان برخی بیماری ها نظیر سرطان و بیماری های عفونی و همچنین بیماری های خود ایمنی و جلوگیری از رد پیوند، بکار گیرند. هدف از این مطالعه بلوغ سلول های دندریتیک برای ایمنوتراپی تومور می باشد.
    مواد و روش ها
    تولید سلول های دندریتیک در دو مرحله صورت گرفت که در مرحله اول سلول های مونوسیت تحت تاثیر سیتوکاین های GM-CSF و IL-4 به سلول های دندریتیک نابالغ تبدیل شدند و در مرحله دوم سلول های دندریتیک نابالغ در حضور مایع رویی سلول های فیبروبلاست پوست (HSFPI3)، سلول های اندوتلیال ورید ناف انسان (HUVECE)، CM و POLY-IC به عنوان عوامل بلوغ و عصاره سلول های سرطانی (k562) به عنوان آنتی ژن به سلول های دندریتیک بالغ تبدیل شدند.
    یافته ها
    سلول های دندریتیک تولید شده دارای ویژگی های مناسب از لحاظ فنوتیپ، توانایی فاگوسیتوز، میزان تحریک تکثیر لنفوسیت های T بودند و قادر به ترشح مقادیر بالایی از سایتوکین IL-12 بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    سلول های دندریتیک که تحت تاثیر مایع رویی سلول های اندوتلیال و فیبروبلاست تولید گردیدند دارای فنوتیپ و عملکرد مطلوب بودند و باعث پلاریزاسیون لنفوسیت های T به سمت Th1 شدند.
    کلیدواژگان: سلول دندریتیک، سلول اندوتلیال، لنفوسیت T، فیبروبلاست
  • مرتضی متذکر، معصومه شوکت نقده، محمد انوشه صفحه 560
    پیش زمینه و هدف
    گزارش های بهداشتی، همراهی اعتیاد را با تعداد زیادی از بیماری های ارگانیکی، سایکوسوماتیک و بیماری های عفونی از جمله هپاتیت و ایدز نشان می دهند. از آنجایی که رفتارهای پر خطر در سوء مصرف کنندگان مواد مخدر بیشتر مشاهده می شود، مطالعه حاضر با هدف بررسی فراوانی فاکتورهای رفتاری پر خطر در معتادان تحت درمان با متادون در مراجعه کنندگان به مرکز ترک اعتیاد بیمارستان روان پزشکی رازی ارومیه انجام شده است.
    مواد و روش کار
    در یک مطالعه ی توصیفی - مقطعی، تعداد 384 نفر معتاد مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد بیمارستان روان پزشکی ارومیه در بهار 89 به روش تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. اطلاعات دموگرافی (سن، جنس) و رفتارهای پر خطر (اعتیاد تزریقی و غیر تزریقی، خالکوبی، سابقه زندان و غیره) از طریق پرسش نامه، توسط پرسشگر به دست آمد.
    یافته ها
    روش مصرف مواد در 58 نفر (1/15 درصد) تزریق؛235 نفر (4/61 درصد) انفیه و در 91 نفر (6/23 درصد) خوراکی بود. سابقه مصرف الکل بیش از 5 سال در 102 نفر (6/26 درصد)؛ خالکوبی در 88 نفر (91/22 درصد)؛ استفاده مشترک از سرنگ در 6 نفر (6/1 درصد)؛ استفاده مشترک از تیغ در 19 نفر (5 درصد) و سابقه روابط نامشروع جنسی در 62 نفر (14/16 درصد) از آنان وجود داشت. 127 نفر (1/33 درصد) هروئین؛ 194 نفر (5/50 درصد) تریاک؛ 2 نفر (5/0 درصد) کریستال؛ 26 نفر (8/6 درصد) کراک و 2 نفر (5/0 درصد) حشیش مصرف می کردند.
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های مطالعه حاضر نشان می دهند که در میان معتادان، رفتارهای پرخطر مانند تزریق مواد مخدر، استفاده از سرنگ مشترک و روابط جنسی مشکوک بیشتر مشاهده می شود. این رفتارهای ناسالم باعث می شوند که معتادان به خصوص معتادان تزریقی در معرض خطر ابتلا به عفونت های منتقله از طریق خون قرار گیرند. با عنایت به افزایش تعداد معتادان، برای پیشگیری از احتمال افزایش بیماری های عفونی در این قشر آسیب پذیر، دادن آگاهی های لازم به آنان امری بدیهی و ضروری خواهد بود.
    کلیدواژگان: معتاد، عوامل خطر، سوء مصرف مواد، مرکز روانپزشکی رازی ارومیه
  • علی محمدزاده، مسعود قربانعلی پور، عیسی جعفری صفحه 569
    پیش زمینه و هدف
    بر اساس الگوی پردازش شناختی اجتماعی هویت، سبک های هویت اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم / اجتنابی انواع سه گانه سبک های هویت را تشکیل می دهند. از آنجایی که مشکلات هویتی یکی از ویژگی های شخصیت های مرزی است، پژوهش حاضر به دنبال بررسی ارتباط آن با سبک های هویت در بین دانشجویان می باشد.
    مواد و روش کار
    این پژوهش در یک بررسی زمینه یابی انجام شد و از نوع توصیفی - مقطعی است. بدین منظور نمونه ای به حجم 288 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. شرکت کننده ها به پرسش نامه سبک های هویت (6G - ISI) و مقیاس شخصیت مرزی (STB) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس یک راهه تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که افراد با سبک های هویتی سردرگم / اجتنابی در مقایسه با سبک های اطلاعاتی و هنجاری بیشترین نمره را در شخصیت مرزی شخصیت بدست می آورند (16/36 = F، 05/0 p<).
    بحث و نتیجه گیری
    این یافته با تحقیقات قبلی در نمونه های بالینی همسو بوده و در راستای نظریه های مربوط به آشفتگی هویت در شخصیت مرزی قابل بحث می باشد.
    کلیدواژگان: شخصیت مرزی، سبک هویت، اطلاعاتی، هنجاری، سردرگم، اجتنابی، پردازش شناختی اجتماعی
  • فردین میرزاطلوعی، آزاده میاندهی صفحه 576
    پیش زمینه و هدف
    سیر بالینی DDH، اغلب به سمت کوتاهی عضو، لنگش، درد و در نهایت زمین گیر شدن بیمار در دهه ی پنجم زندگی است. عدم تشخیص زود هنگام DDH تغییرات تطبیقی به دنبال خواهد داشت که منجر به مشکل تر شدن روند درمانی و کاهش میزان نتایج خوب درمانی می گردد، لذا، ما در این مطالعه علل مراجعه دیر هنگام بیماران مبتلا به DDH جهت درمان را در بیمارستان امام خمینی تحت بررسی قرار دادیم.
    مواد و روش کار
    60 بیمار مبتلا به DDH که به صورت تاخیری به درمانگاه بیمارستان امام خمینی مراجعه کرده و جهت درمان مناسب بستری شده اند مورد بررسی قرار گرفتند. تشخیص قطعی برای این بیماران توسط x-ray و یا سونوگرافی گذارده شد با استفاده از پرسش نامه ای که طبق اهداف پایان نامه توسط مجری طرح طراحی شده بود و با مراجعه به پرونده بیماران و یا مصاحبه حضوری، با والدین نسبت به تکمیل پرسش نامه اقدام و پس از جمع آوری داده ها، اطلاعات بدست آمده را وارد نرم افزار SPSS نمودیم و نتایج حاصله، به صورت جداول توصیفی و نمودار ارائه گردید.
    یافته ها
    از 60 بیمار با تشخیص دیررس، 45 کودک مراجعه تاخیری داشتند و 15 مورد بلافاصله بعد از تشخیص به ارتوپد مراجعه کرده بودند. 57 زایمان از60 بیمار مبتلا در بیمارستان انجام شده بود. شایع ترین تظاهر بیماری لنگش و شایع ترین علت برای مراجعه تاخیری، مشکلات اقتصادی ذکر شد. بالاترین درصد در میان افرادی که در درجه اول متوجه وجود مشکل در کودک شدند، به مادران اختصاص یافت.
    نتیجه گیری
    اولا بیماران مبتلا به DDH علی رغم انجام معاینات بالینی در بیمارستان ها تشخیص داده نمی شوند. ثانیا بعد از تشخیص اکثر آنان به علت ترس از مشکلات مادی به موقع مراجعه نمی کنند.
    کلیدواژگان: دررفتگی مادرزادی هیپ، تشخیص، جراحی
|
  • Najaf Ahmadi, Dr Shaker Salarilak, Dr Mohammad Karamiar, Dr Hamidreza Khalkhali Page 495
    Background and Aims
    Growth disorders are one of the important health problems of children in the world, particularly in developing countries. This Study was aimed to evaluate risk factors of growth disorders in children less than one year old in Salmas.
    Materials and Methods
    This historical cohort study was carried out on 473 children who were born in Salmas city that were selected and followed up until they were one year old. The data were collected with questionnaires in two time periods before six months old and end of one year. The influence of different factors on failure to thrive was evaluated with chi –square and multiple logistic regression tests.
    Results
    Out of 473 children, 219(46/3%) had growth disorder at least once a year. According to the findings of multivariate logistic regression, failure to thrive was associated with early onset complementary feeding, socioeco(mic condition, Child's disease after 6 months and, Maternal disease and birth weight, To illness but wasnt any associated with Parents age and literacy, birth length and Head circumference at birth, birth order, previous birth interval, parents smoking.
    Conclusion
    According to results in this research, the growth disorder incidence rate in Salmas district has been high, training health workers and mothers of infants in the suitable child feeding and control of common infectious diseases in children under one year old particularly, among poor people can decrease these health problem.
  • Dr Bahareh Bahman-Bijari, Dr Pedram Niknafs, Dr Saeed Maddahiyan Page 501
    Background and Aims
    Due to high neonatal mortality in developing countries and lack of knowledge about the relative importance of different causes of neonatal deaths, we carried out this study to evaluate the prevalence and causes of neonatal mortality in the population of Kerman Province.
    Materials and Methods
    This cross-sectional study was conducted between 2008-2009. The population was all the neonates born in Kerman with the gestational age more than 20 weeks and died before the fourth week of their lives. The information was collected by trained research staff using forms; neonatal causes of death were assigned by a pediatrician on the basis of information extracted from medical records. The data were analyzed by SPSS v.15.
    Results
    Accordingly, 535 neonatal deaths were recorded. Final causes of death were classified as immaturity-related (36.4%), birth asphyxia (20.7%), sepsis (13.6%), congenital anomalies (13.8%), and undiagnosed causes (15.3%). Low birth weight, delivery characteristics including the educational level of birth attendant, presenting part and existing risk factors in pregnancy are mostly associated with different rates and causes of neonatal deaths.
    Conclusion
    There was high prevalence of neonatal mortality in our study population. It is strongly suggested to improve health service quality in order to decrease neonatal mortality. Advancements in the care of premature infants and prevention of spontaneous preterm labor lead to a substantial decrease in neonatal mortality.
  • Dr Nemat Bilan, Dr Mir Reza Ghaemi Miraabad Page 507
    Background and Aims
    Critical illness polyneuropathy and myopathy (CIPNM) is a major complication of severe critical illness and management. CIPNM prolongs weaning from mechanical ventilation and physical rehabilitation since both limb and respiratory muscles can be affected. Many risk factors have been ever proposed for the CIPNM including sepsis, multiple organ failure, neuromuscular blocking agents etc. However, the data are heterogeneous and no consensus is present in this regard. This study aimed to evaluate possible risk factors in development of CIPNM in pediatric intensive care unit (PICU).Methods & Materials: In this observational study, 57 patients (aged 1 month to 14 years) in PICU and on mechanical ventilation (MV) for at least one week were recruited during a 24-month period in Tabriz Children Teaching Hospital. The CIPNM was diagnosed in 13 cases (22.8%) based on clinical and electrodiagnostic findings. Different variables including age, sex, PRISM score, duration of MV and PICU stay, accompanying pathologic conditions, medications and in-hospital outcome were compared between both groups with and without CIPNM.
    Results
    Sepsis and multiorgan dysfunction were significantly more frequent in the CIPNM group (6.8% vs. 38.5, p=0.01, OR=8.5 with 95%CI: 1.7-43.1 and 43.2% vs. 76.9, p=0.03, OR=4.4 with 95%CI: 1.1-18.2; respectively). Midazolam was administered more frequently in the non-CIPNM group (88.6% vs. 53.8, p=0.01, OR=0.2 with 95%CI: 0.0-0.6). There was no significant difference between the two groups regarding age, sex, PRISM score, duration of MV and PICU stay, other accompanying pathologic conditions (malnutrition, prolonged immobility) and other medications (pancuronium, steroids, aminoglycosides). The mortality rate was comparable between the two groups (4.5% in non-CIPNM group vs. 15.4% in the CIPNM group; p=0.22). In multivariate analysis, the sepsis and midazolam administration were the mere significant contributors to the CIPNM.
    Conclusion
    Based on our findings, sepsis is a dependent risk factor for occurrence of CIPNM. On the other hand, midazolam seems to be an independent protector against this condition.
  • Dr Neda Taghvadoost, Dr Saeed Dastgiri Page 512
    Background and Aims
    Non-communicable diseases account for 60% of deaths and 47% of the global burden of diseases. Seventy five percent of these deaths occur in developing countries. Most of these diseases have risk factors such as: hypercholesterolemia, physical inactivity, hypertension, diabetes mellitus, cigarette smoking, obesity and bad nutritional habits. The aim of this study was to compare the prevalence of risk factors of non-communicable diseases in the East- Azerbaijan province between 2004 and 2007.
    Materials and Methods
    This cross-sectional study was carried out using cluster sampling method. Each cluster included 20 people (aged 15-64) from both genders and 5 age groups (15-24, 25-34, 35-44, and 45-54 and 55-64 years old). The samples were 3740 and 995 for years 2004 and 2007, respectively. The results were analyzed using SPSS software and a 95% confidence interval.
    Results
    The prevalence of the risk factors for years 2004 and 2007(respectively) were as follows: Hypecholesterolemia: 12. 1% & CI(6-18), 13% & CI(10-15). Physical activity (at least 10 min exercise in leisure time): 29. 6% & CI(21-39), 33. 6% & CI(30-36). Hypertension: 16. 3 & CI(9-23), 24. 1% & CI(21-27). Diabetes: 5. 5% & CI(1-10), 11. 4% & CI(10-14). Cigarette smoking: 10. 7% & CI(5-10), 14. 5& CI(12-17). Obesity:17% & CI(10-24), 23. 6% & CI(21-26). Fruit usage: 95% & CI (91-99), 95. 6% & CI (94-97). Vegetables usage: 83% & CI(76-90), 97% &CI(96-98). Fish usage: 29. 7% & CI(20-38)& 70. 7% & CI(68-73). Solid oil usage: 89. 9% & CI(84-96),68. 1 & CI(60-77). Liquid oil usage:7. 4% & CI(2-12), 28. 5 &CI (20-37).
    Conclusions
    In this study we found no statistical difference between the prevalence of hypercholesterolemia, physical activity, hypertension, obesity, cigarette smoking and fruit usage, between years 2004 and 2007. The prevalence of diabetes however, increased and other nutritional habits improved in 2007.
  • Dr Sara Javanmardi, Dr Farshid Sarrafzadeh-Rezaei, Dr Noruoz Delirezh, Dr Rahim Hobbenaghi Page 521
    Background and Aims
    Injuries to tendons are among the most common injuries to body. A repaired tendon needs to be immobilized for weeks until it has accrued enough strength to handle physiological loads. Tissue-engineered cell therapies offer many new treatment options for repair of diseased and damaged tissues. The present study aimed to investigate the effect of intratendinous injection of bMSCs on the rate and extent of early stages of tendon healing after primary repair in a rabbit model.
    Materials and Methods
    Twenty seven skeletally mature New Zealand white rabbits weighing 1.8- 2.5 kg were used. Twenty rabbits were used as the experimental animals, and seven others were used as a source of allogenic bMSCs. Under general anesthesia an experimental tenotomy was made through the midsubstance of the DDF tendon. The transected tendon was immediately repaired with use of a locking-loop suture. No treatment was given to the control group. In the treatment group, bMSCs injected intartendinously at the repair site as well as externally around the repair site. The operated limbs were immobilized for two weeks post operatively. Samples from operated tendons were harvested at weeks of three of operation for biomechanical (tensile strength, yield point and stiffness) and immunohistochemical (type and extent of produced collagens) evaluations.
    Results
    Biomechanical findings revealed that there were significant improvements in biomechanical properties such as tensile strength and yield point (P<0.05). Immunohistochemical findings showed that three weeks after surgery production of collagen type Ι around the repair site in the bMSCs treated group was significantly denser and more regular than in the control group.
    Conclusion
    Intratendinous application of bone marrow-derived mesenchymal stem cells following primary tendon repair can significantly improve the biomechanical and immunohistochemical parameters in the early stage of tendon healing. Early time period during tendon healing is crucial in the treatment of tendon injuries.
  • Dr Ali Issazadegan, Dr Seyamak Sheikhy, Dr Sajad Basharpoor Page 530
    Background and Aims
    Disturbance of the experience, expression of emotions, difficulty in identifying and describing feelings (Alexithymia), negative affectivity, social inhibition (Type-D personality) may influence general health. The aim of the current study was to investigate the relationship and predictability general health through alexithymia and Type-D personality.
    Materials and Methods
    This descriptive correlation study included 431 samples (193 boys, 238 girls) that were selected through random stratified sampling from Urmia University students and assessed by research instruments: General Health Questionnaire, Toronto Alexithymia Scale, and Type-D Personality Scale. Pearson correlation coefficient and regression analysis were used to analyze the data.
    Results
    The findings showed that there is a significant relationship between alexithymia and Type-D personality subscales: negative affectivity (r= 0.39, p<0.01), and social inhibition (r=0.44, p< 0.01). There was also significant positive relationship between alexithymia with subscals general health: somatic symptom (r= 0.27, p<0.01), anxiety (r=0.31, p<0.01), social dysfunction (r= 0.34, p<0.01), and depression (r=0.33, p<0.01). Of all research variables, negative affectivity and difficulty identifying feelings were able to predict 36 percent of the variance of general health.
    Conclusion
    Results of the present study show that individuals with scoring high on alexithymia have poor general health. The relation between alexithymia with negative affectivity can be explained the observed alexithymia-health relationship.
  • Dr Hamidreza Farrokh Eslamlou, Dr Mohammad Eslami, Dr Masoumeh Haji-Shafiha Page 539
    Background and Aims
    Injectable contraceptives are safe and effective methods of reversible contraception for most women. Cyclofem, a once-a-month injectable contraceptive, was introduced in Iranian health delivery system since 2008. The main purpose of the study was to assess safety, efficacy, acceptability, and causes of discontinuation of cyclofem in the Iranian context.
    Materials and Methods
    A total of 644 healthy women participated from rural and urban areas. Clients received Cyclofem based on a once-a-month regiment and were followed-up for up to 12 months. The data were evaluated by life table analysis.
    Results
    A total of 4144 women-months of treatment experience were accumulated during a one year period. Cyclofem proved its use-effectiveness (pregnancy rate of 0.00%) and its safety under routine service conditions of family planning facilities in Iran. The most common reason for method discontinuation was vaginal bleeding problems.
    Conclusion
    The results of this study have once again demonstrated that Cyclofem is a highly effective method with an acceptable side effect profile. In addition, the study provided the elements for its approval by local health authorities and its inclusion into the Iranian National Family Planning Program.
  • Dr Masuod Fallahi Mogadam, Dr Alireza Najafpour, Dr Mohammad Bayat, Dr Kamran Jahanbakhsh Page 546
    Background and Aims
    The purpose of this study was to evaluate the role of fetal surgery in the formation of scar in the rat.
    Materials and Methods
    Fourteen pregnant rats (420 ±20) were operated in this study. An incision made in upper lip via open fetal surgery approach and evaluated the scar formation clinically after labor. Operation was done on 16th to 18th day of gestation. One of the rats died and was excluded from the study.
    Results
    The findings of the study indicated formation of the scar was not clinically observable in in 11 rats (84.61%). In two rats (15.39%) a significant scar occurred.
    Conclusions
    One of the best advantages of fetal surgery is lack of scar formation. There are other advantages such as alignment of the orbicularis oris muscle. Early intervention leads to better esthetic results in cleft lip, but it may increase the risk of abortion.
  • Meysam Ganji Bakhsh, Dr Vahid Nejati, Masoumeh Asadi, Dr Norouz Delirezh, Dr Farah Farokhi Page 551
    Background and Aims
    Dendritic cells (DCs) have high ability in antigen presentation. Their functional importance is in treatment of some diseases such as cancer and infection and autoimmune diseases, and prevention of allograft rejection. The aim of this study was to investigate maturation of Dendritic cells for tumor immunotherapy.
    Materials and Methods
    DCs was produced in two stages. In the first stage monocyte cells were converted to immature dendritic cells in presence of GM-CSF and IL-4. In the second stage DCs became mature in presence of maturation factor of skin fibroblast cells (HSFPI3) and human umbilical vein endothelial cells (HUVEC) conditioned medium and Poly I-C, MCM. Extract of cancer cells (k562) was added as the antigen to the immature DCS.
    Results
    The generated DCs had appropriate phenotype, phagocytosis ability, and stimulate proliferation of T lymphocytes and were able to secrete high levels of IL-12 cytokine.
    Conclusion
    The DCs generated in presence of endothelial and fibroblast cells had appropriate had the appropriate phenotype and functional and polarizated T lymphocytes type 1 (Th1) immuny response.
  • Dr Mortaza Motazakker, Masoumeh Shokate Naghadeh, Dr Mohammad Anosheh Page 560
    Background and Aims
    Drug addiction is one of the problems that affect the international community with regard to specific characteristics of each society. Addiction has serious and profound effects on health, family life, economy, security and cultural grow. Association of addiction with many infectious diseases such as hepatitis B, C, and AIDS has been proved by many reports. Given the growing trend of drug abuse in the country and the region and lack of published data, it was decided to study the prevalence of high risk behaviors in drug addict population referring to methadone treatment center in Urmia psychiatry hospital in 2010.
    Material and Methods
    In a cross - sectional study, 384 addicts referring to Methadon treatment center in Urmia psychiatric hospital were randomly selected in spring 2010. The survey tool was the questionnaire. Data collection was carried out by one researcher through interview within three months. Demographic information and risky behaviors of addicts including intravenous drug injection, tattooing, prison records etc were obtained and analyzed using SPSS software.
    Results
    Of 384 patients, 58 patients (15%) were IV drug abusers and 326 patients (85%) were non-intravenous drug users. Seventy five percent of drug users were married, the mean duration of addiction was 12 years, prison history was observed in 42%. With regard to drug use method, snuffing in 61%, injection of drug in 15%, and oral use in 24%) was observed. Considering other risk factors, history of alcohol use for more than 5 years in 26.6% percent, tattooing in 23%, shared use of syringes in only 1.6%, sharing razors in 5%, illegal sex (16.1%t). The most frequent drugs used were opium (50%) and heroin (33 %).
    Conclusion
    Results from this study show that high-risk behaviors such as injecting drug, the use of shared needles and unsafe sexual contacts can be seen more prevalent among drug addicts. These behaviors predispose drug addicts to various diseases including blood borne infections. Considering the growing number of addicts, it would be essential in this vulnerable group to receive necessary health education and prevention services in rehabilitation centers.
  • Dr Fardin Mirzatoloui, Azadeh Miandehi Page 576
    Background and Aims
    Natural history of developmental dislocation of hip (DDH) is usually towards to length discrepancy, limping and finally bed ridden in fifth decade of life. Delay in diagnosis will result in compensatory anatomical changes and sophistication in treatment protocol. Ultimate results will be also affected by delayed diagnosis and treatment. We aimed to evaluate the etiology for delayed referring of patients in Imam Khomeini hospital.
    Materials and Methods
    After research committee approval, 60 patients with developmental dislocation of hip with delayed presentation were evaluated. These patients delayed more than 3 months. A questionnaire was designed according to the study purposes and completed by review of charts and interview with parents. The data were gathered and statistical analysis was done using SPSS.
    Results
    Sixty patients had delayed diagnosis and 45 of them had delayed referring. Fifteen patients were referred immediately after delayed diagnosis. Fifty seven deliveries were performed in hospital. For all these patients screening for DDH was performed. The most common reason for referring was limping and the most common cause for delayed referring was economic problems. Mothers were the most common persons who noticed a problem regarding their babies.
    Conclusion
    Despite of screening protocols for DDH, our patients were missed and after the diagnosis most of them do not refer because of financial problems.