فهرست مطالب

نشریه ندا
سال هفتم شماره 2 (پاییز و زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/08/26
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مریم الهی، نفیسه برهان، علی رجالی صفحه 1
    در عصر حاضر توانمندی علم آمار در توسعه پژوهش و در زمینه های مختلف مطالعاتی به اثبات رسیده است و مکررا از داده های مختلف در تصمیمات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بهره گرفته می شود. استدلال های بیان شده توسط رسانه ها تحت پوشش اطلاعات حاصل از داده ها است و در برخی مواقع یک سری داده ها می توانند استنباط های متفاوتی را ارائه دهند. برای اینکه جامعه بتواند در چنین موقعیت هایی انتقادی باشد، بایستی استدلال آماری در میان آن جامعه توسعه یابد. با توجه به این موضوع و به دلیل نقش روزافزون علم آمار در همه حرفه ها از یک سو و نیز عدم علاقه دانش آموزان به ادامه تحصیل در رشته آمار و عدم آگاهی جامعه از این علم مفید کاربردی، مسئله میزان «آشنایی و علاقه ی دانش آموزان به علم آمار» مورد توجه قرار گرفت و چون نگرش معلمان به طور مستقیم و غیرمستقیم برنگرش دانش آموزان تاثیر می گذارد، لذا در این مطالعه میزان آشنایی و علاقه معلمان نیز بررسی شد.
    کلیدواژگان: نظرسنجی، عدم علاقه به آمار، آشنایی با علم آمار
  • فرشته موسی پروچ صفحه 6
    با اینکه مدل های پیش بینی تصادفات کاربردهای زیادی در تجزیه و تحلیل ایمنی جاده ها دارند و لیکن گاهی می توانند ابزار بسیار بی ارزشی باشند. با این وجود مقالات معتبر زیادی در این ارتباط وجود دارند که سزاوار توجه بیشتری می باشند. در این مقاله، چگونگی نحوه مدل سازی تصادفات و همچنین ساخت مدل های رگرسیونی پواسون و دوجمله ای مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: مدل سازی، مدل های رگرسیونی پواسون، مدل های رگرسیونی دوجمله ای
  • منیژه جلالی، ابوالقاسم بزرگ نیا صفحه 18
    امروزه با گسترش حجم وسیع اطلاعات و آشنایی متخصصین با داده کاوی، نیاز روزافزون به تکنیک های این دانش در برخورد با اطلاعات مختلف را نمایان ساخته است. یکی از این تکنیک ها خوشه بندی و ارائه الگوریتم های کارا برای این تحلیل می باشد. در این مقاله سعی شده است به طور مختصر به فرآیند الگوریتم EM در خوشه بندی و بررسی صحت آن توسط نرم افزار داده کاوی WEKA پرداخته شود
    کلیدواژگان: داده کاوی، خوشه بندی، الگوریتم EM، داده گمشده
  • سمیرا جلایری، عبدالحمید رضایی صفحه 23
    مساله تعیین احتمالات انتخاب برای آمارگیری چندمنظوره از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این راستا هدف، مینیمم سازی واریانس برای هریک از متغیرهای تحت مطالعه به طور همزمان است. در واقع برای بدست آوردن جواب بهینه پاراتو، ماکسیمم خطا را مینیمم می کنیم و بدین طریق یک مساله بهینه سازی را ارائه می کنیم.
    کلیدواژگان: مساله چندمنظوره، شیوه چندمعیاری، طرح پواسون
  • حجت الله ذاکرزاده، حمید بیگدلی، محمدعلی ایرانمنش صفحه 30
    در این مقاله با مفهوم گراف تصادفی آشنا می شویم و سپس مدل هایی از این گراف را مورد بررسی قرار می دهیم.
    کلیدواژگان: گراف تصادفی، گراف هندسی، گراف قانون، توان
  • مجید امینی هرندی، حسن زارعی صفحه 35
    امروزه در بخش صنعت و یا بخش های دیگر با سیستم هایی متشکل از تعدادی واحد سروکار داریم که برای انجام یک هدف به یکدیگر متصل شده اند. هر واحد به طور مستقل یا وابسته با واحدهای دیگر بسته به نوع اتصالش در سیستم وظیفه ای را انجام می دهد. به دلیل تنوع زیاد در طرح توزیع های طول عمر سیستم ها نمی توان آنها را توابع توزیع ساده تقریب زد. از آنجا که توزیع های وایبول دو و سه پارامتری قابل انعطاف بوده و با توجه به تغییرات پارامترهای شکل و مقیاس این توزیع ها، می توان آنها را به انواع گوناگونی از داده ها برازش داد. در این مقاله نشان می دهیم قابلیت اعتماد یک سیستم دلخواه را می توان به تنهایی به وسیله توزیع های آمیخته وایبول با تعداد متناهی توزیع جزئی با وزن های مثبت و بدون اطلاع از ساختار سیستم تقریب زد.
    کلیدواژگان: طول عمر، قابلیت اعتماد، توزیع آمیخته وایبول، الگوریتم EM، معیار اطلاع آکاییک