فهرست مطالب

مجله دانشکده پزشکی اصفهان
پیاپی 148 (هفته چهارم شهریور 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/06/30
  • تعداد عناوین: 5
|
  • احسانه طاهری، محمود جلالی، احمد ساعدی صومعه علیا، ابوالقاسم جزایری، عباس رحیمی صفحه 952
    مقدمه
    کمبود ویتامین D از شیوع بالایی در دنیا و به خصوص در کشورهای آسیایی از جمله ایران برخوردار است. شواهد متعددی در زمینه ی ارتباط میان سطح سرمی 25 هیدروکسی ویتامین D [(OH)D25] و شیوع دیابت نوع 2 وجود دارد. هدف این مطالعه، بررسی ارتباط سطح سرمی (OH)D25 با نمایه های گلیسمی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با افراد سالم بود.
    روش ها
    این مطالعه ی مورد- شاهدی بر روی 180 نفر شامل 95 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 از بین مراجعه کنندگان به انجمن دیابت ایران و 85 فرد سالم که از نظر سن و جنس با گروه بیمار تطابق داشتند، انجام گرفت. علاوه بر اندازه گیری سطح سرمی (OH)D25، کلسیم، فسفر، هورمون پاراتورمون، پروفایل قندی شامل سطح سرمی ناشتای قند خون، هموگلوبین گلیکوزیله، انسولین و شاخص HOMA-IR (Homeostasis model of assessment- insulin resistance) اندازه گیری شدند.
    یافته ها
    82 درصد افراد دیابتی و 6/75 درصد افراد سالم دچار کمبود یا ناکفایتی وضعیت ویتامین D بودند. در افراد سالم و دیابتی ارتباط معکوسی میان سطح سرمی (OH)D25 و فراسنج های کنترل دیابت وجود داشت که در مورد قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله در دیابتی ها معنی دار بود (05/0 > P).
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل نشان دهنده ی شیوع بالای کمبود ویتامین D در افراد سالم و دیابتی نوع 2 بود. به احتمال زیاد ویتامین D می تواند در کنترل فراسنج های گلیسمی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نقش داشته باشد.
    کلیدواژگان: ویتامین D، دیابت، نمایه ی گلیسمی
  • سید داود مفتاق، نورالله محمدی، احمد غنی زاده، چنگیز رحیمی، آرش نجیمی * صفحه 965
    مقدمه

    این مطالعه با هدف بررسی میزان اثربخشی و مقایسه ی سه روش درمانی آموزش رفتاری مادران، خودآموزی کلامی به کودک و دارو درمانی، در درمان اختلال نقص توجه- بیش فعالی کودکان انجام شد.

    روش ها

    در این مطالعه ی نیمه تجربی، 51 نفر از دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی شهر شیراز و مبتلا به اختلال نقص توجه– بیش فعالی که در مطالعه ی مقدماتی از میان 1760 دانش آموز مورد غربالگری، شناسایی شدند به صورت تصادفی در سه گروه آموزش رفتاری مادران، خودآموزی کلامی به کودکان و گروه شاهد تقسیم شدند. علاوه بر آن، 22 نفر از دانش آموزان به شیوه ی در دسترس انتخاب و در گروه دارو درمانی قرار گرفتند. همه ی گروه های مورد مطالعه پیش، پس از مداخله و 2 ماه پس از آن به وسیله ی پرسش نامه ی علایم مرضی کودک (CSI-4) مورد ارزیابی قرار گرفتند.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که نوع درمان تاثیر معنی داری بر میزان ارزیابی مادران از شدت بی توجهی (04/0 > P)، شدت بیش فعالی- تکانش گری (005/0 > P) و شدت کلی علایم اختلال (03/0 > P) در کودکان داشت. علاوه بر آن در طول زمان پی گیری تفاوت معنی داری بین گروه های مختلف مورد مطالعه در میزان ارزیابی مادران نشان دیده شد (001/0 > P).

    نتیجه گیری

    با توجه نتایج این مطالعه در خصوص شدت بی توجهی کودکان روش خودآموزی کلامی، در خصوص شدت بیش فعالی– تکانش گری کودکان مداخله ی آموزش رفتاری مادران و در خصوص شدت کلی علایم اختلال نقص توجه- بیش فعالی کودکان دو روش آموزش رفتاری مادران و دارو درمانی موثرترین و کارامدترین روش های درمانی می باشد.

    کلیدواژگان: اختلال نقص توجه، بیش فعالی، علایم مرضی، آموزش رفتاری، خود آموزش کلامی، دارو درمانی
  • محمد کارگر، پیمان دیانتی، مریم همایون صفحه 977
    مقدمه
    اشریشیا کلی O157:H7 یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده ی بیماری های منتقل شونده به وسیله ی مواد غذایی در انسان است که بیماری هایی مانند کولیت هموراژیک و سندرم اورمی همولیتیک را ایجاد می کند. به دلیل انتقال این باکتری از طریق مواد غذایی به ویژه همبرگر به آن باکتری همبرگر می گویند. هدف از این پژوهش، جداسازی و شناسایی مارکر های بیماری زای سویه های اشریشیاکلی O157:H7 از نمونه های همبرگر در شهرستان شیراز بود.
    روش ها
    این پژوهش به صورت مقطعی و توصیفی بر روی320 نمونه ی همبرگر جمع آوری شده از چهار منطقه ی شیراز انجام شد. نمونه ها پس از غنی سازی در محیط TSB واجد نووبیوسین در دمای 37 درجه ی سانتی گراد مورد بررسی قرار گرفتند. سپس از محیط CT-SMAC و VRBA به منظور بررسی تخمیر سوربیتول و لاکتوز و از محیط کروموآگار برای بررسی فعالیت بتاگلوکورونیدازی باکتری های جدا شده استفاده شد. با استفاده از آنتی سرم اختصاصی، وجود باکتری اشریشیاکلی O157 تایید گردید. در نهایت وجود ژن های بیماری زا با استفاده از Multiplex PCR و مقاومت آنتی بیوتیکی سویه ها با روش دیسک دیفیوژن بررسی شد.
    یافته ها
    از مجموع نمونه های مورد بررسی 259 باکتری سوربیتول منفی (93/80 درصد) جداسازی گردید که از این تعداد 227 باکتری (64/87 درصد) توانایی تخمیر لاکتوز را داشتند. سپس به کمک روش های بیوشیمیایی 192 نمونه (58/84 درصد) به عنوان اشریشیا کلی شناسایی شدند. همچنین میزان جداسازی اشریشیا کلی MUG منفی (50 درصد) و اشریشیا کلی O157 (43/3 درصد) بود. با ارزیابی مارکر های بیماری زایی، در 3 نمونه ژن های stx1 و eae، در یک نمونه ژن های stx1، eae و stx2 و در یک نمونه تنها ژن hly شناسایی شد. تمامی سویه های جدا شده به اکثر آنتی بیوتیک ها مقاوم بودند.
    نتیجه گیری
    به دلیل شدت بیماری زایی این باکتری و انتقال آن توسط مواد غذایی خام به ویژه همبرگر، انجام مطالعات بیشتر بر روی سایر مواد غذایی گوشتی پیشنهاد می گردد
    کلیدواژگان: انتروهموراژیک اشریشیاکلی، مقاومت آنتی بیوتیکی، Multiplex PCR، همبرگر
  • ناصر رحیمی، سید محمد مرندی، مهدی کارگرفرد صفحه 988
    مقدمه
    با وجودی که از دیر باز نقش فعالیت بدنی در کنترل و بهبود دیابت نوع II و افزایش حساسیت انسولین مورد توجه بوده است، ولی انجام فعالیت های ورزشی در محیط های آبی با توجه به وضعیت روحی و جسمانی این بیماران کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی تاثیر 8 هفته ورزش در آب بر نیمرخ چربی در بیماران مبتلا به دیابت نوع II بود.
    روش ها
    در این تحقیق نیمه تجربی، از بین مردان 50 تا60 سال مبتلا به دیابت نوع II شهرستان خمینی شهر، تعداد30 نفر به صورت داوطلبانه و در دسترس انتخاب و در دو گروه تجربی (15بیمار) و شاهد (15بیمار) قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 8 هفته (3جلسه در هفته، هر جلسه 45 تا60 دقیقه با شدت 80-60 درصد حداکثر ضربان قلب) تمرینات ورزشی ویژه در آب انجام دادند. در حالی که گروه شاهد هیچ فعالیت بدنی منظمی نداشتند. در این تحقیق متغیرهای کلسترول تام (Total cholesterol یا TC)، تری گلیسرید (Triglyceride یا TG)، HDL (High density lipoprotein)، LDL (Low density lipoprotein) و VLDL (Very low density lipoprotein) قبل و بعد از دوره ی تمرینی در دو گروه اندازه گیری شد. در نهایت داده ها با استفاده از آزمون (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج تحقیق بیانگر تفاوت معنی داری بین میانگین LDL، HDL، TG، TC و VLDL گروه های تجربی و شاهد بود (05/0 > P).
    نتیجه گیری
    نتایج تحقیق نشان داد که ورزش در آب باعث بهبود معنی داری در نیمرخ چربی بیماران مبتلا به دیابت II می گردد.
    کلیدواژگان: دیابت نوع II، نیمرخ چربی، ورزش در آب، حساسیت انسولین
  • نسترن ایزدی مود، علی محمد سبزقبایی*، شیرین سادات بدری صفحه 997
    مقدمه

    مسمومیت با پاراکوات یکی از کشنده ترین مسمومیت های مورد مواجهه پزشکان در بخش های اورژانس هستند، اما هنوز به دلیل گستردگی طیف تاثیر علف کشی و قیمت به نسبت نازل آن، در مناطق مختلفی از کشور در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. پاراکوات به صورت مایع تغلیظ شده یا به صورت گرانول هایی که قابل حل در آب هستند و یا به صورت آئروسل در دسترس بوده است و با اسامی سکوکوات، دکسترون X ، دکسترون، گراماکسون، هرباکسون، هربوکسون، پیلارکسون و غیره در کشور توزیع می شود. این ماده اثر علف کشی خود را از طریق دخالت در سیستم انتقال الکترون داخل سلولی و مهار تبدیل NADP به NADPH اعمال می کند و باعث ایجاد سوپر اکسید و رادیکال های آن می شود. این رادیکال ها به طور خطرناکی برای سلول ها سمی هستند و به اسیدهای چرب غیر اشباع غشای سلول حمله می کنند و باعث تخریب ساختمان غشای سلولی می شوند. در مسمومیت با پاراکوات سیستم های تنفسی، قلب و عروق، اعصاب مرکزی، غدد، گوارشی، پوستی و به طور کلی همه سیستم های بدن به نحو جدی بسته به مقدار خورده شده درگیر می شوند. البته اثرات عمد ه ی این مسمومیت اغلب با درگیری ریه شروع و به صورتی مشابه سندرم زجر تنفسی تظاهر می کند. این مسمومیت با بلع 20 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن و یا بیشتر شروع و به طور معمول سطوح سرمی بیشتر از 2/0 میکروگرم در میلی لیتر در عرض 24 ساعت و بیشتر از 1/0 میلی گرم در میلی لیتر در عرض 48 ساعت با پیامد کشنده همراه است. درمان فوری یک عامل تعیین کننده ی بسیار مهم بقا در بیماران مسموم با پاراکوات است. حمایت تنفسی، مایع درمانی، روش های پیش گیری از جذب، تسریع و افزایش دفع سم از خون و استفاده از آنتی اکسیدان ها از راهکارهای مورد استفاده در درمان این مسمومیت بوده و آنتی دوت موثر خاصی برای این مسمومیت توصیه نمی شود. مرگ و میر ناشی از این مسمومیت تا حدود 75 درصد نیز گزارش شده است که با میزان سم بلعیده شده مرتبط است.

    کلیدواژگان: پاراکوات، رادیکال آزاد، مسمومیت، درمان، مرگ و میر
|
  • Ehsaneh Taheri, Mahmoud Djalali, Ahmad Saedi Someolia, Abolghasm Jazayeri, Abbas Rahimi Page 952
    Background
    Vitamin D deficiency is a prevalent disorder in the world particularly in Asian countries including Iran. There are increasing evidences about the relationship between serum level 25 hydroxy vitamin D [25(OH)D] and the control of diabetes. In this study, we aimed to determine the relationship between serum level of 25(OH)D and glycemic profile in patients with type 2 diabetes mellitus (DM) in compared to healthy subjects.
    Methods
    This cross-sectional study was conducted on 180 people. 95 patients with type 2 DM were randomly selected among members of Iranian Diabetes Association (patients group). 85 healthy subjects were matched with patients group according their age and gender (control group). Biochemical parameters including 25(OH)D, calcium, phosphorous, parathormone (PTH), glucose, HbA1c, insulin were measured. Homeostasis model of assessment- insulin resistance (HOMA-IR) index was calculated.
    Findings
    82% of patients group and 75.6% of healthy subjects were suffering from vitamin D deficiency or insufficiency. There is an significant inverse relationship between 25(OH)D and glycemic profile except insulin concentration (FBS and HbA1c).
    Conclusion
    We concluded that vitamin D deficiency has high prevalence among type 2 diabetic patients and also healthy subjects. Vitamin D has an inverse relationship with glycemic control in type 2 diabetic patients.
  • Sayyed Davood Meftagh, Norallah Mohammadi, Ahmad Ghanizadeh, Changiz Rahimi, Arash Najimi Page 965
    Background

    This study was designed to evaluate and compare the effectiveness of three treating methods; namely mother’s behavioral education, Verbal self-instruction to the children, and Pharmacotherapy in children’s attention deficit hyperactivity disorder (ADHD).

    Methods

    In this semi-experimental study, 51 elementary students with ADHD were randomly divided to three treatment groups including mothers’ behavioral education, verbal self-instruction to the children, and control group. Moreover, 22 students with ADHD were selected among the patients referring to Hafez hospital and were put in pharmacotherapy group. Data collection tool was Child Symptoms Inventory (CSI-4). All of the subjects were evaluated by CSI-4 before and after the intervention and also 2 months later, i.e in follow up period.

    Findings

    The results show significant differences between the groups in mother’s evaluation of attention deficit (P = 0.04), the severity of hyperactivity-impulsivity (P = 0.005), and the general/total severity of the symptoms of disorder (P = 0.03).

    Conclusion

    The most effective treatment for the severity of attention deficit in children is verbal self-instruction. The severity of hyperactivity-impulsivity is best treated using mother’s behavioral education. Considering the result obtained in the case of general severity of symptoms in children’s ADHD, mother’s behavior education and pharmacotherapy _were the most effective and useful treatment methods.

  • Mohammad Kargar, Peyman Dianati, Maryam Homayoon Page 977
    Background
    Escherichia coli O157:H7 have emerged as pathogens that can cause food-borne infections and severe illnesses in humans, such as hemorrhagic colitis (HC), hemolytic uremic syndrome (HUS). Since this bacterium is transferred by the foodstuff, especially hamburger it is called "hamburger bacteria". The aim of this study was isolation and identification of E.coli O157:H7 from hamburger samples in Shiraz, Isfahan.
    Methods
    In this cross- sectional study, 320 samples of Hamburger were collected and enriched in TSB with novobiocin medium in 37ºC temperature. Fermentation of sorbitol and lactose and activities of β-glucoronidase of separated bacteria were examined by using the SMAC and VRBA media and choromoagar medium. Then the existence of E.coli O157:H7 was confirmed with the specific antiserum. At the end existence of virulence genes and antibiotic resistance strains were tested with multiplex PCR and disk diffusion methods.
    Findings
    Out of all examined samples, 259 (80.93%) sorbitol negative bacteria were separated. From which 227 (87.64%) had ability of lactose fermentation. Then by using biochemical tests, 192 samples (84.58%) were identified as E.coli. Also the rate of recognition of MUG negative and E.coli O157:H7 were 50.00% and 3.43% respectively. By evaluation of virulence markers, eae and stx1 genes were identified in 3 samples and eae, stx1 and stx2 identified in 1 sample. Also in 1 sample only hly gene was detected. All isolated strains were resistant to most antibiotics.
    Conclusion
    Since this bacterium is an high risk pathogene and hamburger was a common source in recent outbreak, monitoring of all kinds of meat products is recommended.
  • Nasser Rahimi, Sayyed Mohammad Marandi, Mehdi Kargarfard Page 988
    Background
    The role of physical activities in control and recovery of diabetes type II and increasing insulin sensitivity was always considered. Doing sport activities in watery environments with regard to these patients ' physical and mental conditions was much less studied. So, the goal of present research was to evaluate the effect of eight weeks aquatic training on lipid profile in patients with type II diabetes.
    Methods
    In this semi-experimental research, 30 volunteer men with type II diabetes were studied. The subjects were devided in two groups: experimental group (15 patients) and control group (15 patients). The patients in experimental group had an aquatic exercise program for 8 weeks (3sessions in week, each session 45-60 minutes, the intensity of exercise was 60 to 80 percent of maximum heart rate), whereas control group had no regular physical activity. Total cholesterol (TC), low density lipoprotein (LDL), high density lipoprotein (HDL), triglyceride (TG) and very low density lipoprotein (VLDL) were measured in 2 groups before and after the exercise program. Data collected were analyzed by ANCOVA test in the end of the study.
    Findings
    Findings of this study showed a significant difference in LDL, HDL, TG, TC and VLDL between two groups.
    Conclusion
    According to our findings a regular aquatic exercise can improve lipid profile in patients with type II diabetes.
  • Nastaran Eizadi-Mood, Ali Mohammad Sabzghabaee, Shirinalsadat Badri Page 997
    Background

    Paraquat poisoning is one of the most common lethal poisonings in Isfahan, the central province of Iran. Due to the lower price and widespread usage of this potent herbicide for agricultural purposes, this kind of intoxication occurs almost frequently in this region. Paraquat is available here as a concentrated liquid, aerosol form or water soluble granules with different brand names. The toxicity of this poison is due to the creation of superoxide radicals through the electron transport system involved in intracellular conversion of NADPH to NAD. Superoxide anions and other free radicals are very toxic for the cell membrane. Paraquat poisoning affects the respiratory, cardiovascular, central nervous, endocrine, digestive, skin and almost all body systems, depending on the amount of ingestion. Toxic signs and symptoms of its poisoning would be appeared with the ingestion of at least 20 mg/kg or more in adults. Serum levels of 0.2 µg/ml 24 hours and 0.1 µg/ml 48 hours after ingestion, is usually associated with a fatal outcome. Immediate treatment is important for survival of patients. Supportive care, prevention of absorption of ingested poison, elimination measures and administration of antioxidants are all considered as the cornerstone of its treatment. There is no specific antidote for this toxin. High mortality rate of up to 75% in paraquat poisoning may be related to the amount of ingested toxin and the quality of medical care. Therefore, acute care physicians are supposed to have enough knowledge and skills for the supportive care and treatment of paraquat poisoning.